KULT
A Rovatból

Szinkronkészítés, hazaszeretet és persze Harrison Ford - Csernák Jánossal beszélgettünk

Hogyan tanul szöveget? Melyik szerepe adta számára a legtöbbet? Milyennek hallja a saját hangját belülről? Kit választott volna Harrison Ford helyett?

Link másolása

Számtalan szerep áll már mögötte, de mind a mai napig élvezhetjük a játékát a színpadon. Ahogy összetéveszthetetlen hangját is a filmekben. Hiába, hogy sok éve veszi körül elismerés és rajongás, nem tartja ezt evidensnek és nem felejt el hálás lenni érte. Csernák János a mi megkeresésünket is örömmel fogadta.

Hány évesen, mi alapján jött rá arra, hogy a színészet vonzza?

- Általános iskolában felkértek verset mondani, mert jó voltam irodalomból. Akkor jöttem rá, hogy nekem ez megy, és ami megy az embernek, az megvesztegeti utána.

És a szinkronizálás?

- Miután túljutottam az olyasféléken, mint például az, hogy egy szovjet filmben hordágyat felemelő két katona közül az egyik felnyög és az én vagyok, az első szinkronfőszerepem a Lindbergh-bébi elrablása című 1996-os filmben volt. Aztán már beindult a dolog.

Játszott már a Madáchban, a kecskeméti Katona József Színházban, a debreceni Csokonaiban, most a Zenthe Ferenc Színházban és az Új Színházban... Melyik színházhoz vagy városhoz kötődik a legerősebben?

- A vidékiek közül talán Kecskeméthez. Most is előttem van egy csomó téli kép a Cifrapalotáról és egy ott lévő könyvesboltról, ahova mindig jó volt bemenni. Egy idő után már megismerik az embert, kedves város. Van nálam egy onnan származó fénykép: a Rokonok főszerepét játszottam. Ez emlékezetes szerep volt, nagyon drámai a történet. A másik, amire sokszor gondolok vissza, a Kaviár és lencsében alakított vagány, csibész karakter, ami pont az ellentéte ennek.IMG_2484kIMG_2462kIMG_2457k

Két ellentétes karaktert emelt ki, ezek szerint nincsen preferenciája abban, hogy milyen karaktereket szeret játszani?

- Nincs. Jellemzően pozitív szerepeket kapok, nem tudom, miért. Ugyanakkor a negatív főszerepek is nagyon jók.

Mindenki szeret gonosz lenni, ez egy kirándulás egy általunk nem ismert tartományba, ahonnan "nem tér meg utazó", Shakespeare szavaival élve. Emellett hálás szerepek is, míg a pozitívak sematikusabbak.

Azért van kivétel, ilyen például Zeffirellinek A názáreti Jézusa. Nagyon szerettem azt a szinkronszerepet, de nehéz volt, hiszen Robert Powell kiváló színész. Nagyon örültem, hogy sikerült hozzátennem olyan plusz dolgokat, amelyek kivívták a közönség szeretetét és azt, hogy vagy tíz éven át újra és újra elővették karácsonykor.

Örülök, hogy bele is csöppentünk A názáreti Jézus témájába, ugyanis jómagam rengetegszer néztem végig azt a sorozatot gyerekkoromban. Bizonyára nagy felelősséget érzett, amikor Jézus szerepét bízták önre.

- Ez olyannyira így van, hogy egyfajta isteni jelnek tekintettem, egy picit meg is változtatta az életemet. Egészen a mai napig tart a hatása. Ha az ember Jézust eljátssza, az után már tartozik valamivel. Nem azt mondom, hogy szentnek kell lenni, vagy hogy én az lennék, de fontos, hogy visszamenőleg ne váljon hazugsággá az a szerep. Vannak még szerepek, amelyek nagy hatással voltak rám, de ez kivételes volt.

Robert Powell hangjaként:

Ön vallásos ember. Mit gondol arról, amikor egy szerep miatt megyünk szembe a Tízparancsolattal, káromkodni, szeretkezni, csalni, vétkezni kell? Felhatalmazza ezekre az embert az, hogy csak szerepet játszik?

- Amikor Az ördögűző folytatásában Timothy Daltont, a papot szinkronizáltam, végső soron a jó oldalon álló karaktert kaptam, mégis megbántam. Nem kellett volna elvállalnom. Egy másik szerepet - szintén egy sátánizmusról szóló horrorfilmben - először elvállaltam, aztán mégis ott hagytam, mielőtt elkezdtük volna a stúdiófelvételt. Nem azért, mert túl jónak éreztem volna magam a filmhez, egyszerűen azt éreztem, hogy nekem ebben nem szabad részt vennem. Hazamentem. Az a szinkronrendező azóta sem hív, de nem bánom.

Szappanoperákban vagy minimaxos mesékben nem igazán halljuk a hangját. Ennek egyedüli oka, hogy vidéken él, és nem tud akármilyen sűrűséggel Budapestre járni szinkronizálni, vagy van más is mögötte?

- Budán születtem, csak az utóbbi 10-15 évben éltem vidéken. Szeretem a vidéki létet, de nem emiatt nem vállalok ilyesféle szerepeket. Egyetlen szappanopera volt, amiben részt vettem, a Yago. A hetedik mennyországot nem sorolnám a szappanoperák kategóriájába. Ahogy telnek az évek, egyre kevésbé vállalok olyan szerepeket, amelyekkel nem tudok azonosulni legalább valamilyen szinten. Szerintem ezt érzik is a rendezők, mert nem keresnek meg ilyesmivel.IMG_2327k

Belülről milyen a hangja ahhoz képest, ahogy a felvételeken hallja?

- Nem nagyon foglalkoztam még ezzel. A beszéd közben már tudom, hogy a felvételen hogyan fog az hangzani. Vannak olyan színészek, akik csak egyféleképpen tudnak szinkronizálni, önmagukra húznak rá minden figurát. Én olyan vagyok, aki belebújik a figurába, olyan hangon fogok megszólalni, amilyet az a figura igényel.

Több elismert színészről hallottam vagy olvastam már, hogy a sikerek ellenére sosem szereti visszanézni vagy visszahallgatni a szereplését. Ön közéjük tartozik, vagy azt vallja, hogy szükség van erre?

- Ahhoz, hogy fejlődni tudjunk, néha meg kell hallgatni és nézni bizonyos munkáinkat, amit meg is szoktam tenni. Élvezet vagy hiúság nem szokott az oka lenni.

Harrison Fordhoz való kötődéséről ezerszer nyilatkozott már: tudjuk jól, hogy összenőtt vele, afféle régi jóbarátjának tekinti. De ha visszamehetnénk az időben és Harrison Ford sajnálatos módon nem született volna meg, akkor ki lenne az a színész, akinek ennyi éven keresztül adja a hangját, a személyiségét?

- Nem tudom, talán Liam Neeson. Egyidősek is vagyunk, míg Ford tíz évvel idősebb nálam.

Harrison Ford hangjaként:

Liam Neeson hangjaként:

A szinkronszövegek megírásában szoktak segíteni azok is, akik felmondják azokat?

- Sajnos igen, szükség van rá.

Miért sajnos?

- A szöveg, amit megkapunk, sokszor pontatlan, magyartalan, vagy más megfogalmazással egyszerűen jobban passzolna a karakterhez, jobban kifejezné a szándékát, satöbbi. Ilyenkor megy az ajánlattétel a rendezőkhöz, amit ők aztán jellemzően elfogadnak. Egy-egy esetben elutasítják, de azért a 30-40 év szinkrontapasztalat többet nyom a latba, mint 5 év szinkronrendezés.

Bozó Andrea színésznő egy interjúban úgy mesél önről: már az olvasópróbákra is rendkívül felkészülten érkezik, gyakorlatilag a második alkalomra kívülről megtanulja a szöveget. Hogyan memorizál? Fel-alá járkál a szobájában? Ül a papír felett órákon át? Egyszer elolvassa a szöveget, és már a fejében is van?

- Régen sosem tanultam a szó szoros értelében, csak olvastam a verseket, amiket élveztem, és egy idő után megragadtak a fejemben. Ez ma már nem mindig van így, csak ha van időm erre a fokozatos elmélyítésre. Színpadi szerep esetén más a helyzet, bele kell helyezkedni a figurába, és ami a legfőbb, hogy próbálni kell sokat. A szöveget hozzákötöm a kellékekhez, a bútorokhoz. Tudom, hogy amikor megfogtam ezt a kelléket, akkor azt a mondatot mondtam. Így történik a memorizálás.IMG_2371k

Az Isten, kard és korona című önálló estjében a hit és a hazaszeretet a két fő vizsgálati tárgy, ha jól értelmezem. Fontos az, hogy szeressük a hazánkat?

- Talán az egyik legfontosabb Isten után a család és a haza, és ezt mindenféle pártszlogentől függetlenül mondom. Ha valami igazán fontos mostanság, akkor az a hazaszeretet. Ha a magyar eredet keveredne és felhígulna más nemzetek történetével, mint ahogy az például az angoloknál és a franciáknál van, az totális önfeladás lenne. Ha összekeverünk hétféle színt, abból egy szürke, koszos katyvasz lesz. Akkor szép a világ, ha minden szín érvényesülhet.

És ha a hazánk más, mint a származásunk, akkor is fontos, hogy szeressük?

- Tapasztalat hiányában erről nem tudok nyilatkozni, de azt gondolom, hogy azt is kell szeretni. Persze, ha csupán a jólétért megyünk ki valahova, akkor más a történet.

Ha nem magyarnak született volna, akkor milyen nemzetiségű emberként tudná elképzelni magát?

- Bármilyen országba szívesen születnék, amely megőrzi a hagyományait, a népének, nemzetének jellegzetességeit, és ahol az emberek szeretik, tisztelik egymást. Ilyen országban szeretnék most is élni. Például a skótok vagy az írek is ilyenek, bár ott is elkezdődött a felhígulás. Egyébként én soha nem politizáltam, és most sem azt teszem.

Persze manapság aki hazaszeretetről beszél, azt rögtön megvádolják azzal, hogy politizál, holott én semmilyen pártnak nem vagyok és nem voltam tagja, csak a hazáját szerető és féltő emberként beszélek. Nem szeretném, ha megszűnnének a kalocsai hímzések vagy a piros-fehér-zöld zászló.

Nem szeretném, ha a gyermekeim olyan országban nőnének fel, ahol szegénység és koldulás van, márpedig ez nem megy anélkül, hogy az őseinket és hagyományainkat ne tisztelnénk. Ha ezeket eldobjuk, akkor nem vagyunk semmik.

Az őseink és a hagyományaink miatt kell vigyáznunk magunkra, vagy van bennünk egyéni, különleges érték is?

- Hihetetlenül tehetségesek a magyarok. A hollywoodi filmstúdiókat is ők hozták létre. Annak idején a "Felvétel, tilos belépni!" feliratú piros lámpa alatt volt egy másik piros lámpa is, amire azt írták: "Még magyaroknak is." Vagy nézzük meg a feltalálóinkat. Nem sorolom, százan megtették már. Emellett befogadó nép vagyunk. Mi sosem üldöztünk el innen senkit. De ennek is megvan az ésszerű határa.

Mi a leghőbb vágya: Csernák János nevéről mi jusson eszünkbe először?

- Az, hogy ember.IMG_2379k

 

 

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Horváth László
A Soproni Petőfi Színház színésze Radványi Géza klasszikusában, a Valahol Európában című filmben is szerepelt.
Fotó: Pixabay - szmo.hu
2024. május 14.


Link másolása

Május nyolcadikán elhunyt Horváth László, tudatta az MTI-vel fia, Horváth Tamás.

„Búcsúzunk Kuksitól, a Valahol Európában című film egyik kedvenc karakterétől”

– írják a közleményben.

Horváth László 1940-ben született Budapesten, majd Radványi Géza rendező fedezte fel, ezután pedig számos magyar filmben szerepelt.

1956 után Münchenbe emigrált, reklámfilmeket készített és rendezőasszisztensként dolgozott. 1980-ban hazajött Magyarországra, és élete utolsó éveiben a Soproni Petőfi Színházban dolgozott.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Botrány az Eurovízión: Rögtön eltörte a trófeáját, majd az egyik ujját is a győztes
A svájci győztes, Nemo olyan nagy hévvel rázta a győzelmi ereklyéjét, hogy túl nagy erővel csapta a földhöz, így az üvegből készült trófea eltörött.

Link másolása

Korábban mi is megírtuk, hogy az idei évben egy svájci előadó vehette át az Eurovíziós Dalfesztivál trófeáját. Nem sokkal később azonban nemhogy a trófeát törte el az énekes, de elmondása szerint még az ujját is.

Május 11-én, szombaton tartották a 2024-es Eurovíziós Dalfesztivál nagydöntőjét a svédországi Malmőben, ahol összesen 25 ország képviseltethette magát, ugyanis Hollandiát korábban kizárták a versenyből, erről itt írtunk.

Az idei Eurovíziós Dalfesztivált az összpontszám (591 pont) alapján végül a svájci Nemo nyerte meg. Miután a magát nembinárisnak valló – s ezzel a dalfesztivál történelmének első nembináris győzteseként – 24 éves svájci énekes-dalszerző átvette a trófeát, katasztrófa történt a színpadon.

Nemo teljesen meghatódott, azonban olyan nagy hévvel rázta a győzelmi ereklyéjét, hogy túl nagy erővel csapta a földhöz, így az üvegből készült trófea eltörött.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Sikerült megfejtenie a Mona Lisa rejtélyét – állítja egy olasz geológus-művészettörténész
Megtalálta a tájat, ami előtt Leonardo megfestette a művészettörténet leghíresebb portréját.

Link másolása

Meglepő magyarázattal állt elő egy geológus a Mona Lisa eredetéről. Leonardo Da Vinci festménye régóta foglalkoztatja az embereket, sokan szerették volna már megfejteni, hogy hol készült a sejtelmesen mosolygó nő portréja. Vitáztak már arról, hogy valódi-a háttér, vagy csak egy képzeletbeli táj?

Az olasz geológus, aki egyben művészettörténész is, azt állítja, hogy megoldotta az évszázados rejtélyt - írja a The Guardian.

Ann Pizzorusso hosszú kutatás után arra jutott, hogy a festő a Comói-tó partján lévő, lombardiai Lecco városának számos felismerhető vonását felhasználta. Szerinte beazonosította:

- a hidat (a 14. századi Azzone Visconti-híd),

- a tavat (a Comói-tó mellett található Lago di Garlate)

- a hegyvonulatot (az Alpok dél-nyugati része, amely a Garlate-tó fölé magasodik).

Azt dokumentumok is igazolják, hogy Leonardo járt ezen a vidéken.

Voltak már hasonló elméletek arról, hogy a képen látható táj az észak-olaszországi kisváros, Bobbio környékét ábrázolja. Egy másik szerint a toszkán település, Arezzo hídja látható rajta.

A geológus szerint azonban nem elég a hidat figyelembe venni, mert sok hasonló épült abban az időszakban Európában.

"Mindenki a hídról beszél, de senki nem hozza szóba a földrajzot. A geológusok nem nézegetnek képeket, a művészettörténészek pedig nem foglalkoznak a geológiával. A művészettörténészek mindig azt mondják, hogy Leonardo a képzelőerejét használta, de ha odaadod ezt a képet a világ bármelyik geológusának, ugyanazt fogja mondani, amit én is mondtam Leccóról. Már azok is látják a hasonlóságot, akik nem földrajtudósok"

– mondta a szakértő.

Szerinte most már minden kétséget kizáróan sikerült bizonyítania, hogy megtalálta a helyszínt, ami Mona Lisa mögött látható.

Az ArtWatch UK szervezet igazgatója, Michael Daley szerint sok spekuláció hallható, de Pizzorusso állításai meggyőzőek. A Louvre egyik tanácsadója szerint is Pizzorusso tökéletesen birtokában van a táj beazonosításához szükséges tudományos ismereteknek.

A geológus a napokban mutatja be a bizonyítékokat egy konferencián.

Forrás: 24.hu

A festmény már többször próbálták megrongálni, legutóbb levest öntöttek az üvegére.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Egy tanára brutálisan bánt vele, idősek otthonában volt ápoló, és jó ideig nincstelenként tengődött – Cate Blanchett 55 éves
Csak a főiskola alatt döbbent rá, hogy jól tud színészkedni, és érdekli is ez a világ, azóta pedig nagyjából mindent elért, amit egy színésznő elérhet. Cate Blanchett karrier- és életútja sok feltörekvő szakmabeli számára adhat reményt és motivációt.

Link másolása

Cate Blanchett karrierjében a hollywoodi A-listás színésznőként szerzett hírnév és a sokkal csendesebb színpadi munka ötvöződik. Hatalmas szakmai sikerei és sok-sok éve töretlen népszerűsége azonban nem törölték el annak az emlékét, hogy egykor nincstelen színésznő volt, aki a megélhetésért küzdött. Blanchett mindig is ügyelt arra, hogy megfizesse a tartozását azoknak a színházi közösségeknek, amelyek elindították a karrierjét, és végül világsztárrá tették.

„Szeretem az idős embereket”

Catherine Elise Blanchett 1969. május 14-én született az ausztráliai Melbourne-ben. Édesanyja, June ausztrál volt, tanárként és ingatlanfejlesztőként dolgozott, s akkor találkozott Cate apjával, Roberttel, az amerikai haditengerészet tisztjével, amikor a férfi hajója Melbourne-ben lerobbant. Két hetet töltöttek együtt, majd három éven át szerelmesleveleket váltottak, mielőtt Robert végre visszatérhetett Ausztráliába, ahol ő és June összeházasodtak. Három gyermekük született: Bob, Catherine és Genevieve, ebben a sorrendben.

Cate korai gyermekkora eseménytelenül telt, egészen 10 éves koráig, amikor az apja szívrohamban meghalt, így June-nak egyedül kellett felnevelnie a gyerekeket.

Cate már többször is nyilatkozta, hogy nincs sok emléke a gyerekkoráról, de alkalmanként leírta a család körülményeit Robert halála után: „Apám meghalt, amikor még kicsi voltam, és utána anyámnak elég nehéz dolga volt. Fontos volt számára, hogy minden gyermeke jó oktatásban részesüljön, ezért rengeteget dolgozott, sőt, adósságba is verte magát, hogy ezt ki tudja fizetni.”

A színésznő is igyekezett segíteni a család anyagi terheinek enyhítésében. 14 évesen szélsőséges lépéseket tett annak érdekében, hogy megszerezze első állását: ápolóként dolgozott egy idősek otthonában: „Hazudtam a korommal kapcsolatban, mert jogilag túl fiatal voltam még hozzá. Az általános iskola után mentem oda. A szakács már korábban elkészítette az ételt, én pedig felmelegítettem, felszolgáltam, majd leültem beszélgetni a bentlakókkal, aztán feltakarítottam, elmosogattam, és hazamentem. Igazából élveztem ezt a munkát, és az idős embereket is szeretem. Miután apám meghalt, a nagymamám beköltözött hozzánk, és mindig is hihetetlen kiváltságnak tartottam, hogy egy olyan házban élhettem, ahol három generáció lakott együtt.

Sok embert megrémít az öregség, az, hogy olyan emberek között van, akik alapvetően a végüket járják. Engem viszont ez lenyűgöz.

Csodálatos dolog olyasvalaki körül lenni, aki jól éli az életét.” Cate-nek pedig annyira tetszett ez a munka, hogy még a húszas éveiben is az idősek otthonában dolgozott.

„Nem kerestem pénzt”

Noha a fentiek tükrében a tinédzser Blanchett eléggé komolynak, kiegyensúlyozottnak és józannak tűnik, a személyiségének azért volt egy lázadóbb oldala is. Például megvolt a maga goth és punk korszaka: 15 évesen leborotválta a fejét, ami miatt majdnem kirúgták az idősek otthonából. Cate már sokszor félig extrovertáltként, félig nyárfalevéként jellemezte magát, de a színészet iránti szenvedélye csak főiskolásként jött elő. A Melbourne-i Egyetemre iratkozott be művészettörténet-szakra, ahol aztán elkezdett diákdarabokban szerepelni. Az egyik előadáson a húga a nézőtéren ült, és később azt mondta neki: „Már nem látlak téged a színpadon, csak a karaktert látom." Ez pedig arra késztette Cate-et, hogy fontolóra vegye a színészi karriert.

Végül otthagyta az egyetemet, hogy utazgasson, és éppen Egyiptomban volt egy fitying nélkül, amikor megkapta első mozgóképes szerepét statisztaként a Kaboria című, bokszolókról szóló, 1990-ben bemutatott egyiptomi musical egyik táncjelenetében (elmondása szerint falafelt ígértek neki a szereplésért, szóval elmondhatja magáról, hogy falafelért dolgozott). Ausztráliába visszatérve Sydney-be költözött, és beiratkozott a tekintélyes National Institute of Dramatic Art iskolába. Mint később elmondta, az anyagi helyzete továbbra is bizonytalan maradt: „Sydney nagyon drága város, és amikor kijöttem a színművészeti suliból, egy albérletben laktam, ahol a szobám... nos, volt ugyan ablak, de az egy téglafalra nézett. Nem dolgoztam, nem kerestem pénzt, így amim volt, azt úgy kellett beosztanom, hogy minden második nap meg tudjak inni egy kávét egy kávézóban."

„Brutálisan bánt velem egy rendező”

Ez az állapot azonban hamarosan megváltozott. Miután 1992-ben lediplomázott, Cate végre elkezdett szerepeket kapni, kezdve egy rangos produkcióban Ausztrália egyik legelismertebb színésze, Geoffrey Rush partnereként: David Mamet Oleanna című színdarabjának sydney-i előadásában. Ezzel egy ötéves színházi időszak vette kezdetét sok népszerű darabbal, valamint alkalmi televíziós munkákhoz is hívták őt. Ez a pár év elmondása szerint időnként kifejezetten kemény volt a számára: „Amikor azt látjuk, hogy a fiatal élsportolók a végsőkig feszítik a testük kapacitását, hogy erősebbek és gyorsabbak legyenek, azt valahogy megértjük, sőt, tiszteljük ezt a folyamatot. És sokan nem fogadták még el, hogy ennek a kreatív művészetekben is meg kell történnie, ha át akarjuk lépni a korlátokat.

És igen, ez egy nagyon is kemény, véraláfutásos élmény lehet. Én magam is átéltem ezt. A karrierem elején volt, hogy brutálisan bánt velem egy rendező a próbateremben.

Mégis hatalmas áttörést értem el emiatt. Hogy őszinte legyek, nem lennék most itt, ha nem történt volna velem ilyesmi.”

A megterhelő tanulási időszak azonban meghozta gyümölcsét: Cate 1997-ben játszotta első nagyobb filmszerepét Bruce Beresford (Az Úr kegyelméből, Miss Daisy sofőrje, Afrika koktél, Az utolsó tánc) Láger az édenkertben című filmjében, egy évre rá pedig már az Oscar-gálán is feltűnhetett, hiszen az 1998-as Elizabeth című történelmi drámában nyújtott alakításáért a legjobb színésznőnek járó díjra jelölték (ebben szintén feltűnt régi színházi partnere, Geoffrey Rush). Az Elizabeth után pedig nem volt megállás.

Bár Blanchett talán leginkább A Gyűrűk Ura-trilógia Galadrieljeként nyújtott éteri alakításáról ismert, eddigi két Oscar-díja (a 2004-es Aviátorért és a 2013-as Blue Jasmine-ért), valamint további hat jelölése (Elizabeth, Egy botrány részletei, I’m Not There: Bob Dylan életei, Elizabeth: Az aranykor, Carol, Tár) az ausztrál Oscar-történelem legsikeresebb színésznőjévé teszi.

Ami azonban ennél is figyelemre méltóbb, az a színház iránti töretlen elkötelezettsége. Cate és férje, a drámaíró Andrew Upton 2008-ban a Sydney Theatre Company művészeti vezetői lettek, és egy időre Hollywoodtól is eltávolodtak, hogy csakis a színpadra koncentrálhassanak.

Ez közvetlenül azután történt, hogy Blanchett elérte azt a szakmai bravúrt, hogy ugyanabban az évben két színészi Oscar-díjra is jelölték két különböző filmért (a legjobb női mellékszereplőként az I’m Not There: Bob Dylan életeiért, valamint a legjobb női főszereplőként az Elizabeth: Az aranykorért) ez pedig a díjátadó 96 éves története során mindössze 10 másik színésznek sikerült. A 2008-as Oscar-gála idején már leforgatta az Indiana Jones negyedik részét és a Benjamin Button különös életét, majd közel három évig nem lehetett őt látni mozgóképben, mivel a színi társulatával turnézott a Ványa bácsi és A vágy villamosa című előadásokkal.

„Eltávolítottuk az íróasztalt”

A színházi évek kapcsán pedig Blanchett elárulta, a férjével próbáltak nem szokványos módon hozzáállni a munkához: „Amikor megosztottam a Sydney Theatre Company vezetését Andrew-val, az első dolog, amit tettünk, hogy eltávolítottuk az íróasztalt az irodánkból. Andrew azt mondta: »Ez nem lehet olyan cég, ahol a főnök egy íróasztal mögött ül.« Azért tettük, mert fontosnak tartottuk a szimbólumok erejét. Rájöttünk, hogy ha a fiatal vagy feltörekvő színészek belépnek a terembe, és azt látják, hogy a művészeti vezetők egy íróasztal mögött ülnek, akkor megfélemlítve érezhetik magukat, és ez akadályozza a mély és őszinte beszélgetéseket.”

Csak 2010-ben láthattuk legközelebb Blanchettet a mozikban, méghozzá Ridley Scott Robin Hoodjában, majd jött a Hannah: Gyilkos természet (2011), A hobbit-trilógia első része (2012), majd Woody Allen Blue Jasmine-je, amelyért 2014-ben megkapta a második Oscar-díját, ezúttal már a legjobb női főszerepért, (Az első díját az Aviátor női mellékszerepéért érdemelte ki). A streaming előretörésével a 2020-as években pedig kipróbálta magát tévésorozatokban is a Bevándorlók Ausztráliábannal és a Mrs. Americával, utóbbiért többek között Emmy- és Golden Globe-jelölés is járt neki.

Cate azonban mindemellett méltán híres emberbarátként, humanitáriusként és aktivistaként is. Leginkább az ENSZ Menekültügyi Főbiztosságának jószolgálati nagyköveteként tevékenykedik, de számos társadalmi kérdésben is nyilvánosan szót kért, sőt, Hollywood eredendő szexizmusát is kikezdte már: a nemek közötti egyenlőtlenséget, illetve a színésznők családi és szakmai élete összeegyeztetésének nehézségeit hangosan bíráló kritikáival.

Családi idill

A színésznő és a férje, Andrew Upton egyébként Ausztráliában ismerkedtek meg az 1990-es évek közepén, és 1997. december 29-én álltak az oltár elé, vagyis idén ünneplik majd a 27. házassági évfordulójukat. Három vér szerinti fiuk (2001: Dashiell, 2004: Roman, 2008: Ignatius) és egy 2015-ben adoptált lányuk (Edith) van. Blanchett elmondta, hogy a férjével már első fiuk születése óta örökbe akartak fogadni, és végül sikerült ezt a vágyukat is valóra váltani.

Miután közel 10 évig az angliai Brighton volt a család fő otthona, 2006-ban visszatértek a szülőföldjükre, Ausztráliába. Blanchett azzal magyarázta a költözést, hogy állandó otthont szerettek volna a gyerekeiknek, és közelebb akartak lenni a családjukhoz.

Sydney Hunters Hill nevű külvárosában éltek, 2007-ben pedig alaposan felújították az otthonukat, hogy környezetbarátabb legyen. 2015-ben adták el a házukat, majd a következő év elején vásároltak egy 9000 négyzetméteres patinás ingatlant az angliai Crowborough-ban, Kelet-Sussexben, ahol azóta is élnek.

A csapból is ő folyik majd

S hogy miben láthatjuk a közeljövőben az 55. életévébe lépett színésznőt? Szerencsére továbbra is sok mindenben. Idén például a régóta várt, Borderlands című sci-fi-akciófilmben, ami egy népszerű videójáték adaptációja lesz Eli Roth rendezésében, ez augusztus 8-án érkezik majd a hazai mozikba. Még ezelőtt, most májusban, Cannes-ban debütál a Rumours című komédiája, amelyben Blanchett többek között Alicia Vikanderrel és Charles Dance-szel játszik együtt, és ami arról szól, hogy hét gazdag demokrácia vezetője eltéved az erdőben, miközben egy globális válságról szóló nyilatkozatot fogalmaznak meg, majd veszélybe kerülnek, miközben megpróbálják megtalálni a kiutat.

Szintén 2024-ben érkezik az Apple TV+ felületére Alfonso Cuarón (Az ember gyermeke, Gravitáció) Disclaimer című sorozata, amiben Blanchett játssza Catherine Ravenscroftot, a televíziós dokumentumfilmes újságírót, akinek a munkája arra épül, hogy feltárja régóta elismert intézmények . A szereplőtársai között lesz egy Oscar-díjas és három Oscar-jelölt színész: Kevin Kline (A hal neve: Wanda), Sacha Baron Cohen (A chicagói 7-ek tárgyalása), Kodi-Smit McPhee (A kutya karmai közt) és Lesley Manville (Fantomszál) is. Illetve szintén túl van már Jim Jarmusch új filmje, a Father, Mother, Sister, Brother felvételein is, amelynek története még nem ismert, de azt már tudni, hogy Blanchetten kívül feltűnik még benne Charlotte Rampling és Vicky Krieps is.

Link másolása
KÖVESS MINKET: