Amikor emberek haltak meg a kóláskupakok miatt kitört lázadásban
Máig úgy emlegetik marketinges szakmai körökben az 1992-es Pepsi-botrányt, mint a világ egyik legnagyobb reklámkatasztrófáját.
26 évvel ezelőtt ugyanis egy elbaltázott kampány miatt a Fülöp-szigeteken nem csupán több százezer embert tett elkeseredetté és csalódottá a cég, hanem
halálos áldozatot követelő zavargások törtek ki.
Az egész a Pepsi Cola nyereményjátékával kezdődött. A vállalat szerette volna, ha fellendül a forgalmuk az ázsiai országban. Mint arról a Marketinshmarketing.net beszámolt, akkoriban a Pepsi piaci részesedése a Coca-Cola 75 százalékával szemben csupán 17 százalékos arányú volt. Ezért játékot hirdettek az akkor 50-60 millió lakosú Fülöp-szigeteken, Pepsi Number Fever néven.
Számkódos kupakokkal látták el a palackokat. Egyes számokhoz különböző nyereményeket rendeltek. A cél az volt, hogy minél több Pepsit vásároljanak az emberek, hogy esélyük legyen megnyerni a fődíjat, 1 millió pesót (ez ma több mint 11 millió forint).
Valóban óriási láz tört az országban, a Pepsi hatalmas forgalmat bonyolított.
40 százalékkal növelték az eladást. A játékban a Fülöp-szigetek lakóinak több mint a fele, 31 millió személy vett részt.
VIDEÓ: A Number Fever reklámok a tévében
Hetente milliók figyelték, melyek lesznek a kupakokon látható nyertes számok. Addigra már rengetegen kaptak kis összegű nyereményt, és néhányan azon szerencsések közé tartoztak, akik elvihették a fődíjat. És sokan reménykedtek abban, hogy ha szerencsések, az akkoriban nagy összegnek számító pénzből új életet kezdhetnek, a gyermekeik tanulhatnak.
Ám a kampány végén szó szerint hiba került a gépezetbe. A nyertes szám az utolsó héten a 349-es volt.
Egy malőr folytán azonban 800 ezer olyan kupak készült, amelyen ez a szám volt olvasható...
A többit el lehet képzelni. Nyertesek tízezrei jelentkeztek boldogan. Köztük volt Victoria Angelo is, aki annak idején a Baltimore Sunnak elmondta, hogy izgatottan tervezgetett: a gyermekei továbbtanulhatnak, vehetnek egy autót, és végre rendes házban lakhatnak. Úgy érezte, valóra vált az álma.
A lap azt írta, hogy ami Victoria Angelo számára álom volt, az a Pepsi számára rémálom. Amikor azzal szembesültek, hogy milliárdokat kellene kifizetniük a Fülöp-szigetek lakóinak, nemcsak megtagadták a nyeremények kifizetését, de a kupakokat is visszahívták. Hiába jelentették be, hogy a 349-es számú kupakok tulajdonosai 20 dollár fájdalomdíjat kapnak, elszabadult a pokol.
VIDEÓ: Elégedetlen tömegek az utcán a Fülöp-szigeteken
Először csak tüntetések folytak az ázsiai országban, majd zavargások törtek ki. A Pepsi arról számolt be, hogy 32 teherautójukat dobálták meg kővel, borították fel vagy gyújtották fel. Palackozóüzemeket támadtak meg. Fegyveresek dobálták meg Molotov-koktélokkal a vállalat helyi irodáit.
A legsúlyosabb incidensben – gránátot dobtak egy Pepsi-teherautóra, ám az lepattant róla –
meghalt egy 5 éves kislány és egy iskolai tanító,
hatan pedig megsebesültek. (Egy másik forrás 40 sebesültet említ és 3 halálos áldozatot.)
A helyzet annyira tarthatatlanná vált, hogy 1992 tavaszán a vállalat elnöke, Christopher Sinclaire a fővárosba, Manilába repült, hogy tárgyaljon az ország elnökével, Fidel Ramos-szal.



Több ezren tettek feljelentést a Pepsi ellen, 700 per folyt bíróságokon, a cég hatalmasat bukott. Hiába mondta ki majd' másfél évtizeddel később a Fülöp-szigetei legfelsőbb bíróság, hogy nem a Pepsi felelős a zavargásokért, az erkölcsi károkat nem lehetett helyrehozni.
Mindenesetre a vállalat számára tanulságos és drága lecke volt a kampány, amelynek a költségvetése a végén az ötszörösére emelkedett.