A magyar feltaláló, aki nélkül teljesen máshogy néznének ki a mai autók
Az első autók megjelenését követő évtizedekben nagyon komoly átalakuláson esett át a járművek külseje. Hosszú évek munkájának köszönhető, hogy a mai autók úgy néznek ki ahogy: kényelmesebbek és biztonságosabbak, miközben a szemnek is vonzóbbak.
Ennek a fejlődésnek egy kiemelten fontos állomása volt az áramvonalas karosszéria megjelenése. Azt azonban kevesen tudják, hogy ennek bevezetése egy magyar feltalálóhoz köthető, aki
évtizedekkel megelőzte korát, munkájával pedig túlzás nélkül örökre megváltoztatta az autóipart.
Járay Pál 1889-ben született Bécsben, magyar zsidó szülők gyermekeként. Járay pályafutását repülőgép-fejlesztőként kezdte, az első világháború alatt pedig a Luftschiffbau Zeppelinnél dolgozott, ahol a léghajók áramlástani vizsgálatával foglalkozott. 1920-ban ő szabadalmaztatta a legkisebb légellenállású, elöl lekerekített, hátul kúp alakú léghajóalakot. A Zeppelin üzemeltetésének költségei neki köszönhetően csaknem a felére csökkentek.

A Chrysler Airflow (Wikipédia)
Ezután figyelme a földi járművek felé irányult, az autóiparban pedig hasonlóan jelentős munkát végzett. 1921-ben szabadalmaztatta az "ideális járműalakot", vagyis az áramvonalas autó tervét.
Járay tervei szerint a tökéletes autónak döntött a szélvédője, a kerekek a karosszéria alá kerülnek, az utastér pedig csepp alakú kell legyen.
Találmányát kezdetben eléggé közömbösen fogadták az autógyártó cégek, később, az 1920-as évek második felében azonban komoly áttörést hozott az autóiparban. Elsőként a Chrysler Airflow-val, majd a Tatra 77-tel valósultak meg Járay elképzelései, később pedig több autógyár, köztük az Audi, a Bugatti, a Voisin, az Adler és a Maybach is felhasználta elképzeléseit, de
a Volkswagen bogárhátú is ilyen formát öltött.

A Tatra 77 (Wikipédia)
Járay felfedezésének köszönhetően a versenyautók sorra döntötték a sebességrekordokat. Kiderült, hogy az áramvonalas karosszériával a légellenállás csökkenése miatt az autóknak nemcsak a sebessége nőtt, de a fogyasztása is csökkent. De ennek a szabadalomnak köszönhető az is, hogy
az autók nem hagynak maguk mögött légörvényt, így nem vernek fel akkora port (vagy sarat).
Egyes kutatások szerint a mai napig a Járay-féle járműalak légellenállása a legkisebb, a magyar feltaláló eredményeit a máig tanítják, illetve hasznosítják, igaz ma már kevésbé divatosak a klasszikus áramvonalas formák.
Címkép: Wikipédia. Források: Kárpátalja.ma, Wikipédia