KULT
A Rovatból

A karikatúra éles fegyver, fájó dolgokat lehet vele művelni

Szalai Attila vajdasági magyar karikaturista rajzait a Szeretlek Magyarország alapítása óta publikáljuk. Ismerjétek meg őt!


- Tele van mémekkel, rajzos, vicces ábrákkal a net, rengetegen osztunk meg belőlük a Facebookon. Mit szól ehhez a karikaturista?

- Kihívást jelent a helyzet, ellenszélben kell dolgoznunk. Erről újvidéki kollégámmal, Léphaft Pállal, aki Magyar Nemzetbe rajzol, nagyon sokat beszélgetünk. A profi fotósok helyzetéhez hasonló a miénk. Mindenkinek van mindenféle kütyüje, a technika olyan mértékben fejlődött, hogy elérhető közelségbe kerültek ezek a megoldások. Bárki készíthet képeket, és meg is oszthatja őket.

Ugyanez a helyzet a karikatúrával. Akinek hasonló, vagy talán még jobb ötlete támad, mint egy karikaturistának, az a Photoshop segítségével összerakja, gifet készít, vagy épp egy kisfilmet. Nekem pedig a kezemmel, a ceruzámmal, a tollammal kell olyat alkotnom, ami megállja a helyét. Lehet, hogy divatjamúlt eszközöknek tűnnek, de úgy érzem,

"
a kézzel felrajzolt karikatúra sokkal emberibb, mint egy Photoshoppal készített kép

vagy egy videó. Annak is megvan a helye, de a karikatúrába az alkotók mindig belevisznek valamiféle csavart, és minden karikaturistának megvan az az egyedi stílusa, amiről felismerik.

Babos Gyula, József Attila és polgár Judit:

BabosGyulaAlairTW

Jozsef A

PolgarJuditRajz

- A kérdés az, hogy a közönség mit szeret jobban?

- A közönség mindig valami újat szeretne látni. Lehet, hogy a karikatúra egy kicsit most megtorpant. Ezt mondhatom a magyarországi karikaturisták nevében is, mert

"
évek óta egy kövér, lasagnét zabáló macskával tömik tele az újságokat,

2-3 képkockával. Persze, ezt valószínűleg olcsóbb megvenni, mint egy eredeti, hazai alkotótól várni valamit. Meglehet, hogy most vezet ez a stílus és a mém. De az érték az alkotásban van. Jót kell rajzolni, jobbat kell rajzolni. Az egyik kollégám szerint

"
a divatok, mémek kifulladnak egyszer, nem hosszú távra rendezkednek be, a karikaturisták viszont szívósak és kitartóak.
Névjegy

Szalai Attila a Szeretlek Magyarország alapítása óta készíti azonnal felismerhető rajzait. Szabadkán született, 1964-ben. Ma is a Vajdaságban él, a Hét Nap munkatársa.

A grafika nem az eredeti hivatása, az Újvidéki Egyetem Mezőgazdasági Karán végzett, és öt éven át dolgozott abban a szakmában.

Húsz éve jelent meg az első rajza a vajdasági Magyar Szó Grimasz című szatirikus mellékletében, azóta rendszeresen publikálja karikatúráit a Magyar Szó, a Szabad Hét Nap, az Ošišani jež, a Mézeskalács, illetve alkalmanként a Magyar Nemzet. A Nemzeti Sportban több mint 80 karikatúrája jelent meg egy év leforgása alatt.

A Manchester United hazai rajongóinak szóló oldal, a ManUtdFanatics rendszeresen publikálja Szalai Attila karikatúráit, így azok a megosztásoknak köszönhetően külföldre is eljutnak.

Beckham

David Beckham

BerkiKriszian

Berki Krisztián

- Hogyan készülnek a rajzaid? Például azok, amelyek a Szeretlek Magyarország cikkeiben szerepelnek.

- Kétféleképp alkotok. Először mindig megrajzolom ceruzával és tussal a képet. Holló és Műszaki tust használok, ami igazi kincs, mert a világmárkákkal ellentétben ezt nem oldja fel a víz. Ha gyorsan, időre kell elkészíteni, akkor a rajzot beszkennelem, és Photoshoppal színezem, a hibákat kijavítom. A másik technika, amikor ceruzával, tussal akvarellpapírra rajzolok, és a képet akvarell festékkel színezem. A portrékat például így szeretem készíteni, különösen, ha már az elején érzem, hogy ez egy jól sikerült darab lesz. Ezt érték- és időtállónak érzem.

Ha sportolókról, zenészekről készítek portrét, és van alkalmam találkozni velük, eredeti akvarell karikatúrát viszek nekik, annak súlya van. Ha a tus lecsöpög, megpattan a toll hegye a rapacsos papíron és paca, hiba lesz rajta, és azt még akvarellel egy kicsit takargatjuk, az attól egyedivé válik. Egyes angol lapokban például szinte kizárólag ilyen akvarellrajzok vannak.

- Mi az értéke ma a karikatúrának?

- Sokszor meséltem már, hogy ezen a vidéken, Közép-Európában, illetve Magyarországon krízishelyzetben van, Nyugat-Európában pedig erősebb. Amiatt is, mert ott rengeteg a képregény. Magyarországon nem is igazán alakult ki valódi képregény-kultúra, Szerbiában viszont, ahol élek, egészen másként alakult, itt őrület volt. Franciaországban élő ismerősöm egy családot képes eltartani karikatúrákból, egy kötet félmilliós példányszámban kel el.

- Miért lehet válságban a klasszikus karikatúra? Miért nem rendelnek többet belőlük a napilapok, hetilapok, magazinok?

- Sajnos ez részben a politika hatására alakult így. Közép-Európában egy karikatúrával nagyon nagy botrányt lehet kirobbantani. Úgy érzem, ez a szerkesztőségek, tulajdonosok gondolkodására is kihatott. A karikatúra nagyon éles fegyver, amivel igencsak fájó dolgokat lehet művelni. Valószínűleg

"
az a legkönnyebb út, hogy akkor ne is legyen valódi karikatúra.

A műfaj persze ezt is túl fogja élni, mint annyi mást évszázadok óta.

A mémek, mai technikai világ igazi pörgése talán egy kicsit veszélyezteti a karikatúra pozícióját, de aki kitartó és ügyes, az át tudja menteni különböző felületekre. Lemezborítók, rajzfilmek, plakátok – ez mind köthető valamilyen módon a karikatúrához.

LGPrinc3RDEYEGIRL

Attila rajza Prince-ről...

aaa

...és a CD borító, amit nem Attila készített, és rajzának publikálása után jelent meg. Nem lehet nem észrevenni a hasonlóságot a két illusztráció között.

- Ezek szerint a Charlie Hebdóhoz hasonlóan pofátlan, tabukat nem tűrő lapot Magyarországon nem lehetne kiadni?

- Most elképzelhetetlen volna, ingoványos terület ez. Nem csak a karikaturista ismerőseimmel tárgyaltuk ezt meg, hanem az olvasók visszajelzései alapján is úgy gondolom, hogy Közép-Európa nem érett még egy ilyen karikatúra lapra. Ezt a vidéket, vagyis Közép-Európát nem lehet összehasonlítani Franciaországgal, és az ottani piachoz sem mérhető például a mindössze tízmilliós magyarországi piac. Mennyien vásárolnák? Nem hiszem, hogy akár két kiadott lapszámot megérne…

A karikaturistának a dombtetőn a helye

Attila magáénak érzi újvidéki kollégája, példaképe Léphaft Pál szavait: "A karikaturistának igazán a dombtetőn a helye, hogy mindkét völgybe lelásson."

Fontosnak tartja azt is, hogy egy karikaturista rendszeresen kapjon visszajelzést a munkáiról – ez online felületen gyorsabban és többször történik meg, mint amikor nyomtatott lapban jelenik meg egy rajz. Ezért sajnálja, hogy ma már gyakran távmunkában dolgoznak a munkatársai, és lassan megszűnnek az olyan szerkesztőségek, mint amilyen a Ludas Matyi című szatirikus hetilapé volt, ahol a magyar karikaturisták, fiatalok és idősebbek együtt lélegeztek és folyamatosan kapták a kritikákat vagy a dicséreteket.

A.Brody

Alexander Brody

Copy of Waters23a

Roger Waters a Pink Floydból

DBGyula

Deák Bill Gyula

- Mi volt a legelső karikatúrád?

- Második osztályban olvasónaplót kellett írni, a kötelező olvasmányokból, és az egyik kedvenc jelenetünket bele kellett rajzolni. Utólag visszanézve magam is meglepődtem azon, hogy akkor milyen jót rajzoltam.

Tizennégy éves koromban pedig elmentem egy Fonográf-koncertre. Emlékszem, az első 3-4 számot angolul adták le itt, Szabadkán, és fütyült a közönség, mert magyarul szerették volna hallani őket. A koncert végén Szörényiről készítettem egy rajzot, és aláírta nekem. Amikor pedig pár éve az István a királyt játszották Szegeden, a Szabadtérin, Alföldi Róbert rendezésében, találkoztam vele, és a jegyemet írattam alá.

SzorenyiLevente_1

Szörényi Levente 1978-ban

Nem erre a pályára készültem, így csak időnként rajzoltam, eleinte csak zenészeket. A Hét Nap lemezkritikáihoz, bemutatóihoz készültek ezek a karikatúrák.

SzorenyiLevente

Szörényi Levente most

- Számon tartod a megjelent rajzaidat?

- Háromezer darabig bírtam albumba tenni a karikatúráimat, aztán feladtam, már csak mappákban őrzöm őket. Négy-ötezer rajzom jelent meg eddig különböző felületeken.

1995-ben kezdtem el profi módon rajzolni. De ha ma bejönne a szerkesztőségbe egy fiatalember olyan rajzokkal, mint amiket akkor csináltam, azt mondanám neki, hogy még gyakoroljon pár évig, és utána jöjjön vissza. Szerencsésnek tartom magam, ki tudja, mit láttak bennem a szerkesztők, hogy mégis bíztak bennem, és fejlődhettem, kiforrhatta magát ez az egész.

Egy Szalai-karikatúra az ELTE-n is tananyag lett

Attila kicsit kihalófélben lévő szakmának látja a sajátját. A Délvidéken például nagyon kevés magyar karikaturista dolgozik. Épp emiatt számít minden elismerés.

Nagyon büszke rá, hogy ELTE egyik tanára, Séra László az ő egyik rajzán keresztül szemléltette a hallgatóinak, hogy milyen a tipikus politikai karikatúra. „Az embert a visszajelzések viszik előre, és amire büszke lehet, amikor olyan emberek, akikre felnéz, azt mondják: ez jó rajz, na ez igazán jól sikerült.”

- Mi a legnehezebb a munkádban?

- Előfordul, hogy bár megvan a téma, mégsem megy a munka. Máskor meg szinte percek alatt elkészül egy rajz váza, és utána a többi csak a technikai kidolgozás, amivel fel lesz öltöztetve az alkotás. A súlyát, nyolcvan százalékát a vázlat viszi el, a többi a színezés. Azért van olyan munkám is, ami 5-6 éve készül, és amikor megkérdeznek, mikor fejezem már be, az a válaszom, hogy Leonardónak is két évbe telt megfesteni a Mona Lisát.

Előfordul, hogy reggel ébredéskor pattan ki a szikra. Az ember, amikor felkel, akkor legpihentebb. Egy kedves író barátom, Kopeczki Pál hajnali negyed ötkor kelt, és ötig megírta, amit aznapra tervezett. Persze ezért nem fogok fél ötkor felkelni, de tényleg

"
van, amikor megálmodja az ember a jó poént.

PMcCartneyRRoseC

Paul McCartney

HosszuKatinkaColor

- Vannak magyar kedvenceid?

- Természetesen, és ha valakit láttam már 3D-ben is, vagy ismerem minden csibészségét, akkor az a rajz jobban sikerül. Szegeden egyszer az egyetemi klubba mentünk Hobo koncertjére, ahol egy számlatömbre rajzoltam meg, ahogy megborult, mikrofonnal a kezében, koponyákkal a pólóján. Amikor az egyik pincérlány látta, mit csinálok, kérte, hogy egy sörért neki is rajzoljam le.

Hobo

Hobo

A sportolók jól mennek, például Vajda Attila, Hosszú Katinka, a zenészek közül az LGT tagjai, imádom az együttest. Amikor a MÜPÁban A Szimfonikus Zenevonat című előadást tartották, Karácsony Jánosnak vittem el a róla készült rajzot. Vagy ott volt Faludy György, aki aláírta a róla készült portrét. Lehet, hogy

"
amit ezektől az emberektől kaptam, azt a sok élményt, én a rajzzal adom vissza.

Igyekszem olyan helyzete kerülni, hogy oda is adom nekik ajándékba. Akiket igazán szerettem, és felnézek rájuk, azokat megörökítettem. A történet és az élmény számomra így kerek, hogy meg tudom őket rajzolni.

KarcsonyAlair

Karácsony János

VajdaAttila

Vajda Attila

FaludyGyorgyFB

Faludy György

Ha érdekes volt az interjú, nyomj egy lájkot!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Azahriah most írja be magát a történelemkönyvekbe – óriási műsorral tért vissza az MVM Dome-ban
Hosszabb kihagyás után az ország jelenlegi legnépszerűbb előadója újra koncertet adott az MVM Dome-ban. Rengeteg kérdés merült fel, hogy vajon hova lehet még tovább fokozni, tud-e Azahriah újat, nagyobbat mutatni. Most mindenre választ adott a színpadon.
Varga Vencel - szmo.hu
2025. október 18.



Azahriah a hosszabb kihagyás, vélt vagy valós kényszerszünet (nevezhetjük bárhogy) után az MVM Dome-ban tervezi azt folytatni, ahonnan egyébként eleve nincs nagyon hova: ő az első magyar előadó, aki „kivitte a játékot”. A tripla Puskásnál fizikailag sem lehet tovább feszíteni a popipari húrokat.

Az elmúlt hetekben ugyan már jelentek meg új dalok, amelyek bőven a popszámoktól teljesen eltérő struktúrákkal bírnak, de a háromszoros teltház első napján különös zsongás övezett mindenkit kishazánkban, hogy mi lesz innen a következő lépés.

A bennem lévő legnagyobb kérdés magasan az volt, hogy vajon a „közönség kiszolgálása” lesz-e terítéken a visszatérésnél, vagy sokkal inkább a saját művészi világ megmutatása egy akkora közönségnek és olyan szabadsággal, amely korábban példátlan volt kishazánkban. Legyünk őszinték, az algoritmusok és percemberek világában azzal élni, hogy hat és félperces (kommentszekció szerint) magnum opusokat” dobáljunk ki bármilyen előjel nélkül, valószínűleg egyedül Baukó Attila privilégiuma. Vagy hát, pontosabban többeké, de ő marad az egyetlen, akit ezek után is gigantikus érdeklődés övez.

A koncert egy igazi népünnepélyként indul, egészen azt érezzük, hogy innentől sokkal inkább vagyunk egy színházi előadáson. Ebben pedig mind a dalok sorrendje, mind az esemény íve, az ezredmásodpercre megkomponált táncok visznek egy történetet. Azahriah pedig egy emelvényről prófétál, merthogy valóban, amiről beszélünk, az inkább már egy prófétai szerepkör.

Nincs hamis prófétálás, a közönség pedig igyekszik kapaszkodni a történeti szálba. Amit én kifejezetten üdvözlök, hogy sokkal jobban a zenélésen van a fókusz.

Pontosabban:

nem a slágerparádé durrogtatása, hanem egy olyan élmény létrehozása a cél, ami kicsit kilendíti a hazai közönséget a klasszikus értelmében vett aréna-showkból. Nincs felesleges co2 durrogtatás, vannak viszont egészen bátor kiállások.

„Én unom” - mondja mellettem valaki, amire kapásból jön a „mert nem érted” válasz itt hátul, és való igaz, egy tényleg nehezebb koncert ez, ami a mindenkori fogyasztónak a mindennapjait jellemzi.

Valóban van egy massza, aki „nem érti”, akinek ez valahol sok, valahol nem az, amire befizetett.

Ez a fajta színpadon történő örömzenélés igazán kedves és frissítő élményként hat, de teljesen jogos a kérdés, hogy vajon a „népakarat” győz hamarabb, vagy ez a fajta váteszség, ami bőven feszegeti a fogyasztói és művészi határokat.

Ebben a versenyfutásban a mai napon biztosan Azahriah győzött, a kiadatlan/újabb dalokat bár olykor megszeppenve, de mégiscsak erősen kapaszkodni akaró figyelemmel követi a körülöttem állók sokasága. Vajon összejön Azahriahnak akár a PASO-témákra és egyéb rétegzenei előadók témáira hajazó dalokkal kicsit társadalmilag is dolgozni, vajon cél-e ez egyáltalán bármennyire?

Mind látványban, fénytechnikában sokszor egészen elképesztő dolgokkal találom szembe magam, ugyanakkor mind zeneiségében beleköthetetlen koncerten vagyunk, ahol a legizgalmasabb az egészben az, hogy fel sem tűnik sok ponton, hogy különálló dalokat hallunk, vagy hogy nagy slágereknél sem feltétlen a refrének kapnak fókuszt.

„Helyezzétek magatokat kényelembe, kapcsoljátok ki a telót, ha úgy van”. Itt jutottunk el a tételig, ahol talán a cél is megfogalmazódott a korábban már végtelen Krasznahorkai jellegű körmondatokban kerülgettük ezt, maga a zene, a zene hallgatása, annak a valódi megélése a cél végtére, innentől pedig azt gondolom, hogy a rajongókkal együtt imádkozunk azért, hogy több ilyen jellegű előadónak sikerüljön ekkora tömegeket megmozgatni.

Az esemény második fele váltott inkább át a slágerparádéra, és így két koncertet kaptunk egyben: egy új érának a megcsillogtatását, és egy rövidtávú memóriás nosztalgiaparádét, ami a feloldozást is jelentette a sújtáscunamiból.

Kicsit bánom is, „sokkal felvizezettebb” lett az élmény innentől, viszont ekkor jött meg a tömeg hangorkánja is.

Azahriah a cikk elején feltett kérdésemre azt a választ adta, hogy bizony megy a koncert a „saját feje után”, és megpróbálkozik azzal, hogy rántja magával a közönséget, amennyire csak tudja, ez pedig szerintem a jelenlévők 75 százalékánál működött is.

És bár sokak számára a jelenség maga egy igazi popipari lufi, amit várnak, hogy kipukkadjon, ez inkább elindult egy, korábban hazai előadó által teljesen járatlan úton, ami talán maga sem tudja, hogy merre tart, és ami a legjobb benne, hogy nem is kell neki.

Amíg a közönség hagyja neki, hogy ez így legyen, vagy neadjisten „feleekkora” tömeget vonz be az elkövetkezendő években, nagyon jó dolog, hogy van egy ilyenünk itthon.

Azahriah pedig most írja be magát a történelemkönyvekbe, noha ezek nem a slágerek miatt lesznek, és ez mennyivel jobb így.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
A Házasság első látásra valóban érdekes kísérlet, csak épp a tudományos megalapozottsága azért megkérdőjelezhető
A műsor, amit „az ország kedvenc párkereső realityje-ként hirdetnek, azért mégsem olyan nagy truváj ott, ahol a mezőny olyan „klasszikusokból” áll, mint a „Házasodna a gazda”, a „Nagy ő” és a már címében is riasztó „Szingli vagy svindli”.


A Házasság első látásra annak idején az RTL-en debütált, a második évad viszont már a TV2-őn startolt. Már megszokhattuk az efféle műsor csereberét, a Sztárbox például a TV2 formátuma volt valaha, most pedig évek óta az RTL nézőit boldogítja. Már ha.

A műsor lényege, hogy hölgyek és urak házasodnak össze úgy, hogy először az oltár előtt találkoznak. A jelentkező férfiakból és nőkből a szakértők mindenféle tudományos (vagy annak eladott) szempontok alapján alakítják ki a párokat. Ezt folyamatosan "kísérletnek" hívja mindenki. Ám a tudományos jelleget azért némileg árnyalja, hogy idén a három pszichológus – Tóth Melinda, Rozs Erika és Gaál Viktor – mellett idén egy asztrológust is integráltak a szakértők közé Liszkay Judit személyében.

Senki érzékenységét nem akarom megbántani, én sem vagyok teljesen mentes spirituális meggyőződésektől, de azt gondolom, az efféle gyakorlatokat mégis csak külön kéne választani a tudománytól.

A pszichológia és a különböző segítő szakmák bárki számára elérhető bizonyítékokkal, megismételhető vizsgálatokkal alátámasztott diszciplínákon alapulnak. Míg az asztrológia és társai ily módon nem igazolhatóak. Vagy, ha engedékeny akarok lenni, úgy mondom, csak egyes kiváltságosak számára elérhetőek. Én például biztos nem alapoznék egy emberek sorsát eldöntő kérdést egy asztrológus véleményére, legfeljebb felajánlanám a későbbiek során a pároknak, hogy ha akarják, van ilyen lehetőség is. Döntse el mindenki maga.

A műsorból eddig csupán az első évad első adását láttam, amikor cikket kellett írnom róla. Most viszont végig követtem az első hét adásait. Idén összesen 12 jelentkezőt válogattak be a műsorba, tehát 6 pár lelki szkanderozását követhetjük nyomon. A szakértők kiválogatják a párokat, és megismerjük a jelentkezőket. Ez különösebben nem izgalmas. Általában tökéletes az egyetértés közöttük, már-már felmerül a gyanú, hogy már rég megvannak a párosítások.

Körülbelül annyira spontán a beszélgetésük, mint amikor a bátyámmal otthon előadtuk az előre egyeztetett sztorikat a szüleinknek.

Persze lehet, hogy ez csak az összevágás miatt hatott így.

Ezután a jelentkezők elmondják az övéiknek, hogy mire vállalkoztak. Az mondjuk kicsit fura helyzet, amikor azt látjuk, hogy a család várja, hogy megérkezzen a lányuk/fiúk és találgatják, mit akarhat mondani – és senkinek nem tűnik fel, hogy ott egy komplett tv stáb a kertben vagy a nappaliban. Oké, Miló Viki mondhatta azt a barátainak, hogy valami tévéműsort forgatnak vele, de a többiek esetében azért kíváncsi lennék, mi volt a fedősztori.

Ezután jön maga az esküvő, ahol először a két násznép ismerkedik össze – már ha van. A fiatal cégtulajdonos, Péter családja például – nem pontosan tisztázott okokból – nem jelent meg, ő egy szál tanúval érkezett, aki a legjobb barátja, Szandi. Az, hogy a legjobb barát lány, sok kérdést vetett fel leendő felesége családjában. Szerencsére a neki szánt pár, a rendkívül bájos és tiszta Anna nem akadt fent a dolgon.

Amennyiben a pár kimondja az igent, jöhet a lagzi, majd másnap nászútra utaznak. A műsor több hétig követi a párok életét, a végén pedig dönteniük kell: együtt maradnak, vagy sem. Az eddigi évadokban a párok többsége a műsor végén elvált és amennyire tudni lehet, jelenleg nincsen olyan, a műsor valamelyik évadjában összehozott páros, amely még mindig házas lenne.

Tulajdonképpen olyan az egész, mint egy tehetségkutató és egy szappanopera kereszteződése. A selejtezők helyett itt az esküvő áll – ahogy az X-Faktor válogatóinál, itt is több adás tulajdonképpen azzal megy el, hogy megismerjük a „mezőnyt”. A középdöntő a nászút – erre is rámegy jó pár rész. Végül jön az összeköltözés, a nászút utáni vergődés. Igaz, itt menet közben nem esik ki senki, helyette nézhetjük a latin-amerikai szappanoperákat idéző szituációkat.

Hazudnék, ha azt mondanám, eltartott kisujjal néztem végig ezt a pár részt, valójában nagyon is lekötött a műsor.

Az ilyen produkcióknál mindig kétséges, mi az, ami spontán, és mi az, amiről a műsorkészítők gondoskodtak. Például én gyanítom, hogy a násznép egyes tagjaival elbeszélgettek arról, miként viselkedjenek, és akár apró szerepeket is osztottak neki, mint a csapatépítő tréningek csoportfeladatainál. Te legyél a kekec, te legyél az elfogadó, te flörtölj a vőlegénnyel, stb...

Ugyanakkor itt mégiscsak teljesen amatőr szereplőkről beszélünk, akikkel nagyon nehéz volna heteken keresztül eljátszatni valamit, ami nem valódi. A valóságshowk egyik legfontosabb eleme éppen az, hogy ha heteket töltesz kamerák előtt, mindig eljön a pont, amikor elfeledkezel róla, és megmutatod az igazi arcodat.

A párok között persze sokféle lehet a dinamika. Vannak, akik az első pillanattól nagyon stimmelnek. Idén ilyen a fiatal Zsolt és Rebeka, akik nagyon bejöttek egymásnak, és a dinamika is jó közöttük. Egyértelmű, hogy a külső vonzalom mellett emberi szinten is tudnak kapcsolódni. Rebekát egyéként a húga nevezte be a műsorba, és az alábbi mondat tudta elhagyni a száját amikor arról kérdezték, mit szól Rebeka döntéséhez, hogy részt vesz a „kísérletben”: „Én annyira nem lepődtem meg. Furcsa, hogy elfogadta, mert nem gondoltam volna”.

Ugyancsak elég olajozottan alakult a kapcsolat Dániel és Kármen között, akik tulajdonképpen azonnal besimultak a párkapcsolati szerepbe. Olyannyira, hogy ők voltak az egyetlen pár, amelyik a nászéjszakát a funkciójának megfelelően töltötte. Egészen addig, amíg követtem az adásokat, nem mutatkozott semmilyen törés közöttük.

Szintén szerethető páros a már említett Péter és Anna. Anna nagyon ártatlan teremtésnek tűnik, de Péterben olyan férfit kapott, aki maximálisan tiszteletben tartja a határokat, nem akar semmit elsietni, nem akarja maga alá gyűrni újdonsült feleségét.

A skála másik szélén található Ricsi és Réka. Ricsi eleinte respektálja, hogy a lány még nem áll készen az intimitásra. Azzal együtt, hogy már amikor meglátta a szexi menyasszonyát, közölte a kamerával: „Alig várom a nászéjszakát”.

De ahogy telnek a napok, Ricsi egyre feszültebb, és egyre erőszakosabban próbál testileg is a hölgy közelébe férkőzni, márpedig tudjuk, hogy ezzel igen ritkán lehet eredményt elérni ilyen téren.

A legnagyobb kudarc Miló Viki és Attila párosa, akinek barcelonai nászútja mélyen indult, és onnan csak lefelé haladt. Viki már a kezdet kezdetén meghúzta a határokat: neki hosszú idő kell, hogy testileg közel tudjon kerülni valakihez. Attila viszont ezt nem igazán tolerálta, és igen hamar bekapcsolta a durcimotort. Nagyon imponált neki a dolog, hogy feleségül vehette „a” Miló Vikit, de szemmel láthatóan szerette volna minél előbb begyűjteni a skalpot is, és roppant módon sértette a hiúságát, hogy a nő juszt sem omlott a karjaiba. Persze Attila mindezt úgy keretezte, hogy ő nagyon mélyérzésű ember, de én inkább egy passzív-agresszív pasit láttam.

Lehet mondani Miló Vikire, hogy túlságosan kontrollálni akar, de szerintem ezt lehet kezelni. Egy kezdődő párkapcsolat rettentő sok türelmet és toleranciát igényel. Hát még egy ilyen mesterségesen létrehozott szituációban – hacsak nincs valami csoda folytán meg az első látásra szerelem.

Itt nincsenek rövidítések, vannak olyan lelki folyamatok, amiket nem lehet megúszni.

A két szélsőség között találjuk a már nem húszéves, ám macsó Sanya és Rita párosát. Sanya már az első pillanatban megmondta, hogy másra számított, és egyébként ezt Ritának is megmondta. Afféle macska-egér játék indult közöttük, de míg Rita ezt a dinamikát nagyon szerette volna kapcsolatépítés felé vinni, Sanya olyannyira nyilvánvalóvá tette, hogy ő nem akar semmit a nőtől, hogy az első pillanattól kudarcra volt ítélve a „kísérletük”. Érdekes dolog ez, mert miközben néztem, folyamatosan azt éreztem, hogy ha valamit átállítanának kicsit a fejükben, ők akár tök jól ki is jöhetnének egymással.

A műsort nézve azon gondolkoztam, ilyen lehetett az, amikor a szülők tárgyalták le a házasságokat. Őszintén szólva, nem vagyok meggyőződve, hogy kevésbé volt hatékony, mint amit a szakértők csinálnak.

Persze fontos különbség, hogy itt a választás nem szól örökre, bármikor lehet nemet mondani. De azért van az egésznek némi falanszter jellege.

A Házasság első látásra valóban érdekes kísérlet, még ha a tudományos megalapozottsága megkérdőjelezhető is.

Mindenképp izgalmas például, hogy hogyan reagál valaki arra, ha olyan valakivel kell összeházasodnia, aki nem jön be neki. Mondjak nemet, amivel nyilván nagyon megbántom a másikat? Vágjak jó képet a dologhoz? Adjak neki egy esélyt?

Ugyancsak vékonyjég a nászéjszaka kérdése. A mai világban azért lássuk be, a párok többsége, mire elér a házassághoz és a nászéjszakához, túl van mindenen, sőt, sok esetben együtt is élnek már. Ehhez képest fura belépni valakivel egy nászutaslakosztályba úgy, hogy nem tudod, mi fér bele.

Úgy érzem a látottak alapján, hogy ezekben a szituációkban mindig a hölgyön múlik, meddig jut a páros. Szerencsére a férfiak összességében intelligensen viselkednek, respektálják a határokat, de azért az mégiscsak érdekes, mennyivel könnyebben összebújnának valakivel, akit aznap ismertek meg.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt a Limp Bizkit alapító basszusgitárosa
Sam Rivers 48 éves volt. A zenekar nem közölte a basszusgitáros halálának okát.


48 éves korában elhunyt Sam Rivers, a Limp Bizkit alapító basszusgitárosa, írja a BBC. A zenekar jelentette be a tragédiát, a halál okát nem közölték.

Sam Rivers 1994-ben csatlakozott Fred Durst, John Otto és DJ Lethal mellé, amikor megalapították a Limp Bizkitet. A nu metal korszak egyik meghatározó formációjának basszusgitárosaként a 2000-ben megjelent, világsikert hozó Chocolate Starfish and the Hot Dog Flavored Water album idején kapta meg a Gibson legjobb basszusgitárosnak járó díját.

A zenekar közlése szerint Rivers személyisége és játéka alapvetően határozta meg a csapat hangzását: a dalok lüktetését, a káoszban a nyugalmat, a hangzás lelkét látták benne. A búcsúsorokból kiderül, hogy

nemcsak zenésztársukat, hanem egy különleges alkotót is elvesztettek.

Rivers 2015-ben egészségi okokból időlegesen visszavonult. Elmondása szerint a túlzott alkoholfogyasztás következtében kialakult májbetegséggel küzdött, az orvosi tanácsokat követve felhagyott az ivással, és sikeres májátültetésen esett át.

(via Telex)


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
18 évesen nyitott saját edzőtermet, Predatornak pici volt, majd kokainfüggő és bipoláris lett – Jean-Claude Van Damme 65 éves
„Én vagyok a karate Fred Astaire-e” – mondta magáról a harcművészetekben és a balettben is jártas akciósztár, a pörgőrúgás mestere, a „brüsszeli muszkli”.


1960. október 18-án született a brüsszeli Berchem-Sainte-Agathe nevű településen egy bizonyos Jean-Claude Camille François Van Varenberg, aki minden beszámoló szerint félénk és érzékeny fiúcska volt. Szeretett képregényeket olvasni, és csodálta a szuperhősök, például az Ezüst Utazó fizikumát. 12 éves korában apja, Eugène, aki virágárusként dolgozott, elvitte őt a legközelebbi karateiskolába. A volt edzője szerint gyenge volt, alacsony és szemüveget hordott, de nagyon akart tanulni. A szigorú edzésprogramnak köszönhetően végül izmos testalkatú lett, de ez nem volt elég neki. Miközben tinédzserként a szülei boltjában dolgozott, felfigyelt egy vonzó, idősebb nőre, aki rendszeresen járt oda. A nő, egy bizonyos Monette Loza a sarkon lévő balettiskolát vezette, ahova Jean-Claude is beiratkozott. „Rendkívül rugalmas volt, például tudott spárgázni, ami férfiaknál elég ritka. Azt mondtam neki: »Végre! Valaki, akit valóban táncossá tudok nevelni.« »Nem akarok táncos lenni. Sok pénzt akarok keresni« – válaszolta.”

Jean-Claude tehát egyszerre járt balett- és karateórákra, az előbbit öt éven keresztül tanulta, gyakorolta, Loza szerint pedig profi táncos is válhatott volna belőle. Ő azonban Amerikába vágyott.

Miután részt vett egy floridai karateversenyen, meglátogatta a híres kaliforniai Gold’s Gym edzőtermet, ez régi vágya volt. Otthagyta az iskolát, és az apja segítségével saját edzőtermet nyitott Brüsszelben, California néven. Mindössze 18 éves volt ekkor. Chuck Norris hatalmas rajongójaként – aki eleinte sztárokat oktatott harcművészetekre, majd ő is sikeres színész (és mémlegenda) lett – Jean-Claude a klubját felkereső embereknek azt mondta, hogy egy nap ő is filmsztár lesz.

Az alacsony vadász

1979-ben aztán Hongkongba utazott, hogy megpróbáljon betörni az ott virágzó harcművészeti filmiparba. Mivel azonban nem járt sikerrel, 1981-ben 2000 dollár készpénzzel a zsebében Los Angelesbe költözött. Sofőrként, szőnyegfektetőként, kidobóként és pizzakihordóként dolgozott, bérelt autóban aludt, és az edzőteremben zuhanyozott, mígnem egy véletlen találkozás Chuck Norrisszal egy kisebb szerepet eredményezett neki az 1984-es Ütközetben eltűntben. 1983-ban egy családi barátjuk után vette fel a Van Damme vezetéknevet.

Corey Yuen harcművészeti filmje, a Karate tigris – Nincs irgalom 1986. május 2-án debütált, ebben játszotta az első jelentős szerepét, az orosz főgonoszt. Majd John McTiernan rendező kérte fel őt, hogy játssza el a földönkívüli lényt az 1987-es Ragadozóban (Predator). Az első elgondolás szerint ugyanis a harcművészeti tudását felhasználva az idegent egy fürge, nindzsaszerű vadászként képzelték el (és még teljesen más volt a dizájnja is), de Van Damme néhány forgatási nap után kilépett a filmből. Folyamatosan panaszkodott, hogy a szörnyjelmez túl meleg, és elájul tőle, illetve állítólag azt is kifogásolta, hogy csak és kizárólag ebben a jelmezben jelenhet meg a kamerák előtt. Ezenkívül az is nyilvánvalóvá vált, hogy egy fizikailag jóval megtermettebb színészre van szükség, hogy a lény fenyegetőnek tűnjön az izompacsirtákból (Arnold Schwarzenegger, Carl Weathers, Jesse Ventura stb.) álló zsoldoscsapat számára. A szerepet így végül a 218 centiméter magas Kevin Peter Hall vette át tőle. A Ragadozó sikere után a 177 centis Van Damme egyébként azt mondta, nagyra értékeli a filmet, és nem bánja, hogy elszalasztotta a szerepet. De nem sokkal később eljött az ő ideje is.

Túl a csúcson

Öt évvel Belgium elhagyása után még mindig nem került közelebb álmai megvalósításához, 1986-ban ezért egy olyan lépést tett, amellyel Hollywood legendájává vált: amikor meglátta a befolyásos akciófilmes rendező-producert, Menahem Golant (A nindzsa színre lép, Bosszúvágy II, Amerikai nindzsa, Szökevényvonat, Delta Kommandó, Kobra, Túl a csúcson, He-Man – A világ ura stb.), amint éppen kilépett egy Beverly Hills-i étteremből, egy 360 fokos rúgást indított felé, és csak egy hajszálnyira állt meg az arcától.

Golan erre odaadta Van Damme-nak a névjegyét, és megkérte, hogy másnap keresse fel az irodájában. A találkozó végül a hőn vágyott áttöréshez vezetett: pontosabban a Véres játék (1988) című filmhez, amelyben a valódi underground harcművészeti bajnokot, Frank Duxot alakította.

A film meglepetésszerű sikert aratott, mindössze 1,5 millió dolláros költségvetésből 35 millió dollárt hozott. Ezután pedig sorra jöttek a szerepek, és Van Damme egyre komolyabb pénzeket kezdett keresni: 75 ezer dollárt a Börtöncsapdáért (1990), 600 ezret a Dupla dinamitért (1991), másfél millió dollárt a Tökéletes katonáért (1992), 3 és fél milliót John Woo hollywoodi debütálásért, a Tökéletes célpontért (1993), 5 milliót az Időzsaruért (1994), a csúcsgázsija pedig 8 millió dollár volt, amit a Street Fighter – Harc a végsőkigért (1994) kapott. Vagyis a szemüveges, vézna fiú a kilencvenes évekre a világ egyik legnagyobb akciósztárjává vált.

Botrány botrány hátán

Az ezredfordulóig kitartott A-kategóriás akciósztárként, hiszen még a magyaországi mozikba is bekerültek a filmjei: az 1995-ös Hirtelen halál, az 1996-os A kalandor, amit ő maga rendezett, az 1996-os Mindhalálig, az 1997-es Nyerő páros Dennis Rodmannel, az 1998-as Rajtaütés, az 1998-as A légiós, illetve utoljára az 1999-es Tökéletes katona: A visszatérés. Ez utóbbi azonban már eléggé B-kategóriás produkció volt, s a 2000 utáni filmjei már mind a videótékák polcain vagy egyenesen a tévék képernyőin kötöttek ki, egészen a 2012-es A feláldozhatók 2-ig.

S bár időnként előáll valami nagyobb volumenű projekttel – pl. JCVD, Kung Fu Panda 2-3 vagy a Jean-Claude Van Johnson című sorozat, illetve második rendezése, a 2010-es The Eagle Path sem sikerült rosszul –, alapvetően máig megmaradt a B-kategóriás akciósemmiségek szintjén.

De nem is volt véletlen a szakmai leépülés, hiszen a kilencvenes évek második felében elég sok botrány kapcsolódott hozzá.

1996-ban beismerte, hogy kokainfüggő, és bevonult a Los Angeles-i Daniel Freeman Marina Kórházba, ahonnan egy hét múlva kijött. Akkori, szám szerint negyedik (!) felesége, Darcy LaPier elvált tőle, azt állítva, hogy Van Damme a drog hatása alatt bántalmazta őt, és azzal fenyegette, hogy elrabolja fiukat, Nicholast, és elhagyja az Egyesült Államokat. Van Damme egyértelműen legrosszabb éve pedig 1998 volt: újra a kokainhoz nyúlt, egyik korábbi kaszkadőre, Chuck Zito megverte őt egy New York-i night clubban (amiért bántotta LaPiert), egy kaliforniai bíróság pedig havi 27 000 dollár gyerektartást és további 85 000 dollár tartásdíjat ítélt meg LaPiernek.

Ugyanebben az évben ráadásul bipoláris zavarral diagnosztizálták. 2011-ben erről ezt nyilatkozta egy interjúban: „Néha szeretni, néha utálni fogtok. De mit tehetek? Nem vagyok tökéletes. Extrém bipoláris vagyok, és gyógyszert szedek rá. Fiatalkoromban is már szenvedtem ezektől az erős hangulatváltozásoktól. Reggel, amikor iskolába mentem, az ég kék volt, de számomra fekete. Annyira szomorú voltam.”

A legutóbbi balhéig pedig nem is kell régre visszamenni, ugyanis 2025 áprilisában Van Damme-ot a román szervezett bűnözés és terrorizmus ellen nyomozó hatóság azzal vádolta, hogy részt vett öt román nő emberkereskedelmében, amely állítólag Cannes-ban történt. A színész ügynöke szerint a vádak abszurdak és alaptalanok, hivatalos vádemelés egyelőre nem történt az ügyben.

Na de hogy is volt ez a feleségekkel?

Van Damme eddig ötször nősült, négy különböző nővel. Első ízben 20 évesen, 1980-ban vette feleségül Maria Rodriguezt, akivel négy évig voltak utána együtt, 1984-ben váltak el. Majd 1985-ben jött Cynthia Derderian, aki csupán egy évig volt a felesége.

’87-ben jött aztán a nagy szerelem a testépítő Gladys Portugues személyében, akitől két gyermeke született, Kris (1987) és Bianca (1990). 1992-ig voltak együtt, akkor vált el harmadszor is (32 évesen) az akciósztár.

Ezután kezdett viszonyt a fent említett Darcy LaPier színésznővel, 1994-ben került sor a menyegzőjükre. Ebből a házasságból is született Nicholas nevű fia 1995-ben. Ugyanebben az évben azonban Jean-Claude megcsalta a nejét, méghozzá Kylie Minogue-gal, akivel a Street Fighterben játszottak együtt, a thaiföldi forgatás során bolondultak egymásba egy rövid időre. LaPier azonban, aki akkoriban épp terhes volt Nicholasszal, csak akkor szerzett tudomást a viszonyról, amikor Van Damme 2012-ben nyilvánosan beismerte azt, de akkor már 15 éve nem volt a felesége, vagyis nem ezért vált el tőle, hanem az állítólagos bántalmazás miatt.

Van Damme utoljára (eddig) 1999-ben mondta ki a boldogító igent, méghozzá újra Gladys Portuguesnek, akivel azóta is együtt vannak, idén júniusban ünnepelték a második házasságuk 26. évfordulóját.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk