Reklámok az „átkosból”
A reklámok hálás téma, mert általában kortól, nemtől, politikai hovatartozástól függetlenül egységesen utáljuk őket, ami valljuk be, ebben az országban nem kis dolog. Viszont van a reklámoknak egy kis csoportja, ami töretlenül népszerű: a retró-reklámok.
Pokorny Szilárd írása
Az 1989-es rendszerváltást megelőző időkben a magyar reklám egyfajta fából vaskarika volt. A szocialista tervgazdálkodás rendszerében, ahol minden vállalat állami tulajdonban volt, ahogy minden üzlet is, valamint az összes árat is az állam szabta meg, tulajdonképpen szükségtelen volt reklámozni.
Hiszen ebből következően verseny sem volt, márpedig egy olyan piacon, ahogy gyakorlatilag nincs verseny, reklámozni elég tudathasadásos ötlet.
Ám annak az időszaknak nem ez volt az egyetlen paradox jelensége, és utólag visszatekintve megállapíthatjuk, hogy kár lett volna, ha ezeket a filmeket nem készítik el.
Mivel a rendszer nagyon komolyan ellenőrizte – magyarul cenzúrázta – a játékfilmeket, a reklámszakma olyan szelepként (is) működhetett, ahol kiemelkedő filmesek, zenészek, szövegírók dolgoztak. És alkottak gyakran kimagaslót a reklám műfajában.
Ennél a pontnál feltétlen meg kell említeni Sas Istvánt, akinek neve gyakorlatilag egybefonódott a rendszerváltás előtti magyar reklámfilmkészítéssel. A vasfüggöny mögötti elzártságból adódó „természetes” lemaradást hihetetlen kreativitással kompenzálta.
Olyan – azóta szinte „klasszikussá” nemesült – filmeket gyártott, mint a Libero-, a Traubi-, a Casco-, a „Sebaj, jövünk!”-, a pécsi kesztyű-, vagy a Sárvári Termálkristályról szóló reklámok.
Ezeket a filmek még ma is „betalálnak” ötletes dramaturgiájukkal, szellemes poénjaikkal, szövegeikkel, a mai mezőnyben is megállnák a helyüket. Persze, lehet hogy én vagyok elfogult, mindenesetre az a rengeteg nemzetközi díj, amit az „átkosban” (!) ezekkel a filmekkel Sas István elnyert, arra utal, hogy a szakma is hasonlóan érezhetett.
Külön említést érdemel a zene, amit nemegyszer a kor nagy jazz-zenészei, kiemelkedő tehetségei készítettek, és ami sokszor önmagában „elvitte” a reklámot.
Nem is beszélve az olyan telitalálatokról, mint Flipper Öcsi esete a City Grillel, vagy Demjén Rózsi, aki a Fabulon kapcsán – kis túlzással – szinte egy második „Várj, míg felkel majd a Nap”-pal rukkolt elő.
Persze, lehet, hogy csak a „retró” beszél belőlem, hiszen én (is) ezeken a reklámokon nőttem fel… :)
Videók: youtube.com, dijnyertes.hu
Reklámvideó, katt: