SZEMPONT
A Rovatból

„Van, akinek fel kellett adnia az albérletét, és hazaköltözni” – így próbálják meg élhetővé tenni az online oktatást az egyetemistáknak

Butor Klára mesteroktatóval az egyetemi online oktatásról beszélgettünk. A személyes kontaktust semmi sem pótolhatja, de az online tér kinyílásában megvannak azért azok a pozitívumok és új lehetőségek, melyeket a jövőben is be tudnak építeni.

Link másolása

A Docler Holdinghoz tartozó Kodolányi János Egyetemen működő jól-léti kabinet egy egyedülálló kezdeményezés, amely azzal a céllal jött létre, hogy a hallgatók a lehető legjobban érezzék magukat. Ennek fontos eleme a mentorprogram, amely személyre szabottan segíti a diákokat az egyetemi életben való eligazodásban, és karrierjük elindulásában.

- Az elmúlt egy évben sok szó esett az általános iskolai és középiskolai oktatásról, a felsőoktatásról valamiért kevesebbet beszéltünk. Önök, hogy élték meg a járványhelyzetet?

- Talán ezért nem esik szó róla, mert mi felnőttekkel dolgozunk, és mindenki természetesnek veszi az alkalmazkodást, pedig a korosztályi sajátosságok - az önálló élet kezdete, a családtól való elszakadás, a teljesen más oktatási rendszerhez való alkalmazkodás (amelyben nincs házi feladat és önállóan kell tanulni stb.) - óriási kihívást jelentenek a fiatalok számára.

Rengeteg változást hoz nekik ez az időszak.

- A felsőoktatásban mennyire okozott problémát a digitális oktatásra való átállás, például az eszközhiány, a felhasználói ismeretek hiánya?

- A Kodolányi János Egyetem részéről pillanatok alatt megtörtént a technikai átallás, hiszen a régóta jól működő távoktatás miatt már volt benne gyakorlatunk bőven.

A hallgatóknak és az oktatóknak is azonnal elkezdtük a felkészítőket az online oktatás menetéről és a programok használatáról, hogy közös tudásbázissal rendelkezzünk. Technikai elakadás ezért egyáltalán nem volt nálunk.

Digitális generációról beszélünk, ezért arra is van példa, hogy a diákok mutatnak rá egy még jobb online megoldásra. Együttműködünk, nálunk diák és tanár partnerként viszonyul egymáshoz, ami kedvező táptalaj a közös fejlődéshez.

Ahhoz, hogy valóban fel tudjuk kelteni a hallgatók figyelmét, az online térben még kevésbé a lexikális tudásra kell helyezni a hangsúlyt; aktív, kreatív órákra kell törekednünk. Ez a helyzet folyamatos nyitottságot követel meg az oktatók részéről. Például az óra elején megkérdezzük a hallgatókat, hogy vannak; beszélgetünk velük az esetleges személyes nehézségeikről is. Számos további módszer is van, amivel az egyén felé fordulunk az órák során. Megtartó, egymást segítő közösségként működünk, mely túlmutat a tananyag leadásán.

A felnőtté válásban, a világban való helyük megtalálásában is segítjük ezeket a fiatalokat, és tesszük mindezt párbeszéddel, a kölcsönös tisztelet mentén.

Úgy vélem, egyre zökkenőmentesebb és érdekesebb lesz a digitális oktatás, bár a személyes kontaktust, a különböző terek hangulatát és az egyetemi életet semmi sem pótolhatja.

- A szülőket hogy érinti, hogy hirtelen ismét otthon tanul a gyerek?

- Alakulhatnak úgy a körülmények, hogy a családtagok is hallgatják az előadásokat, ami adott esetben nagyon frusztráló tud lenni egy fiatal felnőtt számára. Eddig nem ismerte a szülő gyermeke egyetemi teljesítményét, ellenőrző sem volt, aminek segítségével rálátása lett volna. Most, hogy sok esetben a szeme előtt zajlik az oktatás, a szülő úgy érezheti – főleg, ha ért is az adott témához –, hogy a gyermeke nem aktivizálja magát eléggé az órákon, és előfordulhat, hogy ezt szóvá is teszi.

Ez a helyzet kihívás az oktatónak számára is, hiszen anélkül, hogy tudnánk róla, lehet, hogy a család is hallgatja az előadásokat, érdekli őket, vagy éppen a téma szakértői, és „csendben” véleményezhetik az órákat.

- A kollégiumba vagy albérletbe költözés fontos állomás az elszakadás szempontjából. Ilyen szempontból is gondolom jelentős pszichológiai hatása lehet ennek a szituációnak.

- Sajnos, van, akinek fel kellett adnia az albérletét, és hazaköltözni a szülői házba, akár vissza a régi „gyerekszobába”. Kialakult önálló szokásai - például, hogy úgy öltözik ahogyan akar; akkor eszik vagy néz filmet, amikor szeretne; olyan hangosan hallgatja a zenét, ahogyan jólesik neki; nem kell bejelenteni, hogy mikor érkezik haza; és a rendrakás sem függ másoktól... - így sérülhetnek.

Ha az állását is elvesztette, akkor a pénzügyi függés is újra előtérbe kerülhet.

Ezek a változások együttesen komoly konfliktust okozhatnak a hallgató és a család életében egyaránt.

- Legyünk őszinték, az egyetemi életnek a tanulással szinte egyforma fontosságú része a társasági élet. A „bandázás”. Életre szóló barátságok, szerelmek, szövetségek jönnek létre. Lehet ezeket valahogy online pótolni?

- Igen, ez egy fontos dolog, hiszen nekünk is szuper emlékeink vannak az egyetemi évekből. Az online tér ezt nehezen pótolja, de megismerhetjük egymást másik oldalunkról is. Pontosan ezért fektetünk nagy hangsúlyt arra, hogy a kommunikációnak és a kreativitásnak más formáját is megmutassuk egymásnak; közvetlenségre és egymás inspirálására törekszünk.

Mindemellett tudatosan készülünk arra, hogy amikor a hallgatók visszatérnek, megújult közösségi terekkel, kertekkel találkozzanak, mert arra számítunk, hogy a történtek után több időt kívánnak majd együtt tölteni.

Például az online térben hirdettük meg a fotópályázatot, de a hallgatói klubban várja majd őket a kiállítás; vagy az online térben hirdettük meg a futóklubbot – rögtön az elején több, mint száz csatlakozóval-, de közös futásokkal, versenyeken való váltó csapattal tervezzük az új élményeket. Ezek mellett közösségi kertet tervezünk őszre – gyógy- és fűszernövényekkel, okospadokkal, ivókutakkal, grillezővel, fedett kerékpár tárolóval, sport résszel...

- Mint ezekből is látszik, Önök, nem érték be annyival, hogy a tananyagot átadják valahogy, hanem ennél jóval többe törekednek...

- A Kodolányin rengeteg plusz webináriumot szervezünk a hallgatóknak. Sőt, sok esetben ezek az online előadások teljesen nyitottak, melyekre bárkit szeretettel várunk ingyenesen. Például április 12-16-ig online rendezzük meg a 10. jubileumi Nemzetközi Hetet, melyre a világ minden részéről kapcsolódnak be oktatók: a környező országoktól kezdve, Portugálián keresztül egészen Japánig. A közel 40 előadásból, 6 nyitott  lesz (további információk itt).

Emellett szervezünk projekt heteket az egyéni és csoportos kreativitás fejlesztéséhez, illetve szakmaipartner-cégekkel karöltve erős online karriertámogatást adunk a diákjainknak.

A mentális támogatás is kiemelt szerepet kap nálunk a jelenlegi helyzetben. Mentorprogrammal és egyéni és kiscsoportos konzultációkkal segítjük őket; illetve Dr. Bordás Sándor klinikai pszichológus kolléga segítségével egyéni mentálhigiénés tanácsadást is nyújtunk hallgatóink részére.

- Van-e bármilyen olyan pozitív hozadéka a pandémiás helyzetnek, ami a járvány elmúlása után is velünk maradhat?

- Sokat fogunk erről beszélgetni a hallgatókkal, és az ő tapasztalataikat is figyelembe vesszük. Például a hibrid órarendek összeállításában az online akadémiát és a webináriumokat mindenképpen meg kell tartani. Ugyanez a tanulság a hibrid programok esetén is, amit már említettem: a futó klub megmaradhat online is, miközben együtt is fogunk futni; vagy kiállítás megnyitón személyesen leszünk jelen, de közvetíteni is fogjuk online; illetve a székesfehérvári jazz szakos hallgatók koncertjét online is közvetíthetjük a továbbiakban is.

Pozitív hozadék még, hogy az online tér kinyílásával nagyon jól bekapcsolhatók a távoktatásos, akár a külföldön élő hallgatóink is bármelyik programunkba.

A nappali, távoktatásos és a levelezős hallgatók az online térben együtt lehetnek, és itt megismerhetik egymást. Igazi, „összkodolányis” egyetemi közösség alakul ki, ráadásul az orosházi, a székesfehérvári és a budapesti campus is össze tud kapcsolódni!

Ezt az online alapú közösségi folyamatot erősíti a nemrégiben elindított alumni programunk is, amivel az a célunk, hogy ’öregdiákjaink’ a diplomán túl is élvezzék a Kodolányi közösség előnyeit és megtartó, inspiráló erejét – legyen az konkrét üzleti kapcsolat, alkalmazottak / üzlettársak keresése, vagy akár egy baráti kapcsolat fenntartása...

fotó: Molnár Anikó

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SZEMPONT
A Rovatból
Magyar Péter: A fideszeseket Mr. Nobodynak, Senki úrnak hívják az Európai Parlamentben
A politikus szerint a Fidesz képviselői csak felveszik a pár száz milliós fizetést, és egyébként semmit nem csinálnak. Azt mondja, érdemes összehasonlítani, milyen emberek vannak pártja EP-listáján, és kik alkotják a Fideszét.
Maier Vilmos - szmo.hu
2024. április 18.


Link másolása

Magyar Péter szerint március 15-én és április 6-án már bebizonyította mozgalma, hogy vannak vidéki támogatói és nem csak egy „belpesti médiahekkről” van szó. Szerinte a vidéken élőket többek között őszinteséggel lehet megszólítani, nem pedig „lejönni dzsippel és megmondani, hogyan kellene élni”.

A politikustól megtudtuk, hogy 538 jelentkezőből választották ki másfél nap alatt azokat, akik az internetes szavazás után pártja EP-képviselőjelöltjei lehetnek majd.

„Van olyan, aki hat nyelven beszél. (...) Egyedül több nyelven beszél, mint a Fidesz-frakció húsz év alatt az Európai Parlamentben. Ami nem nehéz persze: százszor nulla az nulla, hiszen tudjuk, hogy a legtöbb semmilyen nyelven nem beszél.

Mr. Nobodynak, Senki úrnak hívják őket az Európai Parlamentben, akik felveszik a pár száz milliós fizetést évente és egyébként semmit nem csinálnak.”

Magyar szerint figyeltek a nők arányára, a jelentkezők életkora is fontos szempont volt, ahogy az is, hogy legyen víziójuk.

„Össze kell hasonlítani a Fidesz EP-listáját Deutsch Tamással az élen, meg a mi EP-listánkat. Szerintem ha nem is a pártokról beszélünk, akkor elég könnyű eldönteni, hogy az ember kire szavaz”

– tette hozzá Magyar Péter.

A teljes beszélgetést és a békési országjáróról készült beszámolót itt lehet megnézni:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

SZEMPONT
A Rovatból
Magyar Péter: Eljön az ember közéjük és nem lejön egy dzsippel, és megmondja, hogyan kéne élni
Elkísértük Magyar Pétert vidékre, az országjárása első állomására. Egy résztvevő azt mondta, utoljára ilyen zizegés a rendszerváltás környékén volt Békés megyében.
Maier Vilmos - szmo.hu
2024. április 18.


Link másolása

„Olyan bebetonozott dolgok vannak az országban, amit egy úgymond friss erőnek kell valamilyen szinten megoldani” – mondta lapunknak Magyar Péter Békés megyei országjáró rendezvényének egyik résztvevője. A férfi szerint két éve az ellenzéki összefogás nem működött.

Két másik résztvevő ezt úgy fogalmazta meg, hogy „teljesen elkopott az ellenzék”. Szerintük „utoljára ilyen zizegés a rendszerváltáskor volt itt Békésben”.

„Én MZP-s vagyok, de mindenki szimpatikus, aki Orbánt le akarja váltani” – mondta a rendezvényre lányával érkező nő. A tinédzser lapunknak úgy fogalmazott: nagyon reménykedik abban, hogy Magyar változást tud hozni az országnak.

„Meggyőzött minket. Aki itt van, szerintem annak a nagy részét meggyőzte”

– jelentette ki a gyűlés végén egy férfi.

A politikus orzságjárásának első állomásáról készült beszámolónkat itt lehet megnézni:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


SZEMPONT
A Rovatból
Magyar Péter: Tegyenek börtönbe, akkor nem 50%-ot fogunk elérni, hanem 80-at, és akkor nem nekik lesz kétharmaduk, hanem nekünk háromnegyedünk
A TISZA Párt alelnöke bohócnak nevezte a Szuverenitásvédelmi Hivatal vezetőjét, miután Lánczi Tamás azt írta egy posztban Magyarnak: börtönbüntetés jár annak, aki tiltott külföldi támogatást használ fel.

Link másolása

Megalakulása óta az első vizsgálatot indította meg a Szuverenitásvédelmi Hivatal, írja azt rtl.hu. A kormány kezdeményezésére februárban létrehozott intézmény a kormánypárti Magyar Nemzet egyik cikkére hivatkozik. Az állami hírügynökséggel azt közölték: a lap információi alapján felmerül a gyanú, hogy „ugyanaz a külföldi és magyar szereplőkből álló érdekkör” próbál beavatkozni a magyar választásokba, amelyik a 2022-es választás előtt Márki-Zay Péter mozgalmát támogatta.

A hivatal Magyar Péter nevét nem említette, de a Tisza Párt alelnöke tegnap Facebook-posztban reagált. Azt írta, a vizsgálat vele kapcsolatban indult. Azt javasolta Lánczi Tamásnak: kérdezze a Fideszt, „évente hány milliárd forintot költenek 2015 óta az amerikai kampányguruknál, a gyűlölet propaganda mestereinél”.

A Szuverenitásvédelmi Hivatal vezetője erre szintén a közösségi médiában reagált: felhívta Magyar Péter figyelmét arra, hogy „amennyiben egy jelölt vagy jelölő szervezet tiltott külföldi támogatást használ fel, az három évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő”.

Magyar Péter ma a Békés megyei Mezőhegyesen kampányolt, innen üzent Lánczinak Tamásnak:

„Innen is üzenem neki, hogy irtó nagy bohóc. Kit akar börtönbe tenni, engem? Vagy a magyar népet? Mit gondol, hogy tényleg azt el fogják fogadni az emberek egy ordas kamu alapján, amit a propaganda állít, majd engem börtönbe rakjanak?

De tegyen börtönbe, szerintem annál jobb lesz, akkor nem 50%-ot fogunk elérni, hanem 80-at. És akkor nem nekik lesz kétharmaduk hanem nekünk háromnegyedünk.”

A Magyar Nemzet csütörtökön azt írta, hogy Magyar Péter mozgalma mögött a Bajnai Gordonhoz köthető DATADAT nevű cégcsoport állhat, erre az egyesület honlapjának adatvédelmi tájékoztatójában találtak nyomokat. A cégcsoport ügyvezetője szerint hazugság, ami a Magyar Nemzetben megjelent.

„Sosem találkoztam velük, sem Magyar Péterrel, sem a hozzá kötődő párttal, sem a hozzá kapcsolódó egyesülettel soha semmilyen viszonyt nem ápoltunk”

- mondta Szigetvári Viktor, aki szerint azért szerepeltek az adatvédelmi tájékoztatóban, mert a Magyar Péter által átvett egyesülettel volt kapcsolatuk régebben.

Szigetvári Viktor azt mondta, nem tartnak a vizsgálattól, és együttműködnek majd a Szuverenitásvédelmi Hivatallal, ha felkeresik őket.

A szervezettel kapcsolatban épp tegnap terjesztett be határozattervezetet az Európai Parlament öt frakciója. Eszerint a Szuverenitásvédelmi Hivatal felállítása és működése sérti a szabad és tisztességes választások elvét. Arra szólítanák fel az Európai Bizottságot, hogy vizsgálja felül a korábbi döntését és függessze fel a Magyarországnak adott támogatásokat, amíg az összes korábban támasztott feltételt nem teljesíti a kormány. A tervezetről jövő héten szavazhat az Európai Parlament.

Az RTL Híradójának riportját itt lehet megnézni:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


SZEMPONT
A Rovatból
Csernus: Egy búvalbaszott, pesszimista, rosszindulatú nép vagyunk
Ügyesek voltunk, mert megmaradtunk, magyarul beszélhetünk. De az ügyességből egy ponton megalkuvás lett.
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. április 18.


Link másolása

Csernus Imre az Index Konkrétan Rónai Egonnal című műsorának legutóbbi adásában lesújtó képet festett társadalmunk lelkiállapotáról. „Egy búvalbaszott, pesszimista, rosszindulatú nép vagyunk” – mondta a pszichiáter, akinek az elkövetkező hetekben jelenik meg legújabb könyve A magyar címmel.

A szakember úgy látja, hogy egy gyönyörű országban élünk, minden lehetőségünk meglenne arra, hogy jól érezzünk magunkat, de erre azért nem vagyunk képesek, mert érzelmileg nem vállalunk felelősséget, nem viselkedünk felnőttként. Ebből az önbecsapásból és gyávaságból fakad szerinte rengeteg egészségügyi problémája az embereknek.

Ebből a szempontból egy beteg nemzet vagyunk.

– mondta.

Közéleti állapotaink kapcsán elmondta, hogy azért vagyunk képtelenek a politikusainkon számonkérni az ígéreteiket, mert akkor egyúttal azzal is szembe kellene néznünk, hogy a saját ígéreteinek sem tartjuk be valójában.

Önmagunkkal viszont nem akarunk konfrontálódni.

A felelősségvállalás hiánya, a nem felnőtt viselkedés kialakít egy „öntudatlan populációt”, akikkel szemben viszont működik az „oszd meg és uralkodj” technikája.

Csernus arról is beszélt, hogy bár számtalan sportágban sikerült a történelem során a döntőig küzdeni magát a magyar csapatoknak, ám gyakran, váratlanul elbuktunk. Szerinte mindennek az az oka, hogy előre félünk a vereségtől, ez a félelem pedig megbénít minket.

A pszichiáter úgy látja, hogy akkor lehet belőlünk sikeres nemzet, ha bátrak leszünk, elkezdünk hinni magunkban, ha az érzelmeinkért is felelősséget vállalunk, de merünk beszélni a gyengeségeinkről, hiányosságainkról is. Mindez szerinte az ország jövője szempontjából kulcsfontosságú, mert ezeket a rossz mintákat adjuk tovább gyermekeinknek.

A teljes beszélgetést ITT tudod megnézni.


Link másolása
KÖVESS MINKET: