Váratlanul tíz forinttal csökkentette az üzemanyagok árát a MOL
Mivel a piaci árak nem csökkentek, így valójában az árrést, azaz a nyereségét csökkentette a vállalat. A MOL kibírja, azonban a kis kutak, melyeknek eddig is csak öt forint körül volt a nyeresége, nem biztos.
Hétfő kora délután, azonnali hatállyal a Mol az összes töltőállomásán 10 forinttal csökkentette az üzemanyagok árát, írta meg a Népszava. Az intézkedés mögött valószínűleg a kormány nyomása állhat. Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter ugyanis három hete az akkori, újabb üzemanyagáremelés hallatán „berendelte” a Mol és a nagy hálózatokat képviselő Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) vezetőit, mondván, hogy tavalyi ígéreteik ellenére a tarifák még mindig meghaladják a térségi átlagot. A Mol a tárgyalásokról nem nyilatkozott, viszont a MÁSZ udvariasan jelezte: nem tett olyan vállalást, hogy a megnövelt különadókat nem építi be a piaci árakba.
Január elsején ugyanis literenként bruttó 41 forinttal nőtt a jövedéki adó.
Nagy Márton kérésére a KSH két hete egy térségi átlagár-figyelőt hozott létre, azt a MÁSZ szakmai okokból nem tartja alkalmasnak megfelelő következtetések levonására.
A MÁSZ ezután egy saját, térségi árkörképet mutatott be, ahol az adómentesített árakat összevetve bemutatta, hogy a hazai árak nem haladják meg a környező országok átlagárait. A miniszter továbbra is ragaszkodott az álláspontjához, kilátásba helyezve, hogy
ha az üzemanyag-kereskedők önként nem mérsékelik „profitjukat” a térségi átlaghoz mérten, akkor az Orbán-kormány akár az árstop újbóli bevezetését is mérlegelheti.
A kormány múlt szerdán két héttel elhalasztotta döntését, Nagy Márton megismételte fenyegetését.
A Népszava kérdésére a Mol annyit közölt, hogy árazásról nem nyilatkozik, azonban Gépész László, a kis töltőállomásokat képviselő Független Benzinkutak Szövetsége alelnöke piaci tapasztalataira hivatkozva azt mondta, hogy a 10 forintos árréscsökkentést minden kútnak követni kell, amely nem szeretne ügyfeleket veszteni, így természetesen
„nem az a Mol fog tönkremenni”, amely tavaly 568 milliárd forintos nettó profitot ért el, hanem azok a kis, tőkeszegény kutak,
amelyek átlagos „haszna” eddig körülbelül literenként 5 forint lehetett.
A mostani, 10 forintos árréscsökkenéssel tehát a kis hazai kutak zömének működtetése már veszteségessé válik az alelnök szerint.