KULT
A Rovatból

5 film, amit látnod kell a Verzió Filmfesztiválon

Talpra állásról, helytállásról és a túlélésért vívott küzdelemről szólnak a versenyprogramba beválogatott magyar dokumentumfilmek.

Link másolása

A Verzió Dokumentumfilm Fesztiválon idén is kiemelkedő szerepet kapnak a magyar alkotások. A november 22. és 29. közé eső fesztivált mi is izgalommal várjuk, hiszen itt mindig olyan lenyűgöző filmekkel találkozhatunk, amelyek mélyen megérintenek és elgondolkodtatnak.

A Magyar versenyprogramban szereplő munkák témái idén a talpra állás, a helytállás, és a túlélés körül forognak, bemutatva az új generáció izgalmas hangjait és történeteit. Megmutatjuk a versenybe beválogatott, legjobban várt magyar alkotásokat.

A Verzió Magyarországon minden évben nemzetközi és magyar dokumentumfilmeken keresztül képviseli az emberi méltóságot és közös társadalmi ügyeinket – idén immár 20. alkalommal. Az idei jubileumi Verzió rendkívül változatos programot kínál, egy virtuális utazást több mint 40 országon keresztül, 80 alkotás segítségével. A Toldi mozi mellett idén új helyszínként kapcsolódik be a Corvin mozi. A Verzió a legújabb díjnyertes filmek mellett kísérleti műveket is elhoz, amelyek megmutatják a nézőnek a dokumentumfilmezésben rejlő műfaji sokrétűséget. Az idei kulcskérdés: Merre tartunk?

Ne hagyd ki az alábbi 5 magyar alkotást az idei Verzió Fesztiválon! A filmek többségét először láthatod Magyarországon.

Fanni kertje

A "Fanni kertje" c. alkotást Magyarországon először a Verzió programjában láthatod. A Szarajevói Nemzetközi Filmfesztivál dokumentumfilmes versenyprogramjának különdíját elnyerő film Somogyvári Gergő rendezésében két, a társadalomból elmenekülő, már-már mesebeli lény mindennapjairól szól. A film főhősei Fanni, a családjából kitaszított 19 éves transz tinédzser és Laci, a hajléktalan egykori gyári munkás. Fanni Laci erdei kunyhójában lel menedékre, és a férfi lassacskán apafigurává válik számára. Nehéz elképzelni egymástól távolabb eső világokat, értékrendeket, ám a film megmutatja, hogy a szeretet, az elfogadás áthidalhat társadalmi szakadékokat. Az intim hangulatú film e különös felnőtté válás történeten keresztül mesél az emberi kapcsolatok fontosságáról.

Keltető

Fuchs Máté a roma gyilkosságokat övező feszültségeket bemutató "Feldolgozatlanul" c. filmjét követően ezúttal egy elszánt autista nő történetét meséli el. A "Keltető" c. film Mariann története, egy 30 éves, magasan funkcionáló autista nőé, aki nagy reményekkel és eltökélten fordul az álma felé: létrehozni egy légylárvafarmot, ahol fenntartható módon lehet fehérjét előállítani. Ha sikerül a vállalkozás, végre elköltözhet otthonról és önállóvá válhat. Azonban sem szűkebb, sem tágabb környezete nem támogatja – őt furcsának, az ötletét lehetetlennek tartja. Meddig tud kitartani, mennyire tud a körülményekkel, az autizmusával megküzdeni? Az új film premierje először a Verzió filmfesztiválon lesz.

Nem halok meg

A "Nem halok meg" Dér Asia új filmje, egy intim portré egy hasnyálmirigyrákkal küzdő férfiról. A film valójában nem csupán a betegséggel való megküzdésről szól, de örökített mintákról, káros berögződésekről, és arról is, hogyan vehetjük kezünkbe saját életünket. Einspach Gábor, – aki galériatulajdonosként, műgyűjtőként a budapesti művészeti elit egyik prominens arca – eldönti, hogy meg fog gyógyulni. Az alkotás érzékenyen és mértéktartóan nyúl ehhez a tanulsággal teli, de gyötrelmes úthoz. Premier előtt többek között a Cinefest Filmfesztiválon találkozhattál a filmmel, a hivatalos bemutató a Verzión lesz.

Szabadító

Hajnal Gergely alkotásában, a "Szabadító"-ban egy egykori drogfüggő bűnöző a börtönben töltött évek utáni újrakezdését láthatjuk, hogyan keresi Istent és a szerelmet. Attilát 18 alkalommal ítélte el a bíróság, több mint 6 évet töltött börtönben. Most a legfontosabb kérdés az életében, hogy szerzetes legyen vagy családot alapítson. Szabadidejében veszélyeztetett fiataloknak és a börtönben lévőknek mondja el, lehetséges új életet kezdeni. Hiszi, hogy élete egyre jobban kiteljesedhet – de ott van-e a visszacsúszás esélye?

Aki még lehetek

"Aki még lehetek" címmel mutatkozik be Lőrinczy Lia felkavaró alkotása. Vikit gyerekkora óta bántalmazták, de élete örökre megváltozott, amikor saját családtagjai 18 évesen eladták, és csak sok év prostitúció után tudott elmenekülni. Új életet kezdett, férjhez ment, négy gyereke lett, de küzdelmei korántsem értek véget. Ez a rövid dokumentumfilm az ő vallomása arról, milyen nehézségekkel szembesült, amikor különleges túlélőként úgy döntött, nem marad többé csendben. Egy rendkívüli anya története, aki mindent túlélt, hogy a gyerekeivel legyen.

A Magyar versenyprogramban idén összesen hét friss alkotást láthatsz. A fentiek mellett megnézheted a Balázs Béla-díjas Dobray György Habiszti - Csak azért is! c. filmjét, illetve Mózes Gergely Mindhalálig c. munkáját.

Emellett további magyar alkotók is szerepelnek a Verzió programjában, Köztük Skovrán Tünde, két dél-afrikai interszex szereplő életét bemutató filmje, az Aki nem vagyok. Láthatod Gyimesi Anna Falling c. filmjét és Fazekas Fanni valamint Hegedűs Péter Vektor VR programban bemutatkozó alkotásait is. Paczolay Zsófia filmje, a Budapest siló a diák/lesőfilmes programban versenyez.

A filmek bemutató vetítéseit követően a rendezőkkel is találkozhatsz. A mozikban Budapesten november 22-29. között nézheted meg a Verzió filmeket a Toldi és a Corvin moziban. Vidéken Szegeden, Szombathelyen, Debrecenben, Kecskeméten, Miskolcon és Pécsett vetítenek válogatásokat a filmekből. Ha nincs lehetőséged eljutni a vetítésekre, akkor a fesztivál online filmtárán, a Verziótékán keresztül november 30. – december 10. között online is megnézheted a filmeket.

Ne maradj le a legjobban várt magyar alkotásokról! Jegyedet már elővételben megveheted online. Részletek a Verzió honlapján.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Szinte mindenki kétségbe van esve, fel van háborodva” – Udvaros Dorottya távozása nagy vihart kavart a Nemzeti Színházban
„Ha egy ilyen kaliberű színművészt, mint Udvaros Dorottya, így el lehet küldeni, mire számítson mindenki más” - mondta el egy bennfentes a Blikknek.

Link másolása

Ahogy arról mi is írtunk, Udvaros Dorottya közölte, hogy a Nemzeti Színház nem újította meg a szerződését, anyagi okokra hivatkozva.

Később az intézmény azt mondta, hogy határozatlan idejű munkaszerződéssel rendelkezik, amit nem szüntettek meg. Erre reagált megint a színésznő, és újra megerősítette, hogy Vidnyánszky Attila nem újította meg a szerződését, csak azokban a darabokban fog játszani, amik még műsoron vannak.

A Blikk információja szerint a színésznő bejelentése óta temetői a hangulat a színházban.

"A társulat rémes állapotban van, szinte mindenki kétségbe van esve, illetve fel van háborodva, hiszen ha egy ilyen kaliberű színművészt, mint Udvaros Dorottya, így el lehet küldeni, mire számítson mindenki más?"

– mondta egy bennfentes a lapnak.

Sokan értetlenül figyelik, hogy külföldi rendezőket hívnak, és nem az itt dolgozó művészekre vigyáznak. Úgy tudják, hogy nagy összegeket kapnak a külföldi vendégrendezők, miközben sok, szerződésben lévő színész anyagi gondokkal küzd. Több fiatal művésznek is másodállást kellett vállalnia ahhoz, hogy meg tudjon élni - írja a portál.

Udvaros Dorottya korábban többször is felszólalt például a Színház- és Filmművészeti Egyetem modellváltása kapcsán. Korábban utalt rá, hogy ez is közrejátszhatott abban, hogy az igazgató elküldte.

A lap informátora szerint Vidnyánszky és Udvaros között egy újabb hangos vita is kipattant az előző nemzet színésze választás kapcsán. Mivel ez a színházban történt, azt többen is hallották.

A Blikk beszélt Szarvas Józseffel is, aki korábban együtt játszott a színésznővel a színház nyitóelőadásában.

"Mindig fájdalmas, amikor valaki távozik közülünk, Dorottyával pedig huszonkét éve vagyunk munkatársak, ezért megrázó volt a hír" – mondta a lapnak.

"Azt tudjuk, hogy a színház jelenleg nehéz anyagi körülmények között dolgozik, ez aggodalomra ad okot, de arról nem tudunk, hogy további művészektől is megválna a teátrum. Készülünk a következő évadra. Korábban én is többször mentem el színházból, és nem állt meg az idő" – tette hozzá.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Udvaros Dorottya továbbra is állítja, Vidnyánszky Attila nem hosszabbította meg a szerződését
A színésznő szerint az intézmény igazgatója anyagi okokra hivatkozva nem újította meg a szerződését. A Nemzeti Színház szerint Udvaros Dorottyának határozatlan idejű szerződése van, és azt nem mondták fel.

Link másolása

Mi is írtunk róla, hogy Udvaros Dorottya azt mondta, hogy már nem tagja a Nemzeti Színháznak, mert a szerződését nem újították meg. Az igazgató, Vidnyánszky Attila korábban az intézmény anyagi helyzetére hivatkozott.

Pénteken a Nemzeti Színház azt közölte:

„Udvaros Dorottya művésznő a Nemzeti Színház társulatának tagja, határozatlan idejű munkaszerződéssel rendelkezik, mely a mai napig nem került megszüntetésre és felmondásra”

- írta a Telex.

A színésznő gyorsan reagált a teátrum közlésére. A lap megkeresésére azt válaszolta:

„Március 22-én pénteken 11.00-kor volt szerződtetési tárgyalásom a vezérigazgató úrral, amikor is közölte, hogy nem kívánja meghosszabbítani a munkaszerződésemet. Azokra a darabokra, amik még műsoron maradnak és játszom bennük, azokra egyedi szerződést kapok majd május közepén”.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
„Bárcsak egy sima iskolába járhattam volna!” – Zendaya a gyerekkori sztársággal járó szorongásairól mesélt
Zendaya jelenleg a Z-generáció legnagyobb sztárja, aki már tinédzserként példakép volt kortársai számára, hiszen óriási sikerrel énekelt, táncol, színészkedett, producerkedett, sőt, könyvet is írt. A sztársághoz vezető út azonban egyáltalán nem volt könnyű a számára.

Link másolása

Zendaya nem a showbizniszből érkező szülők gyermeke (tanárként dolgoztak mindketten), vegyes etnikumú előadóként szintén nem nyílt meg előtte rögtön minden ajtó, a tehetsége azonban végül teret nyert. A most 27 éves színésznő egyébként többször is megnyílt a stresszről és a szorongásáról, amit azért érzett gyerekszínészként, mert folyamatosan teljesítenie kell, hiszen attól félt, hogy ha nem hozza ki magából a maximumot, az emberek elveszítik az érdeklődésüket iránta.

A kétszeres Emmy-díjas sorozat- és filmsztár, aki óriási sikereket ért el a Pókember- és a Dűne-filmekkel, az Eufória című szériával (jelenleg pedig a Challengers című teniszes drámában láthatjuk, amiért már most Oscar-jelölést jósolnak neki), azon kevés hírességek egyike, akik valaha a Vogue és a brit Vogue címlapján szerepeltek ugyanabban a hónapban.

„Bonyolult érzéseim vannak a gyerekléttel, a hírnévvel és a nyilvánossággal kapcsolatban. Rengeteg olyan esetet láttunk, amikor ez a kombó eléggé káros volt" – mesélte Zendaya a korai előadói karrierjéről, ami 13 éves korában kezdődött a Disney Channel Indul a risza című sorozatával:

„Csak most, felnőttként kezdek rájönni, hogy ó, oké, várj egy percet: mindig csak azt csináltam, amit ismertem, és ez minden, amit tudtam.”

Nem tud örülni a sikereinek

Zendaya azt is kifejtette, hogy úgy érzi, csak most, közelebb a harminchoz éli át a „szorongótinédzser-fázisát", mivel fiatalabb korában erre nem igazán volt lehetősége. „Úgy éreztem, hogy egy nagyon felnőtt helyzetbe kerültem. Korán lettem a családom kenyérkeresője, szóval rengeteg szerepcsere történt nálunk, miközben én hirtelen felnőtté váltam.”

A fiatalon felnőttkorba taszított tapasztalatai miatt elmondása szerint nem élvezheti annyira a sikereit, amennyire szeretné: „Úgy érzem, hogy összezsugorodom, és nem tudok felhőtlenül örülni mindannak, ami történik velem.

Nagyon feszült vagyok, és azt hiszem, ezt azért hordozom magammal, mert gyerekkoromban nem igazán volt lehetőségem arra, hogy csak úgy kipróbáljak minden hülyeséget, amit egy gyereknek, tinédzsernek ki kéne próbálnia. Bárcsak egy sima iskolába járhattam volna!”

Bár Zendaya sosem járt középiskolába, a felnőtt karrierje nagy részét azzal töltötte, hogy ilyen korú karaktereket alakított, mint például az Eufóriában, vagy a Pókember-filmekben, ez utóbbiakban jelenlegi szerelme, Tom Holland oldalán játszott.

Fél, hogy megunják

A Challengers az egyik első olyan filmje Zendayának, amelyben a tényleges korának megfelelő korú ember alakít, ezt pedig saját bevallása szerint üdítőnek, ugyanakkor egy kicsit ijesztőnek is találta: „Úgy voltam vele, hogy remélem, a nézők elhiszik a karakteremről, hogy ugyanannyi idős, mint én, vagy talán egy kicsit idősebbnek is gondolnak, hiszen vannak barátaim, akik már szülők, vagy akiknél épp úton van a gyerek" – magyarázta Luca Guadagnino (Vakító napfény, Szólíts a neveden, Sóhajok, Csontok meg minden) filmjéről, amelyben egy fiatal anyukát alakít.

Ugyanakkor azt is megjegyezte, hogy egy nap szeretne családot alapítani, de nem akarja elsietni a dolgot, mivel aggódik amiatt, hogy a nyilvánosság előtti élete mit jelentene a gyerekei számára. „Azt hiszem, mindig is szorongtam a gondolattól, hogy az emberek egyszer csak azt mondják: »Már 14 éves korod óta figyelemmel követlek, de már nem érdekelsz, mert unalmas lettél.«”

Az attól való aggodalma, hogy cserbenhagyja az embereket, egyben azt is eredményezi, hogy gyakran bénító nyomást helyez magára, hasonlóan ahhoz, ahogyan a Challengers-beli karaktere, Tashi teszi.

A párja, Tom Holland, a barátai és a munkatársai szerint egyébként Zendaya eddig tökéletesen kezelte a sztárságával együtt járó cirkuszt, és nem féltik őt a jövőben sem, mert a sikerei ellenére nem szállt el, két lábbal áll a földön, és határozott elképzelései vannak arról, hogy milyen irányba vigye a karrierjét.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Udvaros Dorottya 22 év után távozik a Nemzeti Színházból, Vidnyánszky Attila nem hosszabbította meg a szerződését
A legfőbb érv az volt, hogy a színház nehéz anyagi helyzetben van. Udvaros azonban nem érti, hogy akkor miért kell külföldi rendezőket szerződtetni hatalmas összegekért.

Link másolása

Már nem vagyok tagja a Nemzeti Színháznak. Vidnyánszky Attila valóban nem hosszabbította meg a szerződésem – mondta Udvaros Dorottya a Magyar Hangnak adott interjújában. A direktor legfőbb érve az volt szerinte, hogy a teátrum nehéz anyagi helyzetben van.

„A kormány elvont 380 millió forintot a színháztól, és idén már nem sikerült befoltozni a költségvetésen ütött lyukakat. Elfogadom, hogy anyagi problémák vannak, de ha valóban ilyen rossz a helyzet, akkor miért kell újabb és újabb külföldi rendezőt leszerződtetni hatalmas összegekért?

A Nemzetiben már alig rendeznek magyar művészek” – mondta a színésznő a lapnak.

Udvarost megkérdezték a tavaly novemberi balesetről is, amikor a Rómeó és Júlia előadás közben Szász Júlia és Horváth Lajos Ottó lezuhantak a díszletről.

„Benne volt a levegőben, hogy valami történni fog. Korábban már kis híján történt tragédia, egy öt méter magas díszletelem kezdett el dőlni, a tetején egy színésszel, akinek végül szerencsére nem esett baja, de az eset után elszerződött a színháztól. A Rómeó és Júlia próbáin a kollégák többször is jelezték, hogy veszélyes a díszlet, mégsem történt semmi” – mondta Udvaros Dorottya.


Link másolása
KÖVESS MINKET: