KULT
A Rovatból

Rachel Green szerepét egy benzinkúti találkozásnak köszönhette – Jennifer Aniston 55 éves

Jennifer Aniston színész szülők gyermeke, keresztapja nálunk is népszerű filmsztár volt, szerepelt minden idők egyik leggagyibb horrorfilmjében, és már azon gondolkodott, feladja az álmait, amikor egy véletlen találkozás meghozta neki a világhírt.

Link másolása

Jennifer Aniston 1969. február 11-én született színész szülők gyermekeként. Édesanyja Nancy Maryanne Dow közel sem tudhat olyan fényes pályafutást maga mögött, mint férje vagy pláne lánya. Azzal próbált némi hírnevet szerzeni magának, hogy 1999-ben – a Jóbarátok sikere csúcsán – könyvet írt a lányával való kapcsolatáról, amiért évekig megromlott a viszonya Jenniferrel.

Apja, a görög származású John Aniston éppen abban a Days of Our Lives sorozatban szerzett hírnevet, amelyben később a Jóbarátok világában Joey eljátszotta Dr. Drake Ramoray szerepét.

A Jóbarátoknak nem ez az egyetlen „kapcsolata” Jen apukájával. Abban az epizódban, amelyben Monica és Chandler összeházasodik, láthatunk egy táblát ezzel a felirattal: Anastasakis Papasifaki esküvője. „Anastasakis” John Anniston születési neve.

Jennifer igazán multikulturális gyökerekkel rendelkezik: a görög apa mellett felmenői között találhatók olaszok, angolok, írek és skótok.

Keresztapja a szintén görög származású Telly Savalas volt, apja egyik legjobb barátja.

Ilyen családi háttér mellett nem csoda, hogy már 11 évesen, az iskolában belekóstolt a színészkedésbe. Profi színészi pályafutását off-Broadway produkciókban kezdte. A színészkedés mellett dolgozott telemarketingesként, pincérnőként és biciklis futárként is. Első visszatérő tévés szerepét a Molloy című sorozatban kapta 1990-ben, de a showt viszonylag hamar levették műsorról, mindössze 7 epizódot élt meg. Ugyancsak szerepelt a Ferris Bueller című sorozatban.

Korai munkái közül említést érdemel 1992-ből a Gyilkos kobold, habár nem éppen pozitív értelemben. A filmet minden idők egyik leggagyibb horrorfilmjeként tartják számon. 2014-ben az Entertainment Weekly ezt nevezte Aniston legrosszabb szerepének, és maga a színésznő is bevallotta, hogy nem túl büszke rá. A film érdekessége még, hogy a Star Wars filmekben feltűnt Warwick Davis volt a főszereplője.

Aniston 1994-re már négy sikertelen tévéműsorban fordult meg. A legenda szerint egy Los Angeles-i benzinkúton összetalálkozott Warren Littlefielddel, az NBC tévécsatorna akkori vezetőjével, és a tanácsát kérte. Littlefield bíztatta, hogy semmiképp ne adja fel a színjátszást, és néhány hónappal később segített neki megszerezni azt a szerepet, amivel egy csapásra világsztár lett.

Rachel: Courteney Cox. Monica: Jennifer Aniston.

Furcsán hangzik? Pedig nem sokon múlt, hogy nem így történt – igaz, könnyen lehet, hogy akkor nem lett volna akkora világsiker az eredetileg Friends Like Us címen futó sitcom. A sorozat írói és producerei ugyanis eredetileg az akkor már valamennyire ismertnek számító Courteney Coxnak szánták az esküvőjéről meglépő, öntudatra ébredő Rachel szerepét. Olyannyira, hogy az első meghallatás után lényegében eldöntötték, odaadják neki a szerepet.

Csakhogy Coxnak valamiért jobban tetszett a vagány, életrevaló Monica, és ragaszkodott hozzá, hogy erre a szerepre is meghallgassák. A producerek pusztán udvariasságból mentek bele. A terv az volt, hogy hagyják Courteneynek felolvasni Monica szerepét, majd ott helyben felajánlják neki Rachelt. A színésznő pedig nyilván olyan boldog lesz, hogy azonnal igent mond.

De nem így történt: Cox kissé más felfogásban alakította Monicát, ami annyira megtetszett a producereknek, hogy meggondolták magukat. Courteney Cox zsenialitása levette őket a lábukról.

Ezek után talán érthető, hogy Jennifert eredetileg Monica szerepére hívták be, de végül Rachelt osztották rá. Jól döntöttek, a Rosst játszó David Schwimmer és Jen között legendásan erős volt a kémia, mint ahogy később a Matthew Perry – Courteney Cox (Chandler és Monica) párosítás is telitalálatnak bizonyult.

Így is kevésen múlt, hogy Aniston kimaradjon minden idők egyik legsikeresebb vígjátéksorozatából, mivel időközben leszerződött a CBS tévécsatorna ugyancsak akkor készülő Muddling Through című műsorára. A Jóbarátok megálmodói, David Crane és Martha Kauffman óriási kockázatot vállaltak, mert az is benne volt a pakliban, hogy ha a CBS sorozata beindul, akkor az első évad közepén le kell cserélniük Anistont. De a merész húzás bejött, Aniston végül maradhatott, a többi pedig tévétörténelem.

A Jóbarátok főszereplői mind világsztárok lettek, viszont a mozi világában csak kevesen tudtak maradandót alkotni. Courteney Cox leginkább a Sikoly franchise révén hódította meg a filmvásznat, a többieknek csak kisebb sikerek és szerepek jutottak.

Jennifer Aniston talán az egyetlen, aki Hollywoodban is gyakran foglalkoztatott, sikeres színész lett. A Gyilkos kobold kínos élményét feledtetve olyan népszerű filmekben láthattuk, mint a Minden6ó Jim Carreyvel, a Szakíts, ha bírsz Vince Vaughnnal, a Kelléfeleség Adam Sandlerrel, vagy a Gyagyás gyilkosság ugyancsak Sandler társaságában.

Néhány plusz érdekesség a sztárról, amiket nem biztos, hogy tudsz:

Jennifer volt Ellen DeGeneres talk showjának első és utolsó vendége.

A South Park egyik epizódjában is feltűnt: ő volt Mrs. Stevens, a kórusvezető hangja.

Jennifer a magánéletével is rendszeresen bekerült a sajtóba. Híres lovagjai között volt Paul Rudd, Vince Vaughn és persze férjei, Brad Pitt és Justin Theroux. Jen egy interjúban azt mondta, jobban szeret kapcsolatban lenni, mint házasságban.

A Jóbarátokban nyújtott alakításáért nyert Golden Globe, Primetime Emmy és SAG díjat is. Ez talán kevesekben maradt így meg, de igen, ilyen komoly díjakat kapott a sorozatban való színvonalas munkájáért.

Ő Courteney Cox és David Arquette Coco nevű lányának a keresztanyja.

Brad Prittel egy vakrandin találkozott. A házasságuk alatt a nevét hivatalosan Jennifer Pittre változtatta. A sajtóban elterjedt az a vélekedés, hogy azért hagyta el őt Pitt, mert Jen nem akart gyereket. Az igazság ennél szomorúbb, Aniston szeretett volna gyereket, de sajnos nem lehetett neki.

Felmerült a neve a Titanic női főszerepére is, amit érdekes végig gondolni, vajon az a változat mennyire tért volna el az általunk már ismert filmtől.

2012-ben csillagot kapott a Hollywood Boulevardon, ami azért fontos tény, mert főleg komikus színésznőként gondolunk rá, pedig már többszörösen bebizonyította, hogy drámai szerepekben is magas színvonalat tud hozni.

Néhány nappal ezelőtt Aniston ismét bekerült a hírekbe, mivel régi partnerével David Schwimmerrel szerepeltek egy Uber reklámban. Jó élmény a párost újra együtt látni a képernyőn.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: