KULT
A Rovatból

Magyar lány vigyázott a Morcheeba énekesnőjének a fiára

Skye Edwards a szerdai koncert előtt adott interjút nekünk.

Link másolása

Nem először léptek fel Magyarországon, az utóbbi időszakban sűrűn látogattátok a hazai fesztiválokat. Mi a benyomásod erről az országról, mit gondolsz a magyar emberekről?

Nem sok magyar embert ismerek személyesen, egyedül egy Niki nevű lányt, akivel együtt éltünk Angliában. Sokat vigyázott a fiamra, tényleg nagyon kedves volt. Ez az egyetlen igazán személyes élményem. Most dolgozunk a negyedik szólóalbumomon Robert Logannel, akinek az édesanyja éppenséggel magyar. Ő is egy hasonlóan bájos személyiség, akinek köszönhetően alkalmam adódott belekóstolni a magyar konyhába. Bármikor meglátogattuk, folyton csak: „Egyél, egyél, egyél!” „Éhes vagy? Enned kell!”. Nagyszerű élmény volt, akárhányszor ott jártunk.

Ha már megemlítetted: milyen kívánságaitok vannak a backstage-ben fellépések előtt? Van bármilyen speciális kérésetek, ami nélkülözhetetlen az öltözőben? Hogyan szoktál felkészülni a fellépésekre?

Nincs igazán különleges kívánságunk. Két üveg tequilát és két üveg vörös bort szoktunk kérni, egy rekesz sört, sok vizet és egy üveg whiskey-t. Persze nem egyszerre isszuk meg az egészet (nevet), sokszor meg is marad, amit kértünk. Személy szerint én a besminkeléssel szoktam felkészülni, felteszem a „stage-arcomat”, mint most is, hiszen fotóztok (nevet). Van egy csodás sminkkészletem, kis tükörrel, fényekkel. Ez egy kis fekete doboz, sokszor össze is tévesztik egy erősítővel. A smink mellett pedig, egyfajta felkészülési rituálé gyanánt, zenét hallgatok.

_RPF4622_RPF4613_RPF4598

Ha tehetnéd, kinek a koncertjére látogatnál el az idei VOLT-fellépők közül?

Hadd nézzem! (rátekint a VOLT interjúszobájának falára, ami telis-tele van a fellépők aláírására váró táblával) Hú, az Arcitc Monkeys-ra biztosan, a Hurts-re is! Őket néhányszor láttam színpadon, a billentyűsükkel együtt is felléptünk, amikor szólóztam. Az MGMT-re, ó, és lesz a Strypes? Fantasztikus! Elég jó neveitek vannak idén!

Magyarországon az egyik legnépszerűbb Morcheeba-szám az Enjoy the Ride, ami még akkor született, amikor nem te voltál az együttes énekese. Befolyásolt ez bármilyen szinten a közös munka során?

Nem igazán. Számomra az Enjoy the Ride nem olyan különleges. Kifejezetten furcsa, sokan faggatnak erről a dalról. Egyszer valaki, akinek a dal szövege rá volt tetoválva a karjára, odajött hozzám és lelkesen mutatta, én meg csak annyit tudtam mondani: „Ez nagyszerű, jó neked, de ehhez a dalhoz nekem nincs közöm.” Megkértek, hogy énekeljem, de nem működött, már nem illik a mostani felállásba.

A Morcheeba

A kilencvenes években egymás után alakultak az olyan zenekarok, amelyek azt a célt tűzték maguk elé, hogy egy új minőséget képviselő projektben egyesítsék a rockban még megbúvó erőt, a trip hop finomságát, a pszichedéliában rejlő képzelőerőt és a lounge eleganciáját, de csak kevesen értek el olyan sikereket, mint a kenti Hythe-ből startoló Morcheeba. A párját ritkítóan fantáziadús zenekar agya a producer-szövegíró Paul Godfrey és a számtalan hangszeren kiválóan játszó Ross Godfrey, szíve pedig a gyönyörűséges-ellenállhatatlan Skye Edwards. Az 1996-ban megjelent és a brit listákon dobbantó debüt, a Who Can You Trust úgy jelöli ki a Morcheeba univerzum határait, hogy nem mutatja be a stílusban rejlő valamennyi lehetőséget, míg a letaglózóan szédítő Big Calm - amely Nagy-Britanniában és Franciaországban platina státuszt ért el - már esszenciális album, rádióbarát, szívszaggató és élményfokozó dalokkal, akárcsak a kereskedelmileg legnagyobbat dobó Fragments Of Freedom. A Charango, amiről Ross azt mondta, úgy hangzik, mint valami gonosztevő egy spagettiwesternből, tobzódó és talán a zenekar legszínesebb albuma, a tavaly októberben megjelent Head Up High pedig felfrissíti a zenekarral kapcsolatos legemlékezetesebb pillanatokat, melyek közvetlen átélésére idén a VOLT biztosít egyedül alkalmat.

Forrás: VOLT fesztivál

_RPF4669
_RPF4670

Mi a különbség számodra a szóló és a srácokkal való közös munka között?

Mindannyian függetlenek vagyunk, saját stúdióval, így tudunk külön-külön is együtt dolgozni. Egyfajta hátrány, hogy sok kompromisszumot kell kötnünk. Mindenki, aki egy együttesben játszik vagy énekel, átéli azt, amikor harcolnia kell a saját ötleteiért. De inkább nem is a harcolás szót használnám, úgy mondanám: a többieken keresztül kell vinned az ötleted. De ez csak egy apróság a munka során.

A szóló hátránya, hogy nekem kell producert keresnem, ugyanakkor ez is egyfajta előny, mivel rengeteg fantasztikus emberrel találkozhatok így. Szólóban én írom a dalaimat, amik sokkal melodikusabb vonalon mozognak, mint a Morcheeba dalai. És őszintén, a Skye név nem mond még olyan sokat a zeneiparban, hiszen szólóénekesként még új előadó vagyok. De a különböző projektek segítik egymást. Kifejezetten szerencsésnek tartom magam, hiszen egyszerre építhetem a szólókarrierem és énekelhetek a Morcheebában.

Amikor beléptem, a pólómra mutattál, hogy ez az egyik kedvenc filmed. A Vissza a jövőbe mellett milyen filmeket szeretsz, akár a zene szempontjából?

Nagyon szeretem még a Szárnyas fejvadászt, pontosan nem is tudnám megmondani, miért, fiatalon többször is láttam. Imádom a betétdalát. Huszonéves koromban a szomszédom mindig azt hallgatta, borzasztó hangosan. Egyszer az előtérben megállítottam és megkérdeztem, hogy miért bömbölteti így? Erre ő azt mondta, hogy ez állítja meg, hogy ne ugorjon ki az ablakon, ami, tekintve, hogy a hetediken laktunk, tényleg szörnyű lett volna. Szóval az a film érdekes emlékeket idéz.

Utolsó kérdésként: mit várhatunk a mai koncerttől?

Lesz sok dal az új albumról, ami tavaly októberben jelent meg. Ez az első alkalom, hogy előadjuk őket Magyarországon. Az új dalok mellett pedig néhány híresebb, mindenki által kedvelt szám is szerepel majd, mint a Rome vagy a Blindfold. De az Enjoy the Ride-ot nem fogjuk játszani! (nevet)_RPF4805_RPF4719_RPF4688

Ha te is bírod a Morcheebát, nyomj egy lájkot!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: