MÚLT
A Rovatból

A rock utolsó ártatlan szeretet-nyara – 50 éve rendezték meg a woodstock-i fesztivált


Link másolása

A film- és a modern kultúrtörténet egyik legmegrázóbb pillanata, amikor még halljuk Hendrix zenéjét, de csak egy szeméttel borított pusztaságot látunk, ahonnan fáradtan, szomorúan vonszolják magukat haza az utolsó túlélők, társaikat, holmijukat összeszedve. (A filmesek persze ügyesen vágták meg a zenét, mert Jimi nem azzal a mélabús, meditatív darabbal fejezte be koncertjét, hanem a Hey Joe-val, de az nem illett volna ehhez a hangulathoz…)

Kramernek erről is megvan a maga története:

„Jimi ötórás késéssel kezdett. Hogy ébren tudjak maradni, beadtam magamnak két adag B-vitamin injekciót, amitől hatalmas véraláfutások lettek a seggemen. Akkor már leülni sem tudtam. Amikor Jimi leütötte az utolsó hangot, egy korszak ért véget. Woodstock olyan volt, mint egy kapu, amely mögött ott maradtak eltemetve a 60-as évek utópiái, ideáljai.”

Azért ne feledjük, micsoda énekesek és előadók hagyták ott nyomukat Woodstock-on. Joan Baez és Country Joe McDonald a maguk egy szál gitáros módján kiálltak a rendőri önkény ellen küzdő berkeley-i diákok mellett és a vietnami háború ellen, a várandós Baez, miközben párja éppen börtönben volt meggyőződése miatt, egekig hatoló a capella énekével követelt szabadságot.

Az esetlen mozgású, reszelős hangú benzinkutast, Joe Cockert választották a fesztivál „legjobb gitárosának” csápolásai révén (akkor még nem hívták „léggitározásnak”), miközben Alvin Lee, a Ten Years After frontembere valóban ízekre szedte piros gitárját, amelynek élete végéig képes volt külön repülőjegyet venni, hogy addig se kelljen megválnia tőle. Minden szer nélkül is másfajta tudatállapotot kínált a közönségnek a San Franciscó-i hippi közösség két legnagyobb együttese, a Grateful Dead és a Jefferson Airplane. Janis Joplin szinte szó szerint meghalt a színpadon, Sly és a Family Stone funky-extázist varázsoltak az éjszakába.

Világpremiert tartott a Crosby, Stills, Nash and Young szuperkvartett, itt próbálta átvenni a Cream blues-rock örökségét a Mountain, és itt vált széles körben ismertté a texasi albinó blues-gitáros, Johnny Winter, aki addigra már B.B.Kinggel és Willie Dixonnal is játszott, és robbant be három ütősével, a rock, a blues és a latin zene máig utánozhatatlan vegyületével Santana. (Velük kapcsolatban az egy évvel később megjelent tripla válogatás-lemez csalt egy nagyot: úgy keverték az egyik nagy kavalkádjukat, a Soul Sacrifice-t, mintha az esőt elűzni akarók kántálásának ritmusába kapcsolódtak volna be). És ott volt Pandit Ravi Shankar, a nagy indiai szitárművész, aki zenéjével nagyon sokat tett azért, hogy több nemzedék a keleti spiritualitásban keressen magának lelki iránytűt.

Az évfordulóra jelent meg az ötletgazda Michael Lang könyve, Woodstock: 3 Days of Peace And Music című könyve.

„A fesztivál minden érdeklődőnek azonnali hozzáférést biztosított az ellenkultúrához: egyszerűen csak ott kellett lenni. Így a résztvevők – akiknek többsége véget akart vetni egy igazságtalan háborúnak – három napot töltöttek el a természetben: zenét hallgattak, egy közösség tagjainak érezték magukat, közel kerültek másokhoz, szélesebb értelemben az egész emberiséghez, a szerelem és az együttérzés nevében.

Összességében valóban a békéről és a szerelemről szólt az a három nap.

A közönség hihetetlenül heterogén volt: a bronxi középiskolások a San Franciscóból autostoppal érkező hippikkel keveredtek, akik a vietnami háború veteránjaival találkoztak. Ott voltak a motorosok, az egyetemisták, a yippiek (fiatal radikális politikai aktivisták), filozófusok és mind normálisak voltak. Woodstock-ban, egy olyan időszakban, amikor a faji elkülönítést még eltűrték az ország egyes részeiben, a bőrszínnek nem volt semmi jelentősége” – idézte a La Repubblica.

Pályám során összehozott a sors több woodstock-i hőssel is. Többször is beszélgethettem Alvin Lee-vel, aki 1994-ben azért jött inkább Budapestre, a Diáksziget-Eurowoodstock fesztiválra, mint az amerikai 25. évfordulós bulira, mert úgy gondolta: a mi rendezvényünknek több köze van a „Woodstock-fílinghez”. Alvin ekképp idézte fel eseményeket:

„Olyan helikopterrel szállítottak bennünket a színpadhoz, amelynek mindkét oldala nyitott volt, bármikor lepottyanhattunk volna. Úgy megrémültünk, hogy még a halálfélelmet is elfelejtettük. Már odalent majdnem elsodort bennünket a szél, aztán amikor nagy nehezen besunnyogtunk a színpad mögé és hangolni kezdtem, a vihar simán elmosott minket. Először kissé eltévedve bóklásztunk, senki sem kezelt engem sztárként – miért is tették volna – de legalább megkínáltak egy pofa itallal. Külön mázli, hogy a buli hatalmasra sikerült. Ma már sokan elfelejtik, hogy Woodstock igazi sztárja a közönség volt. Erre akkor jöttem rá, amikor elmerültem magam is tömegben. Persze a filmen elég hatásosak voltunk, különösen, amikor sokszorosítva jelentem meg a vásznon. Abban a légkörben nem lepődtem volna meg azon sem, ha valóban többfelé osztódom és mégis egy maradok.”

Ugyancsak az Eurowoodstock hozta el a Hajógyári-szigetre Paul Kantnert, a Jefferson Airplane alapítóját.

„A hippi szónak nem volt semmilyen előre megfontolt, mély értelme. A sajtó találta ki azokra a fiatalokra, akik nem voltak hajlandók elfogadni mindazt, amit a társadalom előírt nekik. Szerettek kockáztatni, mindent kipróbálni, kalandozni, veszélyesen élni. Ugyanolyan veszélyesen, mint amilyen maga a rock and roll volt. És mindenütt dicsőítették a szabad szerelmet.”

Kantner egy kicsit „nehezményezte”, hogy a budapesti rendezők nem engedték meg neki, hogy úszva közelítse meg a szigetet. „Pedig a fulladásos halálhoz Woodstock-ban közelebb álltunk. A színpadon a Santana játszott, miközben ömlött az eső. Akkor még az volt a szokás, hogy a szervezők mellett egy sor zenész ott tolongott a pódium szélén. Egyszer csak az egész tákolmány süllyedni kezdett, bele a sárba. Úgy éreztük magunkat, mintha a Titanicon lettünk volna. Túléltük és nagyszerű volt ennek az őskáosznak a látványa, amelynek részesei lehettünk.”

Carlos Santana sokszor járt Magyarországon zenekarával. Az 1987-es koncertje az MTK-stadionban különösen emlékezetes maradt: iszonyatos felhőszakadás zúdult Budapestre, de az együttes egy percig sem hagyta abba a játékot és a ronggyá ázott közönség végigtombolta a háromórás előadást. Amikor Carlosszal a koncert előtti délutánon beszélgettünk, még nem sejtettük, hogy igazi „Woodstock déjá vu” vár ránk. A mexikói gitáros így beszélt a hajdani fesztivállal kapcsolatos érzéseiről:

„A zene olyan, amely egyszerre kelt fizikai vágyat muzsikusban és hallgatóban. Néha magunk is úgy érezzük, hogy hangszerekké válunk. A zene olyan egyetemes nyelv, amelyen gyógyító szavakat mondhatunk el, amellyel az emberek vágyait kifejezhetjük. Alapja a szabadság, valamint az erőszak elutasítása. Olyan hatalom, amely segít abban, hogy az emberek rendszerektől függetlenül megérthessék egymást.

A világ kormányainak jobban kellene bízniuk az emberekben, hogyha összejönnek a világ minden tájáról – mint például Woodstock-ban – akkor ezt nem azért teszik, hogy mindent elsöpörjön az erőszak, hanem azért, hogy jól érezzék magukat és tanuljanak egymástól.”

Joan Baez 1989. júniusában járt nálunk először és természetesen nem kerülhettük ki Woodstockot, már csak azért sem, mert amikor 1985-ben fellépett a Live Aid-en, így szólt a közönséghez: „Íme, a Ti Woodstock-otok.”

„Ez azért volt fontos, mert egy nemzedéknek először volt lehetősége arra, hogy egy nagy közösséget alkosson. Akik részt vettek a Live Aid-en, olyanok voltak, mint egy tárgyalás közönsége, amely hangot adott saját véleményének. Néhány évvel ezelőtt beszélgettem egy 16 éves sráccal, aki azt mondta nekem: „Nektek a 60-as években volt zenétek, mozgalmatok, harcotok, lelkesedésetek, és volt köztetek összetartó erő. Nekünk nincsen semmi, ami összetartana bennünket.

A mai nemzedék ezt az erőt keresi, ám valójában mindenkinek magának kell eldöntenie, hogy mit tart a legfontosabbnak az emberi jogok közül. Meggyőződésem, hogy visszatér majd egy olyan kor, amikor a fiatalok újra azt érzik, hogy minden, ami a világban történik, közvetlenül érinti őket” – mondta Joan.

1988-ban Budapesten forgatta Menahem Golan a Koldusopera legújabb filmváltozatát és ennek egyik főszerepét Roger Daltrey, a Who énekese alakította. „Gyönyörű korszak volt, rengeteg szép emlékkel. Szerintem minden kor ifjúsága akkor egészséges, ha kihívást intéz a világ megcsontosodott dolgai ellen. Ezért volt klassz a punk is, a maga anarchiájával” - mondta Roger, és a következő generációhoz szóló szavai 30 év után is megszívlelendőek: „Érezzék meg azt az energiát, amely a 60-as évek zenéjében volt. Ne fogadják el maguk körül az „előre gyártott világot”, ne hagyják, hogy egy óriáskerék bekapja őket. Próbáljanak egyéniségek lenni. A mai fiatal ne egy legyen a milliók közül, hanem emelkedjen ki a tömegekből.”

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


MÚLT
A Rovatból
Így nézne ki Petőfi Sándor ma a mesterséges intelligencia szerint
Az 1848-as forradalom hős költőjéről csak egy hitelesnek mondott kép maradt fenn, annak alapján készültek el a mai, modern Petőfi-portrék.

Link másolása

Milyen lenne Petőfi Sándor, ha ma sétálna Budapesten? Az Énbudapestem a mesterséges intelligencia segítségével rekonstruálta az 1848-as forradalom hősének portréját.

A képek alapja az egyetlen hitelesnek tartott dagerrotípia volt.

A lap még hozzáteszi, hogy Sass Imre orvos 1879-ben azt írta a költőről: "alig is fogunk hozzá teljesen hasonló arczképet leírni, mert — akik mint jól ismertük őt — kedélyének végtelenszerű csapongásai szerint a naponkénti találkozás, összejövetel s kedélyes mulatságaink közben is akárhányszor más alakba szedődtek vonásai".

Egressy Gábor(?): Petőfi Sándor portréja (dagerrotípia, 1844 vagy 1845) Escher Károly fotográfus kémiai úton regenerált és az eredeti dagerrotípiához képest oldalfordított (vélhetően a valós helyzetbe került) reprodukciója - Forrás: Wikipédia
Képek: Midjourney/Énbudapestem


Link másolása
KÖVESS MINKET:

MÚLT
A Rovatból
Csak egy pillanatra engedte el kétéves kisfia kezét a bevásárlóközpontban, soha többé nem látta élve
Bár az eset 31 éve történt, máig az egyik legnagyobb közfelháborodást kiváltó ügy marad Nagy-Britanniában. Az elkövető két tízéves fiú volt, akik brutális kegyetlenséggel gyilkoltak – máig nem tudni, miért.

Link másolása

1993. február 12-én a kétéves James Bulger eltűnt édesanyja mellől egy népes bevásárlóközpontban, a nagy-britanniai Bootle-ban. Pár nappal később vonatsíneken bukkantak kettévágott holttestére, de az világos volt, hogy a halálát nem gázolás okozta.

Pokolban köttetett barátság

Robert Thompson és Jon Venerables 1993-ban mindössze tíz évesek voltak. Ugyanabba a liverpooli iskolába jártak, és hasonlítottak abban, hogy nem volt példamutató a magatartásuk, de kisebb bolti lopásoknál nem merészkedtek messzebb. Csak a balhé kedvéért loptak, mert az elemelt tárgyakat gyakran még az üzletben behajították a liftaknába.

Egyiküknek sem volt otthon szerető családja: Thompsont és hat testvérét az anyjuk egyedül nevelte, aki depressziós volt, és gyakran nyúlt az üveg után. Venables-t is elhagyta az apja, az anyja pedig durván bánt a fiával, és számtalan férfi fordult meg náluk.

Thompson és Venables a gyilkosság napján – mint annyiszor máskor – az iskolakerülés mellett döntött. Szokás szerint a bootle-i bevásárlóközpontban ütötték el az időt, ám ezúttal valami újat terveztek.

Mint utólag kiderült, nem a későbbi áldozatuk volt az első, akit aznap megpróbáltak elcsábítani és magukkal vinni. Egy anyuka felfigyelt rá, hogy két fiú megpróbálja felhívni magára a gyerekei figyelmét. Pár pillanattal később hároméves kislányának és kétéves kisfiának nyoma veszett. Az anyuka gyorsan megtalálta az egyiket, aki azt mondta, hogy az öccse kiment egy fiúval. Az anya kiszaladt, és meg is találta őt Thompson és Venables társaságában, akik gyorsan eltűntek a színről.

Aztán addig lődörögtek tovább, amíg meg nem látták James Bulgert. Bár az anyukája fogta a kezét, csak egy pillanatra, amíg fizetett, elengedte. Mire ismét lenézett, a fiának már hűlt helye volt. Később azt mondta:

„Nem kellett volna elengednem a kezét. Ez volt a legnagyobb hiba, amit valaha elkövettem.”

A biztonsági kamerák rögzítették, amint a három gyerek 3 óra 42 perckor elhagyja a bevásárlóközpontot. Akkorra már az édesanya értesítette a biztonsági szolgálatot, és számtalanszor bemondták a hangosbemondón, hogy eltűnt egy gyerek. 4 óra 15-re világossá vált, hogy értesíteni kell a rendőrséget.

Festéket öntöttek a szemébe

Eközben Thompson és Venables messzire vitték prédájukat, egy másik város felé. Akik látták őket az utcán, azt hitték róluk, hogy testvérek, de volt, akinek feltűnt a két idősebb agresszív viselkedése.

Utólag jelentkeztek a hatóságoknál szemtanúk, akik szerint Thompson és Venables durván bántak a gyerekkel, rángatták és ütötték. Néhányan meg is állították és kérdőre vonták őket, de aztán abban a hiszemben engedték őket tovább, hogy a kicsit hazaviszik, de volt, akinek azt mondták, hogy a rendőrségre. A járókelők közül később sokan mélységesen bánták, hogy nem avatkoztak közbe.

Thompson és Venables Waltonba, egy vasúti sín közelébe terelte az áldozatát.

Kék festéket öntöttek a szemébe, hogy megvakítsák. Téglákkal és kövekkel ütötték, rugdosták, a szájába elemeket tömtek. Végül egy tízkilós vasrúddal fejbe vágták.

Csak ettől az ütéstől tíz helyen repedt meg a koponyája. James Bulger összességében 42 súlyos sérülést szenvedett. Utolsó szavaival az anyukáját hívta.

A gyilkosság után a kisfiú testét a vonatsínre fektették, mert azt hitték, hogy ezzel balesetnek álcázzák. Egy vonat valóban kettévágta az apró holttestet, de világos volt, hogy nem ez okozta a halálát. Két nap múltán talált rá egy csapat környéken játszó tinédzser.

Névtelen telefonáló és utóélet

A biztonsági kamera felvétele alapján a rendőrök eleinte 13-14 éves elkövetőket kerestek, de elkezdtek utánajárni annak is, hogy aznap ki hiányzott a közeli iskolákból. Végül egy névtelen bejelentőnek köszönhetően bukkantak nyomra. A telefonáló megnevezte Thompsont és Venables-t, akinek ugyanaz a kék festék maradt a kabátján, amit Bulger kínzásához használtak. A nyomozók nemcsak a lopott kék festéket találták meg, hanem Thompson cipőjén vérnyomokra is felfigyeltek.

A két fiút február 18-án vették őrizetbe. Thompson eleinte mindent tagadott, de Venables rövid idő elteltével vallomást tett. „Én öltem meg. Megmondanák az anyukájának, hogy sajnálom?” – kérdezte. A kihallgatást végző nyomozó, Phil Roberts utólag azt mondta: „azon a napon magával az ördöggel néztem szembe, a barátságuk a pokolban köttetett”.

A szakértők a tárgyaláson úgy nyilatkoztak, hogy mindkét gyerek különbséget tudott tenni jó és rossz között, és egyikük sem szociopata. A pszichiáterek azonban a motivációjukat nem tudták megnevezni, és

a mai napig nem derült ki, mi vitte rá a fiúkat arra, hogy gyilkoljanak.

Thompson és Venables lett a legfiatalabb gyilkosságért elítélt elkövető a modern brit történelemben. Javítóintézetbe kerültek, az elzárást 18 éves korukban lehetett felülvizsgálni.

2001-ben ki is szabadultak, és az országos felháborodás miatt, amely az ügyüket övezte, új személyazonossággal kezdhettek új életet. Bár mindig is Thompsont sejtették a gyilkosság értelmi szerzőjének, neki többé nem volt dolga a törvénnyel. Venables azonban ma is rács mögött ül. Többször is pedofil képek és gyermekbántalmazásról készült felvételek birtoklásáért ítélték el. Utoljára tavaly decemberben vizsgálták felül kegyelmi kérvényét, és elutasították azt.

(Forrás: ATII, Guardian)


Link másolása
KÖVESS MINKET:


MÚLT
A Rovatból
Hitler egykori főhadiszállásánál rejtélyes csontvázakat találtak
Felnőttek és gyerekek maradványaira is bukkantak, ráadásul a kezek és a lábak hiányoztak.

Link másolása

Kéz- és lábnélküli csontvázak kerültek elő Adolf Hitler egykori keleti fronti főhadiszállásánál, a Farkasveremnél, a mai Lengyelország területén – írja az MTI.

A helyszínen öt csontvázat azonosítottak: három felnőtt, egy csecsemő és egy gyerek maradványaira találtak rá, méghozzá Hermann Göring, a Luftwaffe egykori parancsnokának villájában.

A leleteket egy amatőr régészekből álló csoport fedezte fel, sőt megtörténhet, hogy a maradványok nem a második világháború idejéből származnak, talán később temették őket oda.

Az ügyben a hatóságok nyomozást indítottak, eredményt azonban még nem született.

A Farkasveremként elhíresült búvóhely a Harmadik Birodalom elsőszámú főhadiszállása volt a keleti fronton. A komplexumot maguk a nácik próbálták lerombolni 1945-ben, amikor visszavonultak az előrenyomuló Vörös Hadsereg elől.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


MÚLT
A Rovatból
Ferdinand Porsche egy magyartól lopta a bogárhátú terveit
Barényi Bélának, a magyar-osztrák mérnöknek bő 2500 találmánya volt, többek között az autós fejtámla és a biztonsági kormánykerék, illetve ő vezette be az első töréstesztet a Mercedesnél.

Link másolása

Uraim, Önök mindent rosszul csinálnak!” – ezzel a mondattal kezdte állásinterjúját a Mercedes-Benznél a magyar származású Barényi Béla, de utána olyan jól érvelt, hogy mégis felvették. Ez az autógyártó cég talán legjobb döntésének bizonyult később, de hogy jutott el egyáltalán a Mercedesig? Az osztrák Hirtenbergben született 1907-ben, és a közeli Bécsi Műszaki Főiskolán végzett gépészmérnökként dicsérettel, és már a tanulmányai alatt elkezdett dolgozni vízióján, a Volkswagenen, azaz az olcsó „népautón”. Diplomája után publikálta a központi csöves alvázú, az utasok biztonsága érdekében az első tengely mögé helyezett kormányművű autót, de mivel nem kavart nagy port a szakmában, nem is szabadalmaztatta az ötletét.

Több autógyárnak is dolgozott, Ferdinand Porsche azonban nem vette fel. Az ötletét azonban elvette, ugyanis mint kiderült, nem csupán lemásolták a Porsche-gyárban az öt évvel korábban publikált találmányát, hanem el is kezdték nagy sikerrel a Bogár sorozatgyártását, csakhogy kihagyták belőle többek közt a kéttengelyes pedálokat, amelyeket direkt azért tervezett úgy, hogy védjék az utasok lábait. Sokkal később állt csak neki pereskedni, miután két könyvben is hazudtak vele kapcsolatban, de szerencsére a pert végül meg is nyerte, és a Volkswagen fizetett – jelképesen egy márkát, amennyit az ötletgazda kért.

A 30’-as évek végén Barényi egy olyan „cellajárművet” tervezett, amelynél az utastér erősebb anyagból készül, mint az autó többi része, ezzel feltalálta a gyűrődési zónát. Ennek ellenére először nem vette fel a Mercedes-Benz, de amikor egy volt kollégája ajánlólevelével érkezett, mégis meghallgatták. Ekkor bár két percet kapott a vezérigazgatótól, huszonkét percen keresztül kritizálta a jelenlegi rendszert, méghozzá olyan alapossággal, hogy adtak neki egy esélyt – valamint saját műhelyt, szabad kezet, és forrást is a kísérleteihez. Bele is vetette magát a tervekbe, és a második világháború után olyan fontos ötleteket valósított meg a gyakorlatban, mint a frontális és oldalirányú ütközésnél is összecsukódó kormányoszlop, vagy a nyugalmi állapotban rejtett, biztonságosabb és kedvezőbb légellenállású ablaktörlő.

Az első legyártott biztonsági megoldása az oldalütközések ellen is védő alváz volt az 1953-es Ponton Mercedesben (W120), az első olyan autó pedig, amit biztonságos jelzővel illettek, az 1959-ben debütáló W110 lett, amely az S osztály elődjének számít. Ennek az volt a lényege, hogy ütközés esetén a jármű első és hátsó részénél a kocsi deformálódása irányított, és a karosszéria elvezeti az ütközési energiát, miközben az utasok egy stabil és biztonságos utascellában érezhették magukat. Sőt, ebben volt először biztonsági kormánykerék is, amely később minden Mercedesben megjelent.

Ekkoriban szinte kaszkadőri munkának is számított a töréstesztelés, mivel nem voltak tesztbábuk: a mérnökök védőruhában próbálgatták a különféle szituációkat. A gőzrakétákkal kilőtt autókat hol egymásnak, hol a falnak, hol a levegőbe navigálták, vagy éppen több tonnát tettek az autó tetejére, hogy mit bír el. Úgyhogy lényegében a Mercedes Bélának köszönheti, hogy a márkát a biztonsággal azonosították.

Barényi Béla élete végéig nekik dolgozott: hosszú évtizedekig volt főosztályvezető, de nyugdíjba vonulása után is tanácsadóként alkalmazták. Ezalatt bő 2500 szabadalmat tulajdonítottak neki, például a puha műszerfalat süllyesztett és rugalmas gombokkal, a könnyen letörő visszapillantókat, a fejtámlákat, a gyalogosok védelme érdekében elhajló Mercedes-csillagot, a megerősített üléseket, és az erős, kiesést megakadályozó biztonsági zárat az ajtókon. A W 113-as SL-ek kupéváltozatainak pagoda alakú teteje is a nevéhez köthető, amelyről a sorozat a becenevét kapta.

A passzív biztonság atyja 90 évet élt, és még életében bekerült az autózás meghatározó ikonjait felsorakoztató, genfi European Automotive Hall of Fame tagjai közé. Megkapta a szakmájában legtekintélyesebb elismerést, a Rudolf Diesel aranyérmet, valamint az aacheni Nemzetközi Károly-díjat, és több országban utcát is elneveztek róla – jó kérdés, hogy Magyarországon miért nem övezi általános ismertség. Utolsó interjújában arra a kérdésre, hogy hogyan volt képes ennyi minden feltalálni, Barényi így reagált: „Egész életemben csak racionálisan próbáltam gondolkozni!

Források: 1,2,3

Link másolása
KÖVESS MINKET: