MÚLT
A Rovatból

Ezekben is elsők voltunk: a benzines postás járműtől a női postamesterekig

A Magyar Királyi Posta sok mindenben utat mutatott a világnak, a régi postások pedig igazi kreatív elmék és sokszor hősök voltak.

Link másolása

Az internet előtti világban Karácsony és Szilveszter idején szinte minden postaláda megtelt, és akinek volt, annak folyamatosan csengett a telefonja. Családtagok, barátok küldték el jókívánságaikat egymásnak, és sokszor ilyenkor jelezték, hogy bár nem sikerült találkozniuk, de azért gondolnak a másikra.

A magyar posta feladatai az ünnep közeledtével alaposan megnövekedtek. Hogy mi mindennel foglalkoztak, milyen körülmények között dolgoztak, milyen újítások kötődnek hozzájuk, vagy milyen különleges sztorik maradtak fenn az utókornak, ennek néztünk utána Budapesten, a Benczúr utcában található Postamúzeumban.postamuzeum_okolicsanyi-16

A VI. kerületi gyönyörű épület már 1931 óta a postásokat szolgálja művelődési intézményként. A második emeleten látható állandó kiállítás mellett időszaki bemutatókat is tartanak.

Az itt kiállított emlékek elsősorban azt mutatják be, hogy a Magyar Királyi Posta miben volt első, milyen újítások kötődnek hozzá. És a tárlaton végigsétálva bizony lehet megdöbbenni, mert tényleg elképesztő mennyiségű kreativitás szorult a postások több nemzedékébe.postamuzeum_okolicsanyi-21

Elsők között

1.

A világon elsőként nálunk volt benzin üzemű motorral hajtott postás gépjármű, mely a korábban használt triciklit váltotta fel. Az 1900-ban kiírt pályázaton Csonka János terveit fogadták el. A triciklit minden megállásnál le kellett állítani, majd induláskor berúgni. Ezekkel a járművekkel a postai küldeményeket gyűjtötték be.

1905-ben Magyarország volt az első, ahol már autó szállított posta küldeményt. Ezt a járművet szintén Csonka tervezte.postamuz_10postamuzeum_okolicsanyi-4

2.

Búsfy Korlát egykori postatiszt 1882-ben állt elő ötletével, a biztonságos begyűjtős levélszekrénnyel, de végül nem ez terjedt el a gyakorlatban.

Egy másik újítás volt az alul nyíló biztonsági levélszekrény, melyhez először bőrből, majd vászonból készített zsákot illesztettek, és ebbe hullottak a levelek úgy, hogy ahhoz más nem férhetett. Az eljárás olcsó és gyors volt.

postamuzeum_okolicsanyi-6

3.

A magyar posta Európában is elsők között teremtette meg a nők munkába állásának lehetőségét, ezzel biztosítva nekik az önálló egzisztenciát és megélhetést. 1872-től már a nők saját jogon is lehettek postamesterek. Korábban ezt a pozíciót csak a családtagtól megörökölve tölthették be. A postamesterek a postai szolgáltatásokat vállalkozásban végezték.postamuzeum_okolicsanyi-3

4.

1881-ben Európában negyedikként nálunk épült telefonközpont, 54 előfizetővel Puskás Tivadarnak és testvérének, Ferencnek köszönhetően. A telefon gyorsan népszerű lett, bár vihar idején nem működött, de mégis egyre többen fizették ki az évi 180 forintos díjat.

Itt csak nők dolgoztak, kiválasztásuk komoly feltételekhez volt szabva. Legalább két nyelven kellett beszélniük, és úri családtól hozott ajánlólevél kellett az alkalmazáshoz. Fontos volt, hogy erős hangjuk legyen és bírják a napi 10-12 órás munkaidőt, melyet az elején végig állva végeztek. Ráadásul fejből kellett tudniuk minden számot, amely a kapcsoláshoz szükséges volt.postamuzeum_okolicsanyi-11

5.

Az osztrákokkal azonos időben, 1869. október 1-én jelent meg hazánkban is a levelezőlap, egy új küldeménytípus. A postai szabályzat tiltotta a nyitott levelet. A levélszekrény bevezetése után, és a posta iránti bizalom megerősödésével azonban egyre többen választották a jóval olcsóbb lapot. Kezdetben csak írtak rá, majd később képek is kerültek rá, ebből alakult ki a képeslap.postamuz_01

6.

A magyar postások több „kisebb” találmánya is segítette a postai munka egyszerűbbé, biztonságosabbá tételét. Ezekből többet az európai posták is tőlünk vettek át. Az 1880-as évek elején Árkay Sándor ötlete volt az amerikai lakat. Ezzel lehetett biztonságosan lezárni a pénzes postazsákokat, melyek felváltották a korábbi nehéz ládákat. A lakatot több, mint száz évig használták és sok külföldi posta is átvette.

Egy másik postás, Kóczi János találta ki a kötegelőt, amellyel a lapokat, leveleket villámgyorsan tudták összefogni.postamuz_11

7.

A magyar postamérnökök számos ötlettel tökéletesítették a távíró, a távbeszélő és a rádió berendezések működését. Hogy kik voltak ők, és mi minden fűződik a nevükhöz, azt a kiállítás vége felé egy gazdagon berendezett teremben tudhatod meg.

Magyarországon épült fel 1933-ban a világ akkori legmagasabb műszaki építménye, a Lakihegyi rádióállomás szivarantennája. Ennek makettjét a kiállításon megnézheted. Érdekességként pedig elolvashatod az 1925-ben indult magyar rádió egyik műsortervét. De megtudhatod, hogy milyen feladata volt a későbbi Nobel-díjas dr. Békésy Györgynek a magyar rádiózás fejlesztésében.postamuz_15

Legyél te is postás

A kiállításon sok minden kipróbálható. Lehet kézi kapcsolásos telefonközpontost játszani, vagy csőpostán küldeményt küldeni. A távírók és telexgépek működése is kipróbálható. Az ördöglakathoz hasonló levélköteg-készítőt is szabad tekergetni. A kicsik még az 1956-ban indult meseszolgálat 15 régi kedvencét is meghallgathatják.postamuzeum_okolicsanyi-9postamuzeum_okolicsanyi-10

Postaszolgálat az 1. világháborúban

Az időszaki kiállításon az első világháború postásainak munkáját mutatják be. De megismerheted a korabeli különleges levelezőlapokat, a távírók felszerelését, vagy a dolgozók egyenruháját. Sok szívszorító dokumentum idézi meg a hadba vonultak és a hátországban élők, az otthon aggódók mindennapjait.

Néhány elképesztő adat: 1917-ben évente 463 millió levelet postáztak, a csomagok száma pedig körülbelül 4 millió volt. Volt olyan, hogy kisebb ház méretben gyűlt össze csomag, melyeket az otthoniak küldtek a fronton lévőknek. A hatalmas mennyiséget képtelenség volt azonnal elszállítani, ezért ezek a küldemények sokszor elég nagy késéssel érkeztek meg.postamuz_07

A katonáknak bizony gyakran kellett kreatívnak lenniük. Ezt bizonyítják az épen megmaradt olajfa vagy nyírfa kérgéből készített képeslapok. Előfordult, hogy citromlével írtak, és csak az otthoniak hőkezelése után lett olvasható a levél, így játszva ki a cenzúrát.

A sokáig távollévők a tábori fényképésszel készíttetek portét magukról, és annak hátoldalára írtak üzenetet a szeretteiknek, akik legalább így fotón láthatták a harcmezőn szolgáló férjüket, testvérüket, fiúkat.

A tábori posta a katonák számára ingyenes volt, míg a családtagok 1 fillért fizettek a tábori postai levelezőlapért, ami portómentes volt.

A posta pénzt, pontosabban utalványt is kézbesített. A zsoldot a katonák hazaküldhették, de szabály volt, hogy csak annyi összeg mehetett, amennyit igazoltan megkerestek.

A teremben korabeli postai berendezések is láthatók.

A postások élete nem volt könnyű, nem véletlenül kaptak számos kitüntetést. Sokan közülük életüket vesztették a harcokban, hiszen ők is a fronttal együtt mozogtak.postamuz_02postamuz_03postamuz_04

A tárlaton még sok-sok érdekes technikai dolgot és szívszorító történetet is megismerhetsz.

A Borzalmak tiport országútján című kiállítás 2017. március végéig látható.

Bővebb információk a Postamúzeumról ITT.postamuz_16postamuz_17

A magyar posta gazdag történetét, dokumentumait, tárgyait az ország több pontján található tematikus kiállításokon ismerheted meg. Ezeket is érdemes felkeresni, mert sok olyan értéket rejt, melyekről ma már egyre kevesebbet látni, hallani. Ígérjük, később mi is folytatjuk sorozatunkat.

Fotók: Okolicsányi Zoltán, Postamúzeum

Ha érdekes volt, oszd meg másokkal is!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


MÚLT
A Rovatból
Így nézne ki Petőfi Sándor ma a mesterséges intelligencia szerint
Az 1848-as forradalom hős költőjéről csak egy hitelesnek mondott kép maradt fenn, annak alapján készültek el a mai, modern Petőfi-portrék.

Link másolása

Milyen lenne Petőfi Sándor, ha ma sétálna Budapesten? Az Énbudapestem a mesterséges intelligencia segítségével rekonstruálta az 1848-as forradalom hősének portréját.

A képek alapja az egyetlen hitelesnek tartott dagerrotípia volt.

A lap még hozzáteszi, hogy Sass Imre orvos 1879-ben azt írta a költőről: "alig is fogunk hozzá teljesen hasonló arczképet leírni, mert — akik mint jól ismertük őt — kedélyének végtelenszerű csapongásai szerint a naponkénti találkozás, összejövetel s kedélyes mulatságaink közben is akárhányszor más alakba szedődtek vonásai".

Egressy Gábor(?): Petőfi Sándor portréja (dagerrotípia, 1844 vagy 1845) Escher Károly fotográfus kémiai úton regenerált és az eredeti dagerrotípiához képest oldalfordított (vélhetően a valós helyzetbe került) reprodukciója - Forrás: Wikipédia
Képek: Midjourney/Énbudapestem


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
MÚLT
A Rovatból
Csak egy pillanatra engedte el kétéves kisfia kezét a bevásárlóközpontban, soha többé nem látta élve
Bár az eset 31 éve történt, máig az egyik legnagyobb közfelháborodást kiváltó ügy marad Nagy-Britanniában. Az elkövető két tízéves fiú volt, akik brutális kegyetlenséggel gyilkoltak – máig nem tudni, miért.

Link másolása

1993. február 12-én a kétéves James Bulger eltűnt édesanyja mellől egy népes bevásárlóközpontban, a nagy-britanniai Bootle-ban. Pár nappal később vonatsíneken bukkantak kettévágott holttestére, de az világos volt, hogy a halálát nem gázolás okozta.

Pokolban köttetett barátság

Robert Thompson és Jon Venerables 1993-ban mindössze tíz évesek voltak. Ugyanabba a liverpooli iskolába jártak, és hasonlítottak abban, hogy nem volt példamutató a magatartásuk, de kisebb bolti lopásoknál nem merészkedtek messzebb. Csak a balhé kedvéért loptak, mert az elemelt tárgyakat gyakran még az üzletben behajították a liftaknába.

Egyiküknek sem volt otthon szerető családja: Thompsont és hat testvérét az anyjuk egyedül nevelte, aki depressziós volt, és gyakran nyúlt az üveg után. Venables-t is elhagyta az apja, az anyja pedig durván bánt a fiával, és számtalan férfi fordult meg náluk.

Thompson és Venables a gyilkosság napján – mint annyiszor máskor – az iskolakerülés mellett döntött. Szokás szerint a bootle-i bevásárlóközpontban ütötték el az időt, ám ezúttal valami újat terveztek.

Mint utólag kiderült, nem a későbbi áldozatuk volt az első, akit aznap megpróbáltak elcsábítani és magukkal vinni. Egy anyuka felfigyelt rá, hogy két fiú megpróbálja felhívni magára a gyerekei figyelmét. Pár pillanattal később hároméves kislányának és kétéves kisfiának nyoma veszett. Az anyuka gyorsan megtalálta az egyiket, aki azt mondta, hogy az öccse kiment egy fiúval. Az anya kiszaladt, és meg is találta őt Thompson és Venables társaságában, akik gyorsan eltűntek a színről.

Aztán addig lődörögtek tovább, amíg meg nem látták James Bulgert. Bár az anyukája fogta a kezét, csak egy pillanatra, amíg fizetett, elengedte. Mire ismét lenézett, a fiának már hűlt helye volt. Később azt mondta:

„Nem kellett volna elengednem a kezét. Ez volt a legnagyobb hiba, amit valaha elkövettem.”

A biztonsági kamerák rögzítették, amint a három gyerek 3 óra 42 perckor elhagyja a bevásárlóközpontot. Akkorra már az édesanya értesítette a biztonsági szolgálatot, és számtalanszor bemondták a hangosbemondón, hogy eltűnt egy gyerek. 4 óra 15-re világossá vált, hogy értesíteni kell a rendőrséget.

Festéket öntöttek a szemébe

Eközben Thompson és Venables messzire vitték prédájukat, egy másik város felé. Akik látták őket az utcán, azt hitték róluk, hogy testvérek, de volt, akinek feltűnt a két idősebb agresszív viselkedése.

Utólag jelentkeztek a hatóságoknál szemtanúk, akik szerint Thompson és Venables durván bántak a gyerekkel, rángatták és ütötték. Néhányan meg is állították és kérdőre vonták őket, de aztán abban a hiszemben engedték őket tovább, hogy a kicsit hazaviszik, de volt, akinek azt mondták, hogy a rendőrségre. A járókelők közül később sokan mélységesen bánták, hogy nem avatkoztak közbe.

Thompson és Venables Waltonba, egy vasúti sín közelébe terelte az áldozatát.

Kék festéket öntöttek a szemébe, hogy megvakítsák. Téglákkal és kövekkel ütötték, rugdosták, a szájába elemeket tömtek. Végül egy tízkilós vasrúddal fejbe vágták.

Csak ettől az ütéstől tíz helyen repedt meg a koponyája. James Bulger összességében 42 súlyos sérülést szenvedett. Utolsó szavaival az anyukáját hívta.

A gyilkosság után a kisfiú testét a vonatsínre fektették, mert azt hitték, hogy ezzel balesetnek álcázzák. Egy vonat valóban kettévágta az apró holttestet, de világos volt, hogy nem ez okozta a halálát. Két nap múltán talált rá egy csapat környéken játszó tinédzser.

Névtelen telefonáló és utóélet

A biztonsági kamera felvétele alapján a rendőrök eleinte 13-14 éves elkövetőket kerestek, de elkezdtek utánajárni annak is, hogy aznap ki hiányzott a közeli iskolákból. Végül egy névtelen bejelentőnek köszönhetően bukkantak nyomra. A telefonáló megnevezte Thompsont és Venables-t, akinek ugyanaz a kék festék maradt a kabátján, amit Bulger kínzásához használtak. A nyomozók nemcsak a lopott kék festéket találták meg, hanem Thompson cipőjén vérnyomokra is felfigyeltek.

A két fiút február 18-án vették őrizetbe. Thompson eleinte mindent tagadott, de Venables rövid idő elteltével vallomást tett. „Én öltem meg. Megmondanák az anyukájának, hogy sajnálom?” – kérdezte. A kihallgatást végző nyomozó, Phil Roberts utólag azt mondta: „azon a napon magával az ördöggel néztem szembe, a barátságuk a pokolban köttetett”.

A szakértők a tárgyaláson úgy nyilatkoztak, hogy mindkét gyerek különbséget tudott tenni jó és rossz között, és egyikük sem szociopata. A pszichiáterek azonban a motivációjukat nem tudták megnevezni, és

a mai napig nem derült ki, mi vitte rá a fiúkat arra, hogy gyilkoljanak.

Thompson és Venables lett a legfiatalabb gyilkosságért elítélt elkövető a modern brit történelemben. Javítóintézetbe kerültek, az elzárást 18 éves korukban lehetett felülvizsgálni.

2001-ben ki is szabadultak, és az országos felháborodás miatt, amely az ügyüket övezte, új személyazonossággal kezdhettek új életet. Bár mindig is Thompsont sejtették a gyilkosság értelmi szerzőjének, neki többé nem volt dolga a törvénnyel. Venables azonban ma is rács mögött ül. Többször is pedofil képek és gyermekbántalmazásról készült felvételek birtoklásáért ítélték el. Utoljára tavaly decemberben vizsgálták felül kegyelmi kérvényét, és elutasították azt.

(Forrás: ATII, Guardian)

Link másolása
KÖVESS MINKET:


MÚLT
A Rovatból
Ferdinand Porsche egy magyartól lopta a bogárhátú terveit
Barényi Bélának, a magyar-osztrák mérnöknek bő 2500 találmánya volt, többek között az autós fejtámla és a biztonsági kormánykerék, illetve ő vezette be az első töréstesztet a Mercedesnél.

Link másolása

Uraim, Önök mindent rosszul csinálnak!” – ezzel a mondattal kezdte állásinterjúját a Mercedes-Benznél a magyar származású Barényi Béla, de utána olyan jól érvelt, hogy mégis felvették. Ez az autógyártó cég talán legjobb döntésének bizonyult később, de hogy jutott el egyáltalán a Mercedesig? Az osztrák Hirtenbergben született 1907-ben, és a közeli Bécsi Műszaki Főiskolán végzett gépészmérnökként dicsérettel, és már a tanulmányai alatt elkezdett dolgozni vízióján, a Volkswagenen, azaz az olcsó „népautón”. Diplomája után publikálta a központi csöves alvázú, az utasok biztonsága érdekében az első tengely mögé helyezett kormányművű autót, de mivel nem kavart nagy port a szakmában, nem is szabadalmaztatta az ötletét.

Több autógyárnak is dolgozott, Ferdinand Porsche azonban nem vette fel. Az ötletét azonban elvette, ugyanis mint kiderült, nem csupán lemásolták a Porsche-gyárban az öt évvel korábban publikált találmányát, hanem el is kezdték nagy sikerrel a Bogár sorozatgyártását, csakhogy kihagyták belőle többek közt a kéttengelyes pedálokat, amelyeket direkt azért tervezett úgy, hogy védjék az utasok lábait. Sokkal később állt csak neki pereskedni, miután két könyvben is hazudtak vele kapcsolatban, de szerencsére a pert végül meg is nyerte, és a Volkswagen fizetett – jelképesen egy márkát, amennyit az ötletgazda kért.

A 30’-as évek végén Barényi egy olyan „cellajárművet” tervezett, amelynél az utastér erősebb anyagból készül, mint az autó többi része, ezzel feltalálta a gyűrődési zónát. Ennek ellenére először nem vette fel a Mercedes-Benz, de amikor egy volt kollégája ajánlólevelével érkezett, mégis meghallgatták. Ekkor bár két percet kapott a vezérigazgatótól, huszonkét percen keresztül kritizálta a jelenlegi rendszert, méghozzá olyan alapossággal, hogy adtak neki egy esélyt – valamint saját műhelyt, szabad kezet, és forrást is a kísérleteihez. Bele is vetette magát a tervekbe, és a második világháború után olyan fontos ötleteket valósított meg a gyakorlatban, mint a frontális és oldalirányú ütközésnél is összecsukódó kormányoszlop, vagy a nyugalmi állapotban rejtett, biztonságosabb és kedvezőbb légellenállású ablaktörlő.

Az első legyártott biztonsági megoldása az oldalütközések ellen is védő alváz volt az 1953-es Ponton Mercedesben (W120), az első olyan autó pedig, amit biztonságos jelzővel illettek, az 1959-ben debütáló W110 lett, amely az S osztály elődjének számít. Ennek az volt a lényege, hogy ütközés esetén a jármű első és hátsó részénél a kocsi deformálódása irányított, és a karosszéria elvezeti az ütközési energiát, miközben az utasok egy stabil és biztonságos utascellában érezhették magukat. Sőt, ebben volt először biztonsági kormánykerék is, amely később minden Mercedesben megjelent.

Ekkoriban szinte kaszkadőri munkának is számított a töréstesztelés, mivel nem voltak tesztbábuk: a mérnökök védőruhában próbálgatták a különféle szituációkat. A gőzrakétákkal kilőtt autókat hol egymásnak, hol a falnak, hol a levegőbe navigálták, vagy éppen több tonnát tettek az autó tetejére, hogy mit bír el. Úgyhogy lényegében a Mercedes Bélának köszönheti, hogy a márkát a biztonsággal azonosították.

Barényi Béla élete végéig nekik dolgozott: hosszú évtizedekig volt főosztályvezető, de nyugdíjba vonulása után is tanácsadóként alkalmazták. Ezalatt bő 2500 szabadalmat tulajdonítottak neki, például a puha műszerfalat süllyesztett és rugalmas gombokkal, a könnyen letörő visszapillantókat, a fejtámlákat, a gyalogosok védelme érdekében elhajló Mercedes-csillagot, a megerősített üléseket, és az erős, kiesést megakadályozó biztonsági zárat az ajtókon. A W 113-as SL-ek kupéváltozatainak pagoda alakú teteje is a nevéhez köthető, amelyről a sorozat a becenevét kapta.

A passzív biztonság atyja 90 évet élt, és még életében bekerült az autózás meghatározó ikonjait felsorakoztató, genfi European Automotive Hall of Fame tagjai közé. Megkapta a szakmájában legtekintélyesebb elismerést, a Rudolf Diesel aranyérmet, valamint az aacheni Nemzetközi Károly-díjat, és több országban utcát is elneveztek róla – jó kérdés, hogy Magyarországon miért nem övezi általános ismertség. Utolsó interjújában arra a kérdésre, hogy hogyan volt képes ennyi minden feltalálni, Barényi így reagált: „Egész életemben csak racionálisan próbáltam gondolkozni!

Források: 1,2,3

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

MÚLT
A Rovatból
Még egy ebédszünet is belefért a forradalomba 1848 március 15-én - hogyan is zajlott a valóságban ez a nap?
A hős forradalmárok a Nemzeti Múzeumnál sem tudtak egyből a lépcsőkre jutni, mert marhavásár volt a környező területen. Így aztán előbb teheneket tereltek. A többi érdekes részlet is kiderül a videóból.

Link másolása

Még egy ebédszünet is belefért a forradalomba 1848 március 15-én - hogyan is zajlott a valóságban ez a nap? A Szeretlek Magyarország Tik-Tok videójában ennek járt utána.

Az 1848-as forradalom a legbékésebb forradalom volt Európában, hiszen nem folyt vér. A magyarok leginkább egy kicsit szabadabb életet szerettek volna, nem a függetlenségre törekedtek. Az elején még a jelszavuk is ezt tükrözte. Hogy mi volt ez? Kiderül a videóból.

Ahogy az is, hogy Petőfi Sándor a leírt versét otthon felejtette, ezért soronként kellett lediktálnia. A hosszas folyamat miatt az utcán várakozó több ezer embert emiatt Jókai hazaküldte ebédszünetre.

A hős forradalmárok a Nemzeti Múzeumnál sem tudtak egyből a lépcsőkre jutni, mert marhavásár volt a környező területen. Így aztán előbb teheneket tereltek. Petőfi itt nem szavalta el a versét, hanem beszédet mondott, a verset pedig egy ifjú színész szavalta el.

A videóból az is kiderül, hogyan jutottak fegyverhez, és mi történt Táncsics Mihállyal a kiszabadítása után.

VIDEÓ: Hogy zajlott március 15.?

@szeretlekmagyarorszag.hu Te ismerted ezeket a történéseket a forradalmunkról? Az 1848-as március 15-i események nem teljesen úgy zajlottak, ahogy az a köztudatban is benne van. #forradalom #március15 #szeretlekmagyarorszag #petőfi #nekedbe #magyartiktok ♬ eredeti hang – Szeretlek Magyarország.hu - Szeretlek Magyarország.hu

Link másolása
KÖVESS MINKET: