TECH
A Rovatból

Az AI-láz futószalagon termeli a dollármilliárdosokat – Példátlan vagyonokat halmoznak fel

Az új technológiai forradalom nyomán gombamód szaporodó AI-startupok soha nem látott ütemben növekednek. A mesterséges intelligencia példátlan tempóban duzzasztja a magánvagyonokat és formálja át a gazdasági erőviszonyokat.


A mesterséges intelligenciával foglalkozó startupok látványos térnyerése az elmúlt néhány évben gyorsult fel igazán. Szakértők szerint a fordulópontot a ChatGPT 2022-es megjelenése jelentette, hiszen a nyelvi modell új lendületet adott az AI-fejlesztéseknek. A befektetők özönlenek az AI-szektorba, aminek az lett az eredménye, hogy rekordütemben szaporodnak az ágazat startupjai.

A CB Insights üzleti analitikai cég adatai szerint világszerte már 498 úgynevezett „unikornis” (azaz legalább egymilliárd dollárra értékelt) AI-magánvállalat létezik, és ezek összesített értéke 2,7 billió dollárra rúg.

Az utóbbi időszak felfutása különösen látványos: a közel félezer unikornis közül százat 2023-ban vagy később alapítottak, ami jól példázza, hogy egy-két év leforgása alatt milyen ugrásszerű növekedés indult el. A tőkebefektetések ugyancsak ezt a tendenciát tükrözik – mutat rá az FDi Intelligence, megjegyezve, hogy 2024-ben az összes kockázati tőkebefektetés több mint fele AI-fókuszú vállalatokhoz került, miközben egyéb szektorok visszaesést szenvedtek el, vagy jobb esetben csak stagnáltak, esetleg csak kismértékben növekedtek. A trend elég egyértelmű: az AI a startup-ökoszisztéma megállíthatatlannak tűnő motorja lett.

A legsikeresebb AI-cégek 1-2 év alatt megsokszorozták az értéküket

A mesterséges intelligencia őrület számos startupot szült, de akad köztük néhány igazán figyelemreméltó sikertörténet, ami, ha nem a szemünk előtt zajlik, talán el sem hisszük. A legismertebb és valószínűleg legnagyobb ilyen az OpenAI sztorija. A vállalat a ChatGPT 2022-es kiadásával lényegében berobbantotta az AI-bummot, és ezzel nyilván maga is jól járt: a Reuters szerint 2025 első hat hónapjában megduplázta a bevételeit, és az év végére várhatóan eléri a 20 milliárd dollárt. Ezzel – és az időközben 700 milliósra duzzadt havi aktív felhasználói létszámmal, valamint a Microsoft támogatásával – a cég piaci értékelése az egekbe szökött. Amíg 2023-ban még 30 milliárd dollárt ért, 2025 tavaszán már kb. 300 milliárdot, de vannak olyan elemzők is, akik 500 milliárd dollárról beszélnek.

Ennyire nem kimagasló, de azért elég látványos növekedést produkált az Anthropic is, amit sokan az OpenAI egyik legnagyobb kihívójaként tartanak számon. A cég a Claude nevű nagy nyelvi modell fejlesztésével vált ismertté, és a biztonságos AI-fejlesztés zászlóvivőjeként aposztrofálja magát, amivel vastagon vonzza a tőkebefektetéseket. 2023 márciusában 60 milliárd dollárra értékelték a vállalatot, pár hónappal később viszont már 170 milliárdra – emlékeztet a CNBC.  Az értéknövekedés hajtóereje ez esetben az a piaci várakozás, hogy az Anthropic technológiája kulcsszerepet kaphat a jövő AI-fejlesztéseiben, különösen a biztonságos és etikus mesterséges intelligencia területén.

A Safe Superintelligence (SSI) ugyancsak reflektorfénybe került, de ez valamennyire az OpenAI keltette hullámoknak köszönhető, ugyanis a ChatGPT kiadó cég egykori főkutatója, Ilya Sutskever alapította, 2024-ben. Az SSI kifejezett célja, hogy – a vállalat nevéhez hűen – biztonságos szuperintelligenciát fejlesszen. A startup pár hónap alatt hihetetlen mennyiségű tőkét vont be: előbb egy, majd további kétmilliárd dollárt. A TechCrunch azt írja, hogy a cég értékelése már az első tőkebevonások megjelenése nyomán 32 milliárd dollárra ugrott – annak ellenére, hogy egyelőre sem kész terméket, sem bevételt nem tud felmutatni. Az SSI tehát a tipikus esete annak, amikor a befektetők pusztán a csapat kivételes tehetségében bízva nyitják ki a pénztárcájukat.

A leglátványosabb sikerek sorából nem szabad kihagyni a három éve alapított Anysphere-t, ami a Cursor kódíró asszisztenssel lett világhírű. Az egyik legkeresettebb AI-szolgáltatás révén ez a startup a leggyorsabban növekvő vállalat a szektorban: 2025 első néhány hónapjában 9,9 milliárd dollárra nőtt az értéke, és a bevételnövekedés aránya is példa nélküli, hiszen idén várhatóan meghaladja majd az 500 millió dollárt. A cég értéke ennek megfelelően száguld: a júniusi befektetési kör után már 18–20 milliárd dollárra becsülték, azaz hetek alatt közel kétszeresére nőtt.

Ugyancsak említést érdemel az OpenAI volt technológiai igazgatója, Mira Murati (a fenti képen balra) által alapított Thinking Machines Lab. Bár a 2023-ban életre hívott vállalkozás még nem rendelkezik termékkel és bevételt sem termel, történelmet írt: kétmilliárd dolláros indulótőkét sikerült bevonnia, ami minden idők legnagyobb magvető befektetése, így a céget szinte azonnal 12 milliárd dollárra árazta be a piac. A példátlan tőkebevonás hátterében – Murati személyes elismertsége mellett – az a várakozás áll, hogy a Thinking Machines Lab a jövő egyik meghatározó AI-fejlesztőjévé válhat. A befektetők lényegében ezt a reményt finanszírozták meg, példátlanul bőkezűen.

Nemcsak a cégek, a magánvagyonok is duzzadnak

Az AI-startupok valósággal gyártják a milliárdosokat: 2023-ban és 2024-ben több tucat új név jelent meg a toplistákon, kifejezetten a mesterséges intelligencia felívelésének köszönhetően. A Bloomberg becslései szerint az AI-szektor már 2023 márciusáig kitermelt legalább 15 új milliárdost, akiknek az együttes nettó vagyona elérte a 38 milliárd dollárt. A Forbes 2025-ös világranglistáján ugyancsak 15 olyan új név szerepelt, akik kifejezetten az AI-technológiának köszönhetően váltak vagyonossá.

A legújabb AI-milliárdosok közé tartozik az Anthropic társalapító-vezérigazgatója, Dario Amodei, a fentebb írt Mira Murati, a Scale AI-t életre hívó Alexandr Wang, a kínai DeepSeeket vezető Liang Wenfeng, valamint a Love and Deepspace nevű AI-alapú randi-szimulációs játékot alkotó Yao Runhao.

Figyelemre méltó, hogy az újonnan meggazdagodott AI-elit jelentős része meglepően fiatal. Az iparág dinamizmusát jelzi, hogy sokan közülük a húszas-harmincas éveikben járnak, ami a korábbi generációk tech-moguljainál fiatalabb korosztály.

Köztük is rekorder lehet Michael Truell, az Anysphere 25 éves alapító-vezérigazgatója, aki az egyik, ha nem a legfiatalabb technológiai selfmade milliárdos. Mira Murati szintén fiatalon, a 30-as évei elején alapította meg a saját AI-cégét, míg Lucy Guo, a Scale AI társalapítója 1994-ben született, és 30 évesen lett milliárdos. Érdekes, hogy a 37 éves Yao Runhao vagy a 40 éves Liang Wenfeng már idősebb újoncnak számítanak az exkluzív klubban.

Az AI új milliárdos generációja tehát fiatalabb, mint a korábbi tech-óriásoké. Sokuk pályája alig néhány éve indult, de az AI-forradalom kapaszkodósávján gyorsítva hihetetlen tempóban gazdagodnak. Ettől függetlenül persze vannak idősebb, tapasztaltabb szereplők is – például a nagy techcégek élén álló veteránok, akik szintén profitálnak az AI hullámából –, de a hangsúly a fiatal alapítókon van, akik új ötletekkel és kockázatvállalással robognak előre.

Az AI-bumm viszont nemcsak azért egyedülálló, hogy sok új vagyonos embert teremt, hanem azért is, mert ezek a vagyonok irdatlan gyorsasággal nőnek.

Andrew McAfee, az MIT vezető kutatója úgy fogalmazott, „az elmúlt több mint száz év adatait nézve soha nem láttunk ekkora és ilyen gyorsan keletkező vagyont.” Ezt a kijelentést számos konkrét példa támasztja alá. A startupok értékelései néhány hónap leforgása alatt többszöröződnek, aminek az lesz a vége, hogy az AI-cégek némelyike pár éven belül Google- vagy Amazon-méretűre duzzad, holott ezeknek az óriásoknak évtizedekig tartott, mire felépítették a birodalmaikat.

Ez a sikertörténet viszont nemcsak a befektetőket és a tulajdonosokat gazdagítja, hanem a személyes jövedelmeket is. Az AI-szektorban tapasztalható munkaerőpiaci verseny miatt a legkeresettebb mérnökök és szakemberek fizetése rövid idő alatt az egekbe szökött – olyannyira, hogy sokan közülük néhány év alatt multimilliomossá váltak, ami bérből élő emberek esetében több mint szokatlan fejlemény.

Emellett a részvényopciók és részesedések gyors felértékelődése olyan „értékpapírvagyonokat” hoz létre, amelyek révén a startupok alapítói és korai befektetői egyik napról a másikra a világ leggazdagabb emberei közé emelkedhetnek.

Fontos ugyanakkor megjegyezni, hogy ezeknek a vagyonoknak a jelentős része nem likvid. Vállalati részvények formájában léteznek csupán, vagyis amíg a cég nem kerül tőzsdére vagy nem ad el részesedést, addig az újdonsült milliárdosok nem feltétlenül férnek hozzá számottevő pénzhez – legfeljebb másodlagos részvényeladások (befektetői vagy alapítói zárt körben értékesített részesedések), részvényfedezetű hitelek (még el nem adott részvények ellenében felvett kölcsönök) vagy fúziók, felvásárlások és más részesedés-eladások révén. A vagyonrobbanásuk üteme ettől függetlenül meghökkentő. A piaci megfigyelők úgy látják, hogy hasonló tempójú gazdagodásokra legfeljebb az 1990-es évek dotkomláza idején volt példa, de az AI-őrületből fakadó vagyongyarapodás valószínűleg azt is felülmúlja majd.

De mégis: hogy kereshetnek ennyi pénzt?

Az AI-vagyonok több forrásból táplálkoznak. Őrületes összegeket hoznak egyrészt a startupértékelések, amelyek növekedésével az alapítók és a korai befektetők részesedése is egyre többet ér, másrészt ott vannak a már tőzsdén jegyzett cégek, amelyek a részvényárfolyam megugrásával duzzasztják a tulajdonosok pénztárcáját. Utóbbi csoport abszolút bajnoka valószínűleg a mesterséges intelligencia műveletekhez szükséges grafikus chipeket gyártó Nvidia. A vállalat összértéke 2023-ban lépte át az egybillió dollárt, de azóta is töretlenül száguld, és jelenleg már 4,43 billió dollárt, vagyis kétszer annyit ér, mint a fent írt 498 unikornis vállalat együttvéve.

Összehasonlításképpen: Magyarország 2024-es GDP-je 223 milliárd dollár volt, ami az Nvidia értékének csupán öt százaléka, tehát ez a vállalat jelenleg akkora értéket képvisel, amennyit a magyar gazdaság kb. húsz év alatt lenne képes összekotorni.

Ennek megfelelően az Nvidiát igazgató Jensen Huang mára a világ tíz leggazdagabb embere közé tartozik, 150 milliárd dollár feletti becsült vagyonnal. Tanulságos, hogy ő egyedül 4-5-ször annyi pénz felett rendelkezik, mint a Bloomberg listájára felkerült 15 új AI-milliárdos összesen. Mindebből jól látszik, hogy az AI iránti befektetői lelkesedés a nagyvállalati szektorban is dollár-százmilliárdokat teremt, amiből a cégtulajdonosok és részvényesek óriási összegeket profitálnak.

De a szektor nemcsak a cégek értéknövekedése nyomán termel ki szupergazdagokat, hiszen létrehozott olyan új vállalkozásokat is, amelyek velük együtt szárnyalnak. Ilyenek például az infrastruktúra-szolgáltatók és a beszállítók, ugyanis az AI-láz életben tartásához hatalmas infrastruktúra-fejlesztésekre: adatközpontokra, felhőszolgáltatásokra, speciális hardverekre van szükség. Ennek megfelelően azok a vállalkozások, amelyek az AI hátterét biztosítják, szintén jól profitálnak. Egyik jeles képviselőjük a CoreWeave startup, amely GPU-alapú számítási felhőkapacitást nyújt AI-modellek futtatásához, vagy ott vannak a nagy felhőszolgáltatók (Amazon AWS, Microsoft Azure, Google Cloud), amelyek szintén az AI-igények miatt hajtanak végre óriási beruházásokat. Az ezekből fakadó bevételek tovább növelik az anyacégek értékét, így az AI-infrastruktúra építői a virágzó ökoszisztéma csendes haszonélvezői közé tartoznak, és az ide áramló pénzek végső soron magánvagyonokba vándorolnak – vezeti le az AInvest.

Ahogy fentebb írtuk: a magasan fizetett AI-szakemberek és mérnökök ugyancsak gazdagodnak, hiszen csillagászati fizetésekkel és részvénycsomagokkal versengenek értük a vállalatok.  A szakma krémje az AI-láz nyomán néhány év alatt jelentős vagyonra tehetett szert. Ismert tény, hogy egyes tapasztalt AI-kutatók éves kompenzációja (bér + részvény) az egymillió dollárt is meghaladhatja, sőt, extrémebb esetekben, amikor például az OpenAI vagy a Google egy-egy vezető AI-szakértőjéről beszélünk, a juttatások elérhetik a tízmillió dolláros nagyságrendet.

Ezek az összegek messze felülmúlják a hagyományos szoftveripari béreket, és így új milliomosréteget hoznak létre.

A példákból kitűnik, hogy az AI a vagyonteremtés számos új csatornájának adott teret, a startupok értéknövekedésétől a tőzsdei árfolyamok emelkedésén át a magas bérekig. Ez a komplex hatásrendszer magyarázza azt, hogy az AI forradalma nyomán hogyan tudott lezajlani ekkora magánvagyon-halmozódás, ennyire rövid idő alatt.

Az AI-megoldások közül egyébként a legtöbb pénz jelenleg a generatív AI-ban és az azt kiszolgáló infrastruktúrában van. A befektetők egyszerre akarnak részesedni a nagy áttörést hozó modellekből és biztosra menni az ezeket támogató technológiákban, illetve nem akarnak lemaradni a gyakorlati AI-alkalmazások következő hullámáról sem. Ez a hármas (alapmodellek – infrastruktúra – alkalmazások) együtt alkotja a mostani AI-pénzáramlás magját.

Befelé forduló piac ez, nem részesednek sokan a nagy összegekből

Érdekes, hogy a legtöbb olyan AI-céget, amely az utóbbi évek során vált ismertté, hiába keressük a világ részvénypiacain, vagyis nem tudunk tőlük értékpapírt vásárolni, hogy akár hétköznapi kisbefektetőként nekünk is leessen pár morzsa az asztalról. De vajon miért nem lépnek tőzsdére ezek a cégek, ahogy a dotkom-lufi idején tették a tech-vállalatok? A válasz az új finanszírozási környezetben rejlik: a magántőke bősége manapság lehetővé teszi, hogy egy sikeres AI-cég hosszabb ideig zártkörű maradjon, anélkül, hogy nyilvános részvénykibocsátásból kellene pénzhez jutnia. Ez valóban ellentétes a 90-es évek technológiai vállalatainak gyakorlatával, hiszen a dotkom-érában sokan már fejlődésük korai szakaszában tőzsdére mentek, hiszen a nyilvános piacokról akartak tőkét bevonni.

Ezzel szemben a mai AI-startupok akár évekig (vagy egyáltalán) nem mennek a tőzsdére, mivel nincs rá égető szükségük.

Szinte korlátlan mennyiségű magánforrás áll rendelkezésükre: a kockázati és növekedési tőkealapok, a nagyvállalati befektetők, az állami szuverén alapok, valamint a tehetős magánbefektetők is sorban állnak, hogy részesedést vehessenek ígéretes AI-cégekben. A startupok ezáltal megtehetik, hogy magánkézben maradva gyűjtsék be a működésükhöz és terjeszkedésükhöz szükséges százmilliókat vagy milliárdokat, elkerülve a nyilvános piacokkal járó kötelezettségeket és kockázatokat.

Ezen túlmenően az is fontos szempont lehet, hogy a nyilvános tőzsdei jelenlét szabályozási és átláthatósági feladatokkal jár, miközben egy zártkörű cég kevesebb információt köteles megosztani magáról, rugalmasabban hozhat meg döntéseket, és elkerüli a negyedéves profitelvárások nyomását. Mivel sok AI-startup még kísérleti fázisban van – ezért jelentős veszteségekkel vagy bevétel nélkül működik – előnyös lehet számukra a privát környezet, és koncentrálhatnak a hosszabb távú céljaikra, anélkül, hogy a részvényesek árgus szemekkel figyelnék minden lépésüket.

Az AI-cégek tehát azért maradnak tovább magánkézben, mert megtehetik: a befektetők házhoz mennek, öntik befelé a tőkét, így nincs szükség a tőzsdei finanszírozásra, ráadásul a privát státusz megőrzésével az alapítók nagyobb kontrollt gyakorolhatnak a cégük felett, elkerülhetik a korai kiszállást, és kivárhatják, amíg a vállalat valóban megérik egy tőzsdei debütálásra.

Hogyan kezelik a vagyonukat az AI-ból meggazdagodott emberek?

Az új AI-milliárdosok és -multimilliomosok hirtelen jött vagyona felveti a kérdést: mit kezdenek ezek az emberek a pénzükkel, hogyan fektetik be, és mire költik? A tapasztalatok azt mutatják, hogy sokan visszaforgatják a vagyonukat a technológiai szektorba, ahol komfortosan mozognak. Gyakori, hogy angyalbefektetőként vagy kockázati tőkésként szállnak be mások induló projektjeibe – gyakran ugyanabban a körben, ahonnan ők maguk is jöttek.

A mai AI-elit tagjai jellemzően más AI-startupokat finanszíroznak – legyen szó korábbi munkatársaik új ötleteiről vagy a sajátjukhoz hasonló profilú cégekről. Ez részben szolidaritás és érdeklődés kérdése (hisznek az AI jövőjében, és szívesen támogatnak új innovációkat), részben pedig tudatos diverzifikáció: több különböző AI-projektből részesedve csökkentik annak kockázatát, hogy minden vagyonukat egy lapra tegyék fel.

Az NDTV példaként említi azt, hogy több OpenAI-veterán magánbefektetőként támogat új AI-cégeket, míg a Scale AI-val meggazdagodó Lucy Guo új startupot indított ahelyett, hogy passzívan üldögélne a pénzén – pedig 1,25 milliárd dollárból vígan megtehetné. Ez a jelenség, a „vagyon újrateremtése” jellemző az AI-közösségre: a gazdaggá vált alapítók gyakran válnak mentorrá és befektetővé a következő generáció számára, ezzel is tovább pörgetve az iparág fejlődését.

Ha belegondolunk, elég érdekes fordulat ez: az ifjú gazdagokról – pláne Magyarországon – azt feltételeznénk, hogy hivalkodó módon luxuscikkekbe, például ékszerekbe, drága ruhákba és autókba vagy jachtokba ölik a pénzt, de az AI-milliárdosok közül sokan meglepően visszafogott életmódot folytatnak.

Lucy Guo például azt nyilatkozta, hogy nem szeret pazarolni: továbbra is olcsó ruhákat hord és egy használt Honda Civic-kel jár. „Úgy teszek, mintha szegény lennék, hogy gazdag maradjak” – mondta.

Az ingatlanvásárlásnak ugyanakkor sokan nem tudnak ellenállni, de ezt is elsősorban az a gondolat vezérli, hogy az ingatlan stabil, értékálló befektetés. San Franciscóban például tavaly rekordszámú 20 millió dollár feletti luxuslakást adtak el – a Sotheby’s elemzése szerint főként az AI-bummból meggazdagodott vásárlóknak. A Szilícium-völgyben szintén felpörögtek olyan negyedek (pl. Atherton, Palo Alto), amelyek néhány éve még stagnáltak, viszont az AI-hatás miatt újra élénkül a kereslet a csúcskategóriás ingatlanok iránt, míg a Bloomberg riportja szerint Los Angeles, New York, London ingatlanpiacán is felbukkantak vásárlóként az AI-milliárdosok.

A dotkom-érás elődeikhez képest fontos különbség még, hogy a mai fiatal techgazdagok gyakran nemesebb értékrendnek rendelik alá a vagyonukat: sokan és sokat költenek filantróp projektekre, például klímavédelmi vagy oktatási célokra.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


TECH
A Rovatból
125 milliárd forint kártérítést kell fizetnie a Teslának, mert az egyik autójuk miatt meghalt egy fiatal lány
Az áldozatot több mint húsz méterre repítette a hatalmas erejű ütközés. A bíróság szerint a Tesla felelőtlensége is hozzájárult a tragédiához.
Malinovszki András / Fotó: Josh/Pixabay (illusztráció) - szmo.hu
2025. augusztus 01.



A Tesla 329 millió dollár kártérítést fizet az áldozatok családjainak – erről döntött a bíróság a Miamiban tartott tárgyaláson. A per egy 2019-es floridai autóbaleset miatt indult, amelyben egy 22 éves nő életét vesztette, egy másik ember pedig súlyosan megsérült – írja a CNBC.

A tragikus eset Key Largóban történt. George McGee egy részben önvezető funkcióval ellátott Tesla modellt vezetett, amikor elejtette a mobiltelefonját. Fel akarta venni az autó padlójáról, abban a hitben, hogy az Autopilot rendszer automatikusan megáll majd, ha akadályt észlel.

Ez azonban nem történt meg.

Az autó közel 100 km/órás sebességgel hajtott át egy kereszteződésen, majd egy parkoló autónak ütközött. A parkoló jármű mellett álló fiatal nő a helyszínen meghalt. Testét több mint húsz méterre találták meg.

A nő barátja túlélte a balesetet, de súlyos sérüléseket szenvedett: több csontja eltört, agysérülést kapott, és az eset mentálisan is megviselte.

„A Tesla az Autopilot-rendszert kizárólag autópályákra tervezte, mégsem korlátozta a kocsijaik felhasználóit abban, hogy máshol is használják azt, sőt Elon Musk azt mondta, hogy az önvezető modelljeik jobbak az embereknél. A Tesla a hibás technológiájával tesztpályát csinált a közutakból” – fogalmazott az áldozatok családját képviselő ügyvéd, Brett Schreiber.

A Tesla eddig nem reagált a bíróság ítéletére.

(via Telex)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

TECH
A Rovatból
Itt vannak az első élménybeszámolók a Meta és a Ray-Ban beépített kijelzős napszemüvegéről, valami most tényleg elkezdődött
Az óriáscégek dollármilliárdokat ölnek az okosszemüvegek fejlesztésébe, amelyek néhány éven belül átalakíthatják a mindennapokat és az ipart. A Meta lézerkijelzős újdonsággal is előállt, ami felgyorsíthatja a technológiai forradalmat.
Szerző: Gábor János - szmo.hu
2025. szeptember 23.



Múlt héten a Meta Connect esemény keretében a Facebookot kiadó cég bemutatta az első olyan AI-szemüveget (és hangsúlyosan nem AR-szemüveget), ami privát, vagyis csak a viselő számára látható, jobb oldali lencsekijelzővel és csuklópántos irányítással rendelkezik. A Ray-Ban márkát is birtokló EssilorLuxottica céggel közösen piacra dobott készülék a Meta ígérete szerint új szintre emeli a digitális élményt.

A Meta Ray-Ban Display és a Meta Neural Band új megoldást kínál arra, hogy a valóságban is kapcsolatban maradjunk a digitális világgal. A finom kézmozdulatokkal irányítható, beépített kijelzőn lehetséges a privát üzenetküldés, a fordítás vagy a Meta AI-val való együttműködés, ami további lehetőségeket nyit, anélkül, hogy a zsebünkből vagy a táskánkból el kellene kotorni a mobiltelefont. A szemüveg jobb lencséjében 600×600 pixeles, nagy felbontású, színes kijelző található. Ezt hat mikrofon, nyitott fülű hangszórók és Bluetooth-kapcsolat egészíti ki, a 12 megapixeles kamera pedig háromszoros zoommal rendelkezik. A kijelző keresőként is működik fotózás közben.

A szemüveg egyetlen töltéssel akár hat órán át kínál vegyes használatot, de a teljesen feltöltött tok további 30 órát ad hozzá az üzemidőhöz.

A Ray-Ban Display privát kijelzője akkor jelenik meg, amikor szükség van rá (előhívjuk a csuklópánttal), amúgy láthatatlan, ezáltal hagyományos, fényre sötétedő lencsékkel ellátott napszemüvegként viselkedik. A csuklón viselt Meta Neural Band az izommozgás alapján értelmezi a parancsokat.

A funkciók ezúttal, ha nem is nyújtanak kiterjesztett valóság élményt, tényleg sokrétűek, köszönhetően a Meta AI vizuális válaszainak, amelyekkel például időjáráshoz és a környezethez kapcsolódó, akár a közeli helyeket megjelölő térképes javaslatokkal kiegészülő információk is azonnal elérhetők. Ezek mellett üzenetküldés indítható WhatsAppon, Messengeren, Instagramon és a telefonon, míg a beszélgetések valós idejű, a hallott szöveggel párhuzamosan futó felirattal jelennek meg a kijelzőn. A szemüveg segítségével hozzáférhetőek tehát az időjárás, a naptár, az emlékeztető és az e-mail alkalmazások, valamint az Instagram reels és stories - kéz használata nélkül. A zene, podcastok, rádiók és hangoskönyvek albumborítóval vagy vizuális kiegészítőkkel böngészhetők.

A vállalat egy Oakley-val közös újdonságot is bejelentett a Meta Connecten. A Meta Vanguard szemüveget kifejezetten nagy intenzitású sportokhoz tervezték, így IP67 por- és vízállósági besorolással, Oakley PRIZM lencsetechnológiával és 12 megapixeles, 122 fokos nagylátószögű kamerával érkezik, amely akár 3K felbontásban rögzít videót. A modell nyitott fülű hangszórói 6 decibellel hangosabbak, mint a korábbi Oakley Meta HSTN-ben, és öt mikrofon gondoskodik a szélzaj csökkentéséről. Az üzemidő akár kilencórás, de a töltőtok további 36 órát ad, gyors töltéssel pedig 20 perc alatt 50 százalékra tölthető. A felhasználók a Meta AI alkalmazással valós idejű statisztikákat kérhetnek, automatikusan rögzíthetnek videót, és a Strava-fiókjukkal grafikus teljesítménymutatókat is illeszthetnek a felvételekre.

Kristián Ivančo majdnem egy hétnyi teszt után azt írja,

őt meggyőzte a termék. A barátai alig vették észre, amíg az apró felvétel-lámpa fel nem villant. Ugyanolyan kényelmes viselni, mint a régi napszemüvegét, akár órákon át.

Használta reggeli kutyasétáltatáskor. Amikor azt mondta: "Meta, csinálj egy képet!", simán kattintott. Az új 12 MP-es kamerával még a felhős napokon készült felvételek is élesek maradtak. Biciklizés közben a szemüveg hangszóróival podcastokat hallgatott, és hallotta a forgalmat is, ami elég fontos közlekedéskor. Egy kávézóban kipróbálta a fordítás funkciót egy baristával, aki csak egy kicsit beszélt angolul. Működött, bár egy kicsit lassabban, mint ahogy a demó videókban sugallják.

Ugyanakkor sokan a feltűnő LED-lámpa ellenére is meglepődtek, amikor megtudták, ha egy kamera épp felvételt készít. És körülbelül minden tucat hangparancs után egyszer úgy tűnt számára, mintha a szemüveg túl sokat gondolkodna.

Nagyon tetszett neki benne, hogy nem kellett a mobiljáért nyúlni, amikor tele volt a keze. És egy utcazenészről úgy készíthetett képet, hogy ne vesszen el a hangulat.

Azt is szupernek találta, hogy a zene követte szobáról szobára anélkül, hogy bedugna a fülébe valamit. Kristián rákattant az újdonságra, azt írja, amikor nem volt nála, olyan érzése lett, mint amikor otthon hagyta a mobilját.

Íme egy másik friss teszt

Ez még csak a kezdet? A Meta további újításra készül, a többi tech cég felzárkózik

Bármennyire is ígéretes és szép a Meta Ray-Ban Display, a világ nehezen felejti el, hogy az okosszemüvegekkel csak a baj van. A gyártók a lassú, méregdrága fejlesztés, a körülményes értékesítés és a magas veszteségek miatt szívják a fogukat, a fogyasztók pedig azért, mert alig találkoznak megfizethető és tényleg jó felhasználói élményt kínáló modellel. De hogy-hogy nem adjuk fel az egészet? Mi hajtja a techipar talán legmostohább viszonyai közt vergődő szegmenst? Ha minden a gyártók tervei szerint alakult volna, már mind okosszemüveggel a fejünkön rohangálnánk, de az áttörés csak nem érkezett el. Pedig pár éve még sokan azt jósolták, hogy „okostelefon-gyilkos” technológia lesz.

Ha a mobilokat nem is teszik feleslegessé, az okosszemüvegek reneszánsza valóban elérkezhet, hiszen a jelek szerint elkészült az AR/VR-megoldások Szent Grálja: a szupervékony lézeres kijelző.

A Meta kutatói nemrég megépítették egy mindössze két milliméter vastag síkképernyős lézerkijelző prototípusát, amely nem azonos a most bemutatott szemüvegbe épített eszközzel, hanem már arra készül, hogy új alapokra helyezze a kiterjesztett valóság (AR) szemüvegek eljövendő generációit. Végre tényleg széles körben érdekessé válhatnak a felhasználók számára. Az ultravékony panel lényege, hogy a hagyományos LED-háttérvilágítás helyett lézerekkel vetíti a képet a szemünk elé, és ez sokkal nagyobb fényerőt, illetve szélesebb színtartományt kínálhat, mint a ma ismert és elterjedt LED-kijelzők.

Magyarán: olyat még szó szerint nem láttunk, amire ezek a forradalmi kijelzők képesek lesznek.

„A nagy fényerő különösen fontos az átlátszó és szabadtéri alkalmazásokhoz, például AR esetében. A gazdag színek sokkal jobb felhasználói élményt nyújtanak, ahogy azt a hagyományos mozikban is látjuk” – idézi az IEEE Spectrum Guohua Weit, a Meta Reality Labs optikai tudósát.

A Meta Nature-ben közölt tanulmánya szerint a lézeralapú megoldások eddig bonyolult, terjedelmes optikai rendszerekre épültek, ami akadályozta az AR-szemüveglencsék vékonyítását. A cég legújabb prototípusa ezt oldja meg, egy fotonikus integrált áramkörrel, amely ezernyi optikai komponenst sűrít egyetlen apró chipbe.

A chipet egy 5×5 milliméteres, 1920×1080 pixel felbontású, folyadékkristályos szilícium (LCoS) mikrokijelzővel párosították. Az így kapott eszköz akár ötvenszer vékonyabb a hagyományos LCoS paneleknél, miközben több mint kétszeres (211%) színtartománnyal rendelkezik.

A prototípus, amelyhez hasonló vizuális élményt ma egyetlen forgalomban lévő kijelző sem nyújt, segített abban, hogy a tudósok alkossanak egy kiterjesztett valóság rendszert, amely AR-szemüveg átlátszó lencséjére helyezve képes virtuális képeket keverni a valós irodai környezetbe. A tanulmányban azt is levezetik, hogy a Meta egy olyan szabványos folyamattal készítette a chipet, ami megnyithatja az utat a sorozatgyártás előtt.

Giuseppe Calafiore, a Meta Reality Labs AR hullámvezetőkkel foglalkozó csoportvezetője kijelentette, hogy „három év kutatás és több ezer prototípus után” ez a chip „kikövezheti az utat egy olyan jövő felé, amelyben fotonikus integrált áramkörök hozzák létre a legfényesebb, legkompaktabb új kijelzőket”.

Ha így van, a Meta őrületes előnyhöz juthat az okosszemüveg-piacon, amelyből persze több nagy technológiai cég is lehasítana egy szeletet, mert mindannyian arra számítanak, hogy a kereslet az egekbe szökik. Érdekes várakozás, mert az eddig megjelent okosszemüvegek többsége finoman szólva sem volt sikeres.

Ígéretes okosszemüveg-projektek, gyenge érdeklődés

Az okosszemüvegek (AR/MR headsetek) terén az elmúlt öt évben számos nagyvállalat rukkolt elő forradalminak ígért eszközzel. A 2024-ben kiadott Apple Vision Pro például az iPhone-gyártó első térbeli számítástechnikai headsetjeként jelent meg, benne két darab 4K-s mikro-OLED kijelzővel és összesen 23 millió pixellel.

Az Apple arra számított, hogy a modell új korszakot nyit a VR/AR termékek között, de ez aligha jött össze. A gyártó nem közölt hivatalos számokat az értékesítésről, de a Vision Pro a világpiacra sem jutott el, és a tavalyi elemzések szerint a példányszáma nem lépte át az 500 ezret. A technológiai sajtó összességében arra jutott, hogy a Vision Pro sikere legfeljebb mérsékelt, és áttörésről semmiképpen sem lehet beszélni.

A Microsoft úttörőnek számított a HoloLens sorozatával. A 2019-ben megjelent HoloLens 2 egy átlátszó lencséjű kevert valóság (MR) headset, 52°-os látómezővel, szem- és kézmozgáskövetéssel, valamint 2K×1K felbontással. Hétköznapi felhasználók körében nem, inkább ipari és katonai szereplők között vált népszerűvé: a NASA például használta űrhajósok kiképzésére is a Nemzetközi Űrállomáson. Bár technológiailag sikeres terméknek nevezhető, a Microsoft tavaly leállította a fejlesztését, majd 2025 februárjában megerősítette, hogy végleg bezárja a HoloLens projektet. Az ok ebben az esetben is az elmaradt fogyasztói érdeklődés. Következő modellt (ha lesz egyáltalán) be sem jelentettek, de az eddig eladott eszközök szoftveres támogatása 2027-ig megmarad.

A kiterjesztett valóság másik úttörője a Magic Leap volt, ami több milliárd dollár befektetést vonzott. Az első, 2018-as modell körül kezdetben nagy volt a felhajtás, ám végül csak korlátozott piaci sikert ért el. A 2022-ben kiadott Magic Leap 2-t már elsősorban vállalati felhasználásra szánták, 70°-os látómezővel, szemenként nagyjából 2,5 millió pixeles felbontással és 120 Hz-es képfrissítéssel, valamint dinamikus fényerő-szabályozással. Bár a Magic Leap nem talált széles rajongótáborra, a technológiája – különösen a hullámvezető optika és a látótér – etalonnak számít az iparágban.

Az egyetlen szereplő, amely némi sikert is fel tud mutatni az okosszemüvegek piacán, éppen a fentebb írt lézerkijelzős megoldást kifejlesztő Meta Platforms. A 2023-as ünnepi szezonban kiadott Quest 3 VR/AR headset a magas fejlesztési költségek okán veszteséges maradt, de az eladásai Mark Zuckerberg szerint felülmúlták a várakozásokat. A cég több fronton is igyekszik vezető szerephez jutni, így nem állt meg egyetlen eszköznél, és tavaly bemutatta az első „valódi” AR-szemüveg prototípusát, az Orion kódnevű modellt. Ez digitális holografikus képeket vetít a valós környezetbe, így kiterjesztett valóság élményt nyújt, de csak néhány év múlva kerülhet kereskedelmi forgalomba – elsősorban azért, mert le kell szorítani a prototípus brutális, szemenként tízezer dolláros árát, ami az Apple Vision Pro 3500 dolláros árcédulájától is beájult felhasználók számára nyilván tarthatatlan lenne.

Addig a Meta más projektekbe vágta a fejszéjét – együttműködésben a Ray-Ban szemüvegmárkával. A két vállalat 2021-ben állt elő a kamerával és hangszóróval felszerelt, de beépített kijelzőt még nélkülöző Stories okosított napszemüveggel, majd 2023-ben piacra került a második generációs, AI-asszisztens funkcióval is rendelkező Ray-Ban Meta, ami az első kereskedelmileg sikeres eszköz lett ezen a piacon, holott szintén nem volt benne kijelző.

A Ray-Ban anyacége, az EssilorLuxottica közölte, hogy a bevezetése óta mintegy kétmillió darabot adtak el belőle.

Nem véletlen, hogy a két vállalat folytatja az együttműködést és most előállt a következő nagy dobással, a Meta Ray-Ban Display-jel, ami a vártnál még olcsóbban is jelent meg. A Bloomberg korábban kiszivárogtatta, hogy 1000-1400 dollár (340-470 ezer forint) helyett „csak” 800 dollárba (kb. 270 ezer forintba) fog kerülni. A hírt a Meta Connect során megerősítették, így már biztos, hogy a korábbi eszközöknél és a csúcskategóriás AR-headseteknél jóval megfizethetőbb lesz - igaz, AR-képességekkel egyelőre nem rendelkezik, és csak hivatalos márkaboltokban lehet hozzáférni, online rendeléssel nem.

Eszköz (megjelenés)GyártóKategóriaÁtlagár forintban
Apple Vision Pro (2024)AppleMR headset (AR+VR)1 200 000
Microsoft HoloLens 2 (2019)MicrosoftMR headset (AR+VR)1 200 000
Magic Leap 2 (2022)Magic LeapAR headset (vállalati)1 100 000
Meta Quest 3 (2023)MetaVR/MR headset168 000
Meta Ray-Ban Display (2025)Meta & EssilorLuxotticaOkosszemüveg (AI)265 000

A The Information szerint az Amazon ugyancsak belép az okosszemüvegek piacára, és 2026 végén vagy 2027 elején indíthatja el a fogyasztói AR-szemüvegeket. A lap két, a terveket ismerő forrásra hivatkozva azt állítja, a házon belül „Jayhawk” néven emlegetett szemüveg mikrofonokat, hangszórókat, kamerát és az egyik lencsében egy színes kijelzőt tartalmaz majd. Ha igazak a pletykák, akkor a gyártó rögtön két típust készít a termékből: egyet csomagkézbesítő futárok, egyet pedig a fogyasztók számára, és az utóbbi verzió várhatóan karcsúbb és kevésbé robusztus kivitelű lesz. Jegyezzük meg: a projektet a Reuters kérdésére sem kommentálta az Amazon, szóval ennek a terméknek a létezését egyelőre fenntartásokkal érdemes kezelni.

De hová tűnt a Google? Bár a gyártó egyelőre csendben van, nem tétlenkedik, csak a korai Google Glass kudarca óvatossá tette. 2023-ban viszont kiszivárgott, hogy egy Samsunggal közös AR-szemüvegen dolgozik, amelyben a TS2 információi szerint egy kifejezetten szemüvegre fejlesztett Android XR operációs rendszer dolgozik majd. A Google 2020–2022 között több kisebb AR-headset startupot is felvásárolt és szakembereket igazolt, hogy ne maradjon ki a „következő okostelefon” versenyből.

Kijelzők és okosszemüveg-kutatás: miért erőltetik ennyire?

A fent írt projektek vegyes sikerét látva felmerül a kérdés, hogy – a magas árak mellett – mi akadályozza az okosszemüvegek széles körű elterjedését, és miben hozhat változást a Meta legújabb kutatása. Az IEEE Spectrum szakértőkre hivatkozva arra jut, hogy a kijelzőtechnológia és az optika jelenti a legfőbb kihívást. Az AR-szemüvegekkel szemben ugyanis elvárás, hogy könnyűek és kis méretűek legyenek, átlátszó lencsével, de azért erős fényben is jól látható, éles és színgazdag képet vetítsenek a szemeink elé. Szóval fel van adva a lecke, a hagyományos kijelzők és lencsék szóba sem jöhetnek.

A gyártók több irányban kísérleteznek, hogy új kijelzőket alkossanak. Az egyik út a Meta által is alkalmazott hullámvezető lencse és a mikrokijelzők kombinációja. Ennek lényege, hogy a szemüveg lencséjébe épített nanostruktúrák vezetik a fényt a beágyazott projektortól a szem felé, láthatatlanul integrálva a kijelzőt a lencsébe. Ezt a megoldást használta a HoloLens és a Magic Leap is.

A kihívás a megfelelő látómező (FOV) biztosítása torzítás nélkül, illetve a fényerő: erős nappali fényben az átlátszó lencsére vetített kép könnyen halvány marad. Emiatt van jelentősége a Meta lézeres kijelzőjének: a lézeres megvilágítás extrém fényerőt adhat, míg az új fotonikus chip eltünteti a vaskos lencséket és tükröket, hiszen integrált optikai úton irányítja a fényt, drasztikusan csökkentve a készülék méretét.

Ha ez a technológia kiforr, akkor tényleg olyan okosszemüvegek készülhetnek, amelyek normál szemüvegnek látszanak, és nem sisakszerűek.

Egy másik ígéretes technológia a microLED kijelző, amely lehetővé teszi, hogy a képek parányi, rendkívül fényes képpontokkal, közvetlenül a szemüveg lencséjében vagy egy apró kijelzőpanelen jelenjenek meg. Több cég fejleszt ilyen AR-kijelzőket, mert a technológiával potenciálisan vékonyabb, energiatakarékosabb eszközök építhetők. A Meta kutatói el is ismerik, hogy a microLED komoly versenytárs – hacsak nem sikerül tovább csökkenteni az LCoS pixelek méretét.

Nem véletlen, hogy 2025-ben több gyártó (pl. Apple, Samsung) is befektet microLED startupokba és saját kutatásba, hogy a jövő AR-szemüvegeit ezekkel szereljék fel.

Nemcsak a kijelző, a szenzorok és számítástechnika terén is nagy a fejlődés. Az okosszemüvegeknek ismerniük kell a pontos pozíciójukat és környezetüket (számítógépes látással feltérképezni a teret), követni a felhasználó kézmozdulatait, szemmozgását, hangutasításait. Ehhez fejlett kamerák, mélységérzékelők, inercia-mérők kellenek, valamint mesterséges intelligencia az adatok valós idejű feldolgozásához.

A Meta Orion például külön csuklópántot alkalmaz az idegi jelek olvasására, míg az Apple Vision Pro 12 kamera és 5 szenzor kombinációjával képes kontrollerek nélküli kézvezérlésre. Ezek a hardverelemek azonban növelik a költségeket és a fogyasztást. Kulcskérdés tehát az akkumulátorok fejlesztése is, mivel senki nem akar óránként lemerülő szemüveget viselni. A Vision Pro-hoz külső akkumulátor-modul jár (kb. kétórás üzemidővel), a Meta pedig – az Orion esetében – a komputer egységet különítette el a szemüvegtől, ami megint csak nem kívánatos kompromisszum.

Tényleg robbanás előtt az okosszemüveg-piac, vagy csak túlfújják a lufit?

A fentebb vázolt kutatások azért fontosak, mert az AR/MR szemüvegekben még mindig sokan érzik a következő nagy dobás lehetőségét, vagyis azt, hogy eddig sosem látott számítástechnikai platformként az okostelefonok hasonló, világméretű hisztériát indítanak el.

Ehhez azonban még számos műszaki problémát kell megoldani, a kijelzőktől a hőtermelésen át az esztétikai megjelenésig. A trend ugyanakkor egyértelmű: a nagy tech cégek (Apple, Meta, Google, Microsoft, Samsung stb.) öntik a pénzt az okosszemüveg kutatás-fejlesztésébe, mert akinek a terméke először válik mainstream eszközzé, az óriási piaci előnyre tehet szert – ahogy az történt például az iPhone, a Tesla vagy legutóbb a ChatGPT esetében.

A Meta éppen ezért költ évi tízmilliárd dollárnál is többet a Reality Labs (AR/VR) részlegére.

Az okosszemüvegek piaca mindazonáltal kicsi, de az elemzők szerint ez múló állapot, és a következő 1-2 évtized robbanásszerű növekedést hoz. Amíg a globális AR-szemüveg-eladások a ResearchAndMarkets adatait idéző XRToday szerint 2023-ban még csak 678 600 darabot tettek ki (és a TrendForce arra számít, hogy a példányszám 2025-ben is úgy 600 ezer darab körül alakul), 2030-ra akár 13 millió darabra nőhet az értékesítés, ami 53 százalékos éves növekedési rátát jelez.

Más elemzők ennél is optimistábbak: a TrendForce szerint 2030-ra évi 32,1 millió AR-szemüveg találhat gazdára – feltéve persze, hogy a technológia beérik és az árak valamelyest csökkennek. Mindez óriási összegeket jelentene a gyártóknak: egy 2024-es elemzés a „smart glasses” (vagyis az okosszemüvegek és kiterjesztett valóság headsetek összesített) világpiacának értékét 2024-ben 1,9 milliárd dollárra becsülte, és ez 2030-ra 8,3 milliárd dollárra nőhet. A Markets and Markets ennél is nagyobb, tízmilliárd dolláros forgalmat vár a következő évtized elejére.

Ezek persze csak becslések, és majd a technológiai áttörések üteme, valamint a felhasználók fogékonysága dönti el, hogy valóra válnak-e. Sok múlik azon, hogy sikerül-e kényelmes, megfizethető és hasznos okosszemüveget alkotni. A következő öt év fejleményei kritikusak: ha a nagyszabású projektek (Apple, Meta stb.) beváltják az ígéreteket, akkor az AR-szemüveg valóban a 2030-as évek okostelefonja lehet.

És a benne rejlő lehetőségek miatt nem is bánnánk. A kiterjesztett, kevert vagy virtuális valóság technológiák számos területen kecsegtetnek új módszerekkel, az ipartól és logisztikától a tudományon és egészségügyön át a kommunikációig és a szórakoztatóiparig. Az AR-szemüvegek a valóságba vetített digitális képekkel jeleníthetnek meg kezelési útmutatókat, vázolhatnak fel útvonalakat, adhatnak instrukciókat munkavégzéshez, vezethetik az autószerelő, sőt, a sebész kezét vagy ültethetnek minket egy virtuális tárgyalóba, esetleg egy videójáték és film világába.

Az AR/MR/VR eszközök interaktívabbá, hatékonyabbá és élményszerűbbé tehetnek számos tevékenységet, ami „nagy áldás lehet a szórakoztatás, a szakmai munka és a mindennapi élet terén is” – nyilatkozta az Elon.edu-nak Micah Altman, az MIT szociológia és információs tudósa. A szakértő ugyanakkor több más kollégájával együtt arra is figyelmeztet, hogy a következő 1-2 évtizedben várhatóan természetessé váló technológia kapcsán új etikai és társadalmi kérdések is felmerülnek majd, a függőségek, a magánszféra védelme és a digitális megosztottság terén.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


TECH
A Rovatból
Irodából egy tengerparti kávézóba - kitört a Nano Banana-láz, egyre népszerűbb a Google új képgeneráló AI-ja
Fél perc alat készítette el ezt a képet a Nano Banana. A Google rendhagyó képalkotó eszköze hetek alatt az egyik leggyorsabban terjedő mesterséges intelligencia-alkalmazássá vált. De vajon mit esznek ennyire a felhasználók ezen fotóátalakító AI-n?
Szerző: Gábor János - szmo.hu
2025. szeptember 28.



A Nano Banana (becsületes nevén Gemini 2.5 Flash Image) augusztus végén debütált a Gemini alkalmazás részeként. A Google ekkor „csúcstechnológiás képgeneráló és szerkesztő modellként” mutatta be, majd integrálta mind a Gemini webes változatába, mind pedig az Androidra és iOS-re elérhető alkalmazásokba.

A funkció teljesen ingyenes, így bárki számára hozzáférhető a Gemini alkalmazáson belül.

A használatához semmiféle technikai tudásra nincs szükség, elég feltölteni egy fotót, majd egy rövid szöveges utasítás begépelésével kihasználhatók a modell képességei. A haladó felhasználók és fejlesztők számára a modell elérhető a Google AI Studio platformon és API-n keresztül is, de a hétköznapi userek döntő többsége a Gemini mobilalkalmazásban találkozik vele.

Mi az a Nano Banana, és hogyan működik?

A Nano Banana a Google DeepMind legújabb mesterséges intelligenciára épülő képgeneráló és képszerkesztő modellje, amellyel lényegében egyetlen fotóból is számtalan új, kreatív képvariáció hozható létre. A modell a Gemini alkalmazásba integrálva, és természetes nyelvű utasítások alapján módosítja a felhasználók által feltöltött képeket.

Képes több kép kombinálására, különböző elemek összeolvasztására, valamint specifikus részletek szerkesztésére, és teszi mindezt anélkül, hogy lerontaná az eredeti fotó többi részének minőségét.

A Google blogbejegyzése szerint az új modell lehetővé teszi, hogy a felhasználók „egyetlen kompozícióban több képet egyesítsenek, ugyanazon személy vagy tárgy megjelenését akár több szerkesztés során is következetesen megtartsák, pusztán szöveges utasításokkal hajtsanak végre célzott átalakításokat, esetleg a Gemini ismereteit felhasználva generáljanak vagy módosítsanak képeket”.

A Nano Banana óriási előnye, hogy ezeket a műveleteket gyorsan és nagy pontossággal hajtja végre: egy-egy átalakítás vagy képalkotás jellemzően kevesebb, mint fél perc alatt kész van. Így került e sorok szerzője is másodpercek alatt egy tengerparti kávézóba a szürke irodai környezet helyett.

A modell leglátványosabb munkái egyébként a „4D-stílusú” realisztikus portrék vagy a miniatűr figurák, amire korábban hasonló minőségben nem volt példa a nagyközönség számára elérhető eszközöknél – jegyzi meg a Hindustan Times elemzése.

De persze előállíthatók vele fantázia-avatárok, házi kedvencek dizájn játékfigurái, vagy akár teljesen más stílusú portrék, például ceruzarajzzá vagy rézkarccá alakított fotók, régi polaroid hangulatú képek vagy tényleg bármi más, és ehhez csupán szöveges leírás kell.

A Google fejlesztőknek szánt blogja kiemeli, hogy a finomszerkesztési képességek is kiemelkedőek: a modell például tud hátteret cserélni, adott tárgyat vagy személyt eltávolítani, ruha színét vagy anyagát variálni, esetleg fekete-fehér fotót kiszínezni.

Amit pedig nyilván minden felhasználó nagyra értékel, az az, hogy a Nano Banana a változtatások során megőrzi az arcok, állatok vagy más fontos objektumok élességét és élethű megjelenését, szóval a végeredmény még komplex átalakítások után is természetes hatású marad.

A Google-nél bontják a pezsgőt – arat a Nano Banana

A képgeneráló alkalmazás nagyot durrant, hiszen heteken belül óriási globális népszerűségre tett szert. A közösségi médiát elárasztották a vele készült alkotások, így sorra születnek az újabb és újabb trendek, kihívások, amelyek az alkalmazás által generált képek körül forognak. Különösen népszerű a „Hug My Younger Self” (Öleld meg fiatalkori énedet). Ez esetben a felhasználók egy-egy felnőtt- és gyermekkori fotó feltöltésével alkotnak nosztalgikus, polaroid stílusú képet, amelyen mai énjük szeretettel átöleli gyermekkori önmagát.

A gondosabb utasításokkal készült, jobban sikerült, megható, személyes tartalmak tömegesen terjednek az Instagramon és az X platformon, amivel a jelenség – és vele maga a Nano Banana híre – vírusszerűen terjed a világhálón.

Az NDTV egy olyan trendre is felfigyelt, amelyhez hasonlóval más AI-fejlesztők korábbi modelljei kapcsán már lehetett találkozni, és ez nem más, mint a 3D akciófigura, egy hírességről, saját magunkról, a családunkról, a gyerekünkről vagy éppen a házikedvencünkről. Ezek a képek gyakran úgy néznek ki, mintha valódi termékfotók lennének, ami igazán látványossá teszi őket, ezért milliók posztolnak ilyen tartalmat, rögtön a #nanobanana hashtaggel, ami tovább növeli az alkalmazás ismertségét és népszerűségét – állapítja meg a The Independent.

A globális lelkesedést mutatja, hogy még Jensen Huang, az Nvidia vezérigazgatója is nyilvánosan áradozott a Nano Bananaról egy londoni rendezvényen. A Wired riportja szerint azt mondta, „hogy ne lehetne imádni a Nano Bananat? Annyira jó! Mondjátok, hogy nem igaz! Egyszerűen fantasztikus.” Sundar Pichai, a Google vezérigazgatója sem maradt ki az áradozásból: amikor Huang a közösségi médiában azt írta, mennyire feldobta a napját a Nano Banana, úgy válaszolt, „Az enyémet is.”

A magas szintű visszajelzések szintén arra utalnak, hogy a Nano Banana globális szintű mémmé és szenzációvá vált, hiszen még a technológiai vezetők is felfigyeltek rá.

Komolytalan őrületből lesz a Google megmentője?

A Nano Banana megjelenése gyökeres fordulatot jelent a Google Gemini számára: a korábban háttérbe szorult nyelvi modell hirtelen az app-áruházak toplistáinak élére ugrott, letaszítva onnan az eddig gyakorlatilag egyeduralkodó ChatGPT-t. A képgeneráló modell augusztus 26-ai indulását követően a Gemini mobilalkalmazás letöltései meredeken íveltek felfelé, és már szeptember 12-én első lett az amerikai App Store-ban. A pozíciót e cikk születése idején még mindig őrzi az ingyenes alkalmazások között – maga mögé utasítva a ChatGPT-t, a Prime Videot, a Threadset és a McDonald’s-ot.

A TechCrunch szerint más piacokon is hasonló tendencia alakult ki: a Gemini szeptemberben 108 országban került be az iPhone alkalmazások top 5-jébe. Magyarországon egyébként még nem ennyire népszerű: nálunk továbbra is a ChatGPT vezet, míg a Gemini a 7. helyen áll.

A Google saját platformján, az Androidon szintén nagyot ment a Gemini: az amerikai Google Play áruházban szeptember közepére a 26-ról a 2. helyre jött fel (a ChatGPT maradt az első helyen), de hazánkban még eléggé le van maradva, hiszen az Appfigures adatai szerint a legtöbbször letöltött 30 app listájára sem fér fel.

A globális növekedés mögött egyértelműen a Nano Banana virális terjedése áll. A Google részéről meg is erősítették, hogy a Gemini legnépszerűbb funkciója a képalkotás lett, míg Josh Woodward, a Google Labs alelnöke konkrét számokat is megosztva közölte, hogy a Nano Banana önmagában milliós nagyságrendű új letöltést generált az app számára: négy nap alatt 13 millióval nőtt az így már 23 milliós felhasználói bázis, akik már több mint 500 millió képet generáltak a Geminivel.

Az elsöprő erejű képgeneráló trend hatására a „Gemini” kifejezés keresései ugyancsak rekordokat döntöttek: a Google Trends adatai alapján szeptemberben a Gemini appra vonatkozóan 10-15-szörösére növekedtek a keresések, amelyek száma globálisan is meghaladta a ChatGPT-re irányuló kereséseket.

Számottevően emelkedett a Gemini alkalmazás bevételt termelő felhasználói bázisa is. Habár maga a képalkotás ingyenes, a Gemini prémium szolgáltatásai és előfizetési konstrukciói iránt megnőtt az érdeklődés. Az Appfigures úgy becsüli, hogy 2025 augusztusában – a Nano Banana indulását követően – a Gemini app iOS-es bevétele 1,6 millió dollárra ugrott, míg januárban ez az összeg még csak kb. 115 ezer dollár volt (magyarán a nyolcszorosára nőtt).

De a Google szempontjából nem – az ekkora méretek mellett gyakorlatilag jelentéktelen – webáruházi bevétel a fontos, hanem az a lendület, amit a Nano Banana az anyavállalat pénzügyi várakozásaira gyakorol. A pozitív hatás hozzájárult az Alphabet részvényárfolyamának emelkedéséhez (kevesebb mint négy hét alatt kb. 25 százalékkal nőtt), és a piaci kapitalizáció átlépte a 3 billió dollárt. A Google anyacége ezzel olyan technológiai óriások közelébe ért, mint az Apple, a Microsoft vagy az Nvidia.

A Nano Banana újraírhatja az AI-piac szabályait

A modell sikere rávilágít, hogy a közönség szélesebb rétegei megnyerhetők AI-alapú képgenerálással, ha az könnyen használható és látványos eredményre képes.< Eddig az olyan képgeneráló modellek, mint a Midjourney vagy a DALL·E, inkább a technológiában jártasabb felhasználók játékszerei voltak, és gyakran valamilyen fizetési vagy technikai belépő szintű kapu mögé rejtőztek.

A Nano Banana ezzel szemben – a Gemini app révén – azonnal eljutott a tömegekhez, így versenyhelyzetbe került a specializált AI-képalkotókkal szemben, és mainstream platformokon találta meg a felhasználókat. A varázsa pedig abban rejlik, hogy meglévő képek szerkesztésében, és nem abban teljesít jól, hogy a semmiből állítson elő illusztrációkat. Annak felismerése pedig, hogy kezdeni kell valamit a több kép kombinálásának lehetőségével, a Google váratlanul nagyot nyert, hiszen ez a megoldás a riválisoknál egyelőre elég kiforratlan állapotban van.

A Nano Banana tehát trendformálóvá vált a generatív AI-piacon, hiszen hiába bukkant már fel 2025-ben több AI-alapú képalkotó trend is – a ChatGPT-n belüli Ghibli-től a közösségi médiában csúcsra járatott „Barbie doboz” kihívásig – a Google modellje az év legvirálisabb AI-trendje lett a világon – állapítja meg a Cryptopolitan. Az alkalmazás ezzel új korszakot nyit: immár nem csak a chatbotok vagy a keresőmotorok világában, de a képgeneráló AI-eszközök között is rivalizálás alakult ki a felhasználók kegyeiért, és ebben a versenyben a Google váratlan gyorsasággal pattant az élre.

A Nano Banana titka az egyszerűségében rejlik

A Nano Banana példátlan népszerűsége mögött több tényező szerencsés összjátéka állhat. Az egyik legfontosabb ok a modell egyszerűsége és hozzáférhetősége. Nem kell hozzá szaktudás, nem kerül egy fillérbe sem, az alkalmazásbázisa pedig gyakorlatilag korlátlanul nőhet.

Ez nagy különbség a korábbi AI-eszközökhöz képest, amelyek gyakran várólistával, előfizetéssel és bonyolult beállításokkal operáltak. A Google Gemini app letöltése és a fotók feltöltése éppoly könnyű, mint egy átlagos közösségi média poszt létrehozása, így a Nano Banana használata nem igényel különösebb erőfeszítést, legfeljebb annyit, mint egy filter alkalmazása az Instagramon. Az eredmény viszont sokkal látványosabb.

És ezen a ponton elérkeztünk a siker kulcsához, ami nem más, mint a vizuális élmény ereje.

A Nano Banana által generált képek nem egyszerűen mutatósak, de személyes kötődést is kialakítanak: saját magunk, családtagjaink, kedvenceink, kedvenc hőseink sosem látott formában köszönnek vissza a képeken, ami erős érzelmi kötődést vált ki. A tartalmak ezáltal megosztásra ösztönözik a felhasználót, hiszen ki ne mutatná meg szívesen a barátainak, hogy hogyan nézne ki akciófigura, vagy hogyan mutatna, miközben gyerekkori önmagát ölelgeti.

Az emberek imádják a kreatív, meghökkentő vagy épp megható képeket, és boldogan terjesztik az online ismerőseik között. A trend ezzel önmagát erősíti: minél többen látják, annál többen próbálják ki, és termelik tovább az új tartalmakat.

Ugyancsak fontos tényező a minőség: a Nano Banana eredményei sok esetben meglepően élethűek, sőt, akár professzionális hatást keltenek. Nem ritka, hogy a generált tartalmakat első ránézésre valódi fotóknak érezzük, hiszen a modell a részletekre (arcok, textúrák, háttér) gondosan ügyelve alkot, így a végeredmény akár megközelítheti egy profi grafikus teljesítményét.

Ugyancsak komoly erő, hogy a modell képes megőrizni az identitást a képeken, vagyis felismerhetően, konzisztensen ábrázolja a feltöltött képen szereplő személyt, még akkor is, ha az AI több különböző helyzetbe vagy jelenetbe teszi bele.

Végül, de nem utolsó sorban a sikerhez persze hozzájárul a Google ökoszisztéma ereje. A Gemini alkalmazás a Google márkanév alatt megelőlegezett bizalommal indul, és az Android platform integrációja révén rögtön óriási felhasználói bázisra tud támaszkodni.

A Google aktívan népszerűsíti is az új funkciót, kihangsúlyozva, hogy „a képalkotás és szerkesztés mindenkinek ingyenes a Gemini appban”, és arra bátorítva a felhasználókat, hogy a generált képeket a #nanobanana hashtag alatt osszák meg a közösségi oldalaikon.

Ez a fajta marketing, ötvözve a virális terjedéssel, exponenciálisan növeli a felhasználói bázist, ezáltal kialakul az ún. hógolyó-hatás: a Google által adott kezdő lökés után a felhasználók generálta tartalom válik a legjobb reklámmá az alkalmazás számára.

Mezei és szakmai felhasználók egyaránt felkaphatják

Mindent egybevetve tehát a Nano Banana azért lett virális, mert egyszerű, ingyenes, szórakoztató és személyes élményt nyújtó eszköz, ami a modern közösségi média környezetben tökéletes sikerrecept. Egyértelmű, hogy a felhasználókért folyó küzdelem már nemcsak arról szól, hogy ki tud okosabb vagy emberibb hatású chatrobotot építeni, hanem arról is, hogy ki tud szórakoztatóbb, kreatívabb és elterjedtebb AI-élményt nyújtani nagyobb tömegeknek.

A Nano Banana megmutatta, hogy a Google képes ilyen élményt adni, ezzel komoly nyomást helyezve a versenytársakra, hogy hasonlóan könnyen használható és trendteremtő funkciókat fejlesszenek. A reakciók már most látszanak: az OpenAI új képalkotó modulokkal kísérletezik, Elon Musk xAI csapata pedig különböző popkultúra-ihletésű tartalomgenerálási lehetőségekkel (pl. anime karakterek) igyekszik kitűnni.

Ami pedig a szakterületi összehasonlítást illeti: a Google Nano Banana bizonyos specializált területeken is helytáll a versenytársakkal szemben. Képszerkesztési pontosságban és arcreprodukálásban jelenleg az élvonalba tartozik, sőt, a Google saját mérései szerint a Nano Banana (Gemini 2.5 Flash Image) toronymagasan vezeti a ranglistát az ilyen jellegű AI-modellek között.

[caption id="attachment_2427755" align="alignnone" width="3840"] Forrás: Google[/caption]

Az, hogy egyszerre képes multimodális feladatokra (több kép kombinálása, szöveg értelmezése, képi stílus átvétele egyik képről a másikra) egy platformon belül, szintén egyedi előny, amivel a vállalat új frontot nyitott az AI-modellek versenyében: a kreatív, vizuális AI-élmény frontját.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

TECH
A Rovatból
Ennyiért veheted meg itthon az iPhone Air, az iPhone 17 és a többi új Apple készülékeket
Már nálunk is beszerezhető lesz a valaha készült legvékonyabb iPhone. Az 5,6 milliméter vastag mobil mellett bemutatkozott az iPhone 17 iss.


Bemutatkozott az Apple új iPhone Air készüléke, amely mindössze 5,6 milliméter vastag. Ez lett a valaha készült legvékonyabb iPhone.

A cég most közzétette a magyarországi árakat is:

iPhone 17 (256 GB) – 399 990 forint

iPhone 17 (512 GB) – 499 990 forint

iPhone Air (256 GB) – 499 990 forint

iPhone Air (512 GB) – 599 990 forint

iPhone Air (1 TB) – 699 990 forint

iPhone 17 Pro (256 GB) – 549 990 forint

iPhone 17 Pro (512 GB) – 649 990 forint

iPhone 17 Pro (1 TB) – 749 990 forint

iPhone 17 Pro Max (256 GB) – 599 990 forint

iPhone 17 Pro Max (512 GB) – 699 990 forint

iPhone 17 Pro Max (1 TB) – 799 990 forint

iPhone 17 Pro Max (2 TB) – 999 990 forint

Apple Watch Ultra 3 – 369 990 forint

Apple Watch 11 (alumínium, csak wifi, 42 mm) – 179 990 forint

Apple Watch 11 (alumínium, mobilnettel, 42 mm) – 229 990 forint

Apple Watch 11 (alumínium, csak wifi, 46 mm) – 194 990 forint

Apple Watch 11 (alumínium, mobilnettel, 46 mm) – 244 990 forint

Apple Watch 11 (titán, mobilnettel, 42 mm) – 319 990 forint

Apple Watch 11 (titán, mobilnettel, 46 mm) – 344 990 forint

Apple Watch SE 3 (csak wifi, 40 mm) – 109 990 forint

Apple Watch SE 3 (mobilnettel, 40 mm) – 134 990 forint

Apple Watch SE 3 (csak wifi, 44 mm) – 124 990 forint

Apple Watch SE 3 (mobilnettel, 44 mm) – 149 990 forint

AirPods Pro 3 – 109 990 forint

Forrás: hvg.hu


Link másolása
KÖVESS MINKET: