ÉLET-STÍLUS
A Rovatból

Új kutatás: Az európai szülők több mint negyedének nincsenek ismeretei a HPV-ről

Több európai országban is javul a humán papillomavírus megértésének és az ezzel kapcsolatos tudatosságnak szintje a szülők körében. A kutatás ugyanakkor azt is megállapítja, hogy a HPV-vel és a méhnyakrákkal kapcsolatban még mindig vannak félreértések.


Az európai szülők(1) több mint negyedének nincsenek ismeretei a HPV-ről(2). Európa-szerte minden ötödik szülő ugyan ismeri a HPV-t, de nincs tisztában azzal, hogy rákot okozhat.(ii).

Az MSD (amelyet az USA-ban és Kanadában Merck & Co., Inc. néven ismernek) új kutatást mutatott be, amely szerint több európai országban javul a humán papillomavírus (HPV) megértésének és tudatosságának szintje a szülők körében.(i) A kutatás ugyanakkor azt is megállapítja, hogy a HPV-vel és a méhnyakrákkal kapcsolatban még mindig vannak félreértések, és a különböző európai országok között a COVID-19 járványt követően némi eltérés mutatkozik a rutinszerű védőoltásokhoz való hozzáállás tekintetében.

Az európai országokban élő szülők körében végzett kutatás szerint(i) a megkérdezettek 73%-a mondta, hogy rendelkezik ismeretekkel a HPV-ről(ii). Ez 4%-os javulást jelent a tudatosság szintjének tekintetében, ha összehasonlítjuk egy 2019-es hasonló, ugyanezt a kérdést feltáró, az országok hasonló körét vizsgáló kutatással.(v)

Miközben az új kutatás a HPV-vel kapcsolatos tudatosság szintjének növekedését mutatja, egyértelmű bizonyítékokat is azonosít a vírussal kapcsolatos félreértések tekintetében a szülők körében. A megkérdezett szülők több mint egynegyede (27%)(ii) azt állítja, hogy nincs tisztában a HPV-vel, pedig a legtöbb szexuálisan aktív férfi és nő élete során valamikor megfertőződik annak valamelyik formájával.(3)

A kutatást az Ipsos végezte az MSD megbízásából és finanszírozásával, 7111 szülő megkérdezésével, nyolc uniós országban.(ii) A minden évben május 25. és 31. között rendezett Európai Rákellenes Hét (EWAC) alkalmából, szakértő előadók részvételével, online rendezvényt szerveztek, hogy megvitassák a COVID-19 szülőkre gyakorolt hatását a védőoltások és a HPV-vírussal kapcsolatos tudatosság kapcsán.

A kutatást bemutató rendezvényen felszólaló Dr. Xavier Bosch, a Katalán Onkológiai Intézet munkatársa elmondta: "A kutatás pozitív eredményei szerint a szülők körében Európa-szerte megnőtt a HPV-vel kapcsolatos tudatosság. Azonban még mindig van teendő annak érdekében, hogy az általános immunizációs és szűrőprogramok újra fókuszba kerüljenek, valamint további erőfeszítésekre van szükség, hogy megelőzzük a HPV terjedését és a rákkeltő HPV előfordulási gyakoriságának esetleges növekedését. Ebben a kritikus időszakban most még éberebbnek kell lennünk a lakosság egészségével kapcsolatban, és biztosítanunk kell, hogy a rutinszerű egészségügyi szűrések és védőoltások ismét a régi kerékvágásba kerüljenek, amelyekre nyilvánvalóan hatással volt a COVID-19 világjárvány."

Az eredményekre reagálva Esra Urkmez, az ENGAGe* betegjogi és tudatosságnövelő adománygyűjtési igazgatója elmondta: "Mindenekelőtt anyaként tudom, hogy minden szülő egyszerűen csak azt akarja, hogy ’a legjobb legyen a gyermekeinek’. Egyetlen szülő sem szeretné, ha gyermeke rosszul lenne, vagy bármilyen olyan betegségben szenvedne, amely megakadályozná, hogy később a lehető legtöbbet hozhassa ki önmagából. Ezért olyan fontos, hogy saját magunk járjunk utána a dolgoknak, és hogy megkapjuk a megfelelő információkat, amelyek segítenek abban, hogy tájékozottan és felhatalmazva hozzunk döntéseket szeretteink egészségével, valamint bizonyos betegségek és rákos megbetegedések megelőzésével kapcsolatban. Az elmúlt két évben azonban a COVID-19 világjárvány miatt a szülők számára egyre nehezebbé vált a védőoltásokkal kapcsolatos hatalmas és összetett információhalmazban való eligazodás. A szülők számára az sem egyértelmű már, hogy kiben bízhatnak meg.

Ahogy Esra Urkmez fogalmaz, "a szülőknek továbbra is megbízható forrásokat, például az Egészségügyi Világszervezetet (WHO) kell használniuk, amikor az egészséggel, valamint a rákos megbetegedések és betegségek megelőzésével kapcsolatos információk után kutatnak, ugyanakkor proaktívan beszélniük kell ezekről egy egészségügyi szakemberrel. Fontos, hogy a szülők biztosak és tájékozottak legyenek abban, hogy egy olyan dolog, mint a HPV elleni vakcina, nem új (mint a COVID-19 vakcina), sokkal régebb óta létezik, átfogóan tanulmányozták és kutatták. Maga a HPV okozta megbetegedés és bizonyos daganatok megelőzhetők a későbbi életkorban, ha egyszerűen most cselekszünk gyermekeink érdekében. Ha valaki bizonytalan, egyszerűen beszéljen egy egészségügyi szakemberrel, hogy további információt kapjon arról, hogyan előzhet meg bizonyos rákos megbetegedéseket férfiaknál és nőknél egyaránt."

Magyarországon az érdeklődők többek között az NNK Egészégvonal honlapján, a hpvoltas.com vagy a hpvdoktor.hu oldalon tudhatnak meg többet a HPV-ről és a védőoltásokról.

A kutatás kiemelt pontjai

HPV tudatosság:

- Csak minden második szülő, aki tisztában van a HPV-vel (55%)(ii), mondja azt, hogy tájékozottnak érzi magát, ami még inkább rávilágít a tudatosság hiányosságaira.

- A HPV-vel kapcsolatos tudatosság országonként változó: Olaszországban a legmagasabb, Németországban (59%) és Svédországban (60%) a legalacsonyabb(ii).

HPV és rák:

- A megkérdezett szülők 73%-a mondta, hogy ismerettel rendelkezik a HPV-ről(ii).

- A HPV-vel tisztában lévő szülők 55%-a érzi magát tájékozottnak a HPV-vel kapcsolatban.(ii)

- A megkérdezett szülők alig kevesebb mint fele (48%) mondta, hogy tisztában van azzal, hogy a HPV rákot okozhat(ii) mind a férfiak, mind a nők esetében, ami hangsúlyozza, hogy egyes területeken alacsony az ismeretek szintje.

- 42%-uk nem tudott a védőoltásokról, amelyek segíthetnek megelőzni egyes ráktípusokat(ii), ami tovább mutatja a tudatossági szintek hiányosságait.

A COVID-19 hatása az oltóanyagokkal kapcsolatos véleményekre:

- A szülők megosztottak a COVID-19 világjárvány miatt a védőoltásokkal kapcsolatban rendelkezésükre álló információk mennyiségét illetően: a szülők fele (49%) szerint túl sok információ áll rendelkezésükre.(ii)

- A szülők 43%-a szerint a COVID-19 következtében a védőoltásokkal kapcsolatban rendelkezésre álló információk mennyisége miatt túlterheltnek érzi magát.(ii)

- A szülők 68%-a állítja, hogy a világjárványt követően nagyobb valószínűséggel fogja biztosítani, hogy gyermekét a COVID-19-től eltérő betegségek ellen is beoltsák.(ii)

- A szülők 61%-a állítja, hogy a COVID-19 világjárvány miatt tájékozottabb a gyermeke oltásaival kapcsolatban.(ii)

- A szülők 90%-a úgy véli, hogy gyermeke számára fontos, hogy más (nem csak a COVID-19 elleni) betegségek ellen is be legyen oltva.(ii)

A kutatást az Ipsos végezte, az MSD kezdeményezte és finanszírozta, és az MSD kezeli és tulajdonolja. Az MSD teljes szerkesztői ellenőrzéssel és jóváhagyással rendelkezett a kutatási eredmények felett.

1 A következő európai uniós országokban élő szülők vettek részt a kutatásban: Ausztria, Franciaország, Németország, Olaszország, Portugália, Románia, Svédország, Szlovénia

2 2022 Ipsos Research / MSD Data on File: HPV Awareness Study with Parents 2022

3 Cervical Cancer: Key Facts, by World Health Organisation, Utoljára letöltve: 2022. április 28. - https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/cervical-cancer

4 Centres for Diseases Control and Prevention, CDC. “Reasons to get HPV Vaccine.” 2022, Utoljára letöltve: 2022 május 17. - https://www.cdc.gov/hpv/parents/vaccine/six-reasons.html

v Ipsos Research / MSD: EU HPV Consumer Awareness Study 2019 - Utoljára letöltve: 2022 május 23. – https://www.ipsos.com/en-ch/human-papillomavirus-europe

* A nőgyógyászati daganatokra fókuszáló betegszervezet.

Megjegyzések

A HPV (humán papillomavírus) nagyon gyakori és erősen fertőző víruscsalád.(iii) A HPV bármilyen szexuális érintkezés útján terjedhet.(iii) A HPV annyira gyakori, hogy szinte minden szexuálisan aktív férfi és nő életének egy bizonyos pontján elkapja a HPV-t.(iii) A HPV számos rákos megbetegedésért felelős mind férfiak, mind nők körében.(iv) Emellett jelentős számú rákos megbetegedést okoz a hüvelyben, a szeméremtestben és a végbélnyílásban, valamint genitális szemölcsöket is előidézhet.()

A HPV-fertőzés általában magától elmúlik, de ha nem, akkor az élet későbbi szakaszában bizonyos HPV-vel összefüggő rákos megbetegedések formájában jelentkezhet.(iii) Ezek közül csak a méhnyakrák mutatható ki korán egy szűrővizsgálattal.(iii) A HPV által okozott egyéb rákos megbetegedések csak súlyosabb állapotukban fedezhetők fel. A HPV elleni védőoltás megelőzheti a rákot okozó fertőzéseket.(iv)

A kutatásról

Az MSD megbízásából az Ipsos online felmérést végzett 7111 szülő reprezentatív mintája körében Németországban (n=1270), Franciaországban (1334), Olaszországban (1132), Ausztriában (600), Portugáliában (680), Romániában (388), Svédországban (1332) és Szlovéniában (375). Minden résztvevőnek 21 év alatti gyermeke van, aki egyedül vagy közösen dönt gyermeke oltásait illetően, és aki részt tudott venni az online felmérésben. A terepmunka 2022. március 28. és április 7. között zajlott.

Az MSD-ről

Az MSD-nél (amely az Egyesült Államokban és Kanadában Merck & Co., Inc. néven ismert, és központja Rahway, NJ, USA-ba van) a közös célunk egyesít minket: a tudomány innovatív erejét használjuk arra, hogy megmentsünk és jobbá tegyünk életeket világszerte. Több, mint 130 éve fontos gyógyszerek és vakcinák kifejlesztésével adunk reményt az emberiségnek. Arra törekszünk, hogy a világ első számú kutatásközpontú biogyógyszerészeti vállalata legyünk. Mára a kutatás élvonalába tartozunk, hogy olyan innovatív egészségügyi megoldásokat nyújtsunk, amelyek elősegítik az emberek és állatok betegségeinek megelőzését és kezelését. A sokszínű és befogadó globális munkaerőt támogatjuk, és minden nap felelősségteljesen működünk, hogy biztonságos, fenntartható és egészséges jövőt biztosítsunk minden ember és közösség számára. Az MSD több, mint 30 éve van jelen Magyarországon (MSD Pharma Hungary Kft. néven), törekedve arra, hogy innovatív terápiái és védőoltásai a magyar emberek számára is elérhetővé váljanak.

További információért keresd fel a www.msd.hu weboldalt.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Kiderült, hány éves korukban bírják legtovább a férfiak az ágyban
Friss kutatásban vizsgálták meg, hány percig tartanak az együttlétek különböző korosztályokban.


Nem titok, hogy a férfiaknál nagyban függ az életkortól az, hogy mennyi ideig tart nekik eljutni az orgazmusig. A szexjátékok eladásával foglalkozó Lovehoney most kiderítette, hogy különböző korosztályokban meddig bírják a férfiak az ágyban – számolt be róla a Metro.

2025-ben készített felmérésük szerint – amelyben az előjátékot nem vették bele a számításba –

a 18–24 éveseknél átlagosan 16,14 percig tartanak az együttlétek.

Az ebben a korosztályban megkérdezettek 5 százaléka azt mondta, 1-2 percig tart csak ki, de szintén 5 százalék vallotta azt, hogy minden aktusnál akár több mint egy órán keresztül is bírja.

A 25–34 éves férfiaknál az átlag 18,29 perc. Itt 21 százalék 11–15 perces átlagos időt mondott, 15% pedig 21–30 perc alatt jut el az orgazmusig.

„A kutatások azt mutatják, hogy az aktusok hossza a húszas évek végén–harmincas évek elején tetőzik, és ahogy a férfiak idősebbek lesznek, ez fokozatosan rövidül”

– mondja Sarah Mulindwa, a Lovehoney szakértője.

A 35-44 éveseknél enyhe csökkenés látszik: az átlag alig több mint egy perccel rövidül az előző évtizedhez képest. Erre a szakértő szerint az a magyarázat, hogy ebben a korban a férfiak már tapasztaltabbak, jobban kommunikálnak, ez pedig gördülékenyebbé teszi a szexet. A hátráltató tényező a stressz vagy a rendelkezésre álló idő rövidsége lehet, ezért érdemes az együttléteket akkorra időzíteni, amikor a legtöbb energia jut rá.

A 45–54 éves korosztályban nagyobb a visszaesés: az átlag 14,15 perc.

A megkérdezettek 25 százaléka 6–10 perc alatt ér a csúcsra, 18 százalék pedig 11–15 perc között jut el az orgazmusig. A szakértő elmondása szerint ennek legfőbb oka, hogy az ötvenes évekre a merevedés kevésbé kiszámíthatóvá válhat.

Az 55–64 éves férfiaknál már csak 11,3 perc az átlagos idő. Hatvan év felett már az egészségi állapot és a rendszeresen szedett gyógyszerek hatása is közrejátszhat abban, hogy nehezebb elérni az izgalmi állapotot, majd az orgazmust.

A 65 év felettiek már csupán átlagosan 8,15 percig bírják az ágyban.

A leggyakoribb tartomány a 6–10 perc (28%), a megkérdezettek 26 százaléka alig 3–5 percet mondott, 1 százalék viszont azt állította, hogy egy óránál tovább is tart eljutni a csúcsra.

A Lovehoney szakértője felhívta a figyelmet, hogy mindegyik életkorban a kommunkáció, a technika és az élvezet a legfontosabb, nem az, hogy mennyi ideig tart az együttlét.

Egy 2024-es felmérés szerint egyébként a heteroszexuális férfiak 95%-a azt mondja, hogy mindig vagy általában eljut az orgazmusig, míg a nőknél ez az arány 65%. A férfiaknál több tényező befolyásolja az orgazmusig tartó időt: számít, mennyi alkoholt iszik valaki, mikor szexelt legutóbb, és az életkor is.

„Összességében az adatok azt mutatják, hogy a nagyjából 10–15 perces szeretkezések a leggyakoribbak minden életkorban, a nagyon hosszú együttlétek pedig ritkák. De a legfontosabb tényezők a hozzáállás, a technika és a kommunikáció”

– hangsúlyozza a szakértő.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Tényleg nem viszik el kukát október 1-től, ha papír, vagy műanyag van benne? Mutatjuk az új szabály részleteit
Több ponton is fontos változások jönnek: nem mindegy, hogy hova dobjuk a papírt és a műanyagot, 2026 januárjától pedig a túlcsordult kukáért külön díjat kell fizetni.


Október 1-jétől módosul a kommunális hulladék gyűjtésének szabálya. A MOHU az általános szerződési feltételeiben rögzítette: „A Vegyes Gyűjtőedénybe papír-, üveg-, műanyag-, és fémhulladék nem helyezhető el kivéve, ha az

(a) folyadékot és Biológiailag Lebomló Hulladékot tartalmaz; vagy

(b) Vegyes Hulladékkal vagy más Hulladékkal összetapadt vagy összeragadt.”

A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a tiszta csomagolási karton, az újságpapír vagy a műanyag zacskó nem mehet a vegyes kukába.

De például a felvágottak csomagolópapírját vagy a tömlős sajt műanyag héját nem kell elmosni attól tartva, majd nem viszik el a kukát. És a tejfölös doboz miatt sem marad a ház előtt a teli kuka, ugyanis az ezekben lévő ételmaradék biológiailag lebomló hulladéknak számít.

A változás az „ÁSZF Közszolgáltatási résztevékenység (hatályos 2025.10.01-től)” pontban szerepel, és 2025. október 1-jétől lép életbe.

Emellett pedig vannak olyan változások, amelyek jóval súlyosabban érintik a lakosságot.

2026 januárjától ugyanis a túlcsordult kukák többlettartalmáért külön díjat kell fizetni,

és a háztartási mennyiségű sitt hulladékudvari lerakása fizetős lesz.

(via Blikk)


Link másolása
KÖVESS MINKET:


ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Kiderült, hogy mennyiért ebédelhetnek a debreceni BMW-gyár dolgozói
A konyha nyitott, a pultnál lehet sorban állni, és nem kötelező helyben enni: saját étel is hozható, melegítéshez több mikró és hűtő áll a dolgozók rendelkezésére.


A Vezess.hu is ott volt a debreceni BMW-gyár megnyitóján, és útközben benézett az üzemi étkezdébe is. Megnézték, milyen fogások közül választhatnak a dolgozók, és mennyit kell fizetni értük. Fotót is közöltek, melyről kiderül, hogy több ételnél két ár látható: a látogatóknak szóló normál és a dolgozói kedvezményes.

A kiemelt fogások és áraik:

  • Budapest sertésszelet petrezselymes burgonyával: 3 450 / 1 545 forint;
  • Rántott gomba rizzsel, tartárral: 2 915 / 1 010 forint;
  • Cigánypecsenye tepsis sültburgonyával: 3 450 / 1 545 forint.

A lap megjegyzi, hogy a

normál ár nem olcsó, dolgozói kedvezménnyel viszont már az.

A konyha nyitott, az alkalmazottak és a vendégek a kiszolgálópultnál állhatnak sorba.

Nem kötelező itt ebédelni: aki szeretne, hozhat otthonról ételt. Ehhez több mikrohullámú sütő és több hűtő is rendelkezésre áll, ezeket a dolgozók szabadon használhatják.

(via 24.hu)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Vencel trükkje: így lehet egész napra feltankolni a SZIN fesztiválon
Nézd meg a cikkben található TikTok videónkat, hogy mi volt Vencel megoldása a túlélésre – és igen, a Lidl-ing külön jól jött hozzá. Ha még nem vagy feketeöves fesztiválozó, érdemes megismerned Vencel trükkjeit.


Egy fesztivál reggelén a legnagyobb kihívás sokszor nem a kedvenc koncertre való bejutás, hanem az, hogy újra lendületbe kerülj. A SZIN-en a koránkelők és a későnfekvők is ugyanazzal a problémával szembesülnek:

Korgó gyomor, fáradt test és az a bizonyos „Na jó, ma hogyan fogom végigcsinálni?” - érzés.

Vencel is pontosan így indult neki a napnak, amikor történt valami – de ezt videón is megörökítette, hogy akár Ti is lemásolhassátok az ő fesztiválmentő megoldását.

NÉZD MEG A VIDEÓT ITT!

@szeretlekmagyarorszag.hu #lidlmagyarorszag #szinfesztival #magyar #szmo #szeretlekmagyarország ♬ eredeti hang - Szeretlek Magyarország.hu

Reggeli rántottával a startvonalon

A TikTok-videóban rögtön látszik, hogy Vencel nem a színpad felé vette az irányt, hanem a Lidlnél kötött ki. És milyen jól tette!

Nem valami gyors, összecsapott harapnivalót kapott, hanem egy meleg, frissen készült rántottát, amihez a tojást a Lidl FesztMarketjében vásárolta. Ráadásul úgy készítették el neki, ahogy ő szerette volna: sok sajttal, lágyan.

Ez egy fesztiválon olyan, mintha prémium szolgáltatást kapnál. A reggeli után Vencel szemmel láthatóan visszanyerte az energiáját, és a videóban is megjegyzi, hogy így már könnyebb nekiindulni egy teljes napnak. És tényleg: aki próbált már fesztiválon reggelizni, tudja, mekkora különbség, ha nem egy horrorárú szendvics vagy egy előző napról maradt félcsomag keksz az egyetlen opció.

Bevásárlás egész napra – horrorárak nélkül

A Lidl FesztMarket nem csak a reggeli miatt volt nyerő. Vencel gyorsan feltankolt pékáruból, gyümölcsből és üdítőből, így a nap további részére is bebiztosította magát. Az árakban nem volt semmi „fesztivál-felár”, minden ugyanannyiba került, mint egy bármilyen másik Lidl üzletben. A polcokon ráadásul nem csak a klasszikus „chips és kóla” kombó található: friss zöldségek, nemzetközi készételek és még vegán opciók is várják a vásárlókat.

Szett, kupon, bónusz – így lesz a fesztivál outfited is nyerő

A fesztiválon nemcsak az számít, hogy mit eszel, hanem az is, hogyan nézel ki közben. Vencel már rutinos fesztiválozó, a Campuson már megtanulta, hogy megéri Lidl-ingben érkezni, mert így nemcsak extrává teszi a szettjét, hanem egy exkluzív Lidl Plus kupont is bezsebelhet. A kuponnal pedig Vencel desszertet is be tudott szerezni – és ki mondana nemet egy fagyira, amikor 30 fok van a Tisza-parton?

Aki pedig nem készül Lidl-ruhadarabbal, az sem marad hoppon: a helyszíni Gift Store-ban válogathat a menő merch cuccok közül. Sőt, ha valaki 2.500 Ft felett vásárol a FesztMarketben, ajándékba is választhat egy új darabot. A fotótükröknél pedig egy pillanat alatt le is lehet csekkolni, mennyire áll jól az új outfit.

Amíg a telefonod tölt, töltődj te is!

Délután, amikor már kezd erősen tűzni a nap, ki ne vágyna egy kis hűsölésre, megpihenésre a fesztiválos forgatagban?

Érdemes megkeresni a Lidl chillzónát és ott belehuppanni az egyik babzsákfotelbe – csak aztán nehogy az legyen a gondod, hogy nem is akarsz onnan felállni.

Amíg Te lazulsz, a telefonod töltődhet: itt ugyanis ingyenesen használható töltőpontokat is találsz. De ha mégis inkább aktív maradnál, akkor bepillanthatsz abba, hogy milyen lehet a Lidlnél dolgozni, akár még a cég HR-eseivel is beszélgethetsz erről. A hangulat itt teljesen olyan, mintha a fesztiválon belül lenne egy külön kis közösségi tér, ahol egyszerre lehet pihenni, játszani és persze új emberekkel találkozni.

És mi van akkor, ha valaki túl sokat vásárolt, és maradt a szatyor alján egy-két zsemle vagy gyümölcs? Jó hír, hogy a Lidl a SZIN-en is figyel a fenntarthatóságra: a megmaradt élelmiszereket nem dobják ki, hanem karitatív partnereknek ajánlják fel.

Vencel fesztiválozása végül úgy alakult, hogy nemcsak, hogy túlélte a nehezen induló napot, de a komfortra és a pénztárcabarát megoldásokra is rátalált a Lidlnél.

A cikk a Lidl támogatásával készült.


Link másolása
KÖVESS MINKET: