KULT
A Rovatból

Ne féljünk a 18-as karikától: A győztes gól egy csupa szív és imádnivaló családi film

31:0. Ennyire kapott ki Amerikai Szamoa csapata 2001-ben a világbajnoki selejtezőn Ausztrália válogattottjától. Hogy innen hova tovább? Erről szól A győztes gól, amiben Taika Waititi ismét tanúbizonyságot tesz arról, hogy a filmes világban ő rendelkezik az egyik legnagyobb szívvel.

Link másolása

A sportfilmek gyakorta merítkeznek igaz történetekből, nem véletlenül. Az 1940-es években csak nők számára fenntartott baseball-liga megalakulásától (Micsoda csapat!, 1992) Jamaica első bobcsapatán (Jég veled, 1993) át a síugráshoz egyáltalán nem értő angol csodabogár megpróbáltatásaiig (Eddie, a sas, 2015) ez a műfaj valóságos megszállottja a való életből származó esélytelenek sztorijainak. Az Oscar-díjas Taika Waititi (Vademberek hajszája, Thor: Ragnarök, Jojo Nyuszi) legújabb filmje, A győztes sem kivétel ez alól.

A történet egy focicsapatról, méghozzá a világranglista utolsó helyezettjéről, vagyis a földkerekség leggyengébbjéről szól. Ehhez pedig egy kis szigetre, Amerikai Szamoára kell utaznunk. A mese kezdetén a helyi válogatott 1994-es első összeállása óta összesen harminc mérkőzést játszott, és mind a harmincat elveszítette.

2001-ben pedig történelmi jelentőségű, egészen hihetetlen vereséget szenvedtek Ausztráliától a világbajnoki selejtezőn: 31-0-ra kaptak ki, s ez azóta is rekord a sportágban a gólkülönbségek tekintetében.

És itt jön be a képbe az amszterdami születésű Thomas Rongen, aki 1979-ben költözött az Egyesült Államokba, hogy az azóta megszűnt Los Angeles Aztecs csapatában játsszon. Mivel később, edzőként nem sikerült kivezetnie az amerikai U20-as válogatottat a 2011-es világbajnokságra, egy egészen furcsa állásajánlatot kapott: felkérték, hogy edzze az amerikai szamoai fociválogatottat, amit akkoriban az egész bolygó legrosszabb nemzeti csapataként ismertek.

Az ajánlat legbizarrabb része az volt, hogy mindössze három hete volt arra, hogy felkészítse őket a 2014-es világbajnokság selejtezőire.

A szamoaiak elvárásai persze nem voltak túl magasak vele szemben: Rongen szerint azzal is megelégedtek volna, hogy ne kapjanak ki 10 góllal többel, vagy hogy egyáltalán rúgjanak egy gólt, mivel hivatalos meccsen még erre sem volt példa. S itt abba is hagyjuk a valós sztori mesélését, mivel annak, aki esetleg nem ismerné azt, azt javasoljuk, ne is nézzen utána A győztes gól megnézése előtt, mivel úgy sokkal izgalmasabb élményben lesz része.

Van azonban egy másik aspektus is, ami miatt valóban filmre kívánkozónak tűnhetett ez a sztori Taika Waititi számára, méghozzá az, hogy az amerikai szamoai csapatban játszott a világ első transznemű profi (vagy „profi”) labdarúgója. Jaiyah Saelua úgynevezett fa'afafine-ként azonosítja magát, ami egy harmadik nemet jelölő szamoai elnevezés. A születésekor férfinak ítélt fa'afafine egyúttal megtestesíti azokat a szerepeket, amelyeket a bináris világképben hagyományosan az egyik vagy a másik nemnek tulajdonítanak.

Egyesek teljes mértékben nőként, míg mások úgy döntenek, hogy férfiként élik az életüket, de elfogadnak néhány, általában nőiesnek tartott tulajdonságot. Ez Amerikai Szamoában teljesen természetes és elfogadott dolog, sőt, nagy becsben is tartják a fa’afafine-eket.

Jaiyah-t pedig A győztes gólban a nem bináris színésznő, Kaimana alakítja (egyébként csodálatosan), akinek ez az első és eddigi egyetlen filmes szerepe. A magyar korhatárbizottság döntésében (amely szerint A győztes gólt 18-as karikával szabad csak hirdetni) pedig minden bizonnyal csupán Jaiyah jelenléte játszhatott szerepet, maga a film ugyanis abszolút fogyasztható fiatal kamaszok számára is. Az Egyesült Államokban PG-13-as besorolást kapott, ami azt jelenti, hogy egyes jelenetek 13 éven aluliak számára nem megfelelőek lehetnek, ugyanakkor vannak olyan országok, ahol már hatéves gyerekek is megnézhetik a filmet. De lépjünk túl ezen, és senkit ne tévesszen meg a karika, A győztes gól ugyanis egy kimondottan kellemes és szellemes élmény.

Taika Waititi híres arról, hogy az akár már idétlennek is mondható komédiából egy csettintésre vált át a komoly és működő drámába, ebbéli tehetségét pedig most is kamatoztatja, a poénkodások közepette fel-felvillannak a valóban megható és komoly mondanivalóval bíró pillanatok.

Thomas Rongen szerepében Michael Fassbendert láthatjuk, aki ritkán vállal szerepet vígjátékokban, s a mufurc, mondhatni, seggfej edző szerepében is inkább a drámai oldalát hozza, de itt erre is volt szükség, hogy megfelelően éles kontrasztot alkosson a tündéi amerikai szamoai csapat tagjaival és a helyi lakosokkal.

Közülük is kitűnik a helyi fociklub elnökét, Tavitát alakító Oscar Kightley, akit nem lehet nem imádni. De itt van még egy-két ismert arc is, például Elisabeth Moss (A szolgálólány meséje) egy kis szerepben maga Taika Waititi is, vagy Will Arnett (Tini nindzsa teknőcök-filmek), akinek szerepét eredetileg Armie Hammerrel forgatták le, ám a színész #MeToo-botránya miatt újraforgatták Arnett-tel a jeleneteit, a Covid mellett emiatt is csúszott rengeteget a film bemutatója, hiszen még négy évvel ezelőtt, 2019 őszén forgatta Waititi, vagyis előbb, mint a Thor: Szerelem és mennydörgést, ami tavaly nyáron a mozikba kerülhetett.

Az kétségtelen, hogy nem A győztes gól Taika Waititi legjobb filmje, hiszen a rá jellemző csodálatos humor, ami eddigi filmjeiben abszolút jelen volt, most talán kevésbé működik, mindenesetre ez egyáltalán nem zavaró, mivel a történet annyira bájos, és akkora szív lakozik benne, hogy széles mosollyal az arcunkon üljük végig mind a 104 percét. Összességében tehát ideális mozis választás az idei ünnepi időszakra.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: