HÍREK
A Rovatból

Rácz András: Nemcsak lelőtték az oroszok az azeri gépet, de landolni sem engedték, majd össze-vissza hazudoztak

A biztonságpolitikai szakértő hosszan elemezte a lezuhant utasszállító tragédiáját. Szerinte az ügy az egyik tanúsága az orosz államigazgatás félelmetes, strukturális aljassága.


Az azeri repülőgép katasztrófája kapcsán a legfontosabb tanulság az orosz hatóságok inkompetenciája és strukturális aljassága - írta Rácz András biztonságpolitikai szakértő a Facebook-oldalán.

Az Azerbaijan Airlines gépe december 25-én zuhant le a kazahsztáni Aktau közelében. A fedélzetén 67 ember utazott, 38-an nem élték túl szerencsétlenséget. A légitársaság közleményében korábban azt írta, hogy a gép „külső fizikai és műszaki beavatkozást követően” zuhant le.

Szombaton Putyin elnézést kért az azeri elnöktől utasszállítót érintő „tragikus incidensért”.

A Kreml szerint miközben a repülőgép megkísérelt leszállni Groznijban, ukrán drónok támadták Oroszországot, az orosz légvédelmi erők pedig visszaverték a támadásokat.

Az orosz elnök azonban azt nem mondta ki, hogy az orosz légvédelem találta el a gépet.

Rácz András pénteken arról írt, hogy valószínűleg az orosz légvédelem találta el a gépet, tévedésből.

„Ezután viszont az orosz állam mindent megtett, hogy eltüntesse a saját felelősségének nyomait, halálra ítélve a gép utasait és személyzetét. Az, hogy végül voltak túlélők, csak a két, hősi halált halt pilóta szaktudásának köszönhető” - tette hozzá. A biztonsági szakértő szerint is arról írt, hogy miközben a repülőgép Groznijban készült leszállni, a várost nem sokkal korábban ukrán drónok kezdték el támadni. Valószínűleg emiatt lehetett olyan erős elektronikai zavarás is, ami megbolondította az azeri gép műszereit.

„A VCsK-OGPU nevű, biztonsági ügyekben jól értesült Telegram csatorna szerint Groznij felett a dróntámadás miatt 08:17-kor rendelték el a »KOVER« nevű rezsimet, ami a légtér teljes lezárását jelenti. Az időpont azért lényeges, mert az azeri járatot egy perccel korábban, 08:16-kor adta le a vészjelzést. Sokatmondó, hogy a polgári légiirányításhoz csak 08:21-kor jutott el az információ a »KOVER« elrendeléséről, tehát öt perccel azután, hogy az azeri gépet eltalálta valami.”

Rácz szerint az tűnik a legvalószínűbbnek, hogy egy Groznijt védő Pancir önjáró légvédelmi rendszer találta el a gépet, és minden bizonnyal hibás célazonosítás történt.

A sérült azeri repülőgép hiába kért leszállási engedélyt, ezt minden környékbeli orosz repülőtér megtagadta” - írta a szakértő, majd felsorolta, hogy milyen repterek vannak a környéken.

„Mégis, a nyomorult azeri gépet sehol sem engedték leszállni, arra hivatkozva, hogy mindenhol rossz az időjárás. Erről tényszerűen tudjuk, hogy nem igaz, Rosztovban például tiszta, napsütéses idő volt. A közeli Mahacskala repülőterén párás idő volt, ami enyhébbnek számít, mint a köd. Emellett, ha reménytelenül rossz lett volna az időjárás, akkor a repülőgép eleve meg sem kezdhette volna a leszállást Groznijban sem...”

A történetnek Rácz szerint két fő tanulsága van.

„1) az orosz légvédelem és légirányítás totális csődje. Eleve érthetetlen, hogy ha egyszer éppen ukrán dróntámadás zajlott, akkor hogyhogy nem volt lezárva a teljes csecsen légtér.”

Erre szerinte az tűnik a leglogikusabb magyarázatnak, hogy az orosz légvédelem, úgy tűnik, nem képes elég korán érzékelni, illetve követni az ukrán drónokat, ha azok egyszer átrepülték a front zónáját (ahol nyilván elég sűrű a radarhálózat). Ergo, csak akkor érzékelték az ukrán drónok közeledtét, amikor az azeri járat már megkezdte a leszállást Groznijban.

A másik tanúság szerinte az orosz államigazgatás félelmetes, strukturális aljassága.

„A sérült repülőgép egyetlen környékbeli orosz repülőtéren sem kapott leszállási engedélyt. Arra, hogy ehelyett Aktauba küldték őket, keresztül a Kaszpi-tengeren, jelenleg nem találok semmilyen más értelmes magyarázatot, mint hogy azt akarhatták, hogy a gép a tengerbe zuhanjon, és így a hullámok elnyeljék az orosz rakétatalálat bizonyítékait.

Azt ők is pontosan látták a saját radarjaikon, hogy a sérült Embraer folyamatosan veszíti a magasságot...”

Rácz számára a történetben az a döbbenetes, hogy nyilván az orosz döntéshozókat is meglepte a találat, mégis,

„az első meglepetésből ocsúdva azonnal képesek voltak előjönni egy olyan megoldással, ami - gép utasainak élete árán - esélyt kínált rá, hogy eltűnjenek a bizonyítékok”.

Végül Rácz megemlékezett a pilótákról is, mert szerinte „emberfeletti repülőteljesítmény volt, amit véghezvittek”.

„Miután kiderült, hogy az oroszok nem engedik leszállni a gépet, és ezzel lényegében halálra ítélték őket, nem estek pánikba, hanem még képesek voltak átrepülni a Kaszpi-tengert és elérni Kazahsztán partjait. Bár a leszállás Aktauban már nem sikerült, mind a 28 túlélő a két pilóta bátorságának és repülőtudásának köszönheti, hogy életben maradt. A két pilóta, Igor Ksnyakin és Alekszandr Kaljanyinov megtettek mindent, amit csak lehetett. Nyugodjanak békében”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


HÍREK
A Rovatból
„Beszólós” pólóban fogadták Lázár Jánost a múzeumi dolgozók, amikor műtárgyakat válogatott náluk
A dolgozók különféle feliratú pólókkal fejezték ki véleményüket, miközben Lázár János műtárgyakat válogatott a Karmelitába. A miniszter végül meghallgatta panaszaikat is.


Fekete pólóban várták az Iparművészeti Múzeum dolgozói Lázár János építési és közlekedési minisztert a Jászberényi úti átmeneti telephelyen. A miniszter azért ment az intézménybe, hogy személyesen válasszon ki műtárgy bútorokat, amelyekkel a Miniszterelnökség Karmelita épületének reprezentatív helyiségeit akarják berendezni, írta a 24.hu.

Több munkatárs olyan pólót viselt, amelyen a „műtárgy nem használati tárgy” felirat szerepelt.

Mások „El a kezekkel a műtárgyakról” feliratú pólót húztak, voltak, akik a bérhelyzetükre utalva „mi nem a bérünkért dolgozunk, hanem annak ellenére” szöveget viselték a ruhájukon.

A KKDSZ Kulturális Szakszervezet így számolt be az esetről: „Az üzenetek megfogalmazására kivételes alkalmat szolgáltatott, hogy erre épp egy olyan helyzetben kerülhetett sor, amikor közvetlenül a kormányzat tart igényt (horribile dictu: szorul rá) a múzeumi alkalmazottak munkájára.”

A szakszervezet azt írta, hogy

„bár eredeti terveink között ez nem szerepelt, a miniszter úr – némi bizonytalankodást követően – végül vállalkozott rá, hogy rövid látogatása végén személyesen is meghallgassa a jelenlévő múzeumi kollégákat, és megfogalmazott panaszaik jogos voltát maga is kénytelen volt elismerni”.

A KKDSZ szerint ez a történet azt mutatja, hogy „már a kormányzat legfelsőbb szintjein is felfigyelhettek Lázár János műtárgyakhoz fűződő ismereteire, és ezt igénybe is veszik.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

HÍREK
A Rovatból
Lemond a TISZA Párt fővárosi frakciójának vezetője a közgyűlési mandátumáról
A döntésről a közösségi oldalán számolt be a TISZA Párt. Dr. Ordas Eszter lemondása mögött családi okok állnak.


„A TISZA fővárosi frakciójának vezetője, dr. Ordas Eszter családi okból július 15-ével lemond a közgyűlési mandátumáról. A TISZA elnöksége és a budapesti frakció tudomásul vette frakcióvezető asszony döntését” – írta Facebook-oldalán a párt budapesti szervezete.

A megüresedő képviselői mandátumot Gerzsenyi Gabriella veszi át. „A TISZA fővárosi frakciója jövő héten választ új vezetőt” – emlékeztetett a párt. „A TISZA teljes közössége nevében köszönjük Eszter eddigi munkáját, és további szakmai sikereket és jó egészséget kívánunk neki” – írták a közösségi oldalon.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
Hadházy Ákos: A holdudvart etető rendszer válságba jutott, mert az EU nem küld tovább szabadon ellopható pénzeket
A független országgyűlési képviselő szerint a szekszárdi borász esete, illetve a körülötte kialakult gazdasági hálózat jól mutatja, hogy a Fidesz-rendszer sokkal kiterjedtebb, mint azt manapság gondolni szokás.


Hadházy egy fotót is mellékelt a Facebook-bejegyzéshez, amin Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter helikoptere látható egy szekszárdi borászat istállójának karámján belül, „mert a külügyminiszternek derogált autópályán leutazni 150 kilométerre egy protokoll gyárlátogatásra és egy ebédre a borászat éttermében”.

„A borász esete, illetve a körülötte kialakult gazdasági hálózat jól mutatja, hogy a Fidesz-rendszer sokkal kiterjedtebb, mint azt manapság gondolni szokás.

Sok tízezer, sőt, százezer ember él ilyen vagy olyan módon abból, hogy jóban van valakivel, neki politikai szolgálatokat tesz, amiért állást, állami megrendelést, uniós pályázati forrást remél. Ha egyszer elkezdenénk komolyan felgöngyölíteni ezeket a dolgokat, nem is lenne elég egy új börtönt építeni, kettőt-hármat simán meg lehetne tölteni csak a fontosabb szereplőkkel” – fogalmazott a független országgyűlési képviselő, aki jó hírekről is beszámolt.

„A jó hír az, hogy ez a holdudvart etető rendszer válságba jutott, mivel a sajtó és néhány ellenzéki szereplő kitartó munkával elérte, hogy az EU ne küldjön tovább szabadon ellopható pénzeket. Külső finanszírozás nélkül pedig az eddigi "gazdasági modell" összezuhant, hiszen nem képes kitermelni annyit, amennyire a csókosok igényt tartanának

(meg ami egy szerény életszínvonal-emelkedéshez kellene). Lent a végeken iszonyú harag gyűlik a nagykutyákkal szemben, akik a maradék forrásokat magukhoz terelik, a falusi polgármestereknek meg csak annyit mondanak: oldjátok meg!” – zárult a bejegyzés.

A Blikk szerint több mint három és fél milliárdos csalással gyanúsítják a szekszárdi borászt, aki a hatóságok szerint fiktív önrészekkel és túlárazott számlákkal csapta be a pályázati rendszert.

A cég 2012 és 2022 között összesen közel 5 milliárd forint vissza nem térítendő állami és uniós támogatást kapott. A nyomozás jelenlegi állása szerint a gyanúsított ezek közül egyes összegekhez jogtalanul jutott hozzá.

Az ügyészség közlése szerint a férfi egyeztetett egy dunaújvárosi cég ügyvezetőjével, aki a piaci árnál jóval magasabb árajánlatokat adott. A számlákon szereplő összegek egy részét visszajuttatták a borász érdekeltségébe tartozó társaságoknak, így formálisan teljesítették a pályázatban előírt 50 százalékos önrészt. A nyomozók szerint ezzel a módszerrel a férfi és társai megtévesztették a pályázatért felelős hatóságot, és összesen mintegy 3,6 milliárd forint vagyoni hátrányt okoztak. Az eljárásban jelenleg tíz bűntársa ellen is folyik nyomozás, legtöbbjük szintén szekszárdi borász.

A jogi végzettségű B. I. korábban a Tolna megyei adóhatóság nyomozó osztályának vezetője volt. Korábban maga is hasonló típusú bűncselekmények ügyében nyomozott. A családja által működtetett pincészet több generáció óta jelen van a szekszárdi borvidéken, boraik országosan is ismertek, és nagy élelmiszerláncok polcain is megtalálhatók, írta a lap.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
Elképesztő felvétel: vörös lidércet kapott lencsevégre Kapu Tibor társa a Nemzetközi Űrállomás fedélzetéről
A különleges elektromos kisülés Mexikó felett villant fel egy vihar során. A jelenség szabad szemmel nem látható, csak speciális kamerával rögzíthető.


A Nemzetközi Űrállomás éppen Mexikó és az Egyesült Államok fölött haladt el, amikor a térségben viharok alakultak ki. A fedélzeten tartózkodó Nichole Ayers asztronautának sikerült megörökítenie egy különleges légköri jelenséget: egy vörös lidércet, azaz red sprite-ot. Az Időkép szerint az ilyen ritka elektromos kisülések megfigyelése Kapu Tibor magyar űrhajós kutatási programjában is szerepel.

A vörös lidércek olyan magaslégköri ködfénykisülések, amelyeket zivatarokban kialakuló intenzív elektromos tevékenység vált ki.

Ezek a jelenségek mindössze a másodperc töredékéig láthatók, így szabad szemmel nem érzékelhetők. A megfelelő elektromos térerősség rövid időre jöhet létre nagyobb villámkisülések után, a viharfelhő és az ionoszféra alsó határrétege között, körülbelül 100 kilométeres magasságban.

Az Időkép kiemelte, hogy

a vörös lidércek 80 kilométer magasan a legfényesebbek, ahol a légnyomás mindössze a tengerszinten mért érték százezred része.

Ezek a jelenségek horizontálisan meghaladhatják az 50 kilométeres kiterjedést, magasságuk pedig elérheti a 60 kilométert.

Nichole Ayers március óta teljesít szolgálatot a Nemzetközi Űrállomáson, és várhatóan fél évig marad. A legénységhez múlt csütörtökön csatlakozott Kapu Tibor is, akinek kutatásai között szerepel az ilyen légköri jelenségek vizsgálata.

(via Portfolio)


Link másolása
KÖVESS MINKET: