SZEMPONT
A Rovatból

Ha kell tüzet olt, újraéleszt, de ő szolgálja fel az ebédet is

Ebben a szakmában fel kell készülni minden eshetőségre. De milyen is a kiképzés, egyáltalán kik kaphatnak munkát a felhők felett? Egy stewardess mesélt nekünk munkája rejtelmeiről.


A stewardessek élete igazi álomnak tűnik. Szó szerint a felhők felett járnak, munkájuk során pedig rengeteg országba eljuthatnak. Éppen ezért szinte minden kislány álmodozott már arról, hogy légiutas-kísérő lesz, de csak kevesen válnak felnőttként is azzá. Stewardessként nem csak az utasok kényelméért, de biztonságáért, életéért is felelsz, így nem mindenki felelhet meg a szigorú elvárásoknak. De milyen is egy stewardess élete több ezer méterrel a Föld felett és mi kell ahhoz, hogy esetleg Te is azzá válhass?

Kérdéseinkre Viola válaszolt, aki egy arab légitársaságnál dolgozik. Viola jelenleg az Egyesült Arab Emirátusokban állomásozik, imádja a munkáját, közel negyven országban járt eddig,de már szülést is vezetett le munkája során.

Miért szerettél volna stewardess lenni?

Gyerekkori álmom volt. Édesapám pilóta, úgyhogy elég régóta közöm van a repüléshez. Tetszett az egész koncepció, hogy változatos a munka, nem kell minden reggel bemenni ugyanabba az irodába és a számítógép előtt ülni egész nap. Mindig új emberekkel találkozok, és az sem mellékes, hogy jobbnál jobb helyekre jutok el.

Milyen követelményeknek kell megfelelnie annak, aki ezt a szakmát választja?

Alapkövetelmény a kiváló angoltudás, és légitársaságtól függően egyéb nyelveket is megkövetelhetnek. Például egy adott ország nemzeti légitársasága nagy valószínűséggel meg fogja követelni, hogy a jelentkező folyékonyan beszélje az ország nyelvét. Ezenkívül általában középfokú végzettséget, esetleg vendéglátásban szerzett tapasztalatot szoktak kérni. Van ahol elvárják, hogy tudjon úszni az ember, van ahol elég ha valaki magabiztos a vízben, ha mentőmellény van rajta. Sok helyen van minimum testmagasságra vonatkozó követelmény, ez általában azért van, mert bizonyos vészhelyzetekben használt felszerelések magasan vannak elhelyezve, például az utasok felett lévő poggyásztartókban. Ezeket el kell tudnunk érni. Ezek gyakorlatilag az előfeltételek ahhoz, hogy valakit egyáltalán behívjanak felvételizni. Maga a felvételi nagy része arról szól, hogy milyen szituációkban hogyan reagál a jelentkező, megfelelő-e a személyisége ehhez a munkához.

emirates

Képünk illusztráció, forrás: FlyGuy

A külsőre vonatkozóan milyen elvárások vannak még a magasságon kívül?

Általában csak azt várjak el a minimum magasságon kívül, hogy valakinek kellemes megjelenése és szép mosolya legyen. Előbbit van, ahol testtömegindexszel is behatárolják, van ahol nem. De nem elvárás a modell alkat, sőt, a legtöbb helyen nem engedik az embert repülni ha egészségtelenül sovány, amíg össze nem szedi magát. Felsőhatárnak is általában az van megadva, ami már orvosi szempontból is a túlsúlyos kategória.

Az uniformison kívül tényleg meg van szabva az is, hogy milyen sminket kell viselned?

Minden cégnek megvannak a maga követelményei haj és smink szempontjából. Egyetlen légitársaságot sem tudok, ahol engedik, hogy valaki nulla sminkkel, lógó hajjal jelenjen meg. Ez utóbbi higiénia szempontjából is fontos, hiszen ételt szolgálunk fel, csak a rövid hajú lányok kapnak ez a szabály alól mentességet. Van, ahol elég ha valaki felcopfolja a haját és egy alapsminket feltesz, van ahol nagyon szigorú szabályok vannak a megengedett frizurákra és meg van szabva hogy milyen árnyalatokkal lehet sminkelni.

Hol lehet ezt a szakmát tanulni?

Vannak képzések, amiket el lehet végezni, például van olyan ismerősöm, aki sok száz jelentkezőből ezzel (is) tűnt ki a tömegből egy felvételin, ahonnan alig pár embert vettek fel végül. De ez ritkán követelmény. Gyakorlatilag minden légitársaságnak megvan a saját tréningje, amit akkor is el kell végezni ha valaki tapasztalt légiutas-kísérő. Van, ahol ennek a képzésnek az árát levonják a fizetésből, van ahol csak akkor kéri vissza a cég, ha valaki nagyon hamar felmond. Én egyetemről frissen jelentkeztem erre a munkára, nulla tapasztalattal, de ez nem jelentett gondot, mindent megtanítottak, amit tudnom kell. Maga a tréning változó, pár héttől pár hónapig bármi lehet cégtől függően. A különbséget főleg a járatokon nyújtott kiszolgálás szintje és az azzal kapcsolatos képzés jelenti, a vészhelyzetekre vonatkozó tréning mindenhol hasonló.

sm-P01207_14_249_RGB

Képünk illusztráció, fotó forrása: Etihad Media Centre

Miket tanultál a képzés során?

A különböző géptípusok berendezéseitől a tűzoltáson át az elsősegélynyújtásig mindenre ki vagyunk képezve. Ha kell, ártalmatlanná tudunk tenni egy agresszív utast, ha kell, evakuálunk több száz embert 90 másodperc alatt, ha kell, szülést vezetünk le. Ez utóbbiban személyes tapasztalatom is van, alig pár hete repültem, mikor az egyik járatomon egy kismamánál idő előtt beindult a szülés.

Milyen a te életedben egy átlagos munkanap?

Ebben a munkában pont az a jó, hogy nincs átlagos munkanap. 40 perctől 16 óráig bármennyi lehet az aznapi járat, ettől függően a feladatok is kicsit másak. Rövidebb járaton a legnagyobb kihívást a beszállítás jelenti, mire minden és mindenki a helyére kerül. Egy ilyen járaton ritkábban fordulnak elő problémák a járat közben, persze ez nem jelenti azt, hogy nem kell felkészültnek lennünk. Hosszabb járatokon gyakorlatilag bármi felmerülhet. Idősebb utasoknál kifejezetten figyelnünk kell az esetleges egészségügyi problémákra, amik fokozódhatnak ha valaki órákig csak ül egy helyben és még egy pohár vizet sem kér. Gyakran előfordul hogy hosszabb járaton már nem bírják egyes utasok és a jelzések ellenére dohányozni próbálnak. Ebből akár komoly tűz is kialakulhat, ami elől 10 ezer méter felett nincs hova menekülni. Ilyen esetekben inkább a megelőzésre próbálunk figyelni, de mint említettem, ki vagyunk képezve tűzoltásra is. Az utasok többsége csak azt látja, hogy ételt szolgálunk fel. Maradjunk annyiban, hogy ezek a szerencsés járatok, amikor nem kell semmilyen vészhelyzetet kezelnünk.

airport-1515434_1280abu-dhabi-1177898_1280

Mennyire van időd, energiád mellette másra?

Nyilván beosztástól függ, hogy az embernek mennyi ideje marad. Van, hogy több rövidebb járatot kapunk, van hogy darabszámra kevesebb, de időben hosszabb járatot. Hosszabb járatok között általában több pihenőnapunk van. Átlagosan azt lehet mondani, hogy 8-10 szabadnap jár egy hónapban, ami gyakorlatilag megfelel az irodai dolgozók 4-5 hétvégéjének, csak máshogy van elosztva. Ami viszont jobb ebben a munkában, hogy ha mondjuk reggel érek haza egy járatról és másnap csak délután megyek dolgozni, akkor máris nyertem egy extra napot, ami nem számít bele a szabadnapokba, hanem extra pihenő. Ottalvós járatoknál szintén szoktunk kapni 1-2 napot az adott városban. Így összesen akár a hónap fele is pihenéssel telhet, ha szerencsénk van.

Sokan irigykednek a stewardessekre, hiszen rengeteg helyre eljuttok. Van is időd körülnézni ezeken a helyeken?

A járat hosszától függ, hogy mennyi időt kapunk egy adott helyen. 4-5 óránál rövidebb járat esetén általában egyből vissza is repülünk a bázisunkra. Ha egy járat ennél hosszabb, akkor kapunk 1-2 napot pihenni. Sok helyen volt szerencsém így körülnézni, ha jól számoltam, akkor eddig összesen több mint 40 országban jártam.

stewardessek

Képünk illusztráció, forrás: FlyGuy

Mit tartasz a legnagyobb kihívásnak a munkádban és mi az, amit a legjobban szeretsz benne?

A legnagyobb kihívást talán pont az jelenti ami a legjobb benne, az emberek, akikkel dolgozok. Egy nagy nemzetközi légitársaságnál a kollégák és az utasok is rengeteg különböző nemzetiséget képviselnek, akikkel néha nehéz megtalálni a közös hangot, néha viszont nagyon érdekes dolgokat tanulunk egymástól. Szinte bárhova megyünk, van olyan kolléga, aki abból az országból származik és tud ötleteket adni a városnézéshez. Meg sem tudom tippelni, hogy hány nyelven tanultam meg a "köszönöm" szót és rengeteg nemzet korábban érthetetlen gesztikulációit és szokásait ma már teljesen normálisnak tartom. Az, hogy kedvezményesen utazhatunk, már csak hab a tortán.

Volt olyan, hogy veszélyben érezted magad egy út során?

Nekem eddig szerencsém volt, nagyon veszélyes helyzetben nem voltam. Néha előfordulnak agresszívabb utasok, de ezeket a helyzeteket megtanuljuk kezelni. Ami komoly veszélyt tud jelenteni és nem mindig lehet előre megjósolni, az a turbulencia. Volt olyan 8 órás járatom, amiből 4-et ülnie kellett mindenkinek, annyira rázott a gép. Több ismerősöm is repült már a plafonig egy-egy előre beláthatatlan turbulens légtérben. Nem véletlenül mondják be minden járaton, hogy mindenki tartsa becsatolva az övet, amíg a helyén ül, még ha lazít is rajta a felszállás után.

Milyen előrelépési lehetőségek vannak?

Ez légitársaságtól függ, fapadosoknál ha jól tudom egy "senior crew" van a gépen, aki a többiek felettese, mindenki más egyenrangú, szóval ott kevesebb az előrelépési lehetőség, viszont ez a lépés lehet gyors, ha az emberek átlagban kevesebb ideig maradnak a cégnél. Azoknál a légitársaságoknál, ahol van turista, business és első osztály is, általában ezt az összes lépcsőt végig kell járni mire valakiből "senior crew" lesz. Minden beosztásnak megvannak az előnyei és a hátrányai. Például első osztályon sokkal kevesebb utas van, mint turistán, de sokkal több precíz lépésből áll a kiszolgálás és a személyzetnek illik mindent megtennie, hogy teljesítse az utas kéréseit (persze bizonyos határokon belül).

passengers-519008_1280

Szerinted milyen képességekkel kell rendelkeznie annak, aki ezt a hivatást választja, kinek ajánlanád?

Mindképpen flexibilisnek kell lenni, főleg ami a beosztást jelenti. Pályázhatunk ugyan arra, hogy milyen járatokat szeretnénk vagy melyik napokon szeretnénk szabadok lenni, de ez nem mindig jön össze. Az ünnepek, szülinapok, tervezett bulik és családi összejövetelek néha munkanapokká válnak, ezt sajnos el kell fogadni. Én például az egyik legkevésbé preferált járatot kaptam a szülinapomra, pedig a családommal szerettem volna lenni és 3 év alatt csak egyszer voltam otthon karácsonykor. Azoknak viszont nagyon tudom ajánlani, akik nyitottak a különböző kultúrákra, jó a problémamegoldó készségük, szeretnek emberekkel dolgozni, szeretik a változatosságot és szeretnek utazni.

Meddig lehet légiutas-kísérőként dolgozni? Hogyan viseled azt, hogy távol vagy az otthonodtól?

Vannak akik akár 20-30 évig is simán folytatják, vannak akiknek hamar elegük van belőle. Ez nagyban múlik azon, hogy valaki mennyire tudja megszokni ezt az életmódot. Átlagban viszont azt mondanám, hogy inkább a férfiak és az egyedülálló nők azok, akik sokáig bírják, családanyaként lényegesen nehezebb ezt a munkát folytatni. Amikor egy járat azt jelenti, hogy egy akár hétig nincs otthon valaki, például a több szakaszból álló járatok vagy a nagyon hosszú távok, akkor azt néha nehéz megoldani. Én egyelőre élvezem, de azt nem tudom elképzelni, hogy család mellett is folytassam.

Ha tetszett a cikk, oszd meg a barátaiddal is!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SZEMPONT
A Rovatból
Bod Péter Ákos: A költségvetés január első napjaiban össze fog dőlni, a kérdés, hogy ránk dől-e
Bod Péter Ákos a Kontroll csatornáján arról beszélt, a kormány úgy száguld a költségvetéssel, mintha 50 helyett 85-tel menne az Árpád hídon. Ilyenkor pedig jön a büntetés.


A Kontroll YouTube csatornáján Bod Péter Ákos volt jegybankelnök elemezte a magyar gazdaság helyzetét, miután a kormány bejelentette, hogy az eredetileg tervezett 3,7 százalék helyett idén és jövőre is 5 százalékos költségvetési hiánnyal számol.

Bod Péter Ákos szerint a kormány bejelentése, miszerint idén és jövőre is 5 százalékos lesz a költségvetési hiány, nem volt meglepő az elemzők számára, akik 4,5–5 százalék közé tették a várható deficitet. Az viszont, hogy a kormány ezt a szintet 2026-ra is fenntartaná, már „erős állítás”.

„A 2025-ös 5% nem lep meg. A 2026-os 5% kicsit igen: azt üzeni, hogy a kormány nem is akar – vagy nem képes – változtatni” - mondta.

A közgazdász szerint 2020 óta a magyar állam egyszer sem tartotta be a 3 százalékos uniós korlátot. A helyzetet egy hasonlattal érzékeltette: „A 3% olyan, mint az 50 km/óra lakott területen: annál gyorsabban nem szabad menni, lassabban lehet, forgalomtól függően.”

A mostani, 3,7 százalék helyetti 5 százalékos hiány szerinte olyan, „mintha 50 helyett 85-tel menne valaki az Árpád hídon – jön a csekk.”

Úgy véli, a magas hiány mögött nem a gazdaság motorjának beindítása áll, például nagy infrastrukturális beruházásokkal vagy a közszféra megerősítésével. „Nem erről van szó, hanem arról, hogy a magyar állam nagyon költségesen működik, és nem jön ki a pénzéből” – fogalmazott. Kiemelte, hogy míg az infláció vagy a külkereskedelmi mérleg ingatag gazdasági változók, a deficit szerinte akarat kérdése, amiért politikai felelősséget lehet vállalni. „A kiadásokról törvény szól, a bevételek is törvényben vannak. Ha egy kormány valamit megígér és be akar tartani, az épp a deficit” – tette hozzá.

A kormány gazdaságösztönzőkre, vállalkozást segítő programokra és jóléti intézkedésekre (például 14. havi nyugdíj, SZJA-kedvezmények) hivatkozik a magas hiány kapcsán. Bod Péter Ákos szerint nem a jóléti intézkedésekkel van a gond, hanem azzal, hogy a kormány nem nevezi meg, honnan von el forrásokat ezek fedezésére. „Nem lehet azt csinálni, hogy mindenkinek plusz pénzt ígérek, és közben adót is csökkentek. Meg lehet – a vége a deficit.”

A közgazdász szerint a vállalkozóknak nem elsősorban támogatásokra, hanem kiszámíthatóságra és fizetőképes keresletre lenne szükségük.

„Most semmi sem kiszámítható” – jelentette ki, rámutatva, hogy a kormány éppen azt a mutatót nem képes betartani, amire a legnagyobb ráhatása van.

A gazdasági növekedés az idei évre várt 3,4 százalék helyett 1 százalék alatt lesz, miközben a 2022-es választás óta a magyar gazdaság lényegében stagnál.

Kritizálta a kormányzati kommunikációt is. „Hallottam a mondatot: »emelek nyugdíjat«. A nyugdíjat nem a miniszterelnök emeli. Egy rendes országban a szuverén a parlament” – mondta, hozzátéve, hogy a kormány olyan döntéseket hoz, amelyeket nem képes betartani.

Arra a felvetésre, hogy Orbán Viktor korábban büszke volt a választási évek előtti költségvetési fegyelemre, Bod Péter Ákos úgy reagált, hogy a deficit grafikonja „fűrészfogszerű”, azaz a választások előtt jellemzően megugrik. Szerinte a miniszterelnök állítása nem igaz, a költségvetés tartósan laza. Úgy látja, a jelenlegi helyzeten a választásig hátralévő fél évben már nem lesz politikai akarat változtatni, ami kellemetlen helyzetet teremt a következő kormány számára. „Ha ugyanaz a többség viszi tovább, szembe kell néznie a tetteivel. Ha új többség jön, könnyebb azt mondani: az elődök elrontották, és választóvonalat húzni.”

„Van elfogadott költségvetés 2026-ra – ami január első napjaiban össze fog dőlni. A kérdés, hogy ránk dől-e” – fogalmazott.

A K&H Bank elemzőjének, Németh Dávidnak az esete kapcsán – akit Orbán Viktor személyesen bírált, miután egy esetleges költségvetési korrekció szükségességéről beszélt – Bod Péter Ákos furcsának nevezte a történteket. Szerinte a kormányfő reakciója azt a narratívát szolgálta, hogy „Mariska néni fejében gyorsan összeáll: a szegény Viktor és a kinti Góliát.”

A hiány finanszírozása mindenképp hitelből történik, állampapírok kibocsátásával – magyarázta a közgazdász. Mivel a belföldi megtakarítások nem elegendőek, a kormány devizakötvények kibocsátására kényszerül. Példaként említett egy nemrég kibocsátott, 30 éves lejáratú dollárkötvényt, amelyet közel 7 százalékos kamattal adtak el. „A ma meg sem született gyerek – ha itt marad és felnő – fizeti ennek a kamatát” – mondta.

A kamatteher ma a GDP 5 százaléka körül van, ami azt jelenti, hogy az állam már eleve mínusz ötről indul.

Magyarország hitelminősítése is kockázatot jelent, mivel több minősítőnél is csak egy-két fokozatra van a „nem befektetési”, köznyelven „bóvli” kategóriától. Ez azt jelenti, hogy körülbelül 4 százalékponttal drágábban jutunk forráshoz, mint például Németország.

Az Egyesült Államokkal kötött, Orbán Viktor által „pénzügyi védőpajzsként” emlegetett megállapodásról Bod Péter Ákos kijelentette: „Először is: nincs megállapodás – ha volna, látnánk.” Szerinte ha létezne is ilyen, az egy devizaswap-ügylet lenne, ami nem hitel, hanem egy likviditási eszköz a csőd elkerülésére. A közgazdász az egészet „blöffnek” tartja, mivel szerinte Magyarországnak nincs dollárproblémája, és rendelkezik uniós védőhálóval. „Magyarországnak van védőhálója: úgy hívják, Európai Központi Bank és Európai Unió. Ehhez nem kell celebeket és influenszereket kivinni egy túrára” – mondta. Hozzátette, Lázár János is elismerte, hogy ez csupán egy politikai üzenet volt Brüsszelnek.

A piac reakciója is sokatmondó volt szerinte: míg az amerikai út hírére a forint alig mozdult, a magas deficitadat bejelentésére azonnal 2-4 forintot gyengült. Ez azt mutatja, hogy a befektetők számára a valós adatok számítanak, nem a politikai üzenetek.

A közgazdász szerint a jelenlegi költségvetési szerkezet mellett a gazdaság nem tudja kitermelni a hiány és a hitelek terhét. „Beszorultunk egy zsákutcába” – állította. A megoldást nem újabb akkumulátorgyárakban látja. „Hoznak még egy akkumulátorgyárat, és azt hiszik, ez berúgja a motort?” – tette fel a kérdést. Úgy véli, a valódi növekedéshez nem a külföldi tőkét kellene állami pénzből támogatni, hanem az emberbe kellene befektetni. Egy jól képzett, jól kereső munkaerő teremthetne fizetőképes középosztályt, ami a hazai vállalkozások számára is piacot biztosítana.

Bod Péter Ákos szerint a jelenlegi modell, amelyben a kormány a beruházási költségek jelentős részét előre kifizeti a külföldi cégeknek, fenntarthatatlan. „A külföldi tőke fontos; jöjjön, ha profitábilisan tud működni, és ugyanúgy adózzon, mint a Kovács és Társa” – zárta gondolatait.

A teljes interjú

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
SZEMPONT
A Rovatból
Lakner Zoltán: A Fidesz nem ért el áttörést, ilyen szoros győzelmi várakozás sosem volt korábban
A politikai elemző a Szabad Európa Elemző című műsorában arról beszélt, a Fidesz már nem a fellendülést ígéri, hanem a meglévő, langyos biztonságot.Szerinte az a fő üzenetük, hogy a kiszámítható rendszer még mindig jobb, mint a káosz, amit az ellenzék hozna.
F. O. - szmo.hu
2025. november 14.



Az Elemző című műsorban Lakner Zoltán politikai elemző, a Jelen főszerkesztője értékelte az elmúlt hetek politikai eseményeit. A szakértő szerint a Fidesz az utóbbi időben némileg sikeresebben tudta formálni a politikai napirendet, de ez nem jelent áttörést.

Lakner egyetértett azzal a felvetéssel, hogy a Fidesz „kicsit jobban jött ki” az utóbbi hetek narratív harcából, de szerinte ez egy folyamatos küzdelem, amelyben hol az egyik, hol a másik félnek vannak jobb periódusai.

Úgy látja, az Orbán–Trump-találkozó és a TISZA Párt adatlopási ügye lehetőségeket kínált a kormánypártnak, de kétségei vannak afelől, hogy a Fidesz magyarázatai hosszú távon mennyire lesznek meggyőzőek. A pártpreferenciák mozgása kapcsán megjegyezte, látott már korábban is a Fidesz erősödését mutató kutatásokat, amelyek később korrigálódtak.

„Én olyan változást nem látok, ami ahhoz vezetne, amire a Fidesznek igazán szüksége van: hogy ki tudja egyenlíteni ezt a küzdelmet, és vissza tudja szerezni azt a pozíciót, amelyben – ezt ne felejtsük el – 2006 júniusa óta van”

– jelentette ki.

A TISZA Pártot érintő adatügy kapcsán Lakner Zoltán hangsúlyozta a helyes szóhasználatot: szerinte nem szivárgásról, hanem lopásról van szó. „Ha tőlem kilopnak adatokat – és szerintem nagyon helyesen mondtad, hogy „kilopták”, nem „kiszivárgott” –, akkor onnantól kezdve viszonylag nehéz jól keretezni egy ilyen ügyet, hiszen nem én tettem meg az első lépést” – fogalmazott. Rámutatott, hogy több adatbázis összegyúrásáról van szó, ami komoly háttérmunkát feltételez.

Az ügy politikai súlyát az adja, hogy az applikáció a TISZA belső előválasztását szolgálta volna, aminek a meghiúsítása szerinte alapvetően politikai kérdés.

Az elemző szerint a Fidesz kommunikációja ellentmondásos volt az ügyben. „Nem lehet azt egyszerre állítani, hogy nemzetbiztonsági kockázat, hogy kikerülnek az állampolgárok adatai; majd a kormánysajtó elkezdi közölni az állampolgárok adatait; ezután pedig arról beszélni, hogy milyen szörnyű, hogy a párt nem tudja kezelni az adatait” – mondta, hozzátéve, hogy a kormánypárt végül az utolsó narratívánál maradt.

Úgy véli, a történetnek még nincs vége, és felmerül a kérdés, hogy egy ellenzéki pártnak milyen esélye van az adatbiztonság fenntartására, ha professzionális erők dolgoznak ellene.

Lakner Zoltán becslése szerint a bizonytalan szavazók közül nagyjából 5-600 ezer ember mozgósítható, ami körülbelül megegyezik a Fidesz és a TISZA Párt közötti jelenlegi különbséggel. Ebből arra következtet, hogy

a Fidesznek nem elég csupán a bizonytalanokat megnyernie.

„Neki arra is szüksége van, hogy elbizonytalanítson TISZA-szavazókat: vagy ne menjenek el szavazni, vagy annyira bizonytalanítsa el őket, hogy válasszanak egy másik ellenzéki pártot” – állítja.

A Fidesz jelenlegi kommunikációs stratégiáját a leginkább realitásokhoz közel állónak tartja. Míg korábban a kormány gazdasági fellendüléssel és a bizalom visszaszerzésével tervezett, ez mára meghiúsult. Emiatt

a fő üzenet az lett, hogy a jelenlegi, nem tökéletes, de kiszámítható rendszer még mindig jobb, mint a káosz, amit az ellenzék hozna.

„A kormánynak most valóban az az ígérete, hogy jó, nem lesz piros a paradicsom, de ha nem én leszek, akkor sárga sem lesz” – foglalta össze a helyzetet. Ebbe a logikába illeszkedik szerinte a washingtoni út is: „pluszokat ígértek, és most annak kell örülni, hogy nem lesznek mínuszok”.

Az Orbán–Trump-találkozó kormányzati kommunikációjával kapcsolatban Lakner Zoltán arra emlékeztetett, hogy korábban egy magyar miniszterelnök amerikai elnöki fogadása rutin eseménynek számított. „Az, hogy a magyar miniszterelnököt fogadja az amerikai elnök, voltak időszakok, amikor magától értetődő volt” – mondta, hozzátéve, hogy a találkozó világtörténelmi eseménnyé tupírozása már egy politikai narratíva része.

Bár elismeri, hogy

Orbán Viktor karakterének része, hogy „el tud intézni dolgokat”, és Trump ismert politikus Magyarországon, nem hiszi, hogy a találkozó tömegeket fordítana a Fidesz felé.

A legfontosabb kérdésnek azt tartja, hogy mit hoz a találkozó a hétköznapi embereknek. Az ellennarratíva lehetősége szerinte a kérdésben rejlik: „oké, de ebből mit hoztál haza?” Lakner úgy látja, az eredeti terv egy Trump-győzelemre és az abból fakadó gazdasági fellendülésre épült, de mivel ez utóbbi elmaradt, a kormánynak „beforgatható matéria nélkül kell, pusztán szavakkal kampányolni”.

A győzelmi várakozásokat fontos indikátornak tartja, de rámutatott, hogy bár a kutatások szerint a Fidesz némileg átvette a vezetést ebben a tekintetben, a helyzet össze sem hasonlítható a négy évvel ezelőttivel.

„Ilyen szoros győzelmi várakozás sosem volt korábban”

– jelentette ki a Nézőpont Intézet adataira hivatkozva.

Azzal a felvetéssel vitatkozik, hogy a Fidesz teljesen átvette volna a napirend irányítását. Szerinte az olyan témák, mint a gyerekszegénység, amikről Orbán Viktor nem szívesen beszél, pontosan „kijelölik, melyek azok a témák, amelyekben nagyon is lehet versenyezni a Fideszszel szemben”. A TISZA egyszemélyes kommunikációjával kapcsolatban megjegyezte, hogy a Fidesz is hasonló utat jár be.

„A Fidesz kommunikációjának nagy fordulata, hogy óriási keresgélés után megtalálták a főkommunikátorukat, Orbán Viktort, és most már tényleg minden üzenetet rajta keresztül mondanak ki”

– mondta.

A TISZA Párt jelöltállításával kapcsolatban úgy véli, a legfontosabb, hogy a párt egy üzemszerűen működő szervezet képét mutassa. A jelölteket érő várható támadásokról pedig kijelentette: „oké, hát ez a feladat része”. Arra számít, hogy

a kiélezett verseny miatt a választókerületi küzdelmek másképp fognak kinézni, mint korábban.

„Egy szoros versenyben éppen az ismert fideszes jelöltek „viselt dolgai” sokkal többet fognak számítani – és ez nem biztos, hogy pozitív lesz számukra” – jósolta.

Az elnöki rendszer bevezetésének felmerülését Lakner Zoltán egy lehetséges kommunikációs fogásnak tartja, amivel Orbán Viktor azt üzenheti, hogy bár megtehetné, mégsem teszi meg, ezzel a mérsékelt politikus képét mutatva. Megjegyezte ugyanakkor, hogy a miniszterelnök jelenlegi hatalma már most is felér egy elnöki rendszerével.

Az ellenzéki oldalon tapasztalható mozgolódásokat (pl. Cseh Katalin és Barabás Richárd mozgalma) nem tartja jelentősnek, inkább azon lepődött meg, hogy Magyar Péter egyáltalán foglalkozik a „régi ellenzékkel”.

A mesterséges intelligencia politikai alkalmazásával kapcsolatban – utalva a Magyar Péterről készült hamis videóra – szintlépésről beszélt.

„Ezzel talán a hazugság fogalmán is túllépünk, vagy a lefülelt és kihasználható rossz mondatok világán is túl vagyunk” – fogalmazott. Szerinte ez a technológia lehetővé teszi, hogy bárkiről bármit állítsanak anélkül, hogy annak bármi alapja lenne, a gyanútlan választók pedig igaznak vélhetik. Hozzátette, különösen súlyos, hogy ezt a kormány hatalmi pozícióból, közpénzből teszi. Bár nem szereti az apokaliptikus látomásokat, és szerinte „elkoptatott szó a „szintlépés”, de ez egy újabb lépcsőfok”.

A teljes beszélgetés


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SZEMPONT
A Rovatból
A Drogriporter a ByeAlex-ügyről: Kormánykritikus dallal jött elő - és ezért most meg kell büntetni
A stigmatizáció és előítéletek ellen küzdő alapítvány facebook oldalán azt írják, a hazai drogprobléma nem attól fog megoldódni, hogy a kormányzat háborút indít az ellenzéki fogyasztókkal szemben.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. november 12.



Szerda reggel 6:30-kor rendőrök tartottak házkutatást ByeAlexnél. A hírről elsőként a Blikk számolt be, az énekes később megerősítette a lap értesüléseit. Azt sem tagadta, hogy a hatóságok kábítószert találtak a lakásán.

„A mai hírek velem kapcsolatosan igazak! Valóban találtak nálam egy nagyon kis cuccot!” - fogalmazott ByeAlex szerda este a Facebookon.

Az énekesnél tartott házkutatásról ugyancsak a közösségi médiában osztotta meg a gondolatait a Drogriporter, a Társaság a Szabadságjogokért által létrehozott alapítvány oldala, amelynek alapelve, hogy a büntetőjogi elrettentésen alapuló drogpolitika nem lehet sem hatékony, sem pedig igazságos, mivel szerintük sokkal nagyobb ártalmat okoz, mint a drogfogyasztás maga.

Azt írják, ByeAlex „az orbáni drogellenes kultúrharc legújabb áldozata”.

„Beleillik a sorba, nem is olyan régen ő is kormánykritikus dallal jött elő - és ezért most meg kell büntetni”

- olvasható a bejegyzésben.

„Egészen hajmeresztő tényleg, ami itt kezd elszabadulni. Lehet, hogy ennek sokan tapsolnak most a "nem kellett vóna drogozni" egybites gondolkodású emberek csoportjában - de szerintem egyre többen vagyunk olyanok, akiknek tele van a hócipője ennek a pálinka-liberalizációs kormánynak a zavaros, kettősmércés kultúrháborújával és szelektív zéró-toleranciájával. Szerhasználóknak és nem szerhasználóknak egyaránt. Olyanok, akik szeretik a drogokat, és olyanok is, akik utálják őket. Szülők, hozzátartozók. Segítő szakemberek. Jogtudatos polgárok. Konzervatívok és liberálisok” - írja posztjában a Drogriporter.

Szerintük egyre többen látják be, hogy „ez az egész társadalmi probléma nem attól fog megoldódni, hogy háborút indítanak bizonyos (értsd: ellenzéki) fogyasztók ellen”.

„Lehet, hogy a változás lassú, hogy sok visszaesés van, de a társadalom előbb-utóbb fel fog épülni ebből a drogháború-függőségből. Ez a múlt, nem a jövő. Meg fog bukni - és vele buknak azok, akik felelősek érte” - zárják a bejegyzést.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


SZEMPONT
A Rovatból
Bruti ByeAlex drogügyéről: Az ilyenek miatt, mint ti, az a száz rendőr addig sem ér rá kimenni a Matolcsy klánhoz, nem tud nyomozni Zsolt bácsik után!
A humorista szerint az énekes a hatóságok erőforrásait pazarolja, amíg a nagy korrupciós ügyek felderítetlenül maradnak. De arra is felhívta az énekes figyelmét, hogy „Ha néha kicsapongsz, akkor nem lehet csak úgy szidni a rendszert!”.


Mint azt mi is megírtuk: szerdán házkutatást tartottak a rendőrök ByeAlexnél, ahol kis mennyiségű kábítószer került elő. Nemcsak őt, hanem a zenekarának két tagját is kábítószer birtoklásával gyanúsítják, de szabadlábon védekezhetnek. Az énekes később egy Facebook-posztban erősítette meg, hogy valóban jártak nála a rendőrök, és „egy nagyon kis cuccot” találtak nála.

Az ügy nagy port kavart, és azóta a téma felmerült Sebestyén Balázsék rádióműsorában is, illetve az RTL is reagált már rá, miután ByeAlex az egyik zsűritagja a csatornán futó Csillag születik című műsornak.

Most pedig Bruti is elmondta a véleményét. „Bár nem követem a zenéit, azért a korai dolgai, pl. a Csókolom kifejezetten tetszett. Na, most ez a srác is el- vagy felszív valamit időnként...hát paff...kemény, de legalább nem közpénzen csinálja...Persze nem bántóan okos dolog, reméljük, majd kinövi, ha nem hülye, de én nem ítélkezem! Mi is kipróbáltuk rockzenészként, milyen elszívni néhány spanglit, ja, meg ittunk is. Sör, boroskóla, pálinka, Éva vermut, Dianna sósborszesz, meg amihez éppen hozzájutottunk. Aztán se drogosok, se alkeszek nem lettünk” - fogalmazott posztjában a humorista, hozzátéve, hogy szerinte annak, aki a rendszert kritizálja, makulátlannak kell lennie, különben könnyű célponttá válik.

„Viszont egy valamit tudjál már, Alex! Ha néha kicsapongsz, akkor nem lehet csak úgy szidni a rendszert! Ha rá akarsz pirítani Orbánra, amiért percenként hazudik, ha unod, hogy röhögve, gőgösen lopják ki a szemünket, vagy bármilyen kritikát fogalmazol meg nagy elérésű, hatású eladóként, akkor előtte bizony tessék kifricskázni a spanglit a turnébusz ablakán és lehúzni a budin a két csík akármit. Különben valaki a rend éber őreit majd ki fogja vezényelni hozzátok. Mind a százat!”

- írta Bruti, aki ezután azt is kifejtette, hogy az ilyen ügyek egyébként elveszik a rendőrség idejét és energiáját a valódi bűnügyektől.

„És az ilyenek miatt, mint ti, az a száz rendőr addig sem ér rá kimenni a Matolcsy klánhoz, nem tud nyomozni Zsolt bácsik után! A kurva fajtád miatt tart tíz éve a Szőlő utcai nyomozás, Schadlok korrumpálhatnak Völnereket, és Tiborczok sunnyoghatnak a radar alatt! Mert te nem bírsz magaddal, bazmeg! Na, majd ebből tanulsz!”

– fakadt ki a humorista, aki szerint ő pont azért nem drogozik, mert „felemészteném a nyomozói erőforrásokat!”.

„Én nem tudnék együttélni a gondolattal, hogy amíg az ügyemben nyomoznak, addig nem haladnak egy-egy nagyobb korrupciós ügyben!”

- jegyezte meg.

(via 24.hu)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk