KULT
A Rovatból

Gyerekként segélyen élt, tiniként túlszexualizálták, és elege van a válásokból – Scarlett Johansson 40 éves

Hollywood jelenleg legjobban fizetett és legtöbb pénzt hozó színésznője a gyerek- és tinikori traumáiból és magánéleti válságaiból merített erőt.


Egy jó ideje Hollywood egyik legjobban fizetett színésznője, és egyik legnagyobb A-listás filmsztárja. A Fekete Özvegy szerepének hála, pedig a legtöbb pénzt hozó színésznő címe is az övé. Emellett két Oscar-jelöléssel, egy BAFTA-díjjal, 5 Golden Globe-nominációval, 3 Színészi Szakszervezet-jelöléssel és egy velencei díjjal is büszkélkedhet.

Egészen lenyűgöző karrier, amely már 30 éve tart, tehát egészen a gyerekkoráig visszanyúl. Azonban Scarlett New York-i gyerekkora jóval zordabb volt, mint azt sok rajongó gondolná. Ráadásul a magánélete sem volt éppen zökkenőmentes…

Állami segély

Scarlett Ingrid Johansson 1984. november 22-én született New Yorkban a lengyel zsidó származású Melanie Sloan és a Dániában született építész, Karsten Johansson lányaként. Kétpetéjű fiú ikertestvére, Hunter alig három perccel utána jött a világra, s ők a legfiatalabbak a négy testvér közül Adrian (1976) nevű bátyjuk és Vanessa (1980) nevű nővérük után (aki szintén színész lett).

A család egy lakótelepen élt, vagy ahogy Johansson leírta, „egy csomó téglaépület egyikében a nyugati oldalon.”

Scarlett először állami iskolába járt, majd egy előadóművészeti suliba. De akkoriban szerinte az előbbi sokszínűbb volt. „A környékbeli művészek közül sokaknak volt olyan gyereke, aki odajárt” – magyarázta egy interjúban. Emellett nyíltan beszélt a családja alacsony jövedelméről is: „Segélyt kellett igényelnünk, étkezési jegyeken éltünk” – árulta el, és hozzátette, az édesanyja minden erejével próbálta megóvni a gyerekeit a nélkülözéstől.

Végre ő irányíthat

A kislány már elég korán mutatta annak a jeleit, hogy a színészet világa lesz számára a megfelelő. „Mintha kiugrottam volna az anyaméhből, és rögtön azt mondtam volna: »Előadó leszek!«” – magyarázta Scarlett, aki 7 éves korában egyszer hatalmas hisztit csapott egy tehetségkutató ügynök irodájában, mert nem igazán érdeklődtek iránta. „Teljesen össze voltam törve. Abban a pillanatban eldöntöttem, hogy az egész életem a süllyesztőbe került” – emlékezett vissza.

Hamarosan azonban az édesanyja talált neki egy ügynököt, és elkezdett reklámfilmek meghallgatására járni. „Olyan volt, mintha egy szépségversenyen lettem volna. A többi anyuka nagyon ijesztő volt, a versengés pedig borzalmas.” Állítása szerint ráadásul ő és Melanie is drámai veszekedéseket vívtak ezek miatt, akkora volt a feszültség. Végül abba is hagyta a reklámcastingokat, és onnantól kizárólag filmes meghallgatásokra járt, hamarosan pedig el is nyerte első szerepét.

A korai munkái eléggé megváltoztatták az életét. Mindössze 8 éves volt, amikor 1994-ben feltűnt első nagyjátékfilmjében, a Rob Reiner által rendezett Világgá mentemben Elijah Wood és Bruce Willis partnereként. Ezen élmény hatására született meg a fejében a gondolat, hogy valóban karriert csinálhat a színészetből. S bár olyan filmekben tűnt fel utána, mint az Egy igaz ügy (1995), a Manny és Lo (1996), az Ugrásra készen (1996), a Hatodik sebesség (1997) vagy a Reszkessetek, betörők! 3 (1997), végül 13 éves korában lendült igazán bele a színészkedésbe, ekkor jött az első nagy áttörés is.

„Ekkor már talán öt-hat filmet is leforgattam, sok igazán érzelmes munkát, de emlékszem, hogy akkor találtam meg azt a helyet, ahol rájöttem, hogy »ó, várj, én is tudom irányítani, manipulálni ezt a dolgot, amit csinálok«” – magyarázta.

A Világgá mentem ugyanis azonnal felkeltette iránta az iparág figyelmét, és egy egész sor forgatókönyvet kapott. A nagy népszerűséget elhozó 1998-as Robert Redford-film, A suttogó előtt azonban még beütött egy családi dráma…

Szétszakadt család

Scarlett 13 éves korában hatalmas változáson ment keresztül, amikor a szülei úgy döntöttek, hogy elválnak. Az anyja Kaliforniába költözött, míg ő, az ikertestvére és az édesapjuk New Yorkban maradtak. Állítása szerint Hunter hatalmas segítség volt akkoriban. „A szüleim a két különböző óceánparton voltak, Vanessa, aki négy évvel idősebb nálunk, pedig már főiskolán volt” – emlékezett vissza: „Össze kellett tartanunk, és egymás állandó támaszának kellett lennünk egy olyan környezetben, ami tényleg sokat változott.” A válás tehát Johanssonra is komoly hatással volt, s elmondása szerint sokat merített ebből a 2019-es Házassági történet című filmben nyújtott (nem mellesleg Oscar-jelölt) alakításához. Úgy tűnik, a szülei válása több inspirációt adott ehhez, mint a saját tapasztalatai, hiszen akkoriban épp a második válásán ment keresztül.

A túlszexualizált tini

Miután 12 évesen szerepelt A suttogó című filmben, az alkotók nem győzték dicsérni az érettségét és a hozzállását. A legenda szerint a rendező és főszereplő Robert Redford egyszer azt mondta, hogy Johansson „13 évesen már olyan volt, mint egy 30 éves”. A suttogó után rengetegen kezdtek beszélni a tehetséges ifjú hölgyről, aki aztán három évvel később, 2001-ben adott hírt újra széles körben magáról, méghozzá három filmmel is. Ezek egyike volt a Tétova tinédzserek című független film, ami hamar kultikus klasszikussá vált, és a már 15 éves tinilányt újra felhelyezte a filmes térképre (a másik két film egyébként a Coen tesók remeke, Az ember, aki ott se volt, illetve Gárdos Éva rendezése, az Amerikai rapszódia volt). Aki először egy jóleső és vicces trash-filmmel (Mérges pókok, 2002), majd karrierje egyik legfontosabb állomásával, Sofia Coppola Elveszett jelentésével (2003) hálálta meg a belévetett bizalmat.

Az Oscar-díjat is elnyerő film diadalmenete után Scarlett hirtelen mindenhol ott volt, s bevallotta, hogy az Elveszett jelentés utáni médiafigyelemmel kifejezetten nehéz volt megbirkóznia 17 évesen.

Főként, hogy már ekkora korában (és a további években is) szexualizálták őt, vagyis már tinédzserként olyan filmekben kapott szerepet, ahol jóval idősebb férfiak számára jelentette a vágy tárgyát (az Elveszett jelentésen kívül például a Leány gyöngy fülbervalóvalban).

„Azt hiszem, mindenki azt hitte, hogy idősebb vagyok. Belekerültem ebbe a furcsa, hiperszexualizált világba. Akkor azt hittem, nekem ez jut, ez az én utam” – mesélte. S bár Hollywoodban óriási sikereket ért el, nem volt teljesen elégedett, változatosabb, a korához jobban illő szerepeket szeretett volna elvállalni. Ezért lépéseket tett, hogy változtasson a karrierje irányán.

Hollywood csúcsán

Például egy időre Woody Allen legfőbb múzsája lett, hiszen együtt forgatták a 2005-ös Match Pointot, a 2006-os Fülest és a 2008-as Vicky Cristina Barcelonát is. De szívesen vállalt film noirt (2006: Fekete Dália), Christopher Nolan-filmet (2006: A tökéletes trükk), vígjátékot (2004: Jó társaság, 2007: Egy bébiszitter naplója, 2009: Nem kellesz eléggé), akciófilmet (2005: A sziget), vagy kosztümös történelmi drámát (2008: A másik Boleyn lány). Majd rendesen megfogta az Isten lábát a 2010-es Vasember 2-ben neki felajánlott Natasha Romanoff, vagyis a Fekete Özvegy szerepével. A latexruhás amazont a következő 13 évben, tehát 2021-ig bezárólag összesen kilenc filmben játszotta el, ráadásul közülük csak az utolsó, a 2021-es Fekete Özvegy volt az, amely konkrétan róla szólt, ő volt a főhőse. Sokat kellett erre várnia, de megérte.

2016-ban egyébként Johansson elárulta, hogy a Fekete Özvegy valójában az eddigi kedvenc szerepe. „Érdekes utazás volt, hogy fogtunk egy karaktert, akiről az évek során lehántottuk a rétegeket, és képesek voltunk, ahogy az életben is, együtt fejlődni ezzel a személlyel” – magyarázta.

Persze a Marvel-meneteken túl is volt ez idő alatt filmes élet a számára, hiszen olyan további sikerekben és/vagy elismert mozgóképekben tűnt fel, mint a Hitchcock (2012), a Don Jon (2013), A felszín alatt (2013), amelyben először és eddig egyetlen alkalommal mutatta meg magát a teljes meztelen valóságában, A nő (2013), amiben csupán a hangjával bolondította magába Joaquin Phoenixet és a nézőket egyaránt, A séf (2014), a Lucy (2014), az Ave, Cézár! (2016), a Páncélba zárt szellem (2017), a Csajok hajnalig (2017), két, ugyanazon évben Oscar-jelölést hozó filmje, a Házassági történet (2019) és a Jojo Nyuszi (2019), az Asteroid City (2023), vagy legutóbb az idei romkomja, a Vigyél a holdra!

Házassági történetek

Scarlett még a középiskolában egy rövid ideig randizott a zenész Jack Antonoffal, állítólag még a szalagavatóra is egy párként mentek. Néhány évvel később aztán a színész Josh Hartnett lett a párja, akiről 2006-ban így nyilatkozott: „Josh nagyon édes. Ő egy jófiú. Nagyszerű ember. Nagyon szerencsés vagyok és hihetetlenül boldog.” A kapcsolatuk 2007-ben mégis véget ért, Hartnett szerint a szakításuk hátterében a féltékenység állt. Hartnett előtt és után rövid ideig Jared Letóval is találkozgatott, az első boldogító igent, azonban Ryan Reynoldsnak mondta ki 2008-ban. A vele való kapcsolatáról alapvetően nem szeretett nyilatkozni. „Mindig is privátnak tartottuk a történetünket” – mondta egyszer. Sajnos ez a kapcsolat sem volt tartós, 2010-ben szakítottak, 2011-ben pedig el is váltak. Ez kezdetben eléggé nyomasztó volt a számára, a barátai, a fivére és a nagymamája azonban segítettek neki átvészelni ezt az időszakot.

Scarlett akkoriban azt is kifejtette, hogy a szakítás okait titokban akarja tartani, de elismerte, hogy túlságosan kritikus tud lenni magával és másokkal szemben is, ez a hajlam pedig néha arra késztette, hogy bántó dolgokat mondjon. 2014-ben a Glamournak kifejtette, hogy sokat tanult ebből. „Azt hiszem, jobban megismertem magam. Úgy érzem, most már jobban tudom, mire van szükségem egy kapcsolatban.”

2012-ben szeretett bele a francia újságíróba, Romain Duriacba, vele állt másodszor az oltár elé 2014 októberében, alig egy hónappal azután, hogy anya lett, vagyis megszületett közös gyermekük, a Rose nevű kislány. Nem meglepő módon az anyaság teljesen felforgatta (jó értelemben) az életét. „Azt hiszem, ha bármilyen hatalmas, életet megváltoztató esemény történik veled, mint például a gyermekvállalás, az nagyon, nagyon inspiráló tud lenni. Amikor a lányomra nézek, tele vagyok reménnyel és pozitivitással” – mesélte egy interjúban. Sajnos azonban nem maradtak egy család sokáig, 2016-ban ugyanis szakítottak Duriackal, Scarlett 2017-től, 33 évesen pedig már kétszeresen elvált nőnek számított.

S mivel sosem maradt sokáig szingli, az újabb válása évében máris jött az újabb szerelem is, ezúttal a Saturday Night Live színésze és írója, a komikus Colin Jost személyében. Ők eredetileg még 2010-ben ismerkedett meg, amikor Johansson még Ryan Reynolds felesége volt, ám csak hét évvel később szövődtek köztük gyengéd érzelmek. Amikor Johansson 2019 decemberében a Saturday Night Live házigazdája volt, így áradozott: „Ez a hely olyan sokat jelent nekem. Annyi barátom van itt, és itt találkoztam életem szerelmével.”

Ők ketten aztán 2020-ban egy meghitt ceremónia keretében kötötték össze az életüket, tehát idén ünnepelték a négyéves házassági évfordulójukat. A házasságukat pedig 2021 augusztusában egy közös gyermekkel (egy kisfiúval) koronázták meg. „Oké, oké, született egy gyerekünk. A neve Cosmo. Nagyon szeretjük őt” – írta Jost tömören és viccesen akkor az Instagramon.

S hogy miért ez lett a neve? „Csak összedobtunk egy csomó betűt. Úgy voltunk vele, hogy igen, ez működik.”

Bőrápolás, család, dínók

Szóval Scarlett köszöni szépen, jól van, és rettentő boldog a férjével és a két gyermekével, ráadásul a karrierje is a helyén van: legközelebb például a legújabb Jurassic World-film, az Újjászületés főszerepében láthatjuk. Sőt, üzletasszony is lett időközben, 2022-ben ugyanis piacra dobta saját bőrápoló termékcsaládját, a The Outsetet. „Ez egy olyan projekt, amin öt éve dolgozom, és most itt van” – mondta Johansson Drew Barrymore talkshow-jában. Csak így tovább!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Tragédia a Netflix velencei forgatásán: a stáb szeme láttára meghalt a sikersorozat rendezőasszisztense
Diego Borella az Emily Párizsban ötödik évadának munkálatai közben esett össze. Az orvosok a Hotel Danieli épületébe siettek, de már nem tudták megmenteni a 47 éves rendezőasszisztenst.


Tragikus esemény árnyékolta be az Emily Párizsban forgatását Velencében: váratlanul elhunyt Diego Borella, a Netflix népszerű sorozatának rendezőasszisztense.

A Daily Mail beszámolója szerint az ötödik évad utolsó jeleneteinek felvétele zajlott a lagúnák városában, amikor Borella a stáb jelenlétében összeesett.

A La Repubblica információi szerint

az orvosok csütörtök este, 7 óra körül érkeztek a történelmi Hotel Danieli épületébe, de már nem tudták megmenteni az életét.

A rendezőasszisztens mindössze 47 éves volt. A hírek szerint halálát valószínűleg szívroham okozta.

A tragédia után a forgatást ideiglenesen felfüggesztették. Az ötödik évad velencei jeleneteit augusztus 15-én kezdték rögzíteni, és eredetileg hétfőn fejezték volna be a munkát.

Diego Borella 1978-ban született Velencében. Elismerést szerzett rendezőként és íróként, tanulmányait Rómában, Londonban és New Yorkban folytatta. Közösségi oldalain meséket, haikukat és színdarabokat is megosztott.

(via Femina)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Tóth Gabi: kimegyek mindjárt, azt kint valakit agyonverek – A Megasztár előzetese szerint bőven lesz feszültség a tehetségkutatóban
Herceg Erika könnyeit törli, Curtis kiakad és káromkodik, Marics Peti pedig kiabálni kezd.


Hamarosan érkezik a Megasztár idei évada. A csatorna egy előzetest is megosztott, melyből kiderül, hogy bőven lesznek megint feszültségek, sértődések, könnyek.

A műsorban új mesterek is érkeznek. A zsűri tagjai: Tóth Gabi, Herceg Erika, Curtis és Marics Peti. Ördög Nóra pedig új társat kap a műsorvezetéshez, Till Attila helyett Szépréthy Roland lesz a partnere.

VIDEÓ: A Megasztár beharangozója


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Az év legjobban titkolt sci-fije? – Visszatért az Invázió, és te valószínűleg még mindig nem hallottál róla
Két évet ugrott az időben az AppleTV sorozata. A világ megmenekült? Az Invázió harmadik évadának nyitánya bebizonyítja: az idegenekkel a rémálom még csak most kezdődik. Hősök támadnak fel, titkok szivárognak ki, és minden pillanatban ott lappang a kérdés: tényleg vége van a fenyegetésnek? Dehogy van, itt a harmadik évad…
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. augusztus 24.



A televíziós science fiction világában ritkán akad olyan alkotás, amely egyszerre képes intim, emberi drámát és globális katasztrófát bemutatni, mégis az Invázió pontosan erre vállalkozott 2021-ben. Simon Kinberg sorozata, amely az AppleTV+ megbízásából készült, apró mozaikokból építtette fel egy idegen támadás történetét – nem világmegváltó hősökre, hanem hétköznapi emberekre fókuszálva. Ez a nézőpont kezdettől fogva a széria legerősebb sajátossága, és a harmadik évad nyitánya sem tagadja meg gyökereit:

ismét a kisemberek szemén keresztül látjuk, hogyan alakul az emberiség sorsa egy újabb, látszólag lezárt, de mégis tovább élő fenyegetés árnyékában.

Kinberg neve önmagában is sokatmondó: producerként és íróként egyaránt dolgozott remek és kevésbé sikeres projektekben. A Deadpool 2, a Légió vagy a Sherlock Holmes mellé sajnos olyan címek is feltűnnek a listáján, mint a hírhedt Fantasztikus Négyes (2015), a felejthető 355, vagy a borzalmas X-men: A sötét főnix. Ez a kettősség kíséri végig pályáját, így az Invázió esetében sem lehetett tudni előre, mire számíthatunk. Az viszont két évad alatt már bebizonyosodott, hogy a sorozat képes komoly feszültséget teremteni, miközben nem szuperhősökkel, hanem sebezhető, esendő emberekkel dolgozik.

Az első két szezon nagy erénye a több szálon futó történet volt: egy közel-keleti háborúban rekedt katona, egy japán űrmérnök személyes tragédiája, egy iráni-amerikai család menekülése és egy csapat bajban rekedt diák mind-mind más perspektívából tapasztalta meg az idegenek pusztítását, más-más kontinensen. Ahogy teltek az epizódok, a mozaikdarabok fokozatosan összeálltak, és egyre világosabbá vált, hogy az emberi sorsok közötti látszólag apró döntések globális következményekkel járhatnak.

A második évad végén egy igazi cliffhanger zárta le a történetet: két szereplő kézen fogva lépett be az idegenek anyahajójába, majd vágás, sötét, és vége az évadnak.

A harmadik szezon első része azonban rögtön keresztülhúzza a néző várakozásait. Az évadzáró katarzisa után ugyanis nem folytatódik a történet: két évet ugrunk előre az időben. Az anyahajó lezuhant, a fenyegetés papíron megszűnt, és a világ lassan próbál visszatérni a normalitásba. A hősi halottak között emlegetik Trevante Cole őrmestert (Shamier Anderson) és a fiatal Caspar Morrow-t (Billy Barratt). Csakhogy rögtön az epizód elején kiderül, nem minden az, aminek látszik: Trevante megjelenik egy térkapuban, és semmire sem emlékszik az elmúlt két évből. Innen indul újra a történet, a bizonytalanság, a katonai titkolózás és az emberi bizalmatlanság szorításában.

A forgatókönyv egyik legerősebb húzása, hogy nem próbál hosszan magyarázni, hanem szinte azonnal visszaránt a bizonytalanságba. Ismeretlen gravitációs anomáliák, eltűnő emberek, félrevezető hírszerzési jelentések – minden azt sugallja, hogy az idegenek inváziójának még messze nincs vége. Trevante és a közben felnőtté vált Jamila (India Brown) újra központi figurákká lépnek elő. Jamila bűntudattal küszködik Caspar halála miatt, ám kettejük találkozása újra beindítja az események láncolatát. Amikor katonák támadnak rájuk, menekülni kényszerülnek, és világossá válik, hogy ismét nem számíthatnak senkire – legfeljebb egymásra.

Érdekes módon a nyitány inkább szűkíti, mintsem tágítja a fókuszt.

Nem látjuk egyszerre a régi kedvenceket, a szálak nem futnak párhuzamosan. Aneesha Malik (Golshifteh Farahani) és Clark Evens (Enver Gjokaj) egyelőre még csak az előzetesekből sejthetők, de bizonyosan visszatérnek majd. Más karakterek sorsa kérdéses: Monty (Paddy Holland) újra felbukkanása sok rajongónak örömet okozna, míg Mitsuki (Shioli Kutsuna) halála talán véglegesnek tűnt a második szezonzáróban, bár az Invázió világában soha semmi sem biztos.

Az új évad első epizódja ugyan nem robban be olyan látványos erővel, mint ahogy a második évad fináléja lezárult, de ez nem is áll szándékában. Inkább felépíti az új status quót, miközben lassan, csepegtetve adja a jeleket: a veszély nem múlt el, sőt, valami sokkal komplexebb játszma van kibontakozóban. A katonai erők bizalmatlansága, a titkolózó hírszerzés, és az, hogy még a saját hősüket sem hajlandóak elfogadni, finoman reflektál a hatalom és az egyén konfliktusára. Ez a politikai árnyalat talán eddig is jelen volt a sorozatban, de most még hangsúlyosabbá válhat.

Az idegenek ábrázolása továbbra is különleges. Nem a hollywoodi sablonokra épít, nincsenek klasszikus „szürke kis emberkék” vagy túlzó CGI-szörnyek.

A lények furcsa, folyamatosan fejlődő fiziológiája egyszerre idegen és félelmetes emberi szemmel nézve. Eközben a tudományos magyarázatok ugyan sokszor sántítanak, mégis képesek megőrizni a hitelesség látszatát. Ez a balansz tartja a sorozatot a tudományos fantasztikum keretein belül, anélkül, hogy saját paródiájába fordulna. Nagy kár, hogy vizuálisan a lények gyengébbek, mint a 2025-ben elvárt színvonal.

Az Invázió harmadik évadának nyitánya tehát nem ad mindenre választ, és nem is akar azonnal sokkolni. Ehelyett egy lassan kibontakozó új krízis alapjait fekteti le. A karakterdrámákra koncentrál, ahogy eddig is, miközben apró jelekkel és rejtélyekkel teremt feszültséget. Ez a tempó talán frusztráló lehet azoknak, akik pörgős akciót keresnek, ám a sorozatot mindig is a lassabb építkezés jellemezte.

Összességében az évadnyitó ígéretesen folytatja a történetet: nem szakít a sorozat eddigi filozófiájával, miszerint a világ sorsa hétköznapi emberek apró döntésein múlik. Nem tökéletes, vannak vontatott részei, és az időugrás elsőre kicsit kizökkentheti a nézőt, de mindez hozzájárul a rejtélyhez. Egy biztos, aki hajlandó türelmesen követni a mozaikdarabokból épülő narratívát, annak ismét jutalom lesz a kitartás. Az Invázió továbbra is az egyik legkülönlegesebb idegenes sorozat az elmúlt években – talán tényleg a legjobb, amiről még nem hallottál.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Fotók: Káprázatos légi parádéval ünnepelte a honvédség augusztus 20-át
A bemutatón nemcsak a jól ismert régi helikopterek, hanem vadonatúj harci és szállító gépek is feltűntek, amelyek most először repültek a főváros felett.


Budapest felett idén is látványos légi parádéval ünnepelte Szent István napját a Magyar Honvédség. A programban minden olyan repülő eszköz bemutatkozott, amely a honvédség birtokában van, köztük vadonatúj harci és szállító gépek is, amelyek most először tűntek fel a főváros felett.

Az érdeklődők a bemutatón láthatták

a már jól ismert MI–17 és MI–24 helikoptereket, de a legújabb H145M és H225M típusok is feltűntek.

Az eseményen készült fotóinkat itt tudjátok megnézni (kattintás után galéria nyílik):


Link másolása
KÖVESS MINKET: