KULT
A Rovatból

X-Faktor Tábor: az eddigi legbosszantóbb műdráma a műsor végére maradt


Link másolása

Az X-Faktor mentoraitól rendszeresen azt halljuk, itt nem elég, ha valaki jól énekel, ők azt a pluszt keresik, ami ezen felül megvan valakiben.

Mindezek tükrében érthetetlen, miért szórták két marokkal a kegyelem továbbjutásokat.

Többen is elvéreztek, főleg a fiatalabbak közül, mégis a válogatón bemutatott produkciójuk alapján tovább mehettek a székes körbe.

Ilyen volt az ifjú Ruszó Tibor, aki a válogatón azzal emelkedett ki a mezőnyből, hogy nagy hangjához nagy arc társult. A Táborban csoporttársai, Simon Balázs és Budai Bíborka azzal a problémával szembesültek, hogy Tibor nem tud angolul, nem képes (és valljuk be, nem is akarja) megtanulni az angol szöveget.

Ezért a társak írtak neki magyar szöveget. Tibor még arra sem vette a fáradtságot, hogy ott legyen közben, faképnél hagyta a többieket, amíg dolgoztak. A szöveget sem tanulta meg, csúfosan leszerepelt.

Akárcsak a műsor készítői, ugyanis óriási bakit követtek el. Annyira Tiborra koncentráltak, hogy a két fellépőtársának a nevét (akik ugye még magyar szöveget is írtak a kis srácnak) ki sem írták, sőt, az értékelésüket sem láthattuk. Hogy Budai Bíborka tovább jutott, az csak a székes feladatból derült ki (ahonnan viszont Bogi hazaküldte).

Ugyancsak kérdés volt számomra, mi lesz a rengeteg rapperrel.

USNK ide vagy oda, azt talán még sem lehet megcsinálni, hogy a fiúk kategóriában hat rapper jut a mentorházba.

Az X-Faktorban a kezdetektől szokás, hogy olyan énekeseket, akik egyéniben majdnem jók, de csak majdnem, összeraknak csapatba. Ezzel töltik fel a zenekarok kategóriát.

A módszer persze vitatható, de pl. így alakult meg anno a One Direction is. A rapereknek is ez lett az egérút: a többségüket elosztották csapatokba.

Két személyes kedvencem közül Anti bácsi (tudják, aki 35 év után az X-Faktor jóvoltából találta meg testvérét, Lajost) továbbjutott, a slágerszerző Nagy Gábor viszont valahol félúton eltűnt.

Egyetlen snittben láttam, ami arról szólt, hogy a versenyzőket táncolni tanítják, megtudtuk, hogy Gábor papával nagyon nehéz a munka. Aztán semmi, vagy elrejtették valahol egy egyvelegben. Mindenesetre valószínűleg nem jutott tovább.

Jó, emlékezzünk meg a napi magható pillanatról, amikor Bogi Jázmint győzködi, hogy ne adja fel. Jázmin a csoport feladatban alulteljesített, de kapott még egy esélyt. Sőt, Bogi később a hatosba is beválasztotta.

Ezután következett a kategóriák kiosztása. Peti kapta a zenekarokat, Bogi a lányokat, Alex a fiúkat és Laci a 25 felettieket.

Elsőként az újoncnak, Boginak kellett kiválasztania a lányok mezőnyéből azt a hatot, akit magával visz a Mentorházba. Rögtön össze is veszett ByeAlexszel, de ezek a mentor-cicaharcok egyre érdektelenebbek.

Ami érdekes volt, hogy Bogi a nyerő hatosba több olyan lányt is betett, akik eddig tényleg nagyon jók voltak, de a székes feladatnál bénáztak. És hazaküldte például azt a Kalányos Máriát, aki egyértelműen az egyik legjobb énekesnő, itt is brillírozott (jó, Pintér Bélát énekelt, de azt már rég feladtam, hogy ízlésvitákba belemenjek), Bogi azonban úgy érezte, vele nem tudna jól együtt dolgozni.

Ami felveti a kérdést: minek ez az egész székes kör, ha nem számít az ott nyújtott teljesítmény?

Válassza ki Bogi azt a 6 lányt, aki szimpi neki, és menjünk haza aludni.

Nem mennénk végig az egész adáson, akit érdekel nézze meg, Aletta története az, amit még kiemelek.

A lány ezúttal alulmúlta önmagát. Ezt minden mentor érzékelte, bár a műsor készítői úgy vágták össze a produkciót, hogy nehéz volt igazán képet kapni róla. Minden esetre Alex hazaküldte volna, sosem volt igazán mellette. A backstage-ben várakozó lányok egy emberként szurkoltak, és szörnyülködve rázták a fejüket arra az eshetőségre, hogy Alettát hazaküldik.

A rózsaszín raszta hajú lány megmenekült, kapott kegyelemszéket.

Ami érdekes, hogy ugyanezek a lányok, amikor kiestek, már rögtön felállították volna Alettát.

Az igazi dráma azonban az adás végére jutott, amikor megjött Cintia, és ezzel elindult a X-Faktor történetének talán legműmájerebb, legmegrendezettebb, legbosszantóbb műdrámája.

Cintia elmondta, aggódik Lettiért (értsd: Alettáért), nehogy megismétlődjön, ami 3-éve. Ha valaki nem emlékezne (én sem): akkor a székes feladatnál Tóth Gabi Cintia kedvéért felállította Alettát.

Nyugodtan megállapíthatjuk, az RTL szándékosan újra akarta teremteni ezt a szituációt azzal, hogy Cintiát a végére hagyta, hisz biztos lehetett benne, hogy üres szék már nem lesz, és alighanem Aletta ott fog ülni.

Ha el akarták volna kerülni ezt a – elsősorban Aletta számára – lélekgyilkos helyzetet, egyszerűen előbbre osztják be Cintiát, mint Alettát, és minden meg van oldva.

Cintia tökéletes produkciót nyújtott, nyilván való volt, hogy le fog ülni. Hogy az egész többé-kevésbé tudatosan megrendezett cirkusz, azt Bogi erősítette meg, amikor kimondta Aletta nevét. A lány nyilván valóan számított erre, megadóan felállt. Ám Bogi folytatta:

„Aletta, megnyugodhatsz, nem te vagy az…” Majd hazaküldte Jázmint.

Gyanús, hogy ez a lelki bántalmazás olyan szintje, amit talán már büntetni lehetne.

Jó mulatság, férfimunka volt. (Nem.)

Holnap jön a maradék három székes feladat. Jövő héten Mentorház.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk