KULT
A Rovatból

X-Faktor: „Ha már elhazudjuk a dalt, akkor nagyon keményen hazudjuk végig!”

Ezen a héten is két versenyző esett ki az X-Faktorból.

Link másolása

A szombati X-Faktor a mentorok múlt hétről szóló vallomásaival indult, ezt követően Kiss Ramóna vonult be és végül a 4 zsűritag is megérkezett, majd a szokásos kedélyes csevegés is elindult. A beszélgetés során 12 perc 32 másodpercnél el is hangzott valami fontos: ezen az estén is két versenyző távozik majd a műsorból.

Az első fellépő Serena Rigacci volt, akinek kisfilmje nagyon szomorúra sikerült, mert arról szólt, hogy a fiatal lánynak hiányzik a családja és az otthona, és magányosnak érzi magát. Az előadásában ennek nyoma sem volt, a fiatal énekes ügyesen hozta a tőle megszokott, tiszta és stabil hangokat, nem is lehetett volna belekötni. Talán csak az volt egy kicsit zavaró, hogy a mélyeknél megint bizonytalankodott. Olyan érzése volt az embernek, mintha mentorával, vagy a zenei kitudjakivel egyszerűen kevés időt fordítanának arra, hogy a megfelelő hangnemet megtalálják.

A kritikájában később Gáspár Laci is ugyanezt mondta: szerinte fél hanggal feljebb kellett volna tenni a dalt. Radics Gigi úgy érezte, hogy az énekes nagyon jól megoldotta a feladatot, de nem vitte magával a dal. Alex kijelentette, a lánynak ebben a műsorban „nincs ellenfele”, Puskás Peti pedig azt tanácsolta, hogy a tartalmat át kell beszélnie mentorával, és akkor jobban átélné az előadást.

Egy fura, de érdekes átdolgozással elérkezett másodikként Berta Dániel. Tényleg csak egyéni ízlés kérdése, hogy a latin effajta, energikus átértelmezése bejön-e bárkinek.

Szerintem jópofa és külön értékelendő, hogy a versenyző nem akar egy lenni a nyolcvan jóképű amorózó közül a műsor történetében, hanem helyette inkább megőrül, és választ valami egyedi arcot és hangot, amit végül élvezhetően valósít meg.

Alex szerint az egész egyszerűen bohóckodás volt, Gigi is lehúzta, úgyhogy Puskás Peti és a versenyző teljesen egyedül maradtak a tök jó ötlettel.

Gáspár Laci és a London Kids következett, akiknek a kisfilmje a személyes összetűzésekről szólt. Nagyon érdekelne, mi a szerkesztői elképzelés a negatív kisfilmekkel, amikről a nézőnek csakis az jut eszébe, hogy az adott versenyző és csapat nem érett még a feladatra. Ezúttal konkrétan azt jelentette ki a csapat egyik tagja, hogy nem akar az énekessel zenélni. Mi értelme van ezt megmutatni? Értem én, hogy a szavazatokért kell a dráma és a közönség együttérzése, de ezt csinálták már rafkósabban és eredményesebben is a tehetségkutatók történetében, tőlük kellene tanulni tisztelettel.

Az előadás során kiderült: sajnos a csapattagok továbbra sem működnek zenekarként, és egyáltalán nincs kommunikáció, kémia a srácok között, így újra csak egy főszereplőt és persze feszült háttérzenészeket láttunk a színpadon. A pomponlányok szerepeltetése viszont nagyon jó színpadképet hozott, és rengeteg energiát adott előadáshoz, teljesen élvezhetővé téve azt.

Ugyanez a rossz hír is: sajnos csak a csajoktól volt mozgalmas a színpad és jó a bulika, nem a főszereplőktől.

Puskás Peti szerint jó volt az átdolgozás, és mivel a többiek nem hagyták, hogy elmondja, most fordítok: azt akarta mondani, hogy nem volt összhang a csapattagok között, és kábé céltalan aranyhalakként úszkáltak az színpadot jelképező akváriumban.

Az a baj, hogy a mentorok közül néhányan nehezen tudnak nagyvonalúak lenni, és a nyilvánvalóan feszült versenyhelyzetben elismerni a másik zsűritag mentoráltját, akár a sajátjaikkal szemben is. Pedig ez a fajta elegáns szakmaiság a műsor és az egyén hitelességhez egyaránt elengedhetetlen lenne. Puskás Peti és talán Gáspár Laci azok, akiken nem érezhető hasonló, de szerencsésebb lenne mindenkiből kiszorítani ezt a viselkedést, mert így tényleg óvodás szintű lesz a verseny értékelése.

Gáspár Laci azt mondta: értékelendő, hogy Ádám, a frontember hétről-hétre fejlődik, Radics Gigi szerint kellemes és jó produkció volt, ByeAlex szerint az énekes hangjára gyúrni kellene még.

Bereznay Dániel folytatta a showt, akinek a hangja nem rossz, de a kiváló meg nem ilyen. A cuki személyisége a dalokon keresztül is átjön, ám közben valahogy az az érzése az embernek, hogy épp ez az egészséges és barátságos lelkület az, ami az akadályt jelenti abban, hogy Dani valóban képes legyen „meghalni a színpadon”, átélni és átadni olyan jó és rossz érzelmeket, amikkel a való életben még nem volt alkalma találkozni. Nincs itt semmi gond, nem rossz ő, csak pár évvel később kellett volna próbálkoznia a versenyben.

Gáspár Lacinak „kevés volt” a produkció, de Gigi nem hagyta végigmondani és közölte, hogy nagyon sokat fejlődött az énekes. Puskás Peti szerint a „kamaszosságot” le kellene vetkőzni, Alex szerint még időben rá kell jönnie az énekesnek hogy mi az, amit nem tud elénekelni.

Akármi is volt a dal egyébként, az embernek folyamatosan a Sorry seems to be the hardest word ment a fejében alatta.

ByeAlex versenyzője folytatta, Tóth Bettina, a rapperlány, aki ezúttal végre énekelt is. A styling kiváló volt, a produkció többi része számomra továbbra sem értelmezhető egy énekversenyben. Na de nem is kell mindenkinek értenie: Puskás Petinek nagyon tetszett, egyenesen azt mondta, hogy ha valaki miatt érdemes volt elindítani a műsort, akkor az Tóth Bettina. Radics Giginek a hörgés nem tetszett, Gáspár Laci élvezte a produkciót, és még arra sem tudott figyelni, hogy hamisak vagy tiszták a hangok.

Mézes Norbert volt a következő szereplő, aki sajnos túl sokszor bizonytalankodott az ABBA-nóta előadása során. Alex unatkozott közben, és csatlakozott hozzá Puskás Peti is.

Továbbra is egy kicsit idegesítő, hogy a negatív kritikákat Radics Gigi egyszerűen nem hajlandó végighallgatni, hanem közbeszól.

Mézes Norbert nem volt jó. Biztos, hogy cuki meg fura, és néha hangokat is eltalál, és jó számokkal, hangképzéssel talán lehetne belőle egy érdekes, szerethető és piacképes előadó.

Ugyanakkor mondja már meg valaki, hogy a tehetségkutatók első szériáiban mikor jutott volna tovább a poénadásoknál?

Jövő héten választunk egy nagyon jó dalt – zárta a le a vitát Gigi, pozitív gondolkodóként szuggerálva a nézőkbe a szavazást. A dal az jó, a dalválasztás nem volt jó - pontosított Puskás Péter.

Mézes Norbert egyébként tökéletesen és szerény alázattal reagált a kritikákra. Minden tehetségkutatók legszimpatikusabb reakcióját mutatta be, már ezért megérte a versenybe kerülnie.

Gulyás Roland érkezett a folytatásban, aki a kis filmjében most szerencsére nem csajozott, mert nagyon zavaró lett volna, ha minden alkalommal azzal próbálna szavazatokat szerezni. Az előadása egyébként kiváló volt és végre kiderült, hogy nemcsak balladákban állja meg a helyét.

Gáspár Laci az építkezést hiányolta, Radics Gigi a változatosság kedvéért egyszerűen beleszólt, Puskás Péter is azt javasolta, hogy a dal „üresjáratait” töltse meg valamivel Roli.

Ricco és Claudia ugyanolyan jók voltak, mint eddig bármikor. Puskás Peti a következő alkalomra egy kis meglepetést kér a párostól, és Alex is hasonló kritikát fogalmazott meg, de hozzátette, hogy a dal felénél unatkozott. Ennek valószínűleg az volt az oka, hogy senki sem hörgött a színpadon és nem rappelt arany szárnyakkal, pillangónak öltözve.

Mindez szerencsére a produkció értékéből semmit sem volt le, Ricco és Claudia műfaja a profin előadott ballada, és mivel ezt nagyon jól csinálják, nem lenne ésszerű elvárni, hogy egy másik kategóriában is parádézzanak indokolatlanul.

Erdős Viola folytatta a sort lelkesen, magabiztosan és furán, ám a hangok szempontjából bizonytalankodva. Puskás Peti azt mondta, hogy nagyon nagy élmény volt nézni a produkciót, de hallgatni már kevésbé. ByeAlex szerint is „elengedte a dalt” az énekes, de azért úgy gondolja, sokat fejlődik. Alextől szimpatikus volt, hogy nem hazudta azt, hogy jó volt, pedig nyilván örülne, ha az ő embere nyerne.

A „sokat fejlődés” úgy tűnik, hogy olyan tehetségkutatós jokerkifejezéssé vált, mint a zeneiparban „maradjon titok”, csak nem azt jelenti, hogy „fogalmam sincs”, hanem, hogy a „szar voltál, de nem akarlak megbántani”.

Lehet, hogy én reagálom túl, de nekem ilyenkor mindig az van a fejemben, hogy „sokat fejlődni” inkább a műsor előtt kéne éveken, évtizedeken át tartó gyakorlással és nem a mentoroktól, dalválasztástól és néhány hét munkájától várni a csodát.

Ha már elhazudjuk a dalt éneklésben, akkor nagyon keményen hazudjuk végig a dolgot

- jelentette ki Puskás Peti utalva arra, hogy a körítéssel és egyebekkel lehet, lehetne és sokszor kell is javítani a produkció minőségén.

A közönség sajnos mindezt nem hallgathatta végig, mert Radics Gigi a változatosság kedvéért beleszólt Puskás Peti mondatába. Gigi gyönyörű és kiváló, világszínvonalú énekes, de hallgasson már végig mindenkit mindezek ellenére is.

Gáspár Laci azt mondta: szeretné, ha az énekes jó lenne, de sajnos nem tud énekelni, Alex nem értett vele egyet. Sajnos azonban az énektudás továbbra sem egyetértés kérdése.

Végül Abaházi Nagy Lívia következett, akinek ezen a héten nem operát adott mentora, hanem A csitári hegyek alatt című nótát énekelte.

A zsűri háromnegyede állva tapsolt az előadás végén.

Líviával megnyerted a főnyereményt - mondta Péterhez fordulva Radics Gigi. Alex szerint jó volt a dalválasztás, amivel nehéz mellényúlni, Gáspár Laci elérzékenyült, Kiss Ramóna sírt.

A második élő show-ban tíz produkció volt, és az utolsó blokkban természetesen a szavazatokat is összesítették, és végül a London Kids és Mézes Norbert köszönt el ezen a héten.

Kezdődhet a féktelen vasárnapi flexelés és klopfolás, jövő héten találkozunk!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Horváth László
A Soproni Petőfi Színház színésze Radványi Géza klasszikusában, a Valahol Európában című filmben is szerepelt.
Fotó: Pixabay - szmo.hu
2024. május 14.


Link másolása

Május nyolcadikán elhunyt Horváth László, tudatta az MTI-vel fia, Horváth Tamás.

„Búcsúzunk Kuksitól, a Valahol Európában című film egyik kedvenc karakterétől”

– írják a közleményben.

Horváth László 1940-ben született Budapesten, majd Radványi Géza rendező fedezte fel, ezután pedig számos magyar filmben szerepelt.

1956 után Münchenbe emigrált, reklámfilmeket készített és rendezőasszisztensként dolgozott. 1980-ban hazajött Magyarországra, és élete utolsó éveiben a Soproni Petőfi Színházban dolgozott.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Botrány az Eurovízión: Rögtön eltörte a trófeáját, majd az egyik ujját is a győztes
A svájci győztes, Nemo olyan nagy hévvel rázta a győzelmi ereklyéjét, hogy túl nagy erővel csapta a földhöz, így az üvegből készült trófea eltörött.

Link másolása

Korábban mi is megírtuk, hogy az idei évben egy svájci előadó vehette át az Eurovíziós Dalfesztivál trófeáját. Nem sokkal később azonban nemhogy a trófeát törte el az énekes, de elmondása szerint még az ujját is.

Május 11-én, szombaton tartották a 2024-es Eurovíziós Dalfesztivál nagydöntőjét a svédországi Malmőben, ahol összesen 25 ország képviseltethette magát, ugyanis Hollandiát korábban kizárták a versenyből, erről itt írtunk.

Az idei Eurovíziós Dalfesztivált az összpontszám (591 pont) alapján végül a svájci Nemo nyerte meg. Miután a magát nembinárisnak valló – s ezzel a dalfesztivál történelmének első nembináris győzteseként – 24 éves svájci énekes-dalszerző átvette a trófeát, katasztrófa történt a színpadon.

Nemo teljesen meghatódott, azonban olyan nagy hévvel rázta a győzelmi ereklyéjét, hogy túl nagy erővel csapta a földhöz, így az üvegből készült trófea eltörött.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Farokméregetés, szó szerint – A Talpig férfiban nincs tabu, és Jeff Daniels még sosem volt ilyen imádnivalóan ütnivaló
Az amerikai jog, társadalmi igazságtalanságok, hatalmi játszmák, fekete humor: a Netflix új minisorozata sokakat kiakaszt majd, mégis üdítő, hogy mennyire nem veszi magát komolyan.

Link másolása

Mielőtt még bármit is leírnánk a Talpig férfiről, érdemes megemlíteni, hogy az új Netflix-sorozat mögött az a David E. Kelley áll kreátorként és íróként, aki valódi veterán a szakmában, s olyan szériák elkészítése fűződik a nevéhez többek között, mint a Kisvárosi rejtélyek (1992-1996), a Chicago Hope kórház (1994-2000), az Ally McBeal (1997-2002), az Ügyvédek (1997-2004), a Boston Legal – Jogi játszmák (2004-2008), a Hatalmas kis hazugságok (2017-2019), a Tudhattad volna (2020), a Kilenc idegen (2021), a Szerelem és halál (2023) vagy Az igazság ára (2022-2023). Nem mellesleg pedig már több mint 20 éve Michelle Pfeiffer férje és két gyermekének apja.

A Talpig férfi pedig abszolút beilleszkedik Kelley filmográfiájába, tekintve, hogy most is fontos szerepet kap a történetben az amerikai jog, a társadalmi igazságtalanságok, a hatalmi játszmák és a kissé fekete humor.

A sztori azonban ezúttal nem saját, Az igazak és a Hiúságok máglyjája írója, Tom Wolfe 1998-ban kiadott, azonos című könyve (A Man in Full) szolgáltatta hozzá az alapot.

Az Atlantában játszódó történet több különböző szálon pörög, amiket összekötnek az egymással folyamatosan kapcsolatban lévő szereplők. A legfőbb szál a milliárdos ingatlanmogul Charlie Crokert (Jeff Daniels) követi, aki csődközeli helyzetbe kerül, amikor a bankja szeretné behajtani tőle a valóban tetemes hiteltartozását. A banknál dolgozó Raymond Peepgrass (Tom Pelphrey-t többek között az Ozarkból, a Vasökölből, a Mankből, az Odakinnből és a Szerelem és halálból ismerhetjük) különösen pikkel az arrogáns Crokerre, mindenképp szeretné őt tönkretenni. Charlie persze mindent megtesz azért, hogy ne veszítse el a birodalmát és a befolyását.

Emellett megismerjük Charlie titkárnőjét, Jillt (Chanté Adams) és annak férjét, Conradot (John Michael Hill), aki feketeként rendőri brutalitás áldozatává válik, és amikor reflexből visszaüt, büntetlen előélete ellenére börtönbe zárja és meghurcolja őt az amerikai igazságszolgáltatás rendszere.

Charlie ügyvédje, az idealista (és szintén fekete) Roger White (Aml Ameen) próbálja őt kihozni a rácsok mögül, nem sok sikerrel.

Illetve ott van még Atlanta polgármestere, a simlis és álszent Wes Jordan (William Jackson Harper), aki a választások előtt szeretné minél rosszabb színben feltüntetni a riválisát, és Charlie segítségét kéri, hogy a másik jelölt egykori évfolyamtársaként hozza nyilvánosságra annak szexuális zaklatásos ügyét, cserébe megpróbálja elintézni, hogy a bank leszálljon róla.

És akkor még nem említettük Charlie naivnak tűnő, de nagyon is határozott exfeleségét, Marthát (Diane Lane), akit Raymond próbál elcsábítani és behálózni, mivel ezzel szintén szeretne odapörkölni Charlie-nak.

Ezek a fő csapásvonalai a Talpig férfinek, amelyre egyfajta Utódlás-utódként is tekinthetünk, hiszen a kapitalizmus nagy játékosai esnek itt egymásnak, valóban szimpatikus karaktereket pedig alig találni, legalábbis köztük nem nagyon, inkább az anyagiakat tekintve „lejjebb elhelyezkedő” társadalmi rétegekben érdemes kutakodni.

Egy miniszériáról van szó, tehát csupán hat epizód állt a készítők rendelkezésére ahhoz, hogy kellőképp kibontsák ezt a szerteágazó sztorit, így azzal nem lehet támadni a Talpig férfit, hogy unalmas lenne.

A sorozathoz képest szűk játékidő alatt rendesen pörögnek az események, ám sajnos Kelley, kiegészülve két rendezőjével, a színésznőként Oscar-díjas Regina Kinggel (Egy éj Miamiban…) és Thomas Schlamme-vel (Elbaltázott nászéjszaka, Foglalkozásuk: amerikai, Az elnök emberei) nem is tudtak odafigyelni minden szálra kellőképp, s ami még nagyobb hiba, képtelenek voltak azokat közös nevezőre hozni, így egy felettébb csapongó történetvezetés lett a jussunk, ahol mindenbe belekapnak egy kicsit, de semmit nem bontanak ki igazán.

A Talpig férfi így inkább egy szellős melodráma, mintsem az amerikai társadalom gúnyosan csipkelődő szétcincálása. King és Schlamme mindenesetre folyamatosan tartják a tempót, és tudják, hogyan kell használni az egyébként parádésan pöffeszkedő Jeff Daniels karakterének monumentális egóját, amely a történések hatására részről részre leereszt.

Akadnak emlékezetes jelenetek is, mint például, amikor Charlie úgy próbál megnyerni magának befektetőként egy liberális házaspárt, hogy megmutatja nekik, hogyan tenyésztik a lovakat; Charlie és bankár ellenfele, Harry (Bill Camp) kvázi tettlegességig fajuló acsarkodásai pedig a minisorozat abszolút csúcspontjai. A sokáig szimbolikusan értendő farokméregetést ugyanakkor a meglepő és teljesen abszurd fináléban szó szerint kell érteni…

Azt nem lehet elvitatni a Talpig férfitől, hogy ne lenne szórakoztató, az viszont vitathatatlan, hogy nem lő túl magasra. Érezni, hogy az alkotók sem vették igazán komolyan ezt egészet, és ez sugárzik a rendezésből, a párbeszédekből és a színészvezetésből is. Így nézőként sem vesszük túl komolyan, és gyorsan töröljük is majd az emlékeinkből, amíg azonban tart, kétségtelenül leköt. Talán csak Conrad börtönös szála az, ami valódi izgulnivalóval (és néhány „ökölszorító” jelenettel) szolgál, ám Jeff Daniels és a többiek ripacskodása is megér egy misét, persze kizárólag azoknak, aki nem várnak mindettől túl sokat.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Sikerült megfejtenie a Mona Lisa rejtélyét – állítja egy olasz geológus-művészettörténész
Megtalálta a tájat, ami előtt Leonardo megfestette a művészettörténet leghíresebb portréját.

Link másolása

Meglepő magyarázattal állt elő egy geológus a Mona Lisa eredetéről. Leonardo Da Vinci festménye régóta foglalkoztatja az embereket, sokan szerették volna már megfejteni, hogy hol készült a sejtelmesen mosolygó nő portréja. Vitáztak már arról, hogy valódi-a háttér, vagy csak egy képzeletbeli táj?

Az olasz geológus, aki egyben művészettörténész is, azt állítja, hogy megoldotta az évszázados rejtélyt - írja a The Guardian.

Ann Pizzorusso hosszú kutatás után arra jutott, hogy a festő a Comói-tó partján lévő, lombardiai Lecco városának számos felismerhető vonását felhasználta. Szerinte beazonosította:

- a hidat (a 14. századi Azzone Visconti-híd),

- a tavat (a Comói-tó mellett található Lago di Garlate)

- a hegyvonulatot (az Alpok dél-nyugati része, amely a Garlate-tó fölé magasodik).

Azt dokumentumok is igazolják, hogy Leonardo járt ezen a vidéken.

Voltak már hasonló elméletek arról, hogy a képen látható táj az észak-olaszországi kisváros, Bobbio környékét ábrázolja. Egy másik szerint a toszkán település, Arezzo hídja látható rajta.

A geológus szerint azonban nem elég a hidat figyelembe venni, mert sok hasonló épült abban az időszakban Európában.

"Mindenki a hídról beszél, de senki nem hozza szóba a földrajzot. A geológusok nem nézegetnek képeket, a művészettörténészek pedig nem foglalkoznak a geológiával. A művészettörténészek mindig azt mondják, hogy Leonardo a képzelőerejét használta, de ha odaadod ezt a képet a világ bármelyik geológusának, ugyanazt fogja mondani, amit én is mondtam Leccóról. Már azok is látják a hasonlóságot, akik nem földrajtudósok"

– mondta a szakértő.

Szerinte most már minden kétséget kizáróan sikerült bizonyítania, hogy megtalálta a helyszínt, ami Mona Lisa mögött látható.

Az ArtWatch UK szervezet igazgatója, Michael Daley szerint sok spekuláció hallható, de Pizzorusso állításai meggyőzőek. A Louvre egyik tanácsadója szerint is Pizzorusso tökéletesen birtokában van a táj beazonosításához szükséges tudományos ismereteknek.

A geológus a napokban mutatja be a bizonyítékokat egy konferencián.

Forrás: 24.hu

A festmény már többször próbálták megrongálni, legutóbb levest öntöttek az üvegére.

Link másolása
KÖVESS MINKET: