KULT
A Rovatból

Müller Péter Sziámi: „Nincs másom, csak hogy szabadon gondolkodhatok és beszélhetek”

Úgy véli, soha nem volt és jelenleg sem lázadó, csak egyszerűen nem hajlandó öncenzúrára. Interjú.


Januárban mutatta be a Müller Péter Sziámi And Friends zenekar új, Nevess magadra! című lemezét, márciusban pedig készülnek a "B" bemutatóra, amire a Katona József Színházban kerül sor neves színészek közreműködésével. Ez adta az ürügyet, hogy leüljek beszélgetni Péterrel.

Eric Idle mondott egyszer valami olyasmit, hogy hiányoznak neki azok, akik utálják a Monty Pythont, mert úgy tűnik mostanra sajnálatosan elfogadhatóvá váltak, kvázi befogadta őket a rendszer, ami ellen lázadtak. Ön hogy áll a maga lázadásával? Vannak még Sziámi utálók?

Én mindig azzal foglalkoztam, ami történt velem, és próbáltam olyan témákat választani, amikhez közöm van. Nem nagyon mérlegeltem a lehetséges hatást. Igyekeztem nem afelől megélni, hogy lázadok, vagy lázítok.

Ha szabad ember vagy, akkor nem dőlsz be olyasminek, hogy világnézet, jobboldal, baloldal, politika.

Bizonyos szint fölött ez nem jöhet komolyan szóba. Legfeljebb mint zaklatás.

Vegyük az URH zenekart. Az URH, ami döbbenetesen hatásos dolog, ha utólag ránézek, az voltaképp csak egy flash volt. A Kulich Gyula téren (ma Kálvária tér - KMG) a pszichiátriai klinika nappali szanatóriumának ápoltjai részére rendeztünk egy koncertet azért, hogy a bevételből vásárolhassanak egy fekete-fehér tévét. Ez volt az URH zenekar. Az, hogy lettek még koncertek, az egy isteni csoda, de összesen 8 darab koncertünk volt, és pontosan fél évig léteztünk. Ezalatt, valamelyest joggal, kialakult az a mítosz, hogy mi az abszolút lázadók vagyunk. De ezt én nem úgy csináltam, hogy lázadó dalokat akartam írni. Bár tény, hogy a dalaim oly módon szókimondóak voltak, hogy félelemből elhallgatott, vagy csak titkon hangoztatott közérzetet közvetítettek.

Mindig is úgy gondoltam, hogy nincs másom, csak hogy szabadon gondolkodhatok és beszélhetek.

Pont most találta meg valaki a cikket: 1981-ben a New Musical Expressben megírta egy újságíró, hogy bejárta Kelet-Közép-Európát, és nem talált az URH-nál jobb zenekart. Pár évvel ezelőtt pedig rákerültünk az EMI punk világválogatás lemezére a Kék Fény című számmal.

Ha az ember nem teljesen hülye, akkor ez nem úgy működik, hogy „Hé! Nem is olyan rossz biznisz ez a lázadás! Akkor én nyugdíjig most már lázadó leszek!” Innen nézve nem voltam és most sem vagyok lázadó. Csak egyszerűen nem vagyok hajlandó öncenzúrára. Arra törekedtem, amit apám közvetítésével Lao Ce-től tanultam:

"Az igaz embernek az a dolga, hogy tanulmányozza a hagyományt, és korának nyelvén továbbadja azt."

Mindig minimál-anarchista voltam, a szónak abban az értelmében, hogy viszolygok bármilyen hatalomtól. A legjobban attól, ha döbbenten és rémülten azt veszem észre, hogy az én kezembe került valamiféle hatalom anélkül, hogy szerettem volna. Legyen az akár siker, akár pénz, akár túlszeretve levés.

Lázadást mondtam, és rögtön a politikára gondolt. Pedig az én generációmnak a politikai része kevésbé volt érdekes. Én például 76-os vagyok, a rendszerváltáskor voltam 13 éves, és sokkal fontosabb volt számomra a Sziámiban a kulturális és generációs lázadás. Ha azt énekeltük a szüleinknek, hogy „Ha előrelátó csecsemő lettél volna, / Felkötöd magad a köldökzsinórra”, azzal meg lehetett botránkoztatni őket, és akkor úgy éreztük, hogy nyertünk valamit.

Az például elég spéci dal és sok spéci helyzetet hozott. Ha megnézi a refrénjét, az nem csak annyit üzen, amennyi az első két sor, hanem hozzá tartozik az utolsó két sor is: „De te megszülettél, és nem vagy se hülye, se vak / Ha már itt vagy, ne hagyd, hogy leállítsanak.” Arról szól, hogy volt egy lány, aki folyton öngyilkos akart lenni. Neki írtam a dalt.

Ha már itt vagyunk, akkor kezdeni kell vele valamit...

Igen. Pontosan erről szól. Nem véletlenül született meg az ember, le kell tudni a házi feladatot, ahogy az egy másik dalban van (az Elölről címűben - KMG).

Említette, hogy az ember fölülemelkedik azon, hogy jobb- és baloldal. Mégis, a rendszerváltás óta folyamatosan, az utóbbi években pedig talán még inkább van egy törekvés, hogy mindenkit besoroljanak valahova.

Vihogógörcsöt kapok tőle. Tudom, hogy politikatörténetileg ez mit jelent, és tisztában vagyok az angol parlament szerkezetével, de nehogy már nekem azt kelljen mondanom, hogy én jobboldali vagy baloldali vagyok. Ez olyan, mintha azt mondanám, hogy sántítok az egyik lábamra. Az én életemben a hagyomány, és a (nem csak folklór értelemben vett) hagyományőrzés pontosan olyan, mint a radikális nyitottság. A két dolog egyensúlyban kell, hogy legyen.

Az élet akkor értelmes, ha minél nagyobb szélsőségeket tudsz egyensúlyban tartani, és megéled őket.

Például soha nem volt bennem műfajgyűlölet. Megkockáztatom, hogy a magyar kulturális életben én vagyok az a figura, aki a legtöbb területen, műfajban, szemléletben otthon vagyok. Például sokszor leírták már, hogy a Sziget Fesztivál a Sziámi dalokból és a Sziámi Nyaralásból nőtt ki, abból, hogy a Sziámival elvittünk pár gyereket nyaralni. Hozzátéve, hogy természetesen szükség volt hozzá a zseniális kollégáim rengeteg munkájára is. De például én hoztam létre a miskolci Bartók Plusz Operafesztivált, írtam opera szöveget Kesselyák Gergely és Puccini zenéjéhez, fordítottam és írok musicalt, forgatókönyvet, igen gyakran verset, olykor novellát, esszét is, ha eszembe jut, meg szocio-riportot. Persze az sem mindegy kivel ír musicalt az ember, például Jávori Fegyával (Jávori Ferenc – KMG) vagy Szakcsi Lakatos Bélával élményszerű és magas szellemiségű munka az is...

Sőt, most is szerepel egy szövege A Dalban.

Szakcsi Lakatos Béla hívott fel – akivel 10 éve játszunk a Pianissimo! nevű duónkkal –, hogy a fia, Szakcsi Lakatos Róbert szeretne benevezni a versenybe, és írt egy dalt: írnék-e rá szöveget? Kökény Attila és Szőke Nikoletta énekelné. Ránézésre lehet, hogy valaki azt gondolja, hogy ez tőlem idegen, pedig abszolút nem. A slágerek, ha jók, akkor azok nagyon komoly és nagyon nehéz dolgok. Ráadásul két nagyon-nagyon jó előadóról van szó. Nyilván nem úgy énekelnek, ahogy én azt magam tenném.

De bármilyen műfajban, ha meghallok egy kifejező, jó hangot, azt élvezem.

Nem onnan szoktam ezeket hallgatni, hogy fú, ez táncdal, és közhelyes. Az érdekel, hogy egy szint alatt vagy fölött van-e. Mondjuk a Máté Péter nevű zsenit pici koromtól imádtam hallgatni. Teljesen más világ, mint ahol mi az And Friends-szel mozgunk, de akik ismernek, azok pontosan értik, hogy miért szeretek dalt írni többek között Odettnek, Koncz Zsuzsának, Palya Beának, Szalóki Áginak, Kökény Attilának és Szőke Nikolettának. Vagy épp Vastag Csabának. Ugyanúgy, ahogy van a politikai besorolási kényszer, van ez a sznobéria, hogy ha valakik egyszer engem megszoktak „vad artrockernek”, akkor hogy képzelem, hogy írok egy táncdalt. Pont úgy képzelem, ahogy az Ady Endre képzelte, hogy Nagy Endre kabaréjába kuplékat írt. Csak az emberek ezt már nem tudják.

Egyébként az esélytelenek nyugalmával indultunk neki A Dalnak, mert ez túl jó zene oda. Amúgy sosem nézek tévét, de ezt most megnéztük. Az volt a benyomásom, hogy sok tehetséges ember, ahogy a Móriczka elképzeli, „korszerű”, „adekvát” módon, a trendek ismeretében, a Spotifyt agyonhallgatva, csinál egy olyan dalt, ami majd jó lesz oda. És ebből nagyrészt középszerű szörnyszülemények jöttek létre. Nem véletlenül nem mondok példákat, senkit nem akarok megbántani. Nálam a jó ember ott kezdődik, hogy nem fegyverkereskedő vagy drogdíler, hanem énekel vagy zenél. Azon belül, persze, pontosan meg tudom ítélni, hogy mi van a vonal alatt, és mi fölötte.

De a dal rovására menő, tolakodó produceri és szcenírozási hozzáállás teljesen hibás.

És tévedés ne essék, nem azért, mert én a régit szeretem.

Most kicsit aggódok is, mert a sikeres szereplésen felbuzdulva azzal kerestek meg, hogy írjam meg a dal végét portugálul is, mivel Portugáliában lesz a döntő. Szerencsére pont nálam ült Egressy Zoli, aki a Portugál szerzője, és beszél valamelyest portugálul, úgyhogy megírtuk portugálul. Ez egy játék. Aki nem érti, hogy milyen döbbenetes dimenziókba visz ez a látszólag pofon egyszerű dolog, mint a dalírás, az nem ért semmit, mert önmagát nem érti. Az ember ritkán tudja megmondani, hogy egy vers vagy dal miért tud akkorát ütni a világban. Hiszen három perc. Iszonyú nagy hatása, súlya van egy dalnak. Ez nem ízlés dolga. A klasszikus értelmezés szerint az istenek a mítoszokkal üzennek az embereknek. Az embernek pedig illendő valahogy visszaüzennie - ez a kultusz. Igazából különböző kultuszoknak vagyunk a tanúi, amikor különféle stílusú dalokat hallgatunk. Vagy színházat nézünk.

Ha másnak kell írni, akkor mennyire veszi figyelembe a „megrendelőt”?

Másnak nem szeretek úgy írni, hogy odaadok egy szöveget és zenésítse meg. Ez alól azok a kivételek, akikkel iszonyú sokat dolgoztam már. Csak hogy érezzea spektrumot, a tegnapi délutánon gyors egymásutánban Malek Andrea, majd az Üllői Úti Fuck kért fel néhány dalszöveg megírására. Malek Andi, akit nagyon szeretek és tehetségesnek tartok, 50 éves lesz, és megkért, hogy menjünk el játszani a születésnapi koncertjére Szakcsival. És az Üllői Úti Fuck is nagyon jó dolog volt az életemben, bírom. Ez úgy működik, hogy ilyenkor tudom, hogy személyre szabottan honnan kell meríteni az ihletet és hova csatolom vissza. Amikor verset írok, akkor nem tudom.

Olyan volt már, hogy megírt valamit ihletből, és úgy érezte, hogy nem magának való?

Biztos, de nem emlékszem konkrét példára. Olyan volt, hogy írtam magamnak egy dalt, aztán találkoztam valakivel, és úgy éreztem, hogy inkább neki kéne énekelnie. A mostani lemezen is van ilyen. Bár a Kicsi, kicsiszolt kő alapjában véve férfidalnak tűnik, egyszer csak úgy éreztem, sokkal jobban érdekel, ha most Roszik Hellától hallgathatom.

Meséljen a koncertről, amire a Katona József Színházban kerül sor.

Az igazság az, hogy örömteli módon a jegyek már elfogytak, úgyhogy úri helyzetben vagyunk. Lesz egy B típusú lemezbemutatója a Nevess magadra! című cédének. Kicsit más lesz, mint a Gödör klubbeli, rockos lemezbemutató volt, de azért átfedéssel. Színház, finomabb akusztika, és nagyon sok színész vendég. Elhívtuk Ónodi Esztert és a Pintér Béla társulatnak azon tagjait, akik többé-kevésbé rendszeres fellépői az And Friends koncerteknek. Roszik Hella például tagja is lett a zenekarnak. De itt lesz Pintér Béla, Thuróczhy Szabolcs és Stefanovics Angéla is, aki ugyan szabadúszó, de ideje nagy részét a Pintér Béla Társulatban, és, örömünkre most már a Müller Péter Sziámi AndFriends-ben is tölti. A Katonában van olyan hagyomány, hogy az előadás napján árulnak álló jegyeket. Úgyhogy aki nagyon szeretne bejutni, jöjjön oda egy kicsit korábban, és akkor még talán kap helyet.

Ezen kívül hol találkozhatnak Önnel a rajongók a közeljövőben?

Szembe kell néznünk azzal a szomorú ténnyel, hogy bezár a Gödör Klub. Április 1-jén igazi sírva vígadós búcsúkoncert lesz. Egyszer a Salamon Andris kitalálta, hogy álljon össze újból az URH zenekar, de valahogy sem Menyhárt Jenő, sem én nem ugrottunk lelkesen. Viszont Kiss Llaci, aki nagyon meghatározó figura, és elképesztően jó dalszerző-előadó, és Ausztráliában él, akkor épp itthon volt. Ezért azt mondtam, hogy akkor csináljunk egy programot ÚjRH néven, aminek az ő dalai lesznek a középpontjában. Mivel Kiss Llaci megérdemli, hogy figyeljünk rá, mint önálló alkotóra és előadóra, most is létrejön egy ilyen ÚjRH koncert, ahol lesznek URH számok, Európa Kiadó számok – és új dalok is, mert az új lemezen is van tőle dal, és mi is játsszunk majd egy blokkot.

Aztán a következő budapesti And Friends koncert valószínűleg áprilisban a Kuplungban lesz, a nagy fővárosi nyári évadnyitónk pedig június 1-én, a Kobuci Kertben. Nagyon jó hely, nagyon szeretünk ott játszani.

Úgy érzem, a másokkal való közös munkát legalább annyira élvezi, mint ha magában, magának költ.

A világháló nem akkor jött létre, amikor összedrótozták, és lett az internet. Az eredeti világháló az a világlélek. Nagyon különleges dolog az emberi lét. Nem kell telepatikus képesség ahhoz, hogy evidens legyen, hogy az összes ember összetartozik. Ezt csak ilyen csacsiságok tudják elfedni, hogy az egyik ember egyszer csak azt mondja a másikra, hogy migráns. Vagy zsidó. Vagy keresztény, hiszen őket is üldözték a maga idejében.

Tőlem nagyon idegen, amikor a rosszfajta lelki kényelem attitűdjéből csoportosan ítélnek meg embereket.

Most nyilván föl fog hördülni az, aki úgy gondolja, hogy kötelező szembemenni a kormánnyal, de én nem megyek senkivel szembe. Nem vagyok az ellensége senkinek. Próbálom megérteni mindenkinek a szempontjait. Azt mondom, Magyarország kormányának tökéletesen igaza van addig, amíg csak azt mondja, hogy egyetlen illegális bevándorlót sem óhajtunk beengedni. Világos. Nem azt mondják, hogy a bevándorlókat nem engedjük be, hanem az illegális bevándorlókat. Én viszont bárki emberfiát, akiről tudom, hogy nem ártó szándékkal jön, beengedném.

Ha valaki gumicsónakon szeli át a tengert, akkor gyanús, hogy nem kényelmi turistának jön, vagy gazdasági bevándorlónak.

Egészen addig, amíg van mit ennem, addig nem fogom átúszni az Atlanti-óceánt, csak mert Amerika gazdagabb ország, és azt hiszem, hogy ott jobban érvényesülhetnék. Csak akkor úsznám át, ha itt elviselhetetlenül rossz lenne. Azért sem úsznám át, mert felhívna a sógorom, hogy figyelj, itt nagy a munkanélküli segély. Emiatt nem ülök be gumicsónakba, nem kockáztatom a gyerekeim életét. Ebből a szempontból mellékes, hogy azokban a gumicsónakokban ül egy-két fiatal férfi, aki esetleg azért jön, hogy itt felrobbantsa magát, vagy a tömegbe hajtson. (Bár, tudjuk, hogy nem tipikusan az első generációs muzulmán bevándorlók a potenciális terroristák.) Sajnos idehaza is előfordulnak bizonyos arányban olyan emberek, akik teljesen érthetetlen módon, sörétes puskával tíz éves kislányokat lőnek szitává, vagy a szemük láttára ölik meg az apjukat. Az emberekben ott a vadállat, ehhez nem kell migránsnak lenni.

Nem igaz, hogy én független vagyok attól a másik embertől. 10 vagy 12 éves voltam, amikor elhatároztam, hogy regényt fogok írni. Az lett volna a címe, hogy A gyarmatok bosszúja. Nagyon szeretem a történelmi regényeket.

Az, amit mi úgy hívunk, hogy európai kereszténység, kifosztotta és leigázta az egész világot.

Ebből gazdagodott meg, hogy tönkre tette a világot, és maga ellen fordította. Ez csak idő kérdése volt, és ehhez kellett a tévé meg az internet, hogy az ottaniak fölocsúdjanak.

Visszatérve oda, hogy lázadó vagy nem lázadó... Én lázadozok akkor, ha látom, hogy igazságtalanság történik. Ilyen egyszerű. Tudom, hogy fárasztó lehet egyénenként megismerni az emberek sokaságát, de muszáj. Mert különben előítéletes, rémült, gyűlölködő gonosztevő vagy.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Isztriai tengerparti hangulat a Városmajorban – különleges színházi est vár Budapesten
Igazi horvátországi tengerparti hangulat lesz a Városmajori Szabadtéri Színpadon a Zentai Magyar Kamaraszínház kiváló színészei jóvoltából!


Nem kell tehát a tomboló hőségben órákat várakozni az autópályán, hogy átéljük az Isztria hangulatát, a városmajori nézők ugyanis lírai-groteszk tengerparti társasutazáson vehetnek részt, hiszen augusztus 25-én Budapestre érkezik a Szedjetek szét!

Közel van a Vajdaság, valahogy sokaknak mégis távol: az, ami az ütemes tempóban megújuló zentai színházzal történik, feltétlenül figyelemre érdemes. A Dévai Zoltán és Mezei Kinga vezette teátrum gyorsan felkerült újra a délvidéki magyar színházak összetéveszthetetlen esztétikája iránt rajongók belső térképére. Kicsi, de erős – talán így lehetne leírni legrövidebben azt, ahogyan és ami itt történik.

Merész vállalásokból nincs hiány, és erről megbizonyosodhat az, aki ellátogat a nagy vajdasági költő, Domonkos István műveiből készült, 2024-ben bemutatott előadásra.

Aminek van előtörténete, többféle is. Egyrészt a hosszú színházi memóriával rendelkezők emlékezhetnek Mezei Kinga korai, nagy visszhangot kiváltott Via Italia-rendezésére, melyet „Domi” szövegei nyomán álmodott színpadra. Néhány éve a Zenta melletti szomszédvárban, a szabadkai Kosztolányi Dezső Színházban született meg az első Szedjetek szét, szintén Mezei rendezésében. Az egykori szereplők közül Hajdú Tamás, Mészáros Gábor és Pálfi Ervin az újragondolt változatban is részt vesz, de a színpadon látjuk még többek között a rendezőt magát, vagy a Budapestről Zentára szerződött Vilmányi Benettet is.

Domonkos István költészete alapélmény számtalan vajdasági alkotónak. A Szedjetek szét kiindulópontja A kitömött madár című regény, majd a rá néhány évre, 1971-ben publikált Kormányeltörésben című vers. Ez utóbbi jelentőségéről Keresztury Tibor irodalomtörténész így fogalmaz: „az idegenség, a magány, kitaszítottság, a nyelvvesztés, a hazához fűződő viszony, az elveszített otthon, a sehová sem tartozás... keserű himnusza ez, melynek végetérhetetlen avantgárd sodrását, áradását visszatérő motívumok strukturálják... Élő, működő, aktuális, frissnek ható matéria: éppúgy meggyőződhet erről Domonkos régi híve, ismerője, mint az, aki ezt a verset, ezt a költőt most fedezi magának fel.”

És a felfedezéshez, illetve újraismerkedéshez tökéletes matéria a zentai színház előadása. Az isztriai tengerparton vagyunk a hetvenes években, a zenészek az üdülők szórakoztatására kitartóan húzzák a talpalávalót. Közben pedig a véletlen által egymás mellé sodort, karakteres és emlékezetes figurák élővé és átélhetővé varázsolják a horvát (rém)álmot. Négy monológot hallunk, és mindnek központi témája a menni vagy maradni kérdése – Domonkos szomorú varázslata, hogy a kérdés aktualitása mit sem kopott az elmúlt négy és fél évtizedben ezen a vidéken...

Ahelyett, hogy az apró történéseknél leragadnánk, érdemes egy nagy levegőt venni, és úgy elmerülni ebben a különös világban. Aki nem szakértője a vajdasági kultúrának és gondolkodásnak, annak sem kell aggódnia, hiszen az előadás jófajta humorral mutat görbe tükröt a mindig abszurd világnak. Eljön az a pillanat is, amikor a nevetés megszakad, és minden elsötétül egy pillanatra, de a keserű valóság is szerethetővé nemesül a fináléban.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Váratlan műsorváltozás az RTL-en: ma este több sikerműsor is elmarad
Az ugrás és A mi kis falunk ismétlése ma elmarad, helyettük a Tottenham–PSG UEFA Szuperkupa-meccset láthatják a nézők. A mérkőzés 20:15-től élőben megy, a késő esti híradó pedig 23:20-kor kezdődik.


Szerda estére változtatott a műsorrendjén az RTL, így a nézők most nem láthatják Az ugrás és A mi kis falunk ismétlését, vette észre a Média klub.

Az ugrás tavaly tél végén indult Gundel Takács Gábor vezetésével. A játékban a versenyzők egy öt méter magas, mesterséges híd egyik végéből indulnak, és a másikig kell eljutniuk. Tíz szinten, a híd adott pontján mindig a helyes állítást kell kiválasztaniuk, hogy megtalálják az egyetlen igaz átjárót. Aki téved, a mélybe esik, aki végig helyesen dönt, elviheti az ötmillió forintos főnyereményt. A vetélkedő idén új évaddal tért vissza, de a mai adás kimarad, ahogy A mi kis falunk ismétlése is.

A helyüket az UEFA Szuperkupa döntőjének élő közvetítése veszi át, amelyen a Tottenham és a PSG csap össze.

Ez egyben a 2025/2026-os Bajnokok Ligája-szezon kezdete is, amelynek fináléját Budapesten rendezik. A mérkőzés 20:15-kor kezdődik a Fókusz után. Az RTL Híradó ezen az estén 22:50 helyett 23:20-kor kerül adásba. Az ugrás és A mi kis falunk csütörtökön a megszokott időpontban folytatódik.

(via Blikk)


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
A hadvezérben Jason Momoa egy szál ágyékkötőben kaszabolja honfitársait, avagy A rettenthetetlen Hawaii-on – Pilotkritika
Véres, nagyszabású, érdekes – a történelem egy kevésbé ismert része elevenedik meg, sokak számára pedig az is kiderül, honnan ered a Dragon Ball-beli Songoku csatakiáltása…


I. Nagy Kamehameha a Hawaii Királyság első uralkodója volt 1795 és 1819 között. A harcos, diplomata és vezető hosszú évekig tartó konfliktusok után 1810-ben egyesítette a Hawaii-szigeteket, illetve azok királyságait (Maui, Kaua’i, Hawai’i és O’ahu). Ezt megelőzően ugyanis a szigetek főnökei között háborúk dúltak. 1778-ban James Cook kapitány érkezett Hawaiira, ami egybeesett Kamehameha ambícióival. Nyugati fegyverek és tanácsadók segítségével Kamehameha csatákat nyert Mauin és Oahun is, 1810-ben pedig, amikor Kauaʻi királya beleegyezett, hogy Kamehameha alatt hűbéres királyságot alapít, a nagy cél végre beteljesedett. Hawaii egyesítése pedig nemcsak azért volt jelentős, mert hihetetlen teljesítménynek számított, hanem mert különálló kormányzás alatt valószínűleg a nyugati érdekek versengése miatt szétesett volna.

Ez a történelem, Jason Momoa számára pedig népe históriája kulcsfontosságú.

Thomas Pa'a Sibbett-tel együtt már 2015 óta, tehát kerek tíz éve dolgozott azon, hogy elkészülhessen A hadvezér, amely eredetileg I. Kamehamehát tette volna a sztori középpontjába, és Momoáék egész estés mozifilmként képzelték el, majd később úgy döntöttek, hogy a nagy hódító legyen inkább mellékszereplő, a fókuszban pedig álljon a hadvezér Ka’iana (Momoa alakításában), aki 1795-ben Kamehameha ellen fordult, amikor az meghódította Oahu szigetét.

Vagyis ő a szigetek egyesítése ellen küzdött. Így kapott a sorozat egy érdekesebb vetületet és nézőpontot, ahelyett, hogy a nagy király életének szimpla történelmi, életrajzi, háborús feltárása lett volna.

A hadvezér első részében tehát megismerjük Ka’ianát, a katonát, aki kapásból egy megtermett cápával birkózik, de rögtön meglátjuk az emberi oldalát is, amikor hálát suttog a legyőzött halnak, megköszönve neki, hogy testét a rendelkezésükre bocsátotta. Majd megtudjuk, hogy Ka'iana és családja jelenleg Kaua'i királyságában él, de mivel Maui szigetéről származnak, kitaszítottként tekintenek rájuk. Ka'iana ugyanis Maui hadvezére volt, de elhagyta szülőföldjét (megszökött a seregből), miután rájött Kahekili király (Temuera Morrison) brutális ambícióira. Amikor azonban a király visszahívja (és megfenyegeti), Ka'iana beleegyezik, hogy segít legyőzni népének az ellenséges O’ahut, azonban egy jóslat, egy aljas átverés és egy szimpla bosszú miatt súlyos háborúba keveredik.

A minisorozat egyik fő érdekessége, hogy az alkotók megpróbálták annyira autentikusra fogni a dolgokat, amennyire csak lehet. Épp ezért például a színészek mindegyike hawaii nyelven beszél, az első részben legalábbis nem lehet hallani angolt vagy más nyelvet.

Emellett pedig természetesen Momoáék nagy műgonddal hozták létre az akkori állapotokat, például a királyságokra jellemző öltözékeket, harci díszeket, fegyvereket, hajózási eszközöket, mindennapi tárgyakat, lakhelyeket stb. Persze túl sok viseletre nem volt szükség, mivel Hawaii már akkor is egy igen forró égövben foglalt helyet, ezért elmondható, hogy ritkán látni egy sorozatban ennyi ágyékkötőt és férfi tomport, mint itt.

Momoán egyébként tisztán érződik, mennyire fontos volt neki ez a projekt, hiszen Thomas Sibbett és Doug Jung mellett ő írta az összes epizód forgatókönyvét, eljátszotta a főszerepet, executive produer is volt, illetve elvállalta az utolsó rész rendezését is (nem ez az első munkája direktorként, 2014-ben már készített egy egész estés mozifilmet e minőségében Vadcsapáson címmel).

A hadvezér nyolc epizódja egyenként kb. 50 perc és 1 óra között mozognak, s már kapásból az elsőben sok minden történik, így azzal vélhetően nem lesz gond, hogy események nélkül maradnánk, hiszen hosszú volt Kamehameha hadjárata, akit egyébként az újonc Kaina Makua alakít.

Az alkotók direkt törekedtek arra, hogy a szereplők is hitelesek legyenek, így a polinéz térséből kerestek színészeket. Nincs is túl sok ismert arc a gárdában, Jason Momoa mellett a már említett (és egyébként új-zélandi maori származású) Temuera Morrison (ő játszotta Momoa nevelőapját az Aquaman-filmekben, de a Star Wars-franchise Jango Fettjeként és klónkatonáiként is igen ismert), valamint a szintén új-zélandi Cliff Curtis (Zongoralecke, Hat nap, hét éjszaka, Sivatagi cápák, A bennfentes, Kiképzés, A forrás, Napfény, Die Hard 4.0, Álom doktor stb.) neve csenghet még ismerősen.

Az akciójelenetekre szintén odafigyeltek a készítők, a test test ellen küzdelmek véresek, kegyetlenek és reálisak, a statisztéria pedig láthatóan gazdag, tisztára, mintha A rettenthetetlent néznénk, csak Skócia helyett Hawaiion, és skótszoknyák helyett ágyékkötőkkel (férfi lábak mindenütt).

A hadvezér első részében mindez együtt, kiegészülve némi spirituális szállal (ami szintén fontos az ottani társadalomban, kultúrkörben) egy érdekes, a történelem számunkra kevésbé ismert szegletének ígéretét hordozza a további hét epizódra, Jason Momoa pedig, úgy tűnik, élete legjobb alakításával hálálja meg a nézők figyelmét.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Mókusokat nyúzott, nem mosakodott, és szexuális erőszaknak tartja a pucér fotói ellopását – 35 érdekesség a 35 éves Jennifer Lawrence-ről
Thomas Jefferson leszármazottja? Odaadta a szüleinek az Oscar-díját? Jeremy Rennerrel unokatestvérek? Ilyen és ehhez hasonló érdekességekkel ünnepeljük J-Law szülinapját.


1. 1990. augusztus 15-én, délután 15:20-kor született Jennifer Shrader Lawrence néven, a Kentucky állambeli Louisville-ben.

2. Édesapja, Gary S. Lawrence (született Kentuckyban, 1956-ban) építőmunkás volt, majd egy betonipari vállalkozást, a Lawrence & Associates-et vezette, édesanyja, Karen M. Koch (született Kentuckyban, 1956-ban) pedig egy nyári gyermektábort irányított. Jennifer és két bátyja, Ben és Blaine is Kentuckyban nőttek fel.

3. Apai nagybátyja Thomas Jefferson, az Egyesült Államok harmadik elnökének leszármazottja.

4. 14 évesen fedezte fel egy tehetségkutató egy New York-i utcán, amikor 2005-ben a családjával nyaralt, aki később elintézte, hogy elmehessen egy meghallgatásra.

5. A középiskolás osztálya két egymást követő évben is a „legbeszédesebb” diáknak választotta.

6. 23 éves korára ő lett a legfiatalabb színésznő, aki három Oscar-jelölést (A hallgatás törvénye, Napos oldal, Amerikai botrány) kapott, ebből kettőt főszerepért (A hallgatás törvénye, Napos oldal), egyet pedig meg is nyert (Napos oldal).

7. Nagy rajongója Jeff Bridgesnek, akivel 2013-ban a San Diegó-i Comic-Conon futott össze. Odament hozzá, nem tudva, hogy éppen interjút ad az Entertainment Tonightnak, majd sietve elmenekült. Bridges azonban észrevette őt, és azonnal visszahívta. A riporter ekkor átadta a mikrofont a megszeppent Lawrence-nek, és megkérte, hogy folytassa az interjút.

8. A Cool Ranch Doritos (népszerű nacho chips) iránti szeretete miatt több ruháját is összepiszkolta az Amerikai botrány (2013) forgatásán, és ezzel majdnem tönkretette őket. A jelmeztervezők úgy oldották meg a problémát, hogy több azonos ruhát készítettek neki, hogy a forgatás során mindig legyen egy tiszta darab.

9. A hallgatás törvénye (2010) című filmben játszott szerepéhez megtanult mókusokat nyúzni, fát vágni és bunyózni.

10. Első mozgóképes szerepét a Monk - Flúgos nyomozó című sorozat egyik 2006-os epizódjában játszotta (kabalafigura volt egy kosármeccsen) 15 évesen.

11. A 2013-ban a Napos oldalért kapott Oscar-díját a szüleinek adta, akik a Kentucky állambeli Louisville-i otthonukban őrzik azt, Jennifer ugyanis „furcsának” érezte, hogy a saját házában tartsa.

212. Egy interjúban elmondta, hogy mivel ő és Az éhezők viadala című filmben játszó Josh Hutcherson annyira jó barátok lettek, úgy döntött, hogy a szomszédjában vesz házat.

13. Amikor megkérték, hogy hízzon meg Tiffany Maxwell szerepéhez a Napos oldalhoz, miután le kellett fogynia Katniss Everdeen karakteréhez az Az éhezők viadalában, a válasza az volt: „Persze, hogyne!”

14. 2014-et Hollywood legjobban kereső színésznőjeként zárta, a filmjei világszerte több mint 1,4 milliárd dolláros bevételt hoztak a mozikban.

15. Az éhezők viadala forgatásán többször is ugyanazzal a vérrel és sebekkel sminkelve jelent meg, mint az előző napon. Emiatt Elizabeth Banks színésznő a „Katpiss Neverclean” („Katpisi Sosemtiszta”) becenevet adta neki.

16. A Napos oldalért elnyert Oscar-díjával a második legfiatalabb díjazott lett e kategóriában a 22 évével. A legfiatalabb azóta is Marlee Matlin, aki az Egy kisebb isten gyermekei című filmjéért kapta meg a szobrot 1987-ben, 21 évesen.

17. Meghallgatásra jelentkezett Bella Swan szerepére az Alkonyat (2008) című filmben, de Kristen Stewart elhappolta előle a karaktert.

18. Természetes szőke. Az éhezők viadala (2012) című film kedvéért festette barnára a haját.

19. 2019. október 19-én feleségül ment a nála hat évvel idősebb galériatulajdonos Cooke Maroney-hoz egy fényűző ceremónia keretén belül Belcourtban (Newport, Rhode Island). A vendégek között volt Ashley Olsen, Kris Jenner, Emma Stone, Cameron Diaz, Nicole Richie és Sienna Miller is. A pár az év februárjában jelentette be az eljegyzését.

20. Első gyermekét, a Cy Maroney nevű fiúcskát 31 évesen, 2022 februárjában szülte.

21. 2015 decemberében a Watch What Happens Live with Andy Cohen című műsorban elárulta, hogy kamerán kívül megcsókolta Liam Hemsworth színésztársát. Ugyanebben az interjúban azt is elismerte, hogy egyszer, az Oscar-gálán megjelenése előtt marihuánát szívott az egyik bátyjával.

22. 2013-ban a Time magazin a világ 100 legbefolyásosabb embere közé választotta.

23. Azok között volt, akiket érintett a különböző hírességek – többnyire nők – magánfotóinak meghackelése/ellopása, amelyek közül sok meztelen felvételeket is tartalmazott, és amelyeket a 4chan weboldalon tettek közzé 2014-ben, majd más internetes hálózatokon is terjesztettek. Az eseményt a média „The Fappening'” néven emlegette. A hackelés teljesen új vitát indított el az internetes korszakbeli magánéletről, valamint arról, hogy az emberek igazságtalanul és rosszindulatúan bírálják az áldozatokat azért, mert egyáltalán elkészítették és a számítógépükre, telefonjaikra mentették ezeket a képeket. Jennifer 2014-ben a Vogue magazinnak adott interjúban így nyilatkozott erről: „Ez nem botrány. Ez nemi bűncselekmény. Ez szexuális erőszak. Undorító. Meg kell változtatni a törvényt, és nekünk is meg kell változnunk.”

24. Ő és Jeremy Renner ötödik unokatestvérek. 2015-ben az Ancestry.com kutatócsoportja felfedezte, hogy van egy közös ősük Kentuckyban: a farmer Robert Tague Lawrence ötödik dédapja és Renner negyedik dédapja volt. Lawrence és Renner együtt dolgoztak az Amerikai botrány (2013) című filmben.

25. Édesanyja, Karen egyszer ellopta az Oscar-szavazólapját, és megpróbált helyette voksolni. Lawrence megdöbbent, amikor megtudta, hogy az anyja kitöltötte a hivatalos szavazólapot, és el is küldte – csakhogy az rossz címre ment, ezért visszajött hozzájuk. Karen és Jennifer nem értettek egyet abban, hogy kire kéne szavazni.

26. A „J-Law” beceneve nem a hírneve után született, hanem már korábban: a hetedik osztályos tanára találta ki neki.

27. Meghallgatásra jelentkezett Olive Penderghast szerepére a Könnyű nőcske (2010) című filmben, de Emma Stone kapta meg a szerepet.

28. Cameoszerepet játszott Fraida Felcherként a Dumb és Dumber kettyó (2014) egyik flashbackjében, de Jennifer később kérte, hogy vágják ki a jelenetét.

29. Meghallgatásra jelentkezett Blake Lively A pletykafészek című sorozatának egyik szerepére, a sorozat alkotója, Josh Schwartz emlékei szerint pedig nagyon csalódott volt, hogy nem őt választották ki.

30. Az Oscar-díjas francia színésznő, Marion Cotillard nagy rajongója.

31. Az AskMen magazin 2013-as listáján az első helyen végzett a 99 legvonzóbb híresség között.

32. A Forbes magazin szerint 2015-ben és 2016-ban ő volt a legjobban fizetett színésznő.

33. Nagy támogatója a Planned Parenthood nevű szervezetnek, amely a fogamzásgátlás és a nők, különösen a tinédzserek egészségügyi ellátását segíti.

34. A kedvenc filmjei: Jurassic Park (1993), A hosszú búcsú (1973), Bridget Jones naplója (2001), Büszkeség és balítélet (2005), Tesó-tusa (2008), Party zóna (1978), Ace Ventura – Állati nyomozoo (1994), Superbad – Avagy miért ciki a szex? (2007), Édes kis semmiség (2002) és A híres Ron Burgundy legendája (2004). Hmm, egy vérbeli Adam McKay-rajongóhoz van szerencsénk? Talán nem véletlen, hogy feltűnt a rendező Ne nézz fel! (2021) című filmjében is.

35. Kamala Harris elnökjelöltet támogatta a 2024-es amerikai elnökválasztásokon.


Link másolása
KÖVESS MINKET: