KULT

Prieger Fanni: "Bevonultam a szomszéd szobába, nehogy hallani lehessen, ahogy énekelek"

Az Anima Sound System énekesnője 8 év után, közös megegyezéssel befejezte az édesapjával való munkát. Döntéséről, arról, hogy mindezt hogy élte meg, és persze Bastic nevű új együtteséről is kérdeztük.

Link másolása

A 26 éves Prieger Fanni nyolc évig volt az Anima Sound System énekesnője: tulajdonképpen beleszületett az édesapja által alapított együttes közegébe. Ám kevesebb mint egy éve úgy döntött, továbbáll, és a szintén ex-Animás Gergácz Gábor - Geri - vezényletével elindítja a Bastic nevű formációt. Nagyon újszerű a zenei irányuk: vajon Fanninak milyen érzés ez a váltás?IMG_1177k

Honnan jössz épp, és merre tartasz?

Otthonról jövök és dolgozni indulok.

Mármint énekelni, vagy most mást értesz munka alatt?

Édesanyámmal dolgozom egy cégnél, ahol a gasztronómiával foglalkozunk. Fűszereket meg speciális eceteket árulunk nagyon szuper luxuséttermeknek. Múlt év februárja óta itt sales-ezem, kiszállíttatom a termékeket, meg tartom a kapcsolatot a séfekkel.

Élvezed ezt a melót?

Igen, nagyon! Eléggé társas lény vagyok, imádok emberekkel találkozni.

Milyen érdekes: először apukáddal dolgozol együtt, aztán anyukáddal...

Igen! Apu most elengedte a kezem, anyu meg megfogta. (nevet)

És inkább az ő ötletük a közös munka, vagy azért te is hajlasz efelé?

Én is hajlok felé, meg hát amikor ezt a munkát megbeszéltük anyuval, akkor még igazából azt kerestük, mit csinálhatnék az Anima mellett.IMG_1140k

Ősszel készítettem egy interjút édesapáddal, aki akkor azt mondta: örömmel és neked drukkolva enged el téged. Biztos vagyok benne, hogy ez igaz, de nem lepődnék meg akkor sem, ha egy apa nehezen élné meg, hogy a gyermeke búcsút int a vele való közös munkának. Sőt... valahol ezt gondolom normálisnak.

Biztosan nehéz neki. És nehéz ilyenkor őszintén drukkolni is, bár amikor meghallgatta az első lemezünket, odáig volt, hogy mennyire tetszik neki a zenénk. Aztán persze cukkol is néha, viccelődik, hogy "Jaaaj, ez az elektronikus zene!" Tegnap találkoztunk, és azt mondta, tulajdonképpen hálás, hogy elengedtük egymást, mert végre olyan zenét csinálhat, amilyet igazán akar. (nevet)

Van ebben valami igazság? Mennyire szóltál bele az Anima-dalok írásába?

Nem igazán akartam beleszólni, egyszerűen csak azt éreztem nyolc év után, hogy ennyi most elég volt. De szerintem sosem látszott rajtam, hogy ne élvezném az Animában való éneklést.IMG_1171k

Ha édesapád megkeresne egy régi összeállású Anima koncertezés ötletével, igent mondanál?

Nem tudom, ez majd akkor fog kiderülni. De szerintem most egy jó darabig nem lesz ilyen.

Szerintem óriási dolog, hogy ilyen sok éven át munkálkodtál együtt az egyik szülőddel. Művészembereknél ez nem mindig egyszerű, pláne a harmónia és egyetértés fenntartása nem szokott az lenni.

Nálunk nem voltak olyan nagy parák zenei téren. Mondjuk apu mindig azon volt, hogy rávegyen, én is írjak zenét. De én azt még nem tudom a magaménak érezni. Én előadni szeretek.

Ráadásul úgy tudom, te tulajdonképpen nem is akartál énekesnő lenni.

Bizony! Mondogatták gyerekkoromban, hogy szépen énekelek, jól énekelek, de amikor például átjött hozzánk a nagymamám, én bevonultam a szomszéd szobába, nehogy hallani lehessen, ahogy énekelek. Ezek után gondolhatod, milyen érzésekkel töltött el az, hogy egy tömegnyi ember előtt dalolásszak...

Mondtam is apának, hogy én soha nem tudnék kiállni két ember elé sem. Nagyon sokszor remegve mentem fel a színpadra.

Viszont amikor már kint voltam, hirtelen teljesen más lett minden. Te jó ég, gondoltam magamban, hát ez vagyok én!IMG_1122k

Geri ötleteiből szökkent szárba a Bastic, amiért ő az Alba Hyseni Projektet és a Beat Dist is otthagyta az Anima mellett. Nagyon biztos lehetett a dolgában, ha minden mást hátrahagyott.

Mindig is szeretett volna csinálni egy saját projektet, aztán úgy érezte: most eljött az idő. Minden hangszeren játszik, nagyon érti a dolgát. Szerintem neki erre van szüksége, és nem arra, hogy megmondják neki, mit csináljon.

Szóval előszedte a fiókban lapuló sok-sok ötletét, aztán karon fogott téged, hogy gyere énekelni az új bandájában?

Azt kérdezte meg, beugornék-e egy pár számra. Mivel ugye az Animában voltam, természetesen ezt apuval is megbeszéltük. De akkor még egyáltalán nem gondolkodtunk koncertekben, vagy ilyesmiben. Tényleg csak beugrottam egy pár dalra, próbálgattuk a dolgot.

Szó sincs róla egyébként, hogy a Bastic túrta volna ki az életemből az Animát,

simán csinálhatnám a kettőt egymás mellett a mai napig.

Ákos és Áron pedig habozás nélkül csatlakoztak?

Pontosan. Geri megkereste Ákost a Strokesból és a szintén Beat Dis-es Áront, akik mindketten tudtak már a tervről. Egy percet se bizonytalankodtak, jöttek zenélni.bastic

Fotó: Facebook / Bastic

Milyen gyakran próbáltok?

Minden héten és minden koncert előtt. Nem akarunk bénázni, alaposan ki szeretnénk gyakorolni a dalokat.

Te vagy a frontember?

Nem mondanám. Mi így együtt, egy szinten vagyunk. A színpadon középen állok, hisz az az énekes helye, de nem jövök előrébb a többieknél.

Úgy érzem a mondataidból, hogy könnyedén dolgoztok együtt és megvan az összhang. Vagy vannak viták a stílusról, szövegről, hangszerelésről?

Nincsenek. Elektronikus technót játszunk, aminek az alapjai Gerinél már megvoltak. Amikor meghallottam őket, azt éreztem: Atyaúristen, hát ez a zene az én szívemből jön! Pontosan ilyen zenéket hallgatok, csak azokat DJ-k játsszák. Mi meg szintivel, dobbal, magyarul hangszerekkel adjuk elő őket.IMG_1108k

Az első lemezeteket csak online tudjuk meghallgatni?

Igen. Vannak róla tervek, hogy majd kiadásban is megjelenik, de egyelőre az interneten lehet hozzájutni.

Mikor lesz videoklip?

Nagyon tervezzük, de még nem tudjuk eldönteni, melyik számhoz készüljön az első. Azért szerintem egy-két hónapon belül összehozunk egy klipet. Addig is csináltunk hangulatos próbatermi felvételeket, abból két szuper kis videó kerül majd ki a YouTube-ra.

Említetted, hogy lámpalázas típus vagy. Mennyire élvezel egy klipforgatást? Teszem azt, az Anima Crossroadsjának forgatását, ami Londonban volt, hogy élted meg?

Amikor megfeledkeztem róla, hogy kamerák vettek, akkor nagyon élveztem, de amikor visszazökkentem, akkor megint rettentően zavarba jöttem. Ez mindig így megy nálam.

Videó: Anima Sound System - Crossroads

Mennyire egyszerű a Basticot ismertté, népszerűvé tenni?

Nem szenvedünk. A Cloud9+-szal eleve meg volt beszélve, hogy előzenekarként kísérjük őket a turnéjukon, emellett megnyertük a Cseh Tamás program támogatását.

A rádiókban mennyire próbáljátok megvetni a lábatokat?

Egyelőre nem igazán foglalkozunk vele. Volt a Petőfin egy interjúnk, meg az a "Saját Zenéd" győzelmünk, de jelenleg sokkal inkább netes alapon igyekszünk népszerűvé válni, azt gondoljuk elsődlegesnek.

Rendhagyó zárókérdés: mi lennél most, ha nem indítottad volna be énekesi pályádat?

Azt hiszem, állatorvos. Nagyon szeretem az állatokat!cica

Ha tetszett, amit olvastál, oszd meg a cikket!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Kórházba került Jordán Tamás
A Nemzet Színésze mindenkit megnyugtatott: a probléma gyógyítható és szerencsére nem is súlyos. Hamarosan újra színpadra is áll.

Link másolása

Kórházi kezelésre szorul Jordán Tamás. A Nemzet Színésze azonban a Blikknek azt mondta, hogy már sokkal jobban van, és hamarosan újra színpadra áll.

Jordán eddig szinte minden nemzet színésze választáson részt vett. A Blikk szerint ezért is volt feltűnő, hogy nem volt ott május 3-án a Nemzeti Színházban, amikor a testület Kulka Jánosnak szavazta meg a címet.

„Kórházba kerültem egy kisebb beavatkozás miatt, amiről bővebben nem szeretnék beszélni. Annyit viszont mindenki megnyugtatására elárulhatok, hogy nem baleset ért, a probléma gyógyítható és szerencsére nem is súlyos. Hála Istennek, már sokkal jobban vagyok. Ha minden jól megy, vasárnap már otthon lehetek, hamarosan pedig újra színpadra állhatok”

- mondta a lapnak Jordán Tamás. Mint kiderült, a színésznek már egy április végi előadását is le kellett mondania.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
„Úgy látom magam, mint a Titanic zenekara” – Pályaelhagyó és maradó tanárok mesélték el történeteiket egy rendhagyó színdarabban
A Stereo Akt alkotócsoport darabjában összesen 11 volt vagy jelenlegi pedagógus szólalt meg, a végén pedig a közönség bevonásával ötleteltek arról, hogyan lehetne jobbá tenni az oktatást.

Link másolása

„2023. november 30. óta nem vagyok többé tanár, legalábbis a jog szerint. De a mai napig teljesen idegennek hat ez a félmondat: pont annyira képtelenül hangzik, mintha azt mondanám, nem vagyok többé anya, vagy nem vagyok többé ember.”

„2019 februárjában mondtam fel. Másnap elköszöntem édesanyámtól, akinél addig laktam, mert a keresetem egészét elvitte volna egy albérlet plusz az étkezés ára.

Budapestre költöztem, elmentem egy személyes interjúra, ahol elém tettek egy szerződést a tanári fizetésem háromszorosáért. Még olvasgattam a papírokat, amikor felhívott egy másik hely, és amikor elmondtam, hol vagyok, a korábbi bérem négyszeresét ajánlották.”

„Alapvetően minden rendben. Aztán egyszer csak meglátod a Facebookon, hogy a szintén felmondott magyartanár ismerősöd és szépséges Szabó Magda-verset posztol, és hirtelen kiesik a laptop a kezedből. Nem kellene neki folyamatosan versek és gyerekek között lennie? És az hogy lehet, hogy a legbölcsebb, legkorrektebb töritanár szoftvertesztelést tanul?”

A kőbányai Wesley János Általános Iskola egyik tantermében ezúttal felnőttek ülnek – némán, komor arccal hallgatják a hangszóróból visszhangzó mondatokat.

A Stereo Akt csapata a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében vitte (rendhagyó) színpadra a Miután felmondtam / Miután maradtam című darabot, amely pályaelhagyó, illetve minden nehézség ellenére is kitartó tanárok történeteit mutatja be.

Alapja a Miután felmondtam blog, amelyet 2023 év elején alapított két érintett pedagógus, Sikoparija Lujza és Kovács Éva. Céljuk az volt, hogy a nagyközönség számára is bemutassák a személyes sorsokat és drámákat, amelyek egy-egy ilyen döntés mögött húzódnak.

„Eleinte a blog írásaiból indultunk ki, de hamar rájöttünk, hogy szükség van az érem másik oldalára is: azoknak a pedagógusoknak a történeteire, akik a pályán maradtak, és minden kritikusságukkal együtt belülről folytatják az ellenállást”

– meséli Boross Martin rendező, művészeti vezető, akin kívül egy dramaturg és két drámainstruktor vett még részt a koncepció kidolgozásában.

A cél Boross szerint az volt, hogy a megszólalók az ország különböző pontjairól, a közoktatás különböző szakaszaiból, mozaikként kiadjanak egy rendszerszintű problémát. A blog szerkesztői is elküldték a saját kedvenceiket, ezekből választottak ki hatot. A maradók pedig ismerősi körből vagy ajánlás útján kerültek ki, illetve olyan is akadt, aki korábban már megszólalt a témában, és egy interjújának köszönhetően kérték fel.

Boross Martin

Sikoparija Lujza

A közönséget az előadás elején két részre osztották, az egyik csapat a pályaelhagyók, a másik pedig a maradók történeteit hallgatta meg először. A helyszín és az előadásmód is szimbolikus volt: a pályaelhagyóknak csak a hangját lehetett hallani, míg a maradók – egy kivétellel, aki épp táborozott az osztályával – személyesen is ott voltak. Ők viszont egy már nem használt, elhagyatott és lepusztult iskolaépületben beszéltek pár száz méterrel arrébb a motivációikról és belső vívódásaikról.

„A nulladik szülőin el fogom mondani a leendő osztályom szüleinek, hogy 3+2 éves szerződést kötök az osztállyal, 10. évfolyam végén felmondási opcióval. Ha a harmadik év végén úgy állnak a dolgok, hogy nem tudom többé a szakmai hitelemet és a nevemet adni ahhoz, ami az iskolában zajlik, ki fogok lépni a rendszerből”

– szögezte le az elsőként kiálló Horváth András, a kőbányai Szent László Gimnázium matematika-fizika szakos tanára. Hozzátette: nagyon nem szeretné, de elkerülhetetlennek látja, hogy ez előbb-utóbb meg fog történni.

Horváth András

Szilágyi Kitty

Egy soproni egyházi iskola tanára, Keresztény Dorka a rendszeren belüli lázadás taktikáját választotta. „A fénymásolási limitemet arra használom az iskolában, hogy a könyvekből véletlenül kifelejtett múveket pótoljam. Belülről bomlasztom a rendszert: József Attilával, kortárs irodalommal, színházzal” – fogalmazott, hozzátéve: „Mi van velünk, akik maradtunk? Összekapaszkodtunk, mert világossá vált számunkra, hogy magunkon kivül másra nem számíthatunk.”

Varga Sándor az Eötvös József Gimnáziumból azzal kezdte, több mint 30 éve tanító mestertanárként a pályája csúcsán van, a polgári engedetlenségi akcióba inkább a fiatalabb kollégáival vállalt szolidaritás miatt szállt be.

„A státusztörvényt végig sem olvastam, nem érdekelt különösebben, én csak tanítani akartam. Természetesen nekem is el kellett számolnom a lelkiismeretemmel, például a diákjaim és a gyermekeim előtt. Azt mondtam nekik, hogy úgy látom magam, mint a Titanic zenekara: addig játszom, ameddig hagynak.”

Szilágyi Kitty óvodapedagógus, civil aktivista pedig szinte a sírás határán mesélte: eleinte abban bízott, hogy képes lesz a rendszer hiányosságait kiküszöbölni, és megadni mindent a gyerekeknek, amire szükségük van. Aztán elvették tőlük a lehetőséget, hogy dönthessenek arról, ki léphet iskolába, és olyanok kezébe adták, akik még csak nem is találkoztak a gyerekekekkel.

„Sikerült az intézményvezetői államvizsgám, másnap pedig Novák Katalin aláírta a státusztörvényt. És akkor tudtam, hogy intézményvezető már nem leszek.”

A történetmesélő részhez szerettek volna hozzátenni még valamit a végére, hogy a nézők is aktív alkotóivá váljanak az élmények, illetve ne szomorú, frusztrált hangulatban távozzanak, hanem legyen egy konstruktív része is az estének.

A két részre osztott közönség ezért egy harmadik helyszínen újraegyesült, ahol kisebb csoportokba rendeződtek, majd egy-egy padot körbeülve próbálták megválaszolni az alábbi kérdéseket:

  • Mi garantálhatja, hogy jó tanárok dolgozzanak az iskolában?
  • Mit szeretnénk, hogy egy diák megtapasztaljon az iskolában?
  • Mit jelent a társadalom számára az oktatás? (Jelenlegi/ideális állapot)

A keretet ehhez egy elképzelt iskolai évzáró külsőségei biztosították, élen egy teljesen fogalmatlan “tankerületi vezető” – valójában a darab egyetlen színész szereplője – videós bejelentkezésével, aki beszédében zseniálisan hozta azt a közhelyparádét, ami (sajnos) gyakorlatilag bármelyik valódi ünnepségen elhangozhatott volna.

Az előadást egyelőre a most lezajlott két alkalomra tervezték, de mivel mindkét este hetekkel hamarabb telt házas lett, nem kizárt, hogy ősszel újabb előadásokra is sor kerül majd.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
59 éves korában elhunyt Jantyik Csaba, az Operettszínház színművésze
A színművész Shakespeare-, Molière-, Schiller-főszerepek mellett modern klasszikusokat is alakított.

Link másolása

Hosszan tartó betegség után 59 évesen elhunyt Jantyik Csaba színművész, a Budapesti Operettszínház társulatának tagja – közölte Facebook-oldalán az Operettszínház.

„Mély fájdalommal tudatjuk, hogy tegnap éjszaka hosszan tartó betegség után 59 éves korában elhunyt Jantyik Csaba színművész, társulatunk tagja”

– írták.

Jantyik Csaba 1964. július 30-án született Békésen. Szentesen a Horváth Mihály Gimnáziumban érettségizett irodalmi-drámai szakon 1982-ben, majd felvételt nyert a Színház- és Filmművészeti Főiskola színész szakára, Horvai István–Kapás Dezső osztályába. Diplomáját 1987-ben vette át – írja a Fidelio. Számos nívódíj mellett kitüntették a Debrecen Kultúrájáért díjjal.

2001-ben az Operettszínházhoz szerződött, ahol A muzsika hangja című világhírű musicalben Von Trapp kapitányt alakította először a budapesti közönség előtt. Fontosabb szerepei az intézményben: Kánkán (Aristide), West Side Story (Schrank), Mária főhadnagy (Kossuth Lajos), Lili bárónő (Malomszeghy báró), Menyasszonytánc (Rabbi), Abigél (Torma Gedeon), Szentivánéji álom (Theseus), Viktória (Webster), Rebecca (Julyan ezredes), János vitéz (A francia király), Hegedűs a háztetőn (Kocsmáros), Jekyll és Hyde (Apa, Lord Savage).

Jantyik Csabát a Budapesti Operettszínház saját halottjának tekinti.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt Dabney Coleman, az Aranyoskám és a Gengszterkorzó sztárja
A színészt utoljára a Yellowstone című sorozatban láthattuk. 92 éves volt.

Link másolása

92 éves korában pénteken Dabney Coleman, a Golden Globe- és Emmy-díjas amerikai színész. Halálhírét lánya, Quincy Coleman jelentette be – írja az MTI.

Coleman karrierje 1952-ben indult, és azóta több mint száz filmben szerepelt. Olyan klasszikusokban láthattuk, mint a Pokoli torony (1974), a Kilenctől ötig (1980), Az aranytó (1981), Aranyoskám (1982), Háborús játékok (1983) és a Gengszterkorzó (2010).

A színész a legjobb férfi főszerepért 1988-ban Golden Globe-díjat kapott a The Slap Maxwell Story című filmben nyújtott alakításáért, egy évvel korábban pedig Emmy-díjat nyert a Sworn to Silence című tévéfilmben nyújtott teljesítményéért.

Coleman gyakran alakított cinikus, szarkasztikus karaktereket. Ezt a képességét kamatoztatta olyan filmekben, mint az Aranyoskám és a Kilenctől ötig, ahol emlékezetes negatív figurákat formált meg.

Dabney Coleman hangját több animációs filmben és sorozatban is hallhattuk. Színészi karrierje előtt az Egyesült Államok hadseregében szolgált. A hadseregben töltött idő segített neki fegyelmet és kitartást tanulni, ami később a színészi karrierjében is hasznosnak bizonyult.

Coleman utoljára Yellowstone című tévésorozatban tűnt fel, amelyben egy rész erejéig a főhős John Dutton apját játszotta.


Link másolása
KÖVESS MINKET: