Téliszalámi, Trapper farmer, kvarcóra – Így sefteltünk mi a 80-as években
Persze sokan voltak a cserekereskedelem hívei is.
A magyar Trapper farmer például a környező országokban olyan kurrens cikknek számított, hogy három darabért cserébe akár egy szovjet színes televízióval is gazdagodhatott az önjelölt kalmár.

Röszke határállomás. 1966. Fortepan/Magyar Rendőr
De itt is voltak nagyobb étkű seftelők. Napvilágra került az az eset, amikor egy Prágába tartó expressz vonaton a halókocsiba lépő vámos azonnal lebuktatott egy csempészcsaládot. Nem volt nehéz dolga, hiszen
az ágyneműkbe rejtett 51(!) kilogramm téliszalámi
egy ilyen szűk helyen érdekes illatfelhőt képes maga köré vonni. Ők egy pillanatig sem tagadták, hogy árucsere céljára vitték magukkal a személyes fogyasztásra szántnak nehezen nevezhető adagot. De a képzeletbeli rekord nem az övék, hanem egy olyan házaspáré, akik már csak hazatérőben akadtak fenn az ellenőrzésen. Ők nem kevesebb, mint
17 naptáras kvarcórát (darabja egy havi átalgfizetésbe került itthon), három mohair kardigánt és két zsebrádiót (a hozzá való 24 nagyméretű elemmel)
próbáltak rezzenéstelen arccal áthozni a határon. Ezeket mind elkobozták tőlük, majd három évig tervezgethették a csempészés szofisztikáltabb módszereit az egyik börtönben.
A hátország
Persze voltak olyanok, akik nem rizikóztak a csempészéssel, hanem megvárták, míg a sült galamb magától repül a szájukba. Az ilyen bandáknak elsősorban a külföldiek által látogatott Balaton volt a felségterülete. Ők az itt nyaraló külföldiekkel üzleteltek, és az általuk hozott tollakat, órákat, nejlonsálakat vásárolták meg forintért. De ezek a módszerek egyike sem működhetett volna megfelelő hátország nélkül. Ha valakinek több sütnivalója volt annál, hogy az így-úgy megszerzett dolgokat a – kőbányaiak mintájára – a Bizományiba vigye, mindig talált egy megfelelő orgazdát. Ezek általában trafikosok, kisboltosok voltak, akik a pult alól komoly haszonnal adták tovább a már eleve bűnös úton az országba került javakat.

Komárom határállomás, vámvizsgálat. 1964. Fortepan/Magyar rendőr
A rendszer tehát tökéletesen kiépült (rossznyelvek szerint az akkori kereskedelem sokat tanulhatott volna a seftelőktől), a „mutyiország” pedig egészen a rendszerváltásig élt és virult. Hogy milyen mértékben, azt pedig egy trafikos példája illusztrálja a legjobban, aki még csak nem is tartozott a legismertebb terítők közé. Ő azzal bukott le, hogy az államtól kapott 2300 forintos fizetéséből 3(!) hét alatt fizetett be a Merkurnál egy 50 és egy 54 ezer forintos autóra.