KULT
A Rovatból

Két koszos tekercs egy szekrény mélyén – Vaszary rejtett kincseiből nyílt kiállítás a Nemzeti Galériában

Nézd meg velünk a nemrég felbukkant festményeket, és az is kiderül, honnan kerültek elő a „lappangó” alkotások.
Orosz Emese cikke - szmo.hu
2022. szeptember 14.



Vaszary János teljesen ismeretlen műveiből nyílt kiállítást a Magyar Nemzeti Galériában. A Vaszary - Az ismeretlen ismerős című tárlaton mintegy hetven műből 24-et eddig nem csak a közönség, de a szakma sem ismerhetett.

Nem titok, hogy Vaszary-rajongó vagyok. Akárhányszor meglátom egy-egy színes, dinamikus festményét, egyszerűen mindig az az érzés jár át, hogy ott akarok lenni: benne a festményben. Szinte hallom a zene ritmusát, érzem a nap simogatását, és átélem a metropolisz lüktetését. Nagy izgalommal vártam a Galéria tárlatát, hiszen ez alkalommal olyan alkotásokban gyönyörködhetünk, amik több évtizeden keresztül elfeledve porosodtak a raktárok mélyén.

Nézd meg velünk a nemrég felbukkant kincseket, és elárulom azt is, honnan kerültek elő a lappangónak hitt alkotások!

Vaszary János (1867–1939) a 20. századi magyar művészet egyik legsokszínűbb alakja. (Nem csak átvitt értelemben, hanem szó szerint is.) Az 1890-es évek végén a szecesszió egyik első hazai képviselője volt, később az impresszionizmus, az expresszionizmus, majd az art deco stílusában is alkotott. Képeinek színessége, a formálás magabiztossága és ereje kora egyik legnagyobb hatású mesterévé tette őt művészként és tanárként is.

A kiállított festmények a teljes életmű szinte minden korszakát képviselik a korai impresszionisztikus időszaktól az expresszív kompozíciókig, a párizsi art deco stílustól a Duna-korzó képeiig és a mediterrán hangulatú tengerparti jelenetekig.

De honnan kerültek elő a lappangónak hitt alkotások?

Két koszos tekercs egy szekrény mélyén

2012-ben a Liget Budapest Projekt keretében elindult egy új, korszerű múzeumépület és restaurálási, raktározási központ megvalósításának előkészítése. Ennek folyamán elkezdődött a Galériában őrzött teljes műtárgyanyag számbavétele. A munkálatok során 2016-ban az egyik raktár polcsora mögött egy falnak fordított, alacsony szekrényre bukkantak. A szekrényben két szennyezett vászontekercset találtak, amelyek pecséttel lezárt spárgával voltak átkötve, és a vásznakon halvány, kézzel írt "Vaszary" felirat állt.

A tekercsekből egyenként 20-20 Vaszary-olajfestmény került elő. A múzeum gyűjteményében lappangó művek teljesen ismeretlenek voltak, a művészettörténészek soha nem találkoztak velük korábban. Sehol sem reprodukálták őket, még Vaszary életében sem, így közvetlenül a művész műterméből, illetve hagyatékából kerülhettek a közgyűjteménybe.

A Galéria dolgozói tüzetesen átvizsgálták a rengeteg átvételi dokumentumot, melyek között egy kézzel írt, összesített listában végül megtalálták a keresett két tételt. A tekercseket tehát annak idején átvették, de valamilyen okból a többi hagyatéki képtől külön kezelték. Valószínűleg ki sem bontották a tekercseket, máshol raktározták őket, és mivel elkerültek a Vaszary-hagyaték többi darabjától, nem sorolták őket a törzsleltárba sem.

A Nemzeti Galéria 1975-ös költözésekor történhetett, hogy a két tekercs a szekrénybe került, és ott bújt meg elfeledve évtizedekig.

A Galéria új kamarakiállítása a megtalált képek közül a 24 legszebbet mutatja be Vaszary más, ritkán látható festményei mellett.

A kiállítótérbe lépve először Vaszary korai munkáiból láthattunk egy válogatást. A szekcióban szereplő képek közül új felfedezés a Tanulmány az esztergomi Szent Péter és Szent Pál-templom főoltárához, aminek nőalakja a mellette kiállított festményén is visszaköszön.

Vaszaryt minden bizonnyal megérintették modern francia képzőművészeti áramlatok. Erről tanúskodik a Kávéházi jelenet impressziószerű, könnyed formaalakítása.

Ez a festménye különösen meglepte a szakmát, mert nem ismernek a korszakból hasonlóan festett jelenetet.

Az első világháború megrázkódtatásai után Vaszary expresszív képeket festett. Ezeken úgynevezett fekete alapos technikát alkalmazott. Az újonnan felfedezett Fekvő női akt színei is szinte kivilágítanak a vastagon felvitt sötét alapozásról.

A kiállításon a személyes kedvencem a modern nőket ábrázoló szekció volt. A 20-as évek a modern nő színre lépésének és felszabadulásának kora volt: a tabuk ledőltek, szabad lett az erotika. Vaszary belemerült az éjszakai élet örömeibe, érdeklődéssel festette a lokálok, mulatók közkedvelt szereplőit. Festészetében megjelentek a meztelenségükben feltárulkozó, csábító női aktok.

A bibliai Salome történetét megidéző revüműsorok is többször megihlették. Ezek közül új felfedezés a Színpadi jelenet című festmény, amelyen merész, félig feketére festett kompozíciójával mutatja be a századforduló tipikus femme fatale karakterét.

Vaszary Magaslaton című festményének párdarabjaként is tekinthetünk arra az újonnan felfedezett olajfestményre, amin szintén egy pihenő női akt és szintén egy nagy méretű fekete váza szerepel. Erre is illene a "Magaslaton" cím, hiszen az emeleti lakás ablakából kitekintve modern, lapos tetejű épületek felső szintjei látszanak.

A Vaszary házaspár tavasztól őszig a Toroczkai Wigand Ede által tervezett tatai villában lakott, ahol a kertre nyíló teraszajtókat többnyire kitárták a virágos park felé. A most felfedezett festmények közül több is bepillantást enged a műteremház art deco stílusú enteriőrjébe. A csíkos huzatok, mintás függönyök, és a többi divatos berendezésitárgy harsány színei életörömöt és derűt sugároznak, akárcsak a művész virágcsendéletei.

Vaszary a tatai villa kertjében meztelenül napfürdőző fiatal nőket is megörökített. Alakjai nem törődnek a konvenciókkal, élvezik a nyári nap simogatását.

A felvilágosult szemléletű festő hihetetlen természetességgel és ízléssel ábrázolta az önfeledt meztelenséget, a női öntudat felszabadultságát.

A Duna-korzós képek is nagy kedvenceim Vaszarytól. Mintha képeslapokat nézegetnék: panoráma a budai hegyekkel, a királyi várral, Halászbástyával, hidakkal és a Parlamenttel. A Budapest kálváriája című képsorozat viszont elég mellbevágó, ha jobban szemügyre vesszük. A tekercsekből előkerült változaton a Duna-korzó divatos közössége békésen sétálgat, az emberek arcát alig látni, háttal ülnek vagy elfordulnak, egymásra sem nagyon figyelnek. Abszurd módon még azt sem veszik észre, hogy köztük jár a kereszt alatt görnyedő Megváltó.

Az éjszakai fények a párizsi világkiállításon is egy különleges felfedezés.

A szakértők tudták, hogy van egy ilyen című kép, de a tekercsek megtalálása előtt se fotójával, se reprodukciójával nem találkoztak.

A vászontekercsekben számos tengerparti témájú képet is felfedeztek. Vaszary rajongott a tengeri utazásokért. Hangulatteremtő képessége ezeken a képein is remekül tetten érhető. Ránézek a képre, és mintha ott lennénk a Tengerparti hotelszobában és érezném a sós levegő illatát.

Ebben a korszakában Vaszary festéstechnikája egyre letisztultabbá vált. A Csónakosok a tengerparton képén a partszakaszokat és a fürdőzőket már csak színes pöttyökkel és vonalakkal, dülöngélő hasábokkal jelezte.

A kiállítás lépcsős falmegoldása számomra kicsit zavaró volt. A szekciók címei így csak bizonyos szögekből látszanak, és elsőre nem egyértelmű, hol kezdődnek az egyes korszakokhoz tartozó festmények.

Pozitívum viszont, hogy az újonnan felfedezett festmények fekete képcédulákat és egyforma ezüst kereteket kaptak a könnyebb felismerhetőség jegyében, így ha kifejezetten azok miatt látogatsz el a kiállításra, egyszerűen beazonosíthatod őket.

A kiállítást 2023. január 15-ig nézheted meg a Magyar Nemzeti Galériában. Részletek a Galéria honlapján.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Vecsei H. Miklós az SZFE-s tanáráról: Büszke voltam rá, hogy az én farkamat fogja
A színész az Ördögkatlanon beszélt a színházi közeg visszaéléseiről vagy családja megosztottságáról. Az interjúban arról is beszélt, miért utasított vissza egy állami díjat.


Vecsei H. Miklós az Ördögkatlan fesztiválon beszélgetett Veiszer Alindával, az interjú Veiszer Patreon-oldalán jelent meg, amelyet a Telex szemlézett. A színész-rendező többek között a Nemzeti Színházhoz való szerződéséről, a családja megosztottságáról, az SZFE-s éveiről és egy visszautasított állami díjról is beszélt.

Elmondta, hogy mesterei és szakmabeli barátai közül senki nem beszélte le arról, hogy elfogadja Vidnyánszky Attila ajánlatát. A döntés előtt kikérte Jordán Tamás, Molnár Piroska, ifj. Vidnyánszky Attila és gyimesi nagymamája véleményét is. Hozzátette, hogy közülük csak

nagymamája nevezhető Orbán Viktor „véres szájú hívének”. Vecsei hangsúlyozta: ő a Nemzeti Színházban hisz, nem valamelyik igazgatójában.

A beszélgetésben arról is szó esett, hogy mennyire megosztottnak látja Magyarországot. Vecsei úgy fogalmazott: imádja az országot, de sírnia kell, milyen állapotban van. Példaként említette, hogy

a családja egyik része a Pride-on van, a másik fele pedig a nagymamájánál nézi a csíksomlyói búcsút.

Az interjúban felidézte az SZFE-n töltött éveit is. Azt mondta, hogy öt évig volt ott hallgató, és teljesen természetesnek számított, hogy egy hatvanas férfi tanár fogdosta őt, miközben instruálta. Szavai szerint:

„Sőt, még büszke is voltam rá, hogy az én farkamat fogja, és nem a másokét, mert akkor engem akar instruálni.”

Vecsei arról is beszélt, hogy az SZFE modellváltásával nem értett egyet. Éppen ebben az időszakban kapta volna meg a kormánytól a Fiatalok a Polgári Magyarországért Díjat. Írt egy levelet az akkor még államtitkár Novák Katalinnak, amelyben jelezte: a kitüntetést csak akkor veszi át, ha beszélhet vele az ügyről. „Nem válaszolt nekem Novák Katalin. És nem is fogadott. És akkor én sem fogadtam el ezt a díjat” – mondta.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Ez a férfi tényleg egy félisten élőben is – megvadult nőstényhordák ellenére is elsöprő volt Jason Momoa koncertje
A hisztérikus követelőzések ellenére sem vetkőzött, viszont felszabadultan zenélt Jason Momoa a bandájával a budapesti Akváriumban. A meglepetés-fellépő a 16 éves fia volt, aki szintén nagyon átélte a teltházas bulit.


Amióta megláttam a Trónok Harcában Khal Drogóként belovagolni Jason Momoát (akiről valljuk be, nők millióinak szintúgy a lovaglás jut eszébe), híresen elfogult lettem. Úgyhogy amikor kiderült, hogy Budapesten koncertezik a nyelvbotlásnak vagy dadaizmusnak is beillő, Öof Tatatá nevű bandájával, fél órán belül öten küldték el nekem a hírt.

2019-ben már voltam olyan koncerten, amelyen ő is ott volt, ugyanis pont a Dűne első részének budapesti forgatása alatt turnézott utoljára a Slayer. De Momoa akkor sajnos nem a küzdőtéren pogózott, mint nemrég Ozzy búcsúbuliján a Pantera riffjeire, hanem a színpad mellől élvezte a show-t.

Jól tettem, hogy fénysebességgel lecsaptam egy jegyre, mert egy nap alatt 80%-ban el is fogytak a jegyek, és utána hamar teltházas lett a buli. Nyilván rengetegen úgy voltak vele – kétségkívül én is –, hogy kit érdekel, Jason milyen zenét játszik, ha az Old McDonalds had a farm dallamára olvassa fel a telefonkönyvet, akkor is izgalmas lesz látni, hogy milyen a kisugárzása ennek a tesztoszteron-hegynek.

Amikor rákerestem a 2024-ben alakult Öof Tatatá-ra, annyit tudtam meg elöljáróban, hogy Mike Hayes énekes-gitáros és Kenny Dale dobos a két zenésztársa, és többek közt Metallica, Black Sabbath, Led Zeppelin és Jimi Hendrix feldolgozásokat adnak elő.

Erre mondjuk nekem, mint rock-metal fanatikusnak extrán fel is csillant a szemem, a műfajt nem kedvelő gruppie-k meg majd elvonatkoztatnak a zenétől, úgysem azért lesznek ott.

A késő esti klubkoncertet illetően arra számítottam, hogy csipketangákat csúzlizó csajok lepik majd el az Akvárium területét, és lesz pár Temu-köpenyes Aquaman, aki így próbál majd a helyszínen csajozni. Sokat nem tévedtem. Két órával a 22.30-ra kiírt koncert előtt már beengedték a sorokban kígyózó keménymagot: valóban volt köztük egy nagydarab kamu-Momoa, számtalan rocker, néhány Momoa-pólós rajongó, szuperhős-fan srácok, és persze zömében állig felnyomott dekoltázsú, kikent-kifent, elszánt lányok, illetve idősebb nők egyaránt. Volt, aki a párjával érkezett, de a többség csapatostul, hiú reményekkel telve portyázott.

Az Akvárium nagytermébe lejutva végtelenítetve vetíteni kezdték – az első sorokat rögtön elfoglaló rajongótábornak – a színész vodkareklámját. Amely elsőre szexinek hatott, ezredszerre már vallatásnak. Az pedig még inkább, hogy ennyi ideig kellett felfokozott hangerővel ovuláló hölgyek locsi-fecsijét hallgatnom, akik már attól önkívületben sikítottak, ha egy road bement letenni egy setilstet a földre.

Amikor végre elkezdődött a koncert, egyébként a kiírt időben, én instant hormonsokkot kaptam a belépő Jason Momoától, mert ez a férfi tényleg egy félisten élőben is. Huncut mosolygások, magabiztos közvetlenség, laza haj- és fenékrázás, gyakori közönséghez dumálás és karizmatikusság (nos, a karizma sem utolsó).

Aki pedig a – nemrég a forgatás miatt történt – szakrális szakálltalanítás miatt izgult, annak jelentem, hogy azóta kellemes borostája nőtt, amely remekül áll neki.

Maga a koncert számomra kifejezetten hangulatos és élvezetes volt, mintha egy blueskocsmában lettem volna, ahol a régi haverok előadják a kedvenc rock-metál slágereiket. Kenny jól dobolt, Mike pedig ugyan nem a legjobb énekes, viszont igazán kiváló gitáros, valamint egy tüneményes és szerethető figura. A trió néha kibővült Nakoa-Wolffal, Momoa 16 éves fiával, aki szintén az apjával együtt forgat nálunk. A srác nem csupán a szülei vonásait örökölte (bár lágyabb kivitelben, puttó angyalkás fürtökkel), hanem az apja zenei tehetségét is, mert már most jól gitározott, és látványosan élvezte a reflektorfényt, szinte fürdőzött a sikerben.

Az apja-fia páros még vokálozott is egyet közös mikrofonba a Rebel Yell alatt. A közönség láthatóan nem tudta értékelni a jammelős blues-részeket és a keményebb metálszekciót sem, csak a populárisabb slágerekre indult be az éneklés, mint amilyen a Red Hot-féle Can’t stop meg a Zombie vagy a Purple Rain.

A buli közben azonban egyre inkább szégyelltem, hogy nő vagyok, annyi lealjasodást láttam és hallottam. Ennyi malacvisítás konkrétan a vágóhídon nincs. Hol hörögve skandálták a családjuktól elszabadult asszonyok, hogy „Shirt off! Shirt off!”, hol magyarul vinnyogták, hogy „Rajtad van a póló, mi van veled?!" vagy "Aquaman gyere ide!". Volt momoás felnőttszínező is valaki kezében (na jó, az nekem is megvan), és egy molinón az első sorban a "Can I have a dickpic?" állt.

A koncert közepén majdnem agyontaposott-rúgott két ittas hölgyemény, hogy egy méterrel közelebb lássák az idoljukat. A (velem is) durván verekedő, megvadult egyedet végül a szekus szedte ki a sorból. Mintha egy nagyszabású lánybúcsún lettem volna – nem csoda, hogy Momoa végül nem vette le a trikóját, becsültem is érte, hiszen nem chippendale műsorral érkezett.

Az éjjel fénypontjaként még a dobverőt is elkaptam a végén, pedig én nem is nyúltam utána, mint száz másik kéz, csak hallottam, hogy a földön koppan, és pont be tudtam slisszolni a lábak közé, hogy felvegyem.

És az a harci helyzet, hogy Momoa és az egész bandája rendkívül szimpatikus és megnyerő volt a műsor alatt. Pedig én tényleg szerettem volna fogást találni ezen a pasin. De nem sikerült - sajnos semmilyen értelemben.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Tóth Gabi: kimegyek mindjárt, azt kint valakit agyonverek – A Megasztár előzetese szerint bőven lesz feszültség a tehetségkutatóban
Herceg Erika könnyeit törli, Curtis kiakad és káromkodik, Marics Peti pedig kiabálni kezd.


Hamarosan érkezik a Megasztár idei évada. A csatorna egy előzetest is megosztott, melyből kiderül, hogy bőven lesznek megint feszültségek, sértődések, könnyek.

A műsorban új mesterek is érkeznek. A zsűri tagjai: Tóth Gabi, Herceg Erika, Curtis és Marics Peti. Ördög Nóra pedig új társat kap a műsorvezetéshez, Till Attila helyett Szépréthy Roland lesz a partnere.

VIDEÓ: A Megasztár beharangozója


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Fotók: Káprázatos légi parádéval ünnepelte a honvédség augusztus 20-át
A bemutatón nemcsak a jól ismert régi helikopterek, hanem vadonatúj harci és szállító gépek is feltűntek, amelyek most először repültek a főváros felett.


Budapest felett idén is látványos légi parádéval ünnepelte Szent István napját a Magyar Honvédség. A programban minden olyan repülő eszköz bemutatkozott, amely a honvédség birtokában van, köztük vadonatúj harci és szállító gépek is, amelyek most először tűntek fel a főváros felett.

Az érdeklődők a bemutatón láthatták

a már jól ismert MI–17 és MI–24 helikoptereket, de a legújabb H145M és H225M típusok is feltűntek.

Az eseményen készült fotóinkat itt tudjátok megnézni (kattintás után galéria nyílik):


Link másolása
KÖVESS MINKET: