BALATON
A Rovatból

Kékszalag legendák: Amikor megdőlt a több mint fél évszázados rekord

Talán nem túlzás, hogy ezzel a rekorddal kezdődött meg a 21. század a balatoni vitorlázásban.


A Kékszalag 1934 óta íródó története bővelkedik olyan eseményekben, amelyek a résztvevő hajókhoz, vitorlázókhoz kapcsolódva együttesen alkotják azt a hihetetlenül gazdag legendáriumot, amely a magyar vitorlázás egyik legértékesebb része, s amelynek a verseny alatt a Vitorlás téren az Erste World egy fotókiállítást is szentel. A 49. Kékszalag Erste World Nagydíj rajtjáig rendszeresen felidézünk néhányat a legérdekesebb történetekből.

Noha a kilencvenes évek elejétől hihetetlen fejlődésnek indult a balatoni hajóépítés és vitorlázás, az egyre gyorsabb és modernebb hajóknak sem sikerült megdönteni egy egészen régi rekordot, a Nemere II. 75-ös cirkáló 1955-ben elért csúcsidejét. Ez a „mumus” egészen addig telepedett rá a Kékszalagokra, amíg 2012-ben vízre nem került egy futurisztikus, a 21. század technológiáját megtestesítő hajó, a Fifty-Fifty, amely

első kísérletre fantasztikus időt futott, és 57 év elteltével megdöntötte a korábbi rekordot.

fifty

A Fifty-Fifty és Józsa Márton (Fotó: Kollmann András)

De mi történt 1954-ben?

Egy szerencsés meteorológiai helyzetben a Nemere II. 75-ös cirkáló végigrohanta a Balatont oda-vissza. Erős szél fújt, méghozzá keresztbe a Balatonon, és ez lehetővé tette, hogy a Nemere II. végig a maximális sebességgel haladjon. Így a feljegyzések szerint

10 óra 40 perc alatt teljesítették a távot.

A Nemere II. csúcsideje 57 évig élt, pedig már a kilencvenes években is vitorláztak a Balatonon a klasszikus cirkálónál sokkal gyorsabb hajók. Ám rekordot csak a Kékszalag napján lehet futni, és míg 1955-ben ideális erejű és irányú szél fújt az egész versenyen és az egész tavon, addig ez a következő években nem történt meg.

A Balaton a széljárások alapján lényegében három részre osztható: a keleti medence, a nyugati medence nagyobb része, és a Keszthelyi-öböl. Gyakran előfordul, hogy az egyes részeken teljesen eltérő szél fúj, így nagyon sok mindennek kell „együtt állnia”, hogy összejöhessen a rekord.

Persze később sokan vitatták a rekord érvényességét.

A dokumentáció nem volt tökéletes, és voltak a rekordidőtől eltérő adatok is. Ráadásul abban az időben a cirkálók kisebb vitorlákat használtak, viszont később, felújítva, nagyobb vitorlákkal még a közelébe sem értek a rekordidőnek. De amíg nem kerül elő megdönthetetlen bizonyíték arra, hogy a rekord körül valami nem stimmelt, addig el kell fogadnunk, hogy a Nemere II. 1954-ben vitorlás történelmet írt.

_SZL8456 2

A mai Nemere II (Fotó: Szekeres László)

A Liberák nagy korszakában, a kétezres évek első évtizedében valahogy nem jött össze, hogy ezek a gyönyörű és gyors hajók 10 óra 40 percnél rövidebb időt vitorlázzanak. 2003-ban a Lisa, Litkey Farkas kormányzásával 9 óra 25 perc 30 másodperc alatt teljesítette ugyan a távot, ám ez nem lett hitelesített rekord, mert az alacsony vízállás miatt a keszthelyi bója keletebbre volt a szokottnál, így a pálya összesen akár nyolc kilométerrel is rövidebb lehetett az 1955-ös távnál.

De térjünk vissza 2012-höz. Egy kreatív magyar hajótervező, Paulovits Dénes fejében megszületett egy gondolat, amelyet aztán tervezés és részletes számítások követtek. Tervrajz szinten megszületett a Fifty-Fifty, egy olyan ötven láb hosszú katamarán terve, amely teljesen karbonból készült, és a két testen, egymás „mellett” két árboc található, két egymástól független vitorlázattal. „Dini” megtervezte azt a stágolási rendszert is, amely stabilan megtartja ezt a két árbocot.

Józsa Mártonnak, a Wild Joe nevű, tengeri versenyvitorlás tulajdonosának megtetszett a terv. Meglátta benne a lehetőséget a Kékszalag-győzelemre, és vállalta, hogy biztosítsa az építéshez szükséges anyagi hátteret. A legénységet a Wild Joe tapasztalt vitorlázói közül válogatták.

A Fifty-Fifty végül nem sokkal a Kékszalag előtt készült csak el, tesztelésre nem sok idő maradt. Talán egy kis szerencséjük is volt, hiszen 2012-ben nem fújt túl erős szél, valószínűleg a még nem teljesen kipróbált műszaki megoldások azt nem bírták volna ki. Ám a hajó így is megmutatta, hogy mire képes.

A 2012-es tudósítás így szólt: „A Keszthelyi-öblöt elhagyva kiváló vitorlázással élre állt Józsa Márton a Fifty-Fiftyvel. A hajó a megélénkülő szélben egyre gyorsabb lett, átvette a vezetést, és a Tihanyi-szorosig növelte az előnyét. A szél kissé megerősödött, és látni lehetett, hogy akár az 57 éves rekord is megdőlhet. Végül Józsa Mártonék 19 óra 34 perc 15 másodperckor, remek vitorlázással értek célba. «A hajó nagyon gyors volt, a 10 csomós szélben elértük vele a 24 csomós sebességet is. A győzelmet egy kiváló tervező és hajóépítő, Paulovits Dénes és remek csapatunk együttműködésének köszönhetjük. Nagyon boldog vagyok» – mondta a befutó után a fedélzeten rögtönzött ünneplés során Józsa Márton, a hajó kormányosa.”

5050_foto_Joka_Gemesi

A mai Fifty-Fifty (Fotó: Gémesi Jóka)

A krónikához még az is hozzátartozik, hogy a régi rekorder, a Nemere II. hajnali 3 óra 47 perckor, több mint nyolc órával később ért célba. Kicsit fellengzősen talán azt mondhatjuk, hogy ekkor kezdődött meg a 21. század a balatoni vitorlázásban.

Ha többet akarsz tudni a 49. Kékszalag Erste World Nagydíjról, kattints IDE!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


BALATON
A Rovatból
Szakértők: akár éveken belül fürdésre alkalmatlan lesz, kiszáradhat a Balaton az emberi beavatkozások miatt
A túlzott vízszintszabályozás, a part menti beépítések, a nádasok eltűnése és a szennyezés mind veszélyeztetik a tó ökológiai egyensúlyát.


Komoly bajban a magyar tenger, ha nem vigyázunk rá, belátható időn belül nem lesz fürödhető a Balaton - figyelmezhetnek a szakemberek.

A Balaton kialakulása egészen a jégkorszak végéig vezethető vissza. Geológiai szempontból még fiatalnak számít, hiszen a tó 15–17 ezer éve jött létre a Dunántúlon a földkéreg mozgásai nyomán. Kezdetben több kisebb tó alkotta a vízrendszert, amelyek mintegy 5000 éve egyesültek. Azóta a vízszint természetes módon folyamatosan változott: volt, hogy akár 12 méterrel magasabb volt a mainál, máskor viszont szinte teljesen eltűnt a víz.

A Balatoni Limnológiai Kutatóintézet kutatói arra hívják fel a figyelmet, hogy

a természetes vízszint-ingadozás jótékony hatású, mert segíti a nádasok megújulását, elősegíti a hínár növekedését, és gátolja az algák elszaporodását. A mesterséges beavatkozások azonban veszélyt jelentenek.

Tóth Viktor, az intézet munkatársa szerint, ha a jelenlegi folyamatok nem változnak,

„a Balaton akár már 2035-re is fürdésre alkalmatlanná válhat, 2050-re pedig teljesen kiszáradhat”.

Az elmúlt évtizedekben a tó állapotát egyre inkább az emberi tevékenység befolyásolja. A túlzott vízszintszabályozás, a part menti beépítések, a nádasok eltűnése és a szennyezés mind veszélyeztetik a tó ökológiai egyensúlyát. Bár a stabil vízszint a turizmusnak kedvez, a szakértők szerint hosszú távon káros hatásai vannak a környezetre.

A klímaváltozás tovább nehezíti a helyzetet. Az egyre gyakoribb extrém időjárási jelenségek – hosszú aszályos időszakok és hirtelen lezúduló esőzések – közvetlenül hatnak a Balaton vízszintjére. A csapadék csökkenése és a hőmérséklet emelkedése súlyos gazdasági és ökológiai következményekkel járhat.

A problémák jelei már korábban is megmutatkoztak. 2019-ben nagy algavirágzást figyeltek meg a tóban, ami arra utalt, hogy a víz tápanyagokkal telítődik. Ez hosszú távon a vízminőség romlásához vezethet.

A szakértők szerint sürgősen át kell gondolni a vízgazdálkodás rendszerét. Ismét előtérbe került a vízpótlás kérdése is, például a Rábából történő utánpótlás, amely korábban már felmerült, és ma újra aktuális lehetőségként kerül szóba.

Forrás: ATV


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
BALATON
A Rovatból
Csökken a Balaton vízszintje: most 20 centiméterrel alacsonyabb, mint tavaly
A déli parton több helyen hosszú sétát kell tenni, mire úszásra alkalmas mélységbe érünk. Forró napokon a vízszint akár naponta egy centit is csökkenhet.


A Balaton átlagos vízszintje jelenleg 81 centiméter, ami a megszokottnál jóval alacsonyabb, írja az Időkép. Az Országos Vízügyi Igazgatóság mérései szerint az elmúlt két hétben 5 centiméterrel csökkent a magyar tenger vízszintje.

Tavaly ilyenkor 20 centiméterrel magasabb volt, és már csak kevéssel marad el a 2022-es, rendkívül aszályos év 78 centiméteres értékétől.

A déli part több pontján most olyan sekély a víz, hogy hosszabb sétára van szükség ahhoz, hogy úszni lehessen. Forró nyári napokon, amikor erős a párolgás és a szél is fúj, a vízszint akár naponta egy centiméterrel is csökkenhet. Szélcsendes időben viszont vékony párapaplan képződik a tó felett, ami mérsékli a párolgást, így az elmúlt napokban stagnált a vízszint.

A vízügyi szakemberek a Siófoki zsilip segítségével igyekeznek 110 centiméter körüli szinten tartani a Balaton vízállását, azonban jelenleg ettől jelentős eltérés tapasztalható.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


BALATON
Matyó népviseletben úszta át a Balatont egy mezőkövesdi férfi
Bajzát László ráadásul nem először teljesítette így a sporteseményt, sőt ennél extrémebb (és nehezebb) öltözékben is úszott már.


Ahogy arról korábban írtunk, gyönyörű időben idén is lezajlott a Lidl Balaton-átúszás. Az eseményen idén is több mint tízezren vettek részt: profik és amatőrök, idősek és fiatalok, úszók és SUP-osok egyaránt.

A legextrémebb úszó – hasonlóan a korábbi évekhez – minden bizonnyal Bajzát László volt, aki idén is

teljes matyó népviseletben teljesítette az 5,2 kilométeres távot.

Az élményről azt mondta: „Az idei év nagyon kemény volt. Az előző ingem felajánlottam a mezőkövesdi gépmúzeumnak. Az 25 évet bírt és elhasználódott. Most egy vadonatúj inget varrattunk, amit be kellett törni – de ezen az úszáson inkább az ing tört be engem.”

Hozzátette:

„43 úszáson vagyok túl, a legelsőn még nem voltam itt. 2000-től viszont volt, amikor háromszor úsztam át a Balatont. [...] Volt, amikor tűzoltóruhában, volt, mikor ballonokkal. Volt olyan is, amikor úszókaput húztunk át, és ez a nyolcadik év, hogy matyó népviseletben úszok.”

Elmesélte azt is, miért ebben az extrémnek ható ruhában teljesíti a távot: „Mezőkövesdi vagyok, matyónak vallom magam, és ezen a gyönyörű napon, mikor a Balaton-átúszás van, a magyar tengert matyórózsák borítják.”

A legjobb ideje másfél óra volt, de idén, az új ruhában valamivel 3 óra felett teljesítette a távot.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

BALATON
Elhalasztották a Balaton-átúszást az időjárás miatt
A szervezők kiemelték, hogy a résztvevők biztonsága az elsődleges, ezért a bizonytalan időjárási körülmények miatt nem kockáztatnak.
F.O. - szmo.hu
2025. július 24.



A kedvezőtlen időjárási előrejelzések miatt elhalasztják a 2025. július 26-ára tervezett 43. Lidl Balaton-átúszást – jelentették be a szervezők. A döntést a Budapest Sportiroda (BSI) a HungaroMet siófoki obszervatóriumával és a Balatoni Vízirendészettel egyeztetve hozta meg.

A jelenlegi információk alapján szombaton Révfülöpön a hőmérséklet 30 °C körül alakul, de a hullámzó hidegfront előoldalán elszórt záporok, zivatarok várhatók, amelyeket élénk, esetenként erős, viharos széllökések kísérhetnek.

A szél elsősorban nyugati-északnyugati irányú lesz, és a hullámzás jelentős lehet a Balatonon, ami veszélyeztetné a több mint 12 ezer résztvevő biztonságát, írja az Időkép.

A szervezők csütörtök délben jelentették be, hogy az eseményt legalább egy héttel, valószínűleg a tartaléknapok egyikére (augusztus 2., 3., 9. vagy 10.) halasztják.

A végleges időpontról jövő csütörtökön döntenek, figyelembe véve az akkori időjárási kilátásokat.

A nevezőknek nincs további teendőjük, a regisztrációk a tartaléknapokra is érvényesek.

A Balaton-átúszás Európa legnagyobb nyílt vízi úszóeseménye, amely Révfülöp és Balatonboglár között 5,2 kilométeres távon zajlik. A szervezők kiemelték, hogy a résztvevők biztonsága az elsődleges, ezért a bizonytalan időjárási körülmények miatt nem kockáztatnak.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk