Retró körkép: plus size modellek a múlt században
Az utóbbi években Ashley Graham képeivel és a róla szóló hírekkel vannak tele a divattal és női témákkal foglalkozó oldalak. A világ egyik leghíresebb és legjobban fizetett telt modellje Instagramon is népszerű, és saját fehérneműmárkát alapított.
Hajlamosak lehetünk azt hinni, hogy a nagyobb méretű modellek alkalmazása korunk találmánya és divatja.
Pedig már legalább 40 éve foglalkoztatnak telt idomú nőket - csak nem mindig ők kerülnek előtérbe vagy a legnagyobb lapok címlapjaira.
Az egyik úttörő vállalkozás a BBW volt: a múlt században az amerikai Big Beautiful Woman szakosodott a teltebb modellekre. Az 1979-ben létrehozott ügynökség alapítója Mary Duffy volt, a világ talán első plus size divatmodellje. 1983-ban a magyar Ez a divat magazin is beszámolt a cégéről.

Mary Duffy New Yorkban született és Massachussets államban nőtt fel. Nem volt pálcika vékonyságú lány. 1978 telén az egyik ismerőse szólt neki, hogy a bostoni székhelyű Jordan Marsh áruház nagyobb méretű hölgyeket keres modellnek, ő pedig jelentkezett. Később azt mondták a lánynak, hogy modellnek született.
Amikor Mary Duffy rájött, mekkora kereslet van a teltebb nők iránt, visszaköltözött New Yorkba, és modellügynökséget alapított. Úgy gondolta, hogy Amerika nem fogja mindig csak a sovány testalkatúakat dicsőíteni - és igaza lett.
1984-ben már 80 modell dolgozott az ügynökségnek, a legfiatalabb 17, a legidősebb 60 éves volt (többségük 25-30 éves nő volt) és a legkülönbözőbb méretű hölgyeket válogatta össze. Érdekes, hogy míg fotózáshoz rendszerint 12-14-es ruhaméretű nőket kértek, a kifutókon akkoriban az ügynökség modelljei közül a 16-18-as méretűek voltak a legkelendőbbek.
Mary Duffy a modellektől nem kérte, hogy fogyókúrázzanak, vagy bármilyen módon kínozzák magukat.
Náluk az számított, hogy a modellnek legyen szép az arca, a testalkata arányos, és legyen benne megfelelő elhivatottság és szakmai alázat ehhez a munkához.

A magazinnal és az ügynökséggel az volt az alapító célja, hogy a teltkarcsúnak nevezett, illetve duci nők se érezzék magukat rosszul, őket is képviseljék a divatlapokban és a kifutókon. Már az 1970-es években az a kritika érte ugyanis a divatipart, hogy nem a ruhákat szabják a nőkre, hanem a nőket akarják a ruhákhoz szabni.
A BBW címlapján olyan üzenetek jelentek meg, ami akkor még forradalminak számított, például szeresd magad, szeresd a tested, fogadd el magadat.
A duci modellek alkalmazása talán egyfajta szembenállás volt az előző évtizeddel szemben, amikor egy hihetetlenül vékony lány, Twiggy uralta a mezőnyt. A Magyarországon is bemutatott és ismertté vált Twiggy 1943-ban Lesley Hornby néven született Észak-Londonban. A beceneve ágacskát, gallyacskát jelent - ezzel utaltak a testalkatára, Twiggy ugyanis nádszálvékony volt. Kamaszos alakjával milliónyi lány számára vált követendő mintává.
Unseen outtake of Twiggy (with wig), photographed for the Woman's Mirror . 3 June 1966 . #OnThisDate #OTD #TerenceDonovan #Twiggy #UnseenFromTheArchive #60sStyle #60sFashion #1966 #1960s #Vintage #VintageFashion #FashionPhotography #TerenceDonovanArchive #PhotoOfTheDay
297 Likes, 4 Comments - Terence Donovan Archive (@terence_donovan_archive) on Instagram: "Unseen outtake of Twiggy (with wig), photographed for the Woman's Mirror . 3 June 1966 ...."
Mary Duffy 1988-ban eladta a BBW-t a Ford modellügynökségnek, és ott volt a különleges modellek divíziójának vezetője 2010-ig. Motivációs előadóként és feminista divatszakértőként is ismertté vált.