KULT
A Rovatból

Takáts Eszter: Számomra az állatorvosok, autószerelők, boltos nénik a sztárok

A pécsi származású énekesnő korábbi zenésztársai közül többen is országos hírnévre tettek szert időközben, ő azonban azt mondja, feleslegesek a 'mi lett volna, ha...' gondolatok. Interjú.
Láng Dávid - szmo.hu
2018. január 21.


Link másolása

Takáts Eszter az egyik legszínesebb egyéniség a magyar zenei életben: több évtizede ír dalokat, amelyeket szólóban és időről időre változó nevű/tagságú zenekaraival egyaránt előad. Aktuális formációja 2016 elején állt össze, tavaly decemberben pedig egy nem kevesebb, mint 19 dalt tartalmazó dupla albumot adtak ki, ami egyike volt az év legjobbjainak.

Arról beszélgettünk, mit jelent számára a sztárság, miért van ennyire kevés női dalszerző itthon, illetve mennyire tartja magát budapestinek, miután lassan 10 éve a fővárosban él.

– Az új lemezed címe "Bocsáss meg!" lett. Üzenni akartál valakinek?

– Nem, ez ennél sokkal többet jelent, nem személyesen valakinek szól, hanem az ember önismereti útjáról. A megbocsátás, elengedés, feloldás erősen felszabadító tud lenni, amikor az ember tisztán tudja látni az okokat, amiért bizonyos helyzetekbe kerül, és meri vállalni a felelősséget, hogy ő ezeknek a kiváltásában mennyire van benne.

Az igazi felszabadulás az, amikor az ember nem másokat hibáztat, nem másoknak akar megfelelni, nem másokat majmol, nem viszonyít, nem vetélkedik, tudja, mi miért történik, és békébe kerül mindezzel.

Nem kell mártírnak lenni, de hibázni ér, és ezt el is lehet ismerni emberi játszmák nélkül. A dal erről szól, ezt tanítja, erre ébreszt rá.

– Elég ritkák a dupla albumok manapság. Te miért döntöttél emellett ahelyett, hogy két részletben adod ki?

– Sosem követtem a divatot és a divatirányzatokat, inkább a kézzelfogható, minőségi dolgokban hiszek. Biztosan el is lehetett volna ezt az egészet aprózni, de ez így egyben egy kompozíció, séta az "erdőben", a dalok láncszemek, amik nem véletlenül lettek így felfűzve, és ha már a hallgatót úgyis behúzom a világomba, akkor cserbenhagyásnak is érezném, hogy 4 szám után vége az utazásnak (4 szám ugye egy maxi lemez). Mondjuk a tavaly tavasszal megjelent EP nagyon kerek volt tematikailag, de ez számomra így hiteles.

Másrészt nem szívesen butítom le mp3-ra a dalokat, amiken a hangmérnök annyit dolgozik, hogy élvezhető hangzása legyen, akkor azt ebben a formában érzem a legminőségibbnek. Ilyenekben régimódi vagyok, könyveket is hagyományos módon olvasok, nem laptopról. Kocsiban meg különösen jó betenni egy CD-t a lejátszóba.

– Egykori zenésztársaid közül többen országos hírnévre tettek szert azóta a Punnany Massif révén, sőt a mostani felállásban is van átfedés. Te hogy állsz a sztárság/befutás témához? Nem szoktál gondolkodni rajta, hogy "mi lett volna, ha...?"

– Nagyon fontos és pozitív dolog, hogy ilyen széles a magyar zenei paletta, sok a kreatív, jó zenész, és ezekből a barátságokból, egymás koncertjeire való kíváncsiságból is sokat lehet inspirálódni, töltekezni. Büszkének kellene lennünk a sokszínűségre irigykedés helyett.

Nincs olyan, hogy "mi lett volna ha", mert folyamatosan úton vagyok, tágítom a mozgásteremet, nagyszerű emberekkel dolgozom együtt, sosem unatkozom, és stabilan jelen vagyok a zenei életben. Az számít, hogy a dolgomat csinálom örömmel, szenvedéllyel, hittel, nem az, hogy most éppen kinek a koncertjeire járnak el többen.

Külön kiemelném a kollégák barátságát, és támogatását is, különösen a Misztrálét, a Valami Swingét, illetve a baráti stábomat (Barabás Zsolt, Krajcsi Zsolt, Porkoláb Károly, akik videókat, fotókat készítenek), és természetesen Juhász Kristóf írót, alkotótársamat sem hagyhatom ki. A sztárság nem része a szótáramnak, vagy ha igen, akkor a kerületi állatorvosok, és autószerelők, vagy boltos nénik a sztárok számomra.eszter1eszter3

– A Takáts Eszter Beat Band két éve bomlott fel. Mennyire volt egyértelmű azután, hogy kikkel, milyen stílusban szeretnéd folytatni?

– Nem volt ebben semmi szándékos, megtörténtek a megfelelő találkozások, és helyükre kerültek a dolgok. A két éve alakult új felállással nagyon gördülékeny minden zeneileg és szervezésileg is, nagyon erős a közös hullámhossz, jó az összhang, mindenki odateszi magát a produkcióért, és nincsenek félreértések sem. Minőségi és oldott légkörben dolgozunk.

Giret Gábor basszusgitáros és a hangszerelés felelőse, Horváth Mihály szájharmonikás, de sokat segít szervezésben, fotózásban, videózásban, Kosztin László szólógitáros, akinek köszönhetően egyszer még lesz a dalaimnak kottás könyve, Czimerman Csaba dobos (Punnany M.), aki már a Rövidtáv lemezemen is játszott, és kivételesen lelkiismeretes és megbízható ember.

– Sokkal kisebb itthon a női dalszerzők aránya a férfiakhoz képest, mondhatjuk, hogy te a ritka kivételek közé tartozol azzal, hogy a számaid szövegét és zenéjét is magad írod. Szerinted mi az oka az egyenlőtlenségnek?

– Én azért ezt nem így látom, bár statisztikailag bizonyára így van, több olyan pozitív példát is látok a kevésbé felkapott és ismert, klubéletben megjelenő női dalszerzők között, ami ezt cáfolja.

Érdemes az embernek kutakodni, keresni, nemcsak arra figyelni, ami "beömlik az ajtón."

– Inkább saját élményekből építkezel, vagy máshonnan merítesz?

– Saját élményekből és intuícióból.

– Viszonylag kevés koncerted van. Mi tölti ki a napjaidat, amikor nem ezekre készülsz?

– Tervek megalkotása és megvalósítása, kommunikáció, pályázatok írása, web- és facebook oldal kezelés, kiajánlók, portfóliók, fotózások, videózások, interjúk, próbák, soron következő projektek megalkotása (jelenleg a Második puszi, mint az Első gyerekelőadás folytatása, és a még meg nem jelent rap-es dalok kislemezes megjelentetése), ügyintézések, szervezések, kooperációk. Tehát minden, ami a produkcióval kapcsolatos. Turnémenedzserre mindazonáltal szüksége lenne a zenekarnak, erre sem időm, sem kapacitásom nincsen, a beérkező felkérésekkel kapcsolatos intézni valók lefedik a maradék rést, keresek is egy erre szívesen vállalkozót "tegnapra".

– Több korábbi zenekarodban is sérelmezted, hogy nem tudtál kiteljesedni, mert mindig volt egy "legenda" melletted. Most elégedett vagy ezzel?

– Igazából sosem sérelmeztem egy "legenda" jelenlétét sem, pláne, hogy sokat köszönhettem nekik. Azonban nekem a saját utamat kell megerősítenem, és ebben függetlenítenem kell magam mindattól, ami ebben hátráltat. Például

attól még, hogy felnézek valakire és tisztelem, még nem kell mellette láthatatlanná válnom, hiszen ő sem ezt várja el, hanem egy szintén magabiztos, karakteres és kialakult, érett személyiséget.

De ahogyan a sztárság fogalma sincsen a szótáramban, így a "legenda" is mást jelent számomra, itt a kollegális és emberi viszonyok a lényegesek.

– Mekkora beleszólást hagysz a többieknek az ötletek kidolgozásába?

– Teljes körűt. A többiek pontosan érzik, mikor kell valamit alakítani, vagy meghagyni szerkezetileg az eredeti formájában, abszolút gördülékeny ez is.eszter2

– Lassan 10 éve költöztél Budapestre. Teljesen fővárosinak tartod már magad, vagy kicsit megmaradtál pécsinek?

– Pécsi is vagyok, zalaegerszegi is, most már lassan pesti is, szerencsére könnyen alakítok ki home-feelinget, ez kapóra jön a gyakori utazások során. De ugyanúgy hazamegyek Lille-be (Franciaország), Agárdra, Orfűre.

Párkapcsolatban monogám, szép helyeken való tartózkodásban poligám vagyok. Alapvetően ott vagyok otthon, ahol ott vagyok.

- Egy ideje gyerekműsorral is fellépsz. Elég nagy a konkurencia ezen a téren, mivel lehet kitűnni és egyedinek lenni?

– Nagy adag Monthy Python-i humorral, amit a gyerekelőadás tekintetében a szerző Juhász Kristófnak köszönhetünk, aki az előadások során ezeket színészként is előadja, mi meg könnyesre röhögjük magunkat a spontán szövegújításain, gyakorlatilag folyamatosan dől belőle a sziporka. És vannak egyedi készítésű bábjaink, amiket Kristóf kezdett barkácsolni, aztán beszállt a tervezésbe és kivitelezésbe Bagdi Katalin szentendrei iparművész, aki örömünkre elvállalta a Második Puszi bábjainak elkészítését is.

- Milyen eredményekkel, sikerekkel lennél elégedett az idei évben?

– Most a lemez népszerűsítése, széleskörű megismertetése a cél, azután a közönségem ideális koncertre járási igényeinek felmérése, egy turnémenedzser megtalálása, Második puszi, kislemez a rap-es dalokból, újra kiutazni Franciaországba, és szépen tovább építkezni azzal a türelemmel, és áldott munkaritmussal, ami a jelenlegi, harmonikus és elfogadó, szeretetteljes munkatársakkal létrejött.

A következő budapesti koncert március 16-án lesz a Muzikum klubban, bővebb infók hamarosan a Facebookon.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk