KULT
A Rovatból

Neki köszönhetjük Brad Pittet, a Gladiátort és a rendezői változatot – Ridley Scott 85 éves

Gladiátor, Szárnyas fejvadász, Alien – csak három film a rendezései közül. Egy élő legenda, aki máig nem állt le.

Link másolása

Ridley Scott Hollywood egyik élő legendás állócsillaga többek között Spielberg, Scorsese, és George Lucas mellett. A karrierje másképp építkezett, mint új hollywoodi kollégáié, de érdemes végignézni a filmográfiáján, és elismerően rácsodálkozni, hogy 85 évesen még mindig milyen színvonalat hoz - és mit tett le az asztalra. Összegyűjtöttünk róla pár érdekességet:

Színészmániás

Scott alázatosan a színészi játék hangsúlyozásának rendel alá számos szegmenst, így híres arról, hogy V-felállásban, két kamerával rögzítse a jeleneteket, hagyja, hogy a színészek folyamatában reagálhassanak egymásra, és nem állítja le állandóan a felvételt "Ennyi" felkiáltással. Az utolsó párbajban gyönyörű példákat láthattunk erre.

Zene, képek fontossága

A Ridley Scott-filmek egyik kiemelkedő erőssége a zene, a másik  a látványvilág. Nem akárkikkel dolgozik együtt mindkét oldalon: gyakran kollaborál Hans Zimmer zeneszerzővel és Dariusz Wolski operatőrrel. Az 1492-ben minden ott van, ami a vizualitásban fontos neki: a gazdag, organikus hátterek, történelmi hűségre való törekvés, mindez drámai vizuális és zenei alátámasztása, felfokozása.

Szeret ragaszkodni színészeihez

Russell Crowe például egy ideig a vesszőparipája volt, ha castingra került a sor. Crowe játszott a Gladiátorban, a Bor, mámor, Provence-ban, az Amerikai gengszterben, a Hazugságok hálójában és a Robin Hoodban. Mostanság a rendezőt Adam Driverhez is nagy szerelem fűzi, A Gucci-házban és Az utolsó párbajban is kiaknázta a színész sokszínűségét.

Ő a rendezői változat szülőatyja

Scott a "rendezői változat" elnevezésű végső filmverzió atyja, Hollywoodban ugyanis a nagy stúdiófilmek utolsó verzióját legtöbbször a stúdióvezetők/producerek hagyják jóvá. Scott volt az egyik első rendező, aki rendezői változatot hozott vissza a mozikba: az 1982-es Szárnyas fejvadász saját változatával hatalmas sikert ért el.

Ez az irány aztán népszerű lett mind a közönség, mind a direktorok körében, a stúdióvezetők szájízéről csak ők nyilatkozhatnak. Azóta Scott számos saját rendezői változatot adott ki DVD-n és BluRayen is, illetve filmjei hosszabb, általa jobbnak tartott verzióit.

Beszédes hátterek

A tájak és hátterek mozgó, élő, beszédesen megrendezett, önmagában is működő vizuális ábrázolása különleges Scottnál, akkor is érdemes rájuk odafigyelni, sőt, ez egyfajta vizuális rendezői kézjegy nála, ha egy karakter közelképét látjuk. A Gladiátor és a Robin Hood is remek példa erre.

Erőszak, gyorsan

A Robin Hoodtól Az utolsó párbajon át a Gladiátorig Scott filmjei nem szűkölködnek az erőszakban, de nem öncélúan ábrázolja azt. Sőt, a kevesebb több elvén alapulva sokszor egészen gyorsan elvágja a grafikus, véres képeket, úgyis tudja, hogy bement az információ, ráadásul a szaggatott, gyors ritmusú vágással a jelenet feszültségét is növeli. Még olykor be is gyorsítja a szerelők mozgását utólag, a vágószobában, ha jól odafigyelünk, észrevehetőek ezek az okos trükközések sok akciójelenetében.

Alkalmazkodó karakterek

Jellemző az is a Ridley-Scott-filmekre, hogy gyakran kibillenti a komfortzónájukból a színészeket. És ez még egy enyhe kifejezés, ha belegondolunk abba, hogy Matt Damon karakterének például a saját széklete segítségével kellett krumplit termesztenie a Marson a Mentőexpedícióban, hogy életben maradjon, mire odaérnek érte. A hősei gyakran a legzordabb körülményekhez is kénytelenek adaptálódni. Különben meghalnának, az adott mozi pedig két órás helyett kisjátékfilm lenne.

Családtagjainak dedikálja a filmjeit

Több Ridley Scott-mozit is egyes családtagok emlékének ajánlotta a rendező: a Szárnyas fejvadászt testvérének, Franknek, A Sólyom végveszélybent édesanyjának, A jogászt és az Exodus: Istenek és királyok című filmeket tragikusan elhunyt testvérének, a szintén rendező Tony Scottnak. Róla a 2016-os Golden Globe-díjátadón is megemlékezett, miután a Mentőexpedíció a legjobb musical vagy vígjáték kategóriájában megnyerte a legjobb film díját. Veszteségeiről mindig őszintén nyilvánul meg.

(Még) nincs Oscarja

A filmes szakma vagy a nagyközönség teljesítmény/siker-fokmérője gyakran az Akadémiai díj, melynek eddig Ridley Scott, akit a Ranked magazin pár éve a legnagyobb élő rendezők sorában az ötödiknek jelölt meg, még nem tulajdonosa. Vajon ő is arra a sorsra jut, mint Scorsese, akinek már muszáj volt adni egy Oscart olyan klasszikusok után, mint a Dühöngő bika, a Taxisofőr vagy a Nagymenők, melyekért sokak szerint jobban kijárt volna, mint A tégláért? Scott több filmje is a klasszikus huszadik századi filmkánon része, kezdve az Aliennel, ami megújította a scifi-horror műfaját. Négy Oscar-jelölése van, filmjeiért azonban a színészeket többször jutalmazták Oscarral, sőt, a jelölések száma is feltűnően sok, elég, ha önmagában csak a Mentőexpedíció - ami pedig nem feltétlenül a legjobb filmje - hét jelölését nézzük.

Neki köszönhetjük Brad Pittet is

Na azért nem teljesen, de tény, hogy az 1991-es Thelma és Louise után kapott Pitt igazán nagyobb mozis szerepeket, addig csak téblábolt a kisebb filmes és tévés produkciók között. A szépfiú, aki elcsábítja Jeena Davist, jól megmaradt a nézőknek, és innentől Pittnek nem volt megállás.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Szinte mindenki kétségbe van esve, fel van háborodva” – Udvaros Dorottya távozása nagy vihart kavart a Nemzeti Színházban
„Ha egy ilyen kaliberű színművészt, mint Udvaros Dorottya, így el lehet küldeni, mire számítson mindenki más” - mondta el egy bennfentes a Blikknek.

Link másolása

Ahogy arról mi is írtunk, Udvaros Dorottya közölte, hogy a Nemzeti Színház nem újította meg a szerződését, anyagi okokra hivatkozva.

Később az intézmény azt mondta, hogy határozatlan idejű munkaszerződéssel rendelkezik, amit nem szüntettek meg. Erre reagált megint a színésznő, és újra megerősítette, hogy Vidnyánszky Attila nem újította meg a szerződését, csak azokban a darabokban fog játszani, amik még műsoron vannak.

A Blikk információja szerint a színésznő bejelentése óta temetői a hangulat a színházban.

"A társulat rémes állapotban van, szinte mindenki kétségbe van esve, illetve fel van háborodva, hiszen ha egy ilyen kaliberű színművészt, mint Udvaros Dorottya, így el lehet küldeni, mire számítson mindenki más?"

– mondta egy bennfentes a lapnak.

Sokan értetlenül figyelik, hogy külföldi rendezőket hívnak, és nem az itt dolgozó művészekre vigyáznak. Úgy tudják, hogy nagy összegeket kapnak a külföldi vendégrendezők, miközben sok, szerződésben lévő színész anyagi gondokkal küzd. Több fiatal művésznek is másodállást kellett vállalnia ahhoz, hogy meg tudjon élni - írja a portál.

Udvaros Dorottya korábban többször is felszólalt például a Színház- és Filmművészeti Egyetem modellváltása kapcsán. Korábban utalt rá, hogy ez is közrejátszhatott abban, hogy az igazgató elküldte.

A lap informátora szerint Vidnyánszky és Udvaros között egy újabb hangos vita is kipattant az előző nemzet színésze választás kapcsán. Mivel ez a színházban történt, azt többen is hallották.

A Blikk beszélt Szarvas Józseffel is, aki korábban együtt játszott a színésznővel a színház nyitóelőadásában.

"Mindig fájdalmas, amikor valaki távozik közülünk, Dorottyával pedig huszonkét éve vagyunk munkatársak, ezért megrázó volt a hír" – mondta a lapnak.

"Azt tudjuk, hogy a színház jelenleg nehéz anyagi körülmények között dolgozik, ez aggodalomra ad okot, de arról nem tudunk, hogy további művészektől is megválna a teátrum. Készülünk a következő évadra. Korábban én is többször mentem el színházból, és nem állt meg az idő" – tette hozzá.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Udvaros Dorottya továbbra is állítja, Vidnyánszky Attila nem hosszabbította meg a szerződését
A színésznő szerint az intézmény igazgatója anyagi okokra hivatkozva nem újította meg a szerződését. A Nemzeti Színház szerint Udvaros Dorottyának határozatlan idejű szerződése van, és azt nem mondták fel.

Link másolása

Mi is írtunk róla, hogy Udvaros Dorottya azt mondta, hogy már nem tagja a Nemzeti Színháznak, mert a szerződését nem újították meg. Az igazgató, Vidnyánszky Attila korábban az intézmény anyagi helyzetére hivatkozott.

Pénteken a Nemzeti Színház azt közölte:

„Udvaros Dorottya művésznő a Nemzeti Színház társulatának tagja, határozatlan idejű munkaszerződéssel rendelkezik, mely a mai napig nem került megszüntetésre és felmondásra”

- írta a Telex.

A színésznő gyorsan reagált a teátrum közlésére. A lap megkeresésére azt válaszolta:

„Március 22-én pénteken 11.00-kor volt szerződtetési tárgyalásom a vezérigazgató úrral, amikor is közölte, hogy nem kívánja meghosszabbítani a munkaszerződésemet. Azokra a darabokra, amik még műsoron maradnak és játszom bennük, azokra egyedi szerződést kapok majd május közepén”.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Udvaros Dorottya 22 év után távozik a Nemzeti Színházból, Vidnyánszky Attila nem hosszabbította meg a szerződését
A legfőbb érv az volt, hogy a színház nehéz anyagi helyzetben van. Udvaros azonban nem érti, hogy akkor miért kell külföldi rendezőket szerződtetni hatalmas összegekért.

Link másolása

Már nem vagyok tagja a Nemzeti Színháznak. Vidnyánszky Attila valóban nem hosszabbította meg a szerződésem – mondta Udvaros Dorottya a Magyar Hangnak adott interjújában. A direktor legfőbb érve az volt szerinte, hogy a teátrum nehéz anyagi helyzetben van.

„A kormány elvont 380 millió forintot a színháztól, és idén már nem sikerült befoltozni a költségvetésen ütött lyukakat. Elfogadom, hogy anyagi problémák vannak, de ha valóban ilyen rossz a helyzet, akkor miért kell újabb és újabb külföldi rendezőt leszerződtetni hatalmas összegekért?

A Nemzetiben már alig rendeznek magyar művészek” – mondta a színésznő a lapnak.

Udvarost megkérdezték a tavaly novemberi balesetről is, amikor a Rómeó és Júlia előadás közben Szász Júlia és Horváth Lajos Ottó lezuhantak a díszletről.

„Benne volt a levegőben, hogy valami történni fog. Korábban már kis híján történt tragédia, egy öt méter magas díszletelem kezdett el dőlni, a tetején egy színésszel, akinek végül szerencsére nem esett baja, de az eset után elszerződött a színháztól. A Rómeó és Júlia próbáin a kollégák többször is jelezték, hogy veszélyes a díszlet, mégsem történt semmi” – mondta Udvaros Dorottya.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Premier: „Síneken guruló no-go zóna” – A négyes-hatos villamosról írt dalt a Bankrupt
Az utóbbi pár évben egymás után hozták ki a társadalomkritikus slágereket, most szerettek volna kicsit elszakadni a politikai témáktól, de csak félig sikerült.

Link másolása

A négyes-hatos villamos lenyűgöző élővilágát már-már Sir David Attenborough-t idéző aprólékossággal mutatja be a Bankrupt új slágere. Az Interrupters-féle lendületes, modern ska-punk vonalat képviselő szám refrénje garantáltan meg fog ragadni mindenkiben, aki kénytelen rendszeresen igénybe venni a körúti fegyencjárat szolgáltatásait.

A számhoz készült montázsvideó ezúttal a tömegközlekedési akciójelenetek tematikájára épül, és hogy minden igényt kielégítsenek, ehhez a számhoz is készült angol változat.

„Az elmúlt másfél évben sorozatban kihozott virális társadalomkritikus slágerek (Keresett a Feri, Viktorland, A hülyeség ára, Illiberal Holiday, Hol van a pénz?) után szerettünk volna kicsit elszakadni a politikai témáktól. De amikor realizáltuk, hogy pont az önkormányzati kampány közepére esik majd a megjelenés, muszáj volt ebbe is beletenni pár sort arról, hogy ígérhet bárki bármit, a négyes-hatos ilyen marad. És ha már így alakult, belekerült Budapest legádázabb ellensége is” – meséli a csapat frontembere, Sarkadi Balázs.

Négyes-Hatos:

Four-Six:

A zenekart legközelebb május 11-én Veszprémben, a Teremben, utána pedig június 1-én Budapesten, az Instantban lehet élőben megnézni.

A zseniális borító Vass Richárd munkája, a kiváló hangzásról pedig ezúttal is Botlik Mátyás (Grenma Stúdió) gondoskodott.


Link másolása
KÖVESS MINKET: