News here

KULT

Két koszos tekercs egy szekrény mélyén – Vaszary rejtett kincseiből nyílt kiállítás a Nemzeti Galériában

Nézd meg velünk a nemrég felbukkant festményeket, és az is kiderül, honnan kerültek elő a „lappangó” alkotások.
Orosz Emese cikke - szmo.hu
2022. szeptember 14.


Link másolása

Vaszary János teljesen ismeretlen műveiből nyílt kiállítást a Magyar Nemzeti Galériában. A Vaszary - Az ismeretlen ismerős című tárlaton mintegy hetven műből 24-et eddig nem csak a közönség, de a szakma sem ismerhetett.

Nem titok, hogy Vaszary-rajongó vagyok. Akárhányszor meglátom egy-egy színes, dinamikus festményét, egyszerűen mindig az az érzés jár át, hogy ott akarok lenni: benne a festményben. Szinte hallom a zene ritmusát, érzem a nap simogatását, és átélem a metropolisz lüktetését. Nagy izgalommal vártam a Galéria tárlatát, hiszen ez alkalommal olyan alkotásokban gyönyörködhetünk, amik több évtizeden keresztül elfeledve porosodtak a raktárok mélyén.

Nézd meg velünk a nemrég felbukkant kincseket, és elárulom azt is, honnan kerültek elő a lappangónak hitt alkotások!

Vaszary János (1867–1939) a 20. századi magyar művészet egyik legsokszínűbb alakja. (Nem csak átvitt értelemben, hanem szó szerint is.) Az 1890-es évek végén a szecesszió egyik első hazai képviselője volt, később az impresszionizmus, az expresszionizmus, majd az art deco stílusában is alkotott. Képeinek színessége, a formálás magabiztossága és ereje kora egyik legnagyobb hatású mesterévé tette őt művészként és tanárként is.

A kiállított festmények a teljes életmű szinte minden korszakát képviselik a korai impresszionisztikus időszaktól az expresszív kompozíciókig, a párizsi art deco stílustól a Duna-korzó képeiig és a mediterrán hangulatú tengerparti jelenetekig.

De honnan kerültek elő a lappangónak hitt alkotások?

Két koszos tekercs egy szekrény mélyén

2012-ben a Liget Budapest Projekt keretében elindult egy új, korszerű múzeumépület és restaurálási, raktározási központ megvalósításának előkészítése. Ennek folyamán elkezdődött a Galériában őrzött teljes műtárgyanyag számbavétele. A munkálatok során 2016-ban az egyik raktár polcsora mögött egy falnak fordított, alacsony szekrényre bukkantak. A szekrényben két szennyezett vászontekercset találtak, amelyek pecséttel lezárt spárgával voltak átkötve, és a vásznakon halvány, kézzel írt "Vaszary" felirat állt.

A tekercsekből egyenként 20-20 Vaszary-olajfestmény került elő. A múzeum gyűjteményében lappangó művek teljesen ismeretlenek voltak, a művészettörténészek soha nem találkoztak velük korábban. Sehol sem reprodukálták őket, még Vaszary életében sem, így közvetlenül a művész műterméből, illetve hagyatékából kerülhettek a közgyűjteménybe.

A Galéria dolgozói tüzetesen átvizsgálták a rengeteg átvételi dokumentumot, melyek között egy kézzel írt, összesített listában végül megtalálták a keresett két tételt. A tekercseket tehát annak idején átvették, de valamilyen okból a többi hagyatéki képtől külön kezelték. Valószínűleg ki sem bontották a tekercseket, máshol raktározták őket, és mivel elkerültek a Vaszary-hagyaték többi darabjától, nem sorolták őket a törzsleltárba sem.

A Nemzeti Galéria 1975-ös költözésekor történhetett, hogy a két tekercs a szekrénybe került, és ott bújt meg elfeledve évtizedekig.

A Galéria új kamarakiállítása a megtalált képek közül a 24 legszebbet mutatja be Vaszary más, ritkán látható festményei mellett.

A kiállítótérbe lépve először Vaszary korai munkáiból láthattunk egy válogatást. A szekcióban szereplő képek közül új felfedezés a Tanulmány az esztergomi Szent Péter és Szent Pál-templom főoltárához, aminek nőalakja a mellette kiállított festményén is visszaköszön.

Vaszaryt minden bizonnyal megérintették modern francia képzőművészeti áramlatok. Erről tanúskodik a Kávéházi jelenet impressziószerű, könnyed formaalakítása.

Ez a festménye különösen meglepte a szakmát, mert nem ismernek a korszakból hasonlóan festett jelenetet.

Az első világháború megrázkódtatásai után Vaszary expresszív képeket festett. Ezeken úgynevezett fekete alapos technikát alkalmazott. Az újonnan felfedezett Fekvő női akt színei is szinte kivilágítanak a vastagon felvitt sötét alapozásról.

A kiállításon a személyes kedvencem a modern nőket ábrázoló szekció volt. A 20-as évek a modern nő színre lépésének és felszabadulásának kora volt: a tabuk ledőltek, szabad lett az erotika. Vaszary belemerült az éjszakai élet örömeibe, érdeklődéssel festette a lokálok, mulatók közkedvelt szereplőit. Festészetében megjelentek a meztelenségükben feltárulkozó, csábító női aktok.

A bibliai Salome történetét megidéző revüműsorok is többször megihlették. Ezek közül új felfedezés a Színpadi jelenet című festmény, amelyen merész, félig feketére festett kompozíciójával mutatja be a századforduló tipikus femme fatale karakterét.

Vaszary Magaslaton című festményének párdarabjaként is tekinthetünk arra az újonnan felfedezett olajfestményre, amin szintén egy pihenő női akt és szintén egy nagy méretű fekete váza szerepel. Erre is illene a "Magaslaton" cím, hiszen az emeleti lakás ablakából kitekintve modern, lapos tetejű épületek felső szintjei látszanak.

A Vaszary házaspár tavasztól őszig a Toroczkai Wigand Ede által tervezett tatai villában lakott, ahol a kertre nyíló teraszajtókat többnyire kitárták a virágos park felé. A most felfedezett festmények közül több is bepillantást enged a műteremház art deco stílusú enteriőrjébe. A csíkos huzatok, mintás függönyök, és a többi divatos berendezésitárgy harsány színei életörömöt és derűt sugároznak, akárcsak a művész virágcsendéletei.

Vaszary a tatai villa kertjében meztelenül napfürdőző fiatal nőket is megörökített. Alakjai nem törődnek a konvenciókkal, élvezik a nyári nap simogatását.

A felvilágosult szemléletű festő hihetetlen természetességgel és ízléssel ábrázolta az önfeledt meztelenséget, a női öntudat felszabadultságát.

A Duna-korzós képek is nagy kedvenceim Vaszarytól. Mintha képeslapokat nézegetnék: panoráma a budai hegyekkel, a királyi várral, Halászbástyával, hidakkal és a Parlamenttel. A Budapest kálváriája című képsorozat viszont elég mellbevágó, ha jobban szemügyre vesszük. A tekercsekből előkerült változaton a Duna-korzó divatos közössége békésen sétálgat, az emberek arcát alig látni, háttal ülnek vagy elfordulnak, egymásra sem nagyon figyelnek. Abszurd módon még azt sem veszik észre, hogy köztük jár a kereszt alatt görnyedő Megváltó.

Az éjszakai fények a párizsi világkiállításon is egy különleges felfedezés.

A szakértők tudták, hogy van egy ilyen című kép, de a tekercsek megtalálása előtt se fotójával, se reprodukciójával nem találkoztak.

A vászontekercsekben számos tengerparti témájú képet is felfedeztek. Vaszary rajongott a tengeri utazásokért. Hangulatteremtő képessége ezeken a képein is remekül tetten érhető. Ránézek a képre, és mintha ott lennénk a Tengerparti hotelszobában és érezném a sós levegő illatát.

Ebben a korszakában Vaszary festéstechnikája egyre letisztultabbá vált. A Csónakosok a tengerparton képén a partszakaszokat és a fürdőzőket már csak színes pöttyökkel és vonalakkal, dülöngélő hasábokkal jelezte.

A kiállítás lépcsős falmegoldása számomra kicsit zavaró volt. A szekciók címei így csak bizonyos szögekből látszanak, és elsőre nem egyértelmű, hol kezdődnek az egyes korszakokhoz tartozó festmények.

Pozitívum viszont, hogy az újonnan felfedezett festmények fekete képcédulákat és egyforma ezüst kereteket kaptak a könnyebb felismerhetőség jegyében, így ha kifejezetten azok miatt látogatsz el a kiállításra, egyszerűen beazonosíthatod őket.

A kiállítást 2023. január 15-ig nézheted meg a Magyar Nemzeti Galériában. Részletek a Galéria honlapján.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


KULT
Meghalt Kirstie Alley, a Nicsak, ki beszél sztárja
A színésznő hosszabb ideje küzdött titokban a rákkal, gyerekei osztották meg a hírt a közösségi médiában.

Link másolása

Kirstie Alley a 80-as és 90-es évek egyik legnagyobb sztárja volt, nálunk főként a Nicsak, ki beszél filmekkel vált népszerűvé, de szerepelt olyan filmekben, mint a Kettőn áll a vásár, a Kitúr-lak, az Agyament Harry, és ő alakította Rebecca, a pultos szerepét az ikonikus Cheers sorozatban.

A színésznő, aki rákkal küzdött, hosszú távollét után áprilisban a Maszkos énekes amerikai változatában lépett fel, szeptemberben pedig friss videót is posztolt magáról, így sokakat ért váratlanul a halálhíre.

True és Lillie, a két gyereke osztották meg a közösségi médiában a hírt:

"A barátainknak, a világ minden pontján... Szomorúan tudatjuk veletek, hogy a csodálatos, erős és szerető édesanyánk meghalt a rákkal való küzdelme során, amelyet nemrég fedeztek fel nála.

Közeli családja mellette volt, ő pedig nagy erővel küzdött. Ikonikus volt a képernyőn, de ennél még lenyűgözőbb anya és nagymama volt. Hálásak vagyunk az orvosoknak és nővéreknek a Moffitt Cancer Centerben a gondoskodásukért." - írták a búcsúposztban.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
Láncokon rángatják Tóth Gabit legújabb klipjében, miközben acélkönnyeket sír
Az énekes egy ismert népdal egy sorát gondolta újra.

Link másolása

Mozgalmas éveken van túl Tóth Gabi, amelyekben voltak magasságok (családalapítás, sikeres koncertek és műsorok) és mélységek (közösségi médiás támadások, kifakadások) egyaránt. Állítása szerint ezekből minden ihletet merített legújabb, SzívbeEmelő című dalához készült videóklipjében.

Az énekesnő legújabb produkcióját a közönség először a Sztárban Sztár leszek! vasárnapi adásában hallhatta, akkor egy speciális, látványos táncos produkcióval egybekötve. Majd nem sokkal később, még aznap éjjel felkerült a YouTube-ra is a szám, immár egy izgalmas látványvilágú, fekete-fehér klippel.

„Drága emberek, végre megoszthatom veletek az új dalomat! Rengeteg munka van benne, de imádtam minden percét! Kiadtam magamból mindazt, ami az elmúlt két évben történt velem, rosszat, jót egyaránt”

– írta instagramos ajánlójában Gabi.

A klip maga nem kevés erős képpel operál: Tóth Gabi furcsa, leginkább acélra emlékeztető könnyekkel sír, miközben komoly erők rángatják láncon. De a klip egy pontján olyan jelmezt is kapott, ami némileg emlékeztet Szulák Andrea kancellárnő-ruhájára a 90-es évek emblematikus ifjúsági sorozatából, az Űrgammákból.

Gabi azonban a Xénia-láz helyett a hidegen fújó szelekről énekel, amivel megidézi, egyszersmind át is gondolja az ismert népdal híres sorát.

A teljes képért azonban érdemes végignézni az egész klipet.

Tóth Gabi – SzívbeEmelő


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
Szombathy Gyula: „Akinek újra kellett tanulni beszélni és járni, az már soha nem lesz olyan, mint azelőtt”
A színész először legyőzte a rákot, volt egy súlyos szívműtétje, majd sztrókot kapott.

Link másolása

A Kossuth- és Jászai Mari-díjas Szombathy Gyula a Blikknek számolt be jelenlegi állapotáról. A 77 éves színésznek először a rákkal kellett megküzdenie, majd megműtötték a szívét, és sztrókot is kapott.

„Most már óvatosan hiszek benne, hogy megint tudok élni. Persze lassan, megfontoltan. Mert akinek újra kellett tanulni beszélni és járni, az már soha nem lesz olyan, mint azelőtt. Amikor 2017-ben legyőztem a rákot és tünetmentessé nyilvánítottak, úgy gondoltam, túl vagyok a nehezén. Hogy onnantól kezdve jöhet majd a derűs öregkor. Jól éreztem magam, ám mégis meggyőztek, vizsgáltassam meg a szívemet is. Nem volt semmi tünetem, ám az eredmény sokkolt: két ér teljesen elzáródott. Azt mondta az orvos, ha most nem jövök ide, bármikor meghalhattam volna. Elkerülhetetlenné vált a műtét, s amikor már újra fellélegezhettem volna a sikeres beavatkozást követően – sztrókot kaptam”

– mondta a lapnak a színművész.

A sztrók után egy hónapot töltött kórházban, azóta rehabilitációra szorul. Sokáig járt logopédushoz, most pedig azon dolgozik, hogy újra megtanuljon járni.

„A bal oldalam és a lelkem sérült bele az életben maradásért folytatott harcba. De várom a karácsonyt az én csodálatos feleségem mellett, aki folyamatosan vigyáz rám. Már csak miatta sem adhatom fel” – mondta a Blikknek.

A színész több mint öt évtizedes karrierje során játszott többek között a Vígszínházban, a Radnóti Miklós Színházban és a Thália Színházban is.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Pénztelenül, zacskós levesen élt, mára történelmet írt a popzenében, és a Spotify listáját vezeti
Kim Petras élete olyan, mint egy Grimm-mese: tele nehézségekkel, fordulatokkal, de egyelőre teljes happy enddel.

Link másolása

Történelmet írt két előadó a popzenében idén: Sam Smith és Kim Petras lett az első nem bináris és transznemű szólóelőadó, akik a Billboard Hot 100-as slágerlistájának élére kerültek. Bár Petras szinte minden lehetséges alkalommal hangsúlyozza: szeretné, ha nem neme, hanem tehetsége és zenéje miatt figyelnének rá.

Kim Petras 1992. augusztus 27-én született Kölnben, és egész kicsi gyerekkora óta rosszul érezte magát abban a testben, amibe született. Szüleinek már gyerekként beszélt erről, ők pedig biztosították arról, hogy ha később is így érez, támogatni fogják a nemváltásban. Érzései nem változtak, azonban egyre rosszabbul érezte magát, sőt öngyilkos gondolatai is voltak, ezért szülei pszichológusokhoz jártak vele. Sok különféle visszajelzést kapott, volt olyan "szakember" is, aki szerint a gyerek egyszerűen őrült, megoldásként pedig azt javasolta, vágják kopaszra a haját, és úgy járassák iskolába. „Megcsináltuk, kopaszon mentem iskolába, és ugyanúgy azt mondtam, hogy remek, lány vagyok” – emlékezett vissza később.

Miután három különböző pszichológus is arról beszélt, hogy Kim (akkor még Tim) esetében jó volna minél hamarabb megkezdeni a nemátalakító folyamatot, 13 évesen megkezdték hormonterápiáját, amivel akkoriban egy német dokumentumfilmben is szerepelt.

Így amikor 16 évesen, 2009-ben átesett a beavatkozáson, a világ legfiatalabb transzszexuális személyeként lett ismert.

Ugyanakkor a mai napig úgy véli, hormonkezelését elrontották, és ezzel nevetségessé tették szülőhazájában.

Élete azonban innentől kezdve meseszerű fordulatot vett, tele nehézségekkel, akadályokkal, de végső soron az áhított hírnév felé haladva. Kim ugyanis eldöntötte, hogy dobva korábbi mérnöki álmait, énekes-dalszerző akar lenni. Erre a következtetésre akkor jutott, amikor megnézett egy dokumentumfilmet a svéd dalszerzőről, Max Martinról – külön szép a történetben, hogy a későbbiekben ők ketten együtt dolgozhattak.

Németországgal azonban többször is meggyűlt a baja. Ott egyfelől túl poposnak és túl "amerikainak" tartották dalait, másrészt a német nyelvet nem tartotta elég megfelelőnek érzései kifejezésére. Nem segített az sem, hogy hazájában szinte kizárólag a "transzi" fiatalként ismerték, nem pedig tehetsége miatt ismerték el. 19 éves korában így Los Angelesbe repült, de akkor még kapcsolatok nélkül, meglehetősen kevés pénzzel. Kezdetben háromhavonta haza kellett repülnie, mert nem volt megfelelő vízuma.

A fordulat három évvel később következett be, amikor – hitvallása szerint folyamatos, kitartó munka után – egyik számát felénekelte a népszerű énekesnő, Fergie. 2014-ben kiadói szerződést köthetett a Big Machine zenei kiadócsoporttal, ami lehetővé tette, hogy megkapja a vízumát, és végre legálisan tartózkodhatott Amerikában.

Pénzét azonban hamar elköltötte, házat bérelt magának, ahol azonban legtöbbször csak zacskós levesen élt.

Ennek ellenére dalait 2021-ben függetlenként adta ki, amit a következőkkel magyarázott: „Azért vagyok független, mert a nagy kiadók, akikhez elmentem, csak a nememről tudtak beszélni. Voltak, akik azt mondták, titkoljam, és olyanok is, akik azt, hogy használjam. Én pedig igazából egyiket sem akartam. Csak azt akartam, hogy a zeném önmagáért beszélhessen.”

Később dalai elkészítésében sokáig együtt dolgozott Dr. Luke producerrel, amiért számos kritikát is kapott, a zenei szakembert ugyanis a szakmában többen zaklatással vádolták. Bár Kim sokáig nyíltan védte kollégáját, az utóbbi időben Dr. Luke már nem működik közre dalaiban.

Így legújabb, Sam Smith-szel közös Unholy című slágerében sem, ami üstökösként robbant be a zenei piacra idén. A dal a Spotifyon már a megjelenését követő első 24 órában 10 milliós streamelést ért el, manapság pedig már közel 500 milliónál jár. A magát nem binárisnak definiáló Sam Smith hetedik Grammy-jelölését söpörte be vele, míg Petras az elsőnek örülhetett.

2021-ben ő volt az első transznemű előadó, aki fellépett az MTV EMA díjátadó estjén, ráadásul épp Budapesten, ahol nem sokkal azelőtt fogadták el a gyerekvédelmi álca mögé rejtett homofób törvénycsomagot. Kim Petras akkor azt mondta az Indexnek:

„Én egész gyerekkoromban arra vártam, hogy legyen egy transznemű popsztár, akire felnézhetek, és azt látni, hogy megpróbálnak minket kitiltani a tévékből, eléggé kiábrándító. Remélem, hogy ez a jövőben változni fog. Mindenesetre nagyon izgatott vagyok, már várom, hogy ott lehessek, és kiálljak értük, mindenképpen megpróbálom ezt belevinni az előadásomba. Hangja szeretnék lenni azoknak, akik úgy érzik, hogy nem fogadják el őket, hiszen én is sokáig ezt éreztem. Úgy gondolom, felelősséggel tartozom a közösségért.”

Sam Smith feat. Kim Petras – Unholy

(via 24.hu)


Link másolása
KÖVESS MINKET: