KULT
A Rovatból

„Ott kellene lennem, nem itthon a konyhámban, és ez nagyon fáj” – Sziget-stábtagok az elmaradó fesztiválról

Megkérdeztük a szervezői csapat emblematikus tagjait, akiknek évtizedek óta szinte minden nyaruk erről szólt, hogyan élik meg az idei évet.

Link másolása

Egy alternatív univerzumban ma kezdődött volna a 28. Sziget fesztivál, azonban rengeteg más tömegrendezvényhez hasonlóan ez is a koronavírus áldozata lett: 1993 óta először néptelen marad a Hajógyári-sziget idén nyáron.

Ennek apropóján olyan stábtagokat kérdeztünk, akik szinte a kezdetektől, de legalábbis évtizedek óta részt vesznek a fesztivál szervezésében. Vagy ha már nem, látogatóként azóta is kijárnak.

Arra voltunk kíváncsiak, mi volt a feladatuk pontosan, mit éreznek most, amikor már javában kint kellene lenniük, és vajon inkább bizakodóak, vagy pesszimisták a jövőt illetően.

Bihari Balázs

„Az én esetemben a látogató és stábtag-lét viszonylag gyorsan összeolvadt: a legelső Szigeten nem voltam jelen, mert bár hallottam róla, de nem éreztem a Kistamás Laci és Kelényi Tódor által szervezett, ám megszűnt Nap-Nap Fesztivál alternatívájának. Tévedtem.

Mint ex-narancsos írtam már a Szigetről, majd 1996-tól 2002-ig az idén 25 éves Wanted magazin színeiben dolgoztam, amely Gerendai Károly és Szűcs Alfréd közös vállalkozásaként indult, de később beolvadt a Sziget Kft-be. Így nem hivatalosan 1996-tól, papíron 1999-től voltam Sziget-stábtag, 2002 nyarától a sziget.hu főszerkesztője 2009-ig, illetve külsősként a 2013-as Szigetig.

Jó pár évig nagyon nehéz is volt átkapcsolni látogató üzemmódba, mert nem tudtam mit kezdeni azzal, hogy nincs semmi dolgom: sőt rettenetesen frusztrált, ezért néha mások számára indokolatlan időben és módon felálltam és hazamentem inkább.

Van az a típusú fesztiválpörgés, ami egy nyáron át napi huszonnégy órás készültséget igényel és ha vége van, még legalább egy hétig pörögsz, vagy egy belső remegést érzel. Egészen biztosan nem egészséges természetes drog. Szerintem az egész fesztiválipar ezért az adrenalinlöketet adó élményekért dolgozik. A jelenlegi életemre a mai napig kihat a Sziget, a kapcsolatrendszerem, a munkáim, az ezekhez való viszonyom nagyon sokszor ebből jön.

Az idei szezont elég furcsán élem meg: bár évtizedek óta nem volt olyan nyaram, amely nem a fesztiválokról vagy a koncertezésről szólt volna, de most átkonvertáltam az agyam arra, hogy egyszerűen nyár van. A Fekete Zajra viszont tervezem, hogy elmegyek.

Ami pedig a jövőt illeti, azt hiszem, Kádár Tamás mindent leírt pontokba szedve annak kapcsán, milyen teendők lennének szükségesek.”

Derdák András

„A második évben kerültem a fesztivál közelébe, de már az első Szigethez is volt közöm olyan módon, hogy akkoriban önkormányzati képviselő és Fidesz-frakcióvezető voltam Óbudán. Épp nemrég találtam meg egy Tarlós Istvánnal közös nyilatkozatomat, amiben támogatásunkról biztosítjuk a szervezőket, ugyanakkor figyelmeztetjük is őket, hogy be kell tartsák a szabályokat.

1994-től aztán már színpadot is szerveztem, mivel a barátaimmal közösen üzemeltettük a Banán Klub nevű óbudai kultúrházat, ennek lett egy kitelepülése, ami több mint 10 évig működött. Az elején mi voltunk az "amatőr színpad", aztán fokozatosan jazz helyszínné alakultunk át.

A 2000-es évek közepétől következett 5 év kihagyás, ezalatt diplomata voltam Párizsban a Magyar Intézet vezetőjeként. Ennek az időszaknak a végén házasodtunk össze a feleségemmel, Földes Anitával, majd elköltöztünk Montpellierbe, ami délen van, Marseille és Barcelona között nagyjából félúton a tengerparton. Régi barátunk, Rády Kriszta volt az első a Szigeten, aki külföldieket kezdett szervezni. Az ő szörnyű elvesztése után vettük át az általa elkezdett munkát.

Azóta mi vagyunk a Sziget francia promóterei, idővel alkalmazottaink is lettek, az utóbbi időben öten csináltuk főállásban egész évben. Mi szerveztük a francia fellépőket és a látogatók nagy részét is, rengeteg munkát tettünk abba, hogy népszerűsítsük a fesztivált. Ennek köszönhetően a magyarok és a hollandok után egy ideje a franciák voltak a legtöbben a Szigeten.

Nekem nagyon fájdalmas az idei szezon, főleg ahogy a Facebookon felbukkanó emlékeket nézem: gyakorlatilag nincs olyan kép, amikor ebben az időszakban ne a Szigeten állnék. Egy egész francia negyedet koordináltunk ott, külön kempinggel, sajtóirodával és étteremmel. Ma egyébként két francia újságíró barátunkkal ebédeltünk annak apropóján, hogy hosszú évek óta mindig tudósítottak a fesztiválról, és ezúttal nem tehetik meg.

Akárhogy is nézem, most nem a helyemen vagyok: ott kellene lennem, nem pedig a konyhámban Franciaországban. A legrosszabb pedig az, hogy nem úgy tűnik, hogy jövő nyárra visszaállnak a korábbi szintre a nemzetközi utazások, ezért könnyen lehet, hogy a cégemmel végleg el kell búcsúznunk a fesztiváltól.”

Kardos József

„A '90-es évek közepén, a második vagy harmadik Sziget idején kapcsolódtam be, pár évig jegyszedő voltam, majd külföldi fellépők szállásfoglalásait, repülőjegyeit intéztem, illetve fuvaroztam őket a reptérről a szállodába és a fesztiválra. De ezt mind csak nyári munkaként, nem voltam főállású alkalmazott. 1999-ben azonban megürült a programigazgatói pozíció, Karcsi (Gerendai Károly – a szerk.) pedig engem kért fel rá.

Akkor ugrottam a mélyvízbe: 10 éven át voltam programigazgató, de miután beütött a válság és nagyon komolyan vissza kellett vágni a kiadásokat, ilyen körülmények között nem szerettem volna tovább csinálni. Nem vesztünk össze, de elváltak útjaink a céggel. Ezután hat évig nem volt közöm a fesztiválhoz, majd amikor 2014-ben felmondott az utódom, visszahívtak ugyanabba a munkakörbe.

Az idei év rendkívül depresszív és lehangoló, szörnyű érzés, hogy nem csinálhatjuk azt, amihez értünk és a legjobban szeretjük. A legrosszabb az egészben pedig az, hogy a jövő is teljesen bizonytalan.

Éppen ma olvastam, hogy a Glastonbury fesztiválnál már abban sem biztosak, vajon 2021-ben megtarthatják-e. Ugyanezt érzem én is, mi sem merünk egyáltalán előre tervezni.

Március óta takaréklángon működünk, nem igazán tudunk mit csinálni azon kívül, hogy elvarrjuk az idei szálakat (fellépők lemondása, jegyek visszatérítése stb.) A jövő évet sem tudjuk elkezdeni érdemben szervezni addig, amíg nem lehet látni világosan, normalizálódik-e a járványhelyzet, lesz-e addigra hatásos vakcina.

Sajnos nem vagyok bizakodó a közeli jövőt illetően. Biztos, hogy jó néhány évbe fog telni, amíg a fesztiválok és a zeneipar magához tud térni. Ez nem megy egyik évről a másikra. Bízzunk benne, hogy jövőre el tudunk kezdeni megint építkezni a látogatóink, a művészek és mindenki érdekében.”

További nyilatkozókért lapozz!



Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Zack Snyder tovább kínoz minket: itt a Rebel Moon második része, A sebejtő azonban ezer sebből vérzik
Bizony, ez lett a „scargiver” magyar megfelelője: sebejtő. Persze ez a legkisebb gond a filmmel, amely láttán tengernyi fékevesztett ökörség miatt foghatjuk a fejünket, a tavalyi első résznél mégis jobb lett. Mutatjuk, miben.

Link másolása

A kezdetekről, vagyis a Rebel Moon: 1. rész – A tűz gyermekéről netflixes premierje idején, vagyis 2023 decemberében mi is megírtuk, hogy nem az lett író-rendezője, Zack Snyder megváltó filmje. Pedig nagyon ráférne már egy kis üdvösség, hiszen amilyen ütősen indult a karrierje olyan darabokkal, mint a 2004-es Holtak hajnala, a 2006-os 300 vagy a 2009-es Watchmen: Az őrzők, olyan gyorsan ábrándította ki magából addigi rajongóinak többségét a hatalmas katyvasz Álomháborúval (2011), vagy a vérkomolyan vett, és nagy vehemenciával elkészített, ám jókora luftot rugó DC-s szösszeneteivel (Az acélember – 2013, Batman Superman ellen: Az igazság hajnala – 2016, Az Igazság Ligája – 2017), ráadásul a zombizsánerhez való reményteli visszatérése sem sikeredett túl fényesen Az élőhalottak hadseregével.

A csalódások sorozata pedig így olyan hosszú lett, hogy már egy olyan darab kapcsán sem tápláltunk vérmes reményeket az újjáéledésre, mint a Star Wars nyomdokain járó Rebel Moon című űropera.

Sajnos nem is cáfolt ránk Snyder az első résznek kikiáltott A tűz gyermekével, amiben nagyjából minden filmből volt valami nyúlás, amit a direktora életében látott. Alapvetően A hét szamuráj alapszituját turbósította fel vaskos Star Wars-lopásokkal, és még sorolhatnánk, mi minden mással.

Ha pedig már az első etapnál is ilyen komoly gondok adódtak, abban bízni, hogy a négy hónappal később streamingre felpattintott folytatásra (a két filmet természetesen egyszerre forgatták) Snyder hirtelen mindent kijavít, eléggé halott ügy.

Ritkán fordulnak elő csodák, és talán senki sem hökken nagyot, ha azt mondjuk, A sebejtő (ez a magyar cím de fincsi) sem lőtte ki a Rebel Moont sci-fi műfaj halhatatlanjait rangsoroló képzeletbeli listák élére. De nem lett rosszabb, és ez is valami…

A tűz gyermeke sztorija ott ért véget (vagy inkább maradt abba), hogy a Veldt békés népét gabonáért sanyargató gonosz Atticus Noble (Ed Skrein) a Korával (Sophia Boutella) való bunyóban szétzúzódott a sziklákon, így hőseink úgy hitték, megmenekültek, hiszen parancsnok nélkül nincs sanyargatás. Persze tévedtek. A szedett-vedett banda, köztük Kora, Gunnar (Michiel Huisman), Titus tábornok (Djimon Hounsou), Nemezis (Bae Doona), Tarak herceg (Staz Nair) és Milius (Elise Duffy) visszatérnek a Veldtre, hogy meghozzák a jó hírt, miszerint a szorgos hangyáknak nem kell a náci felhangokkal és dizájnnal pöffeszkedő Anyavilág katonáinak átengedni a megélhetésüket és élelmüket, amikor jön az értesítés: Noble nem halt meg, és öt nap múlva ott is van óriás űrhajójával, hogy begyűjtse a gabonát.

Szóval Koráéknak ennyi idejük van felkészíteni a békés farmereket a harcra, plusz kigondolni egy taktikát, amely segítségével legyőzik majd a jókora túlerőt. Ja, és az Anthony Hopkins hangján beszélő, palástot viselő agancsos robot, Jimmy is itt kószál valahol. A sebejtő tehát folytatja A hét szamuráj-A hét mesterlövész-A három amigó-Egy bogár élete-tematikát, amiben a kis közösséget veszélyeztető gonosz hadakat kell néhány bátor hősnek kitessékelnie a faluból.

Viszont, vagy tán épp ezért, annyi hülyeségre ez a terep nem adott alkalmat, mint A tűz gyermekében, ahol a harcosgyűjtés közepette ide-oda csapódtunk, és csak néha csücsültünk le egy kis dombra egy szusszanás erejéig.

Oké, hülyeségre Snydernél mindig lehet számítani, így most is kapunk olyan jeleneteket, mint pl. amikor a királygyilkosságos puccshoz az élőben ott játszó csellókvartett szolgáltatja rendíthetetlenül, egy pillanatra sem kizökkenve szerepéből a zenei aláfestést, vagy amikor azt látjuk, hogy Noble gigantikus űrhajójának van egy gigantikus kazánháza, amelyben emberek lapátolják a kemencékbe (vagy mikbe) a szenet (vagy mit). Igen, ezzel megy az űrhajó. (Vagy ezzel fűtenek?) És nem gépek végzik a melót, hanem emberek... A Rebel Moonnak kétségkívül van némi steampunkos beütése, na de azért abban is van egy határ…

Az viszont mindenképp A sebejtő számlájára írandó, hogy az akciók ezúttal jobban sikerültek, A tűz gyermeke ugyanis ebben is harmatgyengének számított. A Veldten játszódó ostrom kétségkívül a filmduó legjobb akcióit foglalja magába, Kora és Gunnar pedig ezalatt becsempészik magukat Noble hajójára, hogy belülről robbantsák fel a fenevadat, s itt is találunk megkapó csörtéket.

Na de körülbelül ennyi az a pozitívum, amivel A sebejtő szolgálhat, mivel a karakterek szintjén ezúttal is falakba ütközünk.

Egy csomót mesélnek magukról (hiszen van egy jelenet, amelyben egy asztalnál ülnek hőseink, és szépen sorban mindenki elmeséli a háttérsztoriját, amit persze meg is mutat Snyder, szóval ez is letudva), mégsem ismerjük meg őket igazán, a drámájuk hatástalan marad, és ha meg is hal valaki (márpedig A hét szamuráj alapján nem élheti túl mindenki a kalandot), nem valószínű, hogy krokodilkönnyeket hullatunk majd érte.

Aki pedig azt hitte, hogy mivel A sebejtő a két film közül a második, így végre megnézhetjük Koráék sztorijának lezárását, nos, annak korai volt az öröme. Kapunk egy minifinálét, az igaz, de még sok minden van itt hátra, Snyder tehát valóban arra a merényletre készül, hogy Star Wars-méretű franchise-á dúsítsa vérszegény sci-fi-eposzát. Alig várjuk…

Link másolása
KÖVESS MINKET: