KULT
A Rovatból

Pandánk ismét egy kissé önismétlő kalandra indul, de a gyerek legalább ellesz

Visszatérünk ismét a Béke völgyébe mindenki kedvenc, kétszínű bundás pufi pandájához. De vajon ismét megnevettet, és mutat valami újat Po következő kalandja? Egy biztos, kalamajkákban nem lesz hiánya főhősünknek. Pandaököl, oda csap, ahova köll.
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2024. március 21.


Link másolása

2008 óta gyerekek milliói rajonganak a kissé ügyetlen, de mindig „talpra” eső Sárkányharcosért, így nem meglepő, hogy három mozifilm és egy tv-sorozat után elhozták nekünk a készítők a folytatást. A történetek kivétel nélkül mindig ugyanazon a két szálon futnak.

Egy minden korábbinál erősebb gonosz uralni kívánja mind a kung-fut, mind a világot, és ehhez kegyetlen módszereket alkalmazva a jók leigázásával akar eljutni.

Emellett Pónak készen kell állnia arra, hogy egy magasabb szintre emelkedjen, amelyre természetesen soha nem áll készen, de végül mindig sikerül elsajátítania a tudást, a lelki békét és a chit. A filmek tetőfoka, mikor ez a két szál összeér és a küldetéstudat találkozik a gonosszal, akit meg kell állítani. De vajon a mostani gonoszon felül tud kerekedni? Mindenki tudja a választ.

A film kezdetén Shifu mester (eredeti hangján Dustin Hoffman) Pót (eredetiben Jack Black) választás elé állítja, ugyanis meg kell neveznie utódját, aki átveszi a harcokat, és az új Sárkányharcossá válik, miközben Po lesz a völgy szellemi vezetője. Természetesen mindenki kedvenc pandája retteg a feladattól, hiszen ő csak harcolni szeretne. Egy távoli régióban, Borókavárosban egy új, nagyhatalmú varázsló, a Kaméleon (Viola Davis) tartja rettegésben az ott élőket. A hatalmas tudású mágus, aki bárkinek az alakját fel tudja ölteni, mint a Mortal Kombat Shang Tsungja. Szokásos gonosz lévén van egy világuralomra törekvő terve, hogy a Szellemvilágban lévő kung-fu harcosok erejét elvegye és ezzel legyőzhetetlenné váljék.

A Sárkányharcos mestere kérésének ellenére elindul, hogy megállítsa Kaméleont.

A küldetés alatt egy új társra talál, egy zsivány életet élő róka, Zhen (Awkawafin) személyében. Igen, itt fontos megjegyezni, hogy az Őrjöngő ötös most nem harcol Po oldalán. Egy filmvégi cameón kívül nem találkozhatnak velük a nézők. Ez valószínűleg költségvetési kérdés is volt, de erre még visszatérünk. Po és Zhen kalandja mellett elindul egy mellékszál, melyben Po apái (Bryan Cranston és James Hong) aggódva utánuk erednek, hogy ha kell, megóvják a veszélyektől.

A kissé erőltetett és szájbarágós karakterek kissé feleslegesek, azért csökkenthették volna mind a szerepüket, mind azokat a mondatokat, hogy keresik a fiúkat, a pandát és ők az apák.

Még az ovis nézők is értik, nem szükséges minden 10. percben kiemelni. De kellett a B történetszál, hogy kitöltsék a 90 perc játékidőt.

Az animációs film forgatókönyve alapvetően kiszámítható, sejthetők a csavarok és a csavarok csavarjai. Most egy új helyszínnel is találkozunk, Borókavárossal, mely minden eddiginél nagyobb, zsúfoltabb és pörgősebb. De nem éreztem elég egyedinek, hiszen az első pillanattól kezdve Zootropolisz lebegett előttem, de valószínű, hogy a készítőknek is, hiszen el is hangzott Zhen szájából a város alapelve, itt bárkiből lehet bármi.

Ha már Zootropolisz, új főszereplőnk a ravasz és csalfa róka, akit kiközösítettek és lopnia kellett azért, hogy megéljen, majd a főhős megváltoztatja az életét és más útra tereli. Honnan is ismerős ez?

Igen, erősen hajaz Nick Wildra, Judy Hopps társára. Ami viszont nálam működött, egy kis nosztalgia hangulat, hiszen visszahoznak minden legyőzött karaktert, ha csak rövid időre is. Legnagyobb játékidőt az első részből ismert Tai Lung (Ian McShane) kapta, és érdekes módon nem volt sem zavaró sem erőltetett a jelenete. No nem úgy, mint a szerető és segíteni vágyó apáknak.

A veterán animációs rendező Mike Mitchell és az újonc Stephanie Stine rendezésén leginkább a visszafogott költségvetés érződik. Az, hogy a teljes Örjöngő ötöst cameo-szereplővé degradálták, egyértelműen a büdzsé visszafogását jelzi. Túl sokat kellett volna már fizetni: ne várjunk Angelina Jolie, vagy Jackie Chan karaktereire, amikor megjelennek, se beszélnek.

Ettől függetlenül, azért eredeti hangnévsor igazán impozáns,

Jack Black, Bryan Cranston, Ian McShane mellé csatlakoznak az új belépők: Ke Huy Quan, Viola Davis és Awkawfina csak hogy a fontosabbakat említsem. Nem rossz névsor, de ezeket a szinkron mellett senki nem veszi majd észre, csak ha a stáblistát is végigüljük. Ami szomorú, mert a szinkron szokásosan Speier Dávid fordítóra jellemzően „szóvicces” lett, a gyerekek legalább jól szórakoztak rajta, én néha kényelmetlenül fészkelődtem.

A szövegkönyv hasonlóan elődjeihez tartalmaz humort, fárasztó szóvicceket és természetesen a bölcseletekből sem volt hiány. Sőt nyomokban kliséket is, eléggé önismétlő lesz Po kalandja így a negyedik részre.

Ami számomra a legkellemesebb pillanat volt, az a Boldog Nyuszi fogadóban zajló harcjelenet.

Úgy kell elképzelni, mint a Kingsman filmvégi csatajeleneteit, csak animációs köntösben. Jól koreografált, dinamikus és izgalmas. A zene a szokásos Kung Fu Panda-világra jellemző, a színek vibrálnak, a látvány szokásos, a film nem túl hosszú. Nem nevezném animációs filmtörténelmi atomvillanásnak, de egy kedves, vasárnap délutáni családi programnak elmegy.

Shifu mester után szabadon az én bölcseletem: amíg nem láttad ezt a filmet, addig ne ítéld el. A Kung Fu Panda 4-et meg lehet nézni, de ha nincs gyermek, barátnő, vagy rajongó, akit elvigyél, azért nem feltétlenül kihagyhatatlan alkotás.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: