KULT
A Rovatból

A szélsőségekről szólt az idei Művészetek Völgye, de ez jól állt neki

Egymást váltotta a kánikula és a szakadó eső, szinte minden generáció jelen volt a fesztiválon, a fellépők között pedig jól megfért Hundred Sins és Zorán is. Szubjektív beszámoló.

Link másolása

„Az egész amiatt van, mert 30-40 évesek szervezik a fesztivált, akik még mindig le vannak ragadva az Irie Maffiánál, és fogalmuk sincs, mik mennek mostanában!” – fakadt ki dühösen egy tinédzser a Harcsa Veronika Udvar bejárata előtt, ahol pénteken éjfélkor igazi tömegnyomor alakult ki: több százan próbáltak bejutni az Analog Balaton koncertjére, miután lezárták a helyszínt, mert elérte az engedélyezett maximális befogadóképességet.

Ennyire lesajnáló megjegyzésnek se voltam még fültanúja a korosztállyal kapcsolatban, amelyhez én is tartozom, és ez a jelenet tökéletesen megmutatja, mennyit változott a Művészetek Völgye azóta, hogy tudatosan rágyúrtak a fiatalok bevonzására.

Amikor 2013-ban először jártam ott, még jóval idősebb volt a közönség, ami annak fényében nem meglepő, hogy direkt nem hívtak meg kurrens könnyűzenei produkciókat. Az akkoriban debütáló új szervezőcsapat azonban szakított ezzel az elvvel, és lassan, de biztosan elkezdett nyitni a tizen- és huszonévesek felé.

Ennek jegyében lett újra nagyszínpad, valamint a kisebb helyszíneken is egyre nagyobb teret adtak a feltörekvő előadóknak – először a Hangfoglaló Programmal, az utóbbi két évben pedig a Demeter Szilárd-féle Petőfi Kulturális Ügynökséggel együttműködve.

A változások már korábban is éreztették a hatásukat, de igazán két évvel ezelőtt, a Covid utáni első Völgyben kezdtem el rácsodálkozni arra, mennyi fiatal jár a fesztiválra. Idén pedig már ez volt az első számú alapélményem, legalább egy tízessel biztosan alacsonyabb volt az enyémnél az átlagéletkor.

Ők azok, akik még csak nem is a Quimby, a 30Y vagy a Kiscsillag, sokkal inkább az említett Analog Balaton, Hundred Sins, a Carson Coma, vagy éppen Beton.Hofi miatt váltottak jegyet.

Ha a megfelelő helyszínt elsőre nem is mindig találják el a szervezők (lásd a fenti példát), az vitathatatlan, hogy jó érzékkel tágítják a horizontot a manapság legtrendibbnek számító nevek felé. Ennek köszönhetően a Völgy sorra dönti a látogatócsúcsokat, idén egyik este még a megtelt táblát is ki kellett rakni, ami korábban mindössze egyszer fordult elő bő három évtized alatt.

Ugyanennek folyamatnak azonban voltak negatív hozadékai is: egyrészt a sokszor már-már kezelhetetlen méretű tömeg, ami leginkább a falvak között közlekedő Csigabuszon okozott gondot. Rendszeresen több tucat ember maradt a megállókban, mert a teljesen tömött buszok ki se nyitották az ajtót, csak továbbhaladtak, úgysem fértek volna fel többen. Ez persze komplex probléma, csuklós járműveket a túl szűk út miatt valószínűleg nem lehet beállítani, a sűrítéshez pedig több sofőr kellene, amit szintén nem egyszerű megoldani manapság. Valamit viszont kezdeni kellene vele, mert mindennapos volt, hogy csak fél órával a menetrend szerinti időpont után értünk oda egy másik településen kinézett programra. Ami engem illet, a Taliándörögd-Kapolcs-Vigántpetend metróvonal kiépítését javaslom.

A fentieknél is szomorúbb fejlemény, hogy rengeteg olyan „őskapolcsos” kopott ki a fesztivál látogatói közül, akik nélkül korábban elképzelhetetlen volt a 10 nap, az új irányvonallal azonban nem tudtak azonosulni. Annak ellenére sem, hogy az újonnan behozott műfajok többségében nem kiszorították az addigiakat, hanem plusz színként jelentek meg.

Továbbra is jelen van Hobo, a Kaláka, a hajnalig tartó táncház, a népművészeti kirakodóvásár – és még sorolhatnánk –, amivel a klasszikus Művészetek Völgyét azonosították. Sőt még olyan, fesztiválkörnyezetben igazi különlegességnek számító előadókat is meghívtak, mint Zorán, Kern András és Dés László. Mégis, nagyon sokan jutottak arra, hogy ez a Völgy már nem az a Völgy, amit ők megszerettek, így vagy teljesen hátat fordítottak neki, vagy legfeljebb 1-2 napra néznek le és rosszabb esetben azután távoznak csalódottan, mondván „adtunk neki még egy esélyt, de ez volt az utolsó alkalom…”

Nekem is újra kellett definiálnom magamban, mit jelent számomra a fesztivál, miért töltök el ott minden változás ellenére újra és újra 10 napot nyaranta. Ebben pedig fontos szerepe volt annak, hogy elszigetelt zárványként bár, de továbbra is átélhető az a hangulat, ami miatt elsőre beleszerettem.

Ennek legfőbb helyszíne az elmúlt két évhez hasonlóan most is a taliándörögdi Lőke Kúria volt, ahol a koncertek után szinte minden éjjel spontán örömzenélés alakult ki a tábortűz körül, néha egészen reggelig. Főleg Cseh Tamás, Kispál, Hobo, LGT volt terítéken, de előkerültek olyan, a Völgy múltját meghatározó zenekarok dalai is, mint a Sajnosbatár vagy a Presszó Tangó Libidó. A zenészeken kívül pedig sokszor mindenki más is énekelte a szöveget. Nekem ez a Völgy-élmény igazi lényege, ami legalább annyit, ha nem többet ad, mint a hivatalos program.

Persze ez önmagában még nem lenne elég ahhoz, hogy végig ott legyek, ha az utóbbi nem érdekelne. De erről szó sincs: itt minden más fesztiválnál erősebb a bőség zavara effektus, a helyszínek többsége olyan színvonalasan van összerakva, hogy talán akkor sem lenne hiányérzetem, ha 10 napig ki se mozdulnék az adott udvarból.

Az idei új helyszínek közül kifejezetten telitalálat volt a Lőtér, amely voltaképpen egy második nagyszínpadként funkcionált. Ide került át több olyan előadó, akik korábban még a Panorámán játszottak, valamint a korábbi Hangfoglaló Udvar, illetve A Kert fellépőinek többsége. Innen indult a Zenélő busz is, amelyen mindennap más zenekar játszott a leggyorsabb 25 jelentkezőnek, megpróbálva elnyomni a motor zúgását és a zötykölődést. Koncertként nem feltétlenül volt értékelhető a produkció, különleges élményként viszont annál inkább.

Fotó: Shodor

A záróestére is jutott egy emlékezetes pillanat: ekkor általában este 10 után már nem igazán vannak programok, az Újzenekar azonban húzott egy váratlant, és fél 11-es kezdéssel hirdettek koncertet a vigántpetendi Poket Udvarba, méghozzá „Éljen Márta Pista!” mottóval. A leírásban úgy fogalmaztak, kísérletet tesznek arra, hogy megidézzék a régi Kapolcsok szellemiségét. A legvégéig ez annyiból állt, hogy minden szám végén bekiabálták a mikrofonba a fenti szlogent. Ekkor viszont váratlanul megjelent az emlegetett főhős, vagyis a fesztivált alapító Márta István – mint kiderült, hátul állva addig is a helyszínen volt –, felment a színpadra, és lenyomott egy olyan zongoraszólót az utolsó dalban, amit percekig tartó vastaps követett.

Az időjárás ezúttal kifejezetten szélsőségesen alakult, több napon is igazi kánikula volt, éjjelente és hajnalban viszont sokszor a pulóver is kevésnek bizonyult, annyira lehűlt az idő. Többször előfordult, hogy egészen gyorsan megváltoztak a körülmények: a Blue Spot zenekar koncertjének elején például felhős volt az ég, nem sokkal később elkezdett szakadni az eső, az utolsó 10 percben pedig már szikrázó napsütésben játszottak – mindez alig egy óra leforgása alatt történt.

Ezek a szélsőségek nagyjából a teljes fesztiválra igazak voltak. Itt tényleg a létező összes korosztály képviselteti magát, és hasonló műfaji sokszínűséggel se igazán találkozni máshol. Lehet persze szentségtörésről, a múlt megcsúfolásáról beszélni, de én inkább annak a pártján vagyok, hogy mindez jól megfér egymás mellett. Ha valami nem tetszik, nem megyek oda.

Persze hiányoznak a régi ismerősök, akik közül mára már csak maroknyian maradtak. Azokkal viszont, akik továbbra is bizalmat szavaztak a Völgynek, szerintem a nyár legjobb 10 napján vagyunk túl. Számomra nem kérdés, hogy jövőre is ott leszek.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„A bicskei áldozatok elnézést kértek, végre, Balog Zoltántól, Varga Judittól és Novák Katalintól” – Bödőcs Tibor retró Híradó-paródiával jelentkezett
Teli van erős utalásokkal a humorista legújabb videója, amiben körülmetélik Gyöngyösi Mártont, és Karácsony Gergely is férfivá műtteti magát.

Link másolása

A régi idők Híradójának paródiájával jelentkezett Bödőcs Tibor. Az alig ötperces szösszenetben számos közéleti eseményt figurázott ki a népszerű humorista.

A humor azonban sok helyütt maró társadalomkritikát rejtett: szóba került többek között, hogy Szijjártó Péter Szergej Lavrovval együtt nevette ki az orosz börtönben meghalt Alekszej Navalnij nyitott koporsóját, hogy Orbán Viktor megtanította cipőfűzőt kötni Donald Trumpot vagy hogy a bicskei gyerekotthon áldozatai bocsánatot kértek – végre – Balog Zoltántól, Varga Judittól és Novák Katalintól.

Ezen kívül a Vágó István-klón Bödőcs „beszámolt” arról is, hogy az amerikai nagykövetségen körülmetélték Gyöngyösi Mártont, hogy Magyar Péter eltávolíttatja Schmidt Mária-tetoválását a válláról, és megtudhattuk, hogy Karácsony Gergely férfivá műtteti magát.

A rövid videó végén, mintegy bónuszként, értesülhettünk a legújabb Rákay Philip-filmről is – ezúttal igen meglepő stílusban.

Bödőcs Tibor retró Híradó-paródiája


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
95 éves lenne Audrey Hepburn, aki előre tudta, hogy meg fog halni
Az ikonikus angol-holland származású színésznő 1929-ben született és 1993-ban halt meg egy hospice házban. Kemoterápiával kezelték, de tudta, hogy nem fogja túlélni a betegséget.

Link másolása

Idén ünnepelné 95. születésnapját Audrey Hepburn, melynek apropóján a Blikk képgalériát közölt a híres színésznőről.

Audrey Hepburn sikeres modell is lehetett volna, ha fiatal nem happolják el a filmes szakemberek. Pályája elején modellkedésből és táncos szerepekből keresett pénzt, de 1948-ban kapta meg az első szerepét a Nederlands in zeven lessen című filmben.

Az '50-es években Angliában dolgozott, ahonann az Egyesült Államokba vezetett az útja, ahol az első világraszóló sikerét a Római vakációval szerezte. 1967-ben visszavonult a filmes szakmától, ám Steven Spielberg amerikai filmrendező felkérésére elvállalta később az Örökké című film egyik szerepét.

1992-ben derült ki, hogy vastagbélrákkal küzd. A diagnózist követően megműtötték, kemoterápiával kezelték, de tudta, hogy nem fogja túlélni a betegséget.

Egy hospice házban halt meg 1993. január 20-án.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Így tudta meg Kulka János, hogy a Nemzet Színésze lett – Máris sokan gratuláltak neki
A színészt egy kollégája hívta fel telefonon, és a bejelentéssel nagyon meglepte őt - árulta el Kulka János, aki nagyon köszönte a kitüntető címet.

Link másolása

Ahogy arról mi is beszámoltunk, Kulka Jánost választották a Nemzet Színészének a nemrégiben elhunyt Tordy Géza helyére.

A művészt az RTL Híradó kérdezte meg arról, honnan tudta meg a hírt:

Kulka János válasza:

"Molnár Piroska hívott, gratulált nekem. Nemzet Színésze vagy. Meglepődtem. Nagyon köszönöm, nagyon"

- árulta el a színész, majd hozzátette: sokan gratuláltak neki, sok sms-t és hívást kapott.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Két órából egy érdekes, egy kínzás. Megéri? Az elátkozott Queen Mary kritika
Az elátkozott Queen Mary nem más, mint egy ügyesen összerakott zagyvaság. Hangulatos, gyönyörű, de értelmetlenül túlbonyolított horror próbálkozás.

Link másolása

A Queen Mary olyan, mintha egy erőltetett, izzadságszagú Netflix horrort néznénk. Egy szerencséje van: az alkotók komolyan gondolták és kemény munkát fektettek bele. Nem tudom, hogyan lehetne leírni Az elátkozott Queen Mary-t úgy, hogy átadjam a tapasztalataimat.

Kerek egész képet, ugyanis nem tudok írni, akkora összevisszaság az egész.

Kár érte, se a színészek, se a filmes szakemberek nem tehetnek róla, egészen máshol csúszhatott el ez a történet.

A kezdés meglepően impozáns. 1938-ban járunk egy halloween-i estélyen egy hajó fedélzetén, amely épp az új világba tart Angliából. Egy furcsa családot követünk az első osztálynak fenntartott étteremben, akikkel valami nem stimmel.

Apuka erőszakosnak tűnik, anyuka babonásnak, a gyermek pedig nem bír magával.

A párbeszédekből hamar össze lehet tenni, hogy ők bizony nem az első osztályra valók, de Halloween-re hivatkozva, álruhában sikerül elvegyülniük a gazdagok között. Természetesen lebuknak és baj-bajt követ, majd az egész egy vérengzésbe fullad.

Aztán gyors váltás és egy másik családot kezdünk el követni a jelenben, Anne (Alice Eve), Patrick (Joel Fry) és gyermekük Lukas (Lenny Rush) személyében. Szépen lassan, nem túl szájbarágósan kiderül, hogy ők mit keresnek a már szórakoztató központként működő, Los Angelesben végleg kikötött Queen Mary-n.

Valami nem stimmel az egész hajóval, egyszerre túl steril és zavaróan mocskos.

A kapitány, Bittner (Dorian Lough) is gyanúsan viselkedik, mintha titkolna valamit. Mondani sem kell, hogy a két történetszál egyszerre folyik egymás mellett, felváltva váltakozik, majd egyszer csak összefonódnak.

Nem fogok spoilerezni, mert nem is igazán tudnék. Hangulatos indításból viszonylag gyorsan elérkezünk az unalmas tucathorrorok világába. Maga a helyszín már megért volna egy értelmesebb filmet. Az atmoszféra tapintható, mind a jelen mocska és felületes sterilsége, mind a ’30-as évek elegáns nyomora. A képi világ zseniális, a vágások néha ámulatba ejtőek, a gyönyörű képekkel társulva.

Isaac Bauman operatőr képei magukért beszélnek. A kivégzések brutalitása ritkán látott moziban X karika nélkül. Nem ezen fog múlni a siker.

A kosztümök, a maszkok, a díszletek és még a CGI is rendben van, az alacsony költségvetés ellenére. Alice Eve, Joel Fry és a többi színész is jó. Ami biztos, hogy nem ezen a brigádon csúszott el a dolog. A forgatókönyvíró és a rendező azonban egyest érdemelnek - köszönjük leülhetnek.

Sokat segíthetett, hogy tényleg mindent próbáltak helyszínen felvenni, a Queen Mary hajón forgathatott a stáb, sőt még egy 3D-s szkennelést is végeztek az egész hajón, így szabadon mozoghatott az operatőr a szűk térben, digitálisan. Érdekes technológia ügyes felhasználása. Akkor mi a gond az egésszel, hogy nem úgy hivatkozom rá, hogy az év egyik legjobb horrorja? Egyszerű: ősbutaság az egész film. Nem csak unalmas, nem ijesztő, de még értelmetlen, logikátlan és zavaróan buta karakterekkel van tele.

Ennyire gyenge forgatókönyvet régen láttam. Mintha mesterséges intelligenciával írták volna,

azzal a leírással, hogy „robot csinálj nekem egy látványos, brutális horrorfilmet, naaaaagy csavarral a végén.” Hát nem jött össze, se izgalmas, se érdekes nem lett a végeredmény. Azon kívül, hogy szép és mozog a kép, sok köze nincs egy koherens történethez.

Itt senki se úgy viselkedik, mint egy élő ember. A gyilkos áldozatai megköszörülik a torkukat, miközben a kegyetlen tettes véres fejszéje még egy fejbúbban van. Aztán elkezdenek elfutni egy zsákutcába négyen! Tényleg mélységesen felháborító, hogy ezzel valaki pénzt szeretett volna szerezni. A forgatókönyvírók között nem meglepő, hogy az első filmes Stephen Oliverrel és a nem túl nagy tapasztalattal rendelkező Gary Shorreal találkozunk. Egyébként Shore rendezte is a filmet elég, ha ehhez annyit teszek hozzá, hogy előző nagyjátékfilmje Az ismeretlen Drakula mérföldekkel jobb volt ennél. Pedig az nagy szó! Aki látta, az tudja.

Ami a legrosszabb az egészben, hogy a mozi annyira szép, amennyire egy horrorfilm képes rá.

Még a felúszó feliratok, a stáblista elrendezése és a főcím is művészire sikerült. Valószínűleg itt ment félre: volt egy remek ötlet, de nem volt elég tartalom egy egész estés filmhez, ezért tóldották-fóltozták és addig csavarták művészieskedéssel, hogy a Frankenstein szörnyetege effektus történt. Lehet jobb lett volna, ha elégetik a Queen Mary-t, ahogy ezt a szörnnyel is tették. Spoiler az 1931-es Boris Karloff filmből, elnézést.

Nem ragozom tovább, rossz film a Queen Mary. Lehetett volna remek horror is, ha a forgatókönyv hozzáértő kezekben landol, vagy ha csak egy rövidfilmet készítenek az alkotók. De egy több mint kétórás misztikus kalandnál nem adott többet.

Olyan mintha megnéztük volna a Lost első és utolsó részét egymás után. Egy figyelemfelkeltő, gyönyörű, rejtélyes felvetés, ami egy kiábrándító, túlcsavart, értelmetlen badarságba csap át.

Nem ajánlom senkinek, inkább nézzetek meg mást a mozi kínálatból.


Link másolása
KÖVESS MINKET: