TECH

Versenyautó-építésben mérkőznek meg egymással egyetemista csapatok a Hungaroringen

A régió legnagyobb nemzetközi konstrukciós mérnökversenyén 22 ország 84 csapata, köztük öt magyar alakulat vesz részt saját fejlesztésű járműveikkel, belsőégésű, elektromos és önvezető kategóriában.

Link másolása

Magyarországon több mint 10 éve van már Formula Student East nemzetközi konstrukciós mérnökverseny, ahol a kizárólag egyetemi hallgatókból álló csapatoknak együléses versenyautót kell építeni. 84 regisztrációs helyet nyitottak meg a Hungaroringre, 73 jutott be, ők mutathatják be a következő napokban, milyen járműveket képesek építeni.

Az Arrabona Racing Team az egyik magyar csapat az ötből, ők már egy évvel ezelőtt elkezdték a munkát. Solymosi László járműdinamikai részlegvezető elárulta, hogy egy úgynevezett cad-modell alapján kezdték el tervezni magát az autót szeptemberben, onnan egészen karácsonyig tervezési időszak van. Naponta hat órát szánnak arra, hogy összerakják az alapokat. Az ő autójukon 60 szakember dolgozott egyszerre.

„Karácsony után volt egy pici szünetünk és utána kezdődött az építési időszak. Nyáron jött a tesztidőszak, és folyamatosan lent voltunk egyetem mellett a műhelyben. Szerencsére az egyetem és a műhely közel van egymáshoz, így nem volt gond a tanulással” - tette hozzá.

Összesen ezer pontot lehet szerezni a versenyszámokon. Kun János, a Járműmérnökök Egyesületének PR-vezetője elárulta, hogy maga a megmérettetés két nagyon fontos részből tevődik össze.

„Vannak egyszer az úgynevezett statikus versenyszámaink, ahol prezentálniuk kell a hallgatóknak azt a tudást, amit belefektetnek az autó megépítésébe, itt üzleti, gyártási és mérnöki elméleti tudásukról is be kell számolniuk. A másik fele a versenynek a dinamikus versenyszámokról szól, itt az autók kapják a főszerepet. Ezeknek az autóknak működniük kell és be kell mutatniuk mit tudnak, akár egyenes gyorsulásban, akár keresztgyorsulásban.”  - mondta el.

Palkovics László technológiai és ipari miniszter nem tudott személyesen részt venni az eseményen, de videóüzenetben köszöntötte a résztvevőket. A rendezvény fővédnökeként arról beszélt, hogy az autómobilitás jövőjével kapcsolatban hasonló döntések előtt áll a világ, mint 100 évvel ezelőtt, amikor az volt a kérdés, hogy az elektromos vagy a belsőégésű motoroké legyen a jövő, és a belsőégésű motorok győztek.

„Ami biztos látszik, hogy vannak olyan technológiák, amelyeket nem szabad elfelejtenünk, ilyen például a belső égésű motor, nekünk, Európában belső égésű motorfejlesztés és gyártás területén különleges képességeink vannak. Ezért aztán az Európai Unió környezetvédelmi tanácsa egy héttel ezelőtt úgy döntött, hogy adunk egy esélyt a belső égésű motornak, amennyiben az elkövetkezendő időszakban karbonsemleges üzemanyagokat, például szintetikus anyaggal, hidrogénnel vagy bioüzemanyaggal hajtjuk, akkor a belső égésű motor megmaradhat.” -hangsúlyozta.

A verseny augusztus 12-ig tart, minden kategóriában hirdetnek első három helyezettet. A megmérettetésre az autóipar legkülönbözőbb területeiről érkezett bíráló tag, a csapatok nagy része vagy együttműködési lehetőséget kap tőlük, vagy akár konkrét munkaajánlatot.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


TECH
Videón, ahogy kicsomagolnak és beüzemelnek egy 137 milliárd forintot érő litográfiai gépet
A holland ASML cég által gyártott, körülbelül 150 tonnás csúcsgép teljes és sikeres telepítésén összesen 250 mérnök dolgozik majd fél évig.

Link másolása

Látványos videót tett közzé az Intel chipgyártó vállalat arról, hogyan érkezett meg az oregoni gyárukba a holland ASML cég által gyártott, 380 millió dolláros (mintegy 137 milliárd forintot érő) High-NA litográfiai gép – írja a HVG.

A körülbelül 150 tonnás litográfiai gép teljes telepítése 250 ASML- és Intel-mérnök fél évi munkája nyomán készül majd el. Az ASML a múlt év végén kezdte meg az első nagy NA-értékkel rendelkező extrém ultraibolya (EUV) litográfiai rendszerének leszállítását az Intelnek. Az NA a Numerical Aperture, azaz a numerikus apertúra rövidítése. Ez az érték mutatja meg, hogy a rendszer mennyire képes a fényt fókuszálni. Minél magasabb ez a szám, annál kisebb chipek készíthetők.

Az Intel közzétett egy videót, amely bemutatja a gép telepítését az oregoni Hillsboro melletti gyárába. Az ASML Twinscan EXE:5000 High-NA EUV nevű litográfiai gépet tartalmazó konténert egy teherszállító repülőgép vitte Hollandiából az oregoni Portlandbe, az összeszerelése után a teljes telepítése és kalibrálása pedig még hónapokig tart majd.

Az ASML gépe 8 nm-es felbontásban képes nyomtatni, jelentősen javítva a jelenleg használt Low-NA EUV szkennerek teljesítményét, amelyek egyetlen expozícióval 13 nm-re korlátozódnak. A mostani fejlesztés lehetővé teszi olyan tranzisztorok építését, amelyek a jelenleginél körülbelül 1,7-szer kisebbek, ami majdnem háromszoros tranzisztorsűrűséget jelenthet.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

TECH
Itt a 10 leggyakoribb jelszó – ha te is ezt használod, sürgősen cseréld le!
Úgy tűnik, sokan még mindig szívfájdalom nélkül beillesztik az 1-es, a 2-es és 3-as számot a jelszavaikba, és az is jellemző, hogy a leggyakoribb általában nem érik el az ajánlott nyolc karakteres hosszúságot.

Link másolása

A Cybernews nyomozócsoportja kiadta a „leggyakrabban használt” jelszavakat, amelyek még mindig használatban vannak – és némelyikük meglepően régi darab. Úgy tűnik, sokan még mindig szívfájdalom nélkül beillesztik az 1-es, a 2-es és 3-as számot a jelszavaikba és – sajnos – az is jellemző, hogy a leggyakoribb jelszavak általában nem érik el az ajánlott nyolc karakteres hosszúságot.

„Ha figyelembe vesszük, hogy hány különböző jelszót kell naponta használnod, érthető, hogy egyszerű jelszavakat használunk, vagy mindenhez ugyanazt” – mondta Jason Wise adatvédelmi szakértő, valamelyest védelmébe véve a felhasználókat.

A nyomozócsoport összesen 15 212 645 925 jelszót gyűjtött össze, ezek közül 2 217 015 490 volt egyedi. Mindenki döntse el, hogy ez sok vagy kevés. A szakemberek azt mondják, „ha valaki a 2024-ben egyik leggyakoribb jelszót vagy az ebben az útmutatóban említett bármely változatát használja, ideje megváltoztatnia".

A szakértői csapat azt is felfedte, hogy az emberek mit választanak rendszeresen jelszavakként. A legnépszerűbbek a kedvenc sportcsapatok, városok, ételek és még a kedvelt káromkodások is elférnek egy-egy jelszóban.

A hackerek elleni védekezés érdekében a szakértők azt tanácsolják, hogy senki ne használjon semmit, ami önmagára, például az életkorára utalhat. Azt is javasolják, hogy

használjunk jelszógenerátort: ezek az eszközök egyedi, 12 karakterből álló jelszavakat hozhatnak létre, amelyek számokat, speciális karaktereket, valamint kis- és nagybetűket is tartalmaznak.

A Scientific American jelentése szerint 62 billiószor nehezebb feltörni egy 12 karakterből álló jelszót, mint egy hat karakterből álló jelszót.

A Security.org szerint

a jelszó-feltörés által érintett felhasználók 61%-a ismerte el, hogy 2023-ban nyolc karakternél rövidebb jelszavai voltak.

Ezenkívül a jelszavaknak csak 64%-a volt 8-11 karakter hosszú. A szakértők még arra figyelmeztetnek, hogy az erős jelszó mellett fontos lenne például a többtényezős hitelesítés, ha valóban biztosra akarunk menni – írta cikkében az unliad.com.

A 2024-es év leggyakrabban használt jelszavainak listája nem sokat változott 2023 óta, a legtöbb jelszó továbbra is a napi rutin része.

Íme, a top 10-es lista:

  1. 123456
  2. 123456789
  3. qwerty
  4. password
  5. 12345
  6. qwerty123
  7. 1q2w3e
  8. 12345678
  9. 111111
  10. 1234567890


Link másolása
KÖVESS MINKET:


TECH
Elon Musk 14 ezer embert készül kirúgni egy kiszivárgott levél szerint
Az alkalmazottak több mint tíz százalékától készülhet megválni a Tesla vezérigazgatója. Musk költségcsökkentéssel és a termelékenység növelésével érvelt a leépítés mellett.

Link másolása

Egy kiszivárgott körlevél alapján úgy tűnik, hogy Elon Musk a Tesla az alkalmazottai több mint tíz százalékának elbocsátására készül – írja a Hirado.hu.

„Miközben a vállalatot a növekedés következő szakaszára készítjük elő, rendkívül fontos, hogy minden szempontot megvizsgáljunk a vállalaton belül a költségcsökkentés és a termelékenység növelése érdekében”

– idézik a vezérigazgató, Elon Musk érvelését az Electrek technológiai kiadvány nyomán.

A világ legnagyobb piaci értékű autógyártója a legutóbbi éves jelentése szerint 2023 decemberében 140 ezer alkalmazottat foglalkoztatott világszerte. A lépés, amit a körlevélből idézett szavai szerint Musk „utál megtenni”, mintegy 14 ezer munkahelyet érint majd.

A Tesla jövő héten, április 23-án ismerteti az első negyedéves eredmény beszámolóját. Jelentős visszaeséssel kezdték az évet: közel négy év óta először fordult elő, hogy a vállalat kevesebb járművet adott el, mint egy évvel korábban.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


TECH
A Rovatból
Íme a 2024-es Év Autója!
A harmadik helyen a Peugeot 3008 végzett, azt követte a Kia EV9 összesen, majd a Volvo EX30, a BYD Seal, és a Toyota C-HR. A szakemberek szerint az idei mezőny kifejezetten erős volt.
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. február 26.


Link másolása

A Renault Scenic lett idén az Év Autója díjazottja. Ezt a címet 1964 óta osztják ki, s ahogy a Player.hu megjegyzi, az is megtörtént, hogy a címet elnyert autót azután elvétve láttuk az utakon, de a Scenic esetében minden bizonnyal nem fenyeget ez a veszély.

Már a hetes döntőbe jellemzően elektromos crossoverek kerültek, de azért nem kizárólagosan.

A versenyben levő A BYD Seal, a Kia EV9, a Renault Scenic és a Volvo EX30 csakis elektromos hajtással készült, az 5-ös BMW-nek és a Peugeot 3008-nak az elektromos mellett van azért belsőégésű motorral szerelt változata is, a Toyota C-HR pedig ugyan tisztán elektromos modell, de a hibrid és a plug-in hibrid kivitel is elérhető belőle.

A díjkiosztót ezúttal újra a genfi autószalonon tartották, a 22 országból érkezett 59 autós újságíró szavazata alapján

a Renault Scenic nyerte el a díjat 329 ponttal, a BMW új 5-ös sorozata is, 309 ponttal lett második.

A nyertes autót favorizálta nemcsak a francia, hanem az olasz, spanyol és angol újságírók mellett a két magyar zsűritag is.

Link másolása
KÖVESS MINKET: