KULT
A Rovatból

Kultiplex – egy eltűnt, legendás budapesti szórakozóhely

11 éve zárták be és bontották le az épületét, de máig sokan emlékeznek rá.
Szegedi Éva, Fotó: Pulzar.hu, Nyitókép: A.K és Tutu, Flickr - szmo.hu
2019. június 14.


Link másolása

Amikor csak tehetem, elkerülöm a Kinizsi utcát. Több mint tíz éve dózerolták le a Kultiplexet, amely ott működött, de még most is olyan rossz érzés látni a foghíjat a helyén, hogy inkább nem is megyek arra.

„Tényleg jó és toleráns hely volt... sosem bántott senki senkit... szerintem még azokat sem zavarta, akikre hivatkozva lebontották”

- mondta az egyik ismerősöm, amikor megkérdeztem tőle, ő miért szerette a Kultiplexet.

A Kultiplex ugyanis több volt, mint egy budapesti szórakozóhely. Valódi közösségi tér volt, kis rejtelmes sziget a város közepén, végső és biztos menedék, ha máshol nem volt jó a buli, emlékezetes koncertek helyszíne, alter zenei klubok és művészfilmesek fészke, a Tilos Rádió stúdiója, kezdő zenekarok és előadók fellépőhelye.

Korábban már írtam arról, hogy a 2000-es évek közepére Budapest az underground elektronikus zene egyik fontos színterévé vált. Egyre több klub tért el a mainstream techno vonaltól és helyet adni az egy-egy adott réteget vonzó műsoroknak, mivel a tematikus sorozatok és dj-k köré hűséges rajongótábor szerveződött.

Néhány klub csupán az elektronikus zene pár műfajára koncentrálva tartott bulikat (ilyen volt a Mono), a Kultiplex viszont elképesztően széles zenei skálán mozgott: halálmetáltól a hiphpon és az újhullámon át az elekroclashig szinte mindent lehetett hallani, hallgatni.

„A Kulti igazából olyan multi volt, a legjobb értelemben. És baromira megfért egymás mellett minden szubkultúra.

Az egyik legemlékezetesebb az volt, amikor az egyik Lollipop szülinapi bulira szállingóztak le az emeletről a feketébe öltözött gótok és a dark újhullámosok, majd vegyültek a színes stylish partiarcokkal.”

Nappal az egyetemisták és a munkából hazafelé tartók számára volt oázis, különösen a kavicsos udvar: ott akár pár őszibaracklé mellett is akár órákig lehetett üldögélni. Tényleg kiválóan megfértek egymás mellett a különböző műfajú bulik: itt kezdte a szárnyait bontogatni a Gimmeshot esteken Sena, itt volt a Belga lemezbemutató koncertje, felléptek heavy metal zenekarok, hiphop előadók, Tilos dj-k. A különféle műfajú partik mellett a különböző habitusú és stílusú emberek is hagyták egymást élni.

Emlékvideó a Kultiplexről:

A Kultiplex egy egykori Bauhaus jellegű lakóházban volt, amelyben a két háború között már mozi működött. Az épületben üzemelt 1959-től a Kinizsi Mozi, 1989-től a Blue Box mozi. Utóbbi üzemeltetője a Budapest Film volt, amely 2000-től az éppen helyét kereső Tilos Rádiónak adta bérbe, a Sziget Kft. pedig hamarosan többségi tulajdont szerzett. Ezután vált az épület közösségi térré Kultiplex néven. Kialakították a kerthelyiséget, folytatták a filmvetítéseket, tartottak sportközvetítéseket, emellett rengeteg koncertet, partit és más rendezvényt szerveztek.

"A romkocsmák közül is talán elsőként született de az biztos, hogy amíg élt az underground zene szíveként dobogott

- írja a Kultiplexről a Pulzar.

"Már évek óta rebesgetik, hogy lehúzzák a redőnyt, de eddig valahogy mindig megúsztuk" - mondta a Kulti 2008-as bezárása előtt DJ AndOne, aki az épületben tartotta a 101-es nevű Depeche Mode Klub rendezvényeit. "Szerettük a Kultit, kiváló hangtechnikát és színvonalas környezetet, jó kis kerthelyiséget kaptunk egy belvárosi, könnyen megközelíthető helyen. Már jó egy éve szó esett a hely parkosításáról, de az ember mindig reménykedik"

Ha ennyire meghatározó helyszíne volt a budapesti éjszakai életnek a Kulti, miért kellett megszűnnie? És az épületet miért bontották le? Erről sokféle történet kering, amelynek többsége nem lépi túl a szokásos összeesküvés-elméletek szintjét.

Megszüntetésének egyik oka az lehetett, hogy a szórakozóhely valóban zavargatta a környéken lakók nyugalmát. Az önkormányzathoz állítólag több panasz is érkezett a zaj miatt, de zavaró volt az is, hogy a bulik látogatói gyakran kint ittak és cigiztek az épület előtt és körül, nyilván vot, aki hangoskodott is, és sajnos előfordult a bulik után a szemetelés is. A vendégek ki-be járkáltak például a sörösdobozaikkal, és voltak, akik egyszerűen elhajigálták az utcán, illetve a Kutiplex mögötti parkban.

De két olyan botrány is történt, ami miatt nem csak a környéken élőknek, hanem másoknak is elegük lett a Kultiplexből. Az egyik az épületben működő Tilos Rádió egyik műsorvezetője miatt tört ki. 2003 karácsonyán az egyik műsorvezető azt mondta az egyik műsorban egy témára reflektálva, hogy kiirtaná az összes keresztényt. Az érintett műsort a Tilos Rádió kuratóriuma azonnal felfüggesztette, a műsorvezetőt elbocsátotta és közleményben határolódott el a említett kijelentéstől. Viszont civil, egyházi és politikai szervezetek is tiltakoztak, és a Tilos Rádió azonnali megszüntetését követelte, és voltak, akik tüntetést szerveztek az épület elé. A Kultiplex épülete összekapcsolódott a botránnyal.

A másik eset az volt, amikor néhány évvel később az egyik rendezvényt "F.ck the X-mass" néven hirdették meg. Ez újabb olja volt a tűzre. A Budapest Film, mint tulajdonos végül felmondta az épület bérleti szerződését. Hamarosan az is kiderült hogy a Kultiplex épületét lebontják. 2008 februárjában az egy hónapig tartó Dózer Fesztivállal búcsúztak közönségtől, és 2008. február 28-án végleg bezártak.

Az épületet elbontották, és a helyén sem a tervezett szálloda, sem egy korábban ígért látványos park nem valósult meg.

"Segítettem valakinek körülbelül két-három mázsa holmit apránként lehordani a lomtalanítás éjszakáján.

- Ezzel mit kezdjek? - fordult hozzám a házigazda a Kultiplex étlapjával a kezében.

- El kell tenni. Kordokumentum."

Forrás: Thebeatofbudapest


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Bárcsak egy sima iskolába járhattam volna!” – Zendaya a gyerekkori sztársággal járó szorongásairól mesélt
Zendaya jelenleg a Z-generáció legnagyobb sztárja, aki már tinédzserként példakép volt kortársai számára, hiszen óriási sikerrel énekelt, táncol, színészkedett, producerkedett, sőt, könyvet is írt. A sztársághoz vezető út azonban egyáltalán nem volt könnyű a számára.

Link másolása

Zendaya nem a showbizniszből érkező szülők gyermeke (tanárként dolgoztak mindketten), vegyes etnikumú előadóként szintén nem nyílt meg előtte rögtön minden ajtó, a tehetsége azonban végül teret nyert. A most 27 éves színésznő egyébként többször is megnyílt a stresszről és a szorongásáról, amit azért érzett gyerekszínészként, mert folyamatosan teljesítenie kell, hiszen attól félt, hogy ha nem hozza ki magából a maximumot, az emberek elveszítik az érdeklődésüket iránta.

A kétszeres Emmy-díjas sorozat- és filmsztár, aki óriási sikereket ért el a Pókember- és a Dűne-filmekkel, az Eufória című szériával (jelenleg pedig a Challengers című teniszes drámában láthatjuk, amiért már most Oscar-jelölést jósolnak neki), azon kevés hírességek egyike, akik valaha a Vogue és a brit Vogue címlapján szerepeltek ugyanabban a hónapban.

„Bonyolult érzéseim vannak a gyerekléttel, a hírnévvel és a nyilvánossággal kapcsolatban. Rengeteg olyan esetet láttunk, amikor ez a kombó eléggé káros volt" – mesélte Zendaya a korai előadói karrierjéről, ami 13 éves korában kezdődött a Disney Channel Indul a risza című sorozatával:

„Csak most, felnőttként kezdek rájönni, hogy ó, oké, várj egy percet: mindig csak azt csináltam, amit ismertem, és ez minden, amit tudtam.”

Nem tud örülni a sikereinek

Zendaya azt is kifejtette, hogy úgy érzi, csak most, közelebb a harminchoz éli át a „szorongótinédzser-fázisát", mivel fiatalabb korában erre nem igazán volt lehetősége. „Úgy éreztem, hogy egy nagyon felnőtt helyzetbe kerültem. Korán lettem a családom kenyérkeresője, szóval rengeteg szerepcsere történt nálunk, miközben én hirtelen felnőtté váltam.”

A fiatalon felnőttkorba taszított tapasztalatai miatt elmondása szerint nem élvezheti annyira a sikereit, amennyire szeretné: „Úgy érzem, hogy összezsugorodom, és nem tudok felhőtlenül örülni mindannak, ami történik velem.

Nagyon feszült vagyok, és azt hiszem, ezt azért hordozom magammal, mert gyerekkoromban nem igazán volt lehetőségem arra, hogy csak úgy kipróbáljak minden hülyeséget, amit egy gyereknek, tinédzsernek ki kéne próbálnia. Bárcsak egy sima iskolába járhattam volna!”

Bár Zendaya sosem járt középiskolába, a felnőtt karrierje nagy részét azzal töltötte, hogy ilyen korú karaktereket alakított, mint például az Eufóriában, vagy a Pókember-filmekben, ez utóbbiakban jelenlegi szerelme, Tom Holland oldalán játszott.

Fél, hogy megunják

A Challengers az egyik első olyan filmje Zendayának, amelyben a tényleges korának megfelelő korú ember alakít, ezt pedig saját bevallása szerint üdítőnek, ugyanakkor egy kicsit ijesztőnek is találta: „Úgy voltam vele, hogy remélem, a nézők elhiszik a karakteremről, hogy ugyanannyi idős, mint én, vagy talán egy kicsit idősebbnek is gondolnak, hiszen vannak barátaim, akik már szülők, vagy akiknél épp úton van a gyerek" – magyarázta Luca Guadagnino (Vakító napfény, Szólíts a neveden, Sóhajok, Csontok meg minden) filmjéről, amelyben egy fiatal anyukát alakít.

Ugyanakkor azt is megjegyezte, hogy egy nap szeretne családot alapítani, de nem akarja elsietni a dolgot, mivel aggódik amiatt, hogy a nyilvánosság előtti élete mit jelentene a gyerekei számára. „Azt hiszem, mindig is szorongtam a gondolattól, hogy az emberek egyszer csak azt mondják: »Már 14 éves korod óta figyelemmel követlek, de már nem érdekelsz, mert unalmas lettél.«”

Az attól való aggodalma, hogy cserbenhagyja az embereket, egyben azt is eredményezi, hogy gyakran bénító nyomást helyez magára, hasonlóan ahhoz, ahogyan a Challengers-beli karaktere, Tashi teszi.

A párja, Tom Holland, a barátai és a munkatársai szerint egyébként Zendaya eddig tökéletesen kezelte a sztárságával együtt járó cirkuszt, és nem féltik őt a jövőben sem, mert a sikerei ellenére nem szállt el, két lábbal áll a földön, és határozott elképzelései vannak arról, hogy milyen irányba vigye a karrierjét.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Udvaros Dorottya 22 év után távozik a Nemzeti Színházból, Vidnyánszky Attila nem hosszabbította meg a szerződését
A legfőbb érv az volt, hogy a színház nehéz anyagi helyzetben van. Udvaros azonban nem érti, hogy akkor miért kell külföldi rendezőket szerződtetni hatalmas összegekért.

Link másolása

Már nem vagyok tagja a Nemzeti Színháznak. Vidnyánszky Attila valóban nem hosszabbította meg a szerződésem – mondta Udvaros Dorottya a Magyar Hangnak adott interjújában. A direktor legfőbb érve az volt szerinte, hogy a teátrum nehéz anyagi helyzetben van.

„A kormány elvont 380 millió forintot a színháztól, és idén már nem sikerült befoltozni a költségvetésen ütött lyukakat. Elfogadom, hogy anyagi problémák vannak, de ha valóban ilyen rossz a helyzet, akkor miért kell újabb és újabb külföldi rendezőt leszerződtetni hatalmas összegekért?

A Nemzetiben már alig rendeznek magyar művészek” – mondta a színésznő a lapnak.

Udvarost megkérdezték a tavaly novemberi balesetről is, amikor a Rómeó és Júlia előadás közben Szász Júlia és Horváth Lajos Ottó lezuhantak a díszletről.

„Benne volt a levegőben, hogy valami történni fog. Korábban már kis híján történt tragédia, egy öt méter magas díszletelem kezdett el dőlni, a tetején egy színésszel, akinek végül szerencsére nem esett baja, de az eset után elszerződött a színháztól. A Rómeó és Júlia próbáin a kollégák többször is jelezték, hogy veszélyes a díszlet, mégsem történt semmi” – mondta Udvaros Dorottya.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Udvaros Dorottya továbbra is állítja, Vidnyánszky Attila nem hosszabbította meg a szerződését
A színésznő szerint az intézmény igazgatója anyagi okokra hivatkozva nem újította meg a szerződését. A Nemzeti Színház szerint Udvaros Dorottyának határozatlan idejű szerződése van, és azt nem mondták fel.

Link másolása

Mi is írtunk róla, hogy Udvaros Dorottya azt mondta, hogy már nem tagja a Nemzeti Színháznak, mert a szerződését nem újították meg. Az igazgató, Vidnyánszky Attila korábban az intézmény anyagi helyzetére hivatkozott.

Pénteken a Nemzeti Színház azt közölte:

„Udvaros Dorottya művésznő a Nemzeti Színház társulatának tagja, határozatlan idejű munkaszerződéssel rendelkezik, mely a mai napig nem került megszüntetésre és felmondásra”

- írta a Telex.

A színésznő gyorsan reagált a teátrum közlésére. A lap megkeresésére azt válaszolta:

„Március 22-én pénteken 11.00-kor volt szerződtetési tárgyalásom a vezérigazgató úrral, amikor is közölte, hogy nem kívánja meghosszabbítani a munkaszerződésemet. Azokra a darabokra, amik még műsoron maradnak és játszom bennük, azokra egyedi szerződést kapok majd május közepén”.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Premier: „Síneken guruló no-go zóna” – A négyes-hatos villamosról írt dalt a Bankrupt
Az utóbbi pár évben egymás után hozták ki a társadalomkritikus slágereket, most szerettek volna kicsit elszakadni a politikai témáktól, de csak félig sikerült.

Link másolása

A négyes-hatos villamos lenyűgöző élővilágát már-már Sir David Attenborough-t idéző aprólékossággal mutatja be a Bankrupt új slágere. Az Interrupters-féle lendületes, modern ska-punk vonalat képviselő szám refrénje garantáltan meg fog ragadni mindenkiben, aki kénytelen rendszeresen igénybe venni a körúti fegyencjárat szolgáltatásait.

A számhoz készült montázsvideó ezúttal a tömegközlekedési akciójelenetek tematikájára épül, és hogy minden igényt kielégítsenek, ehhez a számhoz is készült angol változat.

„Az elmúlt másfél évben sorozatban kihozott virális társadalomkritikus slágerek (Keresett a Feri, Viktorland, A hülyeség ára, Illiberal Holiday, Hol van a pénz?) után szerettünk volna kicsit elszakadni a politikai témáktól. De amikor realizáltuk, hogy pont az önkormányzati kampány közepére esik majd a megjelenés, muszáj volt ebbe is beletenni pár sort arról, hogy ígérhet bárki bármit, a négyes-hatos ilyen marad. És ha már így alakult, belekerült Budapest legádázabb ellensége is” – meséli a csapat frontembere, Sarkadi Balázs.

Négyes-Hatos:

Four-Six:

A zenekart legközelebb május 11-én Veszprémben, a Teremben, utána pedig június 1-én Budapesten, az Instantban lehet élőben megnézni.

A zseniális borító Vass Richárd munkája, a kiváló hangzásról pedig ezúttal is Botlik Mátyás (Grenma Stúdió) gondoskodott.


Link másolása
KÖVESS MINKET: