SIKERSZTORIK
A Rovatból

Barabás Miklósnak a tanítás az élete

Adószakértőből lett tanár, de egy pillanatig sem bánja. Interjú és kórkép a magyar oktatásról.

Link másolása

Névjegy

Barabás Miklós HR-közgazdász, társadalombiztosítási szakember. A tanítás és a szakmai tanácsadás mellett a Szegedi Tudományegyetem Állam- és Jogtudományi Kar tb és munkaügyi igazgatási szakán folytat tanulmányokat. Járulékokról, adózásról, munkabérekről és munkajogi kérdésekről szólnak az órái. A Facebook üzenőfala folyamatosan tele van a tanítványi és volt tanítványai köszönetnyilvánításaival.

Miklós jelenleg a saját cégével, a TAXon-Art Oktatási Kft.-vel szervezett tanfolyamokon tanít, de korábban a Számalk, a Metodika, a KOTK, a Corvus Kft., a Soter-line és a Magyar Könyvvizsgálói Kamara Oktatási Központjának tanfolyamain is oktatta a társadalombiztosítási és munkaügyi területhez kapcsolódó szakmai ismereteket.

- Miért kezdett tanítani?

- 2007-ben az ELTE jogi karára jártam, de akkor már több éve dolgoztam a jelenlegi szakmámban. Jött egy kósza pillanat. Vettem a bátorságot, és odamentem az egyik egyetemi oktatómhoz, és azt mondtam neki: "Szerintem ezt én is tudnám oktatni." Bátorságom mindig több volt, mint eszem. A tanárom ahelyett, hogy elküldött volna a fenébe, a következő meghökkentő választ adta: "Akkor készítsél nekem előadás-anyagokat." Elkészítettem az előadásokat két témában – tudtommal a mai napig használja őket. Innen egyenes út vezetett az egyik iskolába.

- Mi az eredeti szakmája?

- Élelmiszeripari technológusnak készültem, aztán jött a zene: énekeltem. Hogy valamiből meg tudjak élni, emellett adóval, tb-vel kezdtem foglalkozni. Megszerettem a szakmát. Aztán jött ez a váratlan fordulat ez életemben, elkezdhettem tanítani is.

- Hogyan érezte magát az első óráján?

- Rettenetes volt! Ott ült mellettem végig az iskolaigazgató, előttem a jegyzeteim – ki volt húzva a lényeg – és egy nyitott HVG, én meg mögé bújtam, nehogy rám nézzenek, és diktáltam nekik folyamatosan, hogy ne velem legyenek elfoglalva.

"
Néha pedig kinéztem a hallgatókra. Borzasztó volt. Rettegtem tőlük!

Már az első órán gondoltam valamit, amit helyesen tudtam egy témáról, és arról beszéltem. Erre hátulról megszólalt egy hallgató: "Az nem lehet. Én tíz éve nem így csinálom". Úgy éreztem, mindjárt megnyílik alattam a föld. Szerencsére a többiek rögtön elkezdtek nevetni. Azt feleltem: "Akkor tíz éve mindenki rosszul csinálja." Ezzel sikerült feloldani a feszültséget.szupertanar5szupertanar9

- Mit tehet egy tanár, ha felkészületlenül éri egy kérdés, vagy ha valamire nem tudja a választ?

- Vállalja be! Aztán nézzen utána. Polihisztorok nem léteznek. Olyan nincs, hogy valaki mindenhez értsen. Ha csak valamicskét értek hozzá, akkor igazából nem értek hozzá.

- Milyen tárgyakat tanít?

- Alapvetően pénzügyi ismereteket, ám ez egy hatalmas terület. Az én szakterületem a társadalombiztosítás, az adózás és a munkajog.

- Ez elsőre rém unalmasan hangzik.

- Egyáltalán nem az! Ijesztő tantárgynak tűnik, éppen ezért hatalmas kihívás, hogy ezt meg is tudjuk tanítani. Nem azok számára kihívás megtanítani, akik már dolgoztak ezen a területen. Az az izgalmas, ha azoknak adjuk át az ezzel kapcsolatos lehető legteljesebb ismeretanyagot, akinek fogalmuk sincsen például a járulékok fizetéséről, és mégis ebben a szakmában szeretnének elhelyezkedni. Igenis meg lehet nekik tanítani, a visszajelzések és a sikeres vizsgák ezt bizonyítják.szupertanar10

- Mi volt eddig a legnehezebb szituáció, amivel szembetalálta magát?

- Talán az, hogy volt egy végtelenül elkeseredett tanítványom. Élete egyik legrosszabb szakaszában került hozzám. Nehéz volt kihozni ebből az állapotból, előfordult, hogy este fél tízig ott ültem mellette a tanteremben, és próbáltam vele megértetni dolgokat. És mindebből ki lehetett hozni! Az egyik legjobb barátom lett.

Nehéz helyzet volt, mert eleinte nem tudtam kezelni. Nem tudtam, hogy nekem most oktatóként vagy barátként kellene vele szemben viselkednem. És lehet, hogy pont arra volt jó ez az eset, hogy végleg eldőljön, miként viszonyuljak a hallgatóimhoz. A tanítványaim lettek a barátaim. Ez volt a választóvíz, rájöttem, ez a legegyszerűbb, ahelyett, hogy én legelöl a katedrán állva játszanám a szigorú tanító bácsit.

- Ezek szerint nem a tekintélyelvű, hierarchikus modellt követi.

- Ne vicceljen, leülök közéjük. Van egy kollégám. Zseniális, okos, az egyik legjobb tanár, hihetetlenül tisztelem. Az egyik legjobb barátom, akivel például sokszor úgy tartunk órát, hogy ő elöl pattog a tanteremben, én meg hátul ülök a földön, és onnan magyarázok. Ha arról van szó, a Mekiben is tartunk órát, nekünk ez nem téma.

- Hogyan lehet átadni a társadalombiztosítással, adózással kapcsolatos ismereteket úgy, hogy odafigyeljenek, sőt, a figyelmet végig fenn tudja tartani?

- Nagy felelősség volt, be kellett vállalnom. Alapvetően vidám habitusú ember vagyok, és ez a tárgy azt kívánná, hogy nagyon komoly legyek. Nem lehet.

"
Ha tanár bácsit játszom, abban a pillanatban meghal az egész.

Biztosan van egy korosztály, vagy vannak olyan vérmérsékletű emberek, akiknek az kell. De azok az emberek hozzám nem jönnek el. Szabad szájú és őszinte vagyok.

Egyszer pedagógus hallgatók jöttek be az órámra hospitálni. Érkezett velük egy idős hölgy, a főiskolai tanáruk. Hoztam a szokott formámat, mert nem fogom senki előtt megjátszani magam. A végén hozzám lépett a hölgy, nagyon csúnyán rám nézett, és azt kérdezte: maga ugye nem pedagógus?szupertanar11szupertanar7

- A szakmai tudás bővítését, a továbbképzést mennyire lehet megvalósítani a mindennapokban?

- Szerintem az adott engem el, hogy a mai napig társadalom- biztosítási, adózási területen dolgozom. Folyamatos a szakmai, gyakorlati munkám. Nem az egyetemről kikerülve, nulla munkatapasztalattal kezdtem tanítani, hanem a gyakorlati életben állandóan benne vagyok. Ügyfeleim vannak, cégekhez járok ki nap mint nap. Én is több vagyok azzal, hogy többféle feladatot végzek. Fontosnak tartom a folyamatos tanulást, annak soha nem lehet vége. Megyek előre, képzem magam. A másik, hogy nagyon sokat kell szakmai anyagokat írni, mert azzal is tanulunk. Az egy iszonyatosan jó folyamat. És persze az emberek kezelése is lényeges szempont. Nem akarok a szó hagyományos értelmében pedagógus lenni.

- Eddig mennyi diákja volt?

- Több mint 3000. Nyomon követem azt is, ki hová megy, kiből mi lesz. Ha egy kívülálló látná a postafiókomat, sírógörcsöt kapna. Rendszerint először én tudom meg azt is, ha valakinek megszűnik időközben a munkahelye, sőt, van, hogy előbb értesülök róla, mint a férje vagy a felesége. Elküldik hozzám az önéletrajzukat, én pedig küldözgetem tovább. Mert ismerem őket, tudom, ki milyen területre való.

"
Folyamatos online szeretetszolgálatot tartok fenn.

Szerintem egyenesen új tudományág az emberek kezelése. Meg kell ismerni őket. Nem mindegy, bizonyos konfliktusokat hogyan kezelünk, hogyan oldunk meg. Új emberek nőnek fel, most történik a váltás.

- Ezen mit ért egészen pontosan?

- Egészen más típusú diákok jelentek meg a képzésben. Az most mindegy, hogy OKJ-s vagy más tanfolyamról beszélünk.

"
Új világ bontakozik ki, nincs mese. Emberileg is más generáció, technológiai értelemben is. Nyitnunk kell. Egészen más típusú képzést kell megtanulnunk, az online tanítást. Rá leszünk kényszerülve például arra, hogy streaming szolgáltatás vagy Skype segítségével tanítsunk.

Nem biztos, hogy hosszú távon fenntartható ez a hagyományos fizikai kontaktus, ahogyan én például a mai óráimat tartom, tanteremben. Az új nemzedék tagjai elvárják majd, hogy online letölthessék a tananyagot, vagy megnézzék az órát a Youtube-on.

Az online tanítás egyre népszerűbb

Az online tanulás és tanítás (az e-learning) egyre népszerűbb eszköz és népszerű kutatási téma itthon is. Az elektronikus tanítást szolgálja számos blog, fórum, zárt online közösség - mint amilyen az általunk nemrég bemutatott EasyMaths -, streaming szolgáltatás, videócsatorna. Már megjelentek olyan hirdetések, amelyekben hazai magániskolák Skype-os tanításhoz keresnek oktatókat. A nyelvoktatásban lassan mindennapossá válik például ez a fajta tanítás.

Az egyetemek, könyvtárak, tudásbázisok egymás után tesznek elérhetővé ingyenes online adatbázisokat, szakirodalmat, irodalmi műveket. Ma már az sem számít különlegességnek, hogy egyes oktatási intézményeknél fizikai kontaktus nélkül, online csatornákon keresztül végezik a hallgatók tanulmányaikat.

- Frontális tanítás vagy csoportmunka? Mi a módszere?

- Csoportmunka. A képzéseinkre olyan oktatókat szerveztem be, akik a gyakorlati életből jöttek, akik tudják, mit jelent a csapatmunka, akik tudják, hogy ezt hogyan kell kezelni, moderálni. Az órákon van, amikor 12 hónapokat számfejtenek le egy munkavállalónak. Élt, meghalt, szeretett, abban minden van. Ezt akkor tudod velük megtenni, ha úgy tanítod őket, hogy folyamatosan kijárnak a táblához, és beszélnek.

Fontos, hogy a csoportokat csapattá kell kovácsolni. A tanfolyam hallgatói az ország több részéről és Budapestről érkeztek. Össze kell szokniuk, mert más-más közegből jöttek; aztán ha ez megtörténik, már önálló feladatokat is tudok nekik adni, amiket egymással megbeszélnek, amit együtt oldanak meg, vagy együtt rontanak el. Együtt is javítják ki. A csapatmunka arra is jó, hogy a tanár rájöjjön, kinek mi az erőssége. Látom, mit tud, mit nem tud a hallgató. Mit lehet rábízni.szupertanar4szupertanar8

- Mit tart az eddigi legnagyobb sikerének?

- Amikor egy nagyon nagy állami szervezet vezetője azt mondta, küldjek még hozzá embert, mert csak azok maradnak meg náluk, akiket mi tanítottunk.

- Mi a titka, miért?

- Nincs titok, imádom őket, ennyi. Nem tudok úgy ide jönni, hogy nem szeretem őket. Ha úgy mégy be egy terembe, hogy utálod a tanítványaidat, akkor azt abban a percben leveszik, és ott vége. A diákok nem hülyék. Minél több mindenbe bevonja őket az oktató, annál jobb lesz neki is. Időnként hagyni kell a diákokat beszélni, van, hogy be nem áll a szájuk.

"
A tanítás az életem. Azért is kezdtem magánzóként tanítani, mert éreztem, hogy így tudok kiteljesedni – itt ugyanis én diktálom a tempót.

- Ebben a folyamatos offline és online szeretetszolgálatban Önnek mi a jó? Mit kap?

- Rengeteg mindent. Csak az tudja, aki tanított - és csak az érzi igazán, mivel jár ez a munka. Nem úgy mégy haza, mint egy irodából. Hanem úgy, hogy rettentő jó társaságban rettentő jó emberekkel nagy beszélgetéssel töltötted az egész estét. Többet tanultam a diákjaimtól az elmúlt években, mint bárki mástól. Nincs az a főiskola, az az egyetem, ami ennyit adott volna. Engem a tanítványaim tanítottak meg tanítani.szupertanar1

Ha tetszett a cikk, nyomj egy lájkot!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SIKERSZTORIK
A Rovatból
„Két napon át nem találták a szelvényt a lakásban” – sofőrként dolgozik az első magyar lottónyertes unokája
Gáborban csak nagymamája halálakor tudatosult, hogy híres család tagja: felmenője igazi híresség volt az ötvenes években. Miután nyertek, napokig keresték a lottószelvényt a lakásban.

Link másolása

Ring Sándorné vitte el a hazai lottójátékok történelmének első főnyereményét 1957-ben. Az asszony a 6. játékhéten játszotta meg négy gyermeke életkorának számát, ötödikként pedig a saját életkorát húzta be. Misi 23, Marica 26, Sanyi 33, Laci 37, ő maga pedig 66 éves volt. Pár nap múlva éppen ez az öt szám volt a nyerő, Ring néninek 855 ezer forint ütötte a markát. Érdemes tudni, hogy

az akkori az átlagkereset 1442 forint volt, mai értékre átszámolva pedig 146 millió forintot érne ez a nyeremény.

„Édesapám volt a legfiatalabb, ő nem is kapott olyan sokat a nyereményből. A nagyi elég szigorú asszony volt, poroszosan nevelte a gyerekeit és velünk is így viselkedett. Festményekbe, műtárgyakba fektette a pénzt, emlékszem, hogy édesapám is kapott egy nagy képet, de nagy gazdagság nem köszöntött ránk” – mesélte Gábor a Blikknek.

Nagy volt az izgalom a sorsolás után, ugyanis két napon át nem találták meg a szelvényt a lakásban.

Végül egy kabátzsebből került elő az értékes papírdarab. Ring Sándorné akkoriban azt nyilatkozta, hogy egyelőre takarékba teszi a pénzt. Később ugyan próbált okosan gazdálkodni az összeggel, de gyermekei nehezen tudták kezelni a hirtelen jött gazdagságot.

Gábornak ha pénz nem is jutott, a lottózás szeretete azért megmaradt. Ő is mindig ugyanazokkal a számokkal játszik, bízva abban, hogy egyszer rámosolyog a szerencse.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

SIKERSZTORIK
A Rovatból
Szinte csoda: közel 30 év után találták meg a Forma-1-es versenyző ellopott Ferrariját
Mint kiderült, Gerhard Berger 1995-ben eltűnt autója Japánba került, majd onnan Nagy-Britanniába, ahol most találta meg a Scotland Yard.

Link másolása

Londonban találták meg Gerhard Berger volt Forma-1-es autóversenyző csaknem 29 éve ellopott Ferrariját.

Az osztrák expilóta Ferrari F512M típusú személyautóját 1995 áprilisában, a San Marino-i Nagydíj első időmérő edzése után lopták el ismeretlen tettesek Berger imolai szállodájának parkolójából, a Ferrari-istálló akkori másik versenyzője, Jean Alesi ugyancsak Ferrari típusú autójával együtt.

A Scotland Yard hétfőn bejelentette, hogy Berger Ferrariját az autókhoz kapcsolódó szervezett bűnözéssel foglalkozó ügyosztálya 29 évvel az eset után Nagy-Britanniában megtalálta.

A beszámoló szerint a londoni rendőrség januárban értesítést kapott a Ferrari autógyártól arról, hogy egy amerikai vásárló tavaly egy brit közvetítő révén kívánt megvásárolni egy Ferrari személyautót, ám a cég vizsgálatai kiderítették, hogy lopott kocsiról van szó.

A Scotland Yard ilyen ügyekre szakosodott részlege kiterjedt vizsgálatot indított, amelyből kiderült, hogy Berger ellopott autójáról van szó. Az ügyosztály kiderítette azt is, hogy a kocsit a 29 évvel ezelőtti lopás után nem sokkal Japánba szállítottak, és onnan érkezett 2023 végén Nagy-Britanniába.

Az ügyosztály négynapi vizsgálattal feltárta a kocsi múltját, és a Scotland Yard ezután lefoglalta a járművet, megakadályozva elszállítását Nagy-Britanniából – áll a londoni rendőrség hétfői beszámolójában.

A vizsgálatot vezető nyomozó, Mike Pilbeam közölte: szakértői becslések szerint a kocsi értéke megközelíti a 350 ezer fontot (162 millió forint).

Pilbeam közölte azt is, hogy Alesi ellopott Ferrarija továbbra sem került elő.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SIKERSZTORIK
A Rovatból
Balogh Levente: Az első évadban egészen szelíd voltam ahhoz képest, amilyen a másodikban vagyok
Keménykezű vezető vagy szőrösszívű üzletember? Milyen valójában Balogh Levente? Tényleg minden üzletet megköt? Az Álommeló és a Cápák között befektetője fogadott minket az irodájában.

Link másolása

Balogh Levente üzletember, befektető, televíziós személyiség, a Szentkirályi Magyarország Kft. alapítója és vezetője. Vízmárkája mellett kozmetikai termékeket és kávékat értékesít a piacon, közvetett módon több tízezer embernek ad munkát. Jelenleg is új munkatársat keres.

- Néhány hete indult az Álommeló 2, az első évad megosztó volt, egyértelmű volt a második évad elindítása?

- Nem volt egyértelmű. Amikor az első évadot forgattuk, szó sem volt a folytatásról, viszont olyan jól sikerült, hogy adta magát. A műsor nézettségét tekintve úgy döntöttünk az RTL Klubbal, hogy érdemes továbbvinni. Ami a személyes megélést illeti, nagyon jó élmény volt számomra, arról nem beszélve, hogy valóban egy remek munkatársat kaptam az Álommelónak köszönhetően.

- Mondjuk el, hogy az irodájában itt van velünk Keserű Balázs, az Álommeló első győztese, aki szemmel láthatóan jó munkaerő, amióta itt vagyok, elképesztő tempóban dolgozik, és az is látszik, hogy jól kijönnek egymással. De meg kell hagyni, hogy a műsorban kemény kezű volt a versenyzőkkel, és ez most sincs másképp.

- Az első évadban egészen szelíd voltam ahhoz képest, amilyen a másodikban vagyok.

Ez pedig semmi ahhoz képest, ahogy a műsor amerikai változatában viselkedik a cégvezető, igazi kispályás vagyok hozzá képest. Ezzel nem teljesen értek egyet, édesapám volt ilyen keménykezű, én ebben különbözök tőle.

Ugyanakkor tudom, hogy milyen sok múlik a kiválasztáson, ha rossz embert választok, akkor csak hátráltatom magamat, ha viszont megtalálom a pozícióra legalkalmasabb kollégát, akkor sokat tehetek a cégért. Vagyis az én elméletem a következő: legyél nagyon kemény, ha új munkatársak keresel.

- Ilyen az igazi Balogh Levente?

- Aki szeretné tudni, hogy milyen vagyok valójában, nézze meg az Álommelót és a Cápák között műsort. Az igazság a kettő között van.

Balogh Levente és Keserű Balázs, Az álommeló 1. évadának győztese. Fotó: RTL

- Az üzleti műsorról akartam kérdezni. Megszámlálhatatlan vállalkozásba szállt be, legalábbis mi ezt láttuk a képernyőn.

- Azért a gyakorlatban ez nem egy nagy szám, ráadásul folyamatosan változik, ezért most nem tudom megmondani, hogy ezen a napon pontosan mennyi együttműködésről van szó. Ennek oka, hogy folyamatosan változnak a részesedések,

van, hogy kivásárolnak engem a vállalkozásból, vagy hogy egy vállalkozó nem teljesíti a műsorban foglalt feltételeket, ezért nem tudok beszállni.

Persze még ez is változhat. Előfordult, hogy egy cég nem teljesítette a feltételeket, viszont sok pontenciál volt az üzletben, ezért újra tárgyaltunk arról, hogy érdemes lenne szerződni. Összességében a Cápák között műsorban kötött üzleteknek az ötven százaléka valósul meg.

- Ez játék vagy üzleti stratégia?

- Ezen a szinten játék. A Szentkirályi 70 milliárdot ér, ezzel szemben a néhány milliós vállalkozások eltörpülnek.

- Mi a helyzet a saját vállalatával? Van itt ivóvíz, kozmetikumok és már kávé is.

- A Szentkirályinál jelenleg kőkemény automatizálás folyik. A cél, hogy megőrizzük azt a minőséget, amit megszoktak a fogyasztók, ebből nem engedek. Most, amikor itt beszélünk, közvetlen módon négyezer embernek ad munkát a Szentkirályi, közben szépen halad a maga útján. Akárcsak a Vízangyal, amelyből két kategóriát készítettem, egy mindennapi, könnyen elérhető termékcsaládot, valamint egy prémiumkategóriás termékcsaládot, amelyre kozmetikai láncot építettem.

A legújabb üzletem a kávéra épül, ez egy szerelemprojekt, aminek a célja, hogy olyan magas minőségű kávét áruljak, amelyek vélhetően sosem fognak bekerülni a boltok polcaira, elvégre az igazán jó kávékat nem a multikban árulják.

Miért éppen kávé? Szeretem, jó ötletnek tűnt beszállni a kávépiacra, de a fókusz mindig a Szentkirályin lesz. Ez a legfontosabb minden üzlet között, és büszkén mondhatom, hogy a Szentkirályi tőkeszerkezete sokkal erősebb, mint bármikor korábban, arról nem beszélve, hogy a cég régen kinőtte magát. Negyven év múlva fellövöm az űrbe, ott lesz a Holdon a Szentkirályi!

Fotó: Ujvári Sándor

- Mintha csak a magyar Elon Musk lenne. Külföldre is terjeszkedik?

- Nem célom az exportálás. Nem lenne jó döntés, márcsak azért sem, mert az Európai Unió korlátozza. A kút forrástól számított ötszáz kilométeres sugarú körön kívül nem adhat vizet.

Ez védi a vízbázist attól, hogy ne fosszuk ki.

Így van ezzel minden nemzet, Szerbiában például ott van Milos víz vagy Ausztriában a San Pellegrino, és még hosszan sorolhatnám a többi ország nemzeti vízmárkáját. Ezt pedig tiszteletben tartja minden cégtulajdonos, valamint ezt támogatja a nemzetközi Centrál European Mineral Water Holding, amelynek ez elnöke vagyok.

- Mindig is erre vágyott: cégvezetés, üzleti döntések, elnöki poszt?

- Édesapámtól láttam, hogyan lehet felépíteni egy sikeres vállalkozást. Majd megismertem egy görög milliárdost, akinek tetszett a vezetői stílusa, az élete, a gondolkodása, és elkezdtem figyelni őt. Mellette rengeteget olvastam a világ legnagyobb, leghíresebb márkáiról, kezdve a Gucci háztól a Mercedesig. Tizennégy éves korom óta tudatosan építem magam, ez lett az eredménye, amit ön most felsorolt.

- Tehát kemény munka árán jutott ilyen magasra?

- Sok munka van benne, ez nem vitás, de azért hozzá kell tenni, hogy erre születni kellett. Mert vagy vezetőnek születik valaki, vagy nem. Itt vannak például a zeneművészek. Vegyünk egy zseniális hegedűművészt: hiába tanul sokat a virtuóz, ha nem erre született, akkor nem lesz nagy művész. A gyerekekkel is ezt akarom megértetni, amikor előadásokat tartok számukra. Arra ösztönzöm őket, hogy

vizsgálják meg, minek születtek: vezetőnek vagy menedzsernek. Ha vezetőnek, akkor ennek megfelelően kell továbbmenni az életben,

ha menedzsernek, akkor ennek megfelelően edukálják magukat. És van még valami, legyenek értékeik! Sajnos ma egyre kevesebben vagyunk azok, akik saját értékeink mentén teremtettünk vállalkozást, holott erre óriási szükség lenne ma Magyarországon, mert a német cégek nem fogják képviselni a mi értékeinket…

 

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SIKERSZTORIK
A Rovatból
A boldog gyerekekből lesznek sikeres felnőttek – fesztivállal ünnepelt a Csányi Alapítvány
A Csányi Alapítvány immár 19 éve támogatja a nehéz anyagi helyzetben lévő családok tehetséges gyermekeinek oktatását. Prioritásuk az idegennyelv-tudás és az informatikai ismeretek fejlesztése.

Link másolása

Több mint 600 támogatott, 105 diploma, 606 nyelvvizsga, 246 informatikai bizonyítvány. Csak néhány eredmény, amit a 19 éve működő Csányi Alapítvány és az általa mentorált fiatalok elértek.

Az alapítvány valódi sikere a számok mögött, a személyes történetekben rejlik – hangzott el Zánkán az Alapítvány által szervezett idei Életút Fesztiválon. A kiemelkedő informatikai és idegen nyelvi képzések mellett a végzett fiatalok a megszerzett kapcsolati tőkét, a közösség erejét tartják a legfontosabbnak. Nemcsak a Csányi Alapítvány nagykorú már, hanem egyre több mentoráltból vált olyan fiatal felnőtt, akik büszkén támaszkodhatnak az alapítvány segítségével megszerzett tudás mellett egymásra, „Csányisokra” is.

„Ha ki is repültem a kertből, mindig mikor visszatértem tudtam hozni olyan magokat, amiktől szebb lett a kert, a közösség” – így foglalta össze Járay Bianka, hogy mit jelent a Csányi Alapítvány mentoráltjának lenni. Biankát 2008 óta, 10 éves korától támogatja a Csányi Alapítvány. Idén három nyelv ismeretével és két diplomával búcsúzik a programtól. Kiemelkedő teljesítményét az Életút Fesztiválon Ágoston Attila-díjjal jutalmazták.

A siker kulcsa: nyelvtudás és informatika

A munka világába történő sikeres belépéshez manapság nélkülözhetetlen a használható idegennyelv-tudás.

A Csányi Alapítványnál a nyelvi órák, az alapítványi versenyek, a táborozások, valamint a külföldi önkéntesek bevonása mind azt a célt szolgálja, hogy a fiatalok ne csak nyelvvizsga bizonyítvánnyal, hanem használható nyelvtudással rendelkezzenek.

A Csányis diákok 2008 és 2023 között összesen 606 sikeres nyelvvizsgát tettek.

A nyelvtudás mellett Dr. Csányi Sándor alapító az Alapítvány létrehozásakor prioritásként határozta meg az informatikai tudás bővítését.

A mentorált fiatalok eddig 246 komplett informatikai vizsgabizonyítványt szereztek. Oktatásuk ezzel nem zárul le, további informatikai képzéseken is részt vehetnek. A digitális kultúra fejlesztése érdekében az első kísérleti év jó tapasztalatai alapján több Közösségi Házban is elindult a Maker’s Red Box projektek használata. Kaposváron immár második éve járnak a diákok a Digitális Tudásközpontba, ahol először a Szuperhősök, most pedig a Jövő városa projekt keretében ismerkednek a tudomány és a technológia újdonságaival.

Mohácson és Pécsett már a mentorok és az informatikai fejlesztők tanulták meg a kidolgozott tananyagok használatát. Mohácson a Jövő Városa, Pécsett a Global Warning projektben dolgoznak a diákok, mindenütt nagy sikert arat a program, hisz olyan készségeket fejleszt, amelyek a tanulás minden színterén kamatoztathatóak.

A gyerekek olyan eszközökkel ismerkednek meg a program során, mint a 3D nyomtató, lézervágó, megtanulják a mikrobit-ek programozását és alkalmazási területeit.

S ami a legfontosabb készség: megtanulnak közösen gondolkodni és együttműködni.

Jászberényben projektmunka keretében évek óta Lego-robot programozást is tanulnak a gyerekek, évről évre sikeresen szerepelnek az országos robotika versenyen.

Legfrissebb büszkeségük, hogy a Jász Stones csapat, vagyis a jászsági lego-programozók a FIRST LEGO League verseny 2024. évi országos döntőjében elért helyezésükkel – melynek része az innovációért járó különdíj is – kivívták a jogot, hogy Sydneyben a Macquarie Egyetemen megrendezésre kerülő Ázsiai, Csendes-óceáni Nyílt Bajnokságon induljanak 2024 nyarán.

Az Alapítvány további informatikai képzései: számítógépes grafika működik Nagybajomban, animációkészítés Kaposváron, 3D-s nyomtatás programozására van lehetőség Pécsett, professzionális Fotós Klub működik Szegeden.

A közösség ereje

Jelenleg hét Közösségi Házban – Jászberény, Nagybajom, Kaposvár, Pécs, Mohács, Szeged, Szentes - 21 tehetséggondozó csoportban több mint félezer hátrányos helyzetű diákot segít a Csányi Alapítvány az általános iskola 5. osztályától egészen az egyetem befejezéséig, vagy piacképes szakma megszerzéséig.

A támogatottak száma 2021 óta éves szinten meghaladja az 500 főt, a testvéreket és családtagokat is figyelembe véve több mint 1500 főt pártfogol folyamatosan az Alapítvány.

Az Életút Programot az idei évig 86 fiatal teljesítette sikerrel, idén további 19 fiatal búcsúzik ünnepélyesen, köztük négyen szakmai végzettséget, 15-en pedig diplomát szereztek. Mára nemcsak az Alapítvány lett nagykorú, hanem egyre több az olyan fiatal felnőtt, akik a támogatásnak köszönhetően megszerzett tudás és tapasztalat birtokában sikeresen állják meg a helyüket a nagybetűs életben. A program sikerét mutatja, hogy a végzettek közül egyre többen maradnak közel az Alapítványhoz és segítik a mostani fiatal mentoráltakat.

„Van 500 olyan barátom, akikben feltétel nélkül megbízok. Tudom, hogy ahogyan én is, ők is magas színvonalon művelik szakmájukat, munkájukat és bármikor számíthatunk egymásra” – mondta Szabó Gábor László, az Alapítvány Gyermekparlamentjének korábbi elnöke, az Alumni szervezet egyik alapítója, aki már maga is mentorál végzés előtt álló alapítványi fiatalokat.

Ezt a szellemiséget, a „Csányisok” összetartását emelte ki a kuratórium elnöke, Csányi Erika is: „Nemcsak a megszerzett tudás és a tanulás az érték, hanem a boldog gyermekkor is, mert ez vezet a sikeres, harmonikus felnőttkorhoz. Azt pedig még nagyobb öröm látni, hogy sokan igyekeznek visszaadni a közösségüknek a megszerzett tudást és tapasztalatot. Ezek a példák mutatják, hogy “Csányisnak” lenni nem a végzettségről szól, hanem egy szellemiség, ami egész életében elkíséri azokat, akik a részesei.”

A cél a legteljesebb tudás biztosítása

Az Alapítvány célja, hogy az élet lehető legtöbb területén nyújtson képzéseket a mentoráltjainak.

„A tehetség önmagában nem elegendő a sikerhez, kemény, kitartó munkára is szükség van. Az elmúlt közel két évtizedben elért eredmények alapján az Alapítvány működését alapítóként jó befektetésnek minősítem, amit visszaigazol a Nobel-díjas magyar tudós, Dr. Karikó Katalin elismerő támogatása is.” – mondta Dr. Csányi Sándor.

A fejlesztő munka támogatására 2021-ben Dr. Karikó Katalin a Széchenyi-díjjal járó pénzjutalom felét, 10 millió forintot juttatott a Csányi Alapítványnak. A támogatás összegét a támogató kérésének megfelelően a diákok természettudományos ismereteinek bővítésére, illetve kutatásokra fordították. A program eredményeit látva Dr. Karikó Katalin 2023-ban ismét támogatta az Alapítványt, ezúttal 10 ezer euróval.

Ennek felhasználásával ebben az évben is megrendezték a természetismereti tudást bővítő programokat, továbbá a kutatásokhoz szükséges eszközöket és anyagokat szereztek be. A támogatásból megvalósuló programokról, kutatásokról idén már a második kiadványt jelentette meg az Alapítvány.

A munka nem áll meg

2024-ben Kaposváron, Szegeden, valamint Mohácson és környékén a márciusban megtartott beválogatások alapján összesen 45 újabb kisdiák felvételére tesznek javaslatot a Kuratóriumnak az Életút Programba. Ezzel a támogatottak jelenlegi létszáma továbbra is meghaladja az 500 főt. Az ő fejlődésüket 21 főállású mentor, 54 fejlesztőtanár és 41 önkéntes, köztük 3 fő külföldi önkéntes segíti.

Link másolása
KÖVESS MINKET: