UTAZZ

Vonzó turisztikai célpont lett Lengyelország egyik legnyomorultabb városából

A Krakkó melletti Nowa Huta egykor a szocializmus büszkesége volt, azután azonban fordult a kocka. De kiderült, a város sorsa újra felfelé ívelhet.

Link másolása

Kevés ország jött ki úgy a második világháborúból, mint Lengyelország. Elvesztette lakosságának mintegy egyötödét, és fővárosát, Varsót szinte teljesen lerombolták a nácik, kulturális örökségének nagy részét kifosztották vagy elpusztították. Még az ország határát is több száz kilométerre nyugatra tolták, milliókat kényszerítve arra, hogy Németország egykori keleti területeire költözzenek, amelyek szintén nagyrészt romokban álltak.

De ezekből a romok egy új világ reményét is jelentették. Az ország megszabadult a múlt terhétől, legalábbis ezt ígérték az 1948-ban hatalomra került lengyel kommunisták, akik Sztálin éber szeme előtt nekiláttak az ország újjáépítésének. Felfegyverkezve azzal az ideológiai meggyőződéssel, hogy egy új társadalomnak kell kiemelkednie a régiből.

Ennek az új társadalomnak az emblematikus települése volt a Nowa Huta nevű szocialista város, amelyet 1949-ben alapítottak Krakkótól keletre. Középpontjában a hatalmas Lenin Acélmű állt, amelynek célja az volt, hogy több acélt termeljen, mint amennyit az egész ország képes volt előállítani a háború előtt.

Nowa Huta - amely szó szerint „Új Kohót" jelent lengyelül, és az acélmunkások befogadására épült - a háború utáni Lengyelország legambiciózusabb várostervezési projektje volt. Egy utópisztikus szocialista város, amelyről a nemzet többi része is példát vehetett. Öt nagy sugárút indult a Központi térről, így Nowa Huta jellegzetes ötszögletű formát adott, hangsúlyozva a szocializmus monumentális jellegét.

Sztálin 1953-as halála és az azt követő desztalinizáció azonban a szocialista realista stílus végét is jelentette. A hatalmas Városháza és Nowa Huta monumentális színháza soha nem épült meg, és város többi, még épülő részét is sokkal szerényebben vitelezték ki.

1973-ra vigaszdíjként a város megkapta Lengyelország legnagyobb Lenin-szobrát, a Főtértől északra a Rózsák sugárútján.

„Ez egy tervezett város volt, amely nem igazán úgy működött, ahogy bárki is várta" - mondta Katherine Lebow, akinek 2013-as könyve, az Unfinished Utopia részletes betekintést nyújt a város építésébe és fejlesztésébe.

Az ideológiai lendület ellenére, írja Lebow, maguk a tervezők – a kor néhány vezető építésze és várostervezője – nem kaptak közvetlen utasításokat arról, hogyan kell kinéznie a városnak. Tudva azonban, hogy a az ország vezetése a települést a szocialista iparváros ideájának szánta, a tervezéskor hangsúlyos szerepet kaptak a parkok és a tágas apartmanok. Arra is kiemelten figyeltek, hogy az épületek minden szükséges szolgáltatással, funkcióval rendelkezzenek. A szocialista realizmus a művészet és az építészet minden formáját a propaganda meghosszabbításának tekinti, beleértve az építészetet is. A városoknak nemcsak vizuálisan kellett vonzónak lenniük, de a szocialista propaganda fontos témáit is hűen kellett tükrözniük. Így a politikai rituálék, felvonulások tökéletes díszleteként szolgálhattak ezek a települések.

A vidéki Lengyelországból érkező újdonsült városlakók többsége számára olyan volt, mintha egy új világba léptek volna be, amelyet ők maguk segítettek felépíteni. „Az új acélmű tökéletes kifejeződése a szovjet stílusú gigantomániának, egy kolosszus, amely demonstrálja a szocializmus állítólag prométheuszi erőit az emberi és fizikai táj átalakítására."

Általános mítosz, hogy Nowa Huta helyét azért tették Krakkó mellé, hogy proletár figyiszt mutasson a "konzervatív és burzsoá" Krakkónak, modernitásával és a szocialista értékekhez való ragaszkodással, éles ellentétben Lengyelország középkori fővárosával. Krakkó óvárosának építészeti hatása azonban letagadhatatlan Nowa Hutában, árkádjaival, belső tereivel és egyéb tervezési jellemzőivel. Végül Krakkó nevetett utoljára, amikor 1951-ben elnyelte Nowa Hutát.

Nowa Huta egyre vonzóbb hely az élethez

Bár Nowa Huta "az átkosban" sok tekintetben sikertörténet volt, sorsát nem lehet elválasztani a kommunizmus egészének sorsától. Az 1990-es évekre a 200 000 fős város a kábítószerek, a bűnözés, a szegénység és a huliganizmus szinonimájává vált, gyakorlatilag Lengyelország egyik legnyomorultabb városává lett.

Mára azonban ez ismét alaposan megváltozott. Lengyelország Európa egyik nagy modern gazdasági sikertörténete, ami érezhető mind a nagyvárosi központokban, mind az olyan egykor perifériás helyeken, mint Nowa Huta. A város egyre vonzóbb hely az élethez. Az elmúlt években a bérleti díjai drámai módon növekedésnek indultak. Korábban az éjszakai élet központja Krakkó volt. Most már Nowa Hutában is megjelentek az éttermek, kávézók, fagylaltozók.

Nowa Huta mára megtanulta kihasználni kommunista örökségét. A város a külföldieknek és a lengyeleknek egyaránt érdekes látlelet a kommunizmusról.

Nowa Huta egyes részeibe lépni olyan, mintha szüleink és nagyszüleink világába lépnénk: a teljesen felújított Népszínháztól az egyiptomi ihletésű szocialista realista stíluson át a Szolidaritás mozgalom emlékművéig, illetve a mintegy 250 nukleáris bunkerig, amelyek a város alatt fekszenek. Mind egy olyan kor relikviái, amikor az emberek aggódtak a nukleáris apokalipszis miatt.

Nowa Huta szocialista realista építészetének ékköve egyértelműen az acélművek egykori adminisztratív épülete. Bár alapvetően zárva van a nyilvánosság számára, a Nowa Huta Alapítvány túrákat kínál az épületben. Amelynek abszurd pompája mementóként őrzi azokat az utópisztikus törekvéseket, amelyek jegyében a város létrejött.

1980-ban, amikor az országot megrázták a Szolidaritás szakszervezet által összehívott sztrájkok, Nowa Huta Lenin Acélgyára büszkélkedhetett a szakszervezet legnagyobb, 97% -os tagsági rátájával.

A katolikus egyház határozottan támogatta a szakszervezetet és a tiltakozásokat. Az uralkodó kommunisták végül abba a kínos helyzetbe kényszerültek, hogy szemben álltak a munkásokkal, akiket elvileg képviseltek.

Ebben az időszakban egy Karol Wojtyła nevű fiatal krakkói püspök – a későbbi II. János Pál pápa – támogatta a munkások és harcát. Az ország államilag szentesített ateizmusának megfelelően a várost szándékosan templom nélkül építették. De a munkások végül illegálisan, kézzel kezdtek építeni egyet. Tégláról téglára, gépek nélkül. Így épült meg Nowa Huta első temploma, amelyet egyedülálló modernista formája miatt „az Úr bárkájának" neveznek.

A város továbbra is élő szimbólum, de nem azé, aminek eredetileg szánták. A sztálinista újjáépítés nagyságától az antikommunista katolicizmus lázadásán át a posztszocialista romlottságig és végül az új Lengyelországban manifesztálódó megújulásig Nowa Huta sorsa tükrözi Lengyelország második világháború óta bejárt történelmét.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


UTAZZ
A Rovatból
Itt a lista Európa legélhetőbb városairól – egy magyar is bekerült a száz legjobb közé
Élhetőség, szerethetőség és a gazdasági lehetőségek mentén írták össze Európa legjobb városait.

Link másolása

Megjelent a Resonance Consultancy legfrissebb listája Európa 100 legjobb városairól. 2024 első tíz helye így alakult:

1. London

2. Párizs

3. Berlin

4. Róma

5. Madrid

6. Prága

7. Barcelona

8. Amszetrdam

9. Isztanbul

10. Milánó.

A három fő szempontjuk az élhetőség, a szerethetőség és a gazdasági lehetőségek voltak. Ezek alapján mindössze egy magyar város, Budapest került be a száz legjobb közé. A magyar főváros a 20. helyet szerezte meg.

A teljes listát itt lehet böngészni.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

UTAZZ
A Rovatból
Lezárták az egyik legnépszerűbb magyar kirándulóhelyet – balesetveszélyes a Rám-szakadék
2024. április 24-től kezdődően további tájékoztatásig nem látogatható. Az ok a klímaváltozás, ami ronthatja a kőfalak állékonyságát.

Link másolása

A Telex írta meg a Pilisi Parkerdő felszólítására hivatkozva, hogy a klímaváltozás hatásai miatt a Rám-szakadék jelenlegi állapotában veszélyes.

A klímaváltozás miatti hosszú, aszályos időszakok és rendkívül nagy mennyiségű csapadékkal járó esőzések váltakozása a Rám-szakadék kőfalainak állékonyságára is negatívan hat, ezért a Pilisi Parkerdő a látogatók biztonsága érdekében a helyszínt a teljes körű geológiai és statikai vizsgálatok elvégzéséig és kiértékelésééig ideiglenesen teljes egészében lezárja

– olvasható a közleményben.

A túrázni vágyók így a Rám-szakadék elkerülő útvonalaként a Lukács-árokban futó sárga sávú jelzést tudják használni.

A Rám-szakadék természeti adottságai miatt hazánk egyik legnehezebben járható jelzett turista útvonala, ahol még kőgurulás vagy sziklaomlás is előfordulhat. A szakadékot emiatt csak saját felelősségére látogathatják az érdeklődők.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


UTAZZ
5+1 élmény, amivel kiegészítheted a túrázást a Dunakanyarban
Pazar Dunakanyar-élményre vágysz? Mutatjuk a legjobb helyeket!

Link másolása

A Dunakanyar ideális célpont akár egy egynapos kiránduláshoz, de többnapos pihenéshez is. Mindkét oldalon tudunk tuti helyeket, izgalmas élményeket a kedvenceinket most összegyűjtöttük nektek.

1. Történelmi séta, Esztergomban

Esztergom nevével sokszor találkoztunk a történelemkönyvekben: uralkodók székhelye volt, majd a katolikus egyház hazai központjaként funkcionált. Az esztergomi várhegy szépségét azonban egy fotó sem adja vissza – itt az idő, hogy saját szemeddel is megcsodáld a festői városrészt. A várhegyen áll a királyi vár, mellette a bazilika magasodik. Hazánk legnagyobb templomáról beszélünk, melynek nagyságát még inkább kiemeli Duna-parti elhelyezkedése.

A Dunakanyar látnivalók egyik különlegességét a Kupolakilátó adja, amelynek tetejét 400 lépcső megtételével érheted el. Minden fáradságot megér a lépcsők megmászása, ugyanis a Dunakanyar látnivalók egyik legszebbje tárul a szemeink elé: a templom tetejéről megcsodálhatjuk az alattunk kék szalagként hullámzó Duna látképét, a lenyűgöző Esztergom városával együtt.

Fotó: Unsplash.com / Meszárcsek Gergely

2. Ha Dunakanyar, akkor hajózás!

Nem ismered elég jól a Dunakanyart, ha nem hajózol Esztergom, Visegrád, vagy akár Szentendre legszebb dunai szakaszán. A hajókirándulás számos érdekességet tartogat, akár a szárnyashajó, akár a kirándulóhajó járatokat választod.

Kisebb gyerekekkel érdemes a szárnyashajós élményt kipróbálni, mert ezek a járatok gyorsan haladnak Budapest és Esztergom között, közben pedig Vácon és Visegrádon is kiszállhatsz. A hosszabb utakhoz a Nagy Duna-ág és a Szentendre-Leányfalu-Visegrád-Nagymaros vonal is remek döntés, nem fogsz mellényúlni a választással.

3. Homoksziget, Göd

A nyár aszályosabb részében trópusi tájakat meghazudtoló strandokkal is vár a Dunakanyar. Az egyik kedvelt homokos part a kisoroszi szigetcsúcsnál található, a másik pedig a homoksziget Gödön. Mindkét helyszín egész jól megközelíthető bringával is, a kiadós tekerés után pedig különösen jól fog esni egy kis lazulás a homokos parton. A szigetek látogatása jól kombinálható városnézéssel és különböző túrákkal is, ha Gödöt választjuk, ne hagyjuk ki a Huzella Kertet sem.

Ismét megnyitott Göd ikonikus szállodája, a Hotel Golden Palace****

Szerencsés vagy ha megszereted a Dunakanyart, mert soha nem érsz az élmények végére, akár a túrákat, akár a városnézést, vagy gasztro finomságokat kedveled. Egy biztos: a térségre nagyon kevés egy nap!

Ha szívesen felfedeznéd magadnak, tervezz több napra és szállj meg Göd ikonikus szállodájában, a Hotel Golden Palace****-ban. A szálloda a festői Dunakanyar közelében, Budapesttől mindössze 30 km-re, csupán egy rövid sétára a Duna-parttól fogadja vendégeit.

A szálloda épületét egy 8 hektáros park veszi körül, így megőrizve a hagyományos gyógyfürdő hangulatot, amit felújításnak köszönhetően a modern kényelem egészít ki. Korhű stílusú luxusszobák, kiadós félpanziós ellátás és a medencékkel valamint szaunákkal felszerelt csodás wellnessrészleg várja a vendégeket. A modern wellnessrészlegben a nyári szezonban napozóágyakon és egy kültéri medencében kapcsolódhatunk ki, ahol kültéri tűzrakóhelyet is kialakítottak, ha sütögetni támadna kedvünk. A masszázselemekkel ellátott beltéri élménymedence és a pezsgőfürdő egész évben rendelkezésére áll. Mindezt a finn és az infraszauna, a gőzfürdő és a merülőmedence egészíti ki.

A szálloda parkjában található tóban horgászási lehetőség is van, ahol szép kort megélt fák nyújtanak árnyékot a kellemes pihenéshez.

4. Rádai Kézműves Fagylaltozó és Specialty Kávézó, Szob

Az énekesként ismert Freddie által megálmodott, tavaly nyáron Szobon megnyitott Rádai Kézműves Fagylaltozó és Specialty Kávézó egyértelműen a minőséget képviseli. Fazekas Ádám világbajnok fagylaltkészítő mester fagylaltcsodái és a folyamatosan változó kávékínálat tökéletesen beleillik a Dunakanyar festői tájába. Ez a Dunától 30 méterre található kis ékszerdoboz Freddie nagymamájának állít emléket. Ősszel helyben sütött almás pitével, pogácsával, bejglikkel, rétesekkel, forró csokoládékkal és teakülönlegességekkel várják a vendégeket, valamint a Rádai kulturális programokkal is igyekszik napról napra izgalmasabbá tenni a Luczenbacher sétányt.

5. Nemdebárka, Szigetmonostor

Aki jártas a fővárosi éjszakai életben, az valószínűleg jó néhányszor megfordult már a kultikus Nemdebár nevű helyen a Széll Kálmán téren. Kevesen tudják, de ennek a helyek meglepő módon van egy kistestvére a szigetmonostori Duna-parton. Amit már csak a varázslatos helyszín miatt is érdemes felkeresni. Ha nem jártatok még a Szentendrei-szigeten, akkor idén nyáron legyen ez az egyik célpont, hiszen tele van mesebeli kis falvakkal és vonzó strandokkal. Egy egészen más világ nyílik ki itt az ember előtt.

A Nemdebárka itt is főleg esti hely, délután négykor nyitnak és tízig lehet náluk lazulni, na és csodás pizzákat enni! Nemcsak embereknek, de a kutyáknak is egy paradicsom.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


UTAZZ
Itt a lista: ennyivel lesz drágább nálunk az egynapos autópálya matrica, mint a régió országaiban
A környező országokhoz képest drágább lesz az egynapos matrica, ezért érdemes lehet megfontolni helyette a megyei vagy havi matrica vásárlását.

Link másolása

Április elsejétől, hétfőtől lehet egynapos autópálya-matricát vásárolni Magyarországon, írja a rtl.hu. Az autósok az érvényesség napján éjfélig használhatják majd a sztrádákat, közölte az állami útdíjfizetési vállalat.

A személyautók esetében alig ötödével olcsóbban adják majd az egynapos matricát a tíznaposhoz képest. A legtöbbért, amennyit csak elkérhet érte egy kormány.

„Az európai uniós irányelvek alapján az éves országos matrica árának legfeljebb 9 százaléka lehet, így a matrica ára 5150 forintba fog kerülni, és csak az adott napra érvényes. Tehát érdemes megfontolni ennek a használatát. Két egynapos matricának az ára már gyakorlatilag egy havi autópálya-matrica árának felel meg” – mondta a Híradónak Urbán Tamás, az autopalyamatrica.hu ügyvezetője.

Ausztriában már az év eleje óta kapható a mai árfolyamon 3400 forintos egynapos matricát, miközben az osztrák átlagfizetés nagyjából háromszorosa a magyarnak. Csehországban 3100, Szlovákiában pedig várhatóan 2100 forintot kell majd fizetni a napi sztrádahasználatért.

„A környező országokhoz képest drágább a matrica, viszont Magyarországon jellemzően a megyei matrica az, amit nagyon sok autós igénybe vesz, így Magyarországon vannak kedvezőbb megoldások is” – mondta Urbán Tamás.

Egyelőre online, illetve az állami útdíjfizetési szolgáltató ügyfélszolgálatain érdemes egynapos matricát venni, mert még nem minden viszonteladó partnernél lehet megvásárolni április elsejétől.

Az RTL Híradójának riportját itt lehet megnézni:


Link másolása
KÖVESS MINKET: