KULT
A Rovatból

Fodrász, vurstlis és parkolóőr volt, a legvonzóbb férfinak választották, és elneveztek róla egy napot – Danny DeVito 80 éves

Se kapcsolatok, se pénz, se filmsztár alkat… Ő mégis megmutatta mind a 147 centijével, hogy a legnagyobbak közt a helye. Színészkét, rendezőként és producerként is sikert-sikerre halmozott.


Danny DeVito amerikai komikus az évek során kultikus rajongótáborra tett szert az olyan televíziós sorozatokban nyújtott zseniális alakításai miatt, mint a Taxi vagy a Felhőtlen Philadelphia, a mozis sikereinek pedig se szeri, se száma: Száll a kakukk fészkére, Becéző szavak, A smaragd románca, A Nílus gyöngye, Dobjuk ki anyut a vonatból, A rózsák háborúja, Ikrek, Batman visszatér, Szóljatok a köpcösnek!, Szigorúan bizalmas, Ember a Holdon, Nagy hal, Dumbó, Jumanji: A következő szint stb. De, ami még fontosabb, a Reddit szavazói szerint ő a legvonzóbb férfi ezen a bolygón. Nehéz cáfolni ezt az állítást, különösen miután tanúi voltunk az ikonikus meztelen jelenetének a Felhőtlen Philadelphiában, vagy vetkőzös táncának férfi sztripperként a Jóbarátokban.

Hajak, lányok, körhinták

Az 1944. november 17-én, New Jersey- ben született Daniel Michael DeVito Jr. egy ötgyermekes családban nőtt fel, katolikusnak nevelték. Már diákkorában vonzódott az előadóművészethez az iskolai produkciókban: az Assisi Szent Ferencben és a Milliárd dolláros szentben játszott főszerepet, amelyek után feléledt benne a színjátszás iránti vágy. Kamaszként DeVitót a környék gyerekei piszkálták a szokatlanul alacsony (147 centiméternél megállt a növésben) alkata miatt, ő maga pedig azzal viccelődött, hogy ez nem sokat segített neki a hölgyek meghódításakor:

„Gyötrelmes volt, nem tudtam lassúzni a lányokkal, akikkel szerettem volna, mert az arcom mindig egy olyan helyen volt, amivel nem tudtak kibékülni.”

Alacsony termete egyébként a multiple epiphyseal dysplasia, más néven a Fairbank-kór eredménye. Ez egy ritka genetikai rendellenesség, amely befolyásolja a csontok növekedését.

DeVito eleinte nem is gondolt a színészetre, mint lehetséges karrierlehetőségre, inkább úgy döntött, hogy fodrászként dolgozik a nővére szalonjában, hátha így lesz lehetősége lányokkal ismerkedni. 19 évesen aztán végül mégis New Yorkba költözött, hogy a showbizniszben érvényesüljön: jelentkezett a New York-i Színművészeti Akadémiára sminkes oktatásra. Szerencsére azonban hamar rájött, hogy tehetséges színész lehet, amikor a jelentkezéshez benyújtott monológja pozitív visszajelzést kapott. Hogy meg tudjon élni, a környékbeli gyerekeknek szánt karneváli körhinták kezelőjeként dolgozott: „Nagyon romantikus volt számomra. Persze akkoriban senkinek sem volt pénze. Csak egy White Castle hamburgert engedhettünk meg magunknak. Volt, hogy csak 50 cent benzint tankoltunk a kocsiba, hogy abban melegedjünk.”

Siker az elmegyógyintézetben

Danny már kb. 14 éves kora óta el akart költözni New Jersey-ből, s végül meggyőzte a szüleit, hogy küldjék el egy katolikus bentlakásos iskolába. Nem tetszett ugyanis neki az egyre inkább burjánzó drogfogyasztás, amelynek a környékbeli srácok hódoltak, és attól tartott, hogy ő is így végzi majd. Az apja, Daniel Michael DeVito Sr. is alkoholista volt, amivel a kis Dannynek idejekorán meg kellett barátkoznia, ez azonban arra késztette, hogy ő ne essen bele ilyesmibe.

1966-ban végzett az akadémián, ami után rövid ideig a Connecticut állambeli Waterfordban található Eugene O'Neill Színházi Központban dolgozott, ahol jó barátságot kötött színésztársával, Michael Douglasszel… Ott olvasta Truman Capote Hidegvérrel című művét, és úgy döntött, elmegy egy Los Angeles-i meghallgatásra a könyv filmadaptációjához, de nem kapta meg a szerepet. Visszaemlékezése szerint a karrierje nehezen indult: „Parkolófiúként dolgoztam, és a Sunset Stripen lógtam a többi virággyerekkel (a fiatal hippiket hívták így – a szerk.). Hosszú hajam volt, esőkabátot és tornacipőt viseltem, és egész jól beilleszkedtem. De én színészkedni akartam” – mesélte.

Ezután visszatért New Yorkba, és olyan off-Broadway produkciókban kapott szerepet, mint pl. Ken Kesey klasszikus regénye, a Száll a kakukk fészkére 1971-es színpadi adaptációja.

Négy évvel később ennek köszönhetően újra eljátszotta Martini szerepét a kritikusok által is elismert, és öt Oscar-díjat nyert, 1975-ös filmváltozatban (amelynek producere épp jó barátja, Michael Douglas volt), ikonikus alakításáért pedig széleskörű elismerést kapott.

Három évvel később DeVito részt vett a Taxi című új tévés szitkom castingján, s ezúttal sikert aratott: őt választották ki Louie De Palma szerepére, akit 1978 és 1983 között, öt éven át alakított, s ez idő alatt három Emmy-jelölést kapott érte, 1981-ben pedig meg is nyerte a legjobb férfi mellékszereplőnek járó díjat. Olyan színészek oldalán játszott itt, mint Judd Hirsch, Christopher Lloyd, Tony Danza, Carol Kane vagy Andy Kaufman). Állítólag azért kapta meg a pukkancs Louie szerepét, mert a meghallgatáson a forgatókönyvet az asztalra dobta, és azt kérdezte: „Egy dolgot szeretnék tudni, mielőtt elkezdjük: ki írta ezt a szart?”

Több mint 40 éve sztár

A Taxinak köszönhetően a harmincas éveinek második felére végül elérte a hőn áhított áttörést. DeVito karrierje ezután indult be igazán, és rengeteg ismert és elismert filmben kapott szerepet, egy megkerülhetetlen hollywoodi jelenséggé vált: 1983-ban Jack Nicholson és Shirley MacLaine oldalán tűnt fel a szintén Oscar-díjas Becéző szavakban, 1988-ban pedig Arnold Schwarzeneggerrel játszott együtt az Ikrek című kultikus vígjátékban.

1992-ben Tim Burton Batman visszatérjében az egyszerre komikus és félelmetes Pingvint alakította zseniálisan, ami ismét kritikai elismerést hozott neki.

A kilencvenes években aztán jött a Reneszánsz ember (1994), a Junior (1994), a Szóljatok a köpcösnek! (1995), a Matilda, a kiskorú boszorkány (1996), a Támad a Mars! (1997), egy másik Oscar-favorit, a Szigorúan bizalmas (1997), Francis Ford Coppola rendezése, Az esőcsináló (1997), Sofia Coppola debütáló rendezése, az Öngyilkos szüzek (1998), Milos Formantól az Ember a Holdon 1999-ben (az Andy Kaufman életéről szóló film azért is volt vicces, mivel DeVito Kaufmannal együtt játszott évekig a Taxiban, és ezt az időszakot is bemutatta a film, noha ő most a menedzserét, George Shapirót alakította), az ezredforduló után pedig a Négybalkéz (2001), Az arany markában (2001), a Csak az a szex (2003) Woody Allentől, Tim Burton remekműve, a Nagy hal (2003), a Szóljatok a köpcösnek! folytatása, a Csak lazán (2005) és természetesen emlékezetes cameója a Jóbarátok utolsó évadának egyik epizódjában, 2004-ben. 2006-ban indult aztán hatvanon túli színészi karrierjének kétségkívül legfontosabb állomása, a Felhőtlen Philadelphia című vígjátéksorozat, amelyben 17 éven és 16 évadon keresztül, összesen 161 epizódban alakította Frank Reynoldsot.

De persze azóta sem állt le: szinkronizált a Kacsalábonban (2023), feltűnt a Kísértetkastélyban (2023), idén pedig a Beetlejuice Beetlejuice-ban (Burtonnal ez az 5. együttműködés a Batman visszatér, a Támad a Mars!, a Nagy hal és a Dumbó után), valamint a Derült égből karácsonyban láthattuk, amelyben a 41 éves lányával, Lucy DeVitóval játszott együtt.

Fekete humorban utazik

A színészkedés azonban nem volt elég DeVito számára, aki rendezőként és producerként is sikereket ért el. 1984-ben debütált direktorként a Karrier minden áron című tévéfilmmel, amelyben már a feleségével, Rhea Perlmannel játszott együtt), majd jött az 1987-es fekete komédia, a Dobjuk ki anyut vonatból Billy Crystallal, de kritikai és kereskedelmi sikert csak A rózsák háborúja című (szintén fekete) vígjáték után aratott e minőségében. Később forgatott életrajzi filmet Jimmy Hoffáról Jack Nicholsonnal (1992: Hoffa), fekete családi fantasyt Roald Dahl könyvéből (1996: Matilda, a kiskorú boszorkány), egy médiaszatírát Robin Williamsszel és Edward Nortonnal (2002: Dögölj meg, Smaci!) és egy rossz szomszédságról szóló komédiát Ben Stillerrel és Drew Barrymore-ral (2003: Jószomszédi iszony).

Ez utóbbi volt rendezőként az eddigi utolsó filmje, vagyis már több mint 21 éve visszavonult ebbéli ambícióitól.

De producerként is rendkívüli karriert tudhat maga mögött: produkciós cége, a Jersey Films olyan elismert filmeket hozott tető alá többek között, mint a Nyakunkon az élet (1994), a Ponyvaregény (1994), a Szóljatok a köpcösnek! (1995), a Gattaca (1997), a Mint a kámfor (1998), az Ember a Holdon (1999), az Erin Brockovich: Zűrös természet (2000), A régi környék (2004), a Csak lazán (2005), a Saját szavak (2007), a Sírok között (2014) vagy a Zsaruk bevetésen című, eddig nyolc évadot megélt sorozat.

Amikor az iparágról kérdezték, DeVito azt mondta: „Hollywood egy dzsungel. Tele van futóhomokkal, élősködőkkel és húsevő fenevadakkal. A filmkészítés nem sétagalopp. Minden film olyan, mintha egy rendkívül alattomos terepen navigálnánk.”

Danny DeVito napja

DeVito 1971. január 17-én ismerkedett meg Rhea Perlmannel, amikor a színésznő elment megnézni egy barátját a The Shrinking Bride című darab előadásán, amelyben Danny is szerepelt.

Annyira egymásra hangolódtak, hogy mindössze két héttel később összeköltöztek. Csak 11 évvel ezután, 1982. január 28-án házasodtak össze, majd a nyolcvanas években három közös gyermekük született: Lucy Chet DeVito (1983), Grace Fan DeVito (1985) és Jacob Daniel DeVito (1987).

Rhea és Danny egyébként többször játszottak egymás mellett, többek között már a Taxiban is, vagy a Matilda, a kiskorú boszorkányban, amiben a címszereplő kislány gaz szüleit játszották. 2012-ben fordulóponthoz ért a házasságuk, 40 együtt töltött év után szakítottak. Egy kicsit több mint egy évvel később, 2013 márciusában azonban kibékültek. Négy évvel később, 2017 tavaszán aztán másodszor is különváltak, de jó baráti viszonyban maradtak, és Perlman kijelentette, hogy nem áll szándékukban beadni a válókeresetet. 2019-ben Perlman azt nyilatkozta, hogy ő és Danny közelebbi barátok lettek a különválásuk után, mint az utolsó éveikben, amikor még egy párt alkottak.

DeVito születésnapját, vagyis a november 17-ét New Jersey-ben „Danny DeVito napjává” nyilvánították, hogy ezzel is tisztelegjenek a komédia világához való hozzájárulása és a karrierje előtt. Amikor egyszer valaki megkérdezte tőle, hogyan szeretné, ha megünnepelnék a születésnapját, így válaszolt: „Azt szeretném, ha azt tennétek, amitől igazán jól érzitek magatokat. Ez tenne engem boldoggá. Csak gondoljatok egy kicsit Dannyre, miközben csináljátok!”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Tragédia a Netflix velencei forgatásán: a stáb szeme láttára meghalt a sikersorozat rendezőasszisztense
Diego Borella az Emily Párizsban ötödik évadának munkálatai közben esett össze. Az orvosok a Hotel Danieli épületébe siettek, de már nem tudták megmenteni a 47 éves rendezőasszisztenst.


Tragikus esemény árnyékolta be az Emily Párizsban forgatását Velencében: váratlanul elhunyt Diego Borella, a Netflix népszerű sorozatának rendezőasszisztense.

A Daily Mail beszámolója szerint az ötödik évad utolsó jeleneteinek felvétele zajlott a lagúnák városában, amikor Borella a stáb jelenlétében összeesett.

A La Repubblica információi szerint

az orvosok csütörtök este, 7 óra körül érkeztek a történelmi Hotel Danieli épületébe, de már nem tudták megmenteni az életét.

A rendezőasszisztens mindössze 47 éves volt. A hírek szerint halálát valószínűleg szívroham okozta.

A tragédia után a forgatást ideiglenesen felfüggesztették. Az ötödik évad velencei jeleneteit augusztus 15-én kezdték rögzíteni, és eredetileg hétfőn fejezték volna be a munkát.

Diego Borella 1978-ban született Velencében. Elismerést szerzett rendezőként és íróként, tanulmányait Rómában, Londonban és New Yorkban folytatta. Közösségi oldalain meséket, haikukat és színdarabokat is megosztott.

(via Femina)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Tóth Gabi: kimegyek mindjárt, azt kint valakit agyonverek – A Megasztár előzetese szerint bőven lesz feszültség a tehetségkutatóban
Herceg Erika könnyeit törli, Curtis kiakad és káromkodik, Marics Peti pedig kiabálni kezd.


Hamarosan érkezik a Megasztár idei évada. A csatorna egy előzetest is megosztott, melyből kiderül, hogy bőven lesznek megint feszültségek, sértődések, könnyek.

A műsorban új mesterek is érkeznek. A zsűri tagjai: Tóth Gabi, Herceg Erika, Curtis és Marics Peti. Ördög Nóra pedig új társat kap a műsorvezetéshez, Till Attila helyett Szépréthy Roland lesz a partnere.

VIDEÓ: A Megasztár beharangozója


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Az év legjobban titkolt sci-fije? – Visszatért az Invázió, és te valószínűleg még mindig nem hallottál róla
Két évet ugrott az időben az AppleTV sorozata. A világ megmenekült? Az Invázió harmadik évadának nyitánya bebizonyítja: az idegenekkel a rémálom még csak most kezdődik. Hősök támadnak fel, titkok szivárognak ki, és minden pillanatban ott lappang a kérdés: tényleg vége van a fenyegetésnek? Dehogy van, itt a harmadik évad…
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. augusztus 24.



A televíziós science fiction világában ritkán akad olyan alkotás, amely egyszerre képes intim, emberi drámát és globális katasztrófát bemutatni, mégis az Invázió pontosan erre vállalkozott 2021-ben. Simon Kinberg sorozata, amely az AppleTV+ megbízásából készült, apró mozaikokból építtette fel egy idegen támadás történetét – nem világmegváltó hősökre, hanem hétköznapi emberekre fókuszálva. Ez a nézőpont kezdettől fogva a széria legerősebb sajátossága, és a harmadik évad nyitánya sem tagadja meg gyökereit:

ismét a kisemberek szemén keresztül látjuk, hogyan alakul az emberiség sorsa egy újabb, látszólag lezárt, de mégis tovább élő fenyegetés árnyékában.

Kinberg neve önmagában is sokatmondó: producerként és íróként egyaránt dolgozott remek és kevésbé sikeres projektekben. A Deadpool 2, a Légió vagy a Sherlock Holmes mellé sajnos olyan címek is feltűnnek a listáján, mint a hírhedt Fantasztikus Négyes (2015), a felejthető 355, vagy a borzalmas X-men: A sötét főnix. Ez a kettősség kíséri végig pályáját, így az Invázió esetében sem lehetett tudni előre, mire számíthatunk. Az viszont két évad alatt már bebizonyosodott, hogy a sorozat képes komoly feszültséget teremteni, miközben nem szuperhősökkel, hanem sebezhető, esendő emberekkel dolgozik.

Az első két szezon nagy erénye a több szálon futó történet volt: egy közel-keleti háborúban rekedt katona, egy japán űrmérnök személyes tragédiája, egy iráni-amerikai család menekülése és egy csapat bajban rekedt diák mind-mind más perspektívából tapasztalta meg az idegenek pusztítását, más-más kontinensen. Ahogy teltek az epizódok, a mozaikdarabok fokozatosan összeálltak, és egyre világosabbá vált, hogy az emberi sorsok közötti látszólag apró döntések globális következményekkel járhatnak.

A második évad végén egy igazi cliffhanger zárta le a történetet: két szereplő kézen fogva lépett be az idegenek anyahajójába, majd vágás, sötét, és vége az évadnak.

A harmadik szezon első része azonban rögtön keresztülhúzza a néző várakozásait. Az évadzáró katarzisa után ugyanis nem folytatódik a történet: két évet ugrunk előre az időben. Az anyahajó lezuhant, a fenyegetés papíron megszűnt, és a világ lassan próbál visszatérni a normalitásba. A hősi halottak között emlegetik Trevante Cole őrmestert (Shamier Anderson) és a fiatal Caspar Morrow-t (Billy Barratt). Csakhogy rögtön az epizód elején kiderül, nem minden az, aminek látszik: Trevante megjelenik egy térkapuban, és semmire sem emlékszik az elmúlt két évből. Innen indul újra a történet, a bizonytalanság, a katonai titkolózás és az emberi bizalmatlanság szorításában.

A forgatókönyv egyik legerősebb húzása, hogy nem próbál hosszan magyarázni, hanem szinte azonnal visszaránt a bizonytalanságba. Ismeretlen gravitációs anomáliák, eltűnő emberek, félrevezető hírszerzési jelentések – minden azt sugallja, hogy az idegenek inváziójának még messze nincs vége. Trevante és a közben felnőtté vált Jamila (India Brown) újra központi figurákká lépnek elő. Jamila bűntudattal küszködik Caspar halála miatt, ám kettejük találkozása újra beindítja az események láncolatát. Amikor katonák támadnak rájuk, menekülni kényszerülnek, és világossá válik, hogy ismét nem számíthatnak senkire – legfeljebb egymásra.

Érdekes módon a nyitány inkább szűkíti, mintsem tágítja a fókuszt.

Nem látjuk egyszerre a régi kedvenceket, a szálak nem futnak párhuzamosan. Aneesha Malik (Golshifteh Farahani) és Clark Evens (Enver Gjokaj) egyelőre még csak az előzetesekből sejthetők, de bizonyosan visszatérnek majd. Más karakterek sorsa kérdéses: Monty (Paddy Holland) újra felbukkanása sok rajongónak örömet okozna, míg Mitsuki (Shioli Kutsuna) halála talán véglegesnek tűnt a második szezonzáróban, bár az Invázió világában soha semmi sem biztos.

Az új évad első epizódja ugyan nem robban be olyan látványos erővel, mint ahogy a második évad fináléja lezárult, de ez nem is áll szándékában. Inkább felépíti az új status quót, miközben lassan, csepegtetve adja a jeleket: a veszély nem múlt el, sőt, valami sokkal komplexebb játszma van kibontakozóban. A katonai erők bizalmatlansága, a titkolózó hírszerzés, és az, hogy még a saját hősüket sem hajlandóak elfogadni, finoman reflektál a hatalom és az egyén konfliktusára. Ez a politikai árnyalat talán eddig is jelen volt a sorozatban, de most még hangsúlyosabbá válhat.

Az idegenek ábrázolása továbbra is különleges. Nem a hollywoodi sablonokra épít, nincsenek klasszikus „szürke kis emberkék” vagy túlzó CGI-szörnyek.

A lények furcsa, folyamatosan fejlődő fiziológiája egyszerre idegen és félelmetes emberi szemmel nézve. Eközben a tudományos magyarázatok ugyan sokszor sántítanak, mégis képesek megőrizni a hitelesség látszatát. Ez a balansz tartja a sorozatot a tudományos fantasztikum keretein belül, anélkül, hogy saját paródiájába fordulna. Nagy kár, hogy vizuálisan a lények gyengébbek, mint a 2025-ben elvárt színvonal.

Az Invázió harmadik évadának nyitánya tehát nem ad mindenre választ, és nem is akar azonnal sokkolni. Ehelyett egy lassan kibontakozó új krízis alapjait fekteti le. A karakterdrámákra koncentrál, ahogy eddig is, miközben apró jelekkel és rejtélyekkel teremt feszültséget. Ez a tempó talán frusztráló lehet azoknak, akik pörgős akciót keresnek, ám a sorozatot mindig is a lassabb építkezés jellemezte.

Összességében az évadnyitó ígéretesen folytatja a történetet: nem szakít a sorozat eddigi filozófiájával, miszerint a világ sorsa hétköznapi emberek apró döntésein múlik. Nem tökéletes, vannak vontatott részei, és az időugrás elsőre kicsit kizökkentheti a nézőt, de mindez hozzájárul a rejtélyhez. Egy biztos, aki hajlandó türelmesen követni a mozaikdarabokból épülő narratívát, annak ismét jutalom lesz a kitartás. Az Invázió továbbra is az egyik legkülönlegesebb idegenes sorozat az elmúlt években – talán tényleg a legjobb, amiről még nem hallottál.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Fotók: Káprázatos légi parádéval ünnepelte a honvédség augusztus 20-át
A bemutatón nemcsak a jól ismert régi helikopterek, hanem vadonatúj harci és szállító gépek is feltűntek, amelyek most először repültek a főváros felett.


Budapest felett idén is látványos légi parádéval ünnepelte Szent István napját a Magyar Honvédség. A programban minden olyan repülő eszköz bemutatkozott, amely a honvédség birtokában van, köztük vadonatúj harci és szállító gépek is, amelyek most először tűntek fel a főváros felett.

Az érdeklődők a bemutatón láthatták

a már jól ismert MI–17 és MI–24 helikoptereket, de a legújabb H145M és H225M típusok is feltűntek.

Az eseményen készült fotóinkat itt tudjátok megnézni (kattintás után galéria nyílik):


Link másolása
KÖVESS MINKET: