KULT
A Rovatból

Tombolt a közönség a Deep Purple-re

A Sportarénában a 15 évestől a 70 évesig mindenki együtt üvöltötte a Smoke on the Watert és a Hell to Pay-t.

Link másolása

A Deep Purple kétségkívül toplistás a rockzene nagy öregjeinek sorában – még ha nem is rendelkeznek olyan hosszú és egybefüggő múlttal, mint mondjuk a bő ötven éve aktív Rolling Stones, jó néhány évtized áll mögöttük is. Ráadásul szinte megszakítás nélkül turnéznak, lendületük semmivel sem csappant meg az idő múlásával.

Az egyik online adatbázis szerint 1993 óta minden évben legalább 15 bulijuk volt, sőt olyan is előfordult, hogy 117(!) alkalommal léptek színpadra. Magyarországra szinte hazajárnak: legutóbb alig fél éve koncerteztek a Fezen fesztiválon, de 2010-ben, 2007-ben, valamint további hat alkalommal is láthatta már őket a hazai közönség.

IMG_0933

IMG_1005

Az előzenekar szerepét most az Ivan & the Parazol kapta, akiknek ez jóval hálásabb pozíció volt, mint ahogy általában lenni szokott. Az alig huszon-egynéhány éves tagokból álló csapat karrierje üstökösként ível felfelé az elmúlt másfél évben: nemcsak idehaza töltenek meg egyre nagyobb koncerttermeket, de túl vannak már két amerikai, illetve egy londoni miniturnén is. Hozzá kell tenni, megérdemelten: zenéjük bőven nemzetközi színvonalú.

Külön szimpatikus, hogy egyre nagyobb sikereik ellenére cseppet sem szálltak el maguktól. Facebook-posztjaik hangvételéből legalábbis úgy tűnik, számukra is ugyanannyira hihetetlen mindaz, ami velük történik. Ezúttal is korrekt, a fő attrakcióhoz teljesen méltó fél órát nyomtak le, amihez állítólag a Deep Purple basszusgitárosa is gratulált – ennél nagyobb elismerést aligha kaphattak volna, pláne hogy elmondásuk szerint, egyik legnagyobb példaképükről van szó.

ivan

Rövid átszerelés után pontban 9-kor sötétült el újra a nézőtér és hangzott fel a monumentális intró, Gustav Holst Bolygók című művéből a háborút szimbolizáló Mars tétele. Az utolsó taktusokra jól koreografált módon lehullott a színpadot takaró függöny és kezdetét vette a szűk két órás zúzás.

A Deep Purple leginkább abban különbözik a hasonszőrű zenekaroktól, hogy Ian Gillan frontember nagyon távol áll a klasszikus, hosszú hajú, bőrdzsekis rocker sztereotípiájától – sokkal inkább egy joviális, enyhén pocakos nagypapa-karaktert hoz. Az általa viselt fehér póló sem éppen hétköznapi ruhadarab ebben a műfajban, ennél is meglepőbb viszont, hogy a koncert alatt végig zokniban volt a szőnyegekkel leterített színpadon.

Ami viszont a hangját illeti, 68 éves korához képest nincs oka panaszra. Persze a Child in Time legendás sikolyait már aligha tudná reprodukálni (ezt a dalt jó ideje nem is játsszák élőben), ezzel együtt több alkalommal megmutatta, hogy ha kicsit erőtlenebbül is, de képes még váratlan magasságokra. Mick Jagger például fénykorában sem tudott ilyesmit, tegyük hozzá.

IMG_0946

IMG_1031

A mostani világkörüli turné apropója a tavaly tavasszal megjelent Now What?! című album, ennek megfelelően öt dalt is eljátszottak róla. Az új szerzemények magabiztosan hozzák az elvárt szintet – egyáltalán nem érződik rajtuk az erőltetett jelleg, szemben mondjuk a Depeche Mode-dal, akikről az volt a benyomásom, hogy utóbbi néhány lemezüket kicsit már mintha csak kényszerből rakták volna össze. A Hell to Pay című szám, teszem azt simán születhetett volna a '70-es években, de jó volt hallgatni az Above and Beyond-ot is, amit másfél éve elhunyt egykori billentyűsük, Jon Lord emlékére írtak.

Persze nem maradhattak ki a világhírű slágerek sem, élen az abszolút első helyen álló Smoke on the Water-rel, ami a ráadás előtti utolsó szám volt és természetesen a legnagyobb ovációt kapta már az első taktusok után. Szintén ezalatt, a refrénben került sor az este egyetlen közönségénekeltetésére. Elhangzott továbbá a Strange Kind of Woman, a Lazy, a Hush, illetve a Perfect Strangers is.

IMG_0913

IMG_0926

IMG_1028

IMG_0941

Hogy negatívumot is említsek, a külön műsorszámként beillesztett szólókat némileg indokolatlan időhúzásnak éreztem. A dalok többsége eleve hosszú instrumentális résszel rendelkezett, ezzel együtt mindegyik zenész önállóan is lehetőséget kapott rá, hogy kiélje magát. Nekem kicsit már sok volt egy újabb, ötperces gitár- vagy orgonaszóló, mikor az azt megelőző számok gerincét is hasonlók adták, de a közönség túlnyomó többségének láthatólag bejött a dolog.

Apropó közönség: nem meglepő módon az idősebb korosztály volt túlsúlyban, ránézésre nemcsak az 50-esek, de még a 60-asok is nagy számban képviseltették magukat. Persze azért fiatalabbakat is lehetett látni, bár nyilván nem akkora arányban, mint az általában jellemző.

A koncert mindenképp pozitív élmény volt, főleg annak fényében, hogy most először nyílt alkalmam élőben látni a zenekart. Egyáltalán nem érződött az a fajta erőltetett haknijelleg, ami olyan kínossá teszi egyes bandák fellépését. A Deep Purple tagjai elsősorban biztosan nem a pénz miatt csinálják: nem hinném, hogy annyira rá lennének szorulva.

IMG_0965

Sokkal inkább úgy tűnt, ezek az emberek azért vannak folyamatosan úton évtizedek óta, mert ez az életük, másképp nem is tudnának létezni. Na meg a rajongóik miatt, akiknek legalább ugyanekkora örömet okoz, hogy újra és újra megelevenedik előttük saját, vagy éppen szüleik, nagyszüleik fiatalságának egyik meghatározó momentuma.

Ha tetszett a cikk, nyomj egy lájkot!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Azahriah-koncert: kígyózó sor a büféknél, a színpad előtti sorok megteltek
A büfék előtti sorok reménytelennek tűnnek percekkel a kezdés előtt. A programot DESH koncertje nyitja, utána lép színpadra Azahriah.

Link másolása

Kígyózó sorok voltak órákkal Azahriah első Puskás Arénában rendezett koncertje előtt a kapuknál. A stadion területén azonban már zökkenőmentesen terelték a tömeget a rendezők. A színpad előtti sorokba azonban már szinte lehetetlen odaférkőzni:

A büféknél nagyjából fesztiválárakra érdemes készülni:

A hivatalos kezdés előtt fél órával azonban szinte már esélytelen, hogy időben sorra kerüljenek a sor végére beállók:

Úgy tudjuk, hogy a program 19:35-kor kezdődik DESH önálló koncertjével, majd némi átszerelés után Azahriah 20:45-kor lép színpadra.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Meghalt a dokumentumfilmes, aki egy hónapig csak mekis kajákat evett
Morgan Spurlock 53 éves volt. Még 2004-ben mutatták be nagy port kavart gyorskajás filmjét, amiért végül Oscarra is jelölték.

Link másolása

53 éves korában elhunyt Morgan Spurlock, Oscar-díjra jelölt dokumentumfilmes, aki a 2004-es Super Size Me című filmjével vált ismertté, írja a BBC. A rendező halálát daganatos betegség okozta csütörtökön, közölte a filmes családja.

A húsz évvel ezelőtti filmben Spurlock egy hónapig csak McDonald's ételeket fogyasztott, hogy bemutassa azok egészségügyi hatásait. Az alkotás hatalmas vitákat váltott ki, és végül Oscar-jelölést kapott a legjobb dokumentumfilm kategóriában.

Nem csak rendezte a Super Size Me-t, hanem ő volt a film sztárja, egyben a bizarr kísérlet alanya is. A dokumentumfilm forgatása alatt naponta tucatnyi Big Macet és Chicken McNuggetset evett, valamint literszámra fogyasztotta a kólát.

Ennek hatására 11 kilót hízott, és az orvosok figyelmeztették, hogy az egészsége komoly veszélyben van, ha folytatja a 30 napos kihívást.

A forgatás idején amikor csak megkérdezték tőle az előadók, hogy nagyobb krumplival és üdítővel kéri-e a menüket, mindig el kellett fogadnia. A kísérlet alatt folyamatosan romló egészségi állapotáról és az orvosi aggodalmakról számolt be, amelyek vérnyomására és koleszterinszintjére vonatkoztak.

Spurlock pályafutása során több mint 20 filmet és dokumentumfilmet rendezett, köztük a 2008-as Hol az ördögben van Oszama bin Laden? című alkotást és a 2013-as One Direction turnéfilmet. 2010-ben Emmy-díjra jelölték a Simpson család 20. évfordulós különkiadásáért.

2017-ben bevallotta, hogy nemi erőszakkal vádolták, és fizetett a szexuális zaklatással kapcsolatos per rendezéséért. Azt is elismerte, hogy „minden feleségét és barátnőjét” megcsalta. Ennek következtében végül kilépett a produkciós cégéből, amelynek társalapítója volt.

2019-ben visszatért a képernyőkre a Super Size Me folytatásával, és saját gyorsétteremláncot nyitott, hogy bemutassa, hogyan változott a gyorséttermi ipar.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Neki tényleg elhisszük” – egyszerre volt monumentális az Azahriah-koncert a Puskásban, és egyszerre érezhette a közönség, hogy ez most tényleg az övé
A felesleges manírok helyett egy egészen feszes bő másfél órát kaptunk, ahol a hangosításra, technikai körülményekre, illetve a zenekarra sem lehet panasz.

Link másolása

A hazai zenei élet, egyúttal a sajtó is már több, mint fél éve ugyanazon a kérdésen rugózik, ami a popkultúrát illeti: lesz-e hazai “világsztárunk”? Ha erre nem is lett egy koncert után határozott válasz, az a zenetörténeti tény viszont megvan, hogy még soha nem sikerült hazai előadónak ennyi ember előtt fellépnie. Baukó Attila, azaz Azahriah három teltházas Puskást hoz össze, mi pedig megnéztük a “legelső napján”.

A legelső nap valóban idézőjeles, hiszen ez a koncert lett utoljára, “csakazértis” alapon behirdetve a két telt ház után: számítani lehetett az inkább kíváncsiskodó, az esemény nagysága miatt résztvevő tömegre is, hiszen a hardcore rajongók az első két nap jegyárusítása során a Broadway rendszerét hosszas órákra fagyasztották le. Ez érződött is a tömegen, illetve az is kijelenthető, hogy bőven nem tinilányokról van szó az összetételt tekintve, ritkán láttunk ilyen diverz közönséget.

A helyszín adott, a Puskás Aréna, ahol már több koncertet is rendeztek, ebből körülbelül ugyanennyi szólt értékelhetetlen visszhanggal: a tavalyi Red Hot Chili Peppers koncertje pont a hangosításnál esett el, Az est egyik döntő kérdése volt, sikerül-e egy teljesen magyar produkció esetében áthidalni azt, amit világszinten elismert bandáknak nem.

Relatíve lassan telt meg a Puskás lelátója és küzdőtere, az előre nem nyilvános timing szerint fél nyolc tájékán megjelent Desh a színpadon egy zenekarral a háta mögött, aki önállóan, Azahriah-tól függetlenül körülbelül fél éve működik, mint produkció. A közönség közepesen lelkes sikításokkal üdvözölte mindezt, a bulin a vizuálok “jólvanazúgy” megoldása sem dobott túlságosan sokat: Desh saját vetítését az álló ledfalakra vízszintesen, teljesen koncepció nélkül helyezték el, mögötte az eleve kivetített újpalotai panelházakra ráapplikálva.

Pont, mint a nagyok.

Nagyjából így lehetne leírni a háromnegyed kilenckor megjelenő Azahriah produkcióját.

Ritkán érezhetett olyat hazai közönség, akár egy Budapest Parkos “szupershow’ alatt sem, hogy ez a nagy “valami” nemhogy egy egyszeri alkalommal van összerakva, hanem az az érzésünk támadt, mintha egy valóban régóta, nemzetközi szinten elismert előadó koncertjén lennénk. Maga az intro, a végtelen kameraállásból közvetített, és minden számra különböző effekteket használó közvetítés a koncertről, rengeteg apró pont arról tesz tanúbizonyságot, hogy igenis hazai előadó is képes ilyen magas szintű produkcióra.

Azahriah színpadon való megjelenése és a kezdeti eksztázis egészen gyorsan ülepedett, és mintha technikai gondok is lettek volna, hiszen a második számnál szemmel láthatóan a stábot és a zenekart kereste. Ezután pedig egy nagyon hosszú, viszonylag “mozgásmentes” blokk következett. Ennek két tanulsága is van: egyrészt a Puskásban már egy részint szkeptikus közönségnél talán nem elég a sok különböző táncos ilyen etapokban, másrészt pedig végtelenül tisztelendő az, hogy érezhetően nem egy “szuperbesztofot” hallunk, hanem tényleg Azahriah szája íze szerint halad a setlist.

Ami a hangzást illeti, az egyáltalán nem koncertekre tervezett stadionból kihozták a technikusok a maximumot. Nyoma nem volt a tavalyi “chilis visszhangnak”, a delay tornyok a stadionban körbemászkálva szépen tették a dolgukat. Ami még ennél is fontosabb, hogy minden zenész pontosan annyit tett bele a buliba, amennyi kell, ez pedig a hazai “koncertshow-k”, Majkák és Rúzsa Magdik hazájában dicséretként kell említeni. A felesleges manírok helyett egy egészen feszes bő másfél órát kaptunk, ahol a hangosításra, technikai körülményekre, illetve a zenekarra sem lehet panasz.

Ha nem is nagy falat, de mégiscsak szokatlan ez a fajta nagyság még Azahriah-nak is, érződött, hogy mennyivel felszabadultabbá vált a koncert Desh “második eljövetelekor”, amikor elérkeztek a közös számok, ezzel egyetemben a nagy klasszikusok.

A közönség nagy része jól fogadta a produkciót, és talán csak az erősen zenei, komplexebb részeknél lehetett olyat érezni, hogy kicsit másra figyeltek. De eleve ilyen körítés esetén csak azért mennék vissza háromszor, hogy egyszer tényleg a zenekarra, egyszer tényleg a vizuálokra figyeljek jobban, szóval ez a kalandozás egy Puskásban nyugodtan nevezhető bocsánatos bűnnek.

Számomra még ijesztő is az a gondolat, ami a dalok közötti interakciókat, kommunikációt illeti a közönséggel, ugyanis az érződött a leginkább, hogy

Azahriah tökéletesen tisztában van azzal, hogy mi történik körülötte, és tudja is kezelni a cirka 45 ezer embert. A show több részénél is az érződött, hogy mi sem lenne természetesebb dolog, minthogy ennyi ember előtt rontson akár mosolyogva bele a gitárszólóba, vagy énekeljen egy hónapja kiadott dalokat.

A katarzis azért elmaradt, noha egész egyszerűen a Puskással kapcsolatban nem tudnék olyan elvárásokat megfogalmazni, amit egyébként ne teljesített volna vagy a főhős vagy a zenekar vagy a technika tisztességgel az este folyamán. Az viszont biztos, hogy rendkívül jót tesz az a hazai zeneiparnak, ha ilyen elvárások megugrása után is azt érezzük, van még ott, ahonnan ez jött.

Alapvetően sokáig lehetne firtatni annak az okát, hogy miért működik pont az Azahriah-projekt ilyen magas nézőszám esetén is, talán pont a mellettem ülők mondták ki a legfontosabb mondatot: “neki tényleg elhisszük”. Amennyire monumentális volt a puskásos buli, ugyanannyira volt az egésznek egy sajátos élménye: ez most “tényleg a miénk”.

Kimondatlanul, de a hazai élet tényleg várt egy valódi sztárra, akinél a nagyszínpad az nem az aktuális (tökéletesen ugyanolyan lineuppal dolgozó) fesztiválok egy-két évéig terjed, hanem valaki olyanra, akiről talán kispáli nosztalgiázással beszélhetünk, hogy mi hol és mikor láttuk mindezt először. Ha itt, akkor azért, ha máshol, akkor pedig azért vált ez az alkalom egyszerivé (háromszorivá).


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Azahriah-t ünnepelte első zenei menedzsere: 10 000 000-ból ő lett az egy. És ma megcsinálta!
Gyárfás Máté szerint az énekes történelmet írt a koncertjével. Három teltházas koncertet ad egymás után a fiatal művész.
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. május 25.


Link másolása

Gyárfás Máté, az MGS MUSIC Hungary zenei menedzsment vezetője, megható posztban gratulált Azahriah első Puskás Arénás fellépése után. Négy évvel ezelőtt találkoztak először, amikor Azahriah még nem tudta, merre menjen, de pontosan tudta, mit akar elérni. Gyárfás szerint Azahriah történelmet írt és megérdemelten jutott el idáig.

„Négy éve amikor ez a fiú megkeresett - bár nem tudta merre menjen -, de tudta mit szeretne elérni. Számára csak egy dolog létezett, hogy neki ezt meg kell csinálnia. És 10.000.000-ból ő lett az egy. És ma megcsinálta! Történelmet írt!”

– írta Facebook posztjában Gyárfás. Így folytatja: „lehet dumálni, lehet eladni a lelkünk, lehet eltaposni másokat, lehet felégetni mindent, azonban az igazán nagy dolgok akkor születnek ha nyitva marad a szemünk és ha tisztán látunk.”

azahriah május 24-én lépett először színpadra. A jegyek őrületes fogyása miatt a tervezett egy helyett három egymás utáni nap is fellép a Puskás Arénában, ami példátlan. Ő az első magyar előadó, aki önálló koncertet ad itt, ráadásul hármat egymás utáni napokon. Az esemény végül közel telt házas lett, 45-50 ezer ember volt kíváncsi a fiatal előadóművészre.


Link másolása
KÖVESS MINKET: