MÚLT
A Rovatból

Rettenthetetlen harci pilóta volt az első amerikai űrhajós – 60 éve kerülte meg John Glenn a Földet

Minden idők legidősebb kozmonautájaként tért vissza az űrbe, és egészen 2021-ig tartotta ezt a rekordot.


Nyolc hónappal azután, hogy a Szovjetunió megnyerte az első Föld körüli űrutazás versenyét az Egyesült Államokkal szemben, a szuperhatalmi rivális egyenlített, ráadásul úgy, hogy az első amerikai űrhajós nem egyszer, hanem háromszor kerülte meg bolygónkat, és több mint háromszor annyi időt töltött a kozmoszban, mint szovjet kollégája. Mindketten vadászpilóta múlttal kerültek be hazájuk első űrhajós csapatába, de míg az alig 27 éves Jurij Gagarin már korából adódóan is csupán hadgyakorlatokon bizonyíthatta képességeit, a 41 esztendős John Glenn mögött kemény harci tapasztalatok voltak mind a II. világháborúból, mind pedig a koreai háborúból.

John Herschel Glenn jr. 1921. július 18-án született az Ohio állambeli Cambridge-ben. Nyolcévesen ült először apjával repülőgépre és onnantól kezdve a repülés lett a szenvedélye. Feljegyezték róla, hogy a sport mellett legszívesebben repülőgép-modelleket készített. Húszévesen már megszerezte a magánpilóta-engedélyt. Közben kitört a II. világháború, és Glennt 1943-ban már a tengerészgyalogság vadászpilótái között találjuk. A Csendes-óceáni hadszíntérre vezényelték, ahol 57 bevetésen vett részt, amelyekért később számos magas katonai kitüntetésben részesült. Tapasztalatára, bátorságára még a koreai háborúban is szüksége volt az amerikai légierőnek: közel 100 bevetésen vett részt, főleg a szárazföldi egységek támogatójaként. Az egyik alacsony magasságban végrehajtott küldetéséről úgy tért vissza, hogy gépén 250 lövedéknyomot számoltak meg.

John Glenn az újabb háborút követően sem ült a babérjain, hanem tesztpilótának jelentkezett, és 1957. július 16-án neki jutott az a dicsőség, hogy megdöntse az amerikai transzkontinentális szuperszonikus repülés rekordját. Az F8U Crusader fedélzetén 3 óra 23 perc alatt tette meg a kaliforniai Los Alamitos és New York közötti, 3935 km-es távolságot, 943 km/órás sebességgel. Fedélzeti kamerájával ő készítette el az Egyesült Államok első transzkontinentális panoráma fotókörképét.

Bár amikor 1958-ban, a szovjet Szputnyik műhold fellövése után Dwight D. Eisenhower elnök elindította az amerikai űrprogramot, és megkezdődött az első űrhajós-jelöltek kiválasztása a tesztpilóták közül, Glenn már 37 éves volt (a felső korhatárt 40 évben állapították meg), ráadásul nem rendelkezett az elvárt tudományos diplomával.

Óriási tapasztalata, erős személyisége, fizikuma, a repülés iránti elkötelezettsége, a tökéletesen végrehajtott tesztek azonban lenyűgözték a válogatókat. Így bekerült a héttagú Igazi Csapatba (The Right Stuff) - ahogyan Tom Wolfe regénye és a belőle készült film nyomán elhíresültek.

Az író még azt is hozzátette, Glenn volt a legfotogénebb, és a megjelenés, akárcsak Gagarin esetében, nem volt elhanyagolható, ha valaki ilyen hősi szerepre készült. Glenn egyébként egyáltalán nem volt elragadtatva a Philip Kaufman 1983-as filmjétől, amelyben őt Ed Harris személyesítette meg: „Szórakoztató filmnek jó, de dokumentumnak egyáltalán nem” – mondta róla.

Az amerikai Mercury űrprogram 1961-ben még csak az „űrugrásig” jutott el, előbb május 5-én Alan Shepard-del, majd július 21-én Virgil Grissommal. Az „űrugrás” vagy szuborbitális repülés azt jelentette, hogy az űrhajók elérték a világűrt, de nem álltak Föld körüli pályára. (Grissom hat évvel később szörnyethalt az Apollo 1-et elpusztító tűzvészben, Shepard viszont 1971-ben az Apollo 14-gyel eljutott a Holdra). Glenn mindkét esetben első számú tartalék volt, őt már az „igazi” űrutazásra tartogatták. Friendship 7 nevű űrhajójának indítását 1962. január 20-ra tervezték, de vagy technikai problémák adódtak, vagy pedig az időjárási viszonyok voltak kedvezőtlenek. Úgy tűnt, hogy a február 20-i indítást sem fogadják kegyeikbe az égiek, mert összesen 11-szer kellett leállítani a visszaszámlálást, végül 3 óra 44 perc késéssel, egyetemes idő szerint 13:47-kor történt meg a kilövés a floridai Cape Canaveral űrtámaszponton.

Glenn első útja nem volt zavartalan. Az első Föld körüli keringés során meghibásodott az automata ellenőrző rendszer, így a pilótának kézi vezérléssel kellett végrehajtania a második és a harmadik kört, valamint a Föld légkörébe való visszatérését. Ráadásul a földi irányítóközpontból azt is észlelték, hogy az űrhajó hőpajzsa meglazult, és ez azzal fenyegetett, hogy a Friendship 7 utasával együtt szénné ég a visszatéréskor. Ezért úgy döntöttek, hogy a fékezőrakétát a helyén hagyják, hogy az tartsa meg a hőpajzsot. Glenn-nek nem árulták el pontosan, hogy mi a baj, az űrhajós sejtette, hogy valami nem stimmel, de jó katonaként végrehajtotta a parancsot. Később elmondta, hogy amikor a visszatéréskor látta a kabin ablakából a fékező rakéta lángoló darabjait, azt hitte, hogy a hőpajzs volt.

A Friendship 7 végül 4 óra 55 perces keringés után az Atlanti-óceánra szállt le Cape Canaveral-től 1290 km-re délkeletre. (Gagarin 1 óra 48 percet töltött a kozmoszban). De felkészültek arra is, hogy az űrhajó a Csendes-óceánra érkezik, ezért Glenn egy több nyelvű írást vitt magával a következő szöveggel: „Idegen vagyok, békével jöttem. Vigyetek a vezetőtökhöz, és örökké hálásak leszünk nektek.”

„Mit is lehet mondani egy olyan napon, amikor az ember négy gyönyörű naplementét lát egymás után” – áradozott az első amerikai űrhajós. És bár a két szuperhatalom a hidegháború kellős közepén volt – néhány hónap múlva jött a kubai rakétaválság – az egymást követő, egyre hosszabb és vakmerőbb űrutazások a szovjet-amerikai vetélkedés békés, az egész világ által izgalommal és rokonszenvvel figyelt mozzanatai voltak.

John Glennt természetesen azonnal nemzeti hőssé vált, John F. Kennedy olyan „értékké” nyilvánította, aki nem kockáztathat még egy űrrepülést. Maga Glenn sem hitte, hogy ez még egyszer bekövetkezhet, de nem is akart 41 évesen hátra lévő életében „emlékmű” lenni. Mivel az elnök nemcsak az első űrhajósnak járó „különleges szolgálati érdemrenddel”, hanem személyes barátságával is kitüntette, leszerelt a NASA-tól és a tengerészgyalogságtól, majd politikai karrierjét kezdte építeni.

1968-ban még az elnökjelölt Robert Kennedy mellett kampányolt, 1974-ben azonban elnyerte Ohio állam demokrata párti szenátori székét. Ezt a tisztségét 1998-ig töltötte be. 1978-tól a külügyi bizottság tagjaként a konzervatív szárnyat erősítette, azok közé tartozott, akik ellenezték a szovjet-amerikai SALT-II fegyverzetkorlátozási szerződést, mert úgy vélte, hogy az Egyesült Államok nem rendelkezik megfelelő eszközökkel a szovjet vállalások betartásának ellenőrzésére. 1985-től nyolc éven át a belbiztonsági bizottság elnöke volt. Ez idő alatt vált fő érdeklődési területévé az amerikai atomfegyver-gyárak biztonsága és azok környezeti hatása. 1976-ban még az is felmerült, hogy alelnök lesz Jimmy Carter mellett, 1984-ben pedig egyenesen a Fehér Házat célozta meg, de az előválasztások „szuperkeddjén” elszenvedett veresége után visszalépett.

....

John Glennt idős kora és tudományos érdeklődése vitte vissza az űrbe. Egy, a NASA orvosai által írt könyvben olvasta ugyanis, hogy az űrben a test ugyanolyan változásokon esik át, mint az öregedéssel: csökken a csontok és az izmok tömege, valamint a vérplazma. Így támadt az az ötlete 1995-ben, hogy jelentkezzen, mint orvosbiológiai alany, egy újabb űrutazásra. Így 1998. november 29-én, 36 évvel a Friendship 7 után, 77 évesen a Discovery űrsikló fedélzetén ismét kilépett a földi atmoszférából. A biometrikus tesztek mellett ő lett a csapat fotósa és videósa is.

A mélyen hívő Glenn így beszélt újabb kozmikus élményéről: „Ahogy elnézem ezt a teremtést, nem lehet nem hinni Istenben” – mondta. Ugyanakkor számára összeegyeztethető volt a hit és az evolúciós elmélet, sőt, meggyőződése volt, hogy ez utóbbit minden iskolában tanítani kellene.

Egészen 2021-ig Glenn volt a legidősebb ember, aki valaha a világűrben járt. Az első amerikai űrhajós 2016-ban halt meg 95 éves korában és már nem érte meg, hogy a 90 éves William Shatner, az Űrszekerek egykori Kirk kapitánya megdöntötte ezt a rekordot Jeff Bezos Blue Origin-jével a New Shepard nevű űrrepülőgépen.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


MÚLT
A Rovatból
A buborékfiú tragédiája: 12 évet élt teljes elszigeteltségben, halála mégis forradalmasította az orvostudományt
A halálos kór miatt egyetlen baktérium is végzett volna vele. A NASA még egy űrruhát is készített neki, hogy érezhesse a külvilágot.


A redőnyök résein átszűrődő fényben apró porszemek lebegtek, amiket a fiú, aki egész életében steril műanyag falakon keresztül nézte a világot, csodálkozva figyelt. Hópelyheknek nevezte őket, mert soha korábban nem látott még hasonlót. Tizenkét év után először lélegzett szűretlen levegőt egy kórházi szobában, és először érezhette édesanyja érintését.

Néhány nappal korábban, amikor orvosai a kockázatos lépésről, a buborék elhagyásáról kérdezték, csak ennyit mondott édesapjának: „Apa, bármit elfogadok, csak jobban legyek” – ahogy a PBS American Experience dokumentumfilmje felidézi. Ez a két hét szabadság volt David Phillip Vetter életének utolsó fejezete, egy olyan tragédia, amelynek tudományos hozadéka ma csecsemők ezreinek életét menti meg.

A Vetter család első fia, David Joseph III, hét hónaposan hunyt el súlyos kombinált immundeficienciában, röviden SCID-ben. Amikor Carol Ann ismét fiúval lett terhes, az orvosok 50 százalék esélyt jósoltak a betegség megismétlődésére.

A mélyen vallásos katolikus szülők az abortusz helyett a küzdelmet választották.

David Phillip Vetter 1971. szeptember 21-én született, és a születése utáni másodpercekben egy előre elkészített, steril műanyag izolátorba helyezték. Életének első éveit a houstoni kórházban, később pedig egy otthonukban felállított, hasonló rendszerben töltötte.

Minden, ami bejutott hozzá – levegő, étel, játékok –, aprólékos sterilizálási folyamaton ment keresztül. A NASA által fejlesztett mobil ruha jelentett számára egy rövid ablakot a külvilágra.  Amikor először felvette, csak annyit mondott: „Tetszik.” Édesanyja így emlékezett vissza a pillanatra: „Amikor először megpróbált járni a ruhában, úgy imbolygott, mint egy matróz, aki épp most szállt partra.”

A ruha használata azonban körülményes volt, és David hamar ki is nőtte.

Ahogy David cseperedett, egyre inkább tudatára ébredt helyzete korlátainak. A külvilággal egy beépített kesztyűpár és a buborék falán keresztül kommunikált. Mary Ada Murphy pszichológus segített neki feldolgozni az elszigeteltség okozta frusztrációt. Egy alkalommal David őszintén megkérdezte tőle: „Miért vagyok állandóan dühös?” – idézte fel a pszichológus a Houston Pressnek adott interjújában.

12 éves korára az orvosok és a család számára is világossá vált, hogy a helyzet hosszú távon tarthatatlan. Dr. Shearer így foglalta össze a dilemmát egy 2015-ös visszaemlékezésben: „Mi mind tudtuk, hogy eljön a nap, amikor dönteni kell: bent vagy kint.”

A megoldást egy csontvelő-transzplantáció jelenthette volna, amelyet nővérétől, Katherine-től kapott. Mivel a szöveti egyezés nem volt tökéletes, a beavatkozás kockázatos volt. 1983. október 21-én David megkapta a körülbelül 59 milliliter, kezelt csontvelőt.

A beavatkozás után hetekig minden rendben lévőnek tűnt, de karácsony után David állapota rohamosan romlani kezdett. Magas láz gyötörte, amely elérte a 40,6 Celsius-fokot, és belső vérzései lettek. A donor csontvelőben egy rejtett vírus, az Epstein–Barr-vírus (EBV) lappangott, amely David legyengült szervezetében elszaporodott és daganatokat, Burkitt-limfómát okozott.

A tudomány számára ez a tragédia egy fontos felfedezést hozott: bizonyítékot szolgáltatott arra, hogy egy vírus rákos megbetegedést idézhet elő. A fiú számára azonban a folyamat a véget jelentette. Orvosai 1984. február 7-én meghozták a végső döntést. Kiemelték a buborékból, és egy steril kórházi szobába fektették.

Életében először érintkezhetett közvetlenül a szeretteivel. Ám állapota nem javult. Egyik utolsó, tiszta pillanatában így szólt: „Ez nem működik… Fáradt vagyok. Miért nem húzzuk ki az összes csövet, és engedtek hazamenni?”

Február 22-én, tizenöt nappal a „szabadulása” után, David elhunyt.

A története bejárta a világot, és a „buborékfiú” fogalma beépült a popkultúrába, több film is készült, amit ő ihletett. Conroe-i sírkövén egy egyszerű, mégis mindent összefoglaló mondat áll: „Ő soha nem érintette meg a világot, de a világot megérintette ő.”

A NASA mérnökei által 1977-ben készített, mintegy 50 000 dollárba (mai árfolyamon körülbelül 16,5 millió forintba) kerülő steril „űrruhát”, amelyben David néhány lépést tehetett a külvilágban, ma a Smithsonian Intézet őrzi. Ez a ruha szimbolizálja azt a hatalmas technológiai és pénzügyi erőfeszítést – a 12 évnyi gondozás teljes költségét több mint 1,3 millió dollárra, vagyis közel 430 millió forintra becsülték –, amelyet egyetlen gyermek életben tartására fordítottak.

Ez a befektetés azonban komoly etikai kérdéseket is felvetett. „Csodálatos, hogy képesek vagyunk erre. De talán túllépjük a tudásunk határait, amikor ennyire kockázatos kísérletekbe vágunk” – fogalmazta meg a kételyeket Bruce Jennings orvosetikus a PBS dokumentumfilmjében. James H. Jones orvostörténész szerint a helyzetet az akkori kontextusban kell értékelni: „Az eljárás kísérleti volt; hatásossága nem volt bizonyított, mégis ez volt az első reménysugár.”

Negyven évvel David halála után az Egyesült Államok mind az ötven államában rutinszerűen szűrik az újszülötteket súlyos kombinált immundeficienciára. A korai diagnózisnak köszönhetően a 3 hónapos kor előtt elvégzett csontvelő-transzplantációval a gyógyulási arány ma már 90-95 százalékos.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

MÚLT
A Rovatból
A nő, aki elsőként fedezte fel, miből áll az univerzum és a csillagok, de hazájában még diplomát sem kaphatott
Cecilia Payne volt az első hölgy a világon, akinek sikerült megszereznie a csillagászati PhD- fokozatot, sőt, a Harvard professzori címét is. Mindezt abban az időben, amikor Nagy-Britanniában a nők még diplomát sem kaphattak.


Eléggé igazságtalan, hogy a legtöbb találmányhoz automatikusan hozzákapcsoljuk a feltalálóját is, akikkel tele vannak a tankönyvek is, míg mások neve a feledés homályába vész. Pedig igazán nem lehet azt mondani, hogy mellékes információ, amire a brit származású amerikai csillagász, Cecilia Payne (1900-1979) rájött: hogy az univerzum legelterjedtebb eleme a hidrogén.

Eleinte még a saját édesanyja sem támogatta az egyetemi tanulmányait, mert nevetségesnek gondolta, hogy nőként tudományos pályát válasszon. Pedig Cecilia a középiskola után elnyert egy ösztöndíjat a Cambridge-i Egyetemre, ami nem volt kis dolog – akkoriban sem. Ott fizikát és kémiát tanult, majd miután elmélyült beszélgetést folytatott egyik professzorával, Arthur Eddington asztrofizikussal az egyetem obszervatóriumának nyílt napján, a csillagászat került érdeklődése középpontjába. Eddington, látva a lány tehetségét, rábízta az obszervatórium könyvtárának gondozását.

Nem meglepő módon Ceciliát még az egyetem alatt a Királyi Csillagászati Társaság tagjává választották, de Cambridge-ben 1948-ig érvényben volt az a rendelkezés, hogy nők ugyan járhatnak az egyetemre, de diplomát nem kaphatnak. Tehát a női hallgatók arról nem is álmodhattak, hogy kutatók lesznek, legfeljebb pedagógusnak állhattak.

Eddington professzor azonban bemutatta őt az Angliába látogató Harlow Shapley amerikai csillagásznak, aki – diploma hiánya ide vagy oda – felajánlott neki egy ösztöndíjat a Harvard Egyetemre, a Radcliffe College-ba a PhD dolgozatának elkészítésére. Cecilia nem csupán élt a lehetőséggel és Amerikába költözött, hanem mindössze két év alatt meg is szerezte a doktori fokozatot. Ezzel ő lett a világtörténelem első nője, aki a Harvardon valaha ledoktorált, méghozzá 25 évesen.

Ebben a dolgozatában mutatta be fő tudományos eredményét: spektroszkópiai módszerrel kimutatta, hogy a Nap tömegének döntő többsége hidrogén. De még jópár alapvető módszertani, illetve tudományos problémát oldott meg benne, sőt a változó csillagok kutatását máig az ő elméletére alapozzák. Óriási megdöbbenést keltett azzal, hogy leírta: a csillagok anyaga nem a Földéhez hasonló, hanem zömmel hidrogénből és héliumból állnak.

A Princetoni Egyetem professzora, akivel a dolgozatot lektoráltatták, az eredményt „nyilvánvaló képtelenségnek” minősítette – de később nyilvánosan belátta a tévedését, miután saját maga is elvégezte más módszerrel az erre irányuló kutatásait, teljesen hasonló eredménnyel. Otto Struve csillagász azonban kapásból így jellemezte a PhD disszertációját:

„A legbriliánsabb tézis, amit valaha írtak a csillagászat területén.”

A sikeres védés után állást kínáltak neki a Harvard Egyetemen, de itt is beleütközött a nemi diszkrimináció könyörtelen üvegplafonjába: nőként csak „technikai asszisztens” besorolást kaphatott, férfi kollégáinál jóval alacsonyabb fizetéssel, miközben az elvárások ugyanazok voltak felé is. Ettől függetlenül kiharcolta magának szakmai munkájával a professzori kinevezést, amelyre 56 éves koráig kellett várnia. Azonban azt a rekordot senki nem vehette el tőle, hogy ezzel ő lett az első professzornő a Harvard történetében. Továbbá később kinevezték a csillagászati tanszék élére is, ezzel pedig ő lett a Harvard Egyetem első női tanszékvezetője is.

Cecilia érthető módon szakmán belül választott magának férjet: 34 évesen hozzáment az orosz származású amerikai csillagászhoz, Sergei Illarionovich Gaposhkinhoz. Közösen is sokat kutattak, főleg a Tejútrendszert és a Magellán-felhők változó csillagait, méghozzá komoly eredményekkel.

A természettudományi szakma immár vitathatatlanul ítélte meg az érdemeit: 43 évesen elnyerte az akadémiai tagságot, 76 évesen pedig kiérdemelte a Henry Norris Russell-díjat, azaz az Amerikai Csillagászati Társaság nagydíját. Köszönőbeszédében ezt mondta:

„A fiatal tudós jutalma az az érzelmi izgalom, hogy ő lehet az első a világtörténelemben, aki látott vagy megértett valamit.”

1979-ben rákban hunyt el, de nem sokkal előbb még megírta az önéletrajzát. A hír hallatán azonban nem robbant fel a gyászjelentés-rovat az újságokban, sőt a tudományos munkássága előtti tisztelgés később kimerült egy egyetemi emléktáblában és egy róla elnevezett díjban. Úgyhogy most legalább a saját elménkbe véssük fel mélyen Cecilia Payne nevét, aki felfedezte, miből vannak a csillagok és miből épül fel a Nap.

(Források: 1, 2, 3)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

MÚLT
A Rovatból
Mákja volt: Egy magyar zseni jött rá, hogy kell kinyerni a mákból egyszerűen az ópiumot
Az ókor óta egy hihetetlenül macerás folyamattal nyerték ki a mákból az ópiumot. Aztán jött Kabay János, és egy csapásra megváltoztatta az egész gyógyszeripart - de hirtelen elhunyt, mielőtt Nobel-díjat kaphatott volna.


Aki ma erős fájdalomcsillapítót kap, talán nem is sejti, hogy a hatóanyagát már egészen másképp nyerik ki, mint évezredeken át. A régi, kézimunkás bemetszés helyett a gyógyszeripar ma már a növény száraz maradványaiból, a mákszalmából vonja ki az értékes alkaloidokat.

A nagy fordulat a 20. században jött el egy magyar feltalálónak, Kabay Jánosnak köszönhetően, aki kidolgozta, hogyan lehet a mákszalmából ipari méretekben kinyerni a hatóanyagot.

Az ő módszere tette feleslegessé a mákgubók egyenkénti megkarcolását és a kicsorduló tejnedv fáradságos lekaparását.

Kabay János először mérnöknek tanult, majd az első világháború borzalmainak hatására döntött úgy, hogy gyógyszerésznek megy, és a fájdalomcsillapítással, azon belül is a mák alkaloidjaival foglalkozik.

Bátyja patikájában kezdett dolgozni, de szabadidejében végzett kísérletei olyan ígéretesek voltak, hogy egy professzor felkarolta őt, és elhívta a gyógynövény-kísérleti állomására - ahol megismerte későbbi feleségét a fiatal vegyészdoktort, Kelp Ilonát is.

Az asszony nem csupán két gyermeket szült neki, de a kutatómunkájában is aktívan részt vett. 1925-ben nyerték ki a zöld máknövényből a morfint a kívánt módon, majd később már a száraz mákszalmából is képesek voltak erre, holott minden korabeli szaktekintély őrültségnek nevezte az elméletet.

Ennek az újításnak az egyik nagy előnye az volt, hogy a termelők megtarthatták és eladhatták a mákszemeket, hiszen a gyógyszeriparnak elég volt a száraz mákszalma, azaz a mezőgazdasági hulladék is a gyógyszer kinyeréséhez. Az új módszer forradalmasította a morfin gyártását, olyannyira, hogy máig ezt használják világszerte.

Azonban már egy évszázaddal korábban egy német gyógyszerész, Friedrich W. A. Sertürner is igazi áttörést ért el. Ő volt az, aki 1804 körül elsőként vonta ki az ópiumból annak legfontosabb hatóanyagát, a morfint. Ez volt az első növényi alkaloid, amit tisztán sikerült előállítani, és ez mindent megváltoztatott, hiszen innentől vált lehetővé a pontos adagolás.

A tiszta hatóanyag megjelenése előtt az ópiumot leginkább oldatként használták. Ezek közül a leghíresebb a laudanum volt, egy alkoholos ópiumtinktúra, amit a 16. században a svájci orvos-alkimista, Paracelsus tett népszerűvé.

„Birtokomban van egy titkos orvosság, melyet laudanumnak nevezek, és amely felülmúl minden más hősi szert”

– állította a korabeli feljegyzések szerint. A 17. században pedig egy angol orvos, Thomas Sydenham tökéletesítette a receptúrát, és széles körben ajánlotta fájdalomra, álmatlanságra vagy hasmenésre. „Az ember szenvedéseinek enyhítésére a Mindenható Istentől adott szerek közül egyik sem olyan általános és olyan hatásos, mint az ópium” – írta egy 1680-as orvosi feljegyzésében.

Hogy magát az ópiumot hogyan nyerték ki, arról az első részletes leírások az időszámításunk szerinti 1. századból maradtak ránk. A görög Dioszkoridész és a római Plinius is lejegyezte a módszert: az éretlen, zöld mákgubókat alkonyatkor óvatosan megkarcolták. Az ebből kicsorduló sűrű, fehér tejnedv az éjszaka folyamán a levegőn besűrűsödött, gyantaszerű anyaggá vált. Ezt másnap reggel lekaparták, majd golyókká vagy tömbökké formázták – a 18-19. századi leírások szerint egy-egy ilyen tömb akár 1,81 kilogrammot is nyomhatott.

Azt azonban homály fedi, hogy ki volt az első ember, aki rájött erre a technikára. A legkorábbi nyomok Mezopotámiába, a sumérokhoz vezetnek, akik időszámításunk előtt 3400 körül már ismerték a mákot. Ők nevezték el a növényt „hul gil”-nek, vagyis „öröm növényének”. Maga az ópium szó a görög „opion” szóból ered, ami növényi nedvet jelent. Egyetlen „feltaláló” helyett tehát egy évezredeken át finomodó, kultúrákon átívelő gyakorlatról beszélhetünk.

Kabay János karrierje csúcsán, 39 éves korában egy sérvműtét után fellépő vérmérgezésben hunyt el. Pedig neve komolyan felmerült az 1937-es Nobel-díj esélyesei között, ám a kutató váratlan halála megakadályozta a jelölést – szerencsére abban az évben így is egy magyar, Szent-Györgyi Albert kapta meg a díjat.

Források: 1,2,3,4,5,6


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

MÚLT
A Rovatból
Vincent van Gogh-ot a bátyja felesége tette naggyá
A festő csak egyetlen képet adott el életében, Johanna van Gogh pedig posztumusz emelte őt a legnagyobb művészek közé. Mindezt egyedül egy kisbabával, rengeteg munkával és kitartással.


Te megtennéd az elhunyt férjedért, hogy a szintén elhunyt bátyja életművére teszed fel a saját életed – mindezt alig két év házasság után? Johanna van Gogh megtette, nem is akárhogyan. A fiatal és ambíciózus nyelvtanárnő elég hamar megtanulta, hogy a szerencse forgandó. Házassága a műkereskedő Theo Van Gogh-gal mesebelien indult (ő látható a fenti festményen), hiszen a fiú két találkozás után megkérte a kezét. Az esküvő után Párizsba költöztek, a művészeti elit sűrűjébe, és az elsöprő szerelem közepette hamar jött a gyermekáldás is, ám az ifjú feleség két éven belül duplán gyászolhatott.

Először Vincent, a férje bátyja követett el öngyilkosságot, aztán az emiatt teljesen megtört Theo is követte őt a túlvilágra egy régebben, bordélyházban elkapott szifilisz következtében – mindössze fél évre rá, 33 évesen. Johanna (becenevén Jo, lánykori nevén Johanna Gezina van Gogh-Bonger) nem csupán egy űrrel a szívében és egy félárva babával maradt magára mindössze 28 évesen, hanem sógora, Vincent van Gogh több mint 400 festményével is.

Amelyeket elhunyt férjével együtt rendkívül nagyra becsült, és szeretett volna megismertetni a nagyvilággal – annak ellenére, hogy Theónak minden igyekezete ellenére sem sikerült befuttatnia őt, és Vincent is csak egy képet adott el kudarcokkal tarkított karrierje során.

Érdekesség továbbá, hogy Jo a szintén Vincentnek elnevezett fia születése után látta először sógorát, Vincent van Gogh-ot, amikor babanézőbe érkezett hozzájuk. Az egyre csak romló elmeállapotú festő addigra már megcsonkítva élt, hiszen nem sokkal testvére eljegyzése után levágta a saját fülét, miután veszekedett Gauguinnel.

Joannára teljesen átragadt Theo lelkesedése testvére művészete iránt, ezért haláluk után elszánta magát. Személyes küldetéséhez feladta a párizsi lakást, ahol addig élt Theóval, és egy Bussum nevű holland faluba költözött, ahol otthonából panziót teremtett, hogy eltartsa magát és pici gyermekét. Közben nekiveselkedett a Gogh-életmű feldolgozásának és rendszerezésének. Sőt, a két testvér levelezését is feltárta, amelyből a festő mély érzelmi világa és pszichés betegsége is kirajzolódott. Néhai férje ugyanis megőrizte a Vincenttől kapott összes, pontosan 651 levelet.

Az özvegy beleásta magát a műkereskedelembe, és elkezdett a szakma legjavának nyakára járni. Kapóra jött, hogy tudott franciául, németül és angolul, hiszen így hatékonyabban tudott a berlini, párizsi és koppenhágai galériákkal tárgyalni. Ösztönösen jó érzéke volt a kereskedelemhez: a legjobb festményeket csak kölcsönbe adta a múzeumoknak, de a kiállításokra mindig küldött megvásárolható alkotásokat is.

A fordulópont 15 évvel Vincent van Gogh halála után, 1905-ben jött el Jo életében, amikor egy nagy retrospektív kiállítást szervezett a festő életművéből – majdnem ötszáz alkotással – az amszterdami Stedelijk Múzeumban. Mindent ő szervezett meg a képkihelyezésektől a vendéglistáig, és akkorra már tinédzser fia írta a meghívókat. A bemutatkozó tárlat elsöprő siker lett: felkeltette a gyűjtők, múzeumok és műkritikusok figyelmét, a Gogh-művek árai pedig az egekbe szöktek. 1891 és 1925 között Jo összesen közel 200 festményt és 50 rajzot adott el, de a kedvencein nem volt hajlandó túladni.

Jo bebizonyította, hogy veszteségből is lehet nyereség: eltökélt és kitartó munkájával elérte, hogy Vincent van Gogh tragikusan zseniális munkásságát elismerjék az egész világon. Annak érdekében, hogy Amerikát is meghódítsa, 1915-ben New Yorkba költözött, ahol angolul tanult, hogy lefordíthassa a két testvér levelezését – sőt, még bemutatót is szervezett a Fifth Avenue-n. Az első világháború után, 1919-ben tért csak vissza Amszterdamba.

Bár Jo kétszer is újraházasodott (mindkét esetben festővel, és a harmadik férje is nagyon fiatalon hunyt el), de az első helyen mindig a Gogh-hagyaték állt az életében. Egyik legszebb gesztusa az volt első igaz szerelmének emlékére, hogy Theo maradványait Utrechtből Auvers-sur-Oise-ba költöztette Vincent nyughelye mellé, hogy örökre együtt lehessenek. Jo halála után mérnökké lett fia a műkincsek örököseként megalapította a Vincent van Gogh Alapítványt és az amszterdami Van Gogh Múzeumot – benne az összes olyan képpel, amelytől édesanyja sosem akart megválni.

Források: 1,2,3


Link másolása
KÖVESS MINKET: