MÚLT
A Rovatból

Titokban járt Szentendrén Freddie Mercury - az 1986-os Queen-koncert műhelytitkai

Óriási szenzáció volt a koncert és a róla készült film is - meséli Hegedűs László, aki a fellépést szervezte.


A Queen 1986-os koncertje nem csak a még vasfüggöny mögött élő Magyarország, de a zenekar életében is az egyik legkülönlegesebb fellépés volt.

A koncertre kiadott hetvenezer belépőjegy két nap alatt fogyott el, a koncertről és a Budapesten töltött napokról forgatott film egy-egy jelenete pedig a magyarokban ma is kedves emlékeket ébreszt.

Az 1986-os, A Kind of Magic című albumukat bemutató Magic Tour egyik állomásaként a Népstadionban július 27-én lépett fel az addigra már elképesztően népszerű zenekar.

„Nem csak a magyaroknak volt nagy szenzáció ez az alkalom” - mondta a koncert szervezője, Hegedűs László, aki a Multimedia Organisation, illetve a Multimedia Concerts vezetőjeként olyan sztárokat hozott elsőként Magyarországra, mint a Queen, a Genesis, a U2, a Metallica vagy David Bowie. „Áttörést jelentett a korábbi kisebb vagy közepes méretű koncertekhez képest, mivel ez volt az első ilyen nagy stadionkoncert egész Kelet-Európában. A környező országokból is érkeztek jegyvásárlók, általános szenzáció volt mindenhol.”

A Queen tagjai Bécsből érkeztek szárnyashajóval, és egyébként nem is ott kötött ki a hajó, ahol eredetileg tervezték, mert ott túl sok rajongó várta a zenekart. Öt napig voltak Budapesten – jártak többek közt a Margitszigeten, és részt vettek egy gokartozáson a Hungaroringen, ami pont abban az évben készült el. Sztárallűrökre, különcségekre, extrém kérésekre Hegedűs László nem emlékszik. Szerinte ugyanis sztárallűrök inkább a médiában léteznek, úgy véli, jópofa témák a sajtónak, de ezeket rendszerint a marketing- és PR menedzserek kreálják, és a művész csupán a különcségek alanya, hogy legyen miről írni.

„Jópofa volt látni, hogyan működik valójában a dolog. A legnagyobb titokban megszerveztünk egy kirándulást Freddie számára Szentendrére. Úgy nézett ki, hogy három autó ment, az egyikben Freddie meg én, két barátom, akik vállalták, hogy elkalauzolják régiségboltokba, a másik kettőben a testőrök. Megérkeztünk Szentendrére három böhöm nagy fekete autóval, leparkoltunk. Ahhoz, hogy Freddie megmozduljon, 15 ember kellett, így kisebb tömeggel mentünk be az üzletbe. Ennek a híre villámgyorsan elterjedt Szentendrén, és mire kijöttünk, legalább háromszáz ember várta Freddie-t, aki adott néhány autogramot.

Ez még 3-4 helyen lezajlott, és a végére eszméletlen felhajtás volt körülötte, pedig ő csak elment néhány régiséget vásárolni. Ám amikor csupán egy baseball-sapkával álcázva magát eljött velem a Nagyvásárcsarnokba körülnézni, senki nem ismerte fel,

ő pedig kedvesen, szerényen nézelődött, úgy viselkedett, mint bármilyen más turista”

De a budapesti koncert története messzebbre nyúlik vissza. „Először az 1985-ös Live Aid koncerten, ahol önkéntesként dolgoztam, találkoztam Freddie Mercury-val” – meséli Hegedűs László. „A Hard Rock Caféban, a Live Aid backstage-ében Jim Beach és Brian May mutatott be neki, ott mondták el, az akkori, fantasztikusan sikerült koncertjük után, hogy

keressem meg őket, mert most fognak turnézni, és szívesen eljönnének Budapestre. Akkor már évek óta hajtottam a Queent hogy eljöjjenek, és ez volt az első komoly reménysugár.”

Magáról a koncertről nézői, hallgatói élményei nincsenek Hegedűs Lászlónak, hiszen szervezőként végigdolgozta az egészet. A Queen budapesti itt tartózkodásáról azonban sok kedves emléket őriz, például azt, amikor Freddie Mercury-val a Hotel Intercontinental lakosztályában éjszakába nyúlóan gyakorolták a Tavaszi szél vizet áraszt című népdalt. „Én voltam az egyik tesztalany, korrigálni kellett a kiejtését, újra, meg újra el kellett énekelnie. De volt egy nagyon jó hangulatú születésnapi buli is ott, a szállodában.

A koncertet később az erről készült filmen láttam.

Brian-nal beszélgettünk a közönségről, és engem meglepett, amikor azt mondta, hogy ők pontosan érzik, hogy a közönség mennyire tud angolul, mennyire érti a szöveget – és hát 1986-ban nagyon kevesen beszéltek nálunk angolul. Akik nem értik a nyelvet, máshol és másképp reagálnak: a szövegekben lévő poénokra nem, de az ismerős dallamokra, zenei motívumokra igen. Ez nem feltétlenül rossz, hanem talán még inkább érzelmi reakció, mint egy olyan közönség esetében, amelyik leveszi a szöveget, és annak értelmezésén keresztül is reagál.”

A Live in Budapest, majd később Hungarian Rhapsody címen ismert egyedülálló koncertfilm a fellépés teljes felvételét tartalmazza. A filmen a Queen budapesti kalandozásaiból is láthatók jelenetek, például a megérkezésük a hajóval, Freddie Mercury ingatlanügynököt parodizáló viccelődése a Parlament épületével, vagy a koncert előtt pár nappal, a Népstadion bejárásakor tartott pálinkakóstolással.

Hatalmas szenzáció volt a film is. Miért? „Először is azért, mert ekkora világsztárokkal a magyar filmgyártásban nem készült ilyen film soha, másodszor azért, mert részben ezzel fizettük a Quennek a fellépést, így olyan koncertet hoztunk Magyarországra amit különben nem tudtunk volna megfizetni. A nyugati forgalmazás joga náluk volt, a keleti forgalmazás a Varsói Szerződés országaitól a Szovjetunión át Kínáig pedig a magyar filmiparé” - magyarázza Hegedűs László.

Ráadásul a koncertfilmet a magyar filmgyártás színe-java készítette.

„A magyar operatőrök egy külön iskola, közülük többen világhírűvé váltak. A Queen koncertfilmben az összes, éppen játékfilmet forgató magyar operatőr részt vett Ragályi Elemér vezetésével.

Miután 16 kamerát használtunk, és nem is volt több 35 milliméteres nagyfilm készítéshez alkalmas kamera Magyarországon, ha akartak volna, sem tudtak volna aznap máshol dolgozni. De nem is akartak, szívesen és élvezettel vettek részt a forgatáson” - mondja Hegedűs László.

A filmgyár összes világítóberendezését használták a forgatáshoz, hogy a színpad hatalmas fényerejével szemben a nézőtér is jól látszódjon. A koncertet folyamatosan, több szögből rögzítették az operatőrök, így a forgatás során 40 kilométernyi filmszalagot használtak el. A film premierje 1986 december negyedikén volt és a videót a következő évben adták ki VHS-en. A budapesti koncert néhány dala felkerült a Live Magic koncertalbumra is.

A koncerttel kapcsolatban kollégánk, Göbölyös László arra is emlékszik, hogy három órán át kellett sorban állnia a jegyért, mert a sógoráék nagy Queen-őrültek voltak, de egy ember legfeljebb 4 darab jegyet vehetett. A beengedés pedig korrekten zajlott a nagy tömeg ellenére.

„Azonban ahhoz az iszonyatos felhajtáshoz képest, ami körülvette a zenekart, kissé csalódás volt számomra a koncert. Kétségtelenül igen látványos volt a körítés - bár meg sem közelítette az egy évvel későbbi Genesist - az lejött, hogy vérprofi zenészek valamennyien, de valahogy az egész mesterkéltnek hatott, és nemcsak Freddie közismert pozőrsége miatt. Hiányzott belőle egy igazi rock-koncert kiszámíthatatlansága, spontaneitása. Maga Mercury pedig nem volt akkor (már?) a topon, mint énekes, legalábbis aznap nem énekelt csúcsformában. Ahhoz képest, amiket hallottunk tőlük, élőben koránt sem tudtak olyan tökéletesen megszólalni.

Utólag persze más az egész buli megítélése, hiszen akkor még nem tudhattuk, hogy Freddie akkor már valószínűleg beteg volt, és azt sem, hogy ez lesz a Queen utolsó turnéja.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


MÚLT
A Rovatból
„Hipós vízzel, szinte négykézláb sikáltuk fel ott a véres, csutakos padlót” – 30 éve történt az ország legsúlyosabb vonatbalesete, amiben 31-en haltak meg
1994. december 2-án 16 óra 46 perckor kisiklott a Szajol állomáson áthaladó Nyíregyháza–Nyugati pályaudvar között közlekedő gyorsvonat több kocsija is. 31-en haltak meg, az áldozatok közül a legidősebb 84, a legfiatalabb alig 8 éves volt.


1994. december 2-án szörnyű tragédia rázta meg az országot. 16 óra 46 perckor kisiklott a Szajol állomáson áthaladó Nyíregyháza–Nyugati pályaudvar között közlekedő gyorsvonat második kocsija, majd a kocsik 110 kilométer/órás sebességgel egymásba, illetve az állomásépületbe rohantak.

A balesetben összesen 31-en vesztették életüket, 27-en a helyszínen, négyen a kórházban haltak meg, 52-en pedig megsérültek. Az áldozatok közül a legidősebb 84, a legfiatalabb alig 8 éves volt.

Később kiderült, a balesetet emberi mulasztás okozta. A vonat érkezése előtt negyed órával az első vágányon tolatást végeztek, csakhogy a váltók ekkor már át voltak állítva a második vágányra, amelyen a gyorsvonatnak át kellett volna haladnia. A tolató szerelvény a kerekeivel átállította a váltót az első vágányra.

A gyorsvonat az egyenes haladásnál engedélyezett sebességgel, azaz körülbelül 110 kilométer/órával érkezett az állomás felé, a kitérő állású váltót ebben az állásban viszont legfeljebb 40 kilométer/órás sebességgel közelíthette volna meg a szerelvény. A mozdony és az első kocsi kitért és haladt tovább az első vágányon, viszont a szerelvény többi kocsija leszakadt, majd kisiklott, és egy része az állomásépületbe rohant.

A mentést a baleset után közvetlenül az állomáson szolgálatot teljesítő vasúti dolgozók és az utasok kezdték meg. Aztán megérkeztek a mentők, tűzoltók, és katonák is. Még ők sem láttak még ehhez fogható katasztrófát, de az első újságírók sem tudták eleinte felfogni, mi történt.

Mészáros János a Szoljon.hu fotóriportere az elsők között ért oda, a szirénák hangját követte.

„Láttam, hogy egymáson vannak a vagonok. Akkor már hallottam zajokat, síró, jajveszékelő embereket a roncsok alól. Néhol mozogtak elemlámpák, a tűzoltók és a mentők ekkor már bemásztak a roncsok közé és próbálták megtalálni a túlélőket, sérült embereket”

– mondta a fotós korábban a XXI. Századnak.

Huszonhét ember a helyszínen meghalt, a holttesteket először a váróba fektették.

„Nem kívánom senkinek azt a látványt, érzést, amit az váróterem látványa nyújtott, ahová korábban a holttesteket fektették. Néhány kolléganőmmel hipós vízzel, szinte négykézláb sikáltuk fel ott a véres, csutakos padlót. Az egyik munkatársnőnk épp babát várt, mondtuk neki, ő ne jöjjön, máshol segítsen, ha tud. Borzasztó emlék”

– emlékezett vissza szörnyű tragédiára a Szoljon.hu-nak egy asszony, aki már akkor is a vasútnál dolgozott. Azt mondta, sokan bementek aznap éjjel dolgozni közülük, olyanok is, akik nem voltak szolgálatban.

Kárándi Béla nyugalmazott alezredest is a helyszínre rendelték. Az ő feladatuk a halottak azonosítása volt.

„Csendben dolgoztunk, senkinek nem volt kedve megszólalni. Szavakkal nem is lehet elmondani, milyen érzés volt látni, amikor az egyik fiatal mellé lefeküdt a földre az édesanyja. Átölelte a fiát, és perceken át zokogott. Az áldozatok között volt az ORFK egyik középvezetőjének az anyósa is. Amikor bejött az asszony férje, összetört egy széket. Rajta így jött ki a mérhetetlen düh és fájdalom, hogy elveszítette a feleségét”

– mesélte a tragikus éjszakáról a keleten.hu-nak.

A balesetben hatan életveszélyes, húszan súlyos, tizenketten könnyű sérüléseket szenvedtek. A sérülteket több kórházba szállították. Tizennégy embert elsősegélynyújtás után haza is engedtek, négy ember életét viszont már nem tudták megmenteni. Az áldozatok száma így később harmincegyre nőtt.

A Legfelsőbb Bíróság 1996 februárjában hozott ítéletet a balesetet okozók ügyében. A vasúti közlekedés halálos tömegszerencsétlenséget okozó, gondatlan veszélyeztetéséért Szűcs Ferenc váltókezelőt öt és fél év, Farkas István tolatásvezetőt két év, Illyés Ferenc kocsirendezőt pedig másfél év fogházbüntetésre ítélte a bíróság. Szűcs Ferenc három év letöltése után kegyelemmel szabadult.

A MÁV az elhunytak hozzátartozóinak, a sérülteknek és azoknak, akik anyagi veszteséget szenvedtek kártérítést fizetett. Az esetenkénti összeg 20 ezertől 6 millió forintig terjedt.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

MÚLT
A Rovatból
A magyar származású Albrecht Dürer az önmarketing mestere is volt, nemcsak a reneszánszé
Elképzelt orrszarvú, forradalmi sokszorosítási eljárás és botrányos önarckép: a németalföldi festészet zsenije Nürnbergből hódította meg Európát. Bejártuk a házat, ahol élt és dolgozott 20 évig.
Tóth Noémi - szmo.hu
2024. november 18.



Tele a történelemkönyv világhírű magyarokkal: a festő-grafikus-könyvkiadó géniusz Albrecht Dürerről is kevesen tudják, hogy aranyműves apja révén magyar vér csörgedezett az ereiben, bár ő már Németországban született 1471-ben. A festőinasnak szegődött fiúban csak úgy buzogott a tudásvágy és az újítási hajlam, és elképesztően pontosan tudta ábrázolni a természetet vagy az emberi vonásokat. Kortársai megítélése szerint ráadásul Dürer csupa meglepő dologra vetemedett. Például humánus témákat választott – gondoljunk csak ’A nagy nyúl’ című akvarellje és önarcképére –, amelyek akkoriban nem voltak divatosak.

1505-ben elkészítette egyik legismertebb grafikáját egy orrszarvúról, amelynek az a különlegessége, hogy Dürer soha nem látott élőben orrszarvút, és egy leírás alapján készítette el a művet. Ez a grafika rendkívül népszerű lett, és sokan csak ezen keresztül ismerték meg az állatot. Azonban nem minden alkotása lett az ismertségen felül sikeres is: az önarcképeit sok kritika érte, mondván, Dürer túlságosan is egoista – főleg az okozott botrányt, amelyen Krisztusként áldja gyakorlatilag önmagát. Önbizalomban és provokációban nem szűkölködött, az biztos…

Viszont szakmai érdemei elvitathatatlanok:

Dürer egyfajta „művész-influencerként” forradalmasította a művészeti alkotások terjesztését. Fametszeteivel és rézkarcaival felfedezte a sokszorosítás újfajta technikáját, amelynek segítségével képes volt műveit széles körben terjeszteni könyvszerű formában, ezzel növelve a bevételét és a hírnevét szerte Európában.
Munkásságának egyik fontos aspektusa volt a könyvnyomtatás iránti szenvedélye, amelyet nagybátyja, Anton Koberger, Nürnberg egyik vezető nyomdásza segítségével fejlesztett tökélyre. Dürer fametszet-illusztrációi, mint az ’Apokalipszis’, jelentős mértékben hozzájárultak a kor művészetéhez.

A Dürer-ház nem csak múzeum, hanem skanzen is

A művész Nürnbergben található otthona, a Dürer-ház ma múzeumként üzemel a bajor város turisztikai központjában, egy gyönyörű téren a vár aljánál. Dürer már eleve százéves házként vásárolta meg az ingatlant, ahol édesanyjával, illetve feleségével élt és alkotott – utódok nélkül – két évtizedig. A festő 1528-ban bekövetkezett halála után még a felesége lakott benne egy évtizedig, aztán több tulajdonosváltás után visszavásárolta a város, hogy közkinccsé tegye a házat. A Dürer-házon szerencsére a II. világháború sem hagyott akkora nyomot, mindössze a tetőt kellett megjavítani rajta, pedig a város nagy részét lebombázták annak idején. Úgyhogy ma is szinte egykori hangulatában tekinthető meg a jellegzetes stílusú, ötemeletes, és belül kissé puritán berendezésű épület.

A termeket róva az ember úgy érzi, időutazásba csöppent, miközben a korabeli technikákkal is megismerkedhet. A házat korhű bútorokkal rendezték be, és rekonstruálták Dürer műtermét is. Jó érzés úgy barangolni a házban, hogy azon ritka, fennmaradt reneszánsz-kori ház Európában, amely egy művész tulajdonát képezte. Még akkor is, ha sok alkotás a tárlaton csak másolat (élén a botrányos önarcképpel), hiszen az eredeti festményeket a világ nívós múzeumai birtokolják.

Albrecht Dürer élete és művészeti tevékenysége nagyban hozzájárult tehát a nyomtatási technikák és sokszorosított grafikák fejlődéséhez. Polihisztor-voltát az is mutatja, hogy nem csupán mint festő, könyvillusztrátor és grafikus, hanem mint író és irodalmár is tevékenykedett: önéletrajzokat és útinaplókat is írt, valamint elméleti könyveket festészetről, méretezésről és várépítésről, amelyek hosszú ideig szolgáltak alapul a művészeti oktatásban és gyakorlatban egyaránt. Dürer munkássága meghatározó része Európa kulturális örökségének, magyar gyökereiről pedig a városligeti Ajtósi Dürer sor emlékezik meg, amelyet halálának 400. évfordulóján neveztek el róla.

Források: 1, 2, 3


Link másolása
KÖVESS MINKET:


MÚLT
A Rovatból
Jeanne Calment hihetetlen története: 100 évesen még biciklizett, 114 évesen filmezett, 122 évesen halt meg
A francia Jeanne Louise Calment döntötte meg a leghosszabb igazolt emberi élettartam rekordját. 85 évesen kezdett el vívni, 117 évesen szokott le a dohányzásról, és amikor a 120. születésnapján megkérdezték tőle, milyen jövőre számít, azt felelte: „egy nagyon rövidre”.


Ha bármikor kiejtenéd a szádon, hogy „az én koromban ezt már nem kéne”, gondolj az Arles-ban 1875-ben született Jeanne Louise Calmentre, aki fittyet hányt az efféle sztereotípiákra, és úgy alapvetően az élet törvényeire is, hiszen 122 évet és 164 napot élni nem éppen szokványos. 100 évesen még simán biciklizett, 114 évesen szerepelt az életéről szóló filmben, és 115 évesen rászánta magát egy csípőműtétre is, sőt, a cigiről is majdnem egy évszázad után szokott le – igaz, nem a tüdejével volt gond, hanem csak azért döntött így, mert a megromlott látásával utált tüzet kérni másoktól.

Madame Calment izgalmas korban született Franciaországban, hiszen az Eiffel-tornyot 14 éves korában építették fel, és ezidőtájt találkozott – a nagybátyja boltjában festéket vásárló – Vincent van Gogh-gal, aki a megítélése szerint „koszos, rosszul öltözött és ellenszenves volt”.

A munkahelyi stressz nem rövidített az életén, hiszen 21 éves korában hozzáment másod-unokatestvéréhez (dédnagybátyja unokájához), a dúsgazdag üzlettulajdonos Fernand Calment-hoz, és sosem dolgozott egyetlen percet sem. Helyette leginkább teniszezett, kerékpározott, úszott, görkorcsolyázott, zongorázott és operába járt. Életfilozófiája az volt, hogy amin nem tudsz változtatni, azon ne stresszelj, és soha nem használt szempillaspirált, mert gyakran nevetett sírásig. Híres volt hatalmas életkedvéről, valamint nagy étvágyáról, különösen az édességek iránt.

Jeanne végig megőrizte éles szellemi képességeit, de közben tragikus dolgokat kellett megélnie: hosszú élete során a saját lánya, sőt, unokája is elhunyt. Pedig közeli hozzátartozói is rendkívül hosszú ideig éltek: idősebbik bátyja, François 97, édesapja 93, édesanyja pedig 86 évig.

Amikor Jeanne 90 éves lett, örökös híján leszerződött az akkor 47 éves, André-François Raffray nevű ügyvéddel, aki szerződésben vállalta, hogy havi 2500 frankot fizet az idős hölgynek azzal a feltétellel, hogy a halála után ő örökli a lakást. Raffray azonban a legrosszabb rémálmában sem gondolta, hogy végül nem csak 30 évig fizeti Jeanne-nak az ígért havidíjat, hanem a hölgy még túl is éli őt.
Miután az ügyvéd 77 éves korában meghalt, annak özvegye köteles volt tovább fizetni Calmentnek élete végéig a törvény értelmében.

Jeanne olyan legendás idézeteket hagyott az utókorra, mint például hogy „fiatalnak lenni lelkiállapot, nem a testtől függ. Valójában még mindig fiatal vagyok, csak az elmúlt 70 évben nem néztem ki olyan jól.” Vagy hogy „a mi jó Istenünk elfelejtett engem”. Az egyik interjúja végén az újságíró azt mondta: „Asszonyom, remélem, valamikor jövőre újra találkozunk”. Erre Jeanne azt válaszolta: „Miért ne? Annyira azért nem vagy öreg, még mindig itt leszel!”

Források: 1,2,3


Link másolása
KÖVESS MINKET:


MÚLT
A Rovatból
Új részletek derültek ki a Titanic kapitányáról – annak is híre ment, hogy túlélte a katasztrófát
Egy friss könyv szembemegy a régóta terjedő pletykákkal Smith kapitánnyal kapcsolatban. Feltárult a Titanic első emberének igazi sorsa.


Egy új könyv teljesen más képet fest a Titanic tragédiájának egyik legismertebb szereplőjéről, Edward John Smith kapitányról, mint amit a róla terjesztett szóbeszédek, cikkek, dokumentumfilmek vagy a sok esetben pontos mozifilm alapján sejtettünk.

Dan E. Parkes író A Titanic öröksége: A kapitány, a lánya és a kém című – magyar nyelven egyelőre kiadatlan – könyvében azt állítja, hogy Smith nem lőtte főbe magát, ahogy azt sok pletyka sugallta, és nem is a hajóhídon ölte meg a vezetőfülkébe betörő jeges ár, ahogyan azt James Cameron 1997-es sikerfilmjében láthattuk.

A könyv több korabeli pletykát is cáfol, például azt, hogy a kapitány ittasan vezette a hajót, figyelmen kívül hagyta a jéghegyekre vonatkozó figyelmeztetéseket, vagy felelőtlenül siettette az utazást.

Parkes megemlíti a kötetben, hogy a Titanic elsüllyedése után három hónappal egy Baltimore-i férfi azt híresztelte, hogy Smith életben van és Maryland államban bujkál. Később a Life magazin írta meg, hogy egy ohiói hajléktalan férfi Smith kapitánynak vallotta magát. E történetek egyike sem nyert bizonyítást, és lássuk be, nem is valószínű, hogy bármelyik igaz lenne.

Forrás: Wikipedia

A könyv az Unilad szerint felidézi a tragédia utáni újságcikkeket is, amelyek a kapitány öngyilkosságáról számoltak be. A Los Angeles Express 1912. április 18-án például azt írta: „E.J. Smith kapitány főbe lőtte magát”, míg a Daily Mirror egy nappal később hasonló címmel adott ki szenzációnak szánt írást; azt írták, „Smith kapitány főbe lőtte magát a hídon.” Parkes viszont hangsúlyozza, hogy a szemtanúk ugyan hallottak lövéseket, de ezeket azóta sem sikerült a tiszthez kötni.

A könyv inkább a túlélők beszámolóira alapoz: egyikük, a tragédia idején 27 éves Robert Williams Daniel például azt vallotta, látta a kapitányt a hídon, amikor a hajó süllyedni kezdett, és szerinte „hősként halt meg.”

Frederick Hoyt, egy gazdag utas arról számolt be, hogy visszatért a fedélzetre, ahol találkozott Smith-szel, és megosztottak egy italt, mielőtt ő maga a vízbe ugrott.

Isaac Maynard, egy 31 éves szakács azt mondta, látta, „ahogy a kapitányt a hídon elragadja a víz”. Valószínűleg ezt a vallomást vette alapul Cameron is a film forgatókönyvénél, ám nem teljes egészében, mert a férfi később még úszni látta Smith-t, és biztos volt benne, hogy őt, mert felismerte az egyenruháját és a sapkáját. Ezt a verziót más túlélő is megerősítette, valószínűleg az a személy, aki utoljára látta élve.

Egy tutajhoz kapaszkodó férfi próbálta kimenteni a kapitányt: kezet nyújtott neki, de az nem hagyta, csak azt kiáltotta: „Vigyázzatok magatokra, fiúk”. A szemtanú hozzátette: nem tudja, ezután mi lett vele, mert többé nem került a szeme elé, és úgy gondolta, a vízbe fulladt.


Link másolása
KÖVESS MINKET: