MÚLT
A Rovatból

A rock utolsó ártatlan szeretet-nyara – 50 éve rendezték meg a woodstock-i fesztivált



A film- és a modern kultúrtörténet egyik legmegrázóbb pillanata, amikor még halljuk Hendrix zenéjét, de csak egy szeméttel borított pusztaságot látunk, ahonnan fáradtan, szomorúan vonszolják magukat haza az utolsó túlélők, társaikat, holmijukat összeszedve. (A filmesek persze ügyesen vágták meg a zenét, mert Jimi nem azzal a mélabús, meditatív darabbal fejezte be koncertjét, hanem a Hey Joe-val, de az nem illett volna ehhez a hangulathoz…)

Kramernek erről is megvan a maga története:

„Jimi ötórás késéssel kezdett. Hogy ébren tudjak maradni, beadtam magamnak két adag B-vitamin injekciót, amitől hatalmas véraláfutások lettek a seggemen. Akkor már leülni sem tudtam. Amikor Jimi leütötte az utolsó hangot, egy korszak ért véget. Woodstock olyan volt, mint egy kapu, amely mögött ott maradtak eltemetve a 60-as évek utópiái, ideáljai.”

Azért ne feledjük, micsoda énekesek és előadók hagyták ott nyomukat Woodstock-on. Joan Baez és Country Joe McDonald a maguk egy szál gitáros módján kiálltak a rendőri önkény ellen küzdő berkeley-i diákok mellett és a vietnami háború ellen, a várandós Baez, miközben párja éppen börtönben volt meggyőződése miatt, egekig hatoló a capella énekével követelt szabadságot.

Az esetlen mozgású, reszelős hangú benzinkutast, Joe Cockert választották a fesztivál „legjobb gitárosának” csápolásai révén (akkor még nem hívták „léggitározásnak”), miközben Alvin Lee, a Ten Years After frontembere valóban ízekre szedte piros gitárját, amelynek élete végéig képes volt külön repülőjegyet venni, hogy addig se kelljen megválnia tőle. Minden szer nélkül is másfajta tudatállapotot kínált a közönségnek a San Franciscó-i hippi közösség két legnagyobb együttese, a Grateful Dead és a Jefferson Airplane. Janis Joplin szinte szó szerint meghalt a színpadon, Sly és a Family Stone funky-extázist varázsoltak az éjszakába.

Világpremiert tartott a Crosby, Stills, Nash and Young szuperkvartett, itt próbálta átvenni a Cream blues-rock örökségét a Mountain, és itt vált széles körben ismertté a texasi albinó blues-gitáros, Johnny Winter, aki addigra már B.B.Kinggel és Willie Dixonnal is játszott, és robbant be három ütősével, a rock, a blues és a latin zene máig utánozhatatlan vegyületével Santana. (Velük kapcsolatban az egy évvel később megjelent tripla válogatás-lemez csalt egy nagyot: úgy keverték az egyik nagy kavalkádjukat, a Soul Sacrifice-t, mintha az esőt elűzni akarók kántálásának ritmusába kapcsolódtak volna be). És ott volt Pandit Ravi Shankar, a nagy indiai szitárművész, aki zenéjével nagyon sokat tett azért, hogy több nemzedék a keleti spiritualitásban keressen magának lelki iránytűt.

Az évfordulóra jelent meg az ötletgazda Michael Lang könyve, Woodstock: 3 Days of Peace And Music című könyve.

„A fesztivál minden érdeklődőnek azonnali hozzáférést biztosított az ellenkultúrához: egyszerűen csak ott kellett lenni. Így a résztvevők – akiknek többsége véget akart vetni egy igazságtalan háborúnak – három napot töltöttek el a természetben: zenét hallgattak, egy közösség tagjainak érezték magukat, közel kerültek másokhoz, szélesebb értelemben az egész emberiséghez, a szerelem és az együttérzés nevében.

Összességében valóban a békéről és a szerelemről szólt az a három nap.

A közönség hihetetlenül heterogén volt: a bronxi középiskolások a San Franciscóból autostoppal érkező hippikkel keveredtek, akik a vietnami háború veteránjaival találkoztak. Ott voltak a motorosok, az egyetemisták, a yippiek (fiatal radikális politikai aktivisták), filozófusok és mind normálisak voltak. Woodstock-ban, egy olyan időszakban, amikor a faji elkülönítést még eltűrték az ország egyes részeiben, a bőrszínnek nem volt semmi jelentősége” – idézte a La Repubblica.

Pályám során összehozott a sors több woodstock-i hőssel is. Többször is beszélgethettem Alvin Lee-vel, aki 1994-ben azért jött inkább Budapestre, a Diáksziget-Eurowoodstock fesztiválra, mint az amerikai 25. évfordulós bulira, mert úgy gondolta: a mi rendezvényünknek több köze van a „Woodstock-fílinghez”. Alvin ekképp idézte fel eseményeket:

„Olyan helikopterrel szállítottak bennünket a színpadhoz, amelynek mindkét oldala nyitott volt, bármikor lepottyanhattunk volna. Úgy megrémültünk, hogy még a halálfélelmet is elfelejtettük. Már odalent majdnem elsodort bennünket a szél, aztán amikor nagy nehezen besunnyogtunk a színpad mögé és hangolni kezdtem, a vihar simán elmosott minket. Először kissé eltévedve bóklásztunk, senki sem kezelt engem sztárként – miért is tették volna – de legalább megkínáltak egy pofa itallal. Külön mázli, hogy a buli hatalmasra sikerült. Ma már sokan elfelejtik, hogy Woodstock igazi sztárja a közönség volt. Erre akkor jöttem rá, amikor elmerültem magam is tömegben. Persze a filmen elég hatásosak voltunk, különösen, amikor sokszorosítva jelentem meg a vásznon. Abban a légkörben nem lepődtem volna meg azon sem, ha valóban többfelé osztódom és mégis egy maradok.”

Ugyancsak az Eurowoodstock hozta el a Hajógyári-szigetre Paul Kantnert, a Jefferson Airplane alapítóját.

„A hippi szónak nem volt semmilyen előre megfontolt, mély értelme. A sajtó találta ki azokra a fiatalokra, akik nem voltak hajlandók elfogadni mindazt, amit a társadalom előírt nekik. Szerettek kockáztatni, mindent kipróbálni, kalandozni, veszélyesen élni. Ugyanolyan veszélyesen, mint amilyen maga a rock and roll volt. És mindenütt dicsőítették a szabad szerelmet.”

Kantner egy kicsit „nehezményezte”, hogy a budapesti rendezők nem engedték meg neki, hogy úszva közelítse meg a szigetet. „Pedig a fulladásos halálhoz Woodstock-ban közelebb álltunk. A színpadon a Santana játszott, miközben ömlött az eső. Akkor még az volt a szokás, hogy a szervezők mellett egy sor zenész ott tolongott a pódium szélén. Egyszer csak az egész tákolmány süllyedni kezdett, bele a sárba. Úgy éreztük magunkat, mintha a Titanicon lettünk volna. Túléltük és nagyszerű volt ennek az őskáosznak a látványa, amelynek részesei lehettünk.”

Carlos Santana sokszor járt Magyarországon zenekarával. Az 1987-es koncertje az MTK-stadionban különösen emlékezetes maradt: iszonyatos felhőszakadás zúdult Budapestre, de az együttes egy percig sem hagyta abba a játékot és a ronggyá ázott közönség végigtombolta a háromórás előadást. Amikor Carlosszal a koncert előtti délutánon beszélgettünk, még nem sejtettük, hogy igazi „Woodstock déjá vu” vár ránk. A mexikói gitáros így beszélt a hajdani fesztivállal kapcsolatos érzéseiről:

„A zene olyan, amely egyszerre kelt fizikai vágyat muzsikusban és hallgatóban. Néha magunk is úgy érezzük, hogy hangszerekké válunk. A zene olyan egyetemes nyelv, amelyen gyógyító szavakat mondhatunk el, amellyel az emberek vágyait kifejezhetjük. Alapja a szabadság, valamint az erőszak elutasítása. Olyan hatalom, amely segít abban, hogy az emberek rendszerektől függetlenül megérthessék egymást.

A világ kormányainak jobban kellene bízniuk az emberekben, hogyha összejönnek a világ minden tájáról – mint például Woodstock-ban – akkor ezt nem azért teszik, hogy mindent elsöpörjön az erőszak, hanem azért, hogy jól érezzék magukat és tanuljanak egymástól.”

Joan Baez 1989. júniusában járt nálunk először és természetesen nem kerülhettük ki Woodstockot, már csak azért sem, mert amikor 1985-ben fellépett a Live Aid-en, így szólt a közönséghez: „Íme, a Ti Woodstock-otok.”

„Ez azért volt fontos, mert egy nemzedéknek először volt lehetősége arra, hogy egy nagy közösséget alkosson. Akik részt vettek a Live Aid-en, olyanok voltak, mint egy tárgyalás közönsége, amely hangot adott saját véleményének. Néhány évvel ezelőtt beszélgettem egy 16 éves sráccal, aki azt mondta nekem: „Nektek a 60-as években volt zenétek, mozgalmatok, harcotok, lelkesedésetek, és volt köztetek összetartó erő. Nekünk nincsen semmi, ami összetartana bennünket.

A mai nemzedék ezt az erőt keresi, ám valójában mindenkinek magának kell eldöntenie, hogy mit tart a legfontosabbnak az emberi jogok közül. Meggyőződésem, hogy visszatér majd egy olyan kor, amikor a fiatalok újra azt érzik, hogy minden, ami a világban történik, közvetlenül érinti őket” – mondta Joan.

1988-ban Budapesten forgatta Menahem Golan a Koldusopera legújabb filmváltozatát és ennek egyik főszerepét Roger Daltrey, a Who énekese alakította. „Gyönyörű korszak volt, rengeteg szép emlékkel. Szerintem minden kor ifjúsága akkor egészséges, ha kihívást intéz a világ megcsontosodott dolgai ellen. Ezért volt klassz a punk is, a maga anarchiájával” - mondta Roger, és a következő generációhoz szóló szavai 30 év után is megszívlelendőek: „Érezzék meg azt az energiát, amely a 60-as évek zenéjében volt. Ne fogadják el maguk körül az „előre gyártott világot”, ne hagyják, hogy egy óriáskerék bekapja őket. Próbáljanak egyéniségek lenni. A mai fiatal ne egy legyen a milliók közül, hanem emelkedjen ki a tömegekből.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


MÚLT
A Rovatból
A nő, aki elsőként fedezte fel, miből áll az univerzum és a csillagok, de hazájában még diplomát sem kaphatott
Cecilia Payne volt az első hölgy a világon, akinek sikerült megszereznie a csillagászati PhD- fokozatot, sőt, a Harvard professzori címét is. Mindezt abban az időben, amikor Nagy-Britanniában a nők még diplomát sem kaphattak.


Eléggé igazságtalan, hogy a legtöbb találmányhoz automatikusan hozzákapcsoljuk a feltalálóját is, akikkel tele vannak a tankönyvek is, míg mások neve a feledés homályába vész. Pedig igazán nem lehet azt mondani, hogy mellékes információ, amire a brit származású amerikai csillagász, Cecilia Payne (1900-1979) rájött: hogy az univerzum legelterjedtebb eleme a hidrogén.

Eleinte még a saját édesanyja sem támogatta az egyetemi tanulmányait, mert nevetségesnek gondolta, hogy nőként tudományos pályát válasszon. Pedig Cecilia a középiskola után elnyert egy ösztöndíjat a Cambridge-i Egyetemre, ami nem volt kis dolog – akkoriban sem. Ott fizikát és kémiát tanult, majd miután elmélyült beszélgetést folytatott egyik professzorával, Arthur Eddington asztrofizikussal az egyetem obszervatóriumának nyílt napján, a csillagászat került érdeklődése középpontjába. Eddington, látva a lány tehetségét, rábízta az obszervatórium könyvtárának gondozását.

Nem meglepő módon Ceciliát még az egyetem alatt a Királyi Csillagászati Társaság tagjává választották, de Cambridge-ben 1948-ig érvényben volt az a rendelkezés, hogy nők ugyan járhatnak az egyetemre, de diplomát nem kaphatnak. Tehát a női hallgatók arról nem is álmodhattak, hogy kutatók lesznek, legfeljebb pedagógusnak állhattak.

Eddington professzor azonban bemutatta őt az Angliába látogató Harlow Shapley amerikai csillagásznak, aki – diploma hiánya ide vagy oda – felajánlott neki egy ösztöndíjat a Harvard Egyetemre, a Radcliffe College-ba a PhD dolgozatának elkészítésére. Cecilia nem csupán élt a lehetőséggel és Amerikába költözött, hanem mindössze két év alatt meg is szerezte a doktori fokozatot. Ezzel ő lett a világtörténelem első nője, aki a Harvardon valaha ledoktorált, méghozzá 25 évesen.

Ebben a dolgozatában mutatta be fő tudományos eredményét: spektroszkópiai módszerrel kimutatta, hogy a Nap tömegének döntő többsége hidrogén. De még jópár alapvető módszertani, illetve tudományos problémát oldott meg benne, sőt a változó csillagok kutatását máig az ő elméletére alapozzák. Óriási megdöbbenést keltett azzal, hogy leírta: a csillagok anyaga nem a Földéhez hasonló, hanem zömmel hidrogénből és héliumból állnak.

A Princetoni Egyetem professzora, akivel a dolgozatot lektoráltatták, az eredményt „nyilvánvaló képtelenségnek” minősítette – de később nyilvánosan belátta a tévedését, miután saját maga is elvégezte más módszerrel az erre irányuló kutatásait, teljesen hasonló eredménnyel. Otto Struve csillagász azonban kapásból így jellemezte a PhD disszertációját:

„A legbriliánsabb tézis, amit valaha írtak a csillagászat területén.”

A sikeres védés után állást kínáltak neki a Harvard Egyetemen, de itt is beleütközött a nemi diszkrimináció könyörtelen üvegplafonjába: nőként csak „technikai asszisztens” besorolást kaphatott, férfi kollégáinál jóval alacsonyabb fizetéssel, miközben az elvárások ugyanazok voltak felé is. Ettől függetlenül kiharcolta magának szakmai munkájával a professzori kinevezést, amelyre 56 éves koráig kellett várnia. Azonban azt a rekordot senki nem vehette el tőle, hogy ezzel ő lett az első professzornő a Harvard történetében. Továbbá később kinevezték a csillagászati tanszék élére is, ezzel pedig ő lett a Harvard Egyetem első női tanszékvezetője is.

Cecilia érthető módon szakmán belül választott magának férjet: 34 évesen hozzáment az orosz származású amerikai csillagászhoz, Sergei Illarionovich Gaposhkinhoz. Közösen is sokat kutattak, főleg a Tejútrendszert és a Magellán-felhők változó csillagait, méghozzá komoly eredményekkel.

A természettudományi szakma immár vitathatatlanul ítélte meg az érdemeit: 43 évesen elnyerte az akadémiai tagságot, 76 évesen pedig kiérdemelte a Henry Norris Russell-díjat, azaz az Amerikai Csillagászati Társaság nagydíját. Köszönőbeszédében ezt mondta:

„A fiatal tudós jutalma az az érzelmi izgalom, hogy ő lehet az első a világtörténelemben, aki látott vagy megértett valamit.”

1979-ben rákban hunyt el, de nem sokkal előbb még megírta az önéletrajzát. A hír hallatán azonban nem robbant fel a gyászjelentés-rovat az újságokban, sőt a tudományos munkássága előtti tisztelgés később kimerült egy egyetemi emléktáblában és egy róla elnevezett díjban. Úgyhogy most legalább a saját elménkbe véssük fel mélyen Cecilia Payne nevét, aki felfedezte, miből vannak a csillagok és miből épül fel a Nap.

(Források: 1, 2, 3)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

MÚLT
A Rovatból
Vincent van Gogh-ot a bátyja felesége tette naggyá
A festő csak egyetlen képet adott el életében, Johanna van Gogh pedig posztumusz emelte őt a legnagyobb művészek közé. Mindezt egyedül egy kisbabával, rengeteg munkával és kitartással.


Te megtennéd az elhunyt férjedért, hogy a szintén elhunyt bátyja életművére teszed fel a saját életed – mindezt alig két év házasság után? Johanna van Gogh megtette, nem is akárhogyan. A fiatal és ambíciózus nyelvtanárnő elég hamar megtanulta, hogy a szerencse forgandó. Házassága a műkereskedő Theo Van Gogh-gal mesebelien indult (ő látható a fenti festményen), hiszen a fiú két találkozás után megkérte a kezét. Az esküvő után Párizsba költöztek, a művészeti elit sűrűjébe, és az elsöprő szerelem közepette hamar jött a gyermekáldás is, ám az ifjú feleség két éven belül duplán gyászolhatott.

Először Vincent, a férje bátyja követett el öngyilkosságot, aztán az emiatt teljesen megtört Theo is követte őt a túlvilágra egy régebben, bordélyházban elkapott szifilisz következtében – mindössze fél évre rá, 33 évesen. Johanna (becenevén Jo, lánykori nevén Johanna Gezina van Gogh-Bonger) nem csupán egy űrrel a szívében és egy félárva babával maradt magára mindössze 28 évesen, hanem sógora, Vincent van Gogh több mint 400 festményével is.

Amelyeket elhunyt férjével együtt rendkívül nagyra becsült, és szeretett volna megismertetni a nagyvilággal – annak ellenére, hogy Theónak minden igyekezete ellenére sem sikerült befuttatnia őt, és Vincent is csak egy képet adott el kudarcokkal tarkított karrierje során.

Érdekesség továbbá, hogy Jo a szintén Vincentnek elnevezett fia születése után látta először sógorát, Vincent van Gogh-ot, amikor babanézőbe érkezett hozzájuk. Az egyre csak romló elmeállapotú festő addigra már megcsonkítva élt, hiszen nem sokkal testvére eljegyzése után levágta a saját fülét, miután veszekedett Gauguinnel.

Joannára teljesen átragadt Theo lelkesedése testvére művészete iránt, ezért haláluk után elszánta magát. Személyes küldetéséhez feladta a párizsi lakást, ahol addig élt Theóval, és egy Bussum nevű holland faluba költözött, ahol otthonából panziót teremtett, hogy eltartsa magát és pici gyermekét. Közben nekiveselkedett a Gogh-életmű feldolgozásának és rendszerezésének. Sőt, a két testvér levelezését is feltárta, amelyből a festő mély érzelmi világa és pszichés betegsége is kirajzolódott. Néhai férje ugyanis megőrizte a Vincenttől kapott összes, pontosan 651 levelet.

Az özvegy beleásta magát a műkereskedelembe, és elkezdett a szakma legjavának nyakára járni. Kapóra jött, hogy tudott franciául, németül és angolul, hiszen így hatékonyabban tudott a berlini, párizsi és koppenhágai galériákkal tárgyalni. Ösztönösen jó érzéke volt a kereskedelemhez: a legjobb festményeket csak kölcsönbe adta a múzeumoknak, de a kiállításokra mindig küldött megvásárolható alkotásokat is.

A fordulópont 15 évvel Vincent van Gogh halála után, 1905-ben jött el Jo életében, amikor egy nagy retrospektív kiállítást szervezett a festő életművéből – majdnem ötszáz alkotással – az amszterdami Stedelijk Múzeumban. Mindent ő szervezett meg a képkihelyezésektől a vendéglistáig, és akkorra már tinédzser fia írta a meghívókat. A bemutatkozó tárlat elsöprő siker lett: felkeltette a gyűjtők, múzeumok és műkritikusok figyelmét, a Gogh-művek árai pedig az egekbe szöktek. 1891 és 1925 között Jo összesen közel 200 festményt és 50 rajzot adott el, de a kedvencein nem volt hajlandó túladni.

Jo bebizonyította, hogy veszteségből is lehet nyereség: eltökélt és kitartó munkájával elérte, hogy Vincent van Gogh tragikusan zseniális munkásságát elismerjék az egész világon. Annak érdekében, hogy Amerikát is meghódítsa, 1915-ben New Yorkba költözött, ahol angolul tanult, hogy lefordíthassa a két testvér levelezését – sőt, még bemutatót is szervezett a Fifth Avenue-n. Az első világháború után, 1919-ben tért csak vissza Amszterdamba.

Bár Jo kétszer is újraházasodott (mindkét esetben festővel, és a harmadik férje is nagyon fiatalon hunyt el), de az első helyen mindig a Gogh-hagyaték állt az életében. Egyik legszebb gesztusa az volt első igaz szerelmének emlékére, hogy Theo maradványait Utrechtből Auvers-sur-Oise-ba költöztette Vincent nyughelye mellé, hogy örökre együtt lehessenek. Jo halála után mérnökké lett fia a műkincsek örököseként megalapította a Vincent van Gogh Alapítványt és az amszterdami Van Gogh Múzeumot – benne az összes olyan képpel, amelytől édesanyja sosem akart megválni.

Források: 1,2,3


Link másolása
KÖVESS MINKET:


MÚLT
A Rovatból
Jeanne Calment hihetetlen története: 100 évesen még biciklizett, 114 évesen filmezett, 122 évesen halt meg
A francia Jeanne Louise Calment döntötte meg a leghosszabb igazolt emberi élettartam rekordját. 85 évesen kezdett el vívni, 117 évesen szokott le a dohányzásról, és amikor a 120. születésnapján megkérdezték tőle, milyen jövőre számít, azt felelte: „egy nagyon rövidre”.


Ha bármikor kiejtenéd a szádon, hogy „az én koromban ezt már nem kéne”, gondolj az Arles-ban 1875-ben született Jeanne Louise Calmentre, aki fittyet hányt az efféle sztereotípiákra, és úgy alapvetően az élet törvényeire is, hiszen 122 évet és 164 napot élni nem éppen szokványos. 100 évesen még simán biciklizett, 114 évesen szerepelt az életéről szóló filmben, és 115 évesen rászánta magát egy csípőműtétre is, sőt, a cigiről is majdnem egy évszázad után szokott le – igaz, nem a tüdejével volt gond, hanem csak azért döntött így, mert a megromlott látásával utált tüzet kérni másoktól.

Madame Calment izgalmas korban született Franciaországban, hiszen az Eiffel-tornyot 14 éves korában építették fel, és ezidőtájt találkozott – a nagybátyja boltjában festéket vásárló – Vincent van Gogh-gal, aki a megítélése szerint „koszos, rosszul öltözött és ellenszenves volt”.

A munkahelyi stressz nem rövidített az életén, hiszen 21 éves korában hozzáment másod-unokatestvéréhez (dédnagybátyja unokájához), a dúsgazdag üzlettulajdonos Fernand Calment-hoz, és sosem dolgozott egyetlen percet sem. Helyette leginkább teniszezett, kerékpározott, úszott, görkorcsolyázott, zongorázott és operába járt. Életfilozófiája az volt, hogy amin nem tudsz változtatni, azon ne stresszelj, és soha nem használt szempillaspirált, mert gyakran nevetett sírásig. Híres volt hatalmas életkedvéről, valamint nagy étvágyáról, különösen az édességek iránt.

Jeanne végig megőrizte éles szellemi képességeit, de közben tragikus dolgokat kellett megélnie: hosszú élete során a saját lánya, sőt, unokája is elhunyt. Pedig közeli hozzátartozói is rendkívül hosszú ideig éltek: idősebbik bátyja, François 97, édesapja 93, édesanyja pedig 86 évig.

Amikor Jeanne 90 éves lett, örökös híján leszerződött az akkor 47 éves, André-François Raffray nevű ügyvéddel, aki szerződésben vállalta, hogy havi 2500 frankot fizet az idős hölgynek azzal a feltétellel, hogy a halála után ő örökli a lakást. Raffray azonban a legrosszabb rémálmában sem gondolta, hogy végül nem csak 30 évig fizeti Jeanne-nak az ígért havidíjat, hanem a hölgy még túl is éli őt.
Miután az ügyvéd 77 éves korában meghalt, annak özvegye köteles volt tovább fizetni Calmentnek élete végéig a törvény értelmében.

Jeanne olyan legendás idézeteket hagyott az utókorra, mint például hogy „fiatalnak lenni lelkiállapot, nem a testtől függ. Valójában még mindig fiatal vagyok, csak az elmúlt 70 évben nem néztem ki olyan jól.” Vagy hogy „a mi jó Istenünk elfelejtett engem”. Az egyik interjúja végén az újságíró azt mondta: „Asszonyom, remélem, valamikor jövőre újra találkozunk”. Erre Jeanne azt válaszolta: „Miért ne? Annyira azért nem vagy öreg, még mindig itt leszel!”

Források: 1,2,3


Link másolása
KÖVESS MINKET:


MÚLT
A Rovatból
Új részletek derültek ki a Titanic kapitányáról – annak is híre ment, hogy túlélte a katasztrófát
Egy friss könyv szembemegy a régóta terjedő pletykákkal Smith kapitánnyal kapcsolatban. Feltárult a Titanic első emberének igazi sorsa.


Egy új könyv teljesen más képet fest a Titanic tragédiájának egyik legismertebb szereplőjéről, Edward John Smith kapitányról, mint amit a róla terjesztett szóbeszédek, cikkek, dokumentumfilmek vagy a sok esetben pontos mozifilm alapján sejtettünk.

Dan E. Parkes író A Titanic öröksége: A kapitány, a lánya és a kém című – magyar nyelven egyelőre kiadatlan – könyvében azt állítja, hogy Smith nem lőtte főbe magát, ahogy azt sok pletyka sugallta, és nem is a hajóhídon ölte meg a vezetőfülkébe betörő jeges ár, ahogyan azt James Cameron 1997-es sikerfilmjében láthattuk.

A könyv több korabeli pletykát is cáfol, például azt, hogy a kapitány ittasan vezette a hajót, figyelmen kívül hagyta a jéghegyekre vonatkozó figyelmeztetéseket, vagy felelőtlenül siettette az utazást.

Parkes megemlíti a kötetben, hogy a Titanic elsüllyedése után három hónappal egy Baltimore-i férfi azt híresztelte, hogy Smith életben van és Maryland államban bujkál. Később a Life magazin írta meg, hogy egy ohiói hajléktalan férfi Smith kapitánynak vallotta magát. E történetek egyike sem nyert bizonyítást, és lássuk be, nem is valószínű, hogy bármelyik igaz lenne.

Forrás: Wikipedia

A könyv az Unilad szerint felidézi a tragédia utáni újságcikkeket is, amelyek a kapitány öngyilkosságáról számoltak be. A Los Angeles Express 1912. április 18-án például azt írta: „E.J. Smith kapitány főbe lőtte magát”, míg a Daily Mirror egy nappal később hasonló címmel adott ki szenzációnak szánt írást; azt írták, „Smith kapitány főbe lőtte magát a hídon.” Parkes viszont hangsúlyozza, hogy a szemtanúk ugyan hallottak lövéseket, de ezeket azóta sem sikerült a tiszthez kötni.

A könyv inkább a túlélők beszámolóira alapoz: egyikük, a tragédia idején 27 éves Robert Williams Daniel például azt vallotta, látta a kapitányt a hídon, amikor a hajó süllyedni kezdett, és szerinte „hősként halt meg.”

Frederick Hoyt, egy gazdag utas arról számolt be, hogy visszatért a fedélzetre, ahol találkozott Smith-szel, és megosztottak egy italt, mielőtt ő maga a vízbe ugrott.

Isaac Maynard, egy 31 éves szakács azt mondta, látta, „ahogy a kapitányt a hídon elragadja a víz”. Valószínűleg ezt a vallomást vette alapul Cameron is a film forgatókönyvénél, ám nem teljes egészében, mert a férfi később még úszni látta Smith-t, és biztos volt benne, hogy őt, mert felismerte az egyenruháját és a sapkáját. Ezt a verziót más túlélő is megerősítette, valószínűleg az a személy, aki utoljára látta élve.

Egy tutajhoz kapaszkodó férfi próbálta kimenteni a kapitányt: kezet nyújtott neki, de az nem hagyta, csak azt kiáltotta: „Vigyázzatok magatokra, fiúk”. A szemtanú hozzátette: nem tudja, ezután mi lett vele, mert többé nem került a szeme elé, és úgy gondolta, a vízbe fulladt.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk