KULT
A Rovatból

S eljő a pokol – Hellraiser, egy zavarba ejtő látványvilággal megáldott thriller

Végre egy méltó folytatás érkezett az 1987-es kultuszfilmhez. A 2022-es remake újjáéleszti a Hellraisert. Kritika.


Clive Barker egy megkerülhetetlen horrorikon. Bátran ki lehet jelenteni, hogy Stephen King mellett ő is nagy hatással volt a popkultúrára a ’80-as évek óta. Számtalan regénye jelent meg, sok filmadaptáció készül belőlük, némelyiket még ő is rendezte, sőt számítógépes játékok terén is akadt keresnivalója, a Clive Barker’s Undying egy örök klasszikus horrorjáték, vagy a méltánytalanul elfeledett Clive Barker’s Jericho is.

Vitathatatlanul az egyik leghíresebb műve az 1986-os Pokolkeltő magyar címre keresztelt könyv volt, amit 1987-ben ő maga írt és rendezett meg Hellraiser címen.

A film alacsony költségvetéseknek köszönhetően hatalmas sikernek minősült és sok folytatást érhetett meg. Ehhez az is kellett persze, hogy az amúgy viszonylag átlagos horrortörténetet Barker megtöltse egy olyan képi világgal, amellyel akkoriban nem találkozhatott az átlagnéző.

A Hellraiser világa kegyetlen. Legfontosabb szereplői a cenobite-ok, akiket egy másik dimenzióból származó irtózatos erejű istenség teremtett. Ezek a cenobiták nem érzik a különbséget a fájdalom és a gyönyör között, ezért testük teljesen el van deformálva. Ők viszik véghez istenük akaratát, hogy megkínozzák az embereket – értelemszerűen nekik ez nem kínzás, hanem gyönyörnek minősül. Az eredeti történet cenobitáit bőrbe öltözött BDSM-figurákként mutatták be 1987-ben, hatásos sminkkel és jellegzetes kinézettel.

2022-ben az alkotók ezt kicsit átgondolták és a 18 év feletti közönségre koncentrálva megálmodták a szereplők ruháit, mely a saját bőrükből és a filmben szereplő puzzle kockadarabjaiból álltak össze rendkívül hatásosan.

Hihetetlenül zavarba ejtő az új szörnyek megjelenítése, feltépett ajkakkal, saját bőrükből hajtogatott ruháikkal.

A film története mellékes, csakúgy, mint az eredeti alkotásban. Főszereplőnk, Riley (Odessa A’zion) nem egy jó ember, sőt, kimondottan problémás átlagállampolgár. Alkoholista és szenvedélyének köszönhetően minden barátját és családtagját csak bajba sodorja. Az ő kezébe kerül a már említett puzzlekocka, amit ha megfejt valaki, az a cenobiták áldozata lesz. De Riley okosabb, mint az átlagos horrorszereplők, ezért a szörnyek nem őt, hanem véletlenül a bátyját viszik el helyette.

A film célja, hogy Riley visszahozza a pokolból a bátyját és megakadályozza, hogy több ember veszélybe kerüljön a kocka által.

Van persze jó pár csavar a történetben, de nem nevezhető lebilincselően kreatívnak. Az egész filmet gyakorlatilag a látványvilág és az atmoszféra viszi el a hátán.

Amikor megjelennek a film antagonistái, megfagy a levegő, szürreális módon megváltozik a díszlet és undorító rémségek jelennek meg, akik hidegrázó realitással kivégzik áldozataikat.

Az új film továbbra is erősen 18-as kategória, egy-egy képsorait csak erős idegzetűeknek ajánlom.

A cenobiták főpapjának a szerepét a klasszikus filmben Doug Bradley alakította és beírta Pinhead nevét a horror történelmébe. Pinhead kinézete a mai napig legendás, ezért volt nagy szó, hogy az új filmben ezt a szerepet egy hölgy kapta.

Jamie Clayton pedig jött, látott és győzött a horrorfőpap szerepében.

Az alapanyagban is úgy írta Barker, hogy a cenobiták már szinte nemtelen lények, annyira torzultak, hogy nem lehet eldönteni senki nemét. Így a rajongók még örültek is a castingnak, egy az alapműhöz közelebbi Pinheadet kapva. Jamie Clayton a főpap szerepében egyszerre ijesztő, zavarba ejtő és nem tudom levenni a szemem róla.

A filmről egyértelműen el lehet mondani, hogy méltó az első részhez és a legjobb Hellraiser-film azóta. David Bruckner rendezése letisztult és hatásos, az ijesztgetések a helyükön vannak, Bruckner tapasztalt horrorrendező, jó pár ismert cím van a neve mellett az IMDb-n: a nyomasztó Éjszaka a házban, a V/H/S-antalógia egyik része, vagy a netflixes remek, A rítus is. A Hellraiser se marad el minőségben az említettektől. A casting jó, bár sok a viszonylag ismeretlen név, nem az emberi karakterek lesznek azok, akikre majd visszagondolunk a stáblista legördülése után. A forgatókönyvet hárman írták: Ben Collins, Luke Piotrowski és David S. Goyer, akik

nagyon ráfeküdtek a háttértörténetre, elképesztő mennyiségű infót megtudunk a pokoli világról, a szürreális események mozgatórugóiról és szabályrendszeréről.

Számomra nagyon érdekesek voltak ezek a részek, de akik csak egy kis ijesztegetésre vágytak, azoknak unalmassá válhat. Alapjában véve a Hellraiser inkább egy zavarba ejtő látványvilággal megáldott thriller, mint egy jumpscare-ekkel teletűzdelt slasher.

Nem teljesen értem a nemzetközi visszajelzéseket, mindenhonnan közepes filmként tekintenek a Hellraiserre, pedig szerintem

hűen adja vissza Barker világának atmoszféráját és látványvilágát, még ha filmként kicsit közepes is, élményként páratlannak tartom a 2022-es feldolgozást.

Én nagyon értékelem az alkotók próbálkozását és drukkolok, hogy láthassuk még a közeljövőben Pinheadéket akció közben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Kálloy-Molnár Péter
A színész-rendező-énekes rövid lefolyású betegségben hunyt el – közölte a családja. A számos színházi és filmszereppel és a Beugró című műsorral országosan népszerűvé vált művész 55 éves volt.


Rövid lefolyású betegségben, 55 évesen hétfőn elhunyt Kálloy Molnár Péter színész, rendező, író, zenész – közölte a család az MTI-vel.

Kálloy Molnár Péter kiemelkedő tehetségű, sokoldalú alkotó volt, aki évtizedeken át meghatározó szereplője volt a magyar színházi és filmes életnek. Művészi munkássága, különleges hangja, humora és érzékenysége generációk számára tett maradandóvá számos szerepet és alkotást – olvasható a közleményben.

Kálloy Molnár Péter 1970-ben született Mezőcsáton, a debreceni Ady Gimnázium dráma tagozatán érettségizett, majd 1991-től a Nemzeti Színház társulatának tagja lett. 1993-ban végzett a Színház- és Filmművészeti Főiskolán Iglódi István osztályában. 1993-1997 között a Vígszínház társulatának volt a tagja, 1997 óta szabadfoglalkozású művész.

A széles publikum többek közt filmszerepeiből, valamint a Beugró című televíziós műsor állandó szereplőjeként ismerhette meg, de rendszeresen szinkronizált is. Rendezett Rómeó és Júliát, Macbethet, legnagyobb színházi sikerét a Shakespeare Összes Rövidítve hozta meg számára, amelyet több mint két évtized alatt 600-nál is többször adtak elő.

Három szólólemeze jelent meg. Nemzetközi produkciókban is feltűnt, például a Budapest, az Amerikai rapszódia vagy a Suszter, szabó, baka, kém című filmekben láthatta a közönség.

A búcsúztatás részleteiről később adnak tájékoztatást.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
„Jelenleg 76 éves vagyok, de leszek még 140 is” – André Rieu a budapesti koncertje után elárulta, meddig tervez színpadon állni
A holland hegedűművész ezúttal Magyarországon varázsolta el a közönséget. A 76 éves világsztár dupla teltházas koncertet adott az MVM Dome-ban, ahol a színpad egyenesen úgy festett, mint egy nagyratörő influenszer karácsonyfája.


Rieu mosolyt csal az emberek arcára, legyen az őszinte öröm vagy masszív nevetés, de egy biztos, hogy jó kedve lesz az embernek amikor hallja, vagy látja, pláne, ha részt vesz egy koncertjén. Irgalmatlan profizmusnak lehetünk szem és fül tanúi, ha ellátogatunk a holland zenészóriás bulijára.

A világsztár november 28-án és 29-én ismét Budapestre látogatott. Két este is elvarázsolta a magyar közönséget az MVM Dome-ban. A vasárnapi koncert után pedig még nyilatkozott is a Szeretlek Magyarországnak. A 76 éves holland hegedűművésszel arról beszélgettünk, milyennek gondolja a magyar közönséget, de azt is elárulta: meddig tervez színpadon állni.

Ez még nem a múlt

André Rieu régebb óta tevékenykedik, mint a csernobili atomerőmű és az a helyzet, hogy hosszabban is, ugyanis 1976 óta színpadon áll és nem tervezi befejezni. Olyannyira nem, hogy évente újabb és újabb világturnékat jelent be. Magyarországon is koncertezett tavaly, idén és várhatóan jövőre is ellátogat majd hozzánk.

Az idei műsor ugyan nem változott sokat a tavalyihoz képest, de a közönség így is elégedetten távozott az MVM Dome-ból. Érdekes, hogy a közönség összetétele teljesen vegyes: fiatalok, középkorúak és idősebbek egyaránt részt vettek az eseményen és akikkel beszéltem rendkívül élvezték az előadást.

Számomra az egyik legmeglepőbb fordulat az volt, amikor egy fiatal lány azt mondta, hogy a TikTok-on találkozott André Rieu-vel először. Ha ezt egy rap, vagy pop előadóval kapcsolatban hallom, a szemem se rebbent volna, de egy operett-opera-komolyzenei produktumnál furcsálltam.

Nem divat ilyen típusú zenéket hallgatni, nem divat ilyen típusú előadó koncertjére járni, de mégis voltak olyanok, akik a social média hatására keveredtek a Dome-ba.

A több mint kétórás bulin egymást váltották a slágerek, melyeket mindenki teli torokból énekelt a teltházas koncertteremben. Bár a műsor során mindenki hozta a kötelezőt, két énekes mégis kiemelkedett és elsöprő sikert aratott. Egyikük a 17 éves Emma Kok, aki 2021 óta turnézik Rieu-vel. A fiatal lány gyomorbénulással és tápszondával él, de nem adta fel álmait és kitartásának, valamint Riéu-nek köszönhetően teltházas sportcsarnokokban énekelhet. Az általa slágerré vált Voilá-t és a karácsonyi hangulatot megalapozó Let it go-t hallhattuk tőle. Nem volt kristálytiszta, de sokak szemébe könnyet csalt a fiatal tehetség hangja és elismerésre méltóan adta elő a kifejezetten nehéz dalokat.

Az est másik kiemelt alakja egy magyar származású úriember, Mavrák Béla operaénekes, aki Rieu három tenorjának egyike volt. Mondhatnám, hogy a hazai környezet kiemelte őt társai közül, de ez nem igaz. Semmi köze nem volt a környezetnek a teljesítményéhez. Tavaly Maastricht-ban, ahol először láttam a produkciót, ugyanúgy kiemelkedő volt, mint most. Hamis hang nélkül, rendkívüli technikával énekelt, ráadásul igazán szimpatikus figuraként működött a színpadon.

Ízléstelen, de szórakoztató

Na és akkor a színpad és az összkép! Rendkívül giccses, körülbelül mint egy nagyratörő influenszer karácsonyfája. Ennek ellenére működik. Virágok a színpad elején, lépcsőzetes elosztás a zenekar számára, valamint hangulat aláfestésnek háttérvetítés. Mindezek mellett a zenekar női tagjai a világ összes színét magukon viselték, zöld, sárga, lila, rózsaszín, kék és még sorolhatnám, hogy hányféle estélyit láthattunk. Tagadhatatlanul profi volt a látvány, a vidám vasárnapos feelinget elkerülve nagyszínpados produkcióvá varázsolta a performanszt.

Rieu szavait Péterffy Lili tolmácsolta a közönségnek és meg kell hagyni, nagyon jól csinálta. A nagyérdemű nevetett, éljenzett, énekelt, majd a buli vége felé táncra is perdült. A keringőkirálynak csupán egyszer kellett szólnia, hogy eljött a mozgáskultúra bemutatásának ideje, boldog-boldogtalan felpattant a székéből és máris bálteremmé változott az MVM Dome. A Kék Duna keringő aratta az egyik legnagyobb sikert, de a setlist végén felcsendülő Tutti Frutti, Macarena és La Bamba is tarolt.

Bár alapvetően engem ki lehet kergetni a világból a maníros operettekkel és az André Rieu által képviselt teljesen őszintétlen, szinte gépi álelőadástól, de most be kell vallanom, hogy jól szórakoztam.

A finálét sajnos nem láttuk, mert hátra kellett mennünk a színpad mögé, ugyanis Rieu szereti azonnal koncert után letudni az interjúkat. Olyannyira gyorsan, hogy konkrétan, amint lesétált a színpadról, már jött is oda hozzám, hogy váltsunk néhány szót. Kérdésemre válaszolva elmondta, hogy a világon mindenhol szeretik a keringőket és az operettet, ezt egyébként a jegyeladásai alá is támasztják. Érdekelt, hogy melyik a legnehezebb része a turnézásnak, ám a világsztárnak sokkal nehezebb otthon lenni, mint úton, mivel ilyenkor minden meg van szervezve, semmiért sem kell aggódnia.

Kíváncsi voltam arra, hogy meddig tervez színpadon állni.

„Jelenleg 76 éves vagyok, de leszek még 140 is”

- válaszolta a hegedűművész, aki ha tarja a beígérteket, több mint fél évszázadunk van még arra, hogy láthassuk, hallhassuk és hogy a keringő, mint műfaj, ne haljon ki a köztudatból.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Ilyen még nem volt: Majka versenyzője esett ki az X-Faktorból, megvan a három döntős
A rapper csapatából eddig mindig továbbjutott mindenki, most azonban Farkas Ancsi búcsúzott a versenytől. A jövő heti döntőben három versenyző küzd meg a győzelemért.
DKA – Fotó: RTL - szmo.hu
2025. november 30.



Szombat este kik küzdhetnek meg az X-Faktor fődíjáért a jövő heti fináléban.

Az elődöntőben Farkas Ancsi számára ért véget a megmérettetés, így a döntőbe Belano, Varga Imi és a Tonix Honix jutott be.

A továbbjutásról ezúttal is a székes rendszer és a nézői szavazatok döntöttek. Az este során a mentorok székeket oszthattak a továbbjutóknak.

Belano és Varga Imi viszonylag hamar biztosították a helyüket, a harmadik továbbjutó sorsáról azonban a közönség döntött: a nézők a Tonix Honixot szavazták be a döntőbe, ezzel Farkas Ancsinak kellett búcsúznia.
Ezzel megtörtént az, amire az idei évadban még nem volt példa: Majka elveszítette az egyik versenyzőjét. A rapper csapata az elődöntőig menetelt teljes létszámban.

Az este különlegességét a sztárduettek adták: Varga Imi a műsorba 15 év után a visszatérő Takács Nikolasszal, Farkas Ancsi Nikával, Belano VZS-zel, a Tonix Honix pedig az Éberkómával lépett színpadra.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Lengyel Johanna nyerte meg az idei Megasztárt
Mestere, Marics Peti szerint az énekesnővel hatalmasat nyer a hazai zeneipar. A sokat kritizált Ádám Attila a második helyig jutott.
DKA – Fotó: TV2 - szmo.hu
2025. november 30.



Szombat este tartották a Megasztár idei évadának döntőjét, amely végén Lengyel Johannát hirdették ki győztesként.

A fináléban a négyes mezőnyből először Kedl Olívia, majd PYFU esett ki. A végső párbajt Lengyel Johanna nyerte Ádám Attila ellen, akit az első élő adás óta kritizáltak a zsűritagok és a nézők egyaránt.

A döntőben a versenyzők produkciói mellett a mesterek is színpadra léptek, Tóth Gabi és Curtis például közösen adtak elő egy Edda-dalt.

Lengyel Johanna 40 millió forintot nyert, emellett első saját dalát és videoklipjét Los Angelesben, a Paramount Recording Studios-ban rögzítheti. A győztes fellép a jövő évi STRAND Fesztiválon, és egy hároméves ösztöndíjat is kapott a Kodolányi János Egyetem Modern Zenei Tanszékére.

A TV2 extra jutalmat is felajánlott: a legjobb öt helyezett Rúzsa Magdi Aréna-koncertjének előprogramjában léphet fel.

Lengyel Johanna nem most kezdte a zenei pályát, Jaylenn művésznéven már évek óta aktív, saját dalai is megjelentek. A műsor alatt egy interjúban fogalmazott a céljairól:

„Nem azért jöttem, hogy nyerjek, hanem hogy megismerjem magam.”

A verseny ideje alatt nehézségekkel is meg kellett küzdenie, betegség és gyász is nehezítette a felkészülését.

Johanna mestere Marics Peti volt a tehetségkutatóban, aki a döntő végén azt mondta, az énekesnővel „hatalmasat nyer a magyar zeneipar”.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk