Rémisztő módszerekkel fegyelmezték a diákokat a múltban
A fizikai fenyítés különböző formáit ma már tiltják a legtöbb iskolában. Nem volt ez azonban mindig így. Régen a közbeszólás is rendbontásnak számított. A tanítók pedig sok esetben igen durva módszerekkel szoktatták fegyelemre a diákokat.
Már az ókorból is fennmaradtak olyan rajzok, amelyek megörökítették a kemény testi fenyítést alkalmazó tanítót.
Éheztetés, vízbe merítés, korbács és paidagogosz pálcája az ókorban
Az ókori Egyiptomban csak a kiválasztott fiúk tanulhattak. Őket viszont öt éves koruktól vasfegyelemmel nevelték az írás művészetre. Erre utal az akkori mondás is, miszerint: „A gyermek füle a hátán van, és csak akkor hall, ha megverik!”

Az indiai bráhman-iskolákban a tanulókat büntetésként hideg vízbe merítették, vagy éheztették.
A legsúlyosabb retorzió azonban az volt, hogy a fegyelmezetlen gyereket eltiltották a tanulástól.
Az ókori görögöknél a gyermekeket egy műveltebb rabszolga, az úgynevezett paidagogosz kísérte a magántanítóhoz. Ennek a kísérőnek a legfőbb fegyelmezési eszköze egy pálca volt.
Spártában a fiúk kiképzése hétéves korukban kezdődött. A nevelés része volt, hogy nem tiltották meg a gyerekeknek, hogy ennivalót lopjanak, ha éhesek. Viszont kegyetlenül elverték őket abban az esetben, ha rajtakapták öket. Nem azért mert loptak, hanem mert nem tanultak meg ügyesen lopni.
A római iskolákban az engedelmességet és a szerénységet szintén verésével tartatták be.
A fegyelmezetlen tanuló kezét és ujjait egy növény botszerű szárával, az úgynevezett ferulával verték. Súlyosabb esetekben pedig a flagellum, vagyis a korbács is előkerült.

Szeretet és verés a középkori iskolákban
Szent Ágoston elvei nagy mértékben meghatározták a középkor nevelési felfogást. Elsőként nála jelent meg a szeretet, mint nevelési eszköz. Ugyanakkor ő sem zárta ki testi fenyítést:
„soha ne ököllel vagy rúgással tanítsátok, hanem verjétek meg őket hajlékony és sima fűzfavesszővel”.
Szent Benedek pápa szintén fűzfavessző híve volt:
"...ha a gyermekek valami hibát tesznek, … ne legyen helye semmiféle késedelmeknek, hanem … ingre vetkőzőben verjétek meg őket hajlékony és sima fűzfavesszővel.”
Mindezek mellett a történelem során a pedagógusszakma folyamatosan megpróbált fellépni a testi fenyítéses túlkapásokkal szemben. A testi fenyítés durva megnyilvánulásai ellen állt ki a vallásalapító Luther, a felvilágosult Rousseau, az iskolaalapító Montessori is. Ők követőik ugyanis azt hangoztatták, hogy inkább pedagógiai módszerekkel kellene elérni a tanár és a tanuló hatékony iskolai munkájához szükséges fegyelmet.
Ennek ellenére még a 19-20. században is világszerte teljesen elfogadott volt a testi fenyítés.

Az idősebb generáció tagjai számára minden bizonnyal ismerősek lehetnek az alábbi fegyelmezési módszerek:
- sarokba állítás
- óráról kiküldés
- sarokba térdepeltetés
- külön padba /szamárpad/ ültetés
- tárgyak /csúzlik, játékok stb./ elkobzása
- hátratett kézzel ülés
- egyik kéz hátratéve,a másik mutatóujja a száj előtt
- kézfelemeléssel állás
- kézfelemelés gugolással
Durva fegyelmezések:
- körmös
- tenyeres
- pofon
- koki
- fülhúzás
- pajeszhúzás
- szájleragasztás (A sokat beszélő nebuló száját barna papir-ragasztóval leragasztották.)

Magyarországon a legnagyobb változás a második világháború után állt be az iskolai fegyelmezés terén. A tanár ugyanis két dolgot nem tehetett többé: nem szidhatta a rendszert és nem bánthatta a gyerekeket.
A közoktatásról szóló 1993-as törvény pedig kijelentette, hogy a pedagógus nem alkalmazhat sem testi fenyítést a tanulóval szemben, sem olyan büntetést, amely megalázó számára, vagy sérti a gyermek emberi méltóságát.
Forrás: nlcafe.hu, ridikulmagazin.hu, kerikata.hu, ofi.hu, retronom.hu