KULT
A Rovatból

Ben Affleckék ritka szórakoztatóan dicsőítik a kapitalizmust – Air: Harc a legendáért-kritika

Komolyan egy cipőről szól a film? Bizony! Ben Affleck az ötödik egész estés rendezésében a pocakos Matt Damont küldi csatasorba, hogy összehozza az évszázad üzletét.


Ben Affleck sokakat meglepett 2007-ben első, Hideg nyomon című filmjével, amellyel megmutatta a világnak, hogy jóval tehetségesebb rendező, mint színész (azóta azért az utóbbi kapcsán is bizonyított, nem is egyszer… pl. Holtodiglan, A visszaút, Az utolsó párbaj, Iskola a pult mentén stb.). Ezt a revelációt pedig nem rontotta el sem a 2010-es Tolvajok városával, sem a 2012-es Az Argo-akcióval, utóbbival annyira nem, hogy a 2013-as Oscar-gála legjobb filmnek járó fődíja mellé megkapta érte a Rendezők Szakszervezetének díját is. Majd jött 2016-ban Az éjszaka törvénye című gengsztereposz, amely már hagyott némi kívánnivalót maga után, és úgy tűnt, direktorként a bukás egy kissé a kedvét szegte, hiszen hét évet kellett várni a következő darabra.

Az Air - Harc a legendáértban Affleck szerencsére újra elemében volt, sikerült Alex Convery első blikkre érdektelennek tűnő témából (a Nike Air Jordan cipőjének megalkotása) amúgy parádésan megírt forgatókönyvét kellő humorral, izgalommal és jó arányérzékkel a vásznakra varázsolni.

A „vásznak” pedig jelen esetben kulcsszó, ugyanis a film gyártója az Amazon Studios, ők pedig nem meglepő módon eredetileg úgy tervezték, hogy az Air kizárólag streaming-tartalomként jelenik majd meg saját platformjukon, a Prime Videón.

Ám szerencsére levetítették azt egy tesztközönségnek, akiktől a vártnál sokkal jobb pontszámot ért el, ez pedig arra késztette az Amazont, hogy az Egyesült Államokban moziban is bemutassák a filmet. Majd a világon nagyjából mindenhol.

A jelenlegi állás szerint 45 napos moziablakot kapott az Air, és majd valamikor május második felében kerül csak fel a Prime Videóra. Reméljük, a példájukat sok másik streamingszolgáltató is követi majd!

Na de miről is van itt szó? Az Air – Harc a legendáért címből a legenda lehet egyúttal a Nike-t az egyik legismertebb és legnagyobb ruházati vállalattá nemesítő Air Jordan cipő, illetve természetesen az az ember, akiről a kultikus lábbeli a nevét kapta, vagyis minden idők tán legnagyobb kosarasa, Michael Jordan. A Nike ugyanis 1984-ben még nem volt akkora cég, mint manapság, az Adidas és a Converse is jóval népszerűbbek voltak a kosaras ruházati piacon. Sőt, az oregoni székhelyű vállalat az alacsony eladások miatt konkrétan a kosárlabdacipő-részleg bezárásának küszöbén állt.

Erre válaszul Rob Strasser marketingalelnök (Jason Bateman), valamint Phil Knight társalapító és vezérigazgató (Ben Affleck) megbízzák a kosárlabdatehetségeket kutató Sonny Vaccarót (Matt Damon), hogy találjon egy új szóvivőt a Nike kosárlabdacipők számára. Az akkoriban felfedezett 18 éves Michael Jordan nem jöhetett szóba, mivel egyrészt az Adidas rajongója volt, másrészt túl drágának bizonyult a szűkös költségvetésükhöz. Vaccaro mégis meg volt győződve arról, hogy Jordan a generációjának legnagyobb tehetsége, és mindenképpen rá kéne építeni egy új márkát. És bár mindenki próbálja lebeszélni a tervéről, ő tűzön-vízen át próbálja a Nike-hoz édesgetni Jordant, többek között megkerülve Michael menő ügynökét (Chris Messina) bekopogtat a sportoló szüleinek (Viola Davis, Julius Tennon) észak-karolinai ajtaján is…

Végső soron az Air – Harc a legendáért nem több, mint egy roppant szórakoztató szájkaratézás főként belső terekben, szobákban, irodákban, tárgyalókban.

Innen szép nyerni, és talán emiatt gondolták úgy eredetileg, hogy nem feltétlenül mozikba való tartalom, Affleck azonban a külcsínt is komolyan szokta venni. Ha pedig a tízszeres Oscar-jelölt és háromszoros Oscar-díjas Robert Richardson (JFK – A nyitott dosszié, Aviátor, A leleményes Hugo) fényképez, és a szintén Oscar-díjas William Goldenberg (Az Argo-akció) vág egy filmet, az bizony a mozikba kívánkozik. Sikerült is kihozniuk egy olyan „zárt teres” filmből, mint az Air is kihozni a maximumot.

Ha egy dumálós filmről van szó, persze a színészekre hárul a legnagyobb feladat, az Air azonban e tekintetben is pazar, hiszen csodás szereplőgárdát sikerült összehozni: Damonnak, Afflecknek, Batemannek, Messinának és Davisnek is akad emlékezetes jelenete, amelyekben sokadszor bizonyítják, mi mindenre képesek, sőt, még az olyan kisebb karaktereket alakító színészeknek is jut reflektorfény, mint Chris Tucker (akit mindig jó látni, hiszen ritkán biccent rá felkérésekre), Marlon Wayans vagy a cipődizájnert alakító Matthew Maher.

Bizony, nem véletlenül hagytam ki Michael Jordan figuráját a felsorolásból, hiszen, bár az Air sztorijának egyik főszereplőjéről van szó, akit meg kell győzni arról, milyen jó is lesz neki, ha leszerződik a Nike-val, Affleckék úgy döntöttek, a háttérben tartják őt.

Legyen misztikus, egy kissé megfoghatatlan a személye, akiről a film 111 perce alatt mindenki beszél. Jordant tehát, ha lehet is látni, maximum hátulról, és persze nem szólal meg. Ez is jó döntés volt, hiszen erősíti az őt már az NBA-s karrierje előtt is övező legendaérzést.

Persze az Air végső soron arról szól, hogy egy bombaüzlet megköttetik, az eladás mindenekelőtt, nyerészkedők mindenütt, a gazdag emberek pedig még gazdagabbak lesznek, vagyis az amerikai kapitalizmus éltetése sül ki mindebből. A profi forgatókönyv, rendezés, színészi játék, vágás, fényképezés, valamint a nyolcvanas évek atmoszféráját kifogástalanul megteremtő látvány, illetve zene- és betétdalhasználat együttes hatására azonban erről könnyű megfeledkezni a film nézése közben, és még könnyebb átadni magunkat a látottaknak, az amerikai üzlettörténelem egyik fontos szeletének. Utána pedig lesz időnk belegondolni abba, hogy mit láttunk.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Nem látok jönni egy szebbik világot, itt ti loptátok el tőlünk a jövőt” – újabb rendszerkritikus dalt írt Mehringer Marci, Puzsér Róbert is szerepel a klipben
A kritikus egy közmédiás szerkesztőt alakít a klipben. A dalhoz Petőfi klasszikusa adta az ihletet a fiatal zenésznek.


Új dallal jelentkezett Mehringer Marci. A fiatal zenész néhány hónapja adta ki a Szar az élet című, rendszerkritikus dalát, ami hatalmas visszhangot váltott ki.

Mehringer ezúttal is hasonló szerzeménnyel állt elő. A Szeptember végén (stressz) című dal szintén a mai fiatalok gondolatairól szól, és a zenész azt szerette volna, hogy a magyar valóságot tükrözze egy olyan szemszögből, ami minden korosztálynak ismerős lehet.

„Petőfi Sándor Szeptember végén című költeménye volt a kiindulópont, mert vannak érzések és gondolatok, amik évszázadokon át is relevánsak maradnak. Ezek azok, amik összekötnek minket, akár fiatalok vagyunk, akár idősebbek, egyszerűen generációkon keresztül összeköt mindenkit”

– mondja Mehringer a dalról, melynek klipjében Puzsér Róbert, Dietz Gusztáv és Füsti Molnár Éva is közreműködött.

Puzsérék a klipben a propaganda hatására egymástól egyre jobban eltávolodó családot alakítanak. Az énekes szerint a szám allegorikus látomás a mai Magyarországról: „a közmédia egyik szerkesztőjének történetén keresztül, aki a saját lelkiismeretével küzd, majd végül angyallá válik, hogy a magasból tekinthessen le az országra, amelyet addig a képernyő mögül formált.”

A dalban például ilyen sorok hallhatóak:

„itt összeomlik minden,

piros-fehér-zöld az ingem

forog a világ, elfolyik minden,

nekem tényleg senkim sincsen”

A refrén pedig így szól:

„nem nyílnak a völgyben a kerti virágok

nem zöldell a nyárfa az ablak előtt

nem látok jönni egy szebbik világot

itt ti loptátok el tőlünk a jövőt”

Mehringer Marcival a Szar az élet című száma után interjúztunk is. Akkor azt mondta, a pozitív fogadtatáson túl, sok negatív kommentet, sőt még fenyegető üzenetet is kapott a dal miatt.

(via 24.hu)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Tarr Béla Krasznahorkai Nobel-díjáról: A Sátántangót egy éjszaka alatt olvastam el, és rögtön tudtam, hogy ez egy remekmű
Az író és a filmrendező sokáig dolgozott együtt. Tarr Béla nagyon örül, hogy Krasznahorkai László megkapta a Nobel-díjat.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. október 09.



A Népszava telefonon érte utol Tarr Bélát, miután csütörtökön irodalmi Nobel-díjat kapott Krasznahorkai László. Tarr több Krasznahorkai-regényből is filmet készített, hosszú ideig dolgoztak együtt.

Tarr így fogalmazott:

„Nagyon örülök, hogy nyert, úgyhogy egyelőre mást nem tudok mondani. Hosszú éveken keresztül együtt dolgoztunk, és hogy nyert, hihetetlen nagy öröm.”

A rendező a Sátántangót és Az ellenállás melankóliáját is vászonra vitte, utóbbi Werckmeister harmóniák címen került a mozikba. Alkotótársi kapcsolatuk A torinói lóig (2011) tartott.

Arra a kérdésre, miként hatottak az író szövegei a filmekre, Tarr ezt mondta: „Nem konkrét szöveg segített, hanem az a pozíció, ahonnan a világot nézi, mert az univerzális. Abban tudott nagyon segíteni. De hát ez két külön nyelv, az irodalom és a film. A Sátántangót egy éjszaka alatt olvastam el, és rögtön tudtam, hogy ez egy remekmű.”

A magyar kormány és a hazai művészeti élet több szereplője is gratulált a friss Nobel-díjas írónak:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Megszólalt Krasznahorkai László: Ha néhány pillanat úgy telt el Magyarországon, hogy sokan boldognak érezték magukat, talán még meg is lehet szokni
A Nobel-díjas író pár mondatban reagált ma a díjra, az azt követő jókívánságokra, és meg is köszönte az olvasóinak őket. Záporoznak is a kommentek a poszt alá.


Néhány napja jelentették be, hogy Krasznahorkai László kapta a 2025-ös irodalmi Nobel-díjat, akkor volt egy rövid nyilatkozata, de azóta nemigen szólalt meg az író. Most a közösségi média oldalán írt pár sort a követőinek a maga fanyar humorával:

„Krasznahorkai László hálás az Elkerülhetetlen Véletlennek, hogy ennyi embernek okozott örömöt. Köszöni a jókívánságokat. Ha néhány pillanat úgy telt el Magyarországon, hogy sokan boldognak érezték magukat, talán még meg is lehet szokni”
– írta a Facebookon.

A kommentek túlnyomó része pozitív reakciókat tartalmaz, köszönik a könyveket, az olvasás élményét, és gratulálnak a frissen díjazott írónak:

"Pont a mester kötetét olvasva kaptam a híreket. Hát persze hogy boldogság."

"Itt Erdélyben is nagy volt az öröm. Egy könyves kávézóban dolgozom, jó volt elsőnek két német egyetemi hallgatónak elújságolni a hírt, hallottak a szerzőről!"

"Mikor évekkel ezelőtt egy brit könyvtárban dolgoztam karbantartóként, mindig megpróbáltam becsempészni a Wenckheim báró hazatér angol nyelvű, keménykötésű kiadását az ajánlott irodalom polcra, de valaki mindig észrevette és visszatették. Végig nekem volt igazam. Gratulálok a díjhoz!"

"Igen, végre önfeledten lehetett örülni, egy időre ki lehetett lépni a nyomasztó, nehezen elviselhető mindennapjainkból. Köszönjük!"

"Hatalmas öröm és boldogság,hogy egy magyar ember ismét feltette hazámat a kultúra felső polcára.Szívből gratulálok,jó egészséget és kreatív energiákat kívánok az elkövetkezendő időkre is!"


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Aktnaptárt készít Tóth Enikő új főszerepében - egy pikáns darab a Játékszín színpadán
A darab a bátorságról és egy női közösség erejéről szól, és a világ számos helyén színpadra állították már. De Tóth Enikő egy másik tabudöntögető színdarabban is játszik, ami a menopauzáról szól.


Tóth Enikő nagy dobásra készül: a Játékszín Naptárlányok című előadásának egyik főszerepét viszi, amelyben egy kisvárosi női közösség aktnaptárt készít egy nemes ügyért. „Van egy női közösség, amelynek tagjai egy nemes ügy mellett elindítanak valamit, és rendkívül bátor döntést hoznak a kissé színtelen kis életükben.” – mondta erről a Blikknek.

A Naptárlányok Tim Firth műve, amelyet egy valós történet ihletett: Angliában, Yorkshire-ben egy női klub tagjai jótékonysági aktnaptárt készítettek, hogy pénzt gyűjtsenek egy barátnőjük férje emlékére és a leukémiakutatás támogatására.

A darab a barátságról, a közösség erejéről, az önelfogadásról és a veszteség feldolgozásáról mesél, sok humorral és megható pillanattal.

A színpadi jelenetek a pikáns szituációkat játékosan, ízléssel oldják meg: a szereplők a „kényes” pillanatokban hétköznapi tárgyakkal – teáskannákkal, süteményekkel, virágokkal – takarják el magukat, miközben egyre nagyobb önbizalommal állnak ki az ügyük mellett. A történet a 2000-es évek elején bemutatott, nagy sikerű film után került színpadra a 2000-es évek végén, és azóta világszerte számos színház műsorán szerepelt.

A mi kis falunk című sorozatban Zömbiknét alakít Tóth Enikő a Menopauza című darabban is brillírozik, és erős visszajelzéseket kap a nézőktől.

„Nagyon sok nőnek hozott megkönnyebbülést, hogy például a menopauzáról beszélünk a színpadon, ráadásul humorral, öniróniával, de közben úgy, hogy belefacsarodhat az emberek szíve.

Sok hölgy mondta, hogy az előadás után a férje már jobban érti, miért volt olyan a változókorban, amilyen. A nők szemében meg azt a boldogságot látom, hogy megértve érzik magukat, van bennük egy felszabadult érzés” - fogalmazott Tóth Enikő a Blikknek.


Link másolása
KÖVESS MINKET: