SZEMPONT
A Rovatból

Lenyűgöző szobrokat készít egy magyar művész a bolhapiac kacatjaiból

Harasztÿ István lenyűgöző mobilszobrai nemcsak szellemesek, komoly társadalomkritikus mondanivalójuk is van.


A szobor szó hallatán a legtöbben valószínűleg bronzból vagy kőből készült statikus emberalakokra asszociálnak. Harasztÿ István életműve a bizonyíték rá, hogy létezik alternatíva: a kinetikus szobrászat hazai meghonosítójaként megszámlálhatatlanul sok installációt készített az elmúlt hatvan-egynéhány évben. Alkotóelemeiket gyakran a bolhapiacról szerezte be, hihetetlen kreativitással varázsolva át őket műalkotásokká.

A 81 éves művészt eredeti neve helyett szinte mindenki Édeskének szólítja: egyik barátja keresztelte el így még évtizedekkel ezelőtt, és a vicceskedésnek indult becenév szép lassan rajta maradt. Pedig nem mindig, és főleg, nem mindenkivel szemben illik rá a jelző.

Akit kedvel, azzal szemben maximálisan szívélyes, viszont már a telefonban leszögezi: a jelenlegi rendszer híveivel semmilyen szinten nem kíván közösködni. Az alkotástól is főként a közállapotok miatt vonult vissza nemrég, de ne szaladjunk ennyire előre. Miután megnyugtatjuk, hogy semmi közünk a kormányzó pártokhoz, és más politikai szervezethez sem, már könnyen megy az időpont-egyeztetés.

edeske5

A meglepetések már a kapuban elkezdődnek

edeske15A műhely – amilyen szerszám itt nincs, az nem is létezik

Kispesti otthonukban fogadnak minket feleségével – a tágas családi házon látszik, hogy egy élet munkája van benne. A lakóterületen kívül szerszámokkal teli műhely is tartozik hozzá, valamint egy tekintélyes kortárs gyűjtemény a művészbarátok alkotásaiból, mivel Édeske lelkes műgyűjtő is.

Saját műveinek emiatt nem is jut hely a házban: a szemközti galériában helyezte el őket, amelyet pár éve vásároltak meg és alakítottak át egy hentesüzletből. A kollekció gazdagságát mutatja, hogy a falakon és a polcokon mára szinte egyáltalán nem maradt szabad felület. És ez csak az a része a hatalmas életműnek, ami a tulajdonában van.

A kezdetek

Édeske már gyerekkorában is a gépek rajongója volt, de az ebben rejlő művészetet csak később fedezte fel. Bár beiratkozott gimnáziumba, nem igazán találta ott a helyét, ezért hamarosan abbahagyta. Inkább ipari tanulónak ment, ahol géplakatosként kezdett dolgozni. Ez volt az ő világa: rövid idő alatt annyira megszerette, hogy később tanítani is ott ragadt.

A gyakorlati foglalkozások során egyre inkább rákapott a fémek művészi célú megmunkálására, akkor még teljesen ösztönösen. Művész barátai egy idő után azt javasolták neki, érdemes lenne tovább képeznie magát ezen a téren is. Rájuk hallgatva vitte el addigi munkáit a Dési Huber Képzőművészeti Körbe.

edeske3

Későbbi mestere, Laborcz Ferenc először hallani sem akart felvételéről, mondván tanév közepe van, szűkösek a kapacitások, szó se lehet róla. Ám miután kinyitotta a hozott bőröndöt és megnézte a tartalmát, már azzal fordult a többiekhez: „nézzétek, ezek az új tagunk munkái!” Tíz évet töltött ott, ami alatt elmondása szerint nemcsak szakmailag fejlődött, fejben is szobrásszá vált.

A Désiből kikerülve fokozatosan megismerkedett a magyar művészeti élet élvonalával, akik az akkoriban kialakuló neoavantgárd irányzathoz tartoztak. Nagy hatással voltak rá, sokat átvett világnézetükből és szemléletmódjukból. A szocializmusban persze ebből bőven akadt gondja: mint minden más területen, a művészeti életben is szigorúan szabályozták, mi számít megengedettnek.

Ami eddig nem létezett, és nem illett bele a már meglévő körbe, mindig gyanús volt és kétkedve fogadták.

A kinetikus szobrászat – illetve általában a neoavantgárd – pedig semennyire nem illett bele, így Édeske is hamar gyanússá vált. Csodabogárként, nyugatimádóként hivatkoztak rá a lapok, a leghízelgőbb jelző még az volt vele kapcsolatban, hogy nem művész, csupán egy ügyes kezű mechanikus.

edeske4

Édeske honlapját rengeteg róla szóló cikkel, videóval és munkáinak részletes bemutatásával ITT TALÁLJÁTOK.

edeske8

Különösebben nem érezte magát rosszul emiatt, sőt még örült is, hogy legalább foglalkoznak vele. De amikor már vezércikkben vádolták azzal, hogy a rendszer ellen lázít, és fokozatosan megfosztották a kiállítási lehetőségeitől, nála is fordult a kocka. Műveiben egyre inkább a társadalomkritikus gondolatok nyertek teret, ami persze csak olaj volt a tűzre, de többé nem foglalkozott vele.

"Ismerjük mi magát, Haraszty elvtárs!"

Ebben az időszakban készítette el legemblematikusabb műveit, amelyek mind komoly üzenetet hordoztak. A provokációnak meglett az eredménye:

tiltólistára került, nem léphetett be a televízió épületébe, kiállításait látatlanban sem engedélyezték.

Hiába érvelt azzal, hogy nem is tudják, mit állítana ki, csak annyit mondtak neki: "Ismerjük mi magát, Haraszty elvtárs!"

Bár bizonyos munkáit felhasználták díszletnek sci-fi darabokban, a nevét nem tüntethették fel, később pedig már egyáltalán nem is kölcsönözhettek tőle semmit.

A leghíresebb szobrok

A Madárkalitkát a szabadsághiány csattanós metaforájának szánta: akkor készítette, amikor nem engedték ki Párizsba, a neki ítélt Kassák-díj átvételére. A hatalmas fémszerkezetben lakó madárnak mindene megvolt, automatikusan kapott enni-inni, hintázhatott és fürödhetett is. Ám egy elektronikus rendszer minden lépését számon tartotta: a kalitka ajtaja alapesetben nyitva volt, de amint a madár megközelítette, az érzékelő rögtön bezárta előtte.

Hasonló jelentőségű volt a Fügemagozó, egy háromméteres monstrum, amely nyolc darab acélgolyót mozgatott végtelenítve. A mondanivaló itt is kiderül a névből: a füge csupa magból áll, ha ezeket egy géppel eltávolítjuk, nem marad semmi. Az Acélmosoly pedig egy páncélszekrényt takart, amelyet megtekerve nem pénzhez jutottunk, csak egy harsány nevető hang szólalt meg.

madarkalitka

Madárkalitka (archív fotó)

agyagyu

Agyágyú (archív fotó)

Talán legnagyobb szabású műve az Agyágyú, amit másfél évig épített, és gyakorlatilag a Kádár-rendszer teljes struktúráját leképezte. A hatalmas gép közel 100 darab acélgolyót tartalmazott, ezek személyesítették meg az egyes pozíciókat az apparátusban: pártfunkcionáriusokat, titkárnőket, mindenki mást. Persze Kádáré volt a legnagyobb méretű. A golyókat a szerkezet fel-le mozgatta, ahogy a való életben is felemelkedések és bukások sorozatából állt a párttagok karrierje. A végén aztán mindegyik visszatért a kiindulópontjára.

Iróniáért sem ment a szomszédba: KGST című alkotásában két mechanikus számológépet tett egymás mellé egy ládába. Ha felnyitották a fedelet, az egyik elkezdett nullákat kijelezni (tehát kvázi termelni a semmit), a másik pedig ezeket adta össze. Talált, süllyedt – mondhatnák erre, akik ismerték a rendszer működését.

Voltaképpen már azelőtt ellenségnek tekintették őt, hogy bármit is megvalósított volna a fentiek közül: az elvtársak idegeit maga a kinetika borzolta. Egyébként nem volt különösebb problémája a hatalmon lévőkkel – igaz, az oroszokat saját szavaival élve marhára utálta –, ezután viszont már dacból is úgy döntött, folytatja a lázadást.

edeske12

edeske13

Teltek az évek és ő szűnni nem akaró lendülettel dolgozott, de itthon nem csökkent a vele szembeni gyanakvás és ellenszenv. Nem úgy más országokban: külföldön élő kollégái többször is kicsempészték egy-egy alkotását, darabjaira szedve és kint újra összerakva. Ezeknek mind nagy sikerük volt a nyugati világ múzeumaiban, Bonntól Párizson át Firenzéig.

Eszébe jutott-e valaha a disszidálás? – kérdezem tőle, hiszen adná magát a dolog, de ő tagadólag rázza a fejét.

"
Valahogy mindig kötődtem az országhoz, reménykedtem benne, hogy egyszer itt is más világ lesz

– fogalmaz. Na és persze itt voltak a barátai, valamint a jól felszerelt műhelye is.

Ha tartósan nem is, egy évig azért alkalma nyílt megtapasztalni a nyugati életet: a ’80-as évek végén, már az enyhülés időszakában elnyert egy nyugat-berlini ösztöndíjat. Kiköltözött egész családjával, és már a rendszerváltás előszelét érezve, lelkesen tértek haza az egy év leteltével. Közvetlenül utána még a Munkácsy-díjat is neki ítélték, aminél jobb bizonyíték nem is lehetett volna rá, hogy új világ van születőben.

edeske14

edeske10

edeske9

"Ennyire a Rákosi-rendszerben sem vették semmibe a művészetet"

Amilyen komoly várakozásokkal tekintett a változások elé, olyan hamar kellett csalódnia. Kérdésemre, hogy pontosan hol romlottak el a dolgok, csak annyit felel: részletekre bontani nem is tudná, egyszerűen minden úgy rossz ma, ahogy van.

"
Az utóbbi öt évben semmi olyasmi nem történt, amire azt mondhattam volna: örülök, hogy megéltem a megvalósulását.

"Olyan szinten semmibe veszik a művészeti életet, amire talán a Rákosi- vagy a Kádár-rendszerben sem volt példa. Felsorolni is nehéz lenne az összes gyalázatot, amit megengedtek maguknak" – fakad ki keserűen.

Mindez sokáig még inspirálta rá, hogy alkotással tiltakozzon, akárcsak korábban. A Népnemzeti nyalókatár című műve például az Antall-kormány paszományos, magyarkodó mentalitását állította pellengérre, kapott is érte hideget-meleget. A 2006-os utcai demonstrációk is megihlették, sőt még a 2010-es kormányváltás után is jó ideig folytatta.

edeske11

edeske6

edeske_cim

Most viszont már odáig fajult a rendszer iránti ellenszenve, hogy egyszerűen kedve sincs az alkotáshoz. Utolsó művét idén januárban készítette, azóta jószerével be sem tette a lábát műhelyébe. "Én már ledolgoztam a rám eső részt, itt az ideje, hogy nyugodtan üljek a babérjaimon" – fejezi be a történetet.

Nem a legvidámabb végszó, de sokan egy ekkora életmű töredékével is elégedettek lehetnének. És miután körbevezetett minket galériájában, sorra bemutatva bámulatos mobilszobrait, szemernyi kétely sem maradt bennünk: van mire büszkének lennie.

Ha érdekes volt a cikk, oszd meg!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SZEMPONT
A Rovatból
„Megláttam az árakat, ez nem a magyaroknak szól” - így költöttünk Budapesten augusztus 20-án
Kimentünk a Várkert Bazárhoz, a tömegben kérdeztük az ünnepi rendezvényeken résztvevőket, hogy mit és mennyiért fogyasztanak, vásárolnak. Meglepően különböző válaszokat kaptunk.


Idén tizenötödik alkalommal rendezték meg a Magyar Ízek Utcáját a Várkert Bazárnál, amely mára a Szent István-napi ünnepségek egyik legnagyobb gasztronómiai eseménye lett.

A háromnapos fesztiválon több mint 150 kiállító mutatta be portékáit, az idei év kiemelt tematikája a „Vadat és halat”, a díszvendég pedig Kárpátalja, így a magyarországi vad- és halételek mellett a kárpátaljai konyhával is találkozhattak az érdeklődők.

Stábunk kiment a helyszínre, és megkérdezte az embereket arról, mit vesznek, mit esznek-isznak, és hogy drágának vagy elfogadhatónak találják az árakat:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

SZEMPONT
A Rovatból
Tarjányi Péter a Trump-Putyin találkozóról: Amit látunk, az nem béke, hanem egy új játszma kezdete
A biztonságpolitikai szakértő szerint Putyin elérte, amit akart, Trump pedig önmagát tette meg békeszervezőnek. Tarjányi Péter szerint a legnagyobb kérdés jelenleg az, hogy mi van a „tervezetben”, amiről Trump és Putyin tárgyalt.


„A világ figyelt. A háború nem állt meg. És amit látunk, az nem béke, hanem egy új játszma kezdete. Nincs áttörés. Csak egy asztal. A találkozó nem hozott megállapodást. Nincs tűzszünet. Nincs aláírt egyezmény. Van viszont egy tervezet, amit Trump és Putyin kidolgozott, Ukrajna és Európa nélkül. Ez nem béketeremtés. Ez békéről való tárgyalási keret felkínálása, Ukrajna feje felett” - írja a Trump-Putyin csúcstalálkozóról Facebook-oldalán megosztott elemzésében Tarjányi Péter.

A biztonságpolitikai szakértő szerint

„Putyin elérte, amit akart: fogadták hivatalosan az USA-ban, Trump partnerként kezelte, nem született új szankció, nincs tűzszünet, tehát a háború folytatódhat. Ez diplomáciailag óriási előrelépés Moszkvának, anélkül, hogy bármit engedett volna”.

Tarjányi szerint Trump önmagát tette meg békeszervezőnek, ez pedig kampánystratégia is.

„Trump úgy akar visszatérni, mint aki békét tud hozni. De ehhez előbb meg kell teremtenie a háború folytatásának lehetőségét is. És ezt most megtette. Mert jelenleg a harc megy tovább! Ukrajna és Európa a pálya szélén. Zelenszkijt nem hívták meg. Az európai vezetők csak értesítést kapnak, nem tárgyalófelek. A biztonsági garanciák nem NATO-keretűek, tehát nem kollektív védelmet jelentenek, csak Trump által vázolt ígéreteket”

- írta, majd hozzátette:

„Ez egyben stratégiai üzenet is: ha Európa nem egységes és nem lép fel önállóan, nem lesz megoldás.”

A szakértő számára ugyanakkor a legnagyobb kérdés, hogy mi van a „tervezetben”, amiről Trump és Putyin tárgyalt. „Mert erről senki nem mondott semmit. (...) A tervezet létezik, de nem hozták nyilvánosságra. Ez érthető, mert előtte Trump megmutatja Zelenszkijnek és az EU-nak” - fogalmazott a szakértő, aki szerint a tervezetben lehet szó területi kompromisszumról, a Krím elismeréséről, Donbasz orosz védnökségéről és akár Ukrajna NATO-tagságának tiltásáról is.

„Ez a találkozó nem a háború lezárásáról szólt, hanem a hatalmi szerepek újrafelosztásáról. Putyin visszatért a tárgyalóasztalhoz, Trump visszatért a középpontba és Európa, Ukrajna nélkül semmi nem lehet a »békéből«, ami még tűzszünet sem jelenleg. A kérdés mi derül ki az elkövetkező órákban, napokban a tárgyalásról, a konkrét hangulatról, esetleges nyomásgyakorlásról illetve a tervezet tartalmáról...Bizonyos szempontból többet vártam, bizonyos szempontból rosszabbat”

- zárta értékelését.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


SZEMPONT
A Rovatból
Hadházy Ákos Hatvanpusztáról: Gondoljon csak bele, hogy valaki odamegy, és ledózerolja a Parlament egy szárnyát
A műemléki védettségű épületegyüttes lerombolása lehet Orbán egyik banánhéja, amin elcsúszhat 2026 után, állítja a független képviselő, akit kedden újabb incidens ért a birtoknál. Arra is gyorsuló ütemben gyűlnek a bizonyítékok, hogy ami ott épül, az nagyon más, mint egy gazdaság.


Hadházy Ákos szép lassan Hatvanpuszta szakértőjévé képezte ki magát. Amit ugyanis a kormányfő majorságnak, édesapja gazdaságának nevez, arról a független képviselő azt állítja, hogy az valójában Orbán Viktor uradalma, kastélya. Minderről a fényképes bizonyítékok mellett, most már hivatalos, földhivatali papírok is vannak: az állítólagos üzemről lakóépületként készült energetikai tanúsítvány.

Hatvanpuszta eredetileg József nádor, Habsburg főherceg mintagazdasága volt, majd fokozatosan romló állaggal állattenyésztés folyt a falak között. A papíron Orbán Győző tulajdonában álló épületegyüttest, mely elvileg műemléki védettség alatt állt,

a tulajdonváltás után földig rombolták, majd újra felépítették, mai építőanyagokkal, technológiával, megváltozott belső kialakítással és funkcióval.

Bár a tulajdonos-építtető az ott dolgozóktól elveszi telefonjaikat, de mégis egyre több olyan fotó kerül ki, melyek a korábbi és mostani drónfelvételekkel egybecsengően egyre inkább megnehezítik Orbán állítását. Ami korábban sejtés volt csak, és szóbeszéd, például a föld alatti hatalmas hűtőkamrák megléte, az mára bizonyított tény. És vajon mikor kerül elő bizonyíték a ma még szintén csak sejtetett szivarszobáról, és moziteremről? Egyáltalán: hogyan kerül egyre több fotó Hadházy Ákoshoz? Erről is kérdeztük a politikust.

– Amióta Hatvanpusztával foglalkozik, egyre könnyebben küldenek Önnek újabbakat. A forrásvédelmet figyelembe véve mennyit tud elárulni arról, hogyan érkeznek Önhöz ezek a képek?

– Például a tüntetés alkalmával is jutott el hozzám kép, amikor valaki személyesen odajött hozzám. Ez csak az első volt, utána továbbiak is érkeztek, amelyeket már ennek hatására küldtek el.

– Korábban ez elképzelhetetlen lett volna?

– Korábban is láttam képeket, sőt videót is bentről, tehát én tudom, hogy mi van ott bent. Csak hát van az, amit én mondok, és van, amikor képekkel tudom alátámasztani. Az utóbbi nyilván sokkal erősebb, bizonyítékként szolgál. A képek persze nem bizonyítanak mindent, például a lakott részek kérdésében. De például azt az információt, hogy egy nagy széfet is beemeltek, egymástól függetlenül többen is állítják. Ez azért mégis hozzátesz valamit ahhoz, hogy el lehessen dönteni: mezőgazdasági épületről van szó, vagy valami másról.

Az információk, amiket közzéteszek, olyanok, amelyeket adott esetben bizonyítani is tudok.

De természetesen vannak olyan dolgok is, amelyeket elmondanak nekem, csak a forrás nem vállalja, hogy ezek nyilvánosságra kerüljenek.

– Tehát ön ennél többet is tud, de a források némelyike nem járul hozzá, hogy ezt nyilvánosságra hozza?

– Igen, ahogy mondtam: láttam olyan videókat, képeket, amelyeket a forrás nem mert átadni. Például az úgynevezett „Tiszti lakban”, ami konkrétan a miniszterelnöki család lakhelye,

egy hatalmas, antiknak tűnő nagy cserépkályha van, illetve olyan intarziás parketta, amit csak a bécsi Burgban lát az ember.

Ezeket el kell hinni, mert a képeket nem kaptam meg, nyilvánosan nem tudom bemutatni. De például az, amiről korábban csak információként beszélhettem, hogy hatalmas hűtőkamrák vannak az egyik épület alatt, ahol több hónapra vagy akár évre is lehet tárolni élelmiszert, most ezekre már van bizonyíték.

– Vannak olyan információk, amelyek megerősítésre várnak még?

– Igen, például az egyik nagy épületben,

amit ők vendégháznak neveznek, és amiről a miniszterelnök azt állítja, hogy mezőgazdasági üzem, ott több szoba van, moziterem, szivarszoba, és hasonlók.

Ezeket egyelőre nem tudom bizonyítani, mert az ezekről készült képeket nem kaptam meg. A széf jelenléte is ilyen: többen, egymástól függetlenül állították, de bizonyítékom egyelőre nincs róla. Viszont arra már tudtam egy nagyon komoly bizonyítékot bemutatni, hogy ez nem üzem, hanem lakóépület: egy honfitársunk hívta fel a figyelmemet arra, hogy nyilvános adatként elérhető az épület energiatanúsítványa, amely szerint az új épület lakóépületként van besorolva.

– Tehát amit eddig Ön állított, azt most papírral is alá tudja támasztani. De azokról a képekről, amelyeket kap, tudja minden kétséget kizáróan állítani, hogy valóban Hatvanpusztán készültek? Hiszen ha látunk egy alagsort páncélajtóval, az akár máshol is lehet.

– Erről láttam videót, amelyen belépnek egy folyosóra, ami ugyanaz a folyosó, amiről aztán képeket kaptam. Így

a videó elején látható külső nézet összeköthető azzal a belső térrel, melyet a publikálható fotókon láthatunk.

– Tehát ez az az eset, amikor egy olyan videóra tud hivatkozni, amit nem tud megosztani, de látott, és így tudja azonosítani a helyszíneket?

– Igen.

– Említette azt is, hogy a dolgozóktól származó információk szerint az egyik boltozott járat kívülről vastag betonnal van megerősítve, míg belül díszes burkolat van. Erről is van bizonyíték?

– Igen, ezt megerősítette egy olyan drónfelvétel, amit magyar fotósok készítettek, amikor fölé repültek. Azokon jól látszik, hogy ezek a járatok valóban vasbetonnal vannak megerősítve.

– Beszéljünk egy kicsit arról, hogyan készülhetnek ezek a képek. Hiszen tudjuk, hogy az ott dolgozóktól elveszik a telefonokat. Vannak, akik kijátszották ezt, becsempésztek készüléket, és kockáztatták a munkájukat?

– Ez nem olyan nehéz. Ha lead egy telefont, de van egy másik (nekem is kettő van), akkor könnyen megoldható. Az egyik forrásom például elmondta, hogy

volt egy régi telefonja, amit csak zenehallgatásra használt, és az nála maradt, azzal készítette a képeket.

Az éberség természetesen csökkenti a lehetőségek számát, de nem zárja ki teljesen.

– Térjünk rá a műemlék-rombolás ügyére. Itt egy nagyon komoly állítást tett: azt mondta, hogy ez lehet Orbán Viktor egyik „banánhéja”. Meg is mutatta, hogy belül itong van, azon vasbeton, és végül apró tégla. Tehát ön szerint egy műemléket gyakorlatilag porig romboltak. Mennyit lehet kapni egy ilyen rombolásért, és hogyan lehet bizonyítani, hogy ki rendelte el?

– Itt nemcsak műemlék-rombolásról van szó, hanem hivatali visszaélésről is. Egyszerűen nem lehetett volna ezt engedélyezni. Végigjártam ezeket a hivatalos utakat, nem volt könnyű, de kaptam válaszokat a kormányhivataltól. Kiderült, hogy megadták az engedélyt. Aki kiadta az engedélyt, az nyilván vádalkuval majd elmondhatja, ki utasította erre. Hadd ne mondjak most konkrét büntetési tételeket, de nagyon súlyos bűncselekményről van szó.

Gondoljon csak bele, hogy valaki odamegy, és ledózerolja a Parlament egy szárnyát.

Hatvanpuszta ledózerolása körülbelül ugyanilyen súlyú ügy, mivel kiemelt műemléki besorolású épület volt.

– Beszéljünk egy kicsit a politikai vetületéről is. Orbán Viktor mostanában beszél is Hatvanpusztáról az úgynevezett interjúiban.

– Igen, valószínűleg azért, mert érzékeli, hogy ez ügyben mondania kell valamit. Nyilván mérik, hogy ez a téma a fideszes szavazókat is zavarba hozza, ezért reagál rá.

– Csakhogy mindig ugyanazt mondja: hogy ez egy majorság, és az édesapjáé, kérdezzük meg az édesapját. Aztán amikor megkérdezik, ő nem válaszol.

– Lehet, hogy ma már úgy gondolja, okosabb lett volna hallgatni. Ha nem mentünk volna oda több ezer emberrel, talán még jó ötletnek is tűnt volna. A propaganda sok mindent el tud hitetni, de én hálás vagyok annak a több ezer embernek, aki eljött, és segített leleplezni ezt az ordas hazugságot.

– Attól nem tart, hogy a most meghirdetett bejárásokkal idővel elkopik a téma?

– Ezeket közkívánatra hirdettem meg, sokan jelezték, hogy a nyári szünet miatt nem tudtak eljönni. Szívesen megmutatom nekik. Persze minden téma előbb-utóbb „elkopik”, de a rendszer lényege épp az, hogy újabb és újabb ügyekkel feledtessék az előzőeket. Ez a téma viszont azért került újra elő, mert maga a miniszterelnök hozta fel, nyilván azért, mert azt mérik, hogy ez még a fideszeseket is zavarba hozza. Ezért ez ellenzéki feladat: ne hagyjuk elcsendesedni ezt a témát.

Az interjú után nem sokkal a képviselő újra Hatvanpusztán járt, ahol a biztonsági örök két autóval jelentek meg, és le akartak szorítani az útról. Végül az egyik autójuk járt pórul, és felborult. Az incidensről kétszer is posztolt Hadházy Ákos, a Szeretlek Magyarországnak pedig ezt mondta:

– Mit gondol, mi volt a céljuk ezzel? Megfélemlítés? Vagy több?

– Ha ezt parancsra csinálta a biztonsági őr, akkor igen, a megfélemlítés miatt adták a parancsot. Ha önszorgalomból, akkor lehetett mögötte egy megfelelési kényszer a főnöke felé, de persze szimpla gyűlölet is felém.

– Mit tervez? Feljelentést tesz? Későbbiekben folytatja-e a birtok felderítését, akár egyedül is, vagy inkább visz magával több embert?

– Én azt hiszem, már mindent felderítettem, amit lehet. De igen, a cél az, hogy minél többen személyesen meggyőződjenek arról , hogy mi folyik ott. Ezért is ajánlom fel, hogy aki augusztus elején lemaradt, de szeretné saját szemével látni, hogy mi folyik ott, azt egy újabb időpontban elviszem - akár több alkalmat is szervezhetünk. De egyedül biztosan nem megyek vissza oda.

– Mi lehet a teendő egy új kormány számára ezzel az ingatlannal? Vannak, akik a megnyitásáról beszélnek. Mi ennek a realitása?

– A kérdés az, hogy a rendszerváltás választáson történik-e, vagy egy elcsalt választás után egy hibrid forradalommal, esetleg forradalommal, ha az kell. A cél nyilván az, hogy az elkövetők ne élvezhessék ezt a lopást. Hogy az épület sorsa mi lesz, az más kérdés. Például meg lehet vizsgálni azokat a számlákat, amelyek alapján az autópálya-építésekhez követ vásároltak. Ezeknek jogi következményei is lehetnek, hiszen

a miniszterelnök apja 30-40%-os haszonnal adja el a követ, míg más bányák 3-4%-os haszonnal dolgoznak. Ez nyilvánvaló hűtlen kezelés, és innen el lehet jutni a kastélyig is.

– Ön szíve szerint milyen funkcióban látná Hatvanpusztát 2026 után?

– Például nagyon szép hely lenne egy szanatórium számára. Nagyon alkalmas lenne rá.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SZEMPONT
A Rovatból
Karikó Katalin: Amerika könyöröghet majd a kínaiaknak vagy Európának, hogy adjanak mRNS-oltásokat
A Nobel-díjas kutató szerint a tudományellenesség erősödése és a támogatások megvonása komoly kockázatot jelenthet. A kutatóbiológus az amerikai egészégügyi miniszter legújabb döntése hosszú távon gyengítheti az ország felkészültségét egy új pandémia esetén.


Karikó Katalin kutatóbiológus szerint az Egyesült Államok komoly veszélybe kerülhet, ha a jövőben új pandémia tör ki. Úgy véli, hogy az mRNS-vakcinák fejlesztésének leállítása jelentős nemzetbiztonsági kockázatot hordoz. „Amikor majd jön a következő pandémia, a fejlesztések leállítása hatalmas nemzetbiztonsági veszélyt fog előidézni. Akkor Amerika könyöröghet majd a kínaiaknak vagy Európának, hogy adjanak mRNS-oltásokat” – fogalmazott a Magyar Hangnak adott interjújában.

Mindezt azután mondta el a Nobel-díjas tudós, hogy az amerikai egészségügyi miniszter, Robert F. Kennedy Jr. nemrég

félmilliárd dollárral csökkentette az mRNS-vakcina kutatások szövetségi támogatását. Karikó szerint Kennedy minden döntését félreértésekre és hazugságokra alapozza, és már régóta ismert oltásellenes nézeteiről.

A kutató arra is kitért, hogy nem érti, hogyan erősödhetett meg ennyire a tudományellenesség az Egyesült Államokban. Megdöbbentőnek tartja, hogy tömegek örülnek annak, ha egy egyetem, például a Harvard, komoly támadások érik.

Felidézte, hogy amikor Magyarországon ellehetetlenítették a munkáját, elhagyta az országot, később pedig az Egyesült Államokból is távozott, miután a Pennsylvaniai Egyetemről elküldték.

Ezután Németországba ment, ahol a Biontechnél kezdett dolgozni – a cégről akkor még csak véletlenül, egy ismerősétől hallott.

Elmondta, hogy az mRNS-vakcinák mellékhatásai nem térnek el a hagyományos oltásokétól. Sokan mégis másképp gondolják, mert egyszerre sok felnőttet és idős embert oltottak be, akik az életkoruk miatt gyakrabban betegednek meg.

Karikó szerint az amerikai támogatások megvonása nem állítja meg a fejlesztéseket. Úgy látja, hogy az amerikai kutatók megtalálják a módját a folytatásnak, miközben Európában és Kínában továbbra is számos kutatás zajlik. Hozzátette, hogy ezeknek a vakcináknak a rákterápiákban is nagy szerepe lehet.

Jelenleg mintegy 150 különböző klinikai vizsgálat folyik világszerte mRNS-vakcinákkal, elsősorban különféle daganatos betegségek ellen. Három éve kezdtek személyre szabott mRNS-alapú oltásokat adni New Yorkban hasnyálmirigy-daganatos betegeknek, és a páciensek fele még ma is él, annak ellenére, hogy ez az egyik legagresszívebb ráktípus.


Link másolása
KÖVESS MINKET: