KULT
A Rovatból

Nézők a teljes idegösszeomlás szélén, korcsolyázás olajon, macska a hátizsákban – Az Argylle: A szuperkém nem is olyan szuper

Valami baj van Matthew Vaughnnal. A Kingsman: A titkos szolgálat óta egyre gyengébb filmekkel jelentkezik, az Argylle: A szuperkémmel pedig egyértelműen elérte eddigi karrierje mélypontját.


Időről időre (nem is oly ritkán) kapunk a mozik vásznaira egy-egy kémsztorit, éppúgy komolyat, mint poénkodós-akciósat. James Bond kezdeti sikerei óta megállíthatatlan ez a szubzsáner, és szerencsére nem kevés ide tartozó remekmű is készült az elmúlt több mint hatvan évben. Például épp a Guy Ritchie producereként induló, majd szintén rendezővé avanzsáló Matthew Vaughn értő kezei alatt, aki az Arany Málna-győztes Hullámegy (2002) után szakított Ritchie-vel, hogy elkészíthesse első saját filmjét, ez lett a 2004-es gengsztersztori Daniel Craiggel, a Torta. Igazából az is egy Guy Ritchie-menet volt, csak a humor nélkül, de abszolút működött így is, és kevésbé hatott majmolásnak.

Majd Vaughn különféle filmes műfajokat pécézett ki magának, hogy (immár nem kevés humorral) kifordítsa/kiparodizálja azokat, s ezzel egyben a zsáner egy kivételes, mára kultikussá érett darabját tegye le az asztalra.

Ennek tükrében került a fókuszába a fantasy (Csillagpor – 2007), a szuperhősfilm (Ha/Ver – 2010) s egy nagy franchise-os kitérő után (az X-Men: Az elsőkkel sem mondott csődöt, sőt) nem utolsósorban a kémfilm is, amelynek egyik legemlékezetesebb szösszenetével, az akkor már Oscar-díjas Colin Firth-ből akciósztárt faragó, egyben a csodálatos Taron Egertont a világgal megismertető Kingsman: A titkos szolgálattal (2014) kedveskedett nekünk.

A Kingsman nagy sikerén felbuzdulva Vaughn első ízben franchise-ban gondolkodott, s a következő hét évben csak ezzel volt elfoglalva: készített hozzá egy még egész kellemes folytatást (Kingsman: Az Aranykör – 2017) és egy nem túl jól sikerült előzményt (King’s Man: A kezdetek – 2021), amelyek után már egyértelműnek tűnt, hogy Vaughn elmondott mindent, amit a kémekről el tudott/el akart. De nem, maradt még valami a tarsolyában, s ezúttal Jason Fuchs eredeti forgatókönyvéből pakolta össze az Argylle: A szuperkémet egy vérbeli sztárparádé asszisztálásával. Lássuk a sztorit!

Argylle (Henry Cavill) valóban egy szuperkém, aki után bomlanak a nők, és aki fél kézzel elintézi a gonosztevőket két társával, a kütyüs kolleginával, Keirával (Ariana DeBose) és a muszklis Wyattel (John Cena).

Legutóbb például az eléggé szexi és nem kevésbé veszélyes Lagrange (Dua Lipa) nyomában loholtak, amikor kiderült, hogy Argylle és a többiek nem is léteznek, ők csupán regénykarakterek, egy bizonyos Elly Conway (Bryce Dallas Howard) nevű írónő agyának világsikert arató szüleményei.

S itt kapcsolunk át az egyébként eléggé bugyuta, kikarikírozásnak tűnő kémsztoriból a valóságba, amelyben természetesen Elly kerül bajba, akit bérgyilkosok hada akar elintézni, ám segítségére kel egy igazi kém, Aidan Wilde (Sam Rockwell), akivel fordulatok garmadája között próbálják felderíteni, hogy mi veszélyt jelenthet egy ijedős kis írónő a szupergonosz szervek számára.

A sztoriba ennél jobban nem mennénk bele, mivel, ha lehet erényt említeni a filmnél, akkor azok a valóban nagy meglepetést szerző csavarok, bár az is kétségtelen, hogy Vaughnék ezt is túlzásba viszik, és az ötödik nagy leleplezésnél már csak unottan legyintünk.

A történetet olvasva sokaknak eszébe juthat A smaragd románca (1984) vagy épp a két évvel ezelőtti Az elveszett város (2022), és nem véletlenül.

Sőt, egy ponton még Renny Harlin Utánunk a tűzözönje is eszünkbe villanhat, így elmondható, hogy az Argylle: A szuperkém egy nem túl eredeti elképzelés vaughnosra hangszerelt remixe, sajnos azonban ezúttal nem igazán passzolt össze e két hozzávaló.

Kezdjük azzal, hogy a film nem néz ki túl jól, a CGI néhol kifejezetten harmatos, annyira, hogy már kidob minket az akciózás élményéből. Apropó, akciók. Vaughn ebben kifejezetten erős volt mindig (a Kingsman templomi mészárlása a műfaj egyik örökbecsű csodája), ezúttal azonban e szempontból is félrementek a dolgok, a bunyós jelenetek, amelyekben Elly szemében Aidan és Argylle folyamatosan kicserélődnek, eléggé fárasztóak és idegesítőek, s nyoma sincs a Ha/Ver vagy a Kingsman laza brutalitásának.

A fentiek tükrében minden bizonnyal kiderült, hogy film marketingje egy kissé félrevezetőre sikeredett, tekintve, hogy nem Henry Cavill és Dua Lipa itt a főhősők, akik csupán időnként tűnnek fel, hanem Bryce Dallas Howard és Sam Rockwell.

S bár az üdvözlendő, hogy Vaughn e két, nem éppen akciósztárnak beillő színészt választott ilyen szerepekre, s egyben az is volt a szándék, hogy kellőképp különválassza a regénybeli idealizált kémvilágot az igazitól, végül ebben sem járt sikerrel. A való élet épp annyira kémregényes, elemelt és parodisztikus, mint Conway könyveiben.

S így, néhány vaughnosan vicces, abszurd és szórakoztató jeleneten kívül (a színes füstös, táncos tölténybalett a folyosón és a korcsolyázós lövöldözés az olajon), valamint a sztárparádé (a fentieken kívül feltűnik még Bryan Cranston, Richard E. Grant, Catherine O’Hara, Sofia Boutella és Samuel L. Jackson) ellenére az Argylle: A szuperkém egy óriási csalódás, amely nem működik sem kém-, sem akciófilmként, sem pedig komédiaként. Azért lehet, előremutató volt a forgatókönyvíró személye, Jason Fuchs ugyanis eddig olyan alkotások szkriptjét tette le az asztalra, mint a Jégkorszak 4: Vándorló kontinens (2012), a Pán (2015) vagy a Látlak (2018)…

Vaughn azonban, úgy tűnik, egyelőre nem áll le, egyszerre tervez folytatást a Kingsmannek (Kingsman: The Blue Blood) és a King’s Mannek (King’s Man: The Traitor King), valamint egy Courage című sci-fit is fontolgat. Reméljük, az utóbbi mellett dönt!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Megszólalt Krasznahorkai László: Ha néhány pillanat úgy telt el Magyarországon, hogy sokan boldognak érezték magukat, talán még meg is lehet szokni
A Nobel-díjas író pár mondatban reagált ma a díjra, az azt követő jókívánságokra, és meg is köszönte az olvasóinak őket. Záporoznak is a kommentek a poszt alá.


Néhány napja jelentették be, hogy Krasznahorkai László kapta a 2025-ös irodalmi Nobel-díjat, akkor volt egy rövid nyilatkozata, de azóta nemigen szólalt meg az író. Most a közösségi média oldalán írt pár sort a követőinek a maga fanyar humorával:

„Krasznahorkai László hálás az Elkerülhetetlen Véletlennek, hogy ennyi embernek okozott örömöt. Köszöni a jókívánságokat. Ha néhány pillanat úgy telt el Magyarországon, hogy sokan boldognak érezték magukat, talán még meg is lehet szokni”
– írta a Facebookon.

A kommentek túlnyomó része pozitív reakciókat tartalmaz, köszönik a könyveket, az olvasás élményét, és gratulálnak a frissen díjazott írónak:

"Pont a mester kötetét olvasva kaptam a híreket. Hát persze hogy boldogság."

"Itt Erdélyben is nagy volt az öröm. Egy könyves kávézóban dolgozom, jó volt elsőnek két német egyetemi hallgatónak elújságolni a hírt, hallottak a szerzőről!"

"Mikor évekkel ezelőtt egy brit könyvtárban dolgoztam karbantartóként, mindig megpróbáltam becsempészni a Wenckheim báró hazatér angol nyelvű, keménykötésű kiadását az ajánlott irodalom polcra, de valaki mindig észrevette és visszatették. Végig nekem volt igazam. Gratulálok a díjhoz!"

"Igen, végre önfeledten lehetett örülni, egy időre ki lehetett lépni a nyomasztó, nehezen elviselhető mindennapjainkból. Köszönjük!"

"Hatalmas öröm és boldogság,hogy egy magyar ember ismét feltette hazámat a kultúra felső polcára.Szívből gratulálok,jó egészséget és kreatív energiákat kívánok az elkövetkezendő időkre is!"


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Aktnaptárt készít Tóth Enikő új főszerepében - egy pikáns darab a Játékszín színpadán
A darab a bátorságról és egy női közösség erejéről szól, és a világ számos helyén színpadra állították már. De Tóth Enikő egy másik tabudöntögető színdarabban is játszik, ami a menopauzáról szól.


Tóth Enikő nagy dobásra készül: a Játékszín Naptárlányok című előadásának egyik főszerepét viszi, amelyben egy kisvárosi női közösség aktnaptárt készít egy nemes ügyért. „Van egy női közösség, amelynek tagjai egy nemes ügy mellett elindítanak valamit, és rendkívül bátor döntést hoznak a kissé színtelen kis életükben.” – mondta erről a Blikknek.

A Naptárlányok Tim Firth műve, amelyet egy valós történet ihletett: Angliában, Yorkshire-ben egy női klub tagjai jótékonysági aktnaptárt készítettek, hogy pénzt gyűjtsenek egy barátnőjük férje emlékére és a leukémiakutatás támogatására.

A darab a barátságról, a közösség erejéről, az önelfogadásról és a veszteség feldolgozásáról mesél, sok humorral és megható pillanattal.

A színpadi jelenetek a pikáns szituációkat játékosan, ízléssel oldják meg: a szereplők a „kényes” pillanatokban hétköznapi tárgyakkal – teáskannákkal, süteményekkel, virágokkal – takarják el magukat, miközben egyre nagyobb önbizalommal állnak ki az ügyük mellett. A történet a 2000-es évek elején bemutatott, nagy sikerű film után került színpadra a 2000-es évek végén, és azóta világszerte számos színház műsorán szerepelt.

A mi kis falunk című sorozatban Zömbiknét alakít Tóth Enikő a Menopauza című darabban is brillírozik, és erős visszajelzéseket kap a nézőktől.

„Nagyon sok nőnek hozott megkönnyebbülést, hogy például a menopauzáról beszélünk a színpadon, ráadásul humorral, öniróniával, de közben úgy, hogy belefacsarodhat az emberek szíve.

Sok hölgy mondta, hogy az előadás után a férje már jobban érti, miért volt olyan a változókorban, amilyen. A nők szemében meg azt a boldogságot látom, hogy megértve érzik magukat, van bennük egy felszabadult érzés” - fogalmazott Tóth Enikő a Blikknek.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Színészlegendák és legendás szerepek kísérték Diane Keaton életét – galéria
A 79 éves korában elhunyt színésznő a szakma krémjével dolgozott együtt. Néhány munkakapcsolata párkapcsolattá is alakult, bár sosem ment férjhez. Egy élet és karrier képekben.


Ahogy arról korábban beszámoltunk, szombaton Los Angelesben elhunyt Diane Keaton amerikai színész, rendező és producer.

Az Oscar- és Golden Globe-díjas művész pályafutása során olyan nagy sztárokkal dolgozott számos filmben, mint Woody Allen, Al Pacino, Richard Gere, Warren Beatty, Jack Nicholson, Mia Farrow vagy Jane Fonda.

Megannyi filmes szerepéből olykor romantikus kapcsolat is szövődött kollégáival, bár férjhez soha nem ment. Két örökbe fogadott gyereke Dexter (1996) és Duke (2000).

Filmes szerepeiből, pár- és munkakapcsolataiból készítettünk válogatást (a képekre kattintva galéria nyílik):


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Nem egy árváról, hanem az egész elárvult országról szól Nemes Jeles László új filmje
Az Oscar-díjas rendező (ezúttal Nemes László néven) új filmjében saját családja történetén keresztül mutatja be, hogy próbált magára találni az ország 56' után. Az Árvában a nagyszerű főszereplők mellett Iványi Gábor is feltűnik egy kameo erejéig.


(A CIKK KISEBB SPOILEREKET TARTALMAZHAT)

Rögtön az elején szeretném tisztázni a film címét, mert már látni, hogy rengeteg helyen rosszul szerepel.

Tehát helyesen: Árva – így, névelő nélkül.

Nemes Jeles László életművében kiemelt szerepe van a most bemutatott Andornak, hiszen saját családja, egészen pontosan édesapja történetét vitte filmvászonra. Jeles Andrást is foglalkoztatta a megfilmesítés lehetősége, de ő végül nem tudta elkészíteni a saját változatát. Fia szerint kellett az egy generációnyi távolság a történtektől ahhoz, hogy fel lehessen dolgozni.

A film története szerint Andor (Barabás Bojtorján) a második világháború urán négy éves koráig egy árvaházban élt, amit azonban az államosítások során bezárnak. Andornak szerencséje van társaihoz képest, akik állami otthonokba kerülnek át: ő csak félárva, és édesanyja, Klára (Waskovics Andrea) eljön érte, hogy magához vegye. Andor úgy tudja, apja egy Hirsch nevű zsidó jegyügynök volt, de koncentrációs táborba hurcolták. Miután a férfi haláláról nem győződhettek meg minden kétséget kizáróan, Andor egyre csak várja édesapja visszatérését.

Klára és Andor kapcsolata nem szokványos anya-fia viszony. A háború árnyékában annyira nem egyedi eset, hogy egy nő árvaházba adja gyermekét, de érezzük, hogy itt nem a nélkülözés az elsődleges ok. Klára próbál helytállni anyaként, rendesen bánni Andorral, de kettejük interakcióiból hiányzik az igazi anyai gyöngédség.

Csak lassan értjük meg ennek vérfagyasztó okait…

Közben telik az idő. Az 56'-os forradalom utáni hónapokban járunk. Rendkívül feszült a légkör, a város romokban, a hatóságok bárkit, bármiért vegzálhatnak. Akárki lehet besúgó, az emberek kétszer is meggondolják, kinyissák-e a szájukat.

Andornak csupán két igazán közeli barátja van. Iskolatársa, Sári (Szabó Elíz), akinek a bátyja, Tamás (Soma Sándor) részt vett a forradalomban és most egy pincében bujkál a hatóságok elől, illetve a pantomimes Géza (a Nemes-Jeles mindhárom filmjében szereplő Marcin Czarnik), aki Hirsch legjobb barátjaként szárnya alá veszi a félárvát.

Andor élete fenekestül felfordul, amikor megjelenik Klára múltjából Berend, a hentes (Grégory Gadebois egészen hihetetlen alakítása), akiről az anyja sokáig nem mondja meg az igazat. A könnyen dühbe guruló férfi egyre nagyobb részt követel magának Klára és Andor életéből. Bár Berend tud kedves és figyelmes lenni, de ha elönti a düh, senki és semmi nincs biztonságban tőle. Andor fél tőle, és elhatározza, hogy bármi áron megszabadítja tőle a családját. Miközben kamaszos dühe egye szélsőségesebb tettekre viszi, apránként fény derül a múlt nyomasztó titkaira, amiben az a legfélelmetesebb, hogy teljesen átírja Andor identitását és jövőjét.

A film tulajdonképpen Andor személyes forradalmát mutatja be 56' árnyékában, és ily módon a forradalom metaforájává válik. Elgondolkoztatja az embert, mit is jelent pontosan a bukás és a győzelem.

Talán ezért is lett a film címe Árva, névelő nélkül, mert nem egy árváról szól, hanem az egész elárvult országról.

A filmet Nemes Lászlóként jegyző rendező mesterien bánik a fényekkel és a plánokkal, a beszűkített terekkel, hogy megteremtse az ötvenes évek fojtogató miliőjét. A korfestésben nem csak a jelmezek és a technika segítségével feljavított díszletek segítenek, hanem a műgonddal kidolgozott, apró részletek is. Ily módon pedig a film arra is alkalmas, hogy kicsit megismerjük az akkori mindennapokat. A tujázás, az 56'-ban szétlőtt házak romjain játszó gyerekek, a mozi nézőterén dohányzó emberek és a szünet, amikor mutatványosok szórakoztatják az embert csak néhány apróság abból, amit az alkotók felvillantottak 1957 miliőjéből. A rendező és Erdély Mátyás operatőr precízen megkoreografált, hosszú snittekkel teszi még életszerűbbé, még átélhetőbbé a történetet.

Barabás Bojtorjánt több hónapnyi intenzív casting során találták meg Andor szerepére. Bojtorján a sajtótájékoztatón azt mondta, nem készült sohasem színészi pályára, de a film gyökeresen megváltoztatta az elképzeléseit.

Nemes-Jeles szerint Bojtorján igazi őstehetség, akivel nagyon könnyű volt együtt dolgozni, mert ahogy elindult a kamera, rögtön Andorrá változott.

Waskovics Andrea azon színésznők közé tartozik, akik teljesen fel tudnak oldódni a szerepben. Ha meg akartok győződni róla, nézzék meg a Vígszínház előadásaiban. A Letargiában például tökéletes gimnazistává változik, bármelyik középiskolában be tudna olvadni és az embernek eszébe sem jut, hogy egy érett, felnőtt nőt lát. A filmben nagyon érzékenyen hozza a szerencsétlen sorsú anyát, aki a háborúban elvesztette férjét, élete szerelmét, és az anyaságot sem képes a maga teljes gyönyörűségében megélni, mert fia a traumák élő mementója.

A film egyik nagy meglepetése a Sára nagypapáját alakító Iványi Gábor, aki kiválóan alakítja a bölcs zsidó öregembert.

Alighanem Iványi saját, személyes hitelessége és kisugárzása az, ami több mint alkalmassá teszi erre a szerepre.

(Iványi szerepeltetéséről bővebben is mesélt nekem a rendező, a vele készült interjút is hamarosan olvashatják majd a Szeretlek Magyarországon.)

Végére hagytam a Berendet alakító Grégory Gadebois-t, aki egészen elképesztő teljesítményt nyújt. Először is szenzációsan hozza a durva hentes alakját. Az efféle figurák a filmekben nagyon könnyen válnak egydimenzióssá: narcisztikus, brutális állatok, akiknek egyetlen jellemvonása az erőszakosság. De Berend nem ilyen, sokszor elhisszük neki, hogy őszintén vágyik a fiú szeretetére, elfogadására, és bizonyosan pillanatokban, amikor azt várnánk, hogy robban, a leggyöngébb oldalát mutatja. Ehhez nyilván szükséges a remek forgatókönyv is, de Gadebois alakítása is.

A legnagyobb fegyvertény azonban mégsem ez, hanem az, hogy a francia színész a szerep kedvéért megtanult magyarul. Igen, a filmben nem szinkronhangot hallunk, Gadebois maga beszél tökéletes, akcentusmentes magyarsággal, ami valami egészen egyedülálló teljesítmény.

Nincs tökéletes film, így az Árva sem az, lehet találni benne apró koszokat. Bennem például hiányérzetet hagyott, hogy nem tudjuk meg, pontosan mi volt Klára motivációja arra, hogy mégis magához vegye a fiát. De fölöslegesnek érzem a szőrszálhasogatást. Ha vannak is apró szépséghibák, azok csak még inkább kiemelik a nagy egész értékeit.


Link másolása
KÖVESS MINKET: