KULT
A Rovatból

Tolcsvay László: Én 32 éve minden előadáson játszom és énekelek. Ez most is így lesz.

Augusztus 20-án, a 32 évvel ezelőtt bemutatott Magyar Mise visszatér a Margitszigeti Szabadtéri Színpadra, a nemzeti ünnepen pedig bemutatják az Új magyar rapszódiát is. A zeneszerzővel, Tolcsvay Lászlóval beszélgettünk.

Link másolása

Tolcsvay László és testvére, Tolcsvay Béla által jegyzett Magyar Mise ősbemutatója 1987. július 12-én volt a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon. A különleges, nagyívű rockoratórium most, 32 évvel a bemutató után, augusztus 20-án tér vissza a Margitsziget fái közé, a nemzeti ünnep alkalmából pedig bemutatják az Új Magyar Rapszódiát is. A zeneszerzővel, Tolcsvay Lászlóval beszélgettünk a művekről.

- Ugyanúgy cseng Ön számára a Magyar Mise 32 évvel a bemutató után is?

- A mű változatlan formában hangzik el minden egyes koncerten. Most is csak az előadó gárda lesz új.

Ha arra gondol, hogy mit jelentett 1987-ben a Magyar Mise és mit üzenhet ma, akkor természetesen már értem, hogy mire gondol. De nem tudom megmondani, mert én a zeneszerző, még hozzá olyan, aki játszik is a saját művében, mindig a legodaadóbb előadásmódra inspirálom a többieket is. Így a figyelmemet az előadás és nem a hatás köti le. Természetesen az évek során megtapasztaltam azt a szeretetet a közönség részéről, ami egy-egy koncert közben kialakult. Remélem, hogy ez az ünnepi előadás megérinti majd az emberek lelkét. Hiszen, ez a szakrális üzenete. A zenében az a csodálatos, hogy minden muzsikus a saját lelkét, hangját, egyéniségét adja egy közösen létrehozott hangzásba, ami csak akkor és ott létezik.

- A Magyar Mise igazán rendhagyó módon ötvözte a műfajokat. Ugyanez a változatosság várható az Új Magyar Rapszódiától is?

- Az Új Magyar Rapszódia, egy szimfonikus zenekarra, egy nagy létszámú zenei apparátusra írt kompozíció. Azért választottam ezt a zenei formát, hogy szabadon mondhassam el mindazt, amit szerettem volna.

- Hogyan jött az ötlet az Új Magyar Rapszódiához? Mik inspirálták az életéből, az országból a megírását?

- Bán Teodóra a Szabadtér művészeti vezetője, igazgatója kért fel, hogy írjak erre az ünnepre egy új művet. Ő kérte fel az Operaház zenekarát, és így egy olyan feladat elé állított, aminek nem lehetett ellenállni. Ez ajándék egy zeneszerzőnek.

Sokféle érzés, gondolat szabadult fel bennem, ezért választottam a rapszódia műfaját. Kialakult egy zenei irány, egy program, amit később a komponálás közben követtem. A létrejött kb. 30 perces mű egyszerre egy időutazás, és egy lélek belső utazása - szándékaim szerint. Az időutazás: az Őshaza, az Ígéret földje, a Vándorlás, az Újhaza, a Letelepedés, a Küzdelem, a Veszteség, és a Remény káprázatát követi. A lélek pedig, az Eredet, a Vágy, a Cselekvés, a Boldogság, az Elbizonytalanodás, a Konfrontáció, és a Megvilágosodás állomásait.

Természetes, hogy gondoltam a történelmünkre, de gondoltam a saját életemre, és a jövőnkre is. Alapvetően az érzéseimet muzsikáltam el.

- Mennyire kapcsolódik össze a két mű?

- Más a kettő, hiszen a Misében énekelünk, a Rapszódia instrumentális. A Mise különböző zenei műfajok ötvözésével, a liturgia tételeit követve jut el egy összhang megteremtéséhez. A Rapszódia, pedig az ami, rapszódia.

- Egy fiatal zeneszerzővel, Ott Rezsővel dolgozik együtt az Új Magyar Rapszódia hangszerelésén. Milyen a közös munka?

- Én eleve összhangzásban gondolkozom, így is komponálok. Most is egy olyan anyagot adtam Rezsőnek, ami a teljes tematikán túl, már komplett zenekari hangzásokat tartalmazott. Ő igen érzékeny, nagyon empatikus és tehetséges kolléga, aki számtalan meglepő színnel gazdagította az egyes zenei részeket.

- Van olyan, hogy egy dal, zenei mű próba közben még változik, vagy már a kottán elnyerik végső verziójukat a dallamok?

- Ez mindig más. Például egy új színdarab az alkotás fázisában, sok változáson megy át. A próbák során is alakulhat, de egyszer csak elkészül. Kottában, csak a musical-eket, és a nagyobb lélegzetű darabokat írom le, így ezek általában nem változnak az évek alatt, bármelyik színházban is játsszák őket. Néha azért előfordul, hogy mégis itt-ott változtatok rajta, vagy egy új dal, aláfestő zene kerül bele egy-egy előadásba. A dalokat, főleg azokat, amiket én énekelek, vagy annak idején a Fonográf, illetve a Tolcsvay Trió játszott, nem kottáztam le. Csak esetleg utólag, ha kell.

Az én generációm fejből játszott, mindent. A mai napig.

Megjegyeztük az énekszólamokat, a játszani valót, de még azt is, amit a muzsikus társunk játszott ugyan abban a nótában. Ha évekig nem játsszuk együtt, akkor is néhány próba alatt előjön minden.

- Az Új Magyar Rapszódia komponálása hogyan zajlott, milyen hangszereket használ zeneszerzéskor?

- Zongorázom, és computerben rögzítem több sávon, így már az összhangzást is meg tudom idézni. Bennem mindig többszólamban indul el egy–egy zenei gondolat. Ez a legizgalmasabb fázis, amikor valami csak a képzeletemben van, de aztán hangokká formálódik.

- Elkezdődtek már a próbák az Operaház zenekarával? Milyen volt először élőben hallani? Ennyi bemutató után is még van Önben izgalom a premierekkor?

- Hogyne volna izgalom, anélkül nincs! Nem adják ezt „ingyen”. Nem, még nem kezdődtek el a próbák, de Kocsár Balázs főzeneigazgató úrral, aki vezényelni fogja a Rapszódiát, egy pár alkalommal már átnéztük a partitúrát. Ő igen konstruktív volt, és javasolt nagyon hasznos dolgokat. A kottázó software ugyan képes megszólaltatni a hangjegyeket, de hát az mégsem az, mint amikor majd igazi muzsikusok fogják ezt megtenni. Nagyon várom már.

- Az első kérdésre visszacsatolva: az új gárdában is nagyon tehetséges énekesek lépnek fel. Mit szólt hozzá, amikor először hallotta őket a Magyar Misében?

- Örülök nekik, sokat várok tőlük. Már volt próbánk, külön a kórussal és külön a szólistákkal, nagyon ígéretes. Ez az előadó gárda így még nem muzsikált együtt. Én 32 éve minden előadáson játszom és énekelek. Ez most is így lesz. Nekik újdonság volt, és pont ez a jó. Azt remélem, hogy átérzik majd a Magyar Misét és megtöltik a saját tehetségükkel. Biztos vagyok benne, hogy a szólisták, Miklósa Erika, Janicsák Veca, Sándor Péter, Szemenyei János, Gábor Géza, valamint a rockzenészek, népzenészek, és a szimfonikus muzsikusok, Werner Gábor karmester vezényletével a maximumot fogják nyújtani.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: