KULT
A Rovatból

Sztárban sztár leszek: Tóth Gabi rosszkor állt az aranytojást tojó tyúk alá

A zsűri hölgytagjainak öltözködése ismét ellopta a show-t, pedig volt jónéhány nagyszerű produkció, és Bari Laci még sérülten is 100%-on teljesített.

Link másolása

Tulajdonképpen hálás vagyok Köllő Babettnek: mindig úgy öltözik, hogy írhassak róla. Most épp pávába oltott manga csöcsikére vette a figurát. Tóth Gabi pedig olyan volt, mint aki egy rossz pillanatban állt az aranytojást tojó tyúk alá.

A közös dal (Kiss My) láttán először azt hittem, időugrás történt, és már Valentin-nap van, de mint kiderült nem, csak hétfőn kezdődik a Nagy Ő, és a TV2 nem ismer határt, ha promotálnia kell a műsorait (amit a mesterek alaposan ki is figuráztak az este folyamán).

Ebben az adásban minden versenyző kétszer léphetett színpadra, a szóló produkció mellett csapatban is. A mesterek csak az első körben pontozhattak,

így a nézők még a korábbinál is nagyobb lehetőséget kaptak a végeredmény befolyásolására – és a pénzköltésre.

Jósa Tamás a Black Eyed Peas-zel híressé vált Will I Am-et kapta feladatul. Kihozta belőle, amit lehetett úgy, hogy iszonyatosan távol áll tőle a műfaj, és egészen más alkat, mint a brit Voice zsűritagja. Majka és Pápai Joci keveselte kicsit, összesen 26 pontot ért a mesterek szemében a produkció.

Varga Viktor azon hazai énekesek közé tartozik, akik ritkán lépik át az ingerküszöbömet. Így kénytelen voltam meghallgatni a Koccintós című dalt, hogy értékelni tudjam Szirtes Dávid produkcióját. Nem is rossz nóta, és Dávid egész jól lehozta Viktort, akit amúgy szerintem nem olyan könnyű utánozni, mert bár külső megjelenésben nagyon karakteres, a hangja nem olyan egyedi mint egy Presser Gábornak, vagy pl. Louis Armstrongnak, hogy ebből az adásból is hozzak példát.

A mestereknek nagyon bejött amit láttak és hallottak, 30 ponttal jutalmazták Tóth Gabi versenyzőjét.

Kökény Dani a már említett Louis Armstrongot kapta feladatul.

Külön díjazom, hogy a szerkesztők ellenálltak a kísértésnek, és nem a What a Wonderful Worldöt választották.

Nem vagyok énekes, ezért kicsit kibicesen fog hangzani, de úgy gondolom, Louis Armstrongot utánozni egyáltalán nem nehéz. Mármint technikailag biztos az, valahányszor megpróbáltam úgy berekeszteni a hangomat, hogy megidézzem Satchmo orgánumát, köhögés és torokfájás lett a vége.

Viszont ezzel együtt, ha valaki tudja a megfelelő technikát – és az énekesek általában tudják –, akkor viszonylag nagy hatásfokkal meg lehet idézni Armstrongot, sokkal egyszerűbb, mint mondjuk levenni Csepregi Évát.

Ezzel együtt természetesen jár az elismerés Daninak, mert években és stílusban is óriási távolság van közte és Louis Armstrong között, és ő nem csak a hangot hozta tökéletesen, hanem az egész figurát, jelenséget.

Meglepett, hogy Majka csak 9 pontot adott, de a 29 pont sem rossz a zsűritől.

A vasárnapi adás főszereplője – akaratán kívül – Bari Laci lett, aki a próbák során megsérült, kiment a térde és a bokája, ezért ülve kellett abszolválnia a produkcióit. Szólóban Aretha Franklinként követelt tiszteletet magának, és elképesztő jól megidézte a díva hangját. Jogosan kapott 30 pontot.

Yulyasi Mirandának lassan tulajdonképpen saját műsort kéne kapnia,

hiszen mindegy neki, hogy Little Richardot, Whitney Houstont vagy épp Mohamed Fatimát kell megidéznie, jön és megcsinálja. Paloma Faith sem jelentett gondot. Tóth Gabi ugyan hallani vélt instabil hangokat, de ez legyen az ő problémája.  Így is röpült a 30 pont.

Köllő Babett utolsó megmaradt versenyzője, Tóth Napsugár egy Ava Max medleyvel lépett színpadra. Nem volt pontos éneklés, helyenként hamiskásnak, alulintonáltnak éreztem. Napsugár amúgy nagyon szimpatikus, remélem, beindul az énekesnői karrierje és hallhatjuk még, de ebben a mezőnyben úgy érzem, kicsit lejjebb van a többieknél. 25 ponttal a zsűri lista végére került.

Kállay-Saunders András sem tartozik a könnyen utánozható énekesek közé Kicsit aggódtam is Kali Rolandért, amikor megtudtam, hogy a Running című dalt kapta, mert az elég komoly, súlyos témával foglalkozik, és a showműsorok célközönsége ezt nem feltétlenül díjazza.

Az I Love My Babyvel könnyebb lett volna nagy showt csinálni.

De fölöslegesen aggódtam, Roland így is lehengerelt mindenkit, olyannyira, hogy ezúttal ismét ő lett az adásgyőztes, a második helyre „taszítva” csapattársát, Yulaysit.

Camus A pestis című remekművében van egy szereplő, Tarroux, aki túléli a vesztegzárat, és akkor hal meg, amikor voltaképp a járványt bár legyőzték, a város túl van a nehezén, látszik a fény az alagút végén.

Nahát így éreztem magamat valahogy az első csapatprodukció láttán. 46 évet leéltem anélkül, hogy értesültem volna az agysejtpusztító Bubble Gum formáció létezéséről és a Nem adlak kölcsön című izéről. Erre váratlanul, amikor egyáltalán nem számítanék rá, bamm, lecsap rám a végzet.

Amúgy szórakoztató volt a produkció, a humorfaktort nagyban fokozta a cicababává átvedlett Szirtes Dávid, a műtősfiúnak öltöztetett Tóth Napsugár, Kökény Dani, aki Majka szavaival élve az első roma Ken baba, illetve Yulaysi Miranda, aki ezt a feladatot is rendkívül komolyan vette.

Kali Roland, Jósa Tamás és Bari Laci Pussycat Dollsként zárta a műsort. Kicsit összevesztek azon, ki legyen Nicole Scherzinger, de Bari Laci nem hagyta magát. Ő természetesen ezt a produkciót is ülve tolta végig.

Minden elismerést megérdemel.

Következett a végjáték. Mint már elspoilereztem, Kali Roland lett az adásgyőztes. A veszélyzónába Tóth Napsugár és Bari Laci került, amiből csak utóbbi meglepetés. Szerintem Laci magasan az egyik legjobb versenyző, van még 2-3 név, akinek hamarabb számítanék a kiesésére.

Ahogy az már adások óta benne volt a levegőben, Napsugár számára ért véget a verseny. Kiosztották a feladatokat, jövő héten is érdekes átváltozásokra számíthatunk.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: