KULT
A Rovatból

Takáts Eszter: Számomra az állatorvosok, autószerelők, boltos nénik a sztárok

A pécsi származású énekesnő korábbi zenésztársai közül többen is országos hírnévre tettek szert időközben, ő azonban azt mondja, feleslegesek a 'mi lett volna, ha...' gondolatok. Interjú.
Láng Dávid - szmo.hu
2018. január 21.



Takáts Eszter az egyik legszínesebb egyéniség a magyar zenei életben: több évtizede ír dalokat, amelyeket szólóban és időről időre változó nevű/tagságú zenekaraival egyaránt előad. Aktuális formációja 2016 elején állt össze, tavaly decemberben pedig egy nem kevesebb, mint 19 dalt tartalmazó dupla albumot adtak ki, ami egyike volt az év legjobbjainak.

Arról beszélgettünk, mit jelent számára a sztárság, miért van ennyire kevés női dalszerző itthon, illetve mennyire tartja magát budapestinek, miután lassan 10 éve a fővárosban él.

– Az új lemezed címe "Bocsáss meg!" lett. Üzenni akartál valakinek?

– Nem, ez ennél sokkal többet jelent, nem személyesen valakinek szól, hanem az ember önismereti útjáról. A megbocsátás, elengedés, feloldás erősen felszabadító tud lenni, amikor az ember tisztán tudja látni az okokat, amiért bizonyos helyzetekbe kerül, és meri vállalni a felelősséget, hogy ő ezeknek a kiváltásában mennyire van benne.

Az igazi felszabadulás az, amikor az ember nem másokat hibáztat, nem másoknak akar megfelelni, nem másokat majmol, nem viszonyít, nem vetélkedik, tudja, mi miért történik, és békébe kerül mindezzel.

Nem kell mártírnak lenni, de hibázni ér, és ezt el is lehet ismerni emberi játszmák nélkül. A dal erről szól, ezt tanítja, erre ébreszt rá.

– Elég ritkák a dupla albumok manapság. Te miért döntöttél emellett ahelyett, hogy két részletben adod ki?

– Sosem követtem a divatot és a divatirányzatokat, inkább a kézzelfogható, minőségi dolgokban hiszek. Biztosan el is lehetett volna ezt az egészet aprózni, de ez így egyben egy kompozíció, séta az "erdőben", a dalok láncszemek, amik nem véletlenül lettek így felfűzve, és ha már a hallgatót úgyis behúzom a világomba, akkor cserbenhagyásnak is érezném, hogy 4 szám után vége az utazásnak (4 szám ugye egy maxi lemez). Mondjuk a tavaly tavasszal megjelent EP nagyon kerek volt tematikailag, de ez számomra így hiteles.

Másrészt nem szívesen butítom le mp3-ra a dalokat, amiken a hangmérnök annyit dolgozik, hogy élvezhető hangzása legyen, akkor azt ebben a formában érzem a legminőségibbnek. Ilyenekben régimódi vagyok, könyveket is hagyományos módon olvasok, nem laptopról. Kocsiban meg különösen jó betenni egy CD-t a lejátszóba.

– Egykori zenésztársaid közül többen országos hírnévre tettek szert azóta a Punnany Massif révén, sőt a mostani felállásban is van átfedés. Te hogy állsz a sztárság/befutás témához? Nem szoktál gondolkodni rajta, hogy "mi lett volna, ha...?"

– Nagyon fontos és pozitív dolog, hogy ilyen széles a magyar zenei paletta, sok a kreatív, jó zenész, és ezekből a barátságokból, egymás koncertjeire való kíváncsiságból is sokat lehet inspirálódni, töltekezni. Büszkének kellene lennünk a sokszínűségre irigykedés helyett.

Nincs olyan, hogy "mi lett volna ha", mert folyamatosan úton vagyok, tágítom a mozgásteremet, nagyszerű emberekkel dolgozom együtt, sosem unatkozom, és stabilan jelen vagyok a zenei életben. Az számít, hogy a dolgomat csinálom örömmel, szenvedéllyel, hittel, nem az, hogy most éppen kinek a koncertjeire járnak el többen.

Külön kiemelném a kollégák barátságát, és támogatását is, különösen a Misztrálét, a Valami Swingét, illetve a baráti stábomat (Barabás Zsolt, Krajcsi Zsolt, Porkoláb Károly, akik videókat, fotókat készítenek), és természetesen Juhász Kristóf írót, alkotótársamat sem hagyhatom ki. A sztárság nem része a szótáramnak, vagy ha igen, akkor a kerületi állatorvosok, és autószerelők, vagy boltos nénik a sztárok számomra.

eszter1eszter3

– A Takáts Eszter Beat Band két éve bomlott fel. Mennyire volt egyértelmű azután, hogy kikkel, milyen stílusban szeretnéd folytatni?

– Nem volt ebben semmi szándékos, megtörténtek a megfelelő találkozások, és helyükre kerültek a dolgok. A két éve alakult új felállással nagyon gördülékeny minden zeneileg és szervezésileg is, nagyon erős a közös hullámhossz, jó az összhang, mindenki odateszi magát a produkcióért, és nincsenek félreértések sem. Minőségi és oldott légkörben dolgozunk.

Giret Gábor basszusgitáros és a hangszerelés felelőse, Horváth Mihály szájharmonikás, de sokat segít szervezésben, fotózásban, videózásban, Kosztin László szólógitáros, akinek köszönhetően egyszer még lesz a dalaimnak kottás könyve, Czimerman Csaba dobos (Punnany M.), aki már a Rövidtáv lemezemen is játszott, és kivételesen lelkiismeretes és megbízható ember.

– Sokkal kisebb itthon a női dalszerzők aránya a férfiakhoz képest, mondhatjuk, hogy te a ritka kivételek közé tartozol azzal, hogy a számaid szövegét és zenéjét is magad írod. Szerinted mi az oka az egyenlőtlenségnek?

– Én azért ezt nem így látom, bár statisztikailag bizonyára így van, több olyan pozitív példát is látok a kevésbé felkapott és ismert, klubéletben megjelenő női dalszerzők között, ami ezt cáfolja.

Érdemes az embernek kutakodni, keresni, nemcsak arra figyelni, ami "beömlik az ajtón."

– Inkább saját élményekből építkezel, vagy máshonnan merítesz?

– Saját élményekből és intuícióból.

– Viszonylag kevés koncerted van. Mi tölti ki a napjaidat, amikor nem ezekre készülsz?

– Tervek megalkotása és megvalósítása, kommunikáció, pályázatok írása, web- és facebook oldal kezelés, kiajánlók, portfóliók, fotózások, videózások, interjúk, próbák, soron következő projektek megalkotása (jelenleg a Második puszi, mint az Első gyerekelőadás folytatása, és a még meg nem jelent rap-es dalok kislemezes megjelentetése), ügyintézések, szervezések, kooperációk. Tehát minden, ami a produkcióval kapcsolatos. Turnémenedzserre mindazonáltal szüksége lenne a zenekarnak, erre sem időm, sem kapacitásom nincsen, a beérkező felkérésekkel kapcsolatos intézni valók lefedik a maradék rést, keresek is egy erre szívesen vállalkozót "tegnapra".

– Több korábbi zenekarodban is sérelmezted, hogy nem tudtál kiteljesedni, mert mindig volt egy "legenda" melletted. Most elégedett vagy ezzel?

– Igazából sosem sérelmeztem egy "legenda" jelenlétét sem, pláne, hogy sokat köszönhettem nekik. Azonban nekem a saját utamat kell megerősítenem, és ebben függetlenítenem kell magam mindattól, ami ebben hátráltat. Például

attól még, hogy felnézek valakire és tisztelem, még nem kell mellette láthatatlanná válnom, hiszen ő sem ezt várja el, hanem egy szintén magabiztos, karakteres és kialakult, érett személyiséget.

De ahogyan a sztárság fogalma sincsen a szótáramban, így a "legenda" is mást jelent számomra, itt a kollegális és emberi viszonyok a lényegesek.

– Mekkora beleszólást hagysz a többieknek az ötletek kidolgozásába?

– Teljes körűt. A többiek pontosan érzik, mikor kell valamit alakítani, vagy meghagyni szerkezetileg az eredeti formájában, abszolút gördülékeny ez is.

eszter2

– Lassan 10 éve költöztél Budapestre. Teljesen fővárosinak tartod már magad, vagy kicsit megmaradtál pécsinek?

– Pécsi is vagyok, zalaegerszegi is, most már lassan pesti is, szerencsére könnyen alakítok ki home-feelinget, ez kapóra jön a gyakori utazások során. De ugyanúgy hazamegyek Lille-be (Franciaország), Agárdra, Orfűre.

Párkapcsolatban monogám, szép helyeken való tartózkodásban poligám vagyok. Alapvetően ott vagyok otthon, ahol ott vagyok.

- Egy ideje gyerekműsorral is fellépsz. Elég nagy a konkurencia ezen a téren, mivel lehet kitűnni és egyedinek lenni?

– Nagy adag Monthy Python-i humorral, amit a gyerekelőadás tekintetében a szerző Juhász Kristófnak köszönhetünk, aki az előadások során ezeket színészként is előadja, mi meg könnyesre röhögjük magunkat a spontán szövegújításain, gyakorlatilag folyamatosan dől belőle a sziporka. És vannak egyedi készítésű bábjaink, amiket Kristóf kezdett barkácsolni, aztán beszállt a tervezésbe és kivitelezésbe Bagdi Katalin szentendrei iparművész, aki örömünkre elvállalta a Második Puszi bábjainak elkészítését is.

- Milyen eredményekkel, sikerekkel lennél elégedett az idei évben?

– Most a lemez népszerűsítése, széleskörű megismertetése a cél, azután a közönségem ideális koncertre járási igényeinek felmérése, egy turnémenedzser megtalálása, Második puszi, kislemez a rap-es dalokból, újra kiutazni Franciaországba, és szépen tovább építkezni azzal a türelemmel, és áldott munkaritmussal, ami a jelenlegi, harmonikus és elfogadó, szeretetteljes munkatársakkal létrejött.

A következő budapesti koncert március 16-án lesz a Muzikum klubban, bővebb infók hamarosan a Facebookon.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Isztriai tengerparti hangulat a Városmajorban – különleges színházi est vár Budapesten
Igazi horvátországi tengerparti hangulat lesz a Városmajori Szabadtéri Színpadon a Zentai Magyar Kamaraszínház kiváló színészei jóvoltából!


Nem kell tehát a tomboló hőségben órákat várakozni az autópályán, hogy átéljük az Isztria hangulatát, a városmajori nézők ugyanis lírai-groteszk tengerparti társasutazáson vehetnek részt, hiszen augusztus 25-én Budapestre érkezik a Szedjetek szét!

Közel van a Vajdaság, valahogy sokaknak mégis távol: az, ami az ütemes tempóban megújuló zentai színházzal történik, feltétlenül figyelemre érdemes. A Dévai Zoltán és Mezei Kinga vezette teátrum gyorsan felkerült újra a délvidéki magyar színházak összetéveszthetetlen esztétikája iránt rajongók belső térképére. Kicsi, de erős – talán így lehetne leírni legrövidebben azt, ahogyan és ami itt történik.

Merész vállalásokból nincs hiány, és erről megbizonyosodhat az, aki ellátogat a nagy vajdasági költő, Domonkos István műveiből készült, 2024-ben bemutatott előadásra.

Aminek van előtörténete, többféle is. Egyrészt a hosszú színházi memóriával rendelkezők emlékezhetnek Mezei Kinga korai, nagy visszhangot kiváltott Via Italia-rendezésére, melyet „Domi” szövegei nyomán álmodott színpadra. Néhány éve a Zenta melletti szomszédvárban, a szabadkai Kosztolányi Dezső Színházban született meg az első Szedjetek szét, szintén Mezei rendezésében. Az egykori szereplők közül Hajdú Tamás, Mészáros Gábor és Pálfi Ervin az újragondolt változatban is részt vesz, de a színpadon látjuk még többek között a rendezőt magát, vagy a Budapestről Zentára szerződött Vilmányi Benettet is.

Domonkos István költészete alapélmény számtalan vajdasági alkotónak. A Szedjetek szét kiindulópontja A kitömött madár című regény, majd a rá néhány évre, 1971-ben publikált Kormányeltörésben című vers. Ez utóbbi jelentőségéről Keresztury Tibor irodalomtörténész így fogalmaz: „az idegenség, a magány, kitaszítottság, a nyelvvesztés, a hazához fűződő viszony, az elveszített otthon, a sehová sem tartozás... keserű himnusza ez, melynek végetérhetetlen avantgárd sodrását, áradását visszatérő motívumok strukturálják... Élő, működő, aktuális, frissnek ható matéria: éppúgy meggyőződhet erről Domonkos régi híve, ismerője, mint az, aki ezt a verset, ezt a költőt most fedezi magának fel.”

És a felfedezéshez, illetve újraismerkedéshez tökéletes matéria a zentai színház előadása. Az isztriai tengerparton vagyunk a hetvenes években, a zenészek az üdülők szórakoztatására kitartóan húzzák a talpalávalót. Közben pedig a véletlen által egymás mellé sodort, karakteres és emlékezetes figurák élővé és átélhetővé varázsolják a horvát (rém)álmot. Négy monológot hallunk, és mindnek központi témája a menni vagy maradni kérdése – Domonkos szomorú varázslata, hogy a kérdés aktualitása mit sem kopott az elmúlt négy és fél évtizedben ezen a vidéken...

Ahelyett, hogy az apró történéseknél leragadnánk, érdemes egy nagy levegőt venni, és úgy elmerülni ebben a különös világban. Aki nem szakértője a vajdasági kultúrának és gondolkodásnak, annak sem kell aggódnia, hiszen az előadás jófajta humorral mutat görbe tükröt a mindig abszurd világnak. Eljön az a pillanat is, amikor a nevetés megszakad, és minden elsötétül egy pillanatra, de a keserű valóság is szerethetővé nemesül a fináléban.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Vecsei H. Miklós az SZFE-s tanáráról: Büszke voltam rá, hogy az én farkamat fogja
A színész az Ördögkatlanon beszélt a színházi közeg visszaéléseiről vagy családja megosztottságáról. Az interjúban arról is beszélt, miért utasított vissza egy állami díjat.


Vecsei H. Miklós az Ördögkatlan fesztiválon beszélgetett Veiszer Alindával, az interjú Veiszer Patreon-oldalán jelent meg, amelyet a Telex szemlézett. A színész-rendező többek között a Nemzeti Színházhoz való szerződéséről, a családja megosztottságáról, az SZFE-s éveiről és egy visszautasított állami díjról is beszélt.

Elmondta, hogy mesterei és szakmabeli barátai közül senki nem beszélte le arról, hogy elfogadja Vidnyánszky Attila ajánlatát. A döntés előtt kikérte Jordán Tamás, Molnár Piroska, ifj. Vidnyánszky Attila és gyimesi nagymamája véleményét is. Hozzátette, hogy közülük csak

nagymamája nevezhető Orbán Viktor „véres szájú hívének”. Vecsei hangsúlyozta: ő a Nemzeti Színházban hisz, nem valamelyik igazgatójában.

A beszélgetésben arról is szó esett, hogy mennyire megosztottnak látja Magyarországot. Vecsei úgy fogalmazott: imádja az országot, de sírnia kell, milyen állapotban van. Példaként említette, hogy

a családja egyik része a Pride-on van, a másik fele pedig a nagymamájánál nézi a csíksomlyói búcsút.

Az interjúban felidézte az SZFE-n töltött éveit is. Azt mondta, hogy öt évig volt ott hallgató, és teljesen természetesnek számított, hogy egy hatvanas férfi tanár fogdosta őt, miközben instruálta. Szavai szerint:

„Sőt, még büszke is voltam rá, hogy az én farkamat fogja, és nem a másokét, mert akkor engem akar instruálni.”

Vecsei arról is beszélt, hogy az SZFE modellváltásával nem értett egyet. Éppen ebben az időszakban kapta volna meg a kormánytól a Fiatalok a Polgári Magyarországért Díjat. Írt egy levelet az akkor még államtitkár Novák Katalinnak, amelyben jelezte: a kitüntetést csak akkor veszi át, ha beszélhet vele az ügyről. „Nem válaszolt nekem Novák Katalin. És nem is fogadott. És akkor én sem fogadtam el ezt a díjat” – mondta.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Ez a férfi tényleg egy félisten élőben is – megvadult nőstényhordák ellenére is elsöprő volt Jason Momoa koncertje
A hisztérikus követelőzések ellenére sem vetkőzött, viszont felszabadultan zenélt Jason Momoa a bandájával a budapesti Akváriumban. A meglepetés-fellépő a 16 éves fia volt, aki szintén nagyon átélte a teltházas bulit.


Amióta megláttam a Trónok Harcában Khal Drogóként belovagolni Jason Momoát (akiről valljuk be, nők millióinak szintúgy a lovaglás jut eszébe), híresen elfogult lettem. Úgyhogy amikor kiderült, hogy Budapesten koncertezik a nyelvbotlásnak vagy dadaizmusnak is beillő, Öof Tatatá nevű bandájával, fél órán belül öten küldték el nekem a hírt.

2019-ben már voltam olyan koncerten, amelyen ő is ott volt, ugyanis pont a Dűne első részének budapesti forgatása alatt turnézott utoljára a Slayer. De Momoa akkor sajnos nem a küzdőtéren pogózott, mint nemrég Ozzy búcsúbuliján a Pantera riffjeire, hanem a színpad mellől élvezte a show-t.

Jól tettem, hogy fénysebességgel lecsaptam egy jegyre, mert egy nap alatt 80%-ban el is fogytak a jegyek, és utána hamar teltházas lett a buli. Nyilván rengetegen úgy voltak vele – kétségkívül én is –, hogy kit érdekel, Jason milyen zenét játszik, ha az Old McDonalds had a farm dallamára olvassa fel a telefonkönyvet, akkor is izgalmas lesz látni, hogy milyen a kisugárzása ennek a tesztoszteron-hegynek.

Amikor rákerestem a 2024-ben alakult Öof Tatatá-ra, annyit tudtam meg elöljáróban, hogy Mike Hayes énekes-gitáros és Kenny Dale dobos a két zenésztársa, és többek közt Metallica, Black Sabbath, Led Zeppelin és Jimi Hendrix feldolgozásokat adnak elő.

Erre mondjuk nekem, mint rock-metal fanatikusnak extrán fel is csillant a szemem, a műfajt nem kedvelő gruppie-k meg majd elvonatkoztatnak a zenétől, úgysem azért lesznek ott.

A késő esti klubkoncertet illetően arra számítottam, hogy csipketangákat csúzlizó csajok lepik majd el az Akvárium területét, és lesz pár Temu-köpenyes Aquaman, aki így próbál majd a helyszínen csajozni. Sokat nem tévedtem. Két órával a 22.30-ra kiírt koncert előtt már beengedték a sorokban kígyózó keménymagot: valóban volt köztük egy nagydarab kamu-Momoa, számtalan rocker, néhány Momoa-pólós rajongó, szuperhős-fan srácok, és persze zömében állig felnyomott dekoltázsú, kikent-kifent, elszánt lányok, illetve idősebb nők egyaránt. Volt, aki a párjával érkezett, de a többség csapatostul, hiú reményekkel telve portyázott.

Az Akvárium nagytermébe lejutva végtelenítetve vetíteni kezdték – az első sorokat rögtön elfoglaló rajongótábornak – a színész vodkareklámját. Amely elsőre szexinek hatott, ezredszerre már vallatásnak. Az pedig még inkább, hogy ennyi ideig kellett felfokozott hangerővel ovuláló hölgyek locsi-fecsijét hallgatnom, akik már attól önkívületben sikítottak, ha egy road bement letenni egy setilstet a földre.

Amikor végre elkezdődött a koncert, egyébként a kiírt időben, én instant hormonsokkot kaptam a belépő Jason Momoától, mert ez a férfi tényleg egy félisten élőben is. Huncut mosolygások, magabiztos közvetlenség, laza haj- és fenékrázás, gyakori közönséghez dumálás és karizmatikusság (nos, a karizma sem utolsó).

Aki pedig a – nemrég a forgatás miatt történt – szakrális szakálltalanítás miatt izgult, annak jelentem, hogy azóta kellemes borostája nőtt, amely remekül áll neki.

Maga a koncert számomra kifejezetten hangulatos és élvezetes volt, mintha egy blueskocsmában lettem volna, ahol a régi haverok előadják a kedvenc rock-metál slágereiket. Kenny jól dobolt, Mike pedig ugyan nem a legjobb énekes, viszont igazán kiváló gitáros, valamint egy tüneményes és szerethető figura. A trió néha kibővült Nakoa-Wolffal, Momoa 16 éves fiával, aki szintén az apjával együtt forgat nálunk. A srác nem csupán a szülei vonásait örökölte (bár lágyabb kivitelben, puttó angyalkás fürtökkel), hanem az apja zenei tehetségét is, mert már most jól gitározott, és látványosan élvezte a reflektorfényt, szinte fürdőzött a sikerben.

Az apja-fia páros még vokálozott is egyet közös mikrofonba a Rebel Yell alatt. A közönség láthatóan nem tudta értékelni a jammelős blues-részeket és a keményebb metálszekciót sem, csak a populárisabb slágerekre indult be az éneklés, mint amilyen a Red Hot-féle Can’t stop meg a Zombie vagy a Purple Rain.

A buli közben azonban egyre inkább szégyelltem, hogy nő vagyok, annyi lealjasodást láttam és hallottam. Ennyi malacvisítás konkrétan a vágóhídon nincs. Hol hörögve skandálták a családjuktól elszabadult asszonyok, hogy „Shirt off! Shirt off!”, hol magyarul vinnyogták, hogy „Rajtad van a póló, mi van veled?!" vagy "Aquaman gyere ide!". Volt momoás felnőttszínező is valaki kezében (na jó, az nekem is megvan), és egy molinón az első sorban a "Can I have a dickpic?" állt.

A koncert közepén majdnem agyontaposott-rúgott két ittas hölgyemény, hogy egy méterrel közelebb lássák az idoljukat. A (velem is) durván verekedő, megvadult egyedet végül a szekus szedte ki a sorból. Mintha egy nagyszabású lánybúcsún lettem volna – nem csoda, hogy Momoa végül nem vette le a trikóját, becsültem is érte, hiszen nem chippendale műsorral érkezett.

Az éjjel fénypontjaként még a dobverőt is elkaptam a végén, pedig én nem is nyúltam utána, mint száz másik kéz, csak hallottam, hogy a földön koppan, és pont be tudtam slisszolni a lábak közé, hogy felvegyem.

És az a harci helyzet, hogy Momoa és az egész bandája rendkívül szimpatikus és megnyerő volt a műsor alatt. Pedig én tényleg szerettem volna fogást találni ezen a pasin. De nem sikerült - sajnos semmilyen értelemben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Tóth Gabi: kimegyek mindjárt, azt kint valakit agyonverek – A Megasztár előzetese szerint bőven lesz feszültség a tehetségkutatóban
Herceg Erika könnyeit törli, Curtis kiakad és káromkodik, Marics Peti pedig kiabálni kezd.


Hamarosan érkezik a Megasztár idei évada. A csatorna egy előzetest is megosztott, melyből kiderül, hogy bőven lesznek megint feszültségek, sértődések, könnyek.

A műsorban új mesterek is érkeznek. A zsűri tagjai: Tóth Gabi, Herceg Erika, Curtis és Marics Peti. Ördög Nóra pedig új társat kap a műsorvezetéshez, Till Attila helyett Szépréthy Roland lesz a partnere.

VIDEÓ: A Megasztár beharangozója


Link másolása
KÖVESS MINKET: