SZEMPONT
A Rovatból

„Jó, de ez most hányas?” – Mit akartak a liberálisok a közoktatásban, és mit csináltak rosszul?

A szocialista-liberális oktatáspolitika jó irányba indult el, azonban intézkedései félbehagyottak, átgondolatlanok voltak. Ez nagyban megkönnyítette a későbbi lebontását. Sorozatunk 4. része.

Link másolása

Az előző részt ott fejeztük be, hogy a Fidesz, felrúgva a konszenzust, hátraarcot csinált a közoktatási reformban és újból a központosítás felé fordult. A következő kormányváltás után az nem volt kérdés, hogy ezt a rendszert, főleg a liberálisok nem hagyhatják érintetlenül.

Mit akartak a liberálisok?

Amit nagy általánosságban elmondhatunk: minél szabadabban működő iskolákat. Merítettek a reformpedagógia eredményeiből, de ami kikerekedett belőle, nem volt rendszerbe szervezve. És persze az évtizedeken keresztül gyökeresen más szemléletű oktatási rendszerben dolgozó tanárok, nevelők sokszor nem is értették, mit és miért kell hirtelen másképp csinálni.

Nagy Erzsébet szerint bármennyire jó elvek és módszerek jelentek meg, melyek a reformpedagógia irányából jöttek, sajnos a liberális kormányzat elkövette azt a hibát, hogy erővel, törvénnyel akart ennek teret szerezni, nem várta meg, hogy ezek az elvek széles körben elterjedjenek.

„Holott anélkül, hogy az, akinek mindezt alkalmaznia kell, nem azonosul az elvekkel, a módszer nem működik jól. Főként, ha mindez plusz munkát igényel

Például a szöveges értékeléshez nagyon sok időre és energiára van szükség. Ebben nagyon kell hinni. Ha a pedagógus nem hisz ebben, nem teljes odaadással áll mellé, akkor kialakulnak az automatikus mondatok, a mondatpanelek és az értetlenkedés, hogy miért kell ezt csinálni. Így az egészből nem lesz más, csak egy rossz szájízzel elvégzett többletmunka."

„Zászlóshajó intézkedések" rendszer helyett

Nahalka István kiemeli, hogy Magyar Bálint intézkedései, ami közül kiemelhető a szöveges értékelés bevezetése és a buktatás megszüntetése alsó tagozatban, kontextusukból kiragadott döntések voltak, „a feladat nem az lett volna, hogy „zászlóshajó” döntéseket hozzunk, hogy így jól megmutassuk, hogy lehet másképp csinálni a dolgot, mert előre látható volt, hogy az lesz a sorsa, ami lett. Nem az a probléma, hogy nincs eldöntve valami, vagy a pedagógusok nem értenek hozzá, hanem szemléleti gondok vannak. A rideg integráció, azaz az integráció erőltetése is ilyennek mondható."

Egy átfogó reform keretei között ezeknek igenis van helyük, de ehhez azt meg kell csinálni. Ehhez azonban a társadalmat meg kell nyerni, különösen a pedagógusokat kell az ügy mellé állítani.

Ez egy hosszú folyamat, nem megy egyik napról a másikra, egyeztetések szükségesek. Bár voltak ilyen döntések is valóban, és ezek nyilván meg is ágyaztak annak, hogy a Fidesz tudjon mire hivatkozni 2010 után, de rendkívül fontos, igazi reformértékű, sikeres folyamatok is voltak. 2005 és 2010 között főleg. Nahalka István megemlíti az Országos Oktatási Integrációs Hálózatot és az Integrációs Pedagógiai Rendszert. „Ez arról szólt, hogy iskolák pénzbeli támogatást kaptak, ha hajlandóak voltak csatlakozni egy hálózathoz, amelyben a szegregáció tiltott volt, új pedagógiai módszerek bevezetése történt meg, és még volt pár feltétel. Ez eredményesen, jól működött, mérések is bizonyították."

Összefoglalva: a közoktatás liberális ihletésű átalakítása bármilyen progresszív kísérlet volt, sajnos bukását nemcsak a Fidesz gyökeresen eltérő céljai és szemlélete okozta, hanem az is, hogy a nem kellően átgondolt, egyes látványos reformelemeket kontextus nélkül beemelő kormányzat nem foglalkozott a társadalmi bázissal, jelen esetben a pedagógusokkal, akik például nem érezték magukat kompetensnek, amikor az alsóbb évfolyamokban megszüntették az osztályzást, illetve a bizonyítványokba jegyek helyett szöveges értékelést kellett írni.

De a szülők sem értették a rendszer lényegét, nem volt, aki elmagyarázta volna, miért jobb egy ilyen változtatás. Jellemző volt, hogy a szülők, a szöveges értékelést kézhez kapva azt kérdezték, „jó, de ez most hányas?"

Ha egymásra építkező lépésekkel, több empátiával változtatnak a rendszeren, ha közérthetőbben kommunikálnak, az elfogadottság is erősebb lehetett volna.

Az elmaradt bérreform

A pedagógusok bérezése a liberális-szocialista kormányzati periódusban folyamatosan leszakadó tendenciát mutat. Nem mentség a 2008-as válság, hiszen ez már a ciklus vége felé esik.

Bár a liberális reformok kiemelt figyelmet fordítottak az integrációra, de sajnos ezt nem támogatták meg olyan intézményi háttérrel, ami a pedagógusok osztályteremben végzett munkáját segíthették volna. Totyik Tamás szerint a finneknél a tanszabadság mellett kettő problémás gyermek mellé, legyen az SNI-s, mozgáskorlátozott, vagy akár menekült, egy pedagógiai asszisztenst beosztanak.

„Négy órában vannak beosztva, általában kismamák, odaülnek a gyermek mellé, a pedagógus az irányító, de a lemaradó gyereknek megfogják a kezét, és segítik. Ezért van az, hogy egy tanteremben négy-öt felnőtt is bent van egy huszonöt fős osztályban.

Ezzel szemben mi történt itthon? Nálunk az történik, hogy a hátrányos helyzetű gyerekeket, problémás gyerekeket, roma gyerekeket összezárták a többivel, rázárták az ajtót a pedagógussal, aztán csinálj, amit tudsz." A Névtelen Pedagógus saját tapasztalatai szerint papíron van szakasszisztencia. Ezt mondja: „Vannak olyan iskolák, ahol az alapdokumentumban benne van, hogy mondjuk autista vagy pszichésen terhelt gyerekeket felvesznek, de nincsen hozzá megfelelő szakellátottság. Például, ha egy autisztikus gyereknek dührohamai vannak, ez gyakori még kisiskolás korban. Ide állandó pedagógiai asszisztens, vagy egy gyógypedagógus kellene." De például a nyilatkozó iskolájában egyetlen egy asszisztens van. Ráadásul második osztálytól a pedagógus magára van hagyva teljesen egy ilyen gyerekkel.

Így a tanárok sok esetben választhattak. Vagy az egész osztály marad le, és segítenek a speciális igényű gyermeknek, vagy haladnak a többiekkel, és perifériára szorulnak az integrálandó kisdiákok.

Tehát, hiába a nyolc évnyi idő, ezalatt a szocialista-liberális kormány részéről csak egy felemás, bár több elemében előremutató, de nem koherens reformra futotta, amelyhez nem tudták megnyerni sem a pedagógusok, sem a szülők tömegeit. A válságot elmélyítette, hogy erre az időre már gyakorlatilag minden párbeszéd megszűnt a politika két oldala között, és sajnos ezt letükrözte a szakma megosztottsága is. 2010 a közoktatást tehát nem jó állapotban találja.

A következő részben megérkezünk a jelenbe, és megnézzük a NER közoktatási rendszerét.

Cikksorozatunk korábbi részei:

Következő rész:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SZEMPONT
A Rovatból
Magyar Péter: A fideszeseket Mr. Nobodynak, Senki úrnak hívják az Európai Parlamentben
A politikus szerint a Fidesz képviselői csak felveszik a pár száz milliós fizetést, és egyébként semmit nem csinálnak. Azt mondja, érdemes összehasonlítani, milyen emberek vannak pártja EP-listáján, és kik alkotják a Fideszét.
Maier Vilmos - szmo.hu
2024. április 18.


Link másolása

Magyar Péter szerint március 15-én és április 6-án már bebizonyította mozgalma, hogy vannak vidéki támogatói és nem csak egy „belpesti médiahekkről” van szó. Szerinte a vidéken élőket többek között őszinteséggel lehet megszólítani, nem pedig „lejönni dzsippel és megmondani, hogyan kellene élni”.

A politikustól megtudtuk, hogy 538 jelentkezőből választották ki másfél nap alatt azokat, akik az internetes szavazás után pártja EP-képviselőjelöltjei lehetnek majd.

„Van olyan, aki hat nyelven beszél. (...) Egyedül több nyelven beszél, mint a Fidesz-frakció húsz év alatt az Európai Parlamentben. Ami nem nehéz persze: százszor nulla az nulla, hiszen tudjuk, hogy a legtöbb semmilyen nyelven nem beszél.

Mr. Nobodynak, Senki úrnak hívják őket az Európai Parlamentben, akik felveszik a pár száz milliós fizetést évente és egyébként semmit nem csinálnak.”

Magyar szerint figyeltek a nők arányára, a jelentkezők életkora is fontos szempont volt, ahogy az is, hogy legyen víziójuk.

„Össze kell hasonlítani a Fidesz EP-listáját Deutsch Tamással az élen, meg a mi EP-listánkat. Szerintem ha nem is a pártokról beszélünk, akkor elég könnyű eldönteni, hogy az ember kire szavaz”

– tette hozzá Magyar Péter.

A teljes beszélgetést és a békési országjáróról készült beszámolót itt lehet megnézni:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
SZEMPONT
A Rovatból
Magyar Péter Kocsis Mátéról: Nem sok időt tölt munkával, délutánonként pezsgőzik és borozik
Az országjárásra induló politikus szerint a Fidesz frakcióvezetője nem mondott igazat arról, hogy 8 millió forintos fizetése lett volna egy állami vállalatnál.

Link másolása

„Napjainak a nagy részét, főleg a délutánokat pezsgőzéssel és borozással tölti a Várban, különböző haveri cégeknél és éttermekben”

– mondta Magyar Péter a Telexnek Gyulán. A Fidesz frakcióvezetője egy nappal korábban azt mondta: szerinte Magyar Péter államközeli megbízásait a volt felesége, Varga Judit intézhette, hiszen Magyar nem a végzettségének megfelelő megbízásokat kapott a kormánytól.

Magyar szerint Kocsis nem mondott igazat azzal, hogy neki 8 millió forint lett volna a fizetése.

„Én arra emlékszem, hogy amikor a jogi egyetemre jártunk, és Gulyás Gergellyel relatíve könnyen vettük a jogi egyetemet, akkor Kocsis Mátét leginkább kocsmákban lehetett látni, valamint a MIÉP-nél, aminek az ifjúsági tagozatát vezette. És hát nagy nehezen tudta csak letenni a vizsgáit, nem is tudom, hogy van-e egyébként szakvizsgája, valószínűleg arra már nem mert elmenni” - mondta a lapnak országjárása első állomásán a Tisza Párt politikusa.

Szerinte Kocsis csak megijedhetett attól, amit mondott, vagyis hogy Magyar Pétert a felesége pozíciója miatt nevezték ki állami cégek vezetésébe, azzal hivatali visszaéléssel vádolta a kormányt és a saját kollégáit. Magyar emiatt egyébként várja is, hogy Kocsis kijelentései miatt valaki feljelentse a kormányt hivatali visszaélésért, és az ügyészség ezt kivizsgálja.

„Én ezt sose tagadtam. Nyilván Kocsis Máté letagadja, de a Fideszre nagyon is jellemző a nepotizmus, a feudalizmus, helyi szinten vagy máshol is. De ennek fogunk véget vetni.”

Magyar azt is elmondta Kocsisról, hogy a fideszes politikus nem tölt sok időt munkával, a pezsgőzések és borozások idején nem is nehéz megtalálni a Lovarda környékén vagy a Batthyány Lajos Alapítvány felújított kastélyánál. A kastély díszterme Magyar Péter szerint „úgy néz ki, mint egy angol klub. Ott szoktak az urak ingyen fogyasztani. Kocsis szerintem többet tartózkodik ott, mint az irodájában.”

A teljes beszélgetést itt lehet meghallgatni:

A Fidesz frakcióvezetője ezt a választ küldte a megjelentekre:

"Csúnya, alaptalan dolgokat állít rólam PszichoPeti, de jobban jártam, mint a felesége, mert engem csak szóban bántalmaz. Csak elő ne kerüljön a nadrágszíj"

Link másolása
KÖVESS MINKET:


SZEMPONT
A Rovatból
Magyar Péter: Eljön az ember közéjük és nem lejön egy dzsippel, és megmondja, hogyan kéne élni
Elkísértük Magyar Pétert vidékre, az országjárása első állomására. Egy résztvevő azt mondta, utoljára ilyen zizegés a rendszerváltás környékén volt Békés megyében.
Maier Vilmos - szmo.hu
2024. április 18.


Link másolása

„Olyan bebetonozott dolgok vannak az országban, amit egy úgymond friss erőnek kell valamilyen szinten megoldani” – mondta lapunknak Magyar Péter Békés megyei országjáró rendezvényének egyik résztvevője. A férfi szerint két éve az ellenzéki összefogás nem működött.

Két másik résztvevő ezt úgy fogalmazta meg, hogy „teljesen elkopott az ellenzék”. Szerintük „utoljára ilyen zizegés a rendszerváltáskor volt itt Békésben”.

„Én MZP-s vagyok, de mindenki szimpatikus, aki Orbánt le akarja váltani” – mondta a rendezvényre lányával érkező nő. A tinédzser lapunknak úgy fogalmazott: nagyon reménykedik abban, hogy Magyar változást tud hozni az országnak.

„Meggyőzött minket. Aki itt van, szerintem annak a nagy részét meggyőzte”

– jelentette ki a gyűlés végén egy férfi.

A politikus orzságjárásának első állomásáról készült beszámolónkat itt lehet megnézni:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


SZEMPONT
A Rovatból
„Amióta eszemet tudom, én ebben a rendszerben éltem, de most végre látni esélyt némi változásra” - íme a Magyar Péterhez csatlakozó önkéntesek érvei
Fiatalok és idősek, fővárosiak és vidékiek, itthon és már külföldön élők egyaránt vannak azok között, akik felajánlották segítségüket Magyar Péternek. Le is írták, miért. Ezekből az indokokból válogattunk.

Link másolása

A hét elején még csak néhány száz, ma már több mint 16 ezer tagja van Magyar Péterék Discord csatornájának, ahol élénk viták folynak arról, mi mindennek is kellene megváltoznia Magyarországon, és nagyon sokan ajánlják fel a segítségüket. Meghirdettek számos önkéntes pozíciót is: Event Managert, moderátort, HR-est, digitálismédia-szakértőt, tartalomírót és szerkesztőt is kerestek az elmúlt napokban. A jelentkezés annyira transzparensen zajlik, hogy teljesen nyilvános.

A bemutatkozásokból, motivációs sorokból sok minden kiderül arról, kit mi érintett meg a Magyar Péter-jelenségből, miért szeretne aktívan is részt venni a munkában.

Vannak, akik már szereztek tapasztalatokat más politikai erőknél, például a Momentumnál, a Kétfarkúaknál vagy Puzsér Róbert kampányában, mások viszont még sohasem szavaztak, vagy épp rég kiábrándultak. Olyanok is szép számmal akadnak, akik külföldre költöztek, de most hazajönnének.

Az általuk írt mondatokat idézzük:

21 éves vagyok, jelenleg Amerikában tanulok, de Budapestre járok haza. Eddig innen, Amerikából tehetetlenül, néha könnyes szemmel néztem az otthon folyó eseményeket. Amióta eszemet tudom, én ebben a rendszerben éltem, de most végre látni esélyt némi változásra. Szeretném a lehető legtöbbet tenni azért, hogy legyen hová hazamenni még számtalan sorstársamnak egy szép napon.

Tenni akarok azért, hogy nekem se kelljen 2026 után azon agyalnom, melyik országban nem fogom magam idegennek érezni. Itthon ugyanis idegen és kirekesztett vagyok pusztán azért, mert értelmes, kitartó, őszinte és gyermektelen nőként élem az életem.

64 éves informatikus vagyok. 1990-ben reménykedtem egy jobb jövőben, sajnos megtapasztaltam, hogy a reményeim nem teljesültek. Azóta már a gyermekeim jövőjét is reménytelennek látom. Nagyobbik fiam Spanyolországban él, nyugodtabb körülmények között. Szeretném, ha az unokáim élete jobb lenne, ezért szeretném ezt a korrupt rendszert megszűntetni.

24 éves általános iskolai tanár vagyok. Ugyanazon okokból lettem tanár, amiért ide is szeretnék csatlakozni, és minél aktívabban tenni a közösség fejlődéséért. Segíteni akarok a környezetemen, és jobbá tenni a társadalmat.

17 éve marketinggel és rendezvényszervezéssel foglalkozom. Sok éve már, hogy kiábrándultam a politikából, szavazni sem voltam az elmúlt két alkalommal. Most végre úgy érzem, van egy kis remény arra, hogy talán engem is meghallgatnak, másoknak is elég volt már, ami itthon történik, és gyűlölködés helyett végre összefogás lehet.

Feleségemmel és lányunkkal egy kis faluban élünk már 15 éve. Azt látom, hogy most van rá lehetőség, hogy változtassunk az elmúlt 30 év politikai berendezkedésén, és én részt akarok benne venni.

Szoftvermérnökként dolgozom egy kiberbiztonsági cégnél. Az elmúlt években (évtizedekben?) még nem voltam annyira lelkes, mint mostanság.

Politikailag aktív vagyok annak ellenére, hogy külföldön élek, mivel családom nagy része (szüleim és testvéreim) még otthon élnek, és fontosnak tartom, hogy ők milyen körülmények között éljenek.

23 éves vagyok. Tegnap esti-ma hajnali beszélgetés alatt úgy tűnt, hogy itt olyan közösség épülhet ki, akiket megéri szolgálni, segíteni. Némiképp visszaadtátok a hitemet a magyarokban.

28 éves vagyok, két gyerekem van, akiknek szeretném, ha könnyebb lenne elindulniuk az élet rögös útján, mint nekem. Amióta szavazóképes korban vagyok, mindig a Fidesz nyer, én pedig minden alkalommal egy hétig sírok utána, hogy ezt az országot el kell hagyni, innen nincs menekvés. Szeretném, ha ezt soha többet nem kellene éreznem, a gyerekeimnek pedig soha nem kellene átélniük, milyen egy zsarnok, hazug párt kormányzása alatt élni.

Mindig is aktív voltam a közösségekben, ahová tartozom. Viszont ez az elmúlt 6-7 évben teljesen eltűnt, köszönhetően a jelen megosztottságnak. Belefáradtam az állandó hadakozásba, de most látom, vannak velem/velünk mások is.

57 éves vagyok, szofterfejlesztő cégnél dolgozom. Nagyon szeretném, ha megszűnne a regnáló kormány. Ellenzék nincs. A legfőbb motivációm, ha sikerülne a fenti célt elérni, az 5 éve külföldön élő és dolgozó lányom hazaköltözhetne.

20 éves jogi hallgatóként szeretnék egy olyan közösség része lenni, amivel a változást el lehet hozni.

Mivel nagyon rég nem érzem azt, hogy a politikában motivált lennék, így szavazni sem mentem szinte soha. Most azt gondolom, hogy veletek valami nagyon fontosnak és értékesnek lehetek a részese.

20 éves egyetemista vagyok. Eddig különösebben nem foglalkoztam politikával, viszont Magyar Péter többek között ezen is változtatott. Minden gondolatával tudok azonosulni, az értelmiségi baráti köröm szintén.

Én azért szeretnék tenni, hogy ne kelljen elhagynom a hazámat, mert a menyasszonyomra ráomlik a kórház, ahová dolgozni megy, és leendő gyermekeimet ne kelljen kimenekítenek majd egy dán iskolába, hogy elfogadható oktatáshoz jussanak.


Link másolása
KÖVESS MINKET: