KULT
A Rovatból

Oscar-díjak 2024: megtippeltük, kik lesznek ott az idei jelöltek között

Január 23-án hirdetik ki az Oscar-jelöltek listáját, mi azonban már most megtippeljük, mely filmek és színészek játszanak majd jelentősebb szerepet az idei díjátadón.


Legjobb női színész

Túl vagyunk már a Golden Globe-on, illetve kihirdeték a BAFTA-jelöléseket és Színészi Szakszervezet (SAG-AFTRA) is közzétette már idei lisátát, így erősen kezd kikristályosodni, mely színészek számíthatnak arra, hogy bekerülnek a legjobb öt közé. Persze gyakran előfordulnak meglepetések (pl. tavaly Andrea Riseborough jelölése a To Leslie-ért). A fentieket figyelembe véve ettől függetlenül a jelenlegi legnagyobb esélyesek közt ott van a két Golden Globe-nyertes alakítás, vagyis Emma Stone a Szegény párákért (január 25-től a hazai mozikban is) és Lily Gladstone a Megfojtott virágokért. Mellettük minden bizonnyal számíthat a harmadik jelölésére Carey Mulligan (Maestro), szintén a harmadikra Margot Robbie (Barbie) és az elsőre a német Sandra Hüller (Egy zuhanás anatómiája), aki egy francia filmért érdemelhetné ki a nominációt. Mondjuk teljes joggal. Meglepetésre pedig becsúszhat közéjük Greta Lee (Előző életek), Annette Bening (Nyad), Fantasia Barrino (Bíborszín), Natalie Portman (May December), esetleg Cailee Spaeny (Priscilla).

Legjobb férfi színész

Ebben a kategóriában sincs túl sok meglepő aspiráns, itt körülbelül hét színészről beszélhetünk, akik végignyerték (vagy legalább jelölést kaptak) az idei díjszezonban. Ők pedig a következők: van itt is két idei Golden Globe-nyertesünk, nevezetesen Cillian Murphy (Oppenheimer), valamint Paul Giamatti (Téli szünet), de nem szabad megfeledkeznünk Leonardo DiCaprióról (Megfojtott virágok), akit mindig jelölnek, illetve Bradley Cooperről (Maestro) és Jeffrey Wrightról (American Fiction) sem. Ugyanakkor az sem lenne meglepő, ha bekerülne a legjobb öt közé Colman Domingo a Rustinért (a Netflixen megtekinthető), valamint Andrew Scott az All of Us Strangersért. Ha pedig netán jelölnék Nicolas Cage-et az Álmaid hőséért, egy álmunk válna valóra!

Legjobb női mellékszereplő

Itt, akinek szinte biztosra lehet venni a jelölését, az Da’Vine Joy Randolph (Téli szünet), aki eddig szinte minden létező prominens díjat elhappolt az alakításával, illetve Emily Blunt az Oppenheimerért és Danielle Brooks a Bíborszínért (Spielberg 1985-ös filmjének új, musicalváltozatáról van szó, hazai premier még nem ismert). Majdnem 30 év után ismét felkerülhetne ugyanakkor a jelöltlistára Jodie Foster, akit utoljára az 1995-ös Nell, a remetelányért nominált az Akadémia, idén a Nyad című Netflix-filmért érdemelhetné ki az elismerést. Illetve nagy az esélye, hogy Julianne Moore (May December) is megkaphatja a hatodik jelölését, ő 2016-ban nyert Oscart a Megmaradt Alice-nekért. A meglepifaktort pedig Penélope Cruz (Ferrari), America Ferrera (Barbie) és megint csak Sandra Hüller (Érdekvédelmi terület) jelenthetik.

Legjobb férfi mellékszereplő

E kategóriában is hat nagy esélyesünk van, ha figyelembe vesszük az eddigi díjátadókat, s köztük is kiemelkedik Robert Downey Jr., aki sok mindent nyert már az Oppenheimerért. Ott van azonban még néhány kihívó, például Robert De Niro, aki a Megfojtott virágokért megkaphatja a kilencedik (színészként a nyolcadik) Oscar-jelölését, vagy a Szegény párák két férfi sztárja, Mark Ruffalo és Willem Dafoe (könnyen lehet, hogy egymással versenghetnek majd). S akad egy ifjú titánunk is, Charles Melton, akit a May Decemberért emelt vállára a szakma.

Legjobb rendező

Mivel már ismert a Rendezők Szakszervezetének (DGA) idei jelöltlistája is, nagy eséllyel megtippelhető, ki kerülnek majd be ebbe a kategóriába. Persze olyan is előfordult már (csak nagyon ritkán), hogy a DGA győztesét nem is jelölték Oscarra (pl. Ben Afflecket Az Argo-akcióért), de azért a többségében megbízható iránytűnek számít. Mindezek tükrében pedig talán most van Christopher Nolannek a legnagyobb esélye a karrierje során, hogy ő legyen a legjobb rendező (a jelölése 100%) az Oppenheimerért, a legfőbb kihívói pedig Martin Scorsese (Megfojtott virágok), Yorgos Lanthimos (Szegény párák), Greta Gerwig (Barbie), Alexander Payne (Téli szünet), Jonathan Glazer (Érdekvédelmi terület), Justine Triet (Egy zuhanás anatómiája) és Celine Song (Előző életek) lehetnek, nagyjából ebben a sorrendben.

Legjobb nemzetközi film

A fenti listákban már többször felbukkant egy cím, az Érdekvédelmi területé, ami egy brit film, ám főképp németül beszélnek benne, így részt vehet ebben a kategóriában. Sőt, kifejezetten nagy esélyese is, mivel Franciaország nem az Egy zuhanás anatómiáját indította (hiszen abban elég sok az angol beszéd), hanem a szintén kitűnő A szenvedély ízét, ami szintén esélyes a jelölésre. E kettő mellett pedig Spanyolország (A hó társadalma – már nézhető a Netflixen), Németország (A tanári szoba), Finnország (Hulló levelek), Japán (a Tökéletes napok Wim Wenderstől) és Ukrajna (a 20 Days in Mariupol című dokumentumfilmmel) küldöttjei érhetnek majd célba.

Legjobb film

A fődíjra jelenleg 11 legesélyesebb film közt találunk nyári blockbustereket és fesztiválkedvenceket is, sőt, még európai, nem angol nyelvű alkotás is akad. Az egyik legbiztosabb esélyes itt is természetesen az Oppenheimer, amely témája és megvalósítása okán órási Oscar-favoritnak ígérkezik.

Martin Scorsese is állandó vendége az Oscarnak, az utóbbi 20 évben a Viharsziget és a Némaság kivételével minden egész estés rendezését jelölték a legjobb film kategóriájában, így a kritikusok által magasra emelt Megfojtott virágok is bizonyosan ott lesz a gála főszereplői közt.

Ahogyan a Szegény párák is, amely megnyerte a Velencei Filmfesztivált tavaly, s ez szinte egyet jelent egy legjobb filmes nominációval az Oscaron, hiszen így járt az utóbbi években többek között A nomádok földje, a Joker, a Roma vagy A víz érintése is.

Nagy meglepetésre 2023 eddigi legnagyobb kasszasikere, a Barbie sem zárkózhat el a jelölésektől, ráadásul az Akadémiának nagyon jól jön majd, ha kiemelik, mivel talán akkor a hatalmas nézőközönsége rákattan a díjátadóra is élőben, márpedig a nézettségre nagy szükség van.

Amiképp a kisebb, független jelöltekre is, és úgy tűnik, a csalódást keltő Kicsinyítés, na meg a #MeToo-botrány ellenére Alexander Payne összekapta magát, és újra egy remek filmet készített Téli szünet címmel, amire szintén számíthatunk itt.

Bradley Cooper a Csillag születik után ismét Oscar-közelbe kerülhet második rendezésével, a Maestróval, amely viszont az eddig kijött recenziók alapján egy tipikusan Oscarra készített életrajzi mű a zeneszerző Leonard Bernsteinről. A biopicek pedig előnyből indulnak.

Még egy független darab kerülhet fel a fő listára, az idei Sundance-en nagyot ment (és a miskolci CineFesten is bemutatott) Előző életek, amely koreai témája okán képviselheti az ázsiai kisebbséget az Oscaron, ahogy 2020-ban tette a Minari: A családom története. Ráadásul nem is érdemtelenül.

Jól sikerülnek a Spielberg-remake-ek? Úgy tűnik. A West Side Storyt maga a mester forgatta újra, és kapott nem kevés jelölést 2022-ben, most azonban az ő 1985-ös (a legjobb film díjára is jelölt) művét, a Bíborszínt képzelte el újra, ezúttal musicalként Blitz Bazawule rendező. Kétségtelenül sokszínűsítené a listát.

Helyet kaphat ugyanakkor még itt Cord Jefferson első rendezése, az American Fiction, amit már számos filmfesztiválon a vállukra emeltek az ítészek, és amelyben Jeffrey Wright élete legjobb alakítását nyújtja az író Thelonious „Monk” Ellison szerepében.

Könnyen lehet továbbá, hogy olyan filmekhez hasonlóan, mint a Szerelem, a Roma, az Élősködők, a Vezess helyettem vagy a Nyugaton a helyzet változatlan, egy (vagy két) idegen nyelvű film is bekerül a legjobbak közé, nevezetesen az idei Cannes-i Arany Pálma-díjas Egy zuhanás anatómiája Franciaországból vagy a Legjobb nemzetközi film kategória legfőbb esélyese, az Érdekvédelmi terület Nagy-Britanniából. Ott a helyük!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Megszólalt Krasznahorkai László: Ha néhány pillanat úgy telt el Magyarországon, hogy sokan boldognak érezték magukat, talán még meg is lehet szokni
A Nobel-díjas író pár mondatban reagált ma a díjra, az azt követő jókívánságokra, és meg is köszönte az olvasóinak őket. Záporoznak is a kommentek a poszt alá.


Néhány napja jelentették be, hogy Krasznahorkai László kapta a 2025-ös irodalmi Nobel-díjat, akkor volt egy rövid nyilatkozata, de azóta nemigen szólalt meg az író. Most a közösségi média oldalán írt pár sort a követőinek a maga fanyar humorával:

„Krasznahorkai László hálás az Elkerülhetetlen Véletlennek, hogy ennyi embernek okozott örömöt. Köszöni a jókívánságokat. Ha néhány pillanat úgy telt el Magyarországon, hogy sokan boldognak érezték magukat, talán még meg is lehet szokni”
– írta a Facebookon.

A kommentek túlnyomó része pozitív reakciókat tartalmaz, köszönik a könyveket, az olvasás élményét, és gratulálnak a frissen díjazott írónak:

"Pont a mester kötetét olvasva kaptam a híreket. Hát persze hogy boldogság."

"Itt Erdélyben is nagy volt az öröm. Egy könyves kávézóban dolgozom, jó volt elsőnek két német egyetemi hallgatónak elújságolni a hírt, hallottak a szerzőről!"

"Mikor évekkel ezelőtt egy brit könyvtárban dolgoztam karbantartóként, mindig megpróbáltam becsempészni a Wenckheim báró hazatér angol nyelvű, keménykötésű kiadását az ajánlott irodalom polcra, de valaki mindig észrevette és visszatették. Végig nekem volt igazam. Gratulálok a díjhoz!"

"Igen, végre önfeledten lehetett örülni, egy időre ki lehetett lépni a nyomasztó, nehezen elviselhető mindennapjainkból. Köszönjük!"

"Hatalmas öröm és boldogság,hogy egy magyar ember ismét feltette hazámat a kultúra felső polcára.Szívből gratulálok,jó egészséget és kreatív energiákat kívánok az elkövetkezendő időkre is!"


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Aktnaptárt készít Tóth Enikő új főszerepében - egy pikáns darab a Játékszín színpadán
A darab a bátorságról és egy női közösség erejéről szól, és a világ számos helyén színpadra állították már. De Tóth Enikő egy másik tabudöntögető színdarabban is játszik, ami a menopauzáról szól.


Tóth Enikő nagy dobásra készül: a Játékszín Naptárlányok című előadásának egyik főszerepét viszi, amelyben egy kisvárosi női közösség aktnaptárt készít egy nemes ügyért. „Van egy női közösség, amelynek tagjai egy nemes ügy mellett elindítanak valamit, és rendkívül bátor döntést hoznak a kissé színtelen kis életükben.” – mondta erről a Blikknek.

A Naptárlányok Tim Firth műve, amelyet egy valós történet ihletett: Angliában, Yorkshire-ben egy női klub tagjai jótékonysági aktnaptárt készítettek, hogy pénzt gyűjtsenek egy barátnőjük férje emlékére és a leukémiakutatás támogatására.

A darab a barátságról, a közösség erejéről, az önelfogadásról és a veszteség feldolgozásáról mesél, sok humorral és megható pillanattal.

A színpadi jelenetek a pikáns szituációkat játékosan, ízléssel oldják meg: a szereplők a „kényes” pillanatokban hétköznapi tárgyakkal – teáskannákkal, süteményekkel, virágokkal – takarják el magukat, miközben egyre nagyobb önbizalommal állnak ki az ügyük mellett. A történet a 2000-es évek elején bemutatott, nagy sikerű film után került színpadra a 2000-es évek végén, és azóta világszerte számos színház műsorán szerepelt.

A mi kis falunk című sorozatban Zömbiknét alakít Tóth Enikő a Menopauza című darabban is brillírozik, és erős visszajelzéseket kap a nézőktől.

„Nagyon sok nőnek hozott megkönnyebbülést, hogy például a menopauzáról beszélünk a színpadon, ráadásul humorral, öniróniával, de közben úgy, hogy belefacsarodhat az emberek szíve.

Sok hölgy mondta, hogy az előadás után a férje már jobban érti, miért volt olyan a változókorban, amilyen. A nők szemében meg azt a boldogságot látom, hogy megértve érzik magukat, van bennük egy felszabadult érzés” - fogalmazott Tóth Enikő a Blikknek.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Színészlegendák és legendás szerepek kísérték Diane Keaton életét – galéria
A 79 éves korában elhunyt színésznő a szakma krémjével dolgozott együtt. Néhány munkakapcsolata párkapcsolattá is alakult, bár sosem ment férjhez. Egy élet és karrier képekben.


Ahogy arról korábban beszámoltunk, szombaton Los Angelesben elhunyt Diane Keaton amerikai színész, rendező és producer.

Az Oscar- és Golden Globe-díjas művész pályafutása során olyan nagy sztárokkal dolgozott számos filmben, mint Woody Allen, Al Pacino, Richard Gere, Warren Beatty, Jack Nicholson, Mia Farrow vagy Jane Fonda.

Megannyi filmes szerepéből olykor romantikus kapcsolat is szövődött kollégáival, bár férjhez soha nem ment. Két örökbe fogadott gyereke Dexter (1996) és Duke (2000).

Filmes szerepeiből, pár- és munkakapcsolataiból készítettünk válogatást (a képekre kattintva galéria nyílik):


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Nem egy árváról, hanem az egész elárvult országról szól Nemes Jeles László új filmje
Az Oscar-díjas rendező (ezúttal Nemes László néven) új filmjében saját családja történetén keresztül mutatja be, hogy próbált magára találni az ország 56' után. Az Árvában a nagyszerű főszereplők mellett Iványi Gábor is feltűnik egy kameo erejéig.


(A CIKK KISEBB SPOILEREKET TARTALMAZHAT)

Rögtön az elején szeretném tisztázni a film címét, mert már látni, hogy rengeteg helyen rosszul szerepel.

Tehát helyesen: Árva – így, névelő nélkül.

Nemes Jeles László életművében kiemelt szerepe van a most bemutatott Andornak, hiszen saját családja, egészen pontosan édesapja történetét vitte filmvászonra. Jeles Andrást is foglalkoztatta a megfilmesítés lehetősége, de ő végül nem tudta elkészíteni a saját változatát. Fia szerint kellett az egy generációnyi távolság a történtektől ahhoz, hogy fel lehessen dolgozni.

A film története szerint Andor (Barabás Bojtorján) a második világháború urán négy éves koráig egy árvaházban élt, amit azonban az államosítások során bezárnak. Andornak szerencséje van társaihoz képest, akik állami otthonokba kerülnek át: ő csak félárva, és édesanyja, Klára (Waskovics Andrea) eljön érte, hogy magához vegye. Andor úgy tudja, apja egy Hirsch nevű zsidó jegyügynök volt, de koncentrációs táborba hurcolták. Miután a férfi haláláról nem győződhettek meg minden kétséget kizáróan, Andor egyre csak várja édesapja visszatérését.

Klára és Andor kapcsolata nem szokványos anya-fia viszony. A háború árnyékában annyira nem egyedi eset, hogy egy nő árvaházba adja gyermekét, de érezzük, hogy itt nem a nélkülözés az elsődleges ok. Klára próbál helytállni anyaként, rendesen bánni Andorral, de kettejük interakcióiból hiányzik az igazi anyai gyöngédség.

Csak lassan értjük meg ennek vérfagyasztó okait…

Közben telik az idő. Az 56'-os forradalom utáni hónapokban járunk. Rendkívül feszült a légkör, a város romokban, a hatóságok bárkit, bármiért vegzálhatnak. Akárki lehet besúgó, az emberek kétszer is meggondolják, kinyissák-e a szájukat.

Andornak csupán két igazán közeli barátja van. Iskolatársa, Sári (Szabó Elíz), akinek a bátyja, Tamás (Soma Sándor) részt vett a forradalomban és most egy pincében bujkál a hatóságok elől, illetve a pantomimes Géza (a Nemes-Jeles mindhárom filmjében szereplő Marcin Czarnik), aki Hirsch legjobb barátjaként szárnya alá veszi a félárvát.

Andor élete fenekestül felfordul, amikor megjelenik Klára múltjából Berend, a hentes (Grégory Gadebois egészen hihetetlen alakítása), akiről az anyja sokáig nem mondja meg az igazat. A könnyen dühbe guruló férfi egyre nagyobb részt követel magának Klára és Andor életéből. Bár Berend tud kedves és figyelmes lenni, de ha elönti a düh, senki és semmi nincs biztonságban tőle. Andor fél tőle, és elhatározza, hogy bármi áron megszabadítja tőle a családját. Miközben kamaszos dühe egye szélsőségesebb tettekre viszi, apránként fény derül a múlt nyomasztó titkaira, amiben az a legfélelmetesebb, hogy teljesen átírja Andor identitását és jövőjét.

A film tulajdonképpen Andor személyes forradalmát mutatja be 56' árnyékában, és ily módon a forradalom metaforájává válik. Elgondolkoztatja az embert, mit is jelent pontosan a bukás és a győzelem.

Talán ezért is lett a film címe Árva, névelő nélkül, mert nem egy árváról szól, hanem az egész elárvult országról.

A filmet Nemes Lászlóként jegyző rendező mesterien bánik a fényekkel és a plánokkal, a beszűkített terekkel, hogy megteremtse az ötvenes évek fojtogató miliőjét. A korfestésben nem csak a jelmezek és a technika segítségével feljavított díszletek segítenek, hanem a műgonddal kidolgozott, apró részletek is. Ily módon pedig a film arra is alkalmas, hogy kicsit megismerjük az akkori mindennapokat. A tujázás, az 56'-ban szétlőtt házak romjain játszó gyerekek, a mozi nézőterén dohányzó emberek és a szünet, amikor mutatványosok szórakoztatják az embert csak néhány apróság abból, amit az alkotók felvillantottak 1957 miliőjéből. A rendező és Erdély Mátyás operatőr precízen megkoreografált, hosszú snittekkel teszi még életszerűbbé, még átélhetőbbé a történetet.

Barabás Bojtorjánt több hónapnyi intenzív casting során találták meg Andor szerepére. Bojtorján a sajtótájékoztatón azt mondta, nem készült sohasem színészi pályára, de a film gyökeresen megváltoztatta az elképzeléseit.

Nemes-Jeles szerint Bojtorján igazi őstehetség, akivel nagyon könnyű volt együtt dolgozni, mert ahogy elindult a kamera, rögtön Andorrá változott.

Waskovics Andrea azon színésznők közé tartozik, akik teljesen fel tudnak oldódni a szerepben. Ha meg akartok győződni róla, nézzék meg a Vígszínház előadásaiban. A Letargiában például tökéletes gimnazistává változik, bármelyik középiskolában be tudna olvadni és az embernek eszébe sem jut, hogy egy érett, felnőtt nőt lát. A filmben nagyon érzékenyen hozza a szerencsétlen sorsú anyát, aki a háborúban elvesztette férjét, élete szerelmét, és az anyaságot sem képes a maga teljes gyönyörűségében megélni, mert fia a traumák élő mementója.

A film egyik nagy meglepetése a Sára nagypapáját alakító Iványi Gábor, aki kiválóan alakítja a bölcs zsidó öregembert.

Alighanem Iványi saját, személyes hitelessége és kisugárzása az, ami több mint alkalmassá teszi erre a szerepre.

(Iványi szerepeltetéséről bővebben is mesélt nekem a rendező, a vele készült interjút is hamarosan olvashatják majd a Szeretlek Magyarországon.)

Végére hagytam a Berendet alakító Grégory Gadebois-t, aki egészen elképesztő teljesítményt nyújt. Először is szenzációsan hozza a durva hentes alakját. Az efféle figurák a filmekben nagyon könnyen válnak egydimenzióssá: narcisztikus, brutális állatok, akiknek egyetlen jellemvonása az erőszakosság. De Berend nem ilyen, sokszor elhisszük neki, hogy őszintén vágyik a fiú szeretetére, elfogadására, és bizonyosan pillanatokban, amikor azt várnánk, hogy robban, a leggyöngébb oldalát mutatja. Ehhez nyilván szükséges a remek forgatókönyv is, de Gadebois alakítása is.

A legnagyobb fegyvertény azonban mégsem ez, hanem az, hogy a francia színész a szerep kedvéért megtanult magyarul. Igen, a filmben nem szinkronhangot hallunk, Gadebois maga beszél tökéletes, akcentusmentes magyarsággal, ami valami egészen egyedülálló teljesítmény.

Nincs tökéletes film, így az Árva sem az, lehet találni benne apró koszokat. Bennem például hiányérzetet hagyott, hogy nem tudjuk meg, pontosan mi volt Klára motivációja arra, hogy mégis magához vegye a fiát. De fölöslegesnek érzem a szőrszálhasogatást. Ha vannak is apró szépséghibák, azok csak még inkább kiemelik a nagy egész értékeit.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk