SZEMPONT
A Rovatból

Menedék Egyesület: csak az Ukrajnából menekült gyerekeket támogatja külön az állam, a máshonnan érkező gyerekek mintha nem is léteznének

Az ő esetükben a tankötelezettséggel járó plusz integrációs feladatokat 2016 óta az állam helyett a civilek látják el. Ők segítenek a beíratkozásban, ők adnak magyar nyelvórákat, ők korrepetálnak, ők mentorálnak.


Amikor Magyarországra érkeznek akár bevándorló, akár ide menekülő családok, az egyik legnagyobb gond a gyerekekkel van. Hogyan lehet beilleszteni a nyelvet nem beszélő, adott esetben más hagyományokkal, kulturális gyökerekkel rendelkező gyermekeket a magyar oktatási rendszerbe? Egyáltalán, fel vannak-e erre készülve a hazai iskolák?

Bár a gyermekek elképesztően tanulékonyak és sok esetben nem kell sok támogatás, csak idő, hogy elsajátítsák a nyelvet (jellemzően a szüleiket jóval megelőzve), de természetesen minden segítség jól jön az iskolaköteles gyermekeket nevelő családoknak, hogy megfelelő iskolát találjanak és segítsék beilleszkedésüket.

A Menedék Egyesület ezt a tevékenységét hosszú évek óta végzi, sok tapasztalatot halmoztak fel ebben a munkában. A közismert politikai ellenszél az utóbbi időben tovább nehezítette munkájukat, holott az államnak segítenek, amennyiben állami feladat a közoktatás megszervezése.

Nemrég kiadtak egy filmet, amely bár elsősorban az érintett szülőknek szól, de érdemes megnézni, hogy kicsit tisztában legyünk, milyen háttérmunkát végez egy civil szervezet, amikor menekültekkel foglalkozik.

Például ilyet:

Pozitív történetek – a Menedék Egyesület filmje

Ennek kapcsán beszélgettem az egyesület két munkatársával, Füredi Évával és Lakatos Zsomborral.

– Elkészült egy film, amit talán jó lenne, ha sokan látnának. Egyrészt azért is, hogy a hazai társadalom tisztában legyen, mi minden szükséges ahhoz, hogy egy iskoláskorú, menekült/bevándorló gyermek minél zökkenőmentesebben illeszkedjen be a hazai iskolarendszerbe, de azért is, hogy adott esetben az érintettekhez is eljusson, és ne féljenek gyermekeiket a magyar közoktatásba beíratni. Hol látható a kisfilm?

Füredi Éva: Elérhető a Youtube-on, megosztottuk a Menedék portáljain, elküldtük intézményeknek, a velünk kapcsolatban álló szülőknek, családoknak. A Menedék Egyesület együttműködik olyan iskolákkal, amelyekbe külföldi gyerekek járnak. Kollégáink magyarul tanítják őket, kiscsoportos közösségépítő foglalkozásokat tartunk. Ennek mind az a célja, hogy könnyebben beilleszkedjenek abba a közösségbe, amiben vannak, hogy a külföldiek és a magyarok is tudjanak egymással barátkozni.

Füredi Éva

Lakatos Zsombor: Ennek a filmnek az ide érkező külföldi szülők köre a célcsoportja. Az ENSZ Menekültügyi Főbiztossága finanszírozta, és a terjesztésben is segített. Az anyag elkészítésével

az volt a célunk, hogy azokban a külföldiekben, akik itt Magyarországon letelepednek, oldódjon a feszültség vagy félelem azzal kapcsolatban, hogy beíratják a gyereküket a magyar közoktatásba.

Ez kötelező, onnantól kezdve, a 6 és 16 éves kor közötti gyermek, ha 3 hónapnál tovább tartózkodik legálisan Magyarországon. Az ezzel kapcsolatos félelem talán sok szempontból lehet megalapozott is, ugyanis ez nem egy könnyű folyamat, és azt sem állítjuk, hogy az oktatási rendszer fel lenne erre készülve. Viszont ez még mindig sokkal jobb, mint otthon tartani a gyerekeket, ami a jogszabálynak is ellentmond, de még az online oktatás sem igazi megoldás, mert azt gondoljuk, hogy az ebben a korosztályban élő gyerekeknek nagyon fontos, hogy kortárs csoporttal együtt legyenek, nem beszélve arról, hogy az integrációt ennél jobban nem segíti semmi. Itt nem csak a nyelvtanulásról, beszélünk, bár az is nagyon fontos, de az iskolai oktatásban való rendszeres részvétel megkönnyíti a megismerkedést az itteni szokásokkal, a környezetbe való beilleszkedést. Mi ezért készítettük a videót. Voltak olyan kezdeményezések 2004 és 2015 között, amik segítették azt, hogy az ide érkező migránsok számára az iskolai integráció egy könnyebb folyamat legyen. Ezek nem átfogó kezdeményezések, hanem egyedi fejlesztések voltak, többségében EU-s pénzekből.

Ezek az utóbbi időben leálltak, körülbelül 2018-tól. Inkább azt tapasztaljuk, hogy egy-egy iskolában saját kezdeményezésből, próbálnak fejleszteni.

Most az orosz-ukrán háború miatt nagyon nagy számban érkeztek gyerekek a szomszédos Ukrajnából, aminek kapcsán március első napjaiban állandó intézkedések is megjelentek, amik legalább egy keretet adnak valamiképpen. Bár ez célzottan csak az ukrán gyerekekre vonatkozik, de legalább valami motivációt vagy hátteret jelent abban, hogy az integrációt próbálják segíteni az iskolákban. Én azt gondolom, hogy nagyon fontosak lennének a módszertani fejlesztések, amik sok esetben nem jelennek meg a pedagógusképzésben, illetve sajnos limitáltan érhetőek csak el. A fővárosban talán jobb a helyzet, mint mondjuk a vidéki településeken.

Lakatos Zsombor

– Most is csak az Ukrajnából érkezett gyerekekre ad az állam támogatást? Tehát ha valaki Szíriából érkezik, akkor azt ebből a támogatásból nem lehet megoldani, azt más forrásokból kell?

Lakatos Zsombor: Igen. 2016-ig létezett az integrációt segítő normatíva a külföldi tanulók után, de ez megszűnt. Tehát

semmilyen plusz támogatás nem jár a külföldi gyerekek integrációjával kapcsolatban,

a mostani támogatás is kizárólag az Ukrajnából érkezett menedékes gyerekek kapcsán vehető igénybe. Tehát ebből, mondjuk a Szíriából vagy Afganisztánból érkezett gyerekeknek nem lehet különórákat biztosítani.

– Abból a szempontból, hogy minden gyereket megillet a kortárs közösségben való élet és a tanulás joga, nem is kellene megkülönböztetni a menekült és bevándorló gyerekeket. Ez a program rájuk is kiterjed?

Lakatos Zsombor: Magyarországon sokkal több bevándorló gyerek van, főleg, ha a 2022 előtti adatokat nézzük, mint amennyi menekült gyerek. Most nehezebb tisztán látni, mivel az Ukrajnából érkezők esetében nehezen látható, hogy hányan érkeznek, hányan maradnak itt, hányan vannak benne a közoktatásban. Januárban jelentek meg az oktatási államtitkárságtól számok arról, hogy hányan vannak az oktatásban, de a bevándorló gyerekek száma alapvetően több. Jól látja, hogy ezek a kihívások, problémák, ugyanúgy megjelennek egy nem magyar anyanyelvű bevándorló gyereknél, mint mondjuk egy menekült nem magyar anyanyelvű gyereknél, mert ezek elsősorban nyelvi kihívások és interkulturális kihívások. Persze egy menekültnél, ehhez még sok szociális természetű dolog is hozzárakódhat, hiszen sok esetben mindent hátra kell hagyni a menekülés során.

– Hogyan találják meg önöket? Megérkezik a menekült, a bevándorló, megáll Magyarország közepén, honnan fogja tudni, hogy van a Menedék Egyesület? A hivatalnokok mondják nekik, hogy van egy ilyen lehetőség, forduljanak oda, vagy csupán szerencse kérdése, hogy eljutnak-e önökhöz?

Füredi Éva: A határnál a Menedék Egyesületnek vannak szórólapjai. De akár más szervezetek, akik jelen vannak a határnál, ők ismerik a Menedék Egyesületet, és részben általuk, részben ajánlás által találnak meg bennünket.

Lakatos Zsombor: Ameddig a menekültügyi rendszer működött Magyarországon, jelen voltunk az összes táborban, az összes befogadó állomáson ott volt a Menedék. Mivel a menedék most már 28. éve létezik Magyarországon, így a menekültügyben jelenlévő szervezetek, elég jól tudják, hogy vagyunk, tehát sok esetben így küldik az embereket hozzánk.

Füredi Éva: És az iskolák is szoktak ajánlani bennünket a családoknak.

– Ez csak Budapesten működik, vagy máshol is?

Lakatos Zsombor: Ahogy az előbb is említettem, a 2018-as évek előtt, a Menedék a nagyobb befogadó állomások környékén mindenhol jelen volt. Aztán 2018 után ez eléggé Budapestre szűkült, majd amikor kiszélesedett a háború 2022-től, onnantól kezdve egyrészt Kelet-Magyarországon, Nyírbátor környékén van a menedéknek három alkalmazottja, továbbá Nyugat-Magyarországon, Győr-Moson-Sopron megyében szintén jelen vagyunk. Ez biztos, hogy nem akkora elérés, mint egy nagy egyházi szervezetnél, ami minden településre kiterjed. Viszont alakítottunk mobil csoportot is, tehát ha beérkezett hozzánk egy jelzés, akkor megpróbáltunk elmenni az adott településre és ott felmérni a teendőket.

– Az, hogy nincsenek már menekülttáborok, azt jelenti, hogy már nem jönnek menekültek az országba akkora számban?

Lakatos Zsombor: Az látható, hogy

2016-tól kezdődően folyamatosan leépítették a menekültügyet. Nagyon sok mindennel alá lehet támasztani ezt az állítást, nemcsak a táborbezárásokkal, különböző szociális és jogszabályi intézkedésekkel.

Mára jószerivel majdnem teljesen megszűnt, főleg onnantól kezdve, hogy a Covid alatt az országa való belépést is lehetetlenné tették. Tehát maga a menekültügy leépült, és ebben a helyzetben érkezett az ukrán menekülthullám, aminek az ellátása kevésbé a menekültügy keretében történik, sokkal inkább a katasztrófavédelem, a nagy egyházi szervezetek, és kisebb civil szervezetek foglalkoznak a helyzettel.

– Arra van számítás, hogy hány gyerek eshetett ki ebből az ellátásból azáltal, hogy leépítették az állami menekültügyet?

Füredi Éva: Az iskolakötelezettség érvényes mindenkire.

– Ezt értem, elsősorban az integráció támogatására gondolok. A nyelvi felzárkózás támogatására, segítségre, amit önök csinálnak. Ha szűkülnek a lehetőségek, akkor szűkül az elérés. Tehát, hányan lehetnek azok, akik azáltal nem kerülhettek rá a radarra, mert maga a rendszer eltűnt?

Lakatos Zsombor: Nem biztos, hogy a nagy központosított táborok lennének a jó megoldás a menekültügyben, de addig erre jobban volt rálátás. Ahogy az egyesület igazgatója többször is nyilatkozta, egy ekkora hullámot, mint ami 2022-ben érkezett, a korábbi teljes létszámban felálló menekültügy sem tudott volna kiszolgálni. Sok terület most annyira nem átlátható, hogy számokat biztosan nem tudnék mondani.

– A legtöbb menekülő vagy bevándorló valószínűleg Budapestet veszi célba, de mi a teendő azokkal, akik kisebb településeken vannak?

Füredi Éva: Több helyen jelen vannak az egyházi intézmények, aztán a Vöröskereszt, ugye nekik több helyen van lefedettségük, ők más típusú szolgáltatást adnak, de így tudnak plusz segítséget kérni.

Lakatos Zsombor: Azt gondolom, hogy az, amit mondott, az korábban helytálló volt, hogy a legtöbb külföldi Budapesten volt. Most főleg az ideérkező ukránok miatt ezt elég nehéz megmondani. Valószínűleg Budapesten nagyon sokan vannak, de a keleti országrészben ugyanúgy. A kisebb településeken, sok esetben akár a településhatáron kívül elhelyezve, ahonnan nagyon nehéz hozzáférni különböző szolgáltatásokhoz, tehát biztos, hogy ők nehéz helyzetben vannak.

Itt nagyon fontos lenne az állam szerepe, hogy az ottani közoktatási intézmények hasonlóképpen el tudják érni ezeket a lehetőségeket, mint ahogy mondjuk egy fővárosi oktatási intézménynek valamelyest a rendelkezésére áll a lehetőség.

Nekünk, egy 30 fős civil szervezetként nincs ekkora elérésünk. Persze, ahogy Évi mondta, ettől függetlenül léteznek azért máshol is olyan civil szervezetek, akik ezt próbálják támogatni. Azt gondolom, hogy ebben azért nagyon fontos lenne az állami szerepvállalás, koordináció.

– Jellemzően mi az, amit egy család kaphat önöktől?

Füredi Éva: Komplett szociális munkát tudunk biztosítani a hozzánk forduló családoknak. Például ha valaki munkát keres, a mi szociális munkatársunk segít neki a munkakeresésben. Ehhez sokszor kell interkulturális közvetítőt vagy tolmácsot hívni. Aztán van, aki lakhatást keres. Ez jelenleg nagyon nehéz. Szerintem ez az egyik legnagyobb probléma, főleg az ukránok kapcsán. Mi albérletkeresésben tudunk segíteni, mert nekünk lakhatási programunk nincs. Ez pénz nélkül nagyon nehéz. Erre van ott a katasztrófavédelem, hogy ha valaki egyáltalán nem tud fizetni, őket különböző szállásokon elhelyezik.

Megkeresnek bennünket a családok, hogy szeretnék iskolába, óvodába beíratni a gyerekeiket, vagy szeretnék az egészségügyi ellátást elérni, de nem tudják, hogyan kell megkeresni, hogy ki a háziorvos, ki a gyerekorvos.

Van, hogy a gyerekeknek valamilyen tanulási nehézségük van, ilyenkor sokszor önkéntesek bevonásával, mentorálással, korrepetálással tudunk segíteni. Van sok gyerekeknek, fiataloknak, nőknek szóló programunk, amikor bizonyos rendszerességgel különböző tematikájú összejöveteleket szervezünk. Vannak magyar nyelvóráink, lehet nálunk különböző szinteken magyarul tanulni, most már van online is és személyes jelenléttel is. Az online-ba be tudnak azok is csatlakozni, akik esetleg nem Budapesten vannak. Végül különböző dokumentációk intézésében, például tartózkodási, letelepedési engedély megszerzéséhez segítünk eligazodni a magyarországi bürokráciában.

Lakatos Zsombor: Annyit tennék még hozzá, hogy jogi tanácsadást bár folytatunk, de alapvetően a jogi segítségnyújtást elsősorban a Helsinki Bizottság biztosítja. Nálunk elsősorban tanácsadás van, és valamelyest a pszichoszociális jólléttel is próbálunk foglalkozni a gyerekeknél. Együtt dolgozunk gyermekpszichológusokkal, de itt is, ha valakinek komoly terápiára van szüksége, illetve a felnőtteknél, ha valaki rászorul, akkor őt elsősorban a Cordelia Alapítványhoz közvetítjük.

Füredi Éva: És ugye ehhez tartozik még az iskolai integráció segítése, amiről eddig beszéltünk, az is a csomagnak a része. Persze nyári táborokat is szoktunk szervezni.

Lakatos Zsombor: Ez a szolgáltatás rész, de azért az is fontos, hogy a Menedék egy kutató intézményként is működik, és az egyesületen belül van egyfajta szakpolitikai tevékenység is, tehát mindenképpen szeretnénk hatással lenni az itthoni szakpolitikára, mert azt gondoljuk, hogy már elég régóta és elég sokat dolgoztunk abban, hogy ehhez szakértően hozzá tudjunk szólni.

– Kíváncsi a kormányzat az önök véleményére?

Lakatos Zsombor: 2010 előtt ez elég aktív volt, tehát voltak ilyen konzultációk.

Nemzetközi színtéren továbbra is benne vagyunk a szakmai tapasztalatcserében. Az hazai ellátórendszerrel továbbra is fennáll egy aránylag jó kapcsolat, azaz ha nem a politikai szintet nézzük, hanem a végrehajtási szintet, ott volt együttműködés.

Az utóbbi időben mintha megint indulna talán valami nyitottság kormányzati oldalról.

– Már csak egy kérdésem van, ez pedig egy szó, az, hogy: miből?

Lakatos Zsombor: A legnagyobb háttér, amiből működünk az ENSZ Menekültügyi Főbiztosságának a szponzorációja, de vannak más nemzetközi szervezetek is, akikkel kapcsolatban vagyunk. Itt nem adományok érkeznek, hanem projekteket valósítunk meg. Aztán vannak olyan EU-s projektek, elsősorban talán inkább a kutatások terén, amiket nemzetközi konzorciumban valósítunk meg, és persze valamekkora rész magánadományokból érkezik, de ez azt hiszem talán a legkisebb hányada a forrásainknak.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SZEMPONT
A Rovatból
Ligeti Miklós: Most már a NER-ben nem vesződnek a színjátékkal, ez színtiszta pártpropaganda
Bár Magyar Péter cáfolta, hogy a Tiszának lennének adóemelési tervei, elindult az ezzel kapcsolatos plakátkampány, méghozzá adófizetői pénzből. A Transparency International szerint egyre kevesebb energiája van a NER-nek arra, hogy a korábbi álcát fenntartsa maga körül.


Elindult a 4 milliárdos plakátkampány a Tisza állítólagos adóemelési terveiről, amit Magyar Péter már többször megcáfolt. Az óriásplakátokon az Európai Bizottság elnöke látható, aki marionettbábukkal bábozik valakikkel, és azzal buzdítanak a nemzeti konzultációban való részvételre, hogy „Brüsszel bábjai adót akarnak emelni." Bár a plakátokon név szerint nem említik a Tiszát, ez az üzenet rímel a Fidesz és a kormány fő üzenetére Magyar Péterrel szemben, a kormány oldalán pedig már a címből kiderül, hogy adófizetői pénzből "Tisza adóemelési terveiről" konzultálnak.

Hogyan nevezheti ezt a kormány tájékoztató kampánynak, és miért nem lép közbe a Választási Bizottság? Erről beszélgettünk Ligeti Miklóssal, a Transparency International Magyarország korrupcióellenes civil szervezet jogi igazgatójával.

– A most az utcákat elárasztó plakátok hivatalosan nemzeti konzultációt hirdetnek, azaz a kormány működéséhez kapcsolódnak, de közben a kormány honlapján egyértelművé teszik, hogy mindez a Tisza párt elleni választási kampány része, azaz pártérdeket szolgál. Hogyan lehet ezt ilyen nyíltan felvállalni?

– Valójában, amit megvalósulni látunk, ami kibontakozik az elmúlt pár évben, az csak őszintévé teszi a NER-t. Ugyanis a NER, egymásra épülő hazugságok rendszere. Azt bábozzák el, hogy ez demokrácia meg jogállam. Hol tesznek hozzá jelzőket, hogy illiberális, vagy azt magyarázzák, hogy a jogállam az, mint olyan, az nem is megfogható jelenség, de azért ez itt demokrácia, meg jogállam, ahol nem is bajlódnak a különösebb részletezéssel. Valójában ez a rengeteg manőver mind azt hivatott elfedni, hogy Magyarországon nem jól működnek a dolgok. Viszont az elmúlt pár évben, amióta nem jönnek az uniós források, meg a szűk két évben, mióta a Tisza mozgalom és Magyar Péter színre lépett,

egyre kevesebb energiája van a NER-nek arra, hogy ezt az álcát fenntartsa maga körül.

Így aztán azok a jelenségek, amikre eleinte csak az olyan éber szemű kritikus civilek, mint amilyen a Transparency International Magyarország is, később meg már külső megfigyelők is, például az EBESZ mutatott rá, például, hogy összefolyik a párt és az állam működése, nem lehet elhatárolni a közkiadásokat, a közpénzeket, a párt kampánypénzeitől, a párt, a Fidesz érdekében álló propagandatevékenységtől, mára már nyíltan zajlanak. Most már a NER-ben vagy nem vesződnek a színjátékkal, vagy nem veszik észre már, hogy elfelejtették a kötelező tánclépéseket végigjárni, mindenesetre nincsen energia erre.

– Miért?

– Ez egyfajta posztkommunista pártállami működés. Nincsen ugyan beleírva az alkotmányba, ami 1989-ig benne volt, hogy a párt azaz az MSZMP a társadalom vezető ereje, és hogy nem is létezik olyan, hogy hatalommegosztás, mert ebből következően minden hatalmat gyakorol. Lényegében most is az van, hogy a NER, a rezsim fennmaradásának,

a Fidesz hatalomban tartásának az érdeke mindent felülír,

és kisebb-nagyobb módosításokkal, csiszolgatásokkal ehhez a gyakorlathoz idomították a jogszabályokat is. Például amit 2014-ben még színtiszta jogsértésként tudott megfogalmazni a Transparency International Magyarország, hogy a kormányzati szervek és önkormányzatok folytatnak a kormánypárt, a Fidesz érdekében kampánytevékenységet a választást megelőző időszakban, nem csak abban az 50 napban, ami a szavazás előtt van, hanem az azt megelőző fél évben, például plakátolnak, meg különféle rendezvényeket szerveznek, az mostanra bekerült a választási eljárási törvénybe, hogy a kampányszabályok, a tilalmak nem vonatkoznak a kormány által folytatott lakossági tájékoztató tevékenységre.

– Mennyiben kormányzati tájékoztatás a kampánytevékenység?

– Úgy, hogy a hatóságok, a választási bizottság, választási iroda, adatvédelmi hatóság egyáltalán nem vizsgálja, hogy ez az úgynevezett lakossági tájékoztatás, mindig konkrétan a Fidesz és a kormány üzeneteit közvetítő propagandatevékenységben nyilvánul meg plakátokon, vagy éppen olyan kéretlen email üzenetekben, amin keresztül például a kormány Ukrajnával, Oroszországgal kapcsolatos álláspontja ömlik a COVID vészhelyzeti információs csatornán is. Tehát elmosódik az a választóvonal, ami a kormányzó pártot és a kormányt, az államot és a pártot elválasztja egymástól.

– Perképesek ezek a határátlépések?

– Nem lehet mindent mindig bíróságon érvényesíteni. De még a jelenlegi szabályok szerint is, amikről határozottan lehet állítani, hogy kifejezetten annak a gyakorlatnak a jogi megtámogatásához vannak igazítva, amit a Fidesz folytat, ami a NER-nek a működési sajátossága, ezek mellett is lehetne észlelni és szankcionálni ezeket a rossz gyakorlatokat. Attól, mert a lakossági tájékoztató tevékenységre nem vonatkoznak a kampányszabályok, még

a Nemzeti Választási Iroda mondhatná azt, hogy az nem lakossági tájékoztató tevékenység, hogy tudta-e ön, hogy Soros György, von der Leyen, Manfred Weber meg Zelenszkij összeesküdtek arra, hogy átoperáltatják az összes óvodást fiúból lánnyá vagy lányból fiúvá, és elveszik a munkahelyeinket, megerőszakolják a feleségeinket.

Ez színtiszta pártpropaganda. Erre mondhatnák azt az arra hivatottak, hogy az a lakossági tájékoztatás, hogy tessék kezet mosni, mert fertőző betegségek vannak, vagy tessék felvenni az oltást, mert járványhelyzet van. A Nemzeti Adatvédelmi- és Információs Hatóság is mondhatta volna azt, hogy az személyes adattal visszaélés, hogy kéretlen, kormánypropaganda üzenettel bombázza a COVID infóra feliratkozó polgárokat a hatalom. Azaz még ezek mellett a szabályok mellett is lehetne sokkal jobb működést elérni és szankcionálni ezeket a vadhajtásokat. Nyilván a tiszta helyzet az lenne, ha tilos lenne az, ami tilos. Azaz a jogszabályok meg is tiltanák azt, amit nem illik csinálni, és ezeknek a tilalmaknak érvényt szereznének azok a szervek, hivatalok, amelyeknek az a dolga, hogy ezeket a szabályokat alkalmazzák a gyakorlatban.

– Hoztak egy törvényt, hogy korlátlanul lehet kampánycélra pénzt költeni, ennek mi lehetett a célja?

– Ennek több oka is lehet. Azon, hogy korlátlan a kampányköltés, annyira nem kell meglepődni. Gyakorlatilag majdhogynem az volt a főszabály, hogy a kampányokra elkölthető pénzmennyiségnek nincs felső határa, mert kampányköltési plafon csak a nemzeti, azaz a hazai parlamenti választásra vonatkozott, az Európai Parlamentire soha, igaz, hogy annak a kampányfelhajtása is sokkal kisebb volt, de az önkormányzati választásokra se vonatkozott soha a kampányköltési limit, pedig a polgármester-választás, önkormányzati választás az nem kevésbé jelentős, mint a parlamenti választások. Ráadásul a parlamenti választási kampányok költési plafonját sem tartották soha tiszteletben. Ez 98-tól 2010-ig 1 millió forint volt, és már 98-ban sem 1 milliót költöttek jelöltenként, azóta meg az inflációval növelt 5 milliós plafon volt egészen mostanáig. Tehát

ennek inkább szimbolikus jelentősége volt.

Természetesen a Transparency International Magyarország ellenzi, hogy eltörölték ezt a szabályt, mert így már formai értelemben sem lehet számonkérni az érintett politikai szereplőkön, hogy túlköltik magukat.

– Korábban azt is megfigyeltük, hogy a kampányba a kormánypárti oldalon magukat civilnek mondó szervezetek is bekapcsolódtak, melyekre eleve nem vonatkoztak a kampánypénz költési szabályok.

– Azért tartja fenn a Fidesz ezt a háromosztatú kampányolást, azaz van egyrészt az állam, a kormányoldali kiadás, tehát amikor elmossa a párt és az állam közötti határokat, másrészt vannak az úgynevezett harmadik szervezetek, tehát a kampány kiszervezése, például a CÖF, és harmadrészt van a párt maga, mert ez bejött. Ez működött ‘14-ben, ‘18-ban, ‘22-ben, az ellenőrző hatóságok erre vannak szoktatva, tudják, hogy az Állami Számvevőszéknek, a Kincstárnak, a választási szerveknek hol kell becsukni a szemüket. Az emberek is hitelesebben fogadnak el egy üzenetet, ha az a magas autoritású kormánytól érkezik, és nem valamely párttól.

– Ezek szerint ez várható a mostani kampánynál is?

– Még valószínűleg a Fidesz maga sem tudja, mekkora öngólt rúgott a kampányplafon eltörlésével, mert így a Tiszától sem tudják majd kérdezni, miből van ez a nagy költés, meg hogy ki van a háttérben. Tehát ezzel a Tiszát is bátorítják arra, hogy bármilyen fundraising megengedett, tessék csak költeni, amennyi tetszik.

– Milyen hatása lehet az eddigi háromosztatú modellre, hogy megszűnt a politikai hirdetések lehetősége a Metánál és a Youtube-on is?

– Azt még nem tudjuk, hogy ezt pontosan hogyan fogja kezelni a Fidesz, tudomásul veszi-e, vagy megpróbálja trükökkel megkerülni a hirdetési tilalmat. Tény, hogy mintha tényleg kevesebbet látnék én is ezekből a megafonos, és hasonló hirdetésekből, de azért azt fontos látni, hogy a kampányfeladatok megosztása, a háromosztatúság nem csak a Facebookra meg a Youtube-ra terjed ki. A CÖF-nek is volt mindig nagyon masszív plakátolása, és nem csak funkcionális, hanem a kreatív tartalom szerint is megoszlottak a feladatok. A Fidesz és a kormány alapvetően a pozitív üzeneteket, vitte a korábbi választási kampányokban. Például, hogy megvédjük az országot, illetve a 22-es kampány során volt egy „népszavazás” az LMBTQ közösséggel szemben, akkor is a kormány népszavazási üzenetét egy gyermekét ölelő anya képe jelent meg. A CÖF-nél pedig volt a negatív mini Feri, és a bohóckampány, tehát a lejárató, a gegeskedő negatív kampány jutott a CÖF-re.

– Ezek szerint, amit elmondott, ez ellen nem is nagyon lehet mit tenni, mert papíron minden törvényes és szabályos?

– Meg vannak hajlítva a jogszabályok, azaz beütötték a jogszabályi szövetbe azokat a lyukakat, amiken keresztül a megengedő hatósági gyakorlat ezt a megoldást elfogadhatóvá teszi.

De nem igaz, hogy minden jogszerű, csak most azt játsszák az államhatalmi szervek, hogy a jog az olyan homályos, az olyan sokféle értelmezést tesz lehetővé, és az ő értelmezésük pedig az, hogy itt minden rendben van.

Tehát az Állami Számvevőszék mércéjével mérve a CÖF-jelenséget ugyanúgy meg kellett volna küldeni sok százmilliós, milliárdos fizetési kötelezettséget eredményező vizsgálatokkal, és szankciókkal, ahogy a Márki-Zay Péter vezette ellenzéki összefogást is megküldték, csak persze szelektív a látásuk, van egy látótérkiesés az esetükben, az MMM-et látják, a CÖF-öt meg nem. Persze az MMM-nél amatőrök voltak a szervezők, mert személyi szervezeti összefonódásokat tartottak fenn. A CÖF ügyesebb volt, mert a cöfös plakáton nem szerepelt kormánypolitikusnak a neve, meg nem ugyanazt a telefonszámot, e-mail címet, bejelentett székhelyeket használták. Tehát, ehhez azért kell egy masszív, vastag, szándékos, önmagában is jogsértő félrenézés, tudatos rossz jogalkalmazás.

– Ez mennyiben tekinthető választási csalásnak?

– Nem, nem az. A választási csalás, ezt el kell fogadni, az individuális magatartásokra van elképzelve, mint hogy a büntetőjog maga is individuális magatartásokra van méretezve alapvetően. Biztos vannak olyan mozzanatai, amelyek beleillenek a választás rendje elleni bűncselekménybe, vagy akár a hivatali visszaélésbe, vagy közfeladati helyzetben elkövetett visszaélésbe, de

amikor az állam tudatosan rosszul működik, azaz a közjó helyett a párt érdekeit, a nemzet helyett a rezsim céljait szolgálja, akkor arra nagyon nehéz büntetőjogi megoldást találni, büntetőjogi választ adni.

Tehát azt igazolni, hogy az a járási hivatalvezető, vagy polgármester, vagy számvevő tanácsos, vagy a választási irodának az az osztályvezetője, aki nem indított vizsgálatot a CÖF ellen, hogy az kifejezetten azért cselekedett vagy tartózkodott a cselekvéstől, hogy ezáltal a Fidesznek előnyt biztosítson, és az MSZP-nek, meg a Tiszának hátrányt okozzon. Szóval sajnos nagyon nehéz, elkötelezettebb, felkészültebb nyomozói, ügyészi munka mellett is igazolni, hogy egy-egy ilyen fogaskeréknek a magatartása minden mozzanatában fedi a büntetőtörvényi tényállást.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

SZEMPONT
A Rovatból
Pottyondy Edina: Vera nagyon rémült, vajon attól fél, hogy plusz adót kell fizetnie, vagy hogy kiderül, nem is létezik?
A humorista szerint „az AI-magyarok rettegnek a Tisza-adó terveitől”.


Pottyondy Edina újabb YouTube-videóban mondta el véleményét a magyar közélet aktuális eseményeiről. Szerinte „a kormánynak nem a kutatás-fejlesztés, az informatika-oktatás a fontos, inkább a forradalmi technológiát igénytelenül »összemekkmesterkedett«, általános iskolás színvonalú bullying-videók készítésére használják” a mesterséges intelligenicát.

Felhívta a figyelmet arra, hogy „már az utca emberét is digitálisan tenyésztik” azokban a klipekben, amelyekben a "Tisza-adó" lehetséges következményeit vetíti előre a kormánypárt. Ebben például elhangzik, hogy a "Vera" nevű tanárnő 33 ezer forinttal kevesebbet keresne havonta.

„Az AI-magyarok rettegnek a Tisza-adó terveitől. Vera nagyon rémült, vajon attól fél, hogy plusz adót kell fizetnie, vagy hogy kiderül, nem is létezik?”

– tette fel a kérdést Pottyondy Edina.

A humorista beszélt a most megjelent 1242 - A Nyugat kapujában című történelmi filmről is.

„Bizonyos szempontból ez a film zseniális alkotás. Van egy alaphelyzet, amin nehéz változtatni, hiszen a tatárok kiirtották az ország felét. És van egy másik alaphelyzet, amin szintén nehéz változtatni:

az Orbán-kormány olyan szolgaian dörgölőzik a keleti nagyhatalmakhoz, mint Mari néni vádlija a kanos kutyához.

Tehát egyszerre kell szeretni keleti testvéreinket és valahogy elsunyulni, hogy kardélre hányták a fél országot.”

Pottyondy szerint ez a lehetetlennek tűnő feladat teljesült is a filmben: a magyar sorstragédia miatti kesergés helyett „egy kifejezetten pozitív, optimista üzenetre fókuszál és a középpontba egy karizmatikus vezetőt állít. Nem IV. Bélát, hanem Batu kánt”.

„A »Batu kán a mi hősünk« olyan csavar, amire magyar ember nem tud felkészülni. Mintha egy izraeli iskoláscsoport megnézne egy holokauszt-filmet, ahol Hitler megmenti a zsidókat”

– mondja.

Végül szót ejt K. Endre, a kegyelmi ügy egyik főszereplőjének könyvéről is, majd így zárja a videóját: „Ha van rokon a családban, aki még mindig fideszes, vidd már el a tatárjárást romantizáló filmre, vagy vedd meg neki K. Endre romantikus regényét, hátha feléled benne a magyar virtus!”


Link másolása
KÖVESS MINKET:


SZEMPONT
A Rovatból
„15 éves teljhatalom után ők torolnak meg? Mit?” – Tüntetőket kérdeztünk a Zsolt bácsi-ügy kezeléséről
A legtöbbek szerint nincs mit megtorolnia a kormánynak az ellenzéken, inkább a felderített ügyekkel kellene foglalkozniuk. Van, aki szerint a tüntetések is kezdenek túl egyformák lenni.


Ahogy arról tegnap beszámoltunk, tüntetést tartott a budapesti Kossuth téren Puzsér Róbert és a Polgári Ellenállás. Az eredetileg Megbékélésmenetnek szervezett megmozdulás időközben, Juhász Péter kihallgatása miatt a volt politikus melletti kiállássá alakult, ahol 21 felszólaló és előadó lépett a színpadra.

A helyszínen járt a Szeretlek Magyarország stábja is, hogy megkérdezze a jelenlévőket, mi a véleményük a Szőlő utcai helyzet és Zsolt bácsi körül kialakult turbulens közéleti levegőről, és mit várnak a tüntetéstől.

A színpadon felszólalók közül végül senki nem fedte fel, ki a Juhász videójában elhangzó "Zsolt bácsi", aminek az egyik tüntető örült, mert szerinte ha ott kiderült volna a személye, könnyen lincseléssé fokozódhatott volna a hangulat.

A megtorlásról a megkérdezettek többsége úgy vélekedett, hogy nincs mit megtorolnia a kormánynak. Egy fiatal tüntető azt kérdezte:

„15 éves tejhatalom után ők torolnak meg? Mit? Hol?”

Szerinte az egész csak egy blöff, amit immár havonta bedobnak. Volt olyan is, aki radikálisabban fogalmazott: „Náci tempó, náci szöveg, a Gestapo szokott megtorolni, nem a demokratikus állam.” Megint más az ötvenes évek kommunista rendszeréhez hasonlította a megtorlás emlegetését.

Jámbor András országgyűlési képviselő kameránknak is elmondta: szerinte hiba volt, amit Arató Gergely a Parlamentben tett, vagyis hogy megnevezte és felkérdezte Semjén Zsoltot. Ugyanakkor hozzátette: ennél százszor nagyobb bűnöket látni a politikai túloldalon.

Volt, aki stábunknak mesélte el, hogy személyes ismerőse az Alföldi utcai gyerekotthonban 12 évesen úgynevezett "welcome-verést kapott" – erről koldulás közben számolt be neki.

Juhász Péter szerint 20 éve tudni hasonló ügyekről, de a hatóságok általában többet zaklatják azokat, akik az ügyeket felderítik, mint akik elkövetik.

Ugyanakkor néhány fiatal arról is beszélt, hogy kicsit már repetatív, hogy mindig ugyanazon koerográfia szerint zajlanak a megmozdulások. Ennek ellenére szerinte kinn lenni „hazafias kötelesség”. Arról, hogy milyen módszerekkel leváltani a Fideszt, azt mondták: a politikát „a Fidesz züllesztette le idáig, de akkor a saját játékukban kell megverni őket – ilyen egyszerű”.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SZEMPONT
A Rovatból
„Nagy eredmény, hogy a hatalom megint meghátrálásra kényszerült” – ilyen volt a Pécsi Pride
Vannak, akik bírságra számítanak, mások szerint a hatalom csak ijesztget. De minden megkérdezett teljes sikernek tartja a Pécsi Pride-ot. Az esemény azért nem múlt el attrocitások nélkül. A Szeretlek Magyarország videóriportja.


Szombatra hirdették meg az ötödik Pécs Pride-ot, amely Magyarország egyetlen vidéki szívárványos megmozdulását. A szervezők egyeztettek ugyan a hatóságokkal, de végül a rendőrség nem engedélyezte előzetesen a felvonulást. A szervezők azonban úgy döntöttek, hogy mégis megtartják a rendezvényt. Az útvonalat azonban módosították, és a Tettyén felállított színpadhoz vonultak. A felvonulás idején több ellentüntetést is tartottak. A két felvonulás ugyan keresztezte egymás útját, de a rendőrség fenntartotta a rendet.

„Szelfizetm is egyet az arcfelismerővel, hogy mostmár a barátom”

- mondta a betiltott felvonulás egyik résztvevője.

Vannak, akik bírságra számítanak, mások szerint a hatalom csak ijesztget. De minden megkérdezett teljes sikernek tartja a Pécsi Pride-ot.

Az esemény azért nem múlt el attrocitások nélkül: egy férfi ütögetni kezdte a menet tagjait, őt rendőrök teperték le, és ellentüntetők próbálták megállítani a menetet, de hiába mondták, hogy őket védi a törvény, a rendőrök arrébb terelték őket.

A Szeretlek Magyarország videóriportja.


Link másolása
KÖVESS MINKET: